News Ticker

Årets reviews: Semifinale 1 – del 1

Så er det blevet tid til første del af vores anmeldelser af årets sange. Vi giver dig i lighed med tidligere år en opsummering på årets sange – Hvilke

Så er det blevet tid til første del af vores anmeldelser af årets sange. Vi giver dig i lighed med tidligere år en opsummering på årets sange – Hvilke sange kommer til at blande sig i kampen om sejr og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kommer til at kæmpe lige på grænsen af Top 10?
Vi lover én ting: Det endelig resultat bliver med garanti ikke, som vi forudsiger og vi kommer helt sikkert til at krumme tæer over vores fejlagtige gæt og hullede forudsigelser, når Eurovision er slut.

Husk at vurderingerne udelukkende er baseret på vores subjektive mening om årets bidrag og valg af baggrunds-statistik, som er nærmere beskrevet nederst på siden. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud i Facebook-boksen nederst.

I år er Team G.E.E.’s programmør og fotograf Michael kommet med på sidelinjen og leverer sit meget ærlige og til tider brutale alternative review af årets sange. Du finder “Michaels reality-check” nederst under hvert review.

 

ØSTRIG:

Den kun 18-årige skoleelev Natália får lov til at åbne dette års konkurrence. Hun er en af årets yngste deltagere og hendes Eurovision-bidrag er samtidig hendes debutsingle. Sangen er skrevet af den østrigske hitmager Alexander Kahr.
Natália synger jf. bidragets titel om at “shine” og der er slet ingen tvivl om at pigen er i besiddelse af en fantastisk stemme, måske endda en af årets største kvindelige vokaler. Når det er sagt, så tillader bidraget hende desværre ikke at “shine”. Det er og bliver 3 minutters kedelige, ligegyldige og meget lidt memorable gentagelser af sangens titel tilsat et par Oh-ohs.
Bedømt ud fra kvaliteten på de konkurrerende bidrag, så deltager Natália i den hårdeste af de 2 semifinaler og skal oven i købet synge som første deltager. Det kræver efter min mening en mere energisk og memorabel performance, end den hun leverede ved den lokale finale.

Det bliver svært for Natália og Østrig, som historisk har haft det meget svært i Eurovision Song Contest og endda valgte at trække sig fra konkurrencen i en årrække. Hverken bookmakere eller jury levner Østrig de store chancer og mit bud er at Natália kommer til at kæmpe hårdt for at få en af de sidste finalepladser i denne semifinale. Der er stærkere ballader i semifinalen og jeg tror ‘Shine’ vil blive glemt. Juryens kærlighed til store stemmer og ballader kan dog være med til at løfte Østrig op over stregen

Statistik: *

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: **

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-16

 

Michaels reality-check:

1 stjerne for at synge rent det meste af tiden og 1 stjerne for at se pæn ud og stå relativt stille! Da der var 30 sekunder tilbage ville jeg gerne have hendes til at stoppe

**

—-

ESTLAND:

Estland bliver i år repræsenteret af den tidligere Estonian Idol-vinder Birgit Õigemeel, som skal synge ‘Et uus saaks alguse’ – på engelsk ‘New beginnings’. Sangens titel beskriver meget godt sangerindens liv i øjeblikket: Udover at skulle forberede sig på sin optræden i Malmø, så er hun lige flyttet i nyt hus og er gravid med sin kæreste Indrek Sarrap.
Birgit vandt i 2009 prisen som Estonian Female Artist of the Year og har 2 gange tidligere forsøgt sig i Estlands nationale finaler forud for Eurovision Song Contest.

Årets bidrag er en klassisk, tidløs (på grænsen til gammeldags) ballade, som bringer tankerne tilbage til 80’ernes finaler, hvor alle lande stillede med bidrag sunget på deres eget sprog. Birgit er både smuk, sympatisk og en meget sikker sangerinde med en stærk vokal. Bidraget er desværre en smule anonymt – faktisk så anonymt, at jeg først for kort tid siden begyndte at lytte til det.

Selvom jeg normalt er tilhænger af at synge på modersmålet, så tror jeg ikke Estland får nogen fordel af at bevare sangen på estisk, da budskabet og indholdet går tabt. Birgit formår til en vis grad at formidle følelser, men sangen er bare ikke intens nok til fortælle en historie på tværs af sprog.

