G.E.E. Reviews 2012: Østrig

Østrig

“Österreich rockt Song Contest” var titlen på årets østrigske preselection, som blev sendt live fra ORFs studier i Wien, hvor de knap 8,5 mio. Østrigere skulle vælge en repræsentant til Baku. 10 sange var der i det østrigske startfelt. I sidste ende stod valget med 2 sange: En mand klædt som en kvinde, Conchita Wurst og hip-hop duoen Trackshittaz. Efter afstemningen var der behov for fintælling, vinderen blev med kun 51% af stemmerne Trackshittaz og “Woki mit deim popo”.

Om årets repræsentant

Hip-Hop duoen Trackshittaz blev grundlagt i 2010 og består af Luke Plöchl (G-Neila) og Manuel Hoffelner (Manix). De startede med at dele deres materiale på Youtube, og i efteråret 2010 deltog de i et castingshow på tv-stationen ORF, og kom ned i finalen i “Düsseldorf Wir komma”. De blev nummer 2 i kampen om at repræsentere Østrig ved Eurovision med “Oida Taunz!” men fik et stort hit på de lokale hitlister.
Duoen har i løbet af deres relativt korte karriere modtaget 3 guldplader og en enkelt i platin. De har på rekordtid udgivet 4 albums og syv singler.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 3,19 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Da jeg så de først sekunder af Trackshittaz var jeg som en del andre fans, lidt chokeret over Østrigs valg, men allerede efter første omkvæd, begyndte jeg at synge lidt med på "Woki mit deim popo". Selvom jeg sidder og skammer mig lidt over det, så syntes jeg faktisk bidraget er ganske fængende og cactchy. Min normale Eurovision-smag tigger mig om at give 0 stjerner. Jeg burde under ingen omstændigheder falde for hip-hop PÅ ØSTRIGSK, leveret af 2 hyperaktive rappere med en enorm fascination for en vis kropsdel med kælenavnet popo samt en performance, hvis største gimmick er 3 kvindelige dansere med hver deres stripperstang og selvlysende striber på popo’en.

I stærk konkurrencen med Euro Neuro er dette bidraget med årets mest mærkelige tekst. Her en oversættelse af et uddrag af teksten til engelsk "We are party indians, wear feathers on the head, And now get your bosom out, the noodle soup gang arrives, Rednecks, yay, haven’t seen such exuberance for a long time".

På trods af at alt taler imod, så er jeg vild med "Woki mit deim popo", som står i stærk kontrast til de mange ballader, som årets felt er ved at flyde over med. Det er på ingen måde blandt årets største musikalske genistreger, men bidraget kan i alt fald ikke kaldes kedeligt. Desværre må Trackshittaz finde på nyt sceneshow, idet lyset ikke kan slukkes i salen i Baku og neon-showet derfor ikke virker. Men jeg håber på at drengene finder en værdig afløser.

Jeg tror bidraget er et enten-eller. Enten falder tv-seerne 100% for showet eller også falder det til jorden og Østrig ender i bunden af semifinalen. Spørgsmålet er om duoen kan få juryen med?

Med den sene start og et meget iøjnefaldende show, som appellerer til de yngre seere, tror jeg Østrig har en chance for at kvalificerer sig. Måke på bekostning af nogle af Jedwards stemmer?

Fik jeg nævnt at "Ooh-ooh"-delen er genial og nok skal blive gentaget adskillige gange på diverse klubber i Baku i de kommende par uger.