Saturday, April 20, 2024
Home Blog Page 64

Interview: Franka: ‘Raw emotions without unnecessary details’

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

Franka is a Croatian singer and songwriter born in 1992. She started singing when she was three years old as the soloist in the Minicantanti Choir and performed at various festivals both in Croatia and abroad.

While in school, Franka was a member of the St Andrija church choir in her hometown of Rabac and participated as the choir soloist at Christian music festivals. She studied piano and plays both piano and guitar.

We met her for a quick interview after her first rehearsal on the stage in Lisbon. We asked how it feels to be on stage with your own lyrics and her inspiration for the song.

Advertisement

De danske vikinger besøger den danske ambassadør – akustisk optræden

Lørdag eftermiddag var den danske delegation sammen med dansk presse, finansminister Christian Jensen samt forskellige danske erhvervsdrivende i Portugal inviteret til reception hos den danske ambassabør i Portugal, Michael Suhr.

Med Lissabon’s smukkeste udsigt som bagtæppe optrådte Jonas med sine 5 vikinger. Gæsterne ved receptionen kunne synge med på 2 akustiske sange: Vikingernes version af Grethe og Jørgen Ingmann’s ‘Dansevise’ og Grand Prix-bidraget ‘Higher Ground’.

Herunder kan du se billeder fra de smukke omgivelser, som receptionen blev afholdt i og høre de 2 akustiske optrædener.

Galleri

Video

Interview

Advertisement

Videogalleri: Danmark, Island, Finland, Sverige, Norge og Estland optræder i Eurovision Village

Foto: Michael Thygesen

Advertisement

Interview: Alekseev: ‘I want to make a connection with the European audience’

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

At the age of 10 Alekseev started playing music and formed his own band in school. In 2010 he started in university and decided to go into marketing. However, he couldn’t live without music and created the student musical group Mova, which mostly played songs by the Red Hot Chili Peppers.

We met Alekseev to talk to him about the elements of the show and his expectations for his participation in the contest in general. You can watch it all below.

Advertisement

Galleri: Nordic Night i Eurovision Village

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

I går åbnede Eurovision Village officielt i hjertet af Lissabon. Åbningen bød på en Nordic Night koncert, hvor vores egen Rasmussen med vikingekor åbnede ballet. Der var desuden optrædener ved deltagerne fra Norge, Sverige, Finalnd, Island og Estland. Se videoerne fra Nordic Night her.

En guide til at finde Eurovision Village samt program kan findes her.

Advertisement

Liveblog fra Lissabon Dag 6 (Armenien – Danmark + Big 5 & Portugal)

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

I dag er dagen hvor Rasmussen skal på scenen til sin anden prøve. Derudover skal ‘Big Five’ på til deres første prøve sammen med Portugal, som jo er vært for dette års Eurovision Song Constest.

Vi ville gerne kunne dele hele prøvevideoer med jer, som vi har gjort de andre år, men i år er reglerne ændret drastisk. Vi må kun dele 10 sekunder fra hver prøve og maksimalt 2 minutter fra hele dagen. Det er meget arbejde der skaber meget lidt værdi for os og jer.

Vi vil ikke prøve at konkurrere med de medier der bryder reglerne. Det mener vi ikke er fair overfor alle vore andre kolleger, som også følger reglerne.

Armenien

Schweiz

Irland

Cypern

 Norge

Rumænien

Serbien

San Marino

Danmark

Advertisement

Galleri: Rasmussen – Higher Ground (2. prøve i Altice Arena)

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

Fredag eftermiddag gik det danske vikingeteam på scenen for 2. gang i Altice arena. Du kan se vores galleri og videoclip herunder:

Videoclip

Vi ville rigtig gerne have delt hele Rasmussens optræden med jer, men ifølge Eurovision.tv’s nye regler, må vi desværre kun filme og offentliggøre et 10-sekunders clip fra hvert bidrag og samlet kun 2 minutter pr. dag. Vi vil ikke prøve at konkurrere med de medier, som bryder reglerne. Det mener vi ikke er fair overfor alle vores andre kollegaer, som også følger reglerne.

Advertisement

Live blog fra Lissabon: Dag 5 (Azerbaijan – Finland)

Kl. 10.00 lokal tid blev dørene til Altice arena for første gang i år åbnet for pressen. Men pga. de nye regler, så var antallet af medier til stede i dag begrænset til en lille del af det normale opbud. For at gøre et langt regelsæt kort, så har pressen i år kun tilladelse til at filme 10 sekunder af hvert bidrag og kun samlet 2 minutter i alt.

Advertisement

Live blog fra Lissabon: Dag 4 (Georgien – Ukraine)

Foto: Michael | good-evening-europe.dk

Endnu en solrig dag i Lissabon, og vi er allerede kommet til dag 4, og klar til at se de sidste 8 sange i 2. semifinale. Georgien går på scenen kl. 10.00 lokal tid og Ukraine slutter af kl. 16.40. Efter kl. 17.10 idag har vi således set alle semifinalisterne på scenen for første gang.

Vi blogger fra skærmen i pressecentret. Følg også med på vores Youtube-kanal for videoer fra pressekoncerencerne og interviews.

10. Georgia

Ethno-Jazz Band Iriao – For You

  • Første prøve: 10.00 – 10.30
  • Meet & Greet: 12.25 – 12.45

Georgien har valgt et meget statisk og stillestående show. Georgien’s bud på de tre tenorer. Det formår aldrig rigtigt at blive levende at se på. De tre vokaler er flankeret af en keyboardspiller til højre og en bassist til venstre. Ingen af kunstnerne på scenen bevæger sig meget mere end et par skridt i løbet af de tre minutter.

Vokalt leverer det tre gutter perfekt, så der er med garanti stemmer fra fans og seere der kan lide den slags musik. Og med tanke på Portugal’s overvældende sejr hos både seere og jury i 2017, så bliver det spændende at se hvor Georgien lander i år.

Ved sidste gennemløb med effekter er scenegulvet dækket af tøris i starten af showet. Showet sluttes af med det klassiske fyrværkeri-gardin bag kunstnerne.

11. Poland

Gromee feat. Lukas Meijer – Light me up

  • Første prøve: 10.40 – 11.10
  • Meet & Greet: 13.10 – 13.40

Polen bruger lidt det samme setup som vi så fra Norge’s Jowst i 2017. DJ pult i baggrunden mens forsangeren står foran på scenen. Der står tre korsangere til venstre for pulten og en bassist til højre. Under showet går forsangeren ud på den forscenen og her mangler showet i den grad et publikum til at færdiggøre det hele. Der er så megen energi i den sang og kameravinklerne lægger klart op til at publikum skal være en del af showet.

12. Malta

Christabelle – Taboo

  • Første prøve: 11.20 – 11.50
  • Meet & Greet: 13.55 – 14.15

Christabelle starter omgivet af LED skærme. Igen ser vi brug af kameraoverlays, men i en mere nedtonet stil end vi har set før, og Malta formår at bruge det til at støtte showet. Christabelle har selskab af en enkelt danser på scenen, der udfører en meget akrobatisk dans der minder en smule om pigen fra Sia’s Chandelier video.

Et af mest moderne og visuelt vellykkede shows i år. Sangen i sig selv halter måske lidt, men Christabelle gør det godt.

13. Hungary

AWS – Viszlát nyár

  • Første prøve: 12:00-12:30
  • Meet & Greet: 14:40-15:00

Stage diving, Kurt Cobain-vibe, råt, ærligt og energisk. Det her show kommer til at virke helt fantastisk godt med publikum på. Forsangeren leverer den helt perfekte, maniske, små-aggressive optræden med bare tæer og masser af headbaning. Kæmpe bifald i pressecentret efter AWS’ første gennemløb.

Masser af flammer, pyro og tøris på scenen i sidste gennemløb. Ungarn må være sikkert videre.

14. Latvia

Laura Rizzotto – Funny girl

  • Første prøve: 13:40-14:10
  • Meet & Greet: 16:05-16:25

Letland har valgt at gå med omtrent samme show som i den nationale finale. Laura er iført en lang rød blondekjole med slids og er alene på scenen. Fifty Shades-stemning og en både klassisk, sensuel og elegant levering. Jeg tror dog Laura får det svært i en sandwish mellem Ungarn og Sverige.

15. Sweden

Benjamin Ingrosso – Dance you off

  • Første prøve: 14:20-14:50
  • Meet & Greet: 16:50-17:10

Benjamin Ingrosso på scenen for Sverige i et show identisk med det, vi så i den svenske finale, tilsat live korstemmer og en ny jakke. Det fungerer 100% og Benjamin bør slutte i Top 3 i denne semifinale.

16. Montenegro

Vanja Radovanović – Inje

  • Første prøve: 15:00-15:30
  • Meet & Greet: 17:35-17:55

Montenegro leverer et show, der bedste kan beskrives som Haria Mata Hari’s ‘Lejla’ tilsat brudene fra Moldova 2017. Brudene, som nok ikke skal ligne brude, bevæger sig rundt på scenen sammen med Vanja, der er iklædt et skinnende jakkesæt og kondisko.
Med på scenen er også et klaver og pianist.