Med en start som nummer 2 tror jeg desværre ikke på at vi får Birgit at se igen i finalen. Men som det var tilfældet med Østrig, så kan juryens værdsættelse af store stemmer og ballader måske give Estland de sidste stemmer, som skal til for at kvalificere sig.

Statistik: **

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: **

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-16

 

Michaels reality-check

Det lyder godt og hun synger ikke falsk. Sangen er ikke direkte irriterende at høre på, men hvis man ikke forstår budskabet i en sang, kan den ikke have nogen værdi for mig.

**

—-

SLOVENIEN:

Slovenien er i år repræsenteret af den amerikanske sangerinde Hannah Mancini, som pt. bor og arbejder i Slovenien. Hun forsøgte sig i den lokale finale i Slovenien i 2011 med sangen ‘Ti si tisti’, og er i år valgt internt.

Slovenien giver os et tiltrængt energiboost efter de 2 sovepuder fra hhv. Østrig og Estland. Sangen starter lovende ud med et rigtig godt vers og er okay omkvæd, men efter mindre end 2 minutter, er jeg allerede træt af at høre ‘Straight into love’ gentaget igen og igen.

Der er pluspoints til Slovenien for Hannahs perfekte engelske udtale, som ofte er en mangelvare i Eurovision. Ros skal der også falde for at tilsætte lidt dubstep til en ellers lidt gammeldags danceproduktion, som minder mig om Darias ‘Celebrate’ fra 2011 og fanfavoritten Kati Wolf, som floppede samme år.
Min bedømmelse af Hannahs livevokal er primært baseret på videomateriale fra Eurovision In Concert, da “live”-præsentationen også benytter sig af playback. Indtrykket er en blandet fornøjelse, hvor Hannah starter usikkert og ikke særligt overbevisende ud, men undervejs rammer kvaliteten i studio-versionen flere gange.

Sangen vil uden tvivl være et hit på Euroclubben op til Eurovision, men som det ser ud nu, så får Slovenien problemer med at kvalificere sig, ikke mindst set i betragtning af den tidligere start. Hverken fans eller bookmakere levner bidraget de store chancer, og Slovenien har normalt ikke meget støtte i Eurovision. En forbedring rent visuelt, hvor Hannah får hjælp af dansere, en mere udadvendt og energisk performance samt en sikker vokal ville måske kunne løfte Slovenien over stregen. Mem Slovenien får hjælp af genreskiftet, som booster bidraget efter 2 ballader.

Statistik: *

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: *

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-16

 

Michaels reality-check:

Hvis man ikke har noget at sige, så skal man lade være. 3 minutter med utallige gentagelser af “Straight into love” . Det lyder billigt og det ser billigt ud. Den flopper! 0 stjerner.

—-

KROATIEN:

Kroatien har i år valgt en klassisk ballade á la Il Divo eller Eurovisions egen ‘Questa Notte’ sunget af Bonaparti.lv, som i 2007 var en af mine favoritter. ‘Mizerja’ er ikke helt så effektiv og virker en smule gammeldags.
Indledningsvist skal gruppen dog have plus-points for et imponerende stemmeniveau og for de flotte harmonier. Det står slet ikke til diskussion, at medlemmerne i Klapa s mora er professionelle musikere, og vi er garanteret en fejlfri vokal performance på scenen i Malmø.

Desværre så står medlemmernes sceneoptræden på ingen måde til måls med deres vokale formåen. De virker hverken scenevante, selvsikre eller komfortable. Deres udstråling og karisma kan ligge på et meget lille sted og en stor del af deres begrænsede “koreografi” virker unaturlig, indøvet og urytmisk.

Kompositionen er derimod flot og det samlede indtryk er en meget flot og behagelig sang, som nok primært vil appellere til den ældre del af seerne og til juryen. Personligt er jeg især vild med det musikalske mellemstykke i midten af sangen, som bygger op til en flot afslutning. Det giver et 3-tal til Kroatien. Jeg tror på, at Kroatien vil skille sig ud i denne semifinale og er relativt sikre på en finaleplads.

Statistik: ***

Bookmakers: *

Juryvote: **

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Ja

Placering: 5-8

 

Michaels reality-check:

Samme problem som med Estland, man forstår ikke budskabet. Ikke lige min kop the.

