Home Eurovision Song Contest Musikanalyse fastslår: Dystre udsigter for dansk finaledeltagelse

Musikanalyse fastslår: Dystre udsigter for dansk finaledeltagelse

Foto: Michael Thygesen

Kun få dage før de tekniske prøver skydes i gang i Liverpool, er der ifølge betting-portalen BetXpert dystre udsigter for årets danske bidrag, som ikke spås mange chancer for finaledeltagelse. Forudsigelsen tager udgangspunkt i en kulegravning af statistikker for toneart, tempo og tekstindhold blandt Eurovision vindere i nyere tid.

Der er under 2 uger til semifinale 2 i Eurovision Song Contest, hvor Reiley repræsenterer Danmark med ”Breaking my Heart”. I Good Evening Europe’s afstemning tror 86% af brugerne, at Danmark kommer videre til finalen. BetXpert deler imidlertid ikke optimismen på den danske sangs vegne. En analyse af det musikalske indhold blandt alle vindersange i nyere tid viser, at den danske sang – trods gode elementer – ganske enkelt ikke rammer de musikalske formler for succes ved Eurovision. Det skriver BetXpert i en pressemeddelelse.

Se en oversigt over alle semifinaledeltagere og alle historiske vinderes tempo og toneart.

Historiske vinderakkorder

Eurovision består af popsange komponeret i dur eller mol-tonearter. 58 pct. af vindersangene de seneste 20 år er komponeret i mol, som klinger mere alvorligt end dur-akkorder. Dur havde bedre vinderchancer i Eurovision-finalerne før 2000, men det har skiftet i retning af, at sange i mol vinder. Fire sange har vundet i D-mol siden 2000, og D-mol er dermed den mest vindende toneart i nyere tid.

Den danske sang i 2023 rammer forbi med både vers og omkvæd i D-dur. Sidste gang en sang vandt i D-dur var i 2001, hvor Brødrene Olsen vandt med ”Fly on the Wings of Love”.

Hurtigt og langsomt vindertempo

Til gengæld rammer Reiley fuldstændig plet rent statistisk med et tempo på 96 BPM (slag per minut).

Siden 2000 er tempoet blandt vindersangene faldet i gennemsnit. Det er dog ikke så enkelt, for der er både hurtige og langsomme vindere. De langsomme sjælere har vundet halvdelen af finalerne siden 2000 med 96 BPM i gennemsnit – altså præcis det tempo, som Reiley holder i ”Breaking My Heart”. Seks gange tidligere har sange vundet Eurovision med 96 BPM. F.eks. ”Save All Your Kisses To Me” med Brotherhood of Men fra Storbritannien i 1976.

Ulykkelig kærlighed sejrer

Det overrasker næppe, at kærlighedssange dominerer finalerne. Ganske vist vandt Ukraine i 2016 og 2022 med sangtekster om historie, men det hører til undtagelserne. Musikanalytikeren Joe Bennett har analyseret alle deltagersangenes tekster, og ifølge Bennett var kærlighed tema i 80 pct. af top-3 sangene siden 2000. Benneth vurderer, at sange om ulykkelig kærlighed får flest point, mens sange om f.eks. forelskelse præsterer dårligere. Reiley rammer derved plet med ”Breaking my Heart”, men samtidig spiller Reiley højt spil. Hele ni sange med ordet ’hjerte’ i titel eller omkvæd er siden 2000 endt på sidstepladsen. ”Breaking my Heart” risikerer derfor en bundplacering trods det populære sangtema.

En ting er statistik, noget andet er selve konkurrencen. Chancen for at vinde påvirkes f.eks. af, hvad de andre lande stiller op med. I takt med, at flere langsomme sange i mol vinder, er der kommet flere mol-sange med i finalerne. Det gælder ikke kun om at ramme formlen, men også om at skille sig ud.

Om Betxpert
BetXpert er et online medie, hvor man kan få gode råd til, hvad man skal spille på – og hvad man ikke skal spille på. Betxpert indeholder primært tips/analyser, samt et debatforum. Redaktionen skriver om alt, der har med sport og spil at gøre: Fra udbydernes kvartalsregnskaber, matchfixing, ludomani, bettingteori, oddshistorier, portrætter, spillovgivning og bookmakernes brug af limits.
BetXpert er ikke en spiludbyder og tager ikke imod spil.

Translate »
Exit mobile version