17. Slovenia

Lea Sirk – Hvala, ne!

  • Første prøve: 16:00-16:30
  • Meet & Greet: 18:25-18:45

Et show, som ligner det, vi så i den slovenske finale, blot tilsat et twist i form af et lille break i musikken, som man først regner for en fejl. Lidt i samme stil som Spaniens fald i 2016. Lea gør det bedste hun kan med sit materiale i et fint og energisk show, men jeg er bange for at Europa siger “Hvala, Ne!” (nej tak).

 

18. Ukraine

MÉLOVIN – Under the ladder

  • Første prøve: 16:40-17:10
  • Meet & Greet: 19:10-19:30

Ukraine går i løbet af 3 minutter all in på gimmicks: dracula-lignende kiste, trappe med ild i og et klaver ikke ‘Under the Ladder’, men over. Vokalt er der intet at komme efter, hverken hos Melovin eller korsangerne, og Ukraine ligner endnu engang en sikker finalist.

Advertisement

Alt om Rasmussens første prøve i Altice arena – Se videoclip

Foto: Thomas Hanses

Kl. 13.40 lokal tid gik Rasmussen og hans vikingeteam på scenen for første gang her i Lissabon. Blandt fansene har der været rigtig meget snak om showet og om, hvorvidt der ville være nogle betydelige ændringer i forhold til det, vi så i Ålborg.

DR genbruger elementerne og farverne fra den danske finale. Rasmussen er på scenen med sine 4 flotte korsangere og 2 hvide sejl som eneste rekvisitter. Rasmussen er iklædt ca. samme tøj, som i den danske finale, og både han og korsangerne leverer en virkelig god vokal.

Flotte overbliksbilleder over scenen, som med sit maritime tema, er perfekt til Higher Ground. Dog er der ikke helt nok lys på Rasmussen og vikingerne, når man ser dem på afstand. Man ser primært de 2 sejl. Men vi er stadig kun ved første prøve, så der er god tid til at fintune showet.

En rigtig flot og memorabel afslutning, hvor en af korsangerne svinger et hvidt flag, der er vind i vikingernes hår og masser af hvidt sne falder ned over scenen. Winter is coming!

Under anden prøve lavede Jonas “en Loreen” og får et snefnug i munden, hvilket fik ham til at grine lidt.

Alt i alt en stærk første prøve og det ser meget positivt ud for Danmark, som også får flotte bifald med fra pressen her i Pressecentret.

Jonas skal stå i en rigtig snestorm

Ifølge DR’s underholdningsdirektør Jan Lagermand, så var der dog problemer med sneen ved de første prøver.

 “Vores skønne vikinger gjorde det fantastisk, men som jeg havde på fornemmelsen, så er det sneen, der blæser ind på scenen til sidst i nummeret, der bliver vores problem i år, og som vi virkelig skal arbejde med, siger han.

– Produktionen her i Portugal forstår os ikke, og den sne, vi så i dag, blev alt for romantisk og julehygge-agtig. Vi vil have, at Jonas skal stå i en rigtig snestorm, og det skal de bare fikse!

Problemet med sneen er, at den portugisiske produktion har skiftet de små silkeflager, der blev brugt i det danske Melodi Grand Prix, ud med en type, der er mere sæbeagtigt.

“Fordi det sæbeagtige sne er meget lettere, falder det ned på en sød og hyggelig måde, og det går altså ikke. Vores eget sne er tungere i det og falder på en anden måde, og det skal vi bare have med på scenen – om så jeg selv skal mase det ned i den maskine, der skal blæse det ud.”

Galleri

Klik på billede for at maksimere

Rasmussen mødte den internationale presse

Efter de første teksniske prøver var det tid til at møde den internationale presse og svare på spørgsmå, video og galleri nederst i artiklen.

Tilslutningen til det danske pressemøde var stor og både under fotoseancen, spørgsmålsrunden og selv efter pressemødet var slut, var interessen overvældende. Rasmussen har taget rigtig mange selfies i dag.

Til selve pressemødet blev Rasmussen bl.a. spurgt til den islandske tekst i kordelen, som oversættes til ‘Take a step to higher Ground”, skønhedstips til langt skæg og om hvorfor Finland er blevet glemt i hele den nordiske sammensætning at sangen (Svenske sangskrivere, norsk legende, dansk artist og islandsk tekst).

Se det hele herunder:

Galleri

Klik på billede for at maksimere

Følg Good Evening Europe på Instragram

The Vikings have arrived ❄🌊😊 #eurovision2018 #Rasmussen #higherground #eurovision2018 #vikings #winteriscomming #gameofthrones #escpress #esc @bonjonesy

A post shared by Good Evening Europe (@good.evening.europe) on

Advertisement

After today’s rehearsal: Rybak now second with the bookies

Photo: Thomas Hanses

After today’s rehearsal, Alexander Rybak took another huge step towards the Final and ultimately victory of Eurovision Song Contest 2018, at least with the bookmakers. He’s now second after Netta and with Australia in the third slot.

Source: Eurovisionworld.com
Advertisement

Interview: Cesár Sampson: ‘I have to be authentic’

Foto: Michael | good-eveving-europe.dk

At the age of seventeen Cesár Sampson started touring the world as lead singer for some of Austria’s most internationally acclaimed alternative music acts; Kruder & Dorfmeister, Sofa Surfers and Louie Austen. In 2016 he was on the team that lead Bulgaria to their fourth place in the competition, and in 2017 he again was part of the Bulgarian effort that led to their placement as second.

We met Cesár Sampson for an interview. We talked about his show, which involves Cesár being elevated high above the stage floor, about his experiences in Eurovison and about his musical family that includes one half of the duo Pepsi and Shirlie, who had a huge hit in the 80’s with the song ‘Heartache’ and were backing singers for Wham!

Advertisement

Live blog fra Lissabon: Dag 3 (Norge – Australien)

Foto: Michael Thygesen / www.good-evening-europe.dk

Solen skinner fra en skyfri himmel i Lissabon, men vi er søgt indendørs til de første prøver på 2. semifinale, deriblandt Danmark som går på scenen kl. 13.40 lokal tid. Vi blogger fra skærmen i pressecentret. Følg også med på vores Youtube-kanal for videoer fra pressekoncerencerne og interviews.

Der er meget dårlig Wi-fi i pressecentret, så en del ventetid på upload.

01. Norway

Alexander RybakThat’s how you write a song

  • Første prøve: 10:00 – 10:30
  • Meet & greet: 12:25 – 12:45

Rybak er på scenen med et show, der ligner det, vi så i den nationale finale. 2 kvindelige og 2 mandlige dansere leverer sammen med den charmerende nordmand et både energisk og meget “spiseligt” show, som sandsynligvis vil have en bred appel. Sangen er catchy og omkvædet nemt at huske. Norge viser også den korrekte måde at bruge overlays på – hint: Alekseev 🙂 – med en række figurer, som passer til teksten og som Rybak interagerer med, f.eks. violin og klaver. En stærk og stensikker vokal samt den velkendte Rybak charme. Showet sluttes med pyro.

Eneste anke er, at scenen på overbliksbilederne virker meget stor og tom, når man kun har de 5 personer i midten.

02. Romania

The HumansGoodbye

 

  • Første prøve: 10:40 – 11:10
  • Meet & greet: 13:10 – 13:30

The Humans er gået Glamboy 😉 Gruppen har fyldt scenen op med mannequin-dukker, hvoraf nogle er påklædte og andre “nøgne”.

Starten er næsten som vi kender den fra den nationale finale, med sangerinden omkranset af de 2 maskeklædte musikere, dog tilsat en kvindelig musiker i hvidt tøj, som følges af kameraet, mens hun tager sin maske af.

Én af de stærkeste kvindelige vokaler, vi har hørt i år og en meget følelsesladet og stærk optræden. Men dukkerne er for mig overflødige og får scenen til at virke rodet.

03. Serbia

Sanja Ilić & BalkanikaNova deca

  • Første prøve: 11:20 – 11:50
  • Meet & greet: 13:55 – 14:15

Skiftet fra hård rock med dystre undertoner til Serbiens smukke, etniske bidrag giver en god kontrast. Flere elementer går igen fra den lokale finale i et show, der virker meget authentisk og uden tvivl vil appellere til alle os fans af Balkan-musik.
Stærke vokaler og en god brug af scenen, hvor man bl.a. har en musiker med, der spiller på trommer (den olietønde-lignende type) og den ældre herre, der spiller på fløjte.

Et bidrag, der skiller sig ud både visuelt og vokalt.