*

—-

DANMARK:

Jeg vil slet ikke forsøge at være objektiv, for jeg ELSKER årets danske bidrag. ‘Only teardrops’ har det hele: En fantastisk sing-along-venlig melodi, en tekst med indhold og Emmelie de Forest! På trods af hendes unge alder og beskedne erfaring, så har Emmelie vist sig som er en fantastisk performer med hele pakken. Hun er smuk og charmerende, men samtidig ydmyg i forhold til hendes favoritrolle. Hun har en flot og unik stemme og så skiller hun sig ud på den lidt alternative og skæve fremtoning, hendes naturlighed og de bare tæer… Uden at være en kopi, benytter Emmelie sig af nogle af de samme elementer, som gjorde Loreen så unik sidste år.
Trommerne og den smukke keltiske fløjte vil appellere til både Øst og Vest og med Emmelies evne til at formidle følelser er vi godt på vej mod den længeventede sejr til Danmark.

Dette underbygges af Emmelie’s popularitet hos fansene (en sikker 1. plads hos vores læsere) og af at bookmakerne fra dag 1 har haft ‘Only teardrops’ som 1’er.

Statistik: ***

Bookmakers: *****

Juryvote: *****

G.E.E.: *****

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4

 

Michaels reality-check:

Typisk Lise Cabble sang. Velkomponeret, flot sunget og meget skandinavisk.

*****

—-

RUSLAND:

Personligt er jeg ikke den store tilhænger af årets russiske bidrag, der (på mig) ikke virker som en komponist og sangskrivers frie, kreative værk, men som en sang, der er skrevet direkte til ESC med alle de virkemidler, som før har givet succes i ESC. Det er den stærke Chiara-ballade, den smukke uskyldige stemme og det gode budskab. Måden det hele er sat op på i musikvideoen virker direkte kvalmende på mig. Sangerinden på scenen, som spreder det gode budskab og tilskuerne, som efter få sekunder bliver grebet af kærligheden og til sidst tager hinanden i hånden og rejser sig for at tiljuble budskabet og sangerinden. Det er kunstigt, usmageligt og leder mine tanker i retning af en manipulerende sekt!
Det betyder ikke at der er noget galt med sangen, som faktisk (uden af overveje plagiat-anklagerne) er en ganske flot ballade. Jeg synes bare det er for søgt!

Jeg er dog ikke i tvivl om at Rusland igen i år er med i toppen af feltet. Landet har sædvanligvis en stor støtte og en rigtig flot historik i Eurovision. Dertil kommer at de har 6 af deres “bedste venner” med i denne semifinale. Dina vil få en stor mængde stemmer i teleafstemningen, og der burde ikke være noget at sætte på bidraget for juryen. På den anden side, så er der bedre ballader i konkurrencen, hvorfor jeg har Rusland udenfor Top 5 i finalen. Men meget afgøres af lodtrækning. Finalepladsen er dog blandt årets mest sikre.
Bookmakerne sender Dina til tops og vores læsere giver også det store land gode muligheder i årets konkurrence.

Statistik: *****

Bookmakers: *****

Juryvote: ***

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4

 

Michaels reality-check

Mage til selvfed video skal man lede længe efter!! Helt igennem ganske professionel lavet og udmærket sang, men videoen får mig bare til at kaste lidt op…

**

—-

UKRAINE:

Fra én favorit og til den næste. Ukraine er blandt de lande, som endnu besidder en 100% kvalifikationsrekord i perioden fra 2004, hvor semifinalerne blev introduceret og til nu. 2013 bliver heller ikke året, hvor Ukraine misser den første finale. Derimod er Zlata Ognevich en af Emmelies helt store konkurrenter ikke blot i denne semifinale, men også i finalen.

Helt fortjent er Ukraine i skrivende stund runner-up til sejren, i alt fald hvis man spørger bookmakerne.
Gravity samler det bedste fra Øst og Vest og resultatet er en spændende, dramatisk popsang, som primært skiller sig ud pga. den interessante mandlige backingvokal.
Mange har kaldt ‘Gravity’ en Disney-sang, og der er bestemt også noget eventyrligt over bidraget, også set i forhold til musikvideoen, som nok kan give os en indikation af hvilke virkemidler, man vil benytte på scenen i Malmø. Men når Zlata først skruer op lyden og viser os sin imponerende vokale formåen, så synes jeg hun på en befriende måde lægger det “pussenussede” fra sig og blander sig i helt i toppen af årets kvindelige vokaler.

