Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Kroatien
GEE-panelets reviews
Jeg forstår ikke, hvorfor så mange ESC-fans er faldet for dette, som i mine øjne er det svageste kroatiske bidrag i ti år. Det virker enormt påtaget, falsk og “plastik-agtigt” – i mangel på bedre ord. Kroatien plejer at bringe noget mere personlighed og mindre attitude, og det håber jeg, de gør igen næste år.
Daniel
Jeg bliver bare nødt til at sige, at det startede så godt, men når man så når til omkvædet, finder man ud af, at der vist alligevel ikke var så meget at komme efter. Nummeret er ikke catchy eller genkendeligt, i min optik, og sangerinden selv har en smule tendens til at se ud som om hun ikke rigtig har lyst til at være der.
Clara
Jeg savner de gode gamle 00’ere og bidrag som ‘Vukovi Umiru Sami’, ‘Moja Stikla’ og ‘You Are The Only One’. Kroatien anno 2021 bevæger sig ned af en vej, som jeg personligt ikke bryder mig om. Det bliver simpelthen for generisk, kalkuleret og upersonligt. “Tick Tock” er skrevet efter Eurovision-bogen og til at trykke på de knapper, som forventes at virke på aftenen.
Mette
Jeg kommer til at tænke på revampede ukrainske bidrag, når jeg hører Tick tock, og frygter samtidigt at Kroatien går videre på bekostning af et bidrag, som i langt højere grad har fortjent det.
Uanset om jeg har brudt mig om Kroatiens sange eller ej, har jeg sat pris på at de ofte har bragt et nationalt element til deres bidrag, eller at de på anden måde har skilt sig ud fra mængden. Så jeg synes desværre det er en ret stor skuffelse, at de i år sende en så kedelig popsang afsted. Jeg kender Albina som en rigtig stærk sangerinde, så det ærgrer mig at man har givet hende en sang, hvor hun ikke rigtig kan vise hvor god en vokalist hun er, og som samtidig er blottet for personlighed.
Mila
Det er meget nemt med Balkan i år: Enten er det slut-bangers (hvor første del skal udtales på engelsk), eller også er det storladent Disney-hellighed. Kroatien udmærker sig i den første kategori, og Albina leverer da også varen som hun skal i “Tick Tock”. Problemet er bare, at varen er lidt for meget metervarepop, og at det simpelthen er umuligt at stedfæste sangen, fordi den bare er så standard. Det fungerer, men jeg mangler noget der kan løfte den op fra middelmådigheden, og jeg tror den kommer til at misse en plads i finalen.
Simon