GEE-panelets reviews: Frankrig (Eurovision 2020)

Foto: Arno Lam - FTV

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Tom Leeb – Mon Alliée (The Best In Me)

Jeg kunne faktisk godt lide The Best In Me, da den blev præsenteret, men det er heller ikke svært at se, hvorfor den blev kritiseret voldsomt. For selvom jeg personligt synes udmærket om den, så er det den type sang, som ryger ind ad det ene øre og ud af det andet. Tyskland har f.eks. fejlet talrige gange med lignende sange, bare i det sidste årti. Derfor blev jeg også glad, da den nye version landede, for den forsøgte netop at tage sangen et nyt og mindre mainstream sted hen. Den akustiske version havde helt sikkert høstet nogle jurypoint, og trækker også Frankrig et par point op hos mig.

Daniel

Man blev præsenteret for Tom Leeb og fik forventningerne op, man hørte om et sangskriverteam med stor ESC-erfaring, og man fik at vide at sangen skulle afsløres fra Eiffeltårnet, så det var med store forventninger jeg tunede ind for at se afsløringen… og blev pænt skuffet. Magen til generisk G:son-sang skal man lede længe efter, og så var den i første version nærmest kun på engelsk, det har dog hjulpet med et ekstra skud fransk i revamp’en. Men altså, for et land med kæmpe traditioner i chansons, så er det her lige rigeligt patetisk, og jeg tror den havde fået en bundplacering i finalen.

Simon

Jeg må ærligt indrømme, at jeg personligt, med et sangskrivningsteam indeholdende både John Lundvik og Thomas G:son havde set frem til intet mindre end et mesterværk. Dog synes jeg ikke ligefrem, at det er ordet der kendetegner årets franske bidrag. De sidste 3-4 år har Frankrig ligget i blandt mine personlige favoritter, men årets franske bidrag ligger desværre et pænt stykke vej fra, at komme med på nogen favoritliste i år. 

Clara

Imodsætning til mine kære “kollegaer” i panelet, så blev jeg faktisk ret glad, da jeg hørte ‘Best of Me’. Ja! Man kan godt genkende G:son-lyden fra ‘In a Moment Like This’, ‘Waterfall’ m.fl. og årets franske bidrag er ikke det mest nyskabende, der er sket i Eurovision. Men en fin og iørefaldende sang, som taler til mig på masser af planer. 

Bonusinfo: efter at have hørt 20 sekunders preview, skyndte jeg mig at spille på Frankrig som vinder af Eurovision 🙂 
DET har udløst en del kommentarer og grin, bl.a. da jeg ved årets pressemøde i Royal Arena talte med et par Eurovision-Betting eksperter… ups!

Mette