‘Gravity’ er et af de få bidrag, som i år – på en vellykket måde – inddrager sin lokale musikkultur, hvilket i forlængelse af bidragets flotte opbygning, arrangement og imponerende vokal, bringer endnu et 5-tal i spil.

Statistik: *****

Bookmakers: *****

Juryvote: ****

G.E.E.: *****

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4

 

Michaels reality-check

Det lyder godt, hendes vokal er fin, men backing sangeren virker malplaceret.

***

—-

HOLLAND:


Holland er i modsætning til Ukraine et af de lande, som har haft de største problemer, efter semifinalerne blev indført. Sølle én finaleplads er det blevet til i løbet af 9 forsøg og det var allerede i semifinalernes fødselsår 2004, hvor Holland kvalificerede sig med Re-Union og ‘Without you’.

2013 er året hvor det SKAL lykkes igen. Det må man i alt fald formode var Hollandsk tv’s mål, da de fik en aftale i hus med den verdenskendte 90’er stjerne Anouk.
Og det bliver dejligt at kunne byde Holland velkommen tilbage i det fine finaleselskab i år. Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om at Anouk med sin flotte stemme og årets mest unikke bidrag, sejler direkte i finalen med ‘Birds’.

‘Birds’ har, fra jeg hørte den første gang, været én af mine helt store favoritter. Jeg elsker den dunkle, følelsesladede Lana Del Rey-stil og bidragets originalitet. Jeg kan svømme helt væk i Anouks univers og relatere til den smerte, som hun så fornemt formidler. Hun er en fantastisk storyteller og vil helt sikkert skille sig ud i årets konkurrence.
Den flotte afslutning med de dramatiske musical-korstemmer vidner om at Anouks musikalske mod til eksperimentere og ikke blot spille sikkert. Helhedsindtrykket er helt i top. En professionel produktion, en karismatisk sangerinde og et flot og unikt bidrag.
Jeg vil gætte på, at Anouk bliver belønnet med en del 12-taller fra juryen, men om sangen er for stille (læs: kedelig) til tv-seerne vil være det store spørgsmål, som afgør om Holland ryger helt til tops eller må tage til takke med en hæderlig Top-10 placering. Sangens dunkle tema kan måske også påvirke bidragets chancer. Hvis man ser tilbage på de seneste års vindersange, så er trenden, at vi stemmer de mere glade og positive sange til tops, eks. ‘Euphoria’, ‘Satellite’, ‘Fairytale’ og ‘Believe’
Statistik: *

Bookmakers: *****

Juryvote: ****

G.E.E.: *****

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4

 

Michaels reality-check

Det lyder professionelt, men også meget abstrakt. Anouk har lavet meget god musik i sin karriere, det her er bestemt ikke det bedste. Flot vokal.

***

Statistik: Med udgangspunkt i statistikker siden 2004, hvor semifinalerne blev indført i Eurovision, er hver nation blevet tildelt et antal stjerner fra 0 til 5, som angiver landets succes i Eurovision (hvor mange gange landet har kvalificeret sig til finalen). Statistikken kan sige noget om hvor stor en “støtte” landet typisk har. Årsagen til at år 2004 er valgt, er for at benytte en afgrænset årrække samt ud fra den betragtning, at der er sket voldsomme ændringer både på grund af semifinalernes indførelse men også mht. deltagerlande og deres placering i Europa i de senere år, hvorfor stemmestatistik flere årtier tilbage er ubrugelige til at forudsige årets udfald.

Bookmaker: Med udgangspunkt i www.oddschecker.com, er hvert land tildelt et antal stjerner, som angiver deres chancer bedømt ud fra landets odds. Da oddsene naturligvis hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).

Juryvote: Med udgangspunkt i vores afstemning på Good Evening Europe, så har vi tildelt hver land et antal stjerner alt efter, hvor godt de har klaret sig i vores afstemning. Da en afstemning ligesom odds hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).

About Mette Christensen (964 Articles)
Founder, webmaster and editor at Good Evening Europe since 2006. Eurovision-fan since forever :-) Has covered Eurovision Song Contest live 5 times, (Oslo 2010, Malmø 2013, Copenhagen 2014, Vienna 2015 and Stockholm 2016), Danish Melodi Grand Prix and Melodifestivalen in Sweden. From Vejle, Denmark.
Translate »