04. San Marino

Jessika feat. Jenifer BreningWho we are

  • Første prøve: 12:00 – 12:30
  • Meet & greet: 14:40 – 15:00

Jessica starter med kappe på, som dog hurtigt bliver fjernet af et par dansere. San Marino har valgt at beholde de små vinkende robotter fra den nationale finale. Midt i sangen holder en af robotterne et skilt op med teksten “Will you marry me?”. Uvist om han/hun siger ja. Alt i alt afføder San Marino’s show lige dele latter og bifald fra pressecentret.

05. Denmark

RasmussenHigher ground

  • Første prøve: 13:40 – 14:10
  • Meet & greet: 16:05 – 16:25

Vi er endelig i gang med det danske show, som genbruger elementerne og farverne fra den danske finale. Rasmussen er på scenen med sine 4 korsangere. To sejl på scenen og en flot lyssætning. Rasmussen er iklædt ca. samme tøj, som i den danske finale.

Stærk vokal både fra Rasmussen og fra korsangerne.

Flotte overbliksbilleder over scenen, som med sit maritime tema, er perfekt til Higher Ground. Dog er der for lidt lys på Rasmussen og vikingerne, når man ser dem på afstand. Man ser primært de 2 sejl.

En rigtig flot og memorabel afslutning, hvor en af korsangerne svinger et hvidt flag, vind i vikingernes hår fra vindmaskinen og masser af hvidt sne falder ned over scenen.

Under anden prøve laver Jonas en Loreen og får et snefnug i munden, hvilket får ham til at grine lidt.

Alt i alt en stærk første prøve og det ser meget positivt ud for Danmark, som også får flotte bifald med fra pressen her i Pressecentret.

06. Russia

Julia SamoylovaI won’t break

  • Første prøve: 14:20 – 14:50
  • Meet & greet: 16:50 – 17:10

Julia sidder som ventet på toppen af et plastikbjerg der flyder i et med hendes kjole. Hun har tre korpiger og et par dansere med på scenen. Vokalt er det meget svagt. Det er svært at afgøre, om det er fordi hun er nærvøs. Danserne gør deres bedste for at støtte sangen med en balletagtig-dans, der fylder det meste af scenen. Som afslutning kører der et mindre lyshow over Julia’s kjole-bjerg (en mini-Estland), mens danserne afslutter balleten i forgrunden af kameraet.

Man sidder tilbage med en følelse af et meget mærkeligt show der ikke rigtigt ved, hvad det vil.

07. Moldova

DoReDosMy lucky day

  • Første prøve: 15:00 – 15:30
  • Meet & greet: 17:35 – 17:55

Det største bifald i pressecentret, so far, gik til DoReDos, som med en Benny Hill-lignende lille sketch ilustrerer trekantsdramaet i ‘My Lucky Day’. En humoristisk og underholdende optræden samt et catchy nummer. Moldova burde sejle sikkert i finalen og måske endda snuppe en top 10 placering.  Update: Moldova har lige vundet dagens presseafstemning.

08. Netherlands

WaylonOutlaw in ’em

  • Første prøve: 16:00 – 16:30
  • Meet & greet: 18:25 – 18:45

Vi var ikke selv tilstede under den hollandske prøve, men har fået beskrevet showet fra andre i pressecentret. Et vellykket show, hvor Waylon står på en plateau med sin guitar og har dansere på scenen. Et fin optræden, som skulle sende Holland sikkert i finalen.

09. Australia

Jessica MauboyWe got love

  • Første prøve: 16:40 – 17:10
  • Meet & greet: 19:10 – 19:30

Jessica er iført en asymetrisk lilla glitter kjole og lyserøde stiletter. Den mørke scene er oplyst af et skelet af lysende grene og blinkende spots. Vokalt bliver det bedre og bedre for hver gennemgang. Men det er som om, man sidder tilbage med en lidt flad fornemmelse sammenlignet med, hvad Australien tidligere har præsteret, f.eks. Dami Im. Jeg tror ikke Australiens finaleplads er i fare, men kan ikke se dem opnå den topplacering, som bookmakerne spår.

Advertisement

Finland: Saara Aalto releases new album and greets her fans before the Eurovision journey

Saara Aalto in the Forum shopping center in April 2018. | Photo: Riikka Jääskä

Only a few days before the semifinal rehearsals for this year’s Eurovision Song Contest started in Lisbon, Finland’s representative Saara Aalto released a new album full of dancepop tunes. The album, titled Wild wild wonderland, was released on 27th April, and the following day Saara attracted a large number of fans to meet her in the Forum shopping center in Helsinki.

Saara’s new album is a wonderland of dance tunes

The new album naturally includes her ESC song “Monsters”, as well as the two other songs, “Domino” and “Queens”, from the Finnish national final Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) 2018. Several songwriters have collaborated writing the songs with Saara. The song with a Finnish-language title, “Hän” (meaning he/she) is nonetheless sung in English and is also a collaboration with Joy and Linnea Deb.

Saara’s album went straight to number 1 in Finnish charts. It has also charted in Britain, the Netherlands, New Zealand, Sweden and Belgium so far.

Saara has already gotten lots of positive reactions  from her fans regarding her album. Some of the listeners want to name it the pop album of the year! Saara is overwhelmed by the positive international reviews where the album has been compared to the music of Kylie Minogue, Lady Gaga and Whitney Houston. Saara hopes her album will open the road to other Finnish artists to create international sounding music.

Saara is asked about her favourite song on the album – or a song she finds particularly special.

– This album is my baby, and giving birth to it was rather painful. Therefore I love each and every one of the songs in their own way. “Don’t deny our love” is a special song to me. It has the message that love is worth taking the risk and not to be feared of.

Nearly all of the songs on the album are uptempo songs. Saara thinks it has to do with the phase she has been living recently, with so much going on at the same time.

– Everything is possible right now and there is a lot of energy in my life, that’s what you can hear in the songs as well, Saara says and looks like she is about to start dancing right away.

The only ballad on the album, “Dance like nobody’s watching”, was also originally an uptempo track. When Saara was playing it on the piano, she felt that with its lovely melody and lyrics, the song could work as a ballad.

A big show and thousands of crystals on the Eurovision stage

Saara is not yet nervous about her performance in the first semifinal of the Eurovision Song Contest.

– I haven’t had the time to get nervous yet. On Sunday I’m on the Finnish X Factor, performing “Monsters” there as well. After that, when I’m travelling to Lisbon, I can start getting excited about the rehearsals. It’s a huge stage, so it’s going to be quite wooow, Saara explains.

– Eurovision has been my dream for 20 years, so this is really the dream come true for me. I’ve always portrayed myself on the Eurovision stage with a big show, so that’s what it’s going to be. People have really loved the video of me doing the piano version of “Monsters” in 34 languages, and have been asking for me to perform that version at Eurovision. But you can perform with a piano anywhere, but you can’t build a big show everywhere. The Eurovision stage is made for spectacular shows, so I want to make use of that – whether you like it or not, Saara laughs.

Saara has previously revealed that there will be something really special in her performance that nobody else has done yet. What is it?

– I will be wearing 11 000 Swarovski crystals, she says and gets a huge applause.

– My hair will be on a ponytail, a bit like right now. But I won’t be doing my hair myself for Eurovision, she giggles.

Saara thanked for all her fans for the support and continued signing cd covers, posters and fan cards and having photos taken with her fans. In addition to the cd, there was new fan merchandise for sale: t-shirts, a poster, a bag and Saara’s book No fear in English and Finnish versions. All these products and more can be bought in Saara’s own webshop, the No Fear Shop.

On the cd booklet notes, Saara thanks all the people who have helped her, and says:

I have proven to myself, and hopefully to all of you, that everything is possible. — The songs on this album are stories of finding your strength and courage. I hope they can help all of you find your wild wild wonderland.

Listen to Wild wild wonderland on Spotify:

Video: Saara meeting her fans and signing her new album

Video: Interview with Saara (in Finnish)

 

Advertisement

Interview: “The Eye Cue name was the best out of 5 stupid suggestions”

Foto: Michael Thygesen / good-evening-europe.dk

Eye Cue has been one of the most popular bands in the Macedonian music scene since they started out in 2008. They’ve teamed up with producer Darko Dimitrov for their Eurovision entry ‘Lost and Found’. The band has extensive experience in performing and have appeared on several international festivals. The lead vocalist of the band is Marija Ivanovska.

We had a talk with Marija and Bojan after their first rehearsal in Altice arena.

Advertisement

Live blog fra Lissabon: Dag 2 (FYR Makedonien – Cypern)

Vi er klar igen i Pressecentret ved Altice arena til dag 2 med de første tekniske prøver.

Kl. 10.00 går FYR Makedonien på scenen i Altice Arena. Programmet sluttes af i eftermiddag med Cypern som dagens sidste bidrag. Efter artisternes 30 minutter på scenen, har de pressekonference med efterfølgende Meet & Greet.
Vi følger prøverne fra skærmen i pressecentret og forsøger også at få tid til at dække nogle af pressemøderne, som finder sted sideløbende i en anden bygning. Du finder alle vores videoer på Youtube.

