Saturday, January 11, 2025
Home Blog Page 119

Hør Esma’s sang på soundtracket til Borat!

Årets legendariske Balkan-sangerinde, den charmerende og farvestrålende Esma Redzepova, som sammen med Lozano repræsenterede FYR Makedonien, havde desværre ikke meget succes i Eurovision. Men i sin mangeårige musikalske karriere har hun haft adskillige hits. Ved en tilfældig Spotify-søgning, fandt vi her på G.E.E. en Esma-sang, som nok er kendt af de fleste, men som de færreste nok kan sætte navn på.

Et af Esmas største hits har titlen ‘Chaje Shukarije’ og er faktisk blevet verdenskendt, efter det blev brugt i Borat-filmen. Få et genhør med sangen herunder.

Esma var en af årets helt store oplevelser og er bestemt en lille præsentation værdig: Her på G.E.E. er vi stadig chokerede over bidragets placering og skuffet over juryens manglende værdsættelse af det unikke nummer.

Esma er roma vokalist og singer-songwriter fra FYR Makedonien. Gennem sit liv har hun optrådt med mere end 9.000 koncerter i 30 lande. Med sin afdøde mand Stevo Teodosievski har hun opfostret 47 børn, og har modtaget adskillige udmærkelser for sit humanitære arbejde.

Hun er den næstyngste af seks børn fra en sigøjnerfamilie, og havde en forholdsvis fattig opvækst. Hendes far arbejdede skiftevis som portør, sanger, trommeslager, stærk mand i et cirkus og skopudser. I en alder af ni blev Esma introduceret for en lokal roma musikorganisation af en af hendes brødre, hvor hun viste sig i stand til hurtigt at lære komplicerede rytmer. Hendes mor tilskyndede hendes musikalske talent, og Esma og hendes bror sluttede snart sig til deres skoles folkloregruppe.

I 1957, i en alder af 14 år, blev Redzepova personligt inviteret til at synge i en skole talentkonkurrence for Radio Skopje. Denne koncert viste sig at være et vendepunkt, ikke alene vandt hun førstpladsen, hun slog 57 andre skoler og vandt 9000 jugoslaviske dinarer, men den nationale bandleder og Redzepovas kommende mand Stevo Teodosievski var også til stede. Efter at have sikret tilladelse fra sine forældre, begyndte Esma at turnere med sit musikalske ensemble. Legenden siger, at hun forlod hjemmet med en enkelt kuffert fyldt med en kjole og et Cocek-kostume.

Krista ude med ny single og nyt album

På trods af en skuffende 24. plads i Eurovision Song Contest finalen, så har Krista Siegfreds ikke opgivet at forfølge en karriere som pop-sanger. Albummet Ding Dong blev sendt på gaden lige før Eurovision og indeholder 10 numre, herunder Eurovision-hittet ‘Marry me’ og den nye single ‘Amen’.

Krista er nu ude med en musikvideo til hendes nye single ‘Amen’. Som pressen også spurgte ind til på et pressemøde i Malmø, ja så kan man godt se ligheder mellem Krista og den amerikanske pop-stjerne Lady Gaga. Krista mener ikke selv hun kopierer Gagas stil, men at det er Lady Gaga, der ligner hende 🙂

Se Kristas nye video herunder:

Her er det fulde resultat fra ESC 2013

39 lande deltog i Eurovision Song Contest 2013, hvoraf de 33 skulle igennem en semifinale, for at kvalificere sig til den store finale.

I Semifinale 1 var Serbien blandt favoritterne til at kvalificere sig. Det blev dog kun til en 11. plads til de 3 piger fra Moje 3. Også de 6 tenorer fra Kroatien var af mange spået en pæn placering i semifinale 1. De måtte tage til takke med en 13. plads.

Derimod blev der plads til Lithaun og Belgien, som ikke blev spået mange chancer, efter deres første prøver i Malmø.

Det skal også bemærkes at Emmelie sejrede i sin semifinale.

Se det samlede scoreboard for semifinale 1

I semifinale 2 var der igen overraskelser. Fan-favoritten Valentina fra San Marino, som i årets OGAE-afstemning sluttede på en 2. plads efter Emmelie de Forest, måtte sige farvel. Det blev kun til en 11. plads for den flotte ballade ‘Crisalide’.
Blandt fanfavoritterne var også frelsens hær-bandet Takasa fra Schweiz og Israelske Moran, som heller ikke kom i blandt de 10 finalister fra denne semifinale.
Det gjorde heller ikke ex-Jugoslaviens sidste håb, Esma og Lozana fra FYR Makedonien.

Istedet blev det til en finaleplads til Ungarn, Rumænien og Armenien. Sidstnævnte under stor protest fra fansene i salen.

Se det samlede scoreboard for semifinale 2

I finalen hørte vi bidrag fra 26 lande. Blandt de mere bemærkelsesværdige resultater var, at en af bookmakerfavoritterne samt pressens favorit fra Georgien faldt igennem og sluttede på en 15. plads.

Heller ikke Sveriges Robin Stjerberg sluttede Top 10 på trods af pæne odds.
Det blev også til endnu en britisk nedtur, da Bonnie Tyler på trods af en enorm støtte i Malmø, sluttede på en 19. plads.

Frankrig og Spanien måtte (igen fristes man til at sige) ned i bunden af scoreboardet. Derimod var det en overraskelse for de fleste, at de tyske verdensstjerner Cascada fulgte Spanien og Frankrig og sluttede på en 21. plads. Mange fans havde ‘Glorious’ som en Top 5-kandidat og også hos bookmakerne lå sangen pænt til.

Derimod overraskede deltidssangeren og lægen Gianluca fra Malta med en flot 8. plads og Holland kom for første gang siden 2004 i finalen og sluttede i Top 10.

Grækenland var igen at finde i Top 10 og det samme var Italien, Rusland, Azerbaijan og Ukraine, som har klaret sig rigtig godt de senere år.

Se det samlede scoreboard for finalen

Sejr til Emmelie og en fantastisk fest!

Efter et flot show, men en mindre spændende afstemning, så fik vi det vi alle havde håbet og ventet på, nemlig en dansk vinder! 26 sange gav deres aller bedste, men kun én sang, kunne snuppe sejren og trofæet. Det blev ‘Only teardrops’ som fik 281 points af de europæiske tv-seere og juryer. Nærmeste konkurrenter blev Azerbaijan med 234 points og Ukraine med 214.

Udover at vinde finalen, ja så vandt Emmelie også sin semfinale med 167 points efterfulgt af Rusland med 156 points og Ukraine med 140 points.

Sangen er skrevet af Lise Cabble, Julia Fabrin Jakobsen og Thomas Stengaard.

En aften i kameralysets fokus
Vi overværede showet fra Pressecentret, som var fyldt med feststemte pressefolk og fanakkrediterede. Der var masser af fokus på Danmark og adskillige udenlandske medier bad om interviews både før, under og efter showet. Vi blev spurgt om adskillige ting mellem himmel og jord, men primært om hvorfor Danmark skulle vinde og hvilke andre favoritter, der kunne løbe af med sejren.

Da det stod klart, at Emmelie ville tage sejren, var vi konstant oplyst af kameralys og ved hvert point Danmark fik, kom der en kameramand for at næroptage vores reaktion. Tror også en tv-station eller 2 har fået nærbillede af ægte danske teardrops fra undertegnede 🙂
Den gamle Eurovision-klassiker blev også sunget adskillige gange “We are the winners…. of Eurovision. We are, we are!!!!”.

Efterfølgende blev der fra rigtig mange medier spurgt til, hvor næste års show ville blive afholdt. København eller Herning? Eller måske Ålborg? Mange kendte i forvejen til Parkens dårlige lyd.


Gode råd til bedre resultater
Flere udenlandske medier ville have “professionelle” råd til hvordan deres eget land kom til at klare sig bedre. En spansk journalist var ked af de mange dårlige resultater og ville gerne lære noget af Danmarks udvælgelse. I år var årets spanske kunster valgt internt – men skulle man gøre som i Danmark og hvordan er det nu lige vi gør det? 🙂
En af de mere søde kommentarer, stod en israelsk journalist bag, som adskillige gange gentog “I wanna be like you”…. Han var i øvrigt på vej til København dagen efter, for at gå i tivoli og se resten af byen med en CPH-card.

Finsk tv var også meget interesserede i årsagen til den finske fiasko. Hvorfor sluttede ‘Marry me’ så lavt – var det pga. de mange gimmicks eller måske kysset i slutningen af sangen? Det sidste afviste vi og pegede også på den uheldige startlodtrækning.

Eneste skår i glæden var at SVT pga. pludselig regelændring nægtede os adgang til at deltage i Vinderpressemødet – på trods af adskillige tomme stole i lokalet. Vi havde haft adgang til alle de øvrige pressemøder uden nogen problemer. Der var tale om 7 danske fans, som med store Dannebrogsflag om skuldrene havde fulgt og støttet Emmelie de sidste 2 uger både under prøverne og til showsene.

Vi håber og stoler på at Danmark, som næste års arrangør, vil tage fansene mere seriøst end SVT.

Årets fest på Euroclub

Efter at alting så småt sluttede i Pressecentret rykkede de danske fans ind i Euroclubben, hvor vi havde en helt fantastisk fest! Masser af lykønskninger fra andre feststemte fans fra forskellige lande.
Hvis man ser bort fra SVT, ja så er årets tema ikke helt forkert “We are one”!

Adskillige svenske øl blev drukket og der blev sunget med på dejlige Eurovision-klassikere som ‘Fairytale’, ‘Moja Stikla’ og ‘Euphoria’. Vi nåede desuden at høre det meste af Emmelies vinderperformance på scenen.

Vi fik en lille snak med sangskriver Thomas Stengaard, som også havde smagt godt på de svenske øl.

Ved nabobordet sad den smukke norske jente Margaret Berger. I fanklubben besluttede vi at udnævne hende til æresdansker for at kunne holde sig oprejst indtil klokken fem under seriøs indtagelse af alkohol.

Vi kan desuden tilbagevise alle græske rygter! Alcohol is NOT free. Not even close! En svensk øl koster den nette sum af 60 SEK 🙂

På trods heraf, så lykkedes det at få promillen godt i vejret og vi glemte også alt om “tomorrow”, hvor vi skulle pakke og have hentet bilen ved arenaen, inden udtjek fra hotellet. Ikke at forglemme køre 3,5 timer hjem til det jyske.

Men ingen tømmermænd er så slemme at de ikke kan afhjælpes af en svensk MAX-burger og en kold cola! I alt fald ikke når man lige har vundet Europa-mesterskabet i musik og har haft en fantastisk aften med dejlige venner fra fanklubben!

Danske fans blev nægtet at hylde Emmelie

Jeg vil gerne fortælle jer en historie. En historie om en TV-station, der hedder SVT (arrangør af årets brag af en fest – Eurovision Song Contest 2013) og en lille gruppe mennesker, der i fjorten dage har knoklet rundt og fulgt med i prøver, taget billeder, skrevet blogindlæg og reviews og generelt rapporteret fra Eurovision Song Contest 2013. Det drejer sig om de danske F1 akkrediterede fans, en gruppe der jf. EBU’s (European Broadcasting Union; paraply organisation for Europa’s nationale TV-stationer) egne regler, maksimalt består af ti mennesker.

Vi her på Good Evening Europe udgør to af de F1 akkrediterede danske fans. Siden prøvernes start har vi været i Malmø sammen med de andre danske fanmedier; bl.a. melodigrandprix.net og Eurosong, der også er F1 akkrediterede.

