Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Serbien
GEE-panelets reviews
Holy s**t, hvor er det noget rod, det her. Det er basically samme sang som sidste år, men uden nogen former for struktur eller opbygning. Det er bare en eksplosion af alle mulige forskellige slags instrumenter, der ikke rigtigt passer sammen. Jeg har dem mistænkt for at have slået tre-fire forskellige sange sammen, men det er umuligt at høre forskel på. Sangerinderne er ikke helt sikre på, om de skal være liderlige eller aggressive, og ender også et sted midt imellem, hvilket mest af alt gør mig en smule forskrækket. Kompositionsmæssigt er dette årets absolut dårligste bidrag. Det er ren støj for mig, det her.
Daniel
Jeg har tidligere nævnt, at Balkanlandene i år enten er slut-bangers eller Disneypatos. Det her er den sang man vil få som eksempel, hvis man slår op i en ordbog under “slut-banger”, for de tre piger i Hurricane er vist ikke kommet helt naturligt til alle dele af deres udseende, og sangen er lavet ud fra devisen “det skal være noget med spansk, noget med reggaeton-beat og noget med at spille på sex.” Det er både set og hørt før og bedre, og selvom jeg godt vil honorere at de synger på serbisk og ser godt ud mens de gør det, så kan de bare kigge på San Marino for at se hvordan man udfører samme opskrift i langt højere kvalitet.
Simon
Altså, der er jo ikke noget galt med Serbiens bidrag, men for at være helt ærligt, så tror jeg det kommer til at forsvinde i en semifinale med lande som Schweiz og Island. Der er ikke rigtig noget sjæl i den serbiske gruppe, og jeg tror at man kommer længst med personlighed, hvilket jeg ikke tror der er meget af. Dog er det ikke sådan, at jeg ikke tror at Serbien kommer til at trække nogle stemmer hjem, men om det bliver nok til en finaleplads må tiden vise.
Clara
Lad os starte med det positive. “Loco Loco” er festlig, energisk, catchy og ville have fyldt dansegulvet på EuroClub. Hurricane får desuden point for at synge på serbisk.
Mette
Når det er sagt, så kommer vi ikke udenom at årets serbiske bidrag, selvom vokalerne er forbedret fra sidste år, er en virkelig rodet omgang. Helhedsindtrykket bliver ikke bedre, når man tager de 3 sangerinder med i regnestykket. De ser godt ud, ja! Men de er også ret bevidste om at vise de helt rigtige sexede moves, og duckface til det helt store reality cirkus.
Pist væk er personlighed, karisma og ægthed.