Malmø – dag 6

Så er vi parat i arenaen til at kommentere på dagens 17 prøver. Idag gælder det alle bidragene fra 2. Semifinale, som har deres 2. individuelle prøve.Tak til EscKaz for videoer 🙂

Letland

Mette: En god showåbner og en energisk levering. Stadig i deres glitterdragter fra den lokale finale og med masser af hoppen rundt. Minder lidt om Inculto bare mindre sjovt. Slowmotion-“gang” og stagedive er også en del af virkemidlerne. Tror dog ikke det er nok til en finaleplads.

Mic: Meget energisk show, men det er svært at høre hvad der bliver rappet/sunget i salen. Man får lidt en følelse af at de tager pis på os. (Finale: nej, nok ikke) 

San Marino

Mette: Rigtig flot performance. Ser supergodt ud med røde og sorte farver på scenebaggrunden og en lidt dunkel belysning.
Hun og korpigerne starter siddende på scenen og hun har den lysende kugle fra videoen med sig.
Bare fødder og kjolen ligner den fra videoen, men i den stille del af sangen har hun en gennemsigtig sort kappe over, som trækkes af i sidste del, hvor vindmaskinen også startes for fuld udblæsning.
Korpigerne har i den første del af sangen en vis lighed med flagmus pga. de sorte kappe og den måde de svinger med armene ??
En sikker finalist og en kandidat til semifinalens top 3.(Finalist: Ja)
Dark horse til sejr ?

Advertisement
Mic:
Et flot show der passer godt til sangens rytme. (Finale: Ja)

Fyr Macedonien

Mette: En af mine favoritter, som jeg havde set meget frem til at se live. Duoen synger udelukkende på makedonsk, hvilket jeg er lidt skuffet over. Kunne godt li “If i could change the world”-oversættelsen og håbede på halv-engelsk og halv makedonsk.
Lozano synger fantastisk og Esma er en sand diva. Måden hvorpå hun entrer scenen i hendes skrigende røde kjole og starter hendes “lay-lay-lay” er virkelig magisk. Meget livsbekræftende performance og en sang, som satte gang i publikum.
Der var på forhånd en del tvivl mht. den meget opdelte sang, men synes faktisk de er sluppet godt fra det og kemien imellem de 2 sangere er rigtig god.
God applaus i salen og en memorabel performance.
Jeg håber det er nok til en finaleplads?
Finale: Måske


Mic: Esma bærer helt klart dette bidrag, uden hende havde det været (endnu) en ballade på et lokalt sprog.
Hendes vokal sammen med det meget moderne beat gør sangen spændende i forhold til de andre bidrag i år.
(Finale: Helt sikkert)

Frokostpause

Azerbaijan

Mette: Farid har en mandlig danser med i et glasbur og en kvindelig danser med en meget lang kjole. Den mandlige danser imiterer på et tidspunkt Farids performance. God vokal og Farid giver en meget indlevende og emtionel levering. Finalist: Ja

Mic: Meget godt fundet på med en skygge danser i glasburet under sangeren. Det formår dog ikke at dække over at dette er endnu en generisk ballade. Den er velproduceret som altid fra Azerbaijan, og skal nok komme til finalen.
(Finale: Ja)

Finland

Mette: Man er ikke i tvivl, når det finske cirkus er i byen. Meget farvestrålende scenebaggrund med et pariserhjul, der kører. Krista i fuld brudeskrud og med 2 korsangere i rød stuepigeuniform og 3 kvindelige dansere i maskuline grå jakkesæt. Undervejs skifter disse til lyserøde, lange kjoler og Krista får slør på. Der er masser af dans, Kristas karakteristiske march og bidraget sluttes med lyn og torden og et kys mellem Krista og den ene stuepige. Bidraget skiller sig faktisk meget ud og med mindre det bliver slagtet af juryen pga. de mange gimmicks, så tror jeg på en finaleplads til Krista.

