Home Eurovision Song Contest GEE-panelets reviews: Bulgarien (Eurovision 2020)

GEE-panelets reviews: Bulgarien (Eurovision 2020)

Foto: Lora Musheva

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Bulgarien

Bidrag13 (Debut: 2005)
Seneste2021 VICTORIA – Growing Up Is Getting Old
Kvalifikation4/13 (31%)
Bedste plc.2. i 2017
Værste plc.19. af 25 i Semifinale (2005)
Bedste venner Gns.: 8.32 Gns.: 7.03 Gns.: 6.56
Værste venner Gns.: 0 Gns.: 0.67 Gns.: 0.91

VICTORIA – Tears Getting Sober

Man havde jo lidt på fornemmelsen, at nogle lande havde kigget mod Billie Eilish og tænkt “hvis det er det, de unge vil ha’, så er det dér, de får!”. Bulgarien er bedste eksempel på en tro kopi af Eilish, og selvom sangen faktisk er ret god, så har jeg det stramt med sange, der prøver at være noget, som andre i forvejen mestrer. Originaliteten er i bund – men den er altså svær at få ud af hovedet.

Daniel

Jeg kan virkelig godt lide årets bulgarske bidrag, og jeg synes det er meget synd for et land som Bulgarien, som i min optik kunne have hevet landets første sejr, eller som minimum Top 3 placering hjem, at de ikke får muligheden for at konkurrere med dette nummer. “Tears Getting Sober” har en super stærk melodi, en virkelig fin sangerinde og bare i det hele taget et stærkt sammenhængende nummer. 

Clara

Så magisk og dragende, at man næsten ikke kan frigøre sig fra Victorias mørke, emotionelle univers. Jeg elsker strygerne, pianoet og Victorias skrøbelige stemme, der passer perfekt til sangens tema: Rejsen mod at hele efter en mørk og traumatisk periode i ens liv, hvilket ligeledes illustreres i sangens opbygning.
Man kan ikke undgå at falde over den slående lighed med Billie Eilish og f.eks. ‘When The Party Is Over’, men ‘Tears getting Sober’ er ikke desto mindre et lille mesterværk fra Victoria og Borislav Milanov-teamet, og jeg tror Bulgarien ville have været en sikker Top 3’er i Rotterdam.

Mette

Flere sange prøver i år at gå i “Arcade”s fodspor og levere følelsesmæssig ballade, således også Bulgarien. Victorias stemme klæder sangen, og man kan ikke undgå at holde af modulation til sidst og alt det stryger-fløde der hældes ud over det. Bedste bud på en ballade-vinder i år sammen med Schweiz (hvis og såfremt…).

Simon

Bulgariens bidrag i år er simpelthen et flot stykke musik. Sangen kører i et drævende tempo indtil afslutningen i den klassiske Eurovision-afslutning hvor volumen bliver skruet op. Teksten er stærk og får lov at skinne igennem uden for meget hurlumhej i melodien. En ballade med et moderne udtryk

Michael

Translate »
Exit mobile version