GEE-panelets reviews: Azerbaijan (Eurovision 2020)

Foto: Farhad Al


Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Azerbaijan

Bidrag13 (Debut: 2008)
Seneste2021 Efendi – Mata Hari
Kvalifikation10/12 (83%)
Bedste plc.Vandt i 2011
Værste plc.11. af 19 i Semifinale (2018)
Bedste venner Gns.: 12 Gns.: 9.43 Gns.: 9.41
Værste venner Gns.: 0.16 Gns.: 0.92 Gns.: 1.1

Efendi – Cleopatra

Jeg plejer at være vild med numrene fra Azerbaijan, som i min optik er en af de stærkeste lande i Eurovision-sammenhæng overhovedet. Jeg synes dog ikke at årets nummer lever op til Azerbaijans generelt høje standard, men er et nummer der forsvinder imellem “ligegyldige” popsange, som vi blandt andet også ser fra Armenien og Letland i årets felt. Dermed er jeg altså ikke revet væk over årets bidrag fra Azerbaijan, men jeg håber derimod, at de næste år vender tilbage til det niveau vi plejer at se fra landet. 

Clara

Det her er sådan en rigtig elsker/hader-sang. Hvis man kan sortere i de mange indtryk, der kommer i løbet af de tre minutter, så kan man rent faktisk komme til at holde meget af denne sang – og det er jeg endt med. Man glemmer helt den småpinlige tekst, fordi den rent faktisk er sjov at lytte til.

Daniel

Sætter stemningen an fra start med orientalske toner, og så ved man godt hvad titlen skal hentyde til. Den er lidt rigeligt overlæsset med indtryk undervejs, men lige præcis i ESC må det hellere være for meget end for lidt, og det gør at sangen stikker ud. Kan jeg lide den? Tja, den er lidt begge veje for mig, så jeg lander lidt midt i det hele, men den er sjov og man husker den i hvert fald.

Simon

Jeg får lyst til at se filmen! Scorpion King tilsat moderne koreograf og et dragende, iørefaldende omkvæd. Hvem kan ærligt sige, at de ikke har forsøgt at rulle lige så meget på R’et i Cleopatra, som Efendi gør det? 🙂
Jeg er vild med den orientalske lyd, og at der faktisk er gjort et forsøg på at skabe et univers frem for blot at hente en anonym popsang i skuffen med radio-/spotifyhits. Kan man se igennem fingre med 3 minutters mix af genrer og indtryk, så leverer Azerbaijan faktisk igen i år ret godt nummer.

Mette

Stærk kvinde synger om hvor stærk hun er blevet. Det er der sådan set ikke noget i vejen med. Men på de tre minutter når jeg at gå fra “nå fedt, orientalske toner!” til “stopper det her ikke snart?”. Jeg får følelsen af at man har startet med “Cleopatra” på skriveblokken og så læsset fyld på indtil man nåede tre minutter. Det virker alt i alt lidt sjusket og at omkvædet består af “la la la, like Cleopatra, åh åh åh” er for simpelt.

Michael