Mic: Så er der dømt cirkus; pariserhjul og blinkende lygter. En skæv lille sang som helt sikkert nyder godt af
en rigtigt dygtig sanger i front. De forsøger også at få gjort “ding dong” til en association til Finland’s bidrag,
tiden vil vise om det lykkes. (Finale: Tja, måske)

Malta

Mette: I Forhold til cirkus Ding Dong så er årets Maltesiske bidrag en dejlig simpel og natirlig performance.
Gianluca giver en smilende, charmerende og energisk performance. Klassisk bandopstilling som i Maltas finale og i slutningen af sangen sidder de alle på e bænk på scenen, ligesom i videoen. God vokal og sandsynligvis en finalist. Er blot bange for at den kan forsvinde lidt i mængden. Finale: Ja

Mic: En fin lille sang om “han møder hende”. Flot og troværdigt udført, med et enkelt show. Den har fortjent en plads i finalen.
(Finale: Ja)

Bulgarien

Mette: Duoen er på scenen med masser af trommer, en danser med bulgarsk sækkepibe og 3 korsangere i folkedragter. En rigtig effektiv og energisk performance, som virkelig skiller sig ud. Elisas vokal er speciel men flot og passer perfekt til det meget etniskinspirerede bidrag. Hun interagerer perfekt med kameraet og både ligger, sidder og danser folkedans. I slutningen har danseren en indiansk inspireret maske/hovedbeklædning på og de slutter på catwalken. Bulgarien kunne være en overraskende finalist og er måske værd at spille lidt på til gode odds. Finale: Måske

Mic: Meget unikt bidrag, de har dog luret at trommer ser ud til at virke når man skal bruge stemmer. Det har stort set ikke andet med på scenen end trommer. Og en sækkepibe. Det bliver dog en smule mærkeligt til sidst i showet hvor der pludselig springer en Mexicansk folkedanser med maske ind på scenen. (Finale: måske)

Island

Mette: En af dagens største wau-oplevelser er Islands scene, som forestiller et nattebillede med små islandske huse, klipper og et hav i bevægelse. Meget, meget smukt. Desværre er der i størstedelen af bidraget zoomet ind, så man ikke ser helheden.
Jeg er vild med de keltiske toner, den flotte vokal og den anderledes sceneudsmykning.
Finale: Måske

Mic: De to af prøverne var med Eythor i sort jakke. Det synes jeg ikke virker så godt og han er svær at se. En af prøverne havde han en hvid jakke på hvilket virker meget bedre og man får straks øje på ham når showet starter. Meget kraftfuld performance og en af de bedre ballader i år.
(Finale: ja)

Grækenland

Mette: Alle er i dag i kilte på nær den ældre mand i midten. Instrumenter på scenen og en meget energisk og sjov performance. Til sidst danser gruppen det der ligner en græsk dans med armene på hinanden. Vokalt i top og en sikker finalist. Der bliver kamp om pladserne 🙂

Mic: Anderledes og energisk. Man får dog lidt fornemmelsen at det er en protest sang for det lokale græske publikum mere end et reelt bridrag til Eurovision (Finale: Ja)

Israel

Mette: Moran leverer igen en imponerende og fejlfri vokal. Det er svært at høre og se, at hun kun er 21 år gammel. Stadig ikke fan af hendes styling, men nu er det jo også en musikkonkurrence 🙂
Meget dramatisk og storslået, emotionel og indlevende performance og en flot scenebaggrund, som passer godt til bidraget.
En lidt mindre iørefaldende udgave af “Milim” fremført af en kvindelig artist – det er set og hørt før fra Israel..
Jeg er snart ved at være i underskud af finalepladser, så vil foreløbig sætte et spørgsmålstegn ved Moran.
Finale: Måske

Mic: Perfekt udført ballade med feljfri vokal. Den følger pap-skabelonen for en ballede til punkt og prikke,
helt ned i detaljer som Moran’s knyttede næve og lidende udtryk. Jeg aner ikke hvad sangen handler om, men jeg kan gætte. (Finale: måske)

Armenien

Ikke de store forandringer i forhold til den version vi så som præsentation. Ok vokal, men stadig et kedeligt bidrag, som hverken visuelt eller på anden vis har ret meget at byde på. Hvis den går videre skyldes det manglen på rock og Armeniens loyale venner. Finale: Nej

Mic: Af et rock forsøg er det et af de dårligere. Havde den ikke Eurovision at støtte sig op ad var den nok ikke blevet spillet ret meget i radioen. Forsangeren virker ikke så sikker i vokalen som andre i den klasse. (Finale: nej)

