Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Nordmakedonien
GEE-panelets reviews
Det lyder lidt som om, Vasils team forsøgte at skrive temasangen til den nye Frost-film, men blev afvist. Det er storladent på et niveau, som jeg aldrig havde forventet at se. Det her er måske den eneste gang, I kommer til at høre en Eurovision-nørd sige dette, så holdt fast: Det her, det bliver sgu for overdrevet.
Daniel
Efter en fantastisk triumf ved ESC i 2019 hvor Nordmakedonien fik den hidtil bedste placering i deres ESC historie, har dette års nummer ikke rigtig samme gennemslagskraft. Til trods for at dette er en fin sang, bliver den bare overshinet af stort set alt andet i årets felt, hvilket er grunden til min så lave rating.
Clara
‘Here I stand’ ville passe perfekt som den storslåede aflsutning på en Disney-film, men til Eurovision bliver det bare FOR storladent og selvhøjtideligt. Det personlige element i sangen overskygges af musical-positurer, store armbevægelser og forpinte ansigtsudtryk.
Mette
I sammenligning med et lignende bidrag fra 2019 sunget af Israels Kobi Marimi, så formår Vasil slet ikke at røre os med sin historie og selvom hans vokal er flot, og både melodi og musik også burde fænge, så er der bare intet, der appellerer til mig. Det skulle da lige være “OL i Barcelona”-afslutningen 😉
Selvom Vasil i introen til musikvideoen fortæller om sin følelsesmæssige forbindelse til “Here I Stand”, så føler jeg det overhovedet ikke. Tværtimod virker det kalkuleret, da sangen lyder som om, at den har prøvet at tage en masse elementer fra storladne musical sange og Disney ballader, og det bliver simpelthen for meget og virker overhovedet ikke oprigtigt.
Mila
Jeg elsker musicals af den slags, hvor fløden bare driver ned ad væggene. Jeg elsker også Disney-sange, der lyder som noget Michael Bolton syntes var for poppet tilbage i 1980’erne, så tilsammen burde jeg elske Vasils bidrag…. men det gør jeg ikke. Han har en god stemme, men problemet er bare at sangen ikke rammer nogen som helst af de følelser den egentlig prøver på, og så er det svært at se udover hvor klichéfyldt den egentlig er. Jeg tror historien var blevet bedre fortalt i en mere nedtonet version, for når det bliver så patosfyldt som det her, så ser den desværre ind i en bundplacering i semifinalen.
Simon