Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Frankrig
GEE-panelets reviews
Jeg er slet ikke fan af hele den dér Edith Piaf-chanson-stil, og Voila er lige ned af den franskeste del af den sti. Barbara Pravi er en virkelig dygtig sanger, og sangen er såmænd udmærket – det er bare for et andet publikum end mig. Jeg forestiller mig, at dette bliver juryernes vindersang, fordi den er så stilren og tydelig i sin genre, og fordi det er en genre, som generelt taler mere til feinschmeckerne end til det brede publikum.
Daniel
Da jeg så den franske finale, var “Voilà” min favorit hele vejen igennem. Når man som jeg elsker sange, hvor man ikke er i tvivl om oprindelseslandet, så er jeg solgt, og det flyder jo bare ud af højttalerne med baguette au brie og et glas vin rouge på en parisisk fortovscafé i denne sang. Jeg er sikker på, at Jacques Brel, Edith Piaf og de tidlige franske ESC-vindere sidder oppe i himlen og nikker anerkendende, og jeg ville sådan ønske at Barbara kunne føre Frankrig helt til tops i årets konkurrence. Min højeste karakter til årets Big 5-bidrag, som jeg generelt synes har høj kvalitet i år.
Simon
Årets franske bidrag er usammenligneligt min favorit til at vinde det hele i år. Jeg synes sangen er fuldstændig fænomenalt lavet, produceret og fremført, og hvis den kommer til at fungere ligeså godt til Eurovision som live versionen fra den franske finale, er jeg ikke overbevist om, at de odds som pt peger på Malta som vinder ændrer sig til en fransk sejr i 2021.
Clara
Frankrig sender i år indbegrebet af en fransk chanson, og du skal ikke mange sekunder ind i sangen før det er tydeligt hvilket land den repræsenterer .Jeg synes bestemt “Voilá” er et godt og velproduceret bidrag, og jeg springer den ikke over, når den kommer på shuffle i ECS-playlisten, men det er ikke et nummer jeg aktivt lytter til selv. Jeg synes dog Barbaras live performance i den franske finale var fuldstændig fænomenal, og den rørte mig virkelig. Så jeg tror det for mig, er lidt a la samme situation som jeg havde med Portugal i 2017 – en sang som jeg synes er fin men ikke så meget mere i studieversionen, men som kommer til live på scenen og går rent ind. Derfor tror jeg også Frankrig, på aftenen, kommer til at kæmpe med om de sjove pladser oppe i toppen
Mila
Allerede før den franske finale forelskede jeg mig ubevidst i Barbara Pravi’s skønne sang. På Spotify-playlisten var det fra dag 1 den sang, der skilte sig ud.
Mette
I liveversionen tilføjer Barbara yderligere et lag perfektion til det, der i mine øjne er årets mest unikke bidrag. Den dramatiske og emotionelle opbygning og ikke mindst Barbara’s ditto levering vækker minder om Edith Piaf. det her er så fransk, som det kan blive.
Med en mindre karismatisk sangerinde så tror jeg ikke sangen havde haft store chancer for at appellere bredt. det er i høj grad hendes inderlige og emotionelle optræden og den måde hun blotter sin egen person i sangen, der er så dragende. Den simple staging og den måde tempoet øges mod slutningen, Voilá. Dét er en vindersang værdig!