Jublen får en brat afslutning
Historien begynder i pressecentret; Emmelie har lige sunget sig til en imponerende sejr og er på scenen for anden gang i aften. Good Evening Europe er selvfølgelig på pletten med flag, kamera og højt humør. Vi er en del af en mindre gruppe danske fans, der står og giver interviews og poserer for billeder til en hel stribe af danske og udenlandske medier. Andre Eurovision-fans og endda nogle af de frivillige fra Malmø Arena vil gerne snakke, tage billeder og være glade med os. Det er en fantastisk aften!

Vi bevæger os forventningsfulde over mod pressecentrets hjerte – pressekonference rummet. Et stort rum med hundredvis af stole på sirligt lige rækker. En næsten endeløs pult med mikrofoner og et kæmpe bagtæppe med sponsorernes logoer dominerer den ene ende af lokalet. Alle vi F1 fans har været i det rum mange gange før, det er her alle pressekonferencerne er blevet afholdt i år.

Som noget nyt denne aften er der stillet et fløjlsgelænder op foran døren samt en enkelt sikkerhedsansat. Med en brysk afvisning og en henvisning til et nyligt opsat skilt på døren bliver vi nægtet adgang.

Det har vi for så vidt prøvet før. Generalprøven til den første semifinale blev vi også – i første omgang – afvist til. Dette selvom sikkerhedsfolkenes egen teknologi fortalte dem, at vi godt måtte være der. En grøn lampe lyser, når man scanner sit kort og har adgang til en zone. Efter en halv times snak med en teamleder i informations-zonen gik det op for folkene, at der var blevet lavet en fejl, og vi fik lov at komme ind alligevel. Som det også fremgik af showets egen hjemmeside, måtte vi gerne være der.

We are one??
Denne glade aften var der dog ingen scanner, der kunne lyse grønt, heller ingen venlig dame i informations-zonen at snakke med. Kun en brysk sikkerheds-robot og et skilt printet på A4 papir i en plastlomme. Efter lang tid lykkedes det at få Sietse Bakker i tale. Sietse er Event Supervisor for Eurovision Song Contest, og som sådan den øverste ansvarlige for presse relaterede ting omkring konkurrencen.

Han mener heller ikke, at vi bør have adgang og henviser til et møde, hvor det angiveligt er blevet besluttet at sådan skal det være. Sietse mener at vi skal være taknemmelige for at han gider have os rendende midt i hans show. Han kan endda huske årets slogan – det er nu heller ikke så svært, det står skrevet på stort set alle lodrette flader i Malmø.

Vi protesterer og peger på de mange tomme stole som vi potentielt kunne sætte os på og ikke være synderligt i vejen for nogen. Sietse er ligeglad og citerer igen årets slogan, mens han vender sig og går. Dermed er den sag jo sådan set lukket.

Bortset fra at det jo egentlig ikke giver mening. “We are one” handler om at vi alle er sammen om det her. Vi fans om nogen støtter op omkring dette show, år efter år. Vi tropper op, betaler alt selv og arbejder nærmest i døgndrift for at gøre Eurovisionen’s rækkevidde så stor som overhovedet mulig. Sangere, chefer og lande kommer og går, men fansene er her hvert år og vi bliver flere og flere. Der kommer fans helt fra Sydafrika og Australien for at deltage – og dele kultur, klistermærker og visitkort med hinanden. Og selvfølgelig dele Eurovision.

How to get rid of the Danes?
I et desperat forsøg på at få os til at forlade området UDENFOR det forbudte rum, lukker sikkerheds-robotten den ene dør og stiller sig demonstrativt med ryggen til os i den anden dør, så vi heller ikke længere kan kigge efter Emmelie. Da det ikke har nogen synderlig effekt tilkaldes der flere sikkerhedsfolk. Vi bliver anklaget for at have taget en glasflaske med ind. Flasken er dog af plast, købt i kantinen og hundredvis af dens søskende står rundt omkring i pressecentret. Der har været mange tørstige mennesker til stede denne aften for at se finalen, uden at det har givet anledning til sikkerhedsmæssig panik. Da det går op for robotten at flasken er af plast, bliver det pludselig et problem at den indeholder tyndt, varmt svensk øl. Flaskens ejer bliver bedt om at forlade området.

Men som danskere har det for vane vinder vi jo til sidst alligevel. Som da vi frivilligt afgav Skåne, Halland og Blekinge til svensken – fordi disse områder, til Kongens store fortrydelse, var fyldt med svenskere; en beslutning der giver god mening, hvis man har opholdt sig i landet et par uger.

Hermed danskens sejrs-togt mod SVT’s regelrytteri – et historisk glimt umiddelbart efterfulgt af en sejlende bytur, hvor vi uden skam igen blev smidt ud. Denne gang af Euroclubben, fordi den lukkede! Vi har i fanklubben desuden også besluttet at udnævne Margaret Berger til æresdansker for at kunne holde sig oprejst indtil klokken fem under seriøs indtagelse af alkohol.

♪♫ Alcohol, alcohol, alcohol is free ♫♪
De danske fans indtog presserummet (efter alle andre var gået).

Pressecentret på finaledagen

I dag har vi så tilbragt vores tid i pressecentret, i den del der normalt er forbeholdt personer med Presse-akkreditering. Grundet tekniske problemer med de “små” skærme ude i fan lobbyen, har vi alle fået lov at sidde herinde og se prøver. Det indebærer også at man kan luske sig til at snuppe sig en kage og en kop kaffe. Eller et krus fyldt med kager hvis man er til den slags.

Det er nu en lettelse at kunne sidde og se finalen på en skærm der ikke er 1 sekund bagud og knapt kan overdøve ens egen vejrtrækning. Til gengæld savner jeg nu lidt sofaerne fra lobbyen, meeen storskærm slår sofa til enhver tid.

Vores bud på finalens resultat – Mette

Skrevet af Mette

I dag er vi flyttet til selve pressecentret og har fulgt 3. og sidste generalprøve på finalen på storskærmen, hvor lyden er betydeligt bedre end igår fra relax-zonen.

Her vil vi give en sidste vurdering af aftenens show med gæt på hvordan hver enkelt sang vil klare sig i aften. Du får naturligvis også vores bud på aftenens vinder.

Herunder følger en liste over alle aftenens sange sammen med en kommentar og mit bud på placering – og det ender med garanti ikke sådan 😉

Min Top 5:
1. Danmark
2. Azerbaijan
3. Ukaine
4. Italien
5. Grækenland

Læs også: Mics bud på finalen

1.FRANKRIG 21-26
Fransksproget rock. Hun gør det bedste hun kan med det materiale hun har og giver en meget sexet performance. Fin vokal, men kommer nok desværre til at kæmpe i bunden.

2.LITHAUN 21-26
En af de sange, som overraskede ved at komme videre i tirsdags. En dejlig sang og iørefaldende U2-inspirerede toner. Andrius giver en noget speciel performance? Tror den bliver glemt og overskygget af Moldovas imponerende show.

3.MOLDOVA 16-20
Et af årets flotteste sceneshows. Får kuldegysninger hver gang vi kommer til slutningen af sangen. Meget memorabelt og iøjnefaldende med Aliona, der stiger op og flammerne i kjolen.
Det er nok desværre en sang, der kræver at man har hørt den mere end 2 gange, for at man får øje på alle dens kvaliteter.

4.FINLAND 11-15
Jeg forstod ikke Finlands beslutning om at sende Krista til Eurovision tilbage i marts. Det gør jeg nu!! Sikke et show! Hun er en fantastisk sanger og entertainer, fuld af energi og sammen med danserne g korpigerne giver hun et af årets mest iøjnefaldende og vellykkede sceneshows. En del Katy Perry tilsat masser af Ding Dong-march er opskriften på finsk succes 🙂 Lodtrækningen er ikke god og tror det vil koste hende Top 10-pladsen.

5.SPANIEN 21-26
En dejlig irsk inspireret sang, som fungerer rigtig godt på scenen. Smukt og veludført. Men på grund af den tidlige start og nok også Spaniens manglende “venner” i Eurovision, tror jeg den ryger i bunddysten.

6.BELGIEN 21-26
En populær sang hos fansene, men ikke en af favoritterne til en finaleplads. Roberto har til prøverne optrådt med stort halstørklæde og virker ikke helt i topform rent stemmemæssigt. Tror Belgien har opnået det de kunne med sangen, og en plads i bunden er nok desværre realistisk.

7.ESTLAND 16-20
Nedtonet, simpelt og velfremført. Kunne ligeså godt være fra 1987 som fra 2013. Effekten med sort/hvid intro giver igen flashbacks til datidens Grand Prix’er.
Birgit har ikke skuffet endnu og jeg tvivler på at hun gør det i aften

8.BELARUS 16-20
Generisk latino-pop, som kommer i nye indpakninger hvert år. Grækenland og Tyrkiet er mestre i disciplinen og i år prøver Belarus (måske i Tyrkiets fravær) at gøre dem kunsten efter. Tror juryen sætter en stopper for Belarus’ succes i år.

9.MALTA 11-15
En af årets helt store positive overraskelser. Gianluca løfter sangen til nye højder med sin altid fejlfrie vokal og energiske og charmerende performance. Gianluca er nok årets mest symptiske sanger og hans smittende glæde og nærvær kan kun smitte af på tv-seerene. MEN er det nok til en topplacering eller dræber startplaceringen hans chancer?

10.RUSLAND 6-10
Konstrueret og søgt. En ballade, der spiller på alle de virkemidler, som Putins musikanalytiker har evalueret sig frem til virker i Eurovision. Er ikke fan at Rusland, men den kommer højt!

11.TYSKLAND 6-10
En af årets mest sing-along-venlige sange. Uptempo og glad-i-låget schlager-pop fremført af en yderst professionel og energisk sangerinde, som virkelig forstår at få salen med.
Visuelt flot og med både pyro og den obligatoriske catwalk-walk 😉
Jeg har i nat drømt at Tyskland vinder, og det er bestemt ikke umuligt?
Skal man dømme efter publikums reaktion, så kommer Cascada højt

12.ARMENIEN 21-26
Aftenens første tissepause og jeg var en af de mange, der benyttede mig at den under gårdsdagens juryprøve. En sang som publikum buh’ede af, den blev udnævnt som finalist. Det kan ikke være noget godt tegn. Med de obligatoriske nabostemmer og loyale venner, så er Armenien nok sikret en plads et stykke fra bunden, men en top 10’er burde være udelukket.
Men man ved aldrig  – Ukraine sluttede på en 10. plads med et lignende “Red jorden”-tema i 2010 (Sweet people). Dog er der en del lande til at deles om de ex-sovjetiske stemmer, herunder topfavoritter, som Georgien og Rusland.

13.HOLLAND 11-15
Anouk har virker en smule uengageret under prøverne, men har performet, når det virkelig gjaldt – ved både semifinalen og juryfinalen igår. Sangen er utroligt populær i Malmø blandt både presse og fans og hun skiller sig virkelig ud med et unikt bidrag, simpelt og velfremført samtidig med at scenebaggrunden på en effektiv måde formidler sangens stemning.

