Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Albanien
GEE-panelets reviews
Dette er, uden tvivl, det stærkeste albanske bidrag for mig nogensinde. Det siger selvfølgelig ikke så meget, for Albanien har aldrig før leveret en god sang, men dette er som minimum er utrolig hæderligt forsøg. Jeg er ret glad for den dramatiske opbygning og den storladne Balkan-stemning, som kalder på et sceneshow med masser af ild, røg og krigeriske dansere. Kan de eksekvere det ordentligt på scenen, kan der nemt vente en finaleplads til Albanien.
Daniel
Albaniens bedste bidrag, siden Rona Nishliu i 2012 gav mine tårer frit løb med ‘Suus’. ‘Karma’ indeholder alt, hvad jeg elsker ved Eurovision og minder mig om den “tabte Balkan ballade”, som vi nu om dage hører alt for få af (Ja, jeg lyder gammel, nu!).
Mette
Sangen bygger op fra en klassisk ballade og fortsætter i en lidt mere moderne stil tilsat masser af drama, følelser, etniske instrumenter. Jeg er vild med det instrumentale midterstykke og Anxhela’s stærke og udtryksfulde stemme!
Det er ikke nogen nem semifinale, men jeg håber virkelig, den unikke og ægte stil belønnes og Albanien kvalificerer sig.
Jeg må sige, at jeg er ret vildt med årets albanske bidrag. Det var det første af årets ESC numre der blev offentliggjort helt tilbage i december, og allerede der tænkte jeg “Wauw, det er lige den her type af balkan-pop som Europa plejer at være vilde med”. Jeg tror da også vi sagtens kan forvente en pæn placering til årets albanske bidrag.
Clara
Albanien serverer som regel patos fra den helt store Balkan-gryde, og i år er ingen undtagelse. Og så alligevel, fordi man åbenbart haft har lyst til at blande nogle moderne poplyde ind i det, og det ødelægger det faktisk lidt for mig, fordi det ikke er det Balkan jeg kender og elsker (“Lane Moje”, “Leila”, “Molitva” osv.). Det er til gengæld det eneste rendyrkede af sin slags i denne semifinale, så mon ikke Albanien kan hive nogle stemmer hjem fra deres østeuropæiske søskende rundt omkring.
Simon
Albanien disker stort set altid op med en klassisk Balkan ballade. Det er en kategori de generelt gør sig godt i, og jeg har stor respekt for at de holder fast i de nationale elementer i mange af deres bidrag. Men jeg synes også det er ved at blive lidt kedeligt i længden, fordi det er noget man har hørt så mange gange før. Anxhela er glimrende sangerinde, og det er som sådan ikke noget galt med “Karma”, men jeg synes ikke den når op på niveau med mange af deres tidligere bidrag i samme genre, og den efterlader mig med en lidt flad fornemmelse. Albanien har tradition for at ende på en 16. eller 17. plads i finalen, og jeg tror sagtens den her sang også kan placere sig deromkring, selvom jeg ikke er så begejstret for den.
Mila