GEE-panelets reviews: UK (Eurovision 2020)

Foto: BBC/Ray Burmiston

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Man er gået væk fra diverse formater af udvælgelsesshow og har valgt internt, og det er de sluppet godt fra ovre på den anden side af Nordsøen. Det er en godt produceret popsang i samme stil som Adele, og James Newman har noget karisma og lækker stemme at tilføre. Det er ikke epokegørende, men med “åh åh åh” i omkvædet er der lidt for alle at synge med på, og jeg tror UK havde fået deres bedste placering i mange år med det her bidrag.

Simon

Jeg synes faktisk at årets bidrag fra Storbritannien er et af de bedre i årets felt, og jeg bliver mere og mere glad for det jo mere jeg lytter til det. UK har også haft nogle hårde tider i Eurovision, men jeg tror at årets bidrag måske faktisk kunne have fået briterne med over på den venstre side af scoreboardet i år.

Clara

James Newmans vers er måske de stærkeste vers i årets felt. Desværre bliver de ledsaget af et underligt, uinspireret omkvæd, hvor James kæmper med sig selv om, hvilken tone han kan holde længst. Hver gang jeg hører sangen, bliver jeg skuffet, når vi når til omkvædet, og det er vel trods alt ikke det, man ønsker af en Eurovision-sang.

Daniel

Et af de mest langtidsholdbare og velproducerede bidrag i 2020. Man kan altid diskutere åhhh-åhhh omkvædet, men versene og hele opbygningen af sangen sidder efter min mening lige i skabet!
James har både karisma og en fed, rå stemme og alt i alt så tror (og håber) jeg, at UK ville have bevæget sig over på den rigtige side af scoreboardet i Rotterdam.

Mette