11. FYR Macedonia

Eye Cue – Lost and found

1. prøve: 10:00-10:30
Meet & Greet: 12:25-12:45

Efter lidt tekniske problemer er vi nu klar med Eye Cue, som vi desværre kun fik at se en gang på scenen. De 2 sangere starter på en mørk scenen, hvorefter der kommer mere lys på. Med sig har de 3 korsangere. En fin vokal, men nok ikke en finalist.

12. Croatia

Franka – Crazy

1. prøve: 10:40-11:10
Meet & Greet: 13:10-13:30

Simpelt, men elegant show. En mørk scene med røde og gule lys. Franka er iført en blondekjole og står primært ved sit mikrofonstativ, men bevæger sig også rundt på den store scene. Lidt Bond-stemning og en god vokal, men ikke en sang, der skiller sig ret meget ud.

13. Austria

Cesár Sampson – Nobody but you

1. prøve: 11:20-11:50
Meet & Greet: 13:55-14:15

Østrig er HELT fantastisk, både vokalt og visuelt. Måske årets flotteste show so far.  og jeg tror det kommer til at ramme Kroatien.
Cesár er iført gråt tøj og starter i mørket på en høj hæve-sænke platform flere meter over scenen. Under plaformen er masser af rød/gule lamper.

Undervejs i sangen går han ned fra platformen, rundt på scenen og hopper ned på den yderste scene. Flotte overbliksbilleder med projektører fra loftet og guldfarver i skellettet bag scenen. Virkelig god vokal og en meget karismatisk optræden. Østrig kan komme højt i år.

14. Greece

Yianna Terzi – Oniro mou

1. prøve: 12:00-12:20
Meet & Greet: 14:40-15:00

Yianna er iført en lang hvid kjole, som får hende til at ligne en smuk, græsk gudinde. Hun står alene på scenen, som under hovedparten af sangen er blå med projektører. Der er en del problemer med kameraføringen, og nogle billeder, hvor Yianni’s bevægelser kommer til at fremstå lidt kunstige. Stærk vokal, men der mangler noget?

15. Finland

Saara Aalto – Monsters

1. prøve: 13:40-14:10
Meet & Greet: 16:05-16:25

Den finske stjerne Saara Aalto er på scenen med sit show, som rigtig mange har ventet på at se. Første indtryk er, at man har taget lidt fra både Domino, Queens og musikvideoen til Monsters, hvilket desværre får showet til at virke rodet. Saara starter roterende, fastspændt på en skive, som er monteret på en platform med 2 trapper. En mindre udgave af det, vi så i Queens. Med sig på scenen har hun dansere i en slags militæruniformer – nogle mener, at det ligner Nazi kostumer – som danser omkring hende i en koreografi, der den fra musikvideoen til Monsters.

Det er et klassisk Saara Aalto-show med rigtig mange bevægelser og de ser desværre ikke alle lige naturlige ud. Mod slutningen er der fyrværkeri og faldende guldregn.

Alt i alt en noget koreografi- og gimmick-tung performance, hvilket går ud over Saara’s vokal. Finland er bestemt ikke tilhænger af Less is More, og som Finland ser ud pt. kan det blive et spørgsmål OM man kvalificerer sig og ikke om placering i finalen 😉

16. Armenia

Sevak Khanagyan – Qami

1. prøve: 14:20-14:50
Meet & Greet: 16:50-17:10

I stærk kontrast til Saara Aalto, så har Armenien valgt et simpelt show, som sætter fokus på den smukke sang. Sevak står i midten af scenen i en slags moderne Stonehenge med projektører omkring. Han er iført en grå, krøllet dragt, som er med til at styrke det meget rå look.
Det er smukt og effektivt. Men om Quami har for lidt “show” til at blive husket, er det store spørgsmål.

17. Switzerland

ZiBBZ – Stones

1. prøve: 15:00-15:30
Meet & Greet: 17:35-17:55

Zibbz er alene på scenen uden dansere eller synlige korsangere. Stefan står med et trommesæt og et keyboard, mens Corinne starter ved sit mikrofonstativ iført Anastacia-lignede tøj og hat. En meget energisk optræden og super stærk vokal. Schweiz kunne sagtens snuppe en finaleplads.

18. Ireland

Ryan O’Shaughnessy – Together

1. prøve: 16:00-16:30
Meet & Greet: 18:25-18:45

Ryan er fuldstændig sikker rent vokalt og giver en flot og autentisk levering af ‘Together’. Han har de 2 dansere fra musikvideoen med på scenen og det samlede indtryk er virkelig positivt og rørende. En meget intim scene med gadelys og sne på scenen mod slutningen.

Dog er der nogle kameravinkler, der skal skærpes lidt.

19. Cyprus

Eleni Foureira – Fuego

1. prøve: 16:40-17:10
Meet & Greet: 19:10-19:30

Eleni kommer gående ind på scenen. Hun er iført en gylden, kropssnær dragt og har 4 kvindelige dansere med på scenen. Meget intens interaktion med kamerat og that girl can dance! Det er ren Beyoncé. Dog er der lidt snak om showet er sexet eller på grænsen til vulgært.

Der er selvfølgelig “Fuego”, ild med på scenen, både i en slags grafisk overlay (som ikke virker særligt godt) og pyro mod slutningen.

Fin vokal, men det lyder som om Eleni sparer lidt på stemmen.

Advertisement

Video: Ari ólafsson from Iceland performs Eurovision Medley at the press conference

Foto: Mette Christensen / Good-evening-europe.dk

At today’s press conference Ari ólafsson from Iceland performed a special Eurovision Medley with his team, among others songwriter Thorunn Clausen, who also wrote the Icelandic Eurovision entry in 2011 performed by Sjonni’s friends (Coming Home). She sings backing vocals and plays the piano in ‘Our Choice’.

 

Advertisement

Live blog fra Lissabon: Dag 1 (Azerbaijan – Bulgarien)

Så er vi her igen! Søndag kl. 8.00, lokal tid, åbnede Pressecentret og kl. 11.00 gik årets allerførste artist på scenen i Altice Arena.  Programmet sluttes af i eftermiddag med Bulgarien som dagens sidste bidrag.  Efter de artisternes 30 minutter på scenen, har de pressekonference med efterfølgende Meet & Greet.

Vi følger prøverne fra skærmen i pressecentret og forsøger også at få tid til at dække pressemøderne, som finder sted sideløbende i en anden bygning. Vi samler det hele i denne artikel.

01. Azerbaijan

Aisel indleder prøverne i Altice Arena. Hun er iført en hvid dragt med lange flagrende ærmer og står på en lysende plateau på scenen. Med sig har hun 4 dansere i hvide jakkesæt ligeledes placeret på plateauer. Vokalt er det en smule usikkert, men vi er også først ved de aller første tekniske prøver. En god energi, men der mangler lidt for at gøre showet unikt.

  • Første prøve: 10:00 – 10:30
  • Meet & greet: 12:25 – 12:45

02. Island

  • Første prøve: 10:40 – 11:10
  • Meet & greet: 13:10 – 13:30

Klassisk og lidt forudsigelig koreografi, med et forsøg på en lidt rocket afslutning med mikrofonstastiv kast. Det kan være, at det bare er fordi, det er første prøve, men Ari ser en smule anstrengt ud på de mange close-ups. Iført et skinnende hvidt jakkesæt med røde striber, leverer han dog en stærk vokal og viser især mod slutningen sine helt overlegne vokale færdigheder.

03. Albanien

  • Første prøve: 11:20 – 11:50
  • Meet & greet: 13:55 – 14:15

En lidt svag start vokalt, men han kommer efter det og leverer en performance, der er værdig til liveshows allerede nu. Bandet står spredt ud over scenen med trommeslageren i midten bag forsangeren. Det er på alle måder en lidt klassisk opstilling og påklædningen leder tankerne i retning af diverse Glamrock bands. Lige som Island bruger Albanien de orange farver i baggrunden, og man begynder at blive lidt bekymret for det samlede indtryk af ESC 2018. Uden LED-skærmen er det svært at skabe noget anderledes.

04. Belgien

  • Første prøve: 12:00 – 12:30
  • Meet & greet: 14:40 – 15:00

Starter med lys kun på hendes øjne, og som første vers af sangen skrider frem, kommer der mere og mere lys på hende. Showet består mest af Sennek, der vandrer fra den lille forscene tilbage på den store bagscene. Det er masser af Bond-stemning og mørke farver med lysspots. Vokalt lyder det fint. Meget elegant og klassisk optræden.

05. Tjekkiet

  • Første prøve: 13:40 – 14:10
  • Meet & greet: 16:05 – 16:25

Efter pausen er vi klar med Mikolas fra Tjekkiet. Han er iført hvid skjorte med butterfly og sorte bukser med buksebenene nede i hvide tennisstrømper. På ryggen har han den karakteristiske skoletaske og med sig på scenen 2 dansere. Meget humoristisk og energisk show, hvor Mikolas interagerer perfekt med danserne og bl.a. laver den velkendte kameldans samt en saltmotale, hvor han danser videre, når han lander. Mikolas “vader” henover stakkels Sennek med det her effektive bidrag. Bedste bud på en vinder, so far.

