Review: Melodifestivalen 2017, delfinale 2

1.Mariette – A million Years
Showet indledes med skønne Mariette, som gør comeback i Melodifestivalen efter 3.pladsen i 2015 med ‘Don’t stop believing’.
Mariette’s løfte om 100% show på SVT’s hjemmeside bliver indfriet på både stilfuld og fængende vis i et sceneshow, som formår at bevare fokus på både sangen og sangens tema. Med sig i Malmø arena har Mariette 4 ’dansere’ hængende fra loftet i elastiske seler, som gør dem nærmest vægtløse og i stand til at bounce op og ned.
Mariette har en meget intens og karismatisk fremtoning, som fastholder seeren og sammen med den vellykkede koreografi og stemning gør bidraget meget memorabelt.

Mette’s dom: Finale

2.Roger Pontare: Himmel och Hav
2017 bliver Roger Potare’s 5. gang i Melodifestivalen. Han har allerede vundet konkurrencen 2 gange, senest i 2000, hvor han repræsenterede Sverige med ’When spirits are calling my name’.
Selvom der er gået 17 år siden sidst og Roger er fyldt 65, så er magien stadig intakt. Roger ser fantastisk ud i sin røde dragt og der er noget eventyrligt over hele showet.
Indledningen, hvor man ser Roger gå i slowmotion med sin fakkel udløste ståpels 🙂 Og euforien stopper ikke her: We’re going up, up, up. En smuk baggund godt hjulpet på vej af rækken af fakler ud på catwalken af scenen danner deperfekte rammer for den smukke ‘Himmel och hav’.

Om bidraget rammer bredt nok kan være min eneste usikkerhed, da der måske er en overvægt at yngre mennesker, som stemmer. Stemmer de på sclager/folk?

Mette’s dom: AC eller 5. plads

3. Etzia: Up
Etzia tilføjer masser af glæde og farve til aftenens show med en dejlig reggeasang, der leder tankerne væk fra vinterens kulde og sne og til sommer og sydligere himmelstrøg. Temeaet afspejles i scenens farver og smukke Etzia ser fantastisk ud i hendes hvide dragt. På den negative side så kommer koreografien med rulleskøjte-dansere måske lige 10 år for sent og Etzia virkede, i alt fald ved prøverne, en smule statisk. Ligeledes er vokalen for usikker.
Uden tvivl et hit for den yngre del af seerne, men jeg tror ikke det er nok til at komme i nærheden af en finale eller AC-plads.

Mette’s dom: 6-7. plads

4. Allyawan: Vart har du vart?
I stærk kontrast til Etzia, så er Allyawan’s show meget mørkt og dystert. Måske en smule for mørkt, da det – i alt fald ved prøverne i salen – var lidt svært at se en del af det, der skete på scenen. Med sig på scenen har Allyawan mannequindukker og en danser. Ved gårsdagens generalprøver var Allyawan plaget af både sygdom og tekniske problemer, så vi håber at alt kører bedre idag.

Jeg tror hip-hop genren er for snæver og showet for forglemmeligt til at få stemmer nok til at avancere.

Mette’s dom: 6-7. plads

5. Dismissed – Hearts Align
Et af de senere års bedst rocksange i Melodifestivalen fremføres af den meget interessant gruppe Dismissed, som arbejder for LGBTQ rettigheder. Teksten i ‘Hearts Align’ leder tankerne hen på A Friend in London’s episke ‘New Tomorrow’ og de 4 medlemmer fornår sammen med deres dansere at levere et uforglemmeligt show, der på optimal vis bruger hele scene. Om det er FOR meget for den den svenske tv-seer er uvist. Jeg frygter at mænd i kjoler, makeup og højhælede støvler måske kan fjerne fokus fra sangen. Modsat så ligger retten til at være den, man er, så dybt forankret i gruppens mission, at de ikke ville være dem, de er, uden deres unikke stil.

Jeg er kæmpe fan og så sidder ‘Hearts Align’ omkvæddet fast, så jeg har nynnet den lige siden i torsdags 🙂

Mette’s dom: AC eller 5. plads

6. Lisa Ajax: I Don’t Give A
Teenage-stjernen Lisa Ajax er tilbage for at forbedre sidste års 7. plads med en yderst iørefaldende sang. Lisa’s vokal, sceneshow og fremtoning går op i en højere enhed og umiddelbart ville jeg have gættet på en direkte finaleplads til den smukke sangerinde. MEN efter at have overværet generalprøven er jeg i tvivl. Flere publikummer, især forældre med børn, så en smule forargede ud over sangerindens anvendelse af ordet “f*ck”. Dette problem blev yderligere bekræftet af, at flere medlemmer i en Eurovision fangruppe idag tog afstand fra sangen og ønskede den en bundplacering pga. sprogbruget.

Om svenskerne lader sig skræmme eller de unge seere sender Lisa videre er uvist.

Mettes dom: AC

7. Benjamin Ingrosso: Good Lovin
Unge Benjamin Ingrosso slutter delfinalen af med hans iørefaldende uptempo popsang ‘Good Lovin’, som leder tankerne i retning af  Justin Bieber, Justin Timberlake eller danske Grand Prix-artister som David Jay og Sonny. Benjamin er en stærk sanger og en fantastisk entertainer. Tilsat et gennemført show, som gør brug af en stor skinnende sølvskal, effektiv brug af lyseffekter og masser af moderne dancemoves, så kommer Benjamin til at smelte utallige pigehjerter med sin optræden.

Benjamin er sammen med Mariette mit bedste bud på en sikker finalist.

Mette’s dom: Finale