GEE-panelets reviews: Georgien(Eurovision 2020)

Foto: Temo-Kvirkvelia

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Tornike Kipiani – Take me as I am

Der er åbenbart en tradition for halvvrede, råbende mandlige solister i Georgien. Det må man også godt være, og selv om jeg bedre kan lide årets bidrag end sidste års, så er det ikke lige min stil generelt. ESC-sange må gerne prikke til nogle følelser, det gør den her desværre ikke for mig.

Simon

Ligesom med Oto sidste år, så elsker jeg simpelthen den dér rå, hæse mandestemme, som Georgien i år stiller med. Men der er simpelthen noget, vi er nødt til at snakke om. Den tekst dér, ikke? Det er sådan noget, førsteklasseselever ville kassere, fordi det simpelthen er for dumt. Hvordan er den sluppet igennem? “Do you want me to talk like an italian?” synger Tornike med halvt jamaicansk, halvt britisk accent. Nej, nej, nej. Og meget mere nej. Det er simpelthen umuligt at abstrahere fra. Jeg får ondt i hovedet af, at der ikke er en voksen, der har stoppet det dér inden det er blevet udgivet.

DANIEL

Oto gik sidste år fra min (tæt på) sidsteplads og direkte mod en Top 10 under prøverne i Tel Aviv. Desværre sluttede eventyret med et flot semifinale-show. I år er jeg betydeligt mere positiv omkring Geogiens bidrag.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg elsker de her ikoniske rock anthems fra 90’erne og start 00’erne fra Nirvana, Pearl Jam, Sound Garden, System of A Down osv. Med det i bagagen så har jeg helt fra starten været fan af årets georgiske bidrag. Genren, melodien og Tornike’s hæse stemme er alt sammen ingredienser i et super godt nummer… HVIS teksten havde været en anden. Det bliver en stor parodi! Men jeg håber virkelig Tornike vender tilbage med en ny god melodi og en tekstforfatter til næste år 🙂 

METTE

Man kan sige meget om årets georgiske bidrag, men Georgien er da på en eller anden måde ved at beslutte sig for en Sound der skal repræsentere dem. Er det så en god sound? Det er personligt meget langt fra noget jeg selv ville synes om, men ud over at min personlige smag ikke ligefrem holder til at få denne sang ind under huden, er man ikke i tvivl om, at dette bidrag nærmest kun kan komme fra Georgien, og det må på en eller anden måde også give point. Bare ikke lige fra mig i år. 

CLARA