Mikolas er den første artist, som vi har hørt interagere med producerne undervejs og fortløbende lave ændringer i koreografien. Der er angiveligt et problem med afstande i forhold til koreografien, hvor Mikolas skal løbe langt inden han laver saltomotalen. Meget professionel tilgang fra den unge tjekke.

06. Litauen

  • Første prøve: 14:20 – 14:50
  • Meet & greet: 16:50 – 17:10

Ieva sidder på gulvet, som hun gjorde i den lokale finale. En mørk scene med gule spots. Hun er i ført en lang, lyserød kjole og leverer en meget smuk og emotionel optræden. Med sin skrøbelige stemme og intense tilstedeværelse løfter hun virkelig bidraget.

Mod slutningen rejser Ieva sig og går op på en slags bro over scenen, hvor hun synger sidste del af sangen sammen med en mandlig danser, som holder hendes hånd og kysser hende på panden.

Der benyttes en slags grafiske billeder over showet, der bl.a. viser børn og et ældre ægtepar, der danser.

07. Israel

  • Første prøve: 15:00 – 15:30
  • Meet & greet: 17:35 – 17:55

Alles øjne er. pt. vendt på skærmen i presserummet og Netta som for første gang er på scenen med Toy.

Netta er iført en slags kort rødlig kimono med korset og starter bag pulten med looperen. På hver side har hun 2 displayskabe med hylder hvorpå der står rækker gyldne katte (som dem man ser i souvenirbutikker) 🙂 Med sig på scenen har hun de 3 kvindelige dansere fra musikvideoen.

Lyssætningen vækker minder fra Golden Boy med masser af gyldne og røde farver og spots.

Og så kommer vi til det vigtigste: Netta er fantastisk! Super karismatisk performance, der fastholder seeren og en virkelig stærk vokal. Jeg spurgte Michael, som sidder ved siden af “Hvad kalder man de 2 skabe med katte?”. “Skabe, katte? Jeg så kun Netta” 🙂

Stærk afslutningen med røgkanoner hele vejen rundt om scenen.

Om man er fan at Netta eller ej, så står det nu klart, at hun til fulde lever op til favoritværdigheden 🙂

Jeg har nævnt “vinder” én gang før i dag, men det var før Netta kiggede forbi Altice arena.

Mikolas sendt på hospitalet!

Klokken 16.05 skulle dagens tjekkiske pressekonference gå i gang. Men Mikolas er sendt på hospitalet med rygproblemer. Det fortæller hans manager, som i stedet afholdt pressemødet sammen med Tjekkiets Head of Press. Ifølge manageren er det ikke alvorligt, men Mikolas fået ondt i ryggen efter de mange saltomotaler, han har lavet under prøverne.

08. Hviderusland

  • Første prøve: 16:00 – 16:30
  • Meet & greet: 18:25 – 18:45

Hviderusland har lige udløst et kollektivt latterbrøl i pressecentret. Jeg ved ikke om showet er ment som en joke eller man blot har valgt at åbne porten til 1983: Klichéfyldte camera overlay effekter og et opkog af diverse mere eller mindre vellykkede klichefyldte (undskyld gentagelsen) symboler.

Alekseev er iført en hvid åbenstående skjorte med lange flæser og mørke bukser. Har starter med at synge til en rose, som han giver til kameraet, der  drejer og afleverer det til danseren. Hun er iført en rød kjole og danser en meget udtryksfuld dans, som den vi så i sidste års ungarske show. Dog i en noget mere manisk udgave.

Danseren skyder Alekseev med en rose (bue og pil-stil), som skal forestile at gå igennem hans hånd, og han synger en del af sangen med rosen stikkende ud af hånden.

Til sidst hæves Alekseev op i luften på en plateau og det sidste billeder viser Alekseevs ryg, som nærmest er tatoveret med roser. Det er svært at beskrive… det skal ses 🙂

Vokalt leverer Alekseev 180% og korsangerne tilfører en ekstra dimension. Men jeg er bange for at det sårede stalker-Romeo image og alle de klichefyldte gimmicks ikke just kommer til at hjælpe Hvideusland, som i forvejen er i en svær position- og semifinale.

09. Estland

  • Første prøve: 16:40 – 17:10
  • Meet & greet: 19:10 – 19:30

Elina er på scenen med sit dyre show, som har fået rigtig meget opmærksom i de seneste uger pga. at Estland ikke havde råd til at finansiere showet. Heldigvis fandt man sponsorer og i dag fik vi så set, hvad pengene var blevet brugt til. Tag’ showet fra den estiske finale og tilfør ekstra flotte grafiske effelkter på Elina’s kjole og en større scene, så har du Eurovision-udgaven. Elina gør det fantastisk vokalt og har en helt eventyrlig fremtoning. Jeg får kuldegysninger og en tåre presser på.

Jeg har nævnt ordet “vinder” et par gange i dag, men Estland er bestemt ikke ude af kapløbet. Et stærkt bidrag, som med sin visuelle wow-effekt og helt overlegne vokal bringer mindelser om Jamala 2016.

10. Bulgaria

  • Første prøve: 17:20 – 17:50
  • Meet & greet: 19:55 – 20:15

Så er vi allerede kommet til dagens sidste prøve. Bulgarien, endnu en af årets favoritter, leverer et mørkt og mystisk show, som harmonerer perfekt med sangens stemning. De 4 mandlige sangere er iført mørkt tøj og især Zhana tiltrækker sig opmærksomhed med en science-fiction inspireret dragt og det korte, blonde Sia-hår.

Scenen er mørk med horisontale blinkende lygter og spots. De 5 Equinox-medlemmer står på 3 plateauer og der anvendes nogle forskellige effekter undervejs, hvor 2 sangere vises side om side og fader sammen eller sort farve overtager skærmen. Mod slutningen ses kun silhouetter.

Der anvendes tøris til at skabe en magisk atmosfære på scenen.

Jeg har svært ved at afgøre, om det hele er en smule “underwhelming” eller virkelig genialt. Men jeg ELSKER ‘Bones’ 🙂

Bestemt også en vinderkandidat!

Advertisement

Chok for medier og fans: Slut med at filme prøver under Eurovision

I en mail udsendt til alle akkrediterede medier og fans, har EBU her til aften offentliggjort nye regler omkring rettigheder samt retningslinjer for bl.a. videomateriale fra prøverne.

De nye og skelsættende regler kommer således meget kort tid, før prøverne går i gang og efter at flere medier allerede er ankommet til Lissabon. Se en liste over de vigtigste ændringer nederst i artiklen.

Her på Good Evening Europe har vi i lighed mere flere andre medier de seneste år lavet videomateriale fra alle 2. prøverne, som er delt på vores Youtube-kanal. Hensigten med videoerne er selvfølgelig at give vores kære læsere muligheden for at følge med hjemme fra Danmark eller hvor de nu end måtte befinde sig.

Den mulighed har EBU, RTP og Accredion nu lukket for. Ifølge de nye regler kan medier nu dele max. 2-3 minutter pr. DAG under 2. prøverne. Vi prøver i de kommende dage at danne os det fulde overblik over reglerne.

En sidste øjebliks-ændring og dens konsekvenser

Vi har naturligvis forståelse for, at man laver nye regler, men stiller os temmelig uforstående overfor, at man vælger at oplyse medierne om de nye og omfattende regler med så kort varsel.

Nærmest alle fanmedier, såvel de danske som store internationale, betaler selv alle udgifter i forbindelse med dækning af Eurovision. Det omfatter flytransport, hotel, forplejning, udstyr osv. Udstyr er f.eks. DSLR-kamera, videokamera, mikrofoner og tilbehør såsom ekstern blitz, LED-lys, tripods samt ekstra zoom-objektiver.
På Good Evening Europe lejer vi f.eks. hvert år et professionelt zoom-objektiv med henblik på at kunne lave videoer i høj kvalitet. Udgiften blot for dette objektiv er +1500 kr. for 2 uger. En udgift, som nu viser sig at være, spildt.

Planlægningen af en Eurovision-dækning er også temmelig omfattende og der sidder masser af redaktører rundt omkring i Europa og planlægger hver eneste prøvedag (og relaterede events under Eurovision) ned til mindste detalje for at kunne give sine læsere det bedste og mest fyldestgørende materiale.

Dette arbejde har EBU ligeledes valgt at ignorere.

Når det er sagt, så vil vi naturligvis stadig yde den bedste dækning, vi kan, udfra de regler, der er stillet op. Blot med reduceret videomateriale og hovedvægten på pressekonferencer, interviews og begivenheder udenfor arenaen, f.eks. Eurovision Village og EuroClub. Vi blogger stadig fra prøverne og – i det omfang det er tilladt – vil vi også dele billedmateriale fra de åbne prøver.