14.RUMÆNIEN 11-15
Kontrasten fra den enkle og sofistikerede performance fra Anouk og til den småvulgære Cezar iført diamantbesat Vampyr-jakke, halvnøgne dansere, lametta og en storskrydende operavokal kunne næsten ikke være større. Man kan sige meget om Cezar og det er der også blevet. Han har været offer for en del latter i Malmø. Hans talent, karisma og enormt store stemme kan dog ikke fornægtes. Hvis juryen ikke lader sig skræmme af de mange gimmicks, så kunne Cezar godt få en del stemmer der.
Men også hos tv-seerne vil han dele vandene, som han har gjort det her i værtsbyen.
Jeg er efterhånden overbevist. Et modigt sangvalg med for p…… det er velfremført og visuelt flot!

15. UK 16-20
Bonnie er MEGET populær her i Malmø og sammen med Anouk, Emmelie og Robin, så modtager hun hver gang, hun er på scenen enorm applaus og en fantastisk støtte.
Jeg tror dog det skyldes hendes fortid – at hun er en kendt og elsket popsanger, som alle kan huske fra 80’erne. Bidraget er ikke i nær samme klasse som ‘Total eclipse of the heart’ og det virker som om vokalen ikke er hvad den har været. ‘Believe in me’ – Undskyld søde Bonnie, men det gør jeg altså ikke.

16.SVERIGE 11-15
Robin er dejlig og ‘You’ er en af mine favoritsange i årets konkurrence. En sød popsang med et helt fantastisk omkvæd, der bare bliver bedre og bedre hen mod slutningen af sangen. Bidraget ender i et festfyrværkeri af en afslutning og selvom jeg ikke er så vild med sceneshowet eller stylingen, ja så

17.UNGARN 21-26
En af de mere overraskende finalister er den finurlige ungarske sang. En del af de fans, som jeg har snakket med har den blandt favoritterne, men havde ikke regnet med at den kom videre. Publikum i salen virker også begejstret for den. Jeg forstår det ikke, men må

18.DANMARK 1-5
Er måske en smule farvet, men Emmelie er altså fantastisk og ‘Only teardrops’ er et helstøbt bidrag – vellykket på alle fronter – melodi, teskt, sceneshow og kunstner. Top 3! og forhåbentligt Copenhagen 2014, som rigtig mange fans og journalister har sagt til os.

19.ISLAND 6-10
Visuelt meget vellykket! Stærk vokal som endnu ikke har slået fejl under prøverne. Meget nærværende og følelsesladet! Ikke en vinder, men måske årets Kuula.

20.AZERBAIJAN 1-5
Farid er farlig – rigtig farlig. En mainstream og iørefaldende sang, som kan appellere til alle dele af Europa. Et spektakulært sceneshow – skyggedanseren er en genial gimmick, som heller ikke tager for meget fokus fra sangen. Og så er Farid en yderst charmerende sanger med et glimt i øjet og en meget nærværende og følsom levering.

21.GRÆKENLAND 1-5
Et uptempo bidrag med et super godt sceneshow. Masser af sjov og gang i den på scenen.
Efter at alle de ex-jugoslaviske lande er ude, så kunne Grækenland blive rigtig farlige og samle stemmer nok til en Top 5 på baggrund af Balkan stemmer.
Veludført, stærk vokal og et bidrag, der også inddrager nationalt særpræg.

22.UKRAINE 1-5
Efter lidt skepsis omkring kæmpen Igor, så er jeg faktisk helt solgt nu. Den blide kæmpe som bærer Zlata ind på scenen er så sødt og eventyrligt og den Disney-inspirerede ballade vil appellere til alle aldre. Gimmicken med Igor er en lille del af showet i modsætning til mange andre landes shows, så det burde ikke trække ned hos juryen.
En rigtig flot og stærk stemme og et godt bud på en af Emmelies store konkurrenter.

23.ITALIEN 1-5
Endnu en af mine favoritter. En flot, sofistikeret performance og en dejlig italiensksproget sang, som imodsætning til mange af de gimmick-fyldte performances virkelig fremstår som stilfuldt og afslappet. Marco er en meget nærværende sanger med en lidt skæv og finurlig stil. Tror L’essenziale bliver et hit hos juryen og ligesom Raphael Gualazzi også scorer pænt hos seerne.

24.NORGE 6-10
Moderne og stilfuldt. Er ikke sikker på at hun vil komme helt så højt som bookmakerne forudsiger.
Vokalen var mindre sikker igår end normalt. Men mon ikke den falder i god jord hus bookmakerne.
Et nummer i samme genre som Euphoria, men den har mindre wow-faktor og måske en lidt mindre målgruppe.

25.GEORGIEN 6-10
Årets storladne kærlighedsduet. Storslået og iørefaldende G:son melodi med årets værste tekst og frygtelig accent. I pressecentret har den lige indtaget 1. pladsen foran Danmark, men tror ´”kun” det bliver til en af de lavere Top 10 pladser.

26.IRLAND 16-20
Et af årets bedste uptempo clubhit. Meget appellerende for en del af de mandlige seerne, som under generalprøverne har været meget begejstrede 😉 Ikke en vinder, men med den sene start kommer den nok op i den bedste halvdel.

Mic’s bud på finalen

Mit bud på en grupperet rækkefølge. Som en god patriot har jeg selvfølgelig Danmark på førstepladsen, men som tiden går tror jeg mindre og mindre på det. Måske er jeg bare vandt til at blive skuffet på trods af gode bookmaker odds.

Læs også Mette’s bud på finalen!

1-5
1. Danmark
2. Ukraine
3. Azerbaijan
4. Holland
5. Grækenland

6-10
Norge
Rumænien
Island
Rusland
Tyskland

11-15
Italien
Finland
United Kingdom
Sverige
Malta

16-20
Hviderusland
Irland
Moldova
Spanien
Estland

20+
Ungarn
Frankrig
Georgien
Litauen
Belgien
Armenien

1. Frankrig
Rocket indslag uden mange chancer. Amandine’s stil tror jeg ikke appellerer til hverken jury eller seere.

2. Litauen
Endnu et lidt rocket indslag uden chancer.

3. Moldova
Flot sang og flot show. Tror dog ikke seere vil kunne lide den. Det er den type sang der skal høres en del gange før den bider sig fast. Juryen vil nok holde den over vandskorpen.

4. Finland
Peppet og op-tempo sang med en energi-bombe i front. Juryen vil dog nok ikke tildele den mange point. Eneste egentlige konkurrent til denne sang er Tyskland

5. Spanien
En udmærket sang, dog uden de store chancer.

6. Belgien
Jeg tror ikke rigtigt på den her. Sangeren virker forvirret og er efter sigende også blevet forkølet.

7. Estland
Desværre for Estland er der rigigt mange flotte (og mindre flotte) ballader med i år. Den her mangler noget der får den til at skille sig ud, den kører efter den samme skabelon som er blevet brugt siden 70erne.

8. Hviderusland
Kedeligt. Belastende. Irriterende.

9. Malta
Dette bidrag spås ikke mange chancer blandt fans. Det er jeg nu ikke så sikker på, det er ikke en decideret vinder, men jeg tror den vil overraske positivt. Om ikke andet tror jeg juryen vil kunne lide dette bidrag.

10. Rusland
Et fladt og kedeligt bidrag fra Rusland som gentager stort set det samme budskab som altid fra den side.

11. Tyskland
Den her skal nok blive et hit henover sommeren. Jeg tror ikke den kommer til at kunne blande sig i toppen, men det er heller ikke nødvendigt når man kun er med for den gratis omtale.

12. Armenien
Puddel rock når det er værst. Ufatteligt at den kunne snuppe pladsen i finalen fra Albanien. Jeg tror stadig ikke på at de kan gøre sig forhåbninger om andet end at deltage.

13. Holland
Jury godte. Jeg tror ikke den har så bred appel blandt seerne som mange andre fans frygter. Den skal nok klare sig rigtigt godt, men jeg tror den mangler det sidste for kunne vinde. Anouk har hele ugen set mildest talt uengageret ud.

14. Rumænien
Min respekt for Cesar vokser jo mere jeg følger ham. Det er et teknisk svært stykke arbejde  han leverer. Den eneste anke jeg egentlig har tilbage er at hvis han selv mener at Dracula er en cliche og han helst ikke vil sammenlignes, hvorfor faen er hans show så gennemsyret af vampyr undertoner? Røde farver, en kappe/kjole og røde djævle-dansere? Den er mærkelig og unik på samme tid.

15. United Kingdom
Bonnie virker træt. Hun skal nok få stemmer fordi hun er den legende hun er, men ret meget mere bliver det nok ikke til. Den er på ingen måde en favorit til at vinde, på trods af at fans her i Malmø er helt grassat vilde med den, jeg vil kalde det “Bonnie effekten”.

16. Sverige
En svær sang at synge med på. Danse-showet omkring Robin ødelægger den lidt for mig. Det er rodet og meningsløst og Robin er svær at følge da alle på scenen er ens klædt.

17. Ungarn
En overraskende finale deltager. Jeg tror ikke på den har mere damp end til det.

18. Danmark
Ifølge bookmakerne er Danmark kæmpe favorit. Men bookmakere kan man ikke stole på. Der er ingen tvivl om at Emmelie leverer, også i aften, hun har været meget stabil i alle de prøver vi har set. Top 5 som minimum, men jeg er ikke helt overbevist om at vi kan vinde. Slet ikke med Azerbaijan, Ukraine og Norge alle sammen på scenen efter Emmelie. Vi håber på en sejr!

19. Island
Eythor er, som Emmelie, en kunstner der leverer hver gang. Stærk performance og går på lige efter Danmark. Balladen er på islandsk, hvilket nok vil koble nogle seere af. Juryen elsker uden tvivl dette bidrag, men det bliver nok til en placering lige uden for top 5.

20. Azerbaijan
Pengemænd har endnu en gang gjort det muligt for Azerbaijan at stille med et bidrag der lefler for alle de stemmeberettigede grupper. Spørgsmålet er vel mest hvor meget de kan få ud af nabostemmer, når nu der både er Rusland og Ukraine i samme blok der skal have stemmer. Hvis en i den blok vinder tror jeg mere på Ukraine. Top 5 som sædvanligt, men jeg tror at Azerbaijan’s bidrag i år mangler den sidste lille del for at kunne gå hele vejen.

21. Grækenland
En dark horse til sejr? Ingen Balkan lande tilbage i konkurrencen, så der er kun en at stemme på for dem, hvis de går op i hvor bidraget kommer fra mere end bidragets kvalitet. Selve sangen er ikke en værdig vinder efter min mening. Det er fint nok at stille med en protestsang, men heller ikke mere end det, nu har vi hørt at i har det hårdt, fair nok, kom videre.

22. Ukraine
Efter min mening den største konkurrent til Emmelie. Går på som nummer 22, med kun Norge som seriøs konkurrent efter. Det kunne godt se ud til at vi skal til Ukraine næste år.

23. Italien
Endnu en gang stiller Italen med et flot kunstnerisk bidrag. Jeg tror ikke på at de igen kan lande i top 5, i hvert fald ikke med dette bidrag. En top 10 placering er mit gæt.

24. Norge
Der er bred enighed blandt fans om at dette bridrag nok er lidt for moderne til mange seere. Det er jeg ikke sikker på, hvis den argumentation holdt så ville Loreen aldrig have vundet. Jeg tror dog ikke på at frøken Berger er så stor en konkurrent til Emmelie som bookmakerne vil have os til at tro. En placering lige uden for top 5 hende, outside chance for at tage sejren.

