GEE-panelets reviews: Ukraine (Eurovision 2020)

Foto: JSC UA:PBC

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Man er ikke i tvivl om at vi er i Østeuropa, ligesom tilfældet var med Pali Sie sidste år fra Polen. Det er “white voice” sang med god danserytme i omkvædet, så selv om man ikke lige forstår teksten i sangen, så er de fleste med på at synge “solovey, solovey” i omkvædet, og det fænger ret godt. Sidste år skulle jeg bruge lidt tid på at vænne mig til det polske bidrag, men Ukraine i år passer mere til min smag, så jeg lader min indre sang-solovey komme til udtryk når jeg hører sangen.

Simon

På samme måde som jeg virkelig ikke brød mig om lyden af de skrigende polakker sidste år, bryder jeg mig bestemt heller ikke om lyden af skrigende ukrainere i år. Jeg kan godt høre at temaet er catchy i mellemspillet, men forsangerens vokal får mig bare til at have lyst til at slukke lige så snart sangen er begyndt. Jeg er overbevist om, at Ukraine kan bidrage med meget bedre sange end det er tilfældet i år.

Clara

Polen formåede absolut ikke at overbevise mig sidste år, og dette års ukrainske remix er altså heller ikke min kop te. Det er træls for et band, når det eneste gode i deres sang er det stykke, hvor sangerinden holder mund.

Daniel

Jeg har ladet mig fortælle, at Ukraine’s bidrag rent genremæssigt ikke kan sammenlignes med Polens ‘Pali Sie’ fra 2019, men i mine utrænede ører lyder de to relativt ens. Jeg syntes Tulia og “White Voice”-syngestilen var et dejligt bekendtskab sidste år, og blev også med det samme ramt af ‘Solovey’. I alt fald indtil vokalen sætter ind. Jeg elsker det instrumentale mellemspil, men får lyst til at mute videoen så snart sangerinden går i gang, øv!

Mette