Introduktion: Mød medlemmerne i GEE-panelet – DMGP finalen 2020

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i 10 artikler vil tælle ned til musikfesten i Royal Arena med reviews af årets finalesange. Vi lægger ud en præsentation af de 8 medlemmern, som udgør panelet.

I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Advertisement

Vi har en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.

Introduktion af medlemmerne:

OM METTE:
Grundlægger af ‘Good Evening Europe’, musikelsker, tidligere radiovært, arbejder pt. som marketingansvarlig.
Eurovision-fan siden 80’erne. Mit første minde er fra 1984, da en ung Kirsten Siggaard sang ‘Det’ lige det’ og skubbede kække Søren Bundgaard i poolen.

Siden 2004 har jeg hvert år fulgt de nationale udvælgelser og prøverne forud for showet. Fik min første akkreditering i 2010 og har med få undtagelser dækket showet live fra værtsbyerne hvert år siden da.
Jeg elsker Eurovision p.g.a. forskelligheden i sangene, muligheden for at høre musik med nationalt særpræg, som man ellers aldrig hører i radioen og hele fælleskabsfølelsen med fans verden over.

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en ægte Eurovision-vinder byde på noget udover det sædvanlige, og ikke blot være et pænt indpakket radiohit.
Jeg går efter den fulde pakke, hvor stemme, melodi, omkvæd, budskab, formidling og show går op i en højere enhed. Et godt eksempel var Jamala’s helt enestående bidrag og optræden i 2016.
Jeg elsker Balkan-ballader og sange med finurlige instrumenter og/eller kulturelt særpræg, men stemmer også gerne på alle andre genre, så længe historien og følelsen er der.”


OM MICHAEL
Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på Good Evening Europe. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Beskriv den perfekte vindersang

“Det er simplere at skrive, hvad den ikke er. Den er ikke et dansenummer med lyd på. Den er ikke 3 minutter med fyrværkeri. Den er ikke en eller flere halv-nøgne mænd eller kvinder, der vrider sig gennem en gennemsnitlig popsang. Den er ikke en gigantisk LED skærm med svinedyre animationer på.

Den perfekte Eurovision sang skal have et budskab eller en historie. Det skal kunne ses, at sangeren kommunikerer frem for læser op. Hvis jeg tror på budskabet, selvom jeg ikke forstår sproget, så er vi langt oppe på skalaen. Men frem for alt skal man kunne huske den. Jeg vil se og høre noget, jeg ikke har hørt før, det er derfor konkurrencen eksisterer.”


OM SIMON:
Reporter, interviewer og jurymedlem for Good Evening Europe.
Eurovision-nørd siden 1984, da Kirsten skubbede Søren i poolen. Mener at Birthe Kjær burde have vundet i 1989, men var kisteglad for Brdr. Olsens sejr i år 2000.
Var med som publikum til ESC i 2001, 2013, 2014, 2016, 2018 og 2019, og synes at fællesskabet mellem ESC-fans faktisk næsten er sjovere end at være inde og se selve showsene. Bonusinfo: Kan spille brudstykker af alle ESC-vindere (og lidt til) på klaver, hvis det kommer op i festlige anledninger!

Beskriv den perfekte vindersang

“En god Eurovision-vinder har et genkendeligt omkvæd, som man hurtigt får på hjernen. Jeg er meget til det poppede, men en bevægende sang kan også godt ramme mig, selv om man aldrig går galt i byen med en modulation og en vindmaskine”


OM MORTEN:
Eurovision-fan fra 9 års-alderen, Melodi Grand Prix-jury 2017 og reporter gennem flere år for Oikotimes.com. Mit første Eurovision-minde er Charlotte Nilssons sejr i 1999, og selvom jeg dog faldt i søvn undervejs, så fik “Take Me To Your Heaven” gang i et stort eventyr – og det eventyr har bragt de bedste minder, venner og ikke mindst musik de seneste 20 år.
Eurovision handler om det bedste fællesskab – det musikalske fællesskab. Vi glemmer for en stund alle bekymringer, krige og problemer, mens vi hylder musikken og hinanden. Uanset hvem vi er og hvor er vi er fra, så er der en plads til dig i Eurovision. Det er jo smukt!