25. Georgien
Sceneshowet virker forfærdeligt konstrueret og teksten lyder som om den er blevet oversat af en sjette klasse eller eventuelt skrevet af en elev i sjette klasse. Ufatteligt elendigt.

26. Irland
Et show og en sang der appellerer til en helt speciel gruppe mennesker. Det er nok bare desværre langt fra nok til at kunne gøre sig gældende. Den skal nok blive spillet på Europa’s dansegulve henover sommeren dog, den gør sig godt til dans og fest tror jeg.

Kan du forudsige vinderen?

I dag fik vi afsløret rækkefølgen på afgivelsen af stemmer. Den er baseret på juryens stemmer fra i går og er af EBU blevet tilrettelagt med henblik på at bevare stemningen til det sidste.

Det har sat gang i adskillige spekulationer om, hvorvidt vinderen kan afsløres udfra denne rækkefølge – baseret på det vi ved om landenes normale stemmemønster. Sidste år, hvor svenske Loreen vandt, skulle en del nordiske lande stemme i slutningen af showet ? I år er en del østeuropæiske lande sat til at stemme i slutningen. Det er af nogen blevet analyset til at pege imod en æsteuropæisk vinder, f.eks. Ukaine.

Vi håber på sejr til Emmelie. Om den bliver stor eller lille er uden betydning og om spændingen varer ved igennem hele afstemningen mindre vigtigt 🙂

Her er rækkefølgen (navnet i parentes er personen, der oplæser stemmerne)

1. San Marino (John Kennedy O’Connor)
2. Sverige (Yohio)
3. Albanien (Andri Xhahu)
4. Holland (Cornald Maas)
5. Østrig (Kati Bellowitsch)
6. Storbritanien (Scott Mills)
7. Israel (Ofer Nachshon)
8. Serbien (Maja Nikolic)
9. Ukraine (Matias)
10. Ungarn (Éva Novodomszky)
11. Rumænien (Sonia Argint)
12. Moldova (Olivia Furtuna)
13. Azerbaijan (Tamilla Shirinova)
14. Norge (Tooji)
15. Armenien (Andre)
16. Italien (Federica Gentile)
17. Finland (Kristiina Wheeler)
18. Spanien (Inés Paz)
19. Hviderusland (Darya Domracheva)
20. Letland (Anmary)
21. Bulgarien (Joana Dragneva)
22. Belgien (Barbara Louys)
23. Rusland (Alsou)
24. Malta (Emma Hickey)
25. Estland (Rolf Roosalu)
26. Tyskland (Lena)
27. Island (Maria Sigrun Hilmarsdottir)
28. Frankrig (Marine Vignes)
29. Grækenland (Andriana Magania)
30. Irland (Nicky Byrne)
31. Danmark (Sofie Lassen-Kalhke)
32. Montenegro (Ivana Sebek)
33. Slovenien (Andrea F)
34. Georgien (Liza Tsiklauri)
35. F.Y.R. Makedonien (Dimitar Atanasovski)
36. Cypern (Loukas Hamatsos)
37. Kroatien (Uršula Tolj)
38. Schweiz (Mélanie Freymond)
39. Litauen (Ignas Krupavicius)

Danmark får start nummer 18 i finalen

Torsdag aften løb den 2. semifinale over skærmen fra Malmø arena. Endnu et flot show fra SVT’s side og 10 glade “vindere”. Der var igen plads til et par overraskelser. Den første finalist, der blev udråbt var ungarske ByeAlex og sangen ‘Kedvesem’, som har haft en del (bl.a. danske) fans her i Malmø. Det var dog de færreste, som regnede med, at det var nok til en finaleplads til den meget unikke og lidt skæve sang.Armeniens sang ‘Lonely planet’, som af de fleste blev betragtet som en sikker bundkandidat, gav på trods af en del protester i salen,  Armenien sin 5. finaleplads af 6 mulige – kun Emmy, som i 2011 sang “Boom Boom”, har til dato misset kvalifikation.
Netop kvalifikationsstatistikken er faktisk relevant at inddrage her. For hvis man havde set bort fra sangenes kvalitet, startlodtrækning samt hvilke lande der kunne stemme i hvilken semifinale, ja så kunne du faktisk gættet fået 8 ud af 10 lande rigtigt i denne semifinale. Det er én mindre end hvad vi her på Team G.E.E. præsterede ;-)2 andre statistiske hændelser skal desuden nævnes her. Det er første gang siden 2009, at ALLE nordiske lande er repræsenteret i finalen og (måske medvirkende hertil) så er hele ex-jugolslavien sendt hjem til tabernes halvø. De eneste repæsentanter for Balkan er Rumænien og Grækenland.Som noget nyt i år, så har det været op til SVT at bestemme rækkefølgen i finalen og efter at deltagerne på vinderpressemøderne har trukket en plads i enten første eller anden halvdel af af showet.

01. Frankrig
02. Litauen
03. Moldova
04. Finland
05. Spanien
06. Belgien
07. Estland
08. Hviderusland
09. Malta
10. Rusland
11. Tyskland
12. Armenien
13. Holland
14. Rumænien
15. Storbritanien
16. Sverige
17. Ungarn
18. Danmark
19. Island
20. Azerbaijan
21. Grækenland
22. Ukraine
23. Italien
24. Norge
25. Georgien
26. Irland

Herunder billeder fra pressemødet:

Loreen tabt under pauseshow

Fredag aften var der også for offentligheden premiere på finalen i Eurovision Song Contest.
Under den efterfølgende pauseunderholdning, hvor Loreen sang 3 sange skete der en fejl i koreografien, som godt kunne have fået alvorlige konsekvenser for den populære sangerinde og Eurovisionvinder.
Undervejs i ‘My heart is refusing me’ kom der sortklædte mænd ned fra loftet og løftede nogle af danserne med op. Loreen skulle såvidt vides også være hejst helt op, men blev af uvisse årsager tabt på vej op – et par meter over scenen. Blandt publikum afstedkom dette et kollektivt gisp og en efterfølgende summen om, hvad der egentlig var sket…Loreen tacklede situatíonen yderst professionelt og fortsatte sin performance, uden at lade sig gå på at det, der nok må have været en noget chokerende oplevelse.
Spørgsmålet er nu om SVT vælger at ændre i koregrafien til imorgen eller vælger at håbe på, at 3. rehearsal løser problemet.Herunder billede fra showet. (Taget med mobiltelefon)

Da Malmø Arena Security tabte sutten

Når et arrangement så stort som Eurovision løber af stabelen, sker det at der foretages ændringer i procedurerne for hvordan ting forgår. Det er rimeligt at antage at man tilretter sine procedurer når man ser at en given ting kan gøres bedre, smartere eller hurtigere.

Da Eurovision var i Oslo i 2010 var vi offer for en decideret inkompetent sikkerhedsprocedure, der gik ud på at alle skulle have deres taske gennemrodet inden de fik lov at komme ind til prøverne. Til de rent faktiske semifinaler og finalen blev alle kropsvisiteret, en teknik der ikke har været effektiv siden Harald Blåtand var en lille purk på heden i Jylland. Og slet ikke på den måde norske politifolk udfører den på; jeg mistænker dem for kun at have set træningsvideoer hvor Peter Plys var instruktør. Hvis man havde et våben gemt et af “de farlige steder” ville norsk politi aldrig have fundet det, det var meget børnevenlig sikkerhed.

I Sverige har man valgt at favne teknologien og indført metaldetektorer og et røntgen apparat til scanning af tasker, jakker og andet stads. Man har valgt at kopiere den Amerikanske model for flysikkerhed, så ingen væsker tilladt, men sprængstoffer i sig selv er ikke et problem. Jeg har for eksempel haft en lighter i lommen hele ugen, uden på noget tidspunkt at blive antastet på den baggrund. Det er ok, jeg skal nok lade være med at sprænge Malmø Arena i luften med min engangslighter. Jeg tror ikke engang den virker, jeg har intet at bruge den til, den er bare en af de ting jeg altid har i lommen.

Her i Malmø har de, udover væsker som skal hældes ud uden diskussion, en hel liste af ting som man ikke må have på sin person når man træder gennem deres metaldetektor. Listen er ikke skrevet ned nogen steder og skifter fra dag til dag. De første par dage var det en ganske kort liste, telefoner, briller og andet gods af støbejern måtte man pænt smide i en bakke så de kunne beglo dem i røntgenapparatet. Som dagene er gået er der kommet ting til, jeg antager på baggrund af erfaringer fra tidligere dage. I et par dage har der været fokus på bælter, som skulle tages af. Det er nu drevet over, og vi behøver ikke længere hinke gennem detektoren med den ene hånd i et fast greb om buksen.
En anden sikkerhedsansat var meget opsat på at vi skulle tage ringe og halskæder af, på trods af at det skilt vi har fået udleveret som ID kort sidder fast i en strop med to store metalspænder, hvis vægt langt overstiger alt andet metal jeg har på min krop på et hvilket som helst tidspunkt, ikke må tages af ved samme lejlighed. Men man vænner sig til det og ruller lidt med øjnene. Man lærer også hurtigt at få smidt sit grej i en bakke og kylet den gennem scanneren mens man selv hopper gennem detektoren.

Det er dog en anden sag når 11000 mennesker, der ikke har haft en uge til at vænne sig til tåbelige og tilfældige regler omkring detektorens brug, skal sluses ind til en forestilling. Til semifinale 1 i tirsdags gik det overraskende fint og flydende. Fem- seks slanger af menesker stod i kø helt nede fra den nærliggende Hyllie station, men sikkerhedspersonalet arbejdede hurtigt og effektivt. Der stod folk klar til at briefe de mange gæster om hvad de skulle placere i de forskellige bakker, og i det hele taget gøre sikkerhedstjekket til et nødvendigt men udholdeligt onde. Jeg var imponeret; det gik meget bedre end i Oslo.

Efter den oplevelse tænkte jeg at det nok næppe kunne gå galt til torsdagens semifinale 2. Alt gik jo som smurt, alle var glade. Der var endda ansatte hvis eneste formål var at holde en god og glad stemning blandt de ventende besøgende.

Men et eller andet sted, på et kontor fuldstændigt afkoblet fra den virkelige verden sidder der et menneske og tager beslutninger. Og beslutningen til torsdagens semi 2 var at der nu kun skulle være to metal detektorer til det samme antal mennesker (der var noget der lignede 6 eller 8 til tirsdag). De andre køer skulle serviceres af manuelle tjek. En absolut idiotisk beslutning der gjorde at en tredjedel af de besøgende ikke kunne overholde kravet om at være på plads 30 minutter inden showstart.
Ikke nok med det, så var det også blevet besluttet at kameraer ikke måtte tages med ind. Telefoner var ok, telefoner med blitz var også ok. Men hvis man ikke kan bruge sit kamera til at ringe op fra, så var det farligt. Jeg blev stillet i et lille aflukke sammen med en anden flok, for at blive eskorteret til garderobe funktionen hvor vi så skulle tvinges til at tjekke vores kamera ind (for free of course).
Da guiden ankom og begyndte sit eskorte arbejde gik hun så  hurtigt at halvdelen af min lille gruppe hurtigt mistede hende af syne. Vi kom gennem billet tjek og ind i hallen, stadig ingen guide, og kunne i princippet have gået ind i salen og sat os på vores plads. Og som ekstra bonus havde ingen af os været gennem metaldetektoren eller havde fået vores taske set igennem. Så tip til vordende ballademagere: tag et kamera med til arrangementet.

