GEE-panelets reviews: Kroatien (Eurovision 2020)

Promo foto

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.Advertisement

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Kroatien

Bidrag26 (Debut: 1993)
Seneste2021 Albina – Tick-Tock
Kvalifikation6/14 (43%)
Bedste plc.4. i 1996, 1999
Værste plc.17. af 19 i Semifinale (2018)
Bedste venner Gns.: 8.4 Gns.: 8.02 Gns.: 7.57
Værste venner Gns.: 0 Gns.: 0.33 Gns.: 0.5

Damir Kedžo – Divlji Vjetre

Damir fortsætter i Rokos fodspor fra 2019 og leverer patos-ballade i stor Balkan-stil. Men i modsætning til Bulgarien rammer den mig ikke rigtig og bliver mere “Kruna” end “Molitva” i min optik, selv med obligatorisk modulation til sidst. Fint produceret og sat sammen, den kan bare ikke rigtig rykke mig over en midterkarakter.

Simon

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke var fan af Roko sidste år. Årets kroatiske sang er meget, meget bedre, og så kan man godt abstrahere fra, at Roko var en bedre sanger. Jeg er ikke for alvor fanget, men hver gang jeg hører den, bliver jeg positivt overrasket. Desværre har jeg glemt den igen ti minutter senere.

Daniel

Jeg ELSKER Balkan-ballader og bliver hvert år skuffet over at være vidne til, hvordan denne genres popularitet i Eurovision udvaskes.
Jeg savner de “gode gamle dage” med Zejlko Joksimovic, Hari Mata Hari, Knez, Jelena Tomašević osv. og blev en smule optimistisk, da de første toner af årets kroatiske bidrag lød. En fin og melodisk ballade sunget på originalsproget. Desværre så kommer vi ikke længere end næsten. Der mangler en del for at kunne gå i fodsporene på ovenstående legender og ‘Divlji vjetre’ ender desværre et anonymt sted midt imellem traditionel Balkan-ballade og kroatisk-sproget ballade.
Damir har en god stemme, men heller ikke den kan gøre bidraget memorabelt nok til skille sig ud. 

Mette

Storladent og i sidste ende ret ligegyldigt. Publikummet til her type musik er meget småt og jeg er bange for at det heller ikke i år bliver balkan-balladens store gennembrud. Når man ikke forstår sproget tager det hurtigt karakter af at være det samme igen og igen. De kvindelige korsangere formår ikke at løfte Kroatiens bidrag op til noget større, selvom det er et hæderligt forsøg.

Michael