Herunder følger en opsummering af de vigtigste ædringer:

  • Intet materiale – hverken billeder eller video – må deles fra pressens private SoMe-profiler
  • Materiale må deles på mediets SoMe-konti men i begrænset omfang, se herunder:
  • Medier, som er medlem af EBU, må dele op til 3 minutter fra 2. prøverne pr. dag (total)
  • Medier, som ikke er medlem af EBU må dele op til 2 minutter fra 2. prøverne pr. dag (total)

Der er lignende regler for de første dress rehearsals, som vi dog ikke er 100% sikre på endnu. Ligeledes er still fotos ikke beskrevet i reglerne.

Til hverken pressekonferencerne eller til Blue Carpet er der restriktioner.

Efter showet ser det ud til at videomateriale må deles uden restriktioner, men vi er ikke sikre på denne paragraf.

Vi opdaterer, når vi ved mere.

Advertisement

Mamma Mia: Abba har indspillet 2 nye sange efter 35 år – Digital Abbatar turné på vej i 2019

Lige før prøverne går i gang i Lissabon, så har en af Eurovision-historiens største succeser offentliggjort en kæmpe nyhed. Abba har været i studiet og indspillet ny musik efter 35 år! Det skriver bandet i dag i en pressemeddelelse.

Nyheden om bandets genforening kom i dag ved 13-tiden og har fået Eurovisionfans  og -medier fra hele verden til tasterne.

I en pressemeddelelsen skriver bandets manager Görel Hanserat Abba efter 35 år har været i studiet og indspille ny musik:

”Vi følte alle 4, at efter 35 år, så kunne det være sjovt at samle bandet igen og gå i studiet. Og det gjorde vi. Og det føltes som om tiden havde stået stille og vi kun havde været væk på en kort ferie. En utrolig glædelig oplevelse”, skriver Agnetha, Benny, Björn og Anni-Frid i pressemeddelelse og fortsætter:

”Vi er måske nok blevet ældre, men sangen er ny. Og det føles godt.”

 ‘Abbatars’ på digital verdensturné i 2019

Abba har arbejdet med hologramforestillinger til et såkaldt Abbatar-projekt. Dette samarbejde skulle angiveligt have givet inspirationen til også at indspille ny musik. I alt kommer Abba til at udgive 2 nye sange. Den ene af sangene har titlen ”I still have faith in you” og vil ifølge bandet blive fremført af Abba-medlemmerne i hologramform på tv-stationerne NBC og BBC til december.  Titlen på sang nummer 2 er endnu ikke offentliggjort og heller ikke udgivelsesdatoen.

Det bliver ikke bandmedlemmerne selv, der kommer til at optræde sammen, men i stedet såkaldte, virtuelle ‘Abbatars’, som er skabt til at repræsentere de 4 medlemmer på den kommende digitale verdensturné i 2019. Björn Ulvaeus afslører, at der bliver tale om et 2 timers show, hvor Abba, takket være high-tech billedebehandlingsudstyr, vil se ud som de gjorde, da bandets succes var på sit højeste i 1979. Til det formål benytter eksperter i Silicon Valley gamle videoer til at genskabe, hvordan bandmedlemmerne dansede, klædte sig og sang. “Simply mind-boggling”, beskriver Björn Ulvaeus det.

De fans, som stadig håber på at se de 4 Abba-medlemmer sammen igen, skal desværre ikke regne med at de nye sange er starten på en genforening:

Nej, ikke Abba. Det skal vi ikke regne med. Det kommer ikke til at ske, siger Görel Hanser.

Det står ikke klart, om der kommer flere sange fra det populære band. “Det ved vi ikke. Vi er vældig glade for at der er to, siger Hanser til Aftonbladet.

“Lyden er meget klassisk Abba og på samme tid moderne. De indspillede de 2 nye sange, som de normalt gjorde tilbage i tiden. Musikerne kom ind i studiet og indspillede deres dele. Herefter lagde A & A deres vokaler på, lag for lag. Præcist som i gamle dage, fortæller Hanser.

Udover de 2 helt nye sange, så har Anni-Frid (Frida) i dag udsendt en spansk version af Abba’s ‘Andante, Andante’, oprindeligt fra albummet ‘Super Trouper’ fra 1980.

ABBA solgte mere end 400 millioner albums gennem deres karriere. Agnetha FältskogBjörn UlvaeusBenny Andersson og Anni-Frid Lyngstad var aktive i årene fra 1972 til 1982, men har ikke optrådte samlet siden 1986, på nær en privat fest i 2016.

Advertisement

G.E.E. panelet 2018: Semifinale 2 – anden del (Georgien – Ukraine)

I år har vi valgt en ny form for optakt til årets Eurovision Song Contest. Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i fem artikler vil tælle ned til Lissabon med reviews af alle årets 43 sange. Vi er nu parat med 4. del.

Om under en måned indtager de første artister scenen i Altice Arena i Lissabon til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2018. 43 stærke bidrag er klar til konkurrencen, men hvilke sange er panelets favoritter? Hvilke sange, tror vi, kommer til at blande sig i kampen om sejr? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly?

Good Evening Europe-panelet består af 7 personer med forskellig baggrund og tilknytning til konkurrencen.

Vi har lyttet alle 43 sange igennem, rangeret dem og vurderet hver sang ifølge Eurovision-skalaen fra 1-12 point. Vurderingerne er udelukkende baseret på vores subjektive mening om årets bidrag. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud på vores Facebook-side. Du kan også selv deltage i vores juryafstemning, som du finder her.

Good Evening Europe-panelet 2018

Jury 1

Clara Amalie S. Christiansen

Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon), kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Jury 2

Graham Soult

Engelsk Eurovision-ekspert og én af pionéerne indenfor Eurovision fanblogs. Graham introducerede i starten af 2000 sin meget populære side – og én af GEE’s store inspirationskilder – soult.com/eurovision.

Jury 3

Mette H. Christensen

Grundlægger af Good Evening Europe i 2006. Oprindeligt økonomiuddannet, men arbejder pt. med marketing. Musikelsker, tidligere radiovært og Grand Prix- og Eurovisionfan siden slut 80’erne.

Jury 4

Michael Thygesen

Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på GEE. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Jury 5

Riikka Jääskä 

Vores finske reporter samt UMK- og ABBA-ekspert. Arbejder som IT-specialist i Helsinki. Har skrevet for GEE siden ESC 2016 i Stockholm og rapporterer årligt fra bl.a. UMK og Eurovision-cruise.  Eurovision- og Scandipopfan siden 1998.
Jury 6

Mads Mortensen

Good Evening Europe’s svenskofile Melfest-ekspert. Uddannet serviceøkonom. Mads har skrevet for GEE siden 2017. Schlagerfan siden 1988 og Eurovision-fan siden 1999.

Jury 7

Morten Kaiser

Jurymedlem i Melodi Grand Prix 2017. Uddannet journalist. Dækkede sit første Junior ESC i 2003 som børnejournalist for Albertslund Posten og har skrevet for www.oikotimes.com siden 2005. Var GEE’s live-reporter under Mello-finalen i Stockholm i år.

 

Pointgivning/reviews

10. Georgien / Ethno-Jazz Band Iriao – For you

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
1 7 3 3 5 1 1 21

CLARA: “Georgiens ESC-historie er meget blandet og i de cirka ti år landet har deltaget har placeringerne været ligeså svære at spå om, som hvilken genre landet ville sende afsted. I år er ingen undtagelse, og jeg må sige at jeg personligt slet ikke forstår hvad nummeret skal og vil, eller hvad det er for en historie der skal fortælles.”

MADS: “For mig er det bare larm i øregangen fra start til slut”

METTE: “Et smukt og unikt bidrag, som sikkert kunne have blandet sig i toppen for 10 eller 20 år siden. Flotte harmonier og en lækker etnisk lyd. Alligevel er det som om ‘For you’ ikke efterlader et særligt mindeværdigt indtryk, i alt fald ikke i studieversionen. Alt kan vende, når vi ser live versionen. “

11. Polen / Gromee feat. Lukas Meijer – Light me up

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
10 5 8 8 5 4 8 48

CLARA: “Polen sender i år et pophit fuldstændig efter bogen, og det virker. Da jeg hørte nummeret første gang havde jeg det hængende i hovedet resten af dagen, og det er lige præcis det et ESC nummer i min optik skal kunne. Det skal være noget man ikke kan stoppe med at synge, når man kun har hørt det en enkelt gang.”

MADS: “Hvis man kunne lide Jowst fra norge sidste år, så er man også til dette bidrag. Det er ikke min stil, men de skal nok få deres fans.”

METTE: “En top moderne lyd, der følger i fodsporene på sidste års norske succes, Jowst. Efter min mening er ‘Light me up’ faktisk endnu bedre end ‘Grab the Moment’ og jeg kunne godt se Polen overraske med en rigtig god placering. Det er dog hverken originalt eller nyskabende, men et potentielt radiohit med en bred appel. Jeg var solgt, da jeg hørte ‘Light me up’ i den polske finale.