Live! Finalen – 1. generalprøve

Vi sidder igen klar i pressecentret og blogger fra første generalprøve på finalen. Showet starter med en video, der bl.a. viser Øresundsbroen.
Herefter får vi et kor på scenen som sammen med Avicii fremfører sangen ‘We write the story’. Undervejs i sangen får vi deltagerne ind på scenen. Hvert artist kommer ind sammen med en flagbærer via den bro, som Loreen forleden af benyttede til at komme ind til scenen. Det kunne godt minde om den olympiske åbningsceremoni.

Petra byder velkommen… med curlere i pandehåret 😉 Vi har haft tekniske problemer og en pause på ca. 5 minutter, inden Frankrig er kommet i gang.

FRANKRIG En fin og meget sexet performance, god vokal, men det er som om omgivelserne er forkerte. Der er masser af rock n’ roll / Courtney Love over hendes stil, og det er som om både kjolen og setup’et er for fint til hende.

LITAUEN Andrius ser MEGET træt ud og ret udtryksløs på grænsen til opgivende ud. Ingen smil og en lidt slidt vokal.

MOLDOVA Endnu en flot performance fra Aliona. Effekterne med kjolen er simpelthen fantastiske. En af årets bedste sceneshows. Stor vokal levering. Har endnu ikke hørt Aliona have en dårlig dag. Er bange for at lodtrækningen har elimineret hendes chancer, men stadig en af mine favoritter. Hun synger uden styling og i en brun striktrøje udenpå kjolen.

FINLAND Endnu en charmerende og karismatisk performance fra Krista, som virkelig har imponeret her i Malmø. Alt fungerer perfekt. Men lodtrækningen med alle favoritterne i 2. halvdel vil nok desværre sende Finland udenfor Top 10.

SPANIEN En fin performance. Dejlig og afslappet optræden og første men bestemt ikke sidste gang vi får bare tæer at se i finalen. Smuk start med sækkepibe. Tror desværre Spanien drukner i mængden af ballader.

BELGIEN Roberto bærer et stort halstørklæde og ser meget slidt ud. Men fin vokal og ikke meget andet at bemærke. Tror Belgien kommer til at kæmpe i bundstriden.

ESTLAND En tidsløs og klassisk ballade, der overskygger både Belgien og Spanien før den. Birgit er en dygtig og indlevende sangerinde, der virkelig løfter sangen. Visuelt rigtig flot med tøris og den sort/hvis start og en unik sang – lidt i samme stil som Kuula fra 2012.

BELARUS Som i semifinalen – en fin vokal og et appellerende sceneshow. Intet nyskabende, men en glad og catchy sommersang, der er fremført efter bedste græske/tyrkiske Eurovision-opskrift. Kommer nok ca. til at slutte som Grækenland 2012.

MALTA Gianluca i sit almindelig tøj (på trods af at det er en “dress rehersal”). Han ser ligesom mange af de andre deltagere ud til at have festet igennem i går aftes og har vist heller ikke været forbi makeup’en inden han skulle på scenen. Ikke helt så energisk som igår, men det lægger nok også en dæmper på, når man ikke har et publikum foran sig.

RUSLAND Endnu en deltager, som ikke tager ordet “dress rehearsal” bogstaveligt og synger i en grå kjole og med sit badge om halsen. Hun ser lidt træt og opgivende ud og virker osm om hun bare helst vil have denne prøve overstået. Vokalt langt fra henses bedste. På trods af den tidlige start, så tror jeg nok Rusland skal klar sig pænt og et sted omkring 5-10 pladsen.

ARMENIEN Jeg kan ikke sige noget positivt om Armenien og det er stadig en gåde for mig, hvordan den kom videre. Trods alt virker Dorians en smule mere engagerede end ved semifinalens generalprøver. En sang med samme tema som Ukraines ‘Sweet people’, som også overraskede mig ved at komme ignnem og slutte pænt. Måske sker det samme for Dorians og årets enlige rocksang. Gætter på en 15-20 plads pga. blokstemmer.

Linda Woodruff er tilbage med endnu en udsendelse og herefter får vi Petra på scenen i en lyserød top og hvad, der ligner grå joggingbukser. Det er efterhånden blevet svært at høre lyden fra prøven, idet storskærmen i presseområdet er et par sekunder foran det tv, som vi ser på og at der inde på den anden side et forhæng er stemmeopvarmning i gang. Det hele svømmer sammen til en monotom masse i øjeblikket.

HOLLAND Meget simpel performance fra Anouk, der virkelig skiller sig ud. Sandsynlig juryfavorit og hvis tv-seerne også bliver fanget af Anouks flotte bidrag, så kunne det her godt blive en af Emmelie store konkurrenter.

RUMÆNIEN Cezar er idag et (ektra) sjovt syn, idet han har valgt at tage en t-shirt inden under sin sorte glitter vampyr-frakke og bukser i stedet for den “kjole” han bar i går aftes. Imponerende vokal, men også en sang, der skiller vandene, hvilket nok sender ham et godt stykke udenfor Top 10 – også starten taget i betragtning.

UK En stor kontrast til Rumænien, hvilket er godt for Bonnie. Hun starter (som hun har gjort det hele ugen) usikkert ud og tilsætter lidt for meget vibrato.

SVERIGE En af de svageste performances jeg endnu har set fra Robin. Vokalt fint, men hans smittende glæde, entusiasme og kameratække er helt væk. Han kigger ikke i kameraet på de rigtige tidspunkter. Koreografien er rodet og danserne har stadig problemer med at at udføre rutinerne uden at det ser kluntet ud. Hvis der ikke sker forbedringer, ender Sverige et godt stykke udenfor Top 10

UNGARN Ingen forandringer her. Fin performance og måske er det bare min manglende hipster-forståelse, der får mig til at efterlyse lidt mere indlevelse og kamerafokus.

DANMARK Endnu en perfekt performance fra Emmelie. Vi har faktisk ikke set hende levere end i Malmø. Scenen er virkelig flot på tv. Favoritværdigheden er fortjent!

ISLAND
Igen en smuk performance og et bidrag, der godt kunne blande sig i Toppen. Tror ikke Top 10 er udenfor rækkevidde.

GRÆKENLAND
Er meget populære i pressecentret og i arenaen. Skal man gå udfra publikums reaktion i semifinalen, så bliver det endnu en Top 10 til Grækenland. Underholdende, energisk og god vokal.

UKRAINE
Hverken Zlata eller Igor er stylet til dagens første prøve, hvilket ødelægger helhedsindtrykket lidt. Zlata i rullekrave 🙂 Vokalt giver hun endnu en fejlfri performance.

ITALIEN
Marco er i dag i turkis/søblåt jakkesæt, men hans frisure ser en smule pjusket ud 😉
Ingen problemer vokalt og en sang, der skiller sig ud. Meget sofistikeret og stilfuldt tilsat Marcos finurlige stil. En Top-5 sang og en stærk konkurrent til Emmelie.

NORGE
Margaret har heller ikke finaledress på, men en t-shirt med bananer, en plysset striktrøje og et par jeans 🙂 Vokalt er hun ikke helt oppe i gear. Hun virker heller ikke så engageret som normalt, men jeg er overbevist om at hun er tilbage i sædvanlig stil til juryprøven.
Norge med start nr. 24 bliver farlige!

GEORGIEN
Også Georgien er i deres normale tøj. Vokalt er det en meget stærk performance. Men selve sceneshowet virker unaturligt og konstrueret – på samme måde som duoens forsøg på at synge på engelsk… Smiler stadig over formuleringen “Feels like I’m flying Like if I had wings”.
Bookmakerne har den nok lidt højere, end jeg ville gætte på men stadig en sikker Top 10.

IRLAND
Ryan ligner også en, der har været på Euroclub i nat, men giver en fin performance. Men en start som nummer 26 af 26, så slutter Irland nok omkring Top 10 eller lidt under, men sceneshowet er måske ikke for alle tv-seere. Som en fan så smukt formulerede det, så kender Ryan vist sin målgruppe…. 😉

Så er det slut på de 26 sange, hvorefter Loreen underholder og vi vil forlade generalprøven nu, for at kunne nå at blive klar til juryfinalen i aften kl. 21.00.

Du får vores bud på finalens resultat imorgen.

God aften 🙂

 

Årets reviews: Semifinale 2 – del 2

Så er det blevet tid til 4. del af vores anmeldelser af årets sange. I dag slutter vi semifinale 2 af. Anmeldelserne er skrevet inden prøverne i Malmø gik i gang og tager derfor ikke højde for artisternes performances her.

Vi giver dig i lighed med tidligere år en opsummering på årets sange – Hvilke sange kommer til at blande sig i kampen om sejr og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kommer til at kæmpe lige på grænsen af Top 10?

Vi lover én ting: Det endelig resultat bliver med garanti ikke, som vi forudsiger og vi kommer helt sikkert til at krumme tæer over vores fejlagtige gæt og hullede forudsigelser, når Eurovision er slut.

Husk at vurderingerne udelukkende er baseret på vores subjektive mening om årets bidrag og valg af baggrunds-statistik, som er nærmere beskrevet nederst på siden. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud i Facebook-boksen nederst.

I år er Team G.E.E.’s programmør og fotograf Michael kommet med på sidelinjen og leverer sit meget ærlige og til tider brutale alternative review af årets sange. Du finder “Michaels reality-check” nederst under hvert review.

 

GRÆKENLAND:

Grækenland er en af de rigtig succesfulde Grand Prix nationer og udelukkende Top 10 resultater de senere år. Undtagelsen kom (fortjent nok) med Helena P-kopien ‘Aphrodisiac’, som sluttede på en skuffende 17. plads.

I år viser grækerne en helt ny og dejligt befriende side af side selv. 6 mænd i kilte og et energisk, lettere rocket partyhit på græsk med det mundrette omkvæd ‘Alcohol is free’.

Uden at være i helt samme klasse, så lægger årets græske bidrag sig i samme genre som ‘Opa’ fra 2010 og en af mine personlige favoritter fra 2011 – den kalinka-inspirerede ‘Rusinka’ fra Makedonien. Det er overbevisende og helstøbt, danse- og sing-along venligt og så gentages omkvædet så mange gange, at man med garanti kan huske at ‘Alkohol is free’.

Hvis ikke Koza Mostra havde givet en så sjov, levende og energisk performance, så havde bidraget nok ikke været en sikker finalist. Men årets græske svar Zdob si Zdub leverer varen og giver et smil på læben i  et tiltrængt afbræk fra storladne ballader.

Grækenland har i tidens løb haft stor fordel af diaspora-stemmer og har i år mange af sine “venner” med i deres semifinale: Bulgarien, Rumænien, Albanien, og Ungarn. Dertil kommer Tyskland og Spanien, som må stemme her.
Hvis ikke juryen straffer Grækenland for titlen eller for gimmicks, så tror jeg, at vi igen får dem at se helt i toppen af semifinalen.

Statistik: *****

Bookmakers: ***

Juryvote: ***

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4

 

Michaels reality-check:

De første 15 sekunder blev jeg helt glad og troede, der kom en sang som Dino Merlins mesterværk. Men så er der pludselig 6 grækere i kilt. Okay bidrag.

***

—-

ISRAEL:

Fra sidste års friske indslag fra ‘Time’ fra Izabo, er Israel i år tilbage i ballade-genren. Landets unge svar på Nana Mousskouri, Moran Mazor, leverer det der minder om Milim – The sequel (Harel Skaat, 2010). Og 2’ere kan sjældent leve op til 1’eren.