Ungarn

Mette: Skævt og originalt. Et unikt bidrag i dette års konkurrence. Veludført og helt igennem professionelt, men også – hvis du spørger mig – ganske kedeligt. Sangen har en del fans og ligger da også pt. meget tæt på en finaleplads i den afstemning, som finder sted i pressecentet.
Finale: Måske

Mic: En rigtigt fed melodi og en god sanger og det bliver tilsammen en af de bedre ballade bidrag i år.
Der er heller ikke gjort smagløse forsøg på at sælge den som noget den ikke er, og det virker ikke som om der er brugt meget energi på koreografi. Simpelt og fint. (Finale: måske)

Norge

Mette: Margaret er en stjerne og det fornægter sig ikke ved hendes 2. individuelle prøve. En performance meget lig den norske finale. Margeret har den samme hvide kjole på dog med få modifikationer. Professionelt og veludført. Stærk vokal og en meget moderne sang. Finale: Ja

Mic: En af mine personlige favoritter og jeg er glad for at se at sceneshowet ikke er blevet overhældt med dansere og andet gøgl. Sangen er simpel og kraftfuld, med et elektronisk/moderne udtryk som jeg tror falder i Europa’s smag.
(Finale: ja, vinder nok også sin semi)

Albanien

Mette: En meget vellykket bandopstilling med en scenebaggrund, som passer godt til ildtemaet. Energisk og troværdig levering, der virker som en stor kontrast til den uengagerede performance, som Armenien leverer med en sang i samme genre. Stjernekaster-guitaren skal nok skaffe lidt ekstra stemmer. Et af årets bedste rockbidrag og dermed burde Albanien kunne samle stemmer nok til en finaleplads, også set i sammenhæng med den sene start. Finale: Ja

Mic: Ja ja. Et forsøg på rock fra Albanien. Det går også udemærket lige indtil de sætter ild til en guitar.
Det skal man sgu være en del større for at kunne slippe af sted med. Det hele virker påtaget, men trods alt et bedre bidrag end Armeninens. (Finale: måske)

Georgien

Mette: I stærk kontrast til Albanien, leverer Georgien årets eneste kærlighedsduet. Det er storladent, sukkersødt og trækker på alle Eurovision-historiens succesfulde virkemidler som vindmaskine, tøris og fingerfletning. Hvis man kan se igennem fingre med den frygtelige accent og tvivlsomme engelske udtalelse, så er det et godt bud på en topplacering i denne semifinale. Vokalt er det i top, og kemien mellem de 2 sangere er rigtig god. Finale: Ja

Mic: Noget så sjældent som en duet. De skulle nok ikke have oversat den, for den engelske tekst lyder direkte mærkeligt.
Storladent, med faldende gnister og vokale harmonier men alt i alt virker det en smule amatøragtigt.
(Finale: nej)

Schweitz

Mette: Schweitz har en del fans her i Malmø og ‘You and me’ er bestemt også en dejlig, sød og livsbekræftende sang. Især kan man jo ikke andet end elske den 95-årige Emil. Når det er sagt, så virker gruppens sceneshow ikke overbevisende. De enkelte medlemme fremstår en smule uerfarne og magien udebliver. Et catchy bidrag, men med Scweitz’ Eurovision-historie de senere år in mente, så tror jeg ikke vi får Takasa at se i finalen. En skam for sangen har både en god melodi og et godt budskab.
Finale: Nej

Mic: Anderledes band setup der dog ender med at være kedelig alligevel. En regulær duet med statister.
Sangen siger ikke ret meget og det er et plus i deres bog at de ikke har forsøgt sig med raketter og andet gøgl, men har beholdt den simpel som den er. (Finale: nej)

Rumænien

Mette: Sidste kunstner på scenen i årets semifinaler er Cezar fra Rumænien, der leverer et sandt horror-show, som har fået smilet frem hos de fleste her i Malmø. Opera-pop tilsat en af årets mest excentriske kunstere – iført en lang glitterbesat jakke med vampyr-krave og rig udsigt til Cezars bare overkrop og et gigantisk diamantbesat kors. Dertil kommer dansere, rød ‘pressening’ og fyrværkeri.
Finale: Måske

Mic: Oh. My. God. Det er nok årets ringeste bidrag. Den bærer præg af at være skrevet for at han skulle synge den, og ikke for at komme med et budskab eller på anden måde bruge sangen til at kommunikere. Intetsigende, storladent bras. (Finale: åh gud nej)