MICHAEL: “Et fint nummer der dog ikke laver noget nyt”

12. Malta / Christabelle – Taboo

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
4 4 6 6 6 5 7 38

CLARA: “Nummeret har lidt opstartsvanskeligheder, og modulationen mellem verset og omkvædet gør, at man hele tiden er i tvivl om det harmoniske holdepunkt, hvilket i min optik er meget forvirrende. Derudover tror jeg ikke helt at jeg forstår teksten.”

MADS: “Grand prix legenden Tomas Gson har været med til at skrive årets bidrag fra malta, og det kan høres. Et velkendt omkvæd, men ikke så meget mere end det.”

METTE: “En sang, som i den nationale finale i høj grad brændte igennem på grund af det yderst vellykkede LED-show. I Portugal må Christabelle klare sig uden. Det er dog uvist, om de selv medbringer en form for skærm. Christabelle er en stærk sanger, som desværre har fået en lidt gennemsnitligt, outdated sang, som nok nemt ryger i glemmebogen.

13. Ungarn / AWS – Viszlát Nyár

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
1 3 8 12 2 5 2 33

CLARA: “Ungarns nummer i år, er umiddelbart det nummer i årets felt hvor jeg mest har haft følelsen af ”Hvad i alverden skete der lige?”. Generelt bliver denne type rock ikke modtaget specielt godt i ESC sammenhæng, og jeg tror desværre heller ikke, at Ungarn skal forvente at komme videre fra denne semifinale.”

MADS: “Igen er Ungarn deres helt egne og stiller op med noget, der vel godt kan kaldes hård rock Jeg glæder mig til at høre om forsangeren kan holde ud at synge sangen 3 x til deres prøver i Portugal.

METTE: “Metal af den melodiske type og et tiltrængt bidrag til diversiteten i årets konkurrence. Autentisk, energisk og fyldt med følelser. Jeg er normalt ikke til så hård rock, men det bliver et stort ja tak til flammer, headbanging, adrenalin og et stærk budskab.  (“I’m washed out and weary, You’re still holding on, But, please, let go of me, You can tear off your fair share of me, If you won’t trade it away, there’ll be mark on your heart” – fra den engelske oversættelse af Viszlát Nyár)-

MICHAEL: “Fedt med rock. Endnu mere fedt med rock der ikke er på engelsk. Det gør mig altid glad når der er plads til andet end pop på Eurovision scenen.”

RIIKKA: “Heavier music in itself is hard to grasp, heavier music in Hungarian even more difficult.”

14. Letland / Laura Rizzotto – Funny Girl

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
7 7 4 6 3 2 6 35

CLARA: “Nummeret “Funny Girl” har en utrolig melankolsk stemning, som jeg faktisk synes er utroligt interessant. Det er muligt, at publikum savner noget festfyrværkeri i nummeret, men det har for mig en dejlig genkendelighed, og den kvindelige vokal er på en gang både stærk og sårbar.”

MADS: “Letland stiller normalt op med gode og nytænkende bidrag, det gør de ikke  i år. Kedeligt fra start til slut”

METTE: “Hele stemningen omkring ‘Funny Girl’ minder mig om ‘The Weekend’ og musikken fra ‘Fifty Shades of Grey’. Jeg er sikker på, at Mr. Grey havde spiced det hele lidt op 😉 Det bliver lige anonymt nok til mig, men Laura leverer en stærk vokal samt en både overbevisende og sensuel optræden .

MICHAEL: “For mig et lidt kedelig nummer. Det er nok desværre et af de numre som daler i karakter med tiden. Jeg mindes at synes bedre om sangen da den lige var kommet ud”.

15. Sverige / Benjamin Ingrosso – Dance You Off

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
12 2 12 12 7 6 10 61

CLARA: “Sverige leverer i min optik igen i år et af de absolut stærkeste numre i årets felt. Sangen leder tankerne på artister som Justin Timberlake og The Weekend, det er enormt up-to-date i sin sound, og derudover har det også den kvalitet, at det er et nummer man kan huske efter en gennemlytning. Både på grund af Ingrossos markante falset i omkvædet, og fordi der er det nødvendige antal gentagelser til at man bare kan skråle med efter et enkelt lyt. “

MADS: “Sverige leverer som altid når det kommer til nytænkning af både sange og det visuelle i ESC. Jeg synes dog ikke,at Benjamins stemme er lige så god som sangen, så det trækker lidt ned. Men Sverige får nok igen i år en god placering.”

METTE: “Jeg har været stor fan af Benjamin Ingrosso, siden han sidste år debuterede i Mello med ‘Good Lovin’. Det skete i Malmø, hvor jeg havde fornøjelsen af at interviewe ham. Og kunne man vinde Eurovision på at være en utrolig sød, charmerende, kærlig, ydmyg og helt nede-på-jorden artist, ja så ville Sverige uden tvivl kunne løfte trofæet igen i Lissabon 🙂 Det er bestemt heller ikke udelukket, for Ingrosso leverer et top-moderne nummer, et innovativt, charmerende og memorabelt show samt en stærk vokal, der leder tankerne i retning af artister som Timberlake eller danske Christopher. Musikvideo-universet er virkelig effektivt.

MICHAEL: “Jeg har hele tiden sagt at Sverige kommer til at vinde i år. Det her er Justin Timberlake blandet med Justin Bieber. Perfekt koreografi og stemme. Problemet kunne blive at det bliver lige en kende for svensk, lidt for meget show og lidt for meget perfektion.”

16. Montenegro / Vanja Radovanović – Inje

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
6 10 10 10 3 4 6 49

CLARA: “Montenegro sender som mange gange tidligere en stærk ballade indenfor den genre der i ESC oftest omtales som “Balkan-ballader”. Jeg synes at opbygningen i nummeret er velfungerende, og den har noget melodisk kvalitet, som jeg synes er meget interessant.”

MADS: “Har det med denne som med Serbien, en god genkendelig balkan lyd, dog bare et svag et af slagsen. Øv Montenegro.”

METTE: “Jeg ELSKER Balkan-ballader og drømmer om de gode “gamle” dage med Željko Joksimović og Hari Mata Hari. Eurovision 2018 blev lige lidt bedre, da Montenegro præsenterede ‘Inje’ – en stærk ballade, som spiller på alle de rigtige Balkan-tangenter og får gåsehuden frem hos undertegnede. Super stærk vokal og meget autentisk fremført.

17. Slovenien / Lea Sirk – Hvala, ne!

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
5 2 2 4 4 4 4 25

CLARA: “Slovenien sender i år et nummer, der til trods for flere genkendelige elementer, også har nogle komplikationer i forhold til opbygning. For mig at se, er det største ”problem” i det slovenske nummer, at der ikke er et omkvæd som man kan have til at hænge i sin hjerne efterfølgende, hvilket kan resultere i, at landet bliver glemt.”

MADS: “Slovenien kommer i år med en moderne lyd, som sikkert vil tiltale mange, det tiltaler bare ikke mig”

METTE: “Er det for cheasy at indlede med et “Hvala, ne!” (Nej tak)? Det her er slet ikke mig. På trods af en moderne lyd og en effektivt koregrafi, så er Slovenien meget langt nede på min Top 43. Det insisterende beat og aggressive ‘Hvala, ne’ gør mig træt.

GRAHAM: “You know how much I love Slovenia, but honestly… I’m really not a fan of this!”

18. Ukraine / MELOVIN – Under The Ladder

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
8 6 6 5 5 5 7 42

CLARA: “Ukraine har en overordnet set fantastisk ESC historie, og årets nummer skuffer heller ikke. Med altid velproducerede og gennemtænkte pophits har Ukraine et hav af top-3 placeringer bag sig, og jeg tror at Melovin i år kommer til at videreføre Ukraines stærke ESC historie. Om ikke en top-3 placering, så dog alligevel en høj placering i det samlede felt.”

MADS: “Ukraine stiller med en artist, der godt ved hvor han skal kigge hen, og hvordan man charmerer tv-seerne. Igen synes jeg er sangen er svag, artisten er næsten for god til sangen.”

METTE: “En stærk sanger med en meget karismatisk fremtoning. ‘Under The Ladder’ har dog aldrig helt fanget mig, og jeg synes desværre ikke bidraget lever helt op til artisten. Artist og show (som vi så i den nationale finale) løfter dog bidraget og jeg er sikker på at Ukraine bevarer deres 100% kvalifikationsstatistik, også godt hjulpet på vej af starten som nr. 18.


Panelets *gæt* på de 10 finalister fra semifinale 2

Som en afslutning på semi finale 1, så følger her vores *gæt* på, hvilke 10 sange, der vil avancere til finalen.

Clara Graham Mette Michael
Australien Australien Australien Australien
Danmark Danmark Danmark Danmark
Letland Holland Holland Holland
Montenegro Letland Moldova Montenegro
Norge Moldova Montenegro Norge
Polen Montenegro Norge Polen
Serbien Norge Polen Rumænien
Slovenien Polen Sverige Rusland
Sverige Serbien Ukraine Sverige
Ukraine Ukraine Ungarn Ungarn
Riikka Mads Morten
Australien Australien Australien
Danmark Danmark Danmark
Holland Holland Malta
Moldova Moldova Moldova
Norge Norge Montenegro
Polen Polen Norge
Rumænien Rumænien Polen
Rusland Sverige Rumænien
Sverige Ukraine Sverige
Ukraine Ungarn Ukraine

Hvem tror du kommer videre fra semifinale 2? Giv dit bud i kommentarfeltet på Facebook.

Advertisement

Se videoen: Rasmussen præsenterer akustisk version af ‘Higher Ground’

Foto: Screenshot fra video

Rasmussen har i dag præsenteret en ny akustisk version af ‘Higher Ground’. I videoen synger Rasmussen sammen med 4 af hans i alt 5 korsangere, som vi også får på scenen i Lissabon. Videoen er filmet og klippet af Allan Hansen fra DR og Mads Enggaard har instrueret.

I videoen får du også et indblik i de prøver, som de danske vikinger i øjeblikket er i fuld gang med, inden de om præcis en uge, mandag den 30. april, sætter kursen mod Lissabon.

Rasmussens 5 korsangere er:

  • Daniel Firth (har i årevis optrådt og udgivet musik som Dan Firth)
  • Gustav Emil Bresler (forsanger i bandet ‘Walk My Elephant’)
  • Jesper Paasch (uddannet skuespiller og har bl.a. spillet Harald Blåtand i ‘Historien om Danmark’)
  • Mads Engelhardt (spiller i coverband, der optræder med alt fra Johnny Cash til Beyoncé)
  • Anders Ørsager (Tidligere medlem af Basix, der blev nummer to i Dansk Melodi Grand Prix 2001).

De fire førstnævnte kommer ifølge DR til at være synlige på scenen sammen med Rasmussen, mens Anders Ørsager af hensyn til koreografien kommer til at stå et andet sted på scenen.

Advertisement

Elina’s dress projections saved by eleventh hour sponsorship

Elina Nechayeva’s projection dress will be present on the Eurovision stage after a last minute sponsorship deal raised the funds required.

The Estonian delegation struck a deal with Saku Suurhall, Carglass, Estravel and River Island. Additional funding was provided by Elina’s management and Estonian Public Broadcasting.

Estonian Head of Delegation, Mart Normet has spent the last few weeks lobbying the Estonian Government and private sector to try and generate the large amount of money required for the projectors.

“Eurovision can be a tough game when you are a small nation with big ideas, so we are thrilled that a solution was found,” said Normet.

“I know there are some sceptics out there who thought that this was all a publicity stunt and they may never fully believe us, but we were incredibly close to having to pull the plug on the projector dress all together. We had a different act with a new lighting and camera plan ready to go just in case,” he said.

Elina Nechayeva has been busy preparing for her Eurovision performance and was thrilled when she learned that the projection dress would go ahead.

“My main goal is to go out there and do my absolute best. I know that I would be able to do this regardless of what dress I am wearing, but I think this projection dress truly represents the message of all powerful, universal love and that is what La Forzais all about,” she said.

“I am so thankful to all the sponsors for their help, the Estonian team who have worked so hard to make this happen and to all the fans out there who have sent me messages of support. I cannot wait to go out there and make you all proud.”

Mart Normet finally spoke of his utmost respect for Elina and his pleasure that the Estonian team’s Eurovision performance dreams will be a reality.

“Elina is an incredible singer and performer, so we were never worried about the quality of her performance, but we are so happy that we can deliver to Europe and the world what we believe will be a truly impressive television moment,” he said.

The Estonian delegation would like to thank Saku Suurhall, Carglass, Estravel and River Island for their incredible support.

Advertisement

Interview with Elina Nechayeva: “I think Rasmussen’s Viking anthem is really cool”

Elina Nechayeva was born in 1991 and graduated from the Estonian Academy of Music and Theatre in 2016 where she studied classical singing. As a child, she dreamed of becoming an astronaut, flying between the stars and planets. It is this same drive that inspired La Forza.

On the Eurovision stage Elina will fly between the stars to spread her message that love heals and lifts us. The melody of La Forza was written especially for her voice and shining personality.

Elina Nechayeva wrote the lyrics of La Forza alongside fellow soprano Ksenia Kuchukova. The music was composed by Mihkel Mattisen, a classically trained pianist and pop singer and composer, and Timo Vendt, a producer and multi-instrumentalist. Both Mattisen and Vendt have written previous Estonian Eurovision entries. Mattisen co-wrote ‘Et Uus Saaks Alguse’ in 2013 while Vendt co-wrote ‘Amazing’ in 2014.

We had a talk with Elina Nechayeva before her departure to Lisbon.

Interview with Elina Nechayeva

First of all, could you introduce us to your song? What is the message of ‘La Forza’?

La Forza is about real love that enlightens our way, gives us wings, takes us to the sky and gives us a real power so that we can even move mountains. It’s about universal love, love for children, love for parents, love for nature. It’s all these kinds of love.

It’s a very powerful song,how does the song make you feel, when you perform it on stage?

That’s an interesting question! When I am on stage and I’m singing this song, it’s like I am embracing the audience and I’m giving them all my love and positive emotions. It also feels like I’m flying. It’s an interesting feeling!

Why did you decide to sing in Italian? Do you have any relation to Italy? 

The Italian language is beautiful and melodic and it goes well with classical singing, I think that Italian is very poetic, so that’s why we chose it. I really love Italy and I’ve been there many times. I love the fashion, the food and the opera culture as it’s the home of opera! The whole country is so gorgeous and I think the language is so beautiful. I think as an opera singer, I can’t not feel a connection to Italy!

Your song is very technically challenging. Do you get nervous before performing it? 

Actually, it is kind of funny. Compared to my usual repertoire, La Forza is actually quite an easy song to sing!

I don’t really feel nerves when I perform, I feel excited and prepare myself to give the audience all the love I can!

You hosted Eesti Laul last year, how did you end up taking part in the contest this year?

I co-hosted the semi-finals of Eesti Laul last year and I had a thought in my head that maybe I would be able to bring something different to this contest ? but it wasn’t until Mihkel Mattisen and Timo Vendt who heard me sing at my best friend’s wedding that the idea was born.

Timo and Mihkel wrote the music for me and I wrote the lyrics with my friend Ksenia. We sent it to Eesti Laul not expecting much, but you know the rest!

You have received a lot of international attention and been among the bookmaker favorites since your victory, how have these past months been for you?

It has been very busy! I am not used to so much media attention which has been a little bit difficult, but it has been worth it for all the amazing messages of support I have received from Eurovision fans!

We have heard about the issues financing your dress projection performance. Did you come to a solution yet?

The whole team has been working very hard to try to come to a solution, but I am not sure of the final result right now. But I have confidence that whatever happens, I will give the best performance I can.

Besides the challenges regarding the show, how do you prepare for Eurovision and your 2 weeks in Lisbon?

I have been working and performing a lot and I recently got to take an opera master class in New York City from legendary opera coach Kamal Khan!

Right now I am in Florida trying to recharge my batteries before I head to Portugal!

Did you have time to hear any of the other competing songs? And do you have some favorites, that you would reveal?

Yes! So far, my favourites are from Georgia and Denmark. I love the voices of Iriao and think they sound beautiful and I think Rasmussen’s Viking anthem is really cool!

Could you tell us something about you, that most people don’t know?

Well I suppose it is not so much of a secret anymore, but I am a big fan of Japanese animations, especially those by Hayao Miyazaki!

Do you have a final message for the readers of Good Evening Europe? 

My message is that in our society we should talk more about real love and real feelings. We need to be here and now not in our smart phones but really here, connecting with each other and giving love. Love is the greatest power of all. This is what La Forza is all about and I hope you enjoy my song. Tusind tak!

Lyrics

italian (Original) English 
Sai nella notte per me
Una stella c’é
Lei mi rischiara la via
Per l’eternitá
É mia guida
Nell’immensitá
Che non mi lascia mai’La forza del destino
Volteggiar mi fa
L’ora é vicina di felicitá
É sogno o realtá
Nostra affinita
Sull’ali dell’amore roseQuando m’en vo per la via
Sempre libera
Vorrei che intorno a noi sia una favola
Nostro amore
Guida a noi sará
Nell’infinito
Per l’eternitá
You know in the night for me
There is a star
It lights up my way
Always
It is my guide
in the immensity
And will never leave meDestiny’s force
Makes me fly near
to the hour of happiness
Is it a dream or is it real
Our closeness
That rises us on the wings of loveWhen I walk the path of life
Always carefree
I would like it to be a fairy tale around us
Our love
Will be a guide to us
Always and forever

Follow Elina on Social Media

Instagram
Advertisement
Translate »