Det er heller ikke tilfældet her. Endnu en dramatisk ballade sunget af en diva. Hun skulle måske have købt kjolen et nummer større og brillerne et nummer mindre. I alt fald synes jeg ikke hendes styling passer særlig godt til bidraget.
På den positive side, så viser Moran en enorm vokal rækkevidde og selvom jeg ikke forstår et ord på hebraisk, så formår hun at formidle sagens følelser, så jeg i alt fald bliver grebet af dem.
Måske kan Israel også høste jurystemmer i det der virker som oplagt jurypotentiale: 1. En ballade, 2. Sunget på lokalsproget, 3. Stor stemme.
Men hvor mange ballader kan gå igennem til finalen? Der findes betydeligt stærkere ballader og jeg tror ikke denne her har nok til at skille sig ud – på trods af Morans MEGET dybe udskæring.

Statistik: ***

Bookmakers: **

Juryvote: ***

G.E.E.: **

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-17

 

Michaels reality-check

ENDNU en ballade. Det ser ud som om, der er 2 forskellige personer, der har stylet hende: Hendes ansigt ligner en 40-årig skolelærer, mens kjolen ligner et forsøg på at kompensere for en temmelig intetsigende sang.

**

—-

ARMENIEN:

Armenien er tilbage efter 2 år udenfor finalen. I 2011 kunne hverken boksetema, Wild Dances-koreografi eller rig udsigt til lår i en standard latino popsang bringe Armenien tættere på en finaleplads. Sidste år valgte landet selv, grundet de mildest talt problemfyldte relationer til værtslandet, at melde afbud til Baku 2012.
I år skulle man tro at Armenien prøver at ramme alle gode gange 3 og var det op til mig, ja så bliver der heller ingen finaleplads til Dorians i år.

På papiret lyder det næsten for godt til at være sandt. Et rockbidrag i et ellers rockfattigt år og musikken skrevet af selveste Black Sabbath’s Tony Iommi. Men her stopper det positive også.

Dorians leverer årets mest deprimerende og intetsigende bidrag. Svag og til tider direkte falsk vokal, en uengageret sanger uden nogen form for karisma og et band, som lever fuldt op til forsangerens uengagerede performance.

Hele setup’et virker forkert. Musikken ligger op til god gedigen rock, men hverken performance eller præsentation på scenen harmonerer med det, man forventer at se. Gor ligner med sit lange hår og kassebukser en pædagog fra 70’erne. Han kan ikke bevæge sig og hele fremførelsen virker statisk og anstrengt.
Helhedsindtrykket bliver en gang meningsløs og klynkende larm.

Ærlig talt er jeg også ved at være træt af det fortærskede “red jorden” tema, især når det genbruges på en så lidt troværdig måde.
PS. Jeg forstår ikke halvdelen af teksten på grund af Gors accent.

Hvis Armenien går videre skyldes det udelukkende diaspora/nabostemmer, men jeg håber virkelig at EBU’s indsats herimod bærer frugt i år.

Statistik: ****

Bookmakers: **

Juryvote: *

G.E.E.: –

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-17

 

Michaels reality-check:

OMG! hvor er det fælt! Han kan ikke synge, de kan ikke spille og i uskøn forening føder de rædslen fra Armenien anno 2013. 0 stjerner!!

—-

UNGARN:

Mit første indtryk af ‘Kedvesem’ var bestemt ikke positivt og selvom jeg efterhånden har fået øjnene op for, at ByeAlex faktisk leverer et ganske unikt og originalt nummer, så kan jeg altså ikke forstå, hvad der gik galt i ungarn den lørdag aften i starten af marts.

Fra landet, som i 2011 gav os fanfavoritten ‘What about my dreams’ og i fjor den iørefaldende ‘Sound of our hearts’, får vi i år det der ligger op til at blive en forlænget tissepause efter Armeniens carcrash.

Når man hører sangen for første gang er det 3 lange minutter. Det er som om den ikke kommer nogen vegne, der er intet klimaks, intet drama og omkvædet løfter sig knapt fra versene. En mærkelig, hypnotiserende rytme ledsager bidraget, som på trods af den sene start, ikke er memorabel nok til at blive i tv-seernes erindring.

Jeg tror Norge og Georgien “dræber” Ungarns chancer 100%.

Jeg giver en stjerne for originalt og for en simpelt bidrag på originaltsproget, men tror ikke Ungarn kommer i nærheden af en finaleplads i år.

Statistik: ***

Bookmakers: *

Juryvote: **

G.E.E.: *

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-17

 

Michaels reality-check:

Jeg er sikker på, at teksten er meget dyb og intellektuel, men den kan bare ikke det samme som andre ballader, når man ikke forstår sproget. Den slår ikke rigtig igennem for mig. Kan godt li melodien, men føler mig lidt snydt af, at han ikke synger på engelsk.
—-

NORGE:

Efter 3 sange, som har lullet tv-seerne lidt i søvn (Hvad skete der lige for SVT’s manuelle rækkefølge?), så er det tid til, at den norske jente Margaret Berger igen sætter gang i festen i Malmø.
Indledningsvist så vil jeg tilstå, at Margaret Berger faktisk ikke var min favorit i den norske finale. Jeg holdt med Rybak-sangen ‘I’m with you’ i et yderst stærkt felt, hvor flere sange var klasser over f.eks. de 3 bidrag, som kommer før Norge i denne semifinale.

Når det er sagt, så tror jeg bestemt Norge har truffet et sublimt valg. Margaret er en fantastisk sangerinde. Hun ligner en gudinde og har et fantastisk nærvær samt en evne til at fastholde seeren. I hendes hvide kjole og med det lyse hår står hun i en skærende kontrast til det lidt dystre og mørke bidrag. Det er Margaret, der bærer sangen og uden hende var det blot et ordinært bidrag.

‘I feed you my love’ er et meget morderne – nærmest futuristisk bidrag, der ikke kan sættes i bås eller sammenlignes med andre af årets sange. Derfor vil det også skille sig ud, når tv-seerne skal vælge deres favorit.
Derfor må det også være et bidrag, der ligesom Loreen sidste år, kan samle jurystemmer. Margaret har en stærk stemme og alt går op i en højere enhed for Norge i år.
Jeg gætter på at Norge uden problemer vinder denne semifinale og vil være en af Emmelie’s største konkurrenter i finalen.

Statistik: ****

Bookmakers: *****

Juryvote: *****

G.E.E.: *****

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4, Top 5 kandidat i finalen

 

Michaels reality-check:

Helt fantastisk god melodi med
en suveræn god sangerinde. Meget
moderne udtryk. Helt klart en
vinderfavorit.

*****

—-

ALBANIEN:

Sidste år bød Albanien på en af mine helt store favoritbidrag, ‘Suus’ sunget af den fantastisk Rona, hvilket også blev belønnet med en flot 5. plads til Albanien.
Det er aldrig sjovt at skulle leve op til en succes og årets albanske bidrag nærmest opgiver på forhånd. Vi får 3 minutters (4.12 i live-versionen) kedelig og intetsigende rocksang, som man nærmest aldrig tror får en ende.

Bidraget lægger egentlig ganske fornuftigt ud med iørefaldende rocktoner tilsat et kulturelt særpræg. Men fra ‘Hey hey’-råbene lyder og duoen begynder at synge går det stærkt ned ad bakke! Især i de dele, hvor de 2 herrer synger på samme tid.
Når man ikke forstår albansk er det nærmest umuligt at få noget ud af bidraget.

Eneste positive element er guitarsoloen, som leder tankerne hen på 90’ernes Guns’ n’ Roses. Spild af en egentlig okay melodi og udemærket rockmusik.
Albanien har “venner” i denne semifinale og en sen start, hvilket kan være med til at bringe dem op i nærheden af Top 10, men der skal ske store forandringer, hvis Adrian og Bledar skal længere op på

Statistik: ***

Bookmakers: *

Juryvote: **

G.E.E.: –

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

Dødkedelig samlebånds-rock på f*cking albansk. Ta’ jer sammen. O stjerner!

—-

GEORGIEN:

Georgien har kvalificeret sig til 4 ud af 5 finaler, men efter sidste års chok med jokeren Anri Jokhadze, som slutttede på 14. plads i Georgiens semifinale, så valgte Georgien i år af outsource sangskrivningen. Valget faldt på manden bag Loreens ‘Euphoria’, svenske Thomas G:son.
Han har skrevet årets eneste kærlighedsduet ‘Waterfall’, som synges af Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani.

Indledningsvist kunne man godt være lidt skeptisk overfor metoden med at vælge sidste års vinder-komponist til at skrive næste års bidrag. Men når de georgiske tv-seere kan finde på at stemme et bidrag som ‘I’m a joker’ til tops i den lokale finale, så kan jeg heller ikke se andre udveje end at tage sagen i egen hånd 😉

Når det er sagt, så synes jeg faktisk ‘Waterfall’ er blandt de bedre ballader i årets felt. To store vokaler, som smelter sammen i flot harmoni og en storladen Eurovision-ballade med et flot arrangement. Jeg er især vild med klaverlyden og den dramatiske afslutning.

Kan man se igennem fingre med den tykke georgiske accent og tvivlsomme formuleringer som “feels like i’m flying like if i had wiiiiings”, ja så er ‘Waterfall’ et godt bud på årets bedste kærlighedssang og Georgiens måske bedste resultat til dato.

Et godt resultat kræver imidlertid, at kemien mellem sangerne er perfekt. Der skal være amoriner og magi i luften, for at få en sådan ballade til at lykkes. I den første liveoptræden ser berøringerne en smule iscenesatte og akavede ud. Heldigvis har duoen haft god tid til at øve sig forud for semifinalen.

‘Waterfall’ er et godt bud på en juryfavorit og oveni så har de tidligere sovjetiske stater vist sig som meget loyale overfor hinanden de senere år. Så jeg tror det bliver en top-placering i semifinalen og en relativ sikker Top-10 placering til Georgien i år.

Statistik: ****

Bookmakers: ****

Juryvote: **

G.E.E.: ****

Kvalifikation: Ja

Placering: 1-4, Top 10 i finalen

 

Michaels reality-check

Endnu en af den type sange, der irriterer mig. Kører efter samme opskrift som anvendes til alle andre schlagere! En god melodi og komposition, men teksten er flad.

**

—-

SCHWEIZ:


Da “You and I” kom ud som en af de første sange fra årets lokale finaler, var det et rigtigt dejligt nummer og en sang, som de fleste troede ville klare sig godt i årets konkurrence.
Da det komplette felt var klar, ja så er sangen på manges liste, incl. min, faldet et godt stykke ned igen. Især pga. skiftet (jf. EBUs regler) fra Frelsens her og til Takasa, hvor også det meget appellerende budskab og deres kostumer gik tabt.

En stærk melodi, som dog bliver en smule repetitiv og kedelig i længden. Dog en sang som man hurtigt får på hjernen og vil nynne i badet.
Endelig har Schweiz jo årets tiny granny – i form af den 95-årige og meget charmerende Emil.
Det er ikke Schweiz’ stærkeste bidrag de senere år og flere edre sange er gået glip af finalen. Derfor tror jeg heller ikke vi skal regne med at 2013 bliver årets, hvor Schweiz hiver en topplacering hjem.
Hvis alle medlemmer af Salvation Army i Europa sidder ved telefonerne og stemmer, ja så kan det blive til en finaleplads til Schweiz.
Statistik: *

Bookmakers: **

Juryvote: ***

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

Flad og kedelig. Jeg spår den ikke ret mange chancer. Virker som en reklame for en sekt, som ikke måtte få lov til at bruge deres kostumer.

