Del 1 af 5
#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.
Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.
Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet, og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt, hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!
Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, som vil udkomme de næste fem dage.
Artister med solid live-erfaring
Lad os starte hvor DR starter, nemlig med udvælgelsen af artisterne. Her opstillede vi seks muligheder, som vi bad jer rangere efter vigtighed: Etablerede artister, ukendte stjerneskud, artister med solid live-erfaring, musikalsk bredde i showet, sangskrivere med Eurovision-erfaring og sangskrivere med store hits på CV’et. Her var det meget tydeligt, at der lægges stor vægt på, at de artister der stiller op til DMGP er trænede i at stå på en scene. 80% af jer har ”artister med solid live-erfaring” som et af jeres tre vigtigste punkter, mens 55% har ”etablerede artister” højt på listen. Samtidig er der ikke meget efterspørgsel på ”ukendte stjerneskud”, som scorer lavest eller næstlavest hos knap 40% af jer, mens det I giver mindst for, er ”sangskrivere med store hits på CV’et”, som hele 60% af jer placerer på de to laveste placeringer.
Men hvordan skal DR så komme i kontakt med disse etablerede artister med den solide live-erfaring? Knap 80% af jer foretrækker, at der er en åben konkurrence, hvor alle skal kunne sende deres bidrag ind, og DR så skal udvælge. Kun lidt over halvdelen af jer foretrækker at DR har direkte kontakt til musikbranchen, så alt tyder altså på, at mange ønsker sig, at artisterne selv sidder hjemme i deres studier og får ideen om at deltage i Melodi Grand Prix – den del skal DR ikke blande sig i.
En gevinst ved at deltage
Under kommentarerne til dette spørgsmål er der folk der foreslår at lade fansene have en indflydelse på udvælgelsen af sange, som vi tidligere har set DR gøre. Det foreslås også at lade tidligere Grand Prix-vindere være med til udvælgelsen, ligesom DR’s radioafdelings eget talentprogram Karrierekanonen nævnes som en mulighed for at opdage nye sangere og sange.
I den åbne besvarelse, hvor I har haft mulighed for at byde ind med råd til DR ift. udvælgelsen er der flere gode pointer. Det nævnes bl.a. at sangene i DMGP har haft en tendens til at være for sikre, og at man bør tage nogle chancer med de mere skæve bidrag. Her har Fuld Effekt og Nicklas Sonne begge været bemærkelsesværdige de sidste par år, og det vil seerne altså gerne se mere af – måske endda endnu vildere. Det anbefales også flere steder, at DR henvender sig direkte til relevante sangskrivere, mere end til selve sangerne.
En anden pointe, som er gået igen i flere svar er, at man skal lade være med at styre, hvornår musikken udgives. Der henvises bl.a. til Ungarn, som har taget kontakt til aktuelle hitmagere for at tilbyde, at deres hit kunne komme med i A Dal. Altså skal en artist kunne udgive en sang i november, og hvis den bliver et stort hit, så skal DR sørge for at få den med i Melodi Grand Prix’et. På den måde kan man sikre, at gode sange kommer med i finalen, mener nogle af jer.
Endelig kommer I også med en anden pointe, som mange skriver om, og som vi også synes er værd at fremhæve: Artisterne skal føle, at der er en gevinst ved at deltage. Også selvom man ikke vinder. I er skuffede over, hvor lidt nogle af sangene bliver spillet på DR’s radiokanaler, og en enkelt foreslår endda, at hvis man er med i DMGP, så skal man loves et antal minimumsafspilninger – ikke blot for grand prix-sangen, men også for en eller to sange mere. På denne måde bliver det attraktivt for deltagerne at sende sange ind, da man kan være sikker på en vis promovering og en chance for at etablere sig på den danske musikscene. Derudover skal nye artister tilbydes et coaching-forløb, hvor de får hjælp til at skabe en musikalsk karriere, mener flere.
En god live-vokal
Når det kommer til sangens sprog, er der til gengæld rørende enighed blandt alle svarene. I er fløjtende ligeglade med om sangen er på dansk, engelsk eller et hvilket som helst andet sprog. Over 60% af jer har svaret, at det kommer an på hvad der passer bedst til sangen, og at sproget dermed ikke er afgørende.
I er også blevet bedt om at rangere vigtigheden af følgende elementer ved den danske sang: Komposition og sangskrivning, en god live-vokal, et godt show/staging, originalitet og en betydningsfuld tekst. Her er folket rørende enige om, at vi ikke giver fem potter noget-som-helst for en betydningsfuld tekst, som over 80% af jer har angivet som det mindst vigtige overhovedet. Komposition og sangskrivning scorer generelt lige en anelse højere end en god live-vokal, men det er de to ting der topper listen klart. I ønsker at se en god sang, der bliver sunget godt. Så kommer stagingen og originaliteten klart i anden række, mens teksten – den er vi fuldstændig ligeglade med.
Opsummering
Så for at opsummere, så skal DR sørge for en åben konkurrence, hvor der lægges vægt på at de indsendte sange synges af erfarne live-performere. Juryen, som skal bedømme og udvælge de indsendte sange, skal være større og mere gennemskuelig og skal gerne indeholde tidligere grand prix-deltagere, som ved hvad det drejer sig om. Det udvalg skal fokusere på, at sangene ikke kun bliver P4-venlige sange, men at DMGP også skal rumme de mere skæve bidrag. Bidragene skal dog stadig synges af en dygtig sanger(inde).
Når sangene er udvalgt, skal der være fokus på at få promoveret samtlige sange ordentligt. Det betyder massiv airplay til alle sangene, og også gerne til andre af kunstnernes sange. Derudover skal kunstnerne tilbydes et coaching-forløb, for på den måde at sikre sig, at det er attraktivt for kunstnere at stille op til DMGP.
Dette var del 1 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.