Beskriv den perfekte vindersang

“Den perfekte Eurovision-vinder har hele pakken. Sang, musik og show skal hænge sammen og ja, så skal vinderen røre eller underholde mig, gerne begge dele!”


OM RIIKKA:
I properly became a Eurovision fan in 1998 when the new era started and Dana International won. She is still a great example of a great Eurovision winner. There are many winners and other Eurovision stars who have shown the way to both new music styles and new views of the world around us.

Describe the perfect Eurovision Song

“As I am a pop girl, I love hearing great melodies with pop arrangements. When a song sounds familiar enough but also gives me unique vibes, then I will go for 12 points! One of my all-time favourites comes from Denmark: Chanée & N’Evergreen’s “In a moment like this” from 2010 is a wonderful classic.”


OM CLARA:
Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon) og jurymedlem i Melodi Grand Prix 2019.
Kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en vindersang have hele pakken, den skal have et stærkt omkvæd som man kan huske, den skal have et sceneshow som er bemærkelses-værdigt, om det så er helt enkelt eller helt vildt og så skal den selvfølgelig have en stærk frontfigur. Tilsammen bliver det alt det, Petra og Måns beskrev i “Peace, Peace, Love, Love” i 2016”


OM DANIEL:
Skolelærer, fodboldfan, tidligere komiker og kæmpe Grand Prix-nørd. Forelskede mig i Dansk Melodi Grand Prix, da Kølig Kaj var på toppen, og i Eurovision da brødrene vandt i Stockholm. Har fulgt konkurrencen tæt siden, og har bl.a. været ekspert for den nordjyske radiostation ANR. Dækkede Eurovision 2014 som journalist. Jeg har måske en lidt alternativ musiksmag, når det kommer til den gængse Grand Prix-fan. Jeg elsker rock, og synes at Eleni Foureira er virkelig overvurderet.

Beskriv den perfekte vindersang:
“En god Grand Prix-sang har et omkvæd, som man lynhurtigt kan huske og synge med på, uanset sproget. For mig personligt skal der meget til, før jeg falder for en ballade, mens jeg er mere tilbøjelig til at elske de festlige bidrag – der må gerne være knald på og masser af energi. Men det vigtigste er, at håndværket er i orden.”


OM MILA:
Jeg så mit første danske Grand Prix og mit første Eurovision i fuld længe i 2002 og var straks fan! Min kærlighed er kun blevet større siden da. Jeg var så heldig at være jury medlem til Dansk Melodi Grand Prix i 2019. Jeg elsker også at følge med i de nationale finaler i andre lande, og har da også været lidt rundt omkring for at se dem live. Resten af mine sparepenge bruges på at tage ud og se Eurovision live. Her har jeg fået nogle af de bedste oplevelser og venner jeg kunne ønske mig. Og selvfølgelig fundet en masse fed musik.
Rotterdam bliver min 10. gang, og jeg glæder mig til igen at samles med Europas dejligste mennesker omkring musikken og fællesskabet.

Beskriv den perfekte vindersang:
“En rigtig god vindersang skal på en eller anden måde røre mig. Det kan både være en smuk ballade, der giver mig tårer i øjenkrogen, en popbasker, der giver mig lyst til at danse eller noget helt tredje. Den må rigtig gerne have noget på hjerte og en artist, der kan formidle det. Den skal selvfølgelig også fungere live, og fremføres på en måde, der løfter sangen endnu mere. Så der er ikke nogen decideret opskrift på, hvordan en vindersang skal lyde, hvilket vi også kan se på de meget forskellige vindersange, vi har haft. Personligt er jeg dog en sucker for sange, der på en eller anden måde har noget nationalt i sig. Jeg elsker når man kan høre, en sang er fra Serbien, Norge, Portugal osv.”

Comments are closed.