—-

RUMÆNIEN:


En særpræget, men også meget catchy uptempo sang, som helt sikkert vil skille vandene.
Cezar har masser af selvtillid og vil uden tvivl give en fejlfri og karismatisk performance i Malmø.
Det er originalt og modigt, men omvendt så har mixet af pop og opera ikke vist ikke historisk set givet den store succes i Eurovision. Malena Ernman floppede med et bidrag, som havde mere stille og var mere elegant fremført.

Krassimir havde heller ikke held med forsøget.
Måske er Cezars fordel i virkeligheden er det moderne, det kontroversielle og overdrevne. I alt fald skiller han sig ud og med en start som nummer 17 af 17 vil sangen være i frisk erindring hos seerne.

Vokalen kan juryen heller ikke sætte en finger på.

Statistik: *****

Bookmakers: ***

Juryvote: **

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

Jeg bryder mig ikke om bidraget. Virker som om at han tager pis på opera som kunstform.
*

 

Statistik: Med udgangspunkt i statistikker siden 2004, hvor semifinalerne blev indført i Eurovision, er hver nation blevet tildelt et antal stjerner fra 0 til 5, som angiver landets succes i Eurovision (hvor mange gange landet har kvalificeret sig til finalen). Statistikken kan sige noget om hvor stor en “støtte” landet typisk har. Årsagen til at år 2004 er valgt, er for at benytte en afgrænset årrække samt ud fra den betragtning, at der er sket voldsomme ændringer både på grund af semifinalernes indførelse men også mht. deltagerlande og deres placering i Europa i de senere år, hvorfor stemmestatistik flere årtier tilbage er ubrugelige til at forudsige årets udfald.

Bookmaker: Med udgangspunkt i www.oddschecker.com, er hvert land tildelt et antal stjerner, som angiver deres chancer bedømt ud fra landets odds. Da oddsene naturligvis hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).

Juryvote: Med udgangspunkt i vores afstemning på Good Evening Europe, så har vi tildelt hver land et antal stjerner alt efter, hvor godt de har klaret sig i vores afstemning. Da en afstemning ligesom odds hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).

Vores bud på årets finalister SF2

Så er vi klar igen med et bud på hvilke 10 sange, der går videre har semifinale 2. Serbien og Kroatien drillede os begge og vi så istedet finalepladser til Lithaun og Belgien. 2 positive overraskelser – dejlige sange, som dog ikke har klaret sig så godt ved prøverne og derfor i vores forudsigelse røg ud i mørket. Og ja jeg beklager meget overfor den kære Andrius at jeg kaldte ham en død sild 😉 Jeg er faktisk rigtig glad for “Something”.

Da vores indbyrdes konkurrence endte uafgjort med 8/10 til begge i den første semifinale, ja så er der alt på spil i denne semifinale. Æren og håneretten det næste års tid 🙂

Umiddelbart er semifinale 2 noget sværere at forudsige og der er ikke så mange sikre finalister, som det var tilfældet i semifinale 1.
I aftenens finale er der få sikre, få uden chance og en helt masse måske’er. Så der har bl.a. været overvejelser om startplacering, juryfavoritter, blokstemmer og udelukkelse vha. genrelighed med ind over.

Læs også: Live! Semifinale 2 – generalprøve 1

Her først et sneakpeak af aftenens show:


Mettes 10 bud:

I rækkefølge efter sandsynlighed

De sikre:
Norge
Azerbaijan
Georgien
Grækenland
Island

De sansynlige:
Malta
Albanien
San Marino (kan dog floppe)
Finland

Måske’erne:
FYR Makedonien
Bulgarien
Rumænien

De fortabte:
Letland
Armenien
Israel
Ungarn
Schweiz

Så kommer vi til det endelige gæt.

Norge
Azerbaijan
Georgien
Grækenland
Island
Malta
Albanien
Finland
San Marino
FYR Makedonien

I går aftes, da vi fik et recap af aftenens show, fik jeg dog pludselig bange anelser for San Marino. Havde personligt glemt alt om “Crisalide” efter vi havde hørt 17 bidrag.
Det er en kæmpe fanfavorit, men den kan altså floppe og gå glip af finalen. Den frygtede start som nummer 2 kombineret med at San Marino normalt ikke har så mange venner. Men omvendt gik Estland videre fra plads nr. 2 med en ikke engelsk-sproget ballade, så måske skulle jeg indstille frygten igen.
Lige på grænsen har jeg Rumænien – meget catchy omkvæd, vokal pragtpræstation, visuelt flot – men også en sang som helt sikkert vil dele vandene.
Men hvem kunne glippe og misse finalen, hvis det ikke bliver San Marino? Finland med masser af gimmicks,  den simple performance fra Malta? Eller det etniske bidrag fra FYR Makedonien?

Det ved vi meget mere om kl. 23.00 i aften.

Michaels 10 bud
FYR Makedonien
Azerbaijan
Island
Norge
Finland
Malta
Albanien
Grækenland
Rumænien
San Marino

Makedonien, Azerbaijan, Island og Norge har jeg som sikre finalister;
Makedonien tror jeg på kan overleve en lidt sløj performance fra den mandlige halvdel, fordi Esma har karisma nok i sig selv. Det er et unikt bidrag som man vil kunne huske når der bliver åbnet for afstemningen.
Azerbaijan’s over kommercielle nummer (uden skyggen af lokalt islæt) skal nok gå videre. Man kan nærmest se de store pengeposer der har skiftet hænder for at realisere dette bidrag, og jeg tror publikum som sædvanlig æder det.
Island stiller med et bedste bud på en ballade overhovedet i år. Absolut en værdig finalist og flot at de ikke har forsøgt en oversættelse.
Norge tror jeg har appel til mange seere, da der ikke er ret meget elektronisk pop. Koblet med en dygtig sangerinde i front tror jeg dette bidrag bejler til denne semifinale’s førsteplads.
Finland kunne jeg ikke lide da jeg først hørte den, men den er vokset og blevet et ret godt nummer som helt sikkert fortjener en plads i finalen.
Malta er en elegant og simpel fortælling hvor de, efter min mening, bruger baggrunden helt rigtigt til at gentage budskabet. Jeg er sikker på den er en vinder hos det store publikum.
Albanien er kommet med på listen, ikke fordi den i sig selv er super god, men fordi den er et klasser bedre bud på et rock nummer end Armenien. Hvis vi antager at kun et af de to rock bidrag i denne semi får stemmer, så bliver det Albanien.
Grækenland tror jeg rammer en nerve i folkestemningen lige nu. Jeg tror den vil høste stemmer mere på budskabet end på reel kunstnerisk værdi. Det er et lidt rodet nummer der minder om Portugal’s bidrag fra 2011.
Meget mod min vilje er Rumænien kommet med på listen. Jeg bryder mig ikke om bidraget fordi det synes at tage pis på en reel kunstform frem for at benytte sig af den. Men bidraget er uden diskussion unikt og vil nok kunne appellere til nogle seere.
Jeg er lidt bange på San Marino’s vegne. Den prøver at være to ting på en gang og den løber over skærmen som nummer to i aften. Den kan risikere helt at blive glemt på trods af at det er et fint nummer.

Til åbningsfest i Euroclub

Efter at have fulgt finalisternes prøver søndag middag, blev resten af eftermiddagen brugt på lidt shopping samt en gang “ægte” svensk aftensmad, som bestod i noget så svensk og eksotisk som en tur på Jensens bøfhus i shoppingcentret “Emporia”, der ligger lige ved siden af Malmø arena.

Søndag aften var det tid til den store åbningsfest for alle delegationer samt akkrediteret presse og fans, arrangeret af Malmø city, region Skåne, SVT samt EBU.
Den officielle del af festen – for delegationerne – blev afholdt i Operahuset i Malmø. En rød løber dannede rammerne for pressens helt store fotoseance og for offentlighedens tiljubel af årets deltagere.

Foto: EBU

En af aftenens helt store omdrejningspunkter var danske Emmelie. Faktisk var der så meget bud efter Emmelie, at det tog hende 3 kvarter at gå de ca. 70 meter op af den røde løber.

“Jeg synes det er helt vildt sjovt, og folk er meget positive. Der er mange, der gerne vil snakke med én og have taget billeder. Det var en god oplevelse”, fortæller Emmelie til dr.dk/grandprix, da hun endelig når indenfor i Operaen.

På samme tid var Euroclub åben for presse- og fanakkrediterede og her var Sverige i lighed med den sanmlede nordiske delegation igen meget opmærksomme på at passe på os fans og ikke lede os i nogen form for alkoholfristelse – i alt fald kiggede damen i entreen på vores akkrediteringskort, hvorefter hun lagde de drikkebilletter, som hun havde i hånden, ned i tasken igen og smilende ledte os videre. Ja lad pressen om at have tømmermænd – de bliver jo alligevel betalt for at være her 😉
Så vi måtte igen i baren til de fantastiske svensk alkoholpriser 🙂
Euroclubben er RIGTIG stor i år og ikke som den minimale club, som Oslo havde valgt i 2010. Her er bl.a. et auditorium med en gigantisk skærm, der de første dage viste prøverne og igår sendte live fra åbningsfesten. Desuden er der et gigantisk dansegulv, et afslapningsrum med sofaer, et rum som i dagens anledning blev benyttet til at servere mad for presse og fans.
Mens vi ventede på af kunstnerne ankom fra operaen, blev der spillet masser af Eurovision-musik og lokalerne blev mere og mere fyldte – primært med pressefolk.
Herunder er et udpluk af de billeder, som vi tog i løbet af aftenen.

Dansk eufori i Malmø

Tirsdag aften gjorde Emmelie de Forest det, vi alle havde håbet på og regnet med. Med en fantastisk perofrmance, guldlametta og fyrværkeri sikrede Emmelie Danmark en plads i finalen i Eurovision Song Contest for sjette år i træk!
Allede ved indgangen til arenaområdet stod det klart, at de danske fans var godt repræsenteret i Malmø. Uanset, hvor man kiggede hen, så var der Dannebrog i forskellig størrelse – både på stang, som kappe eller som en slags kropsindpakning. Der var også danske fans som var stillet op i landsholdstrøjen og med ansigtet malet i rød, hvid farver.
Til den danske opvarmningsfest i arenaens restaurant, var der også rød-hvide farver som ved en landskamp.
Helt overvældende var det at sidde i arenaen og høre publikums reaktion, da Emmelie gik på scenen. Allerede ved første glimt af den danske sangerinde, gik publikum helt amok i jubel. Der var hujen, klappen og masser af fans med danske flag, som nærmest ikke var nede og sidde under hendes performance.
Det samme skete under recaps og da hendes navn blev udråbt til slut i programmet.
På det efterfølgende vinderpressemøde, der holdes for de ti lande, der klarer sig videre fra hver semifinale,  skal hvert land trække en rulle papir, der afslører, hvilken halvdel af finalen man havner i. statistisk set, så er der langt større vinderchancer ved at synge sin sang i sidste halvdel af finalefeltet.
Danske Emmelie øgede hermed sine vinderchancer yderligere ved at trække en plads i 2. halvdel af finalen lørdag.
Andre glade finalister ved pressemødet.

Tillykke til de 10 finalister fra Semifinale 1

Tirsdag aften fik vi sat navn på de første 10 semifinalister, som ved aftenens show fik vekslet deres titel til finalister.

Læs også “Dansk eufori i Malmø”.

De 10 finalister i den rækkefølge de blev udnævnt i Malmø arena:

• Moldova
• Litauen
• Irland
• Estland
• Hviderusland
• Danmark
• Rusland
• Belgien
• Ukraine
• Holland

Hermed måtte Østrig, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Cypern og Serbien sige farvel inden finalen.
Ikke mange havde forudset en finaleplads til Belgien og Litauen, som ikke just har imponeret ved prøverne. Heller ikke her på team G.E.E., hvor det blev til 8 ud af 10 finalister.

Et af årets største  bifald gik til hollandske Anouk, som gav sit hjemland en længeventet plads i finalen. Da sidste land skulle udråbes, lød det “Netherlands, Netherlands, Netherland” og lettelsen var stod da Anouk blev offentliggjort som sidste finalist. “Birds” er et rigtig populært bidag i Malmø.
Også ved det efterfølgende pressemøde var der stor support til Anouk, bl.a. var der en flok fans, der havde klædt sig i “Oranje” i dagens anledning.

Live! Semifinale 2 – generalprøve 1

Så er vi parat i pressecentret til at blogge fra dagens første generalprøve.

Som en del “Eurovision Song Contest education program” vil salen i dag være fyldt op med skoleelever fra området. Derfor er der kun adgang for et begrænset antal fotografer og kamerahold til denne prøve.
Vi vil derfor ikke være til stede salen, men vil blogge fra pressecentret, hvor showet vises på skærmene rundt omkring.

Bag de sorte forhæng kan man høre artisterne varme stemmen op og en af sangerinderne gav en helt fantastisk fortolkning af Whitney Houstons “I will always love you”.

Vi vil opdatere efter hvert bidrag, og du er meget velkommen til at stille spørgsmål 🙂

——

Så er der show-start. Semifinalen indledes med en spansk-inspireret dans med masser af dansere i sort og hvidt. Der er bl.a. cykelakrobatik.

Herefter får vi vores vært Petra på scenen i en imponerende sort og guldfarvet kjole. Og der er tid nok til at beundre kjolen, da showet går i stå i et minuts tid, inden Petra kan fortsætte.

Letland:

Vi har første land på scenen. PeR i deres glitterdragter. En fin og energisk show-start og gruppen prøver virkelig at få publikum med.
Slowmotion-gang på vej ud på catwalken og til slut stagediver den ene forsanger til stor fornøjelse for den gruppe skoleelever, som står ved scenen.
På trods af en fin indsats med det materiale de har, tror jeg ikke det bliver til en finaleplads til Letland.
Finalist: Nej

San Marino

En dejlig kontrast til Letland. Fin vokal fra Valentina  og en rigtig følelsesladet og indlevende performance. Af en eller anden årsag småhopper hun på stedet undervejs i sangen, hvilket jeg ikke helt forstår. Men en sikker finalist.
Finalist: Ja

FYR Makedonien

Det ser ud som om Lozano har lidt problemer med lyden i øret i starten, men endnu en fremragende vokal. Han overskygges dog fuldstændig af Esma, som indtager scenen som en sand diva i en fantastisk gulvlang kjole og brilleirer i hendes del. Man kan ikke se hendes fødder, så det ser nærmest ud til at hun svæver hen over gulvet. Kemien mellem de 2 er fantastisk og man kan ikke andet end blive glad i låget af den meget livsbekræftende performance.
Et af de få etniske bidrag i årets konkurrence og jeg håber at juryen vil værdsætte den. Bidraget kan nok være for specielt til at klare sig godt hos tv-seerne.
Finalist: Måske

Azerbaijan

Ikke Farids bedste vokale performance og han virker en smule nervøs. Men masser af charme og smil. Skyggedanseren virker til gengæld rigtig godt. En flot og iørefaldende sang, men der mangler bare noget unikt fra Azerbaijan. De har ofte inddraget deres kulturelle særpræg i bidragene, det savner jeg lidt i år. Det her er blot en opdateret version af Dima Bilan.
Finalist: Ja

Finland

Krista fortsætter med at imponere. Vokalt i top og rent visuelt skiller den finske performance sig ud med pariserhjul og kulørfuld scene. Masser af fest og glæde! Afsluttes med et kys mellem Krista og en af “stuepigerne”.
Tror bidraget er anderledes nok skille sig ud og snuppe en finaleplads, men juryen kan måske trække fra pga. de mange gimmicks?
Finalist: Måske

Malta

En smilende og charmerende performance fra Gianluca, som dog vokalt starter lidt usikkert ud. Bandopstillingen fungerer godt og Gianluca er meget levende og energisk, som han går rundt omkring bandet og ned på catwalken. En utrolig sympatisk fyr, som med et stort nærvær og indlevelse giver os en simpel, iørefaldende og sød lille sang.
Finale: Ja

Bulgarien

Meget energisk performance og en stor forbedring i forhold til preview-videoen. Eneste 100% etniske bidrag og en effektiv anvendelse af trommer. Dog tabte Stoyan sin ene trommestik og måtte fortsætte turen ud mod catwalken med kun den ene.
Der bliver nok plads til enten Bulgarien eller Fyr Macedonien, håber på sidsnævnte men som det ser ud nu, kunne det ligeså godt blive Bulgarien.
Finalist: Måske

Island

Flot start, hvor Eyþór starter med ryggen til publikum, hvorefter vi præsenteres for den imponerende scenebaggrund med små huse, natlig stjernehimmel og vand i bevægelse.
Årets “Kuula”, som leveres med indlevelse og nærvær. Eyþór er alene på scenen indtil sidste del af sangen, hvor korsangerne træder ind og sammen med Eyþór giver en storslået afslutning.
Til slut zoomes der ind på hans ring og knyttede hånd.
Juryfavorit. Populær i pressecentret.
Finale: Ja

Grækenland

Gruppen leverer endnu en frisk, munter og vokal perfekt performance. Skiller sig ud med den græske Zorba-musik og dans. Endnu en potentiel Top 10’er fra Grækenland.
Finale: Ja

Israel
Første gang siden Letland, at jeg decideret har kedet mig. Vokalt endnu en pragtpræsetation fra Moran, men sangen er bare intetsigende og på hebraisk…. Som Estland er det nok juryfavorit. Om det er nok til en finaleplads må tiden vise?
Finale: måske

Armenien

Efter sovepuden fra Israel kommer endnu en af årets dødsejlere. Måske fornærmer jeg nogen, men uanset hvor meget jeg forsøger, så føler jeg fortsat at “Lonely planet” er dødkedelig, dyster og fremført uden nogen form for karisma. Det er som om hverken forsanger eller band vil det her.
Hverken tøris eller pyro hjælper denne her over stregen.
Finale: Nej

Ungarn

Lidt usikker vokal i starten af bidraget og lidt flakkende øjne og manglende fokus på kameraet fra forsangeren. Bidraget har en del fans, men som det præsenteres idag, så er der stor fare for at det går i glemmebogen inden stemmerne skal afgives. Især fordi det er nummer 3 i en række af stille og ikke særligt memorable bidrag og så efterfølges det af favoritten Margaret Berger.
Kunne score højt hos juryen, men tror ikke det er nok.
Finale: Nej

Norge
En stilfuld og både vokalt og visuelt overlegen performance fra Margaret. Der er ikke så meget at sige. Margaret vinder efter al sandsynlighed denne her semifinale. Moderne og veludført. Den vil score højt hos både tv-seere og jury.
Finale: Ja (vinder)

Albanien
I stor kontrast til Margaret Berger, leverer Albanien årets mest vellykkede bud på en rocksang. Den rød-gule scenebaggrund er meget effektiv til rockgenren og tilsat både damp, pyro, tøris og en ildsprøjtende guitar ja så burde succesen være hjemme. Velfremført, autentisk rock og stærke vokaler.
Finale: Ja

Georgien
Igen et genreskift, som får begge bidrag til at skille sig ud. De 2 sangere starter ud med ryggen mod hinanden på en scene fuld af tøris. Effektiv slutning med damp og faldende gnister, som dem der benyttes i den danske performance. Pyro til slut.
God vokal, men jeg synes dog at der enkelte steder var problemer med hendes stemme i harmonierne.
Det er lidt svært at høre her i pressecentret, idet der er forsinkelse på lyden på tv’et og man samtidigt kan høre lyden fra pressens storskærm i den anden ende af centeret.
En del af koreografien virker lidt unaturlig og bl.a. ser det lidt akavet ud, da Nodi skal trække Sophie over mod sig i slutningen af sangen.
Men en god melodi og et af de lande, som “altid” kvalificerer sig.
Finale: Ja

Schweiz

En fin sang, men sceneshowet og leveringen kan godt koste dem finalepladsen. Frelsens hær kostumerne og selve det image, det står får mangler desværre i forhold til den schweiziske finale (pga. EBUs regler). Synes ikke løsningen med hvide skjorter virker som en værdig afløser.
Det bliver for sukkersødt og de 2 frontfigurer virker ikke overbevisende. Koreografien ser stadig lidt for indøvet og unaturlig ud. Gamle Emil ser en smule forvirret ud og kan ikke helt følge med kameraerne.
Finale: Nej

Rumænien

Cezar er sidste mand på scenen i hans glitrende, diamantbesatte “kjole” med rigt udsyn til bar overkrop og et gigantisk diamantbesat kors. Han minder mig om Hr. Holtewood og viser os nogle helt overdrevne, lidende opera-ansigtsudtryk undervejs.
Lyder lidt som kastratversion af Malena Ernman’s “La Voix” og Cezar er generelt offer for en del grin her i pressecenteret eller hvor han ellers viser sig.
Visuelt flot med røde farver, rød lametta, pyro og Cezar som på samme måde som Aliona fra Moldova hejses op i slutningen af sangen. En catchy sang, men også excentrisk og OTT!, hvilket måske kan skræmme både tv-seere og jury.
Finale: Måske

Slut på aftenens 17 bidrag.

Efter et recap kommer Petra ind på en Segway og sætter sig i greenroom.

Endnu et recap.

Pauseunderholding indledes af Darin. Næste kunstner er Agnes.

Vi får et recap af The Big 5 og Sverige.

Finalisterne afsløres:
Azerbaijan
Island
San Marino
FYR Makedonien
Letland
Albanien
Armenien
Ungarn
Malta

The golden envelope: Bulgaria

Slut på 1. generalprøve. Vi vender tilbage med vores bud på de 10 finalister fra 2. semifinale efter vi har set juryfinalen.

Finalisternes 2. prøve

Onsdag bliver en travl dag for arrangørerne af Eurovision Song Contest. Kl. 11 lød startskuddet for finalisternes 2. prøve med Spanien som første land på scenen. Kl. 14.20 sluttede Italien dagens individuelle prøver af.

Kl. 17.00 åbnes der op semifinale 2’s første generalprøve. Som en del “Eurovision Song Contest education program” vil salen i dag være fyldt op med skoleelever fra området. Derfor er der kun adgang for et begrænset antal fotografer og kamerahold til denne prøve.
Vi vil derfor ikke være til stede salen, men vil blogge fra pressecentret, hvor showet vises på skærmene rundt omkring.

Kl. 21.00 er det tid til jurysemifinalen, hvor de 17 artister bliver bedømt at juryen og altså her optjener 50% af deres stemmer. Vi har billetter til showet og vil senere idag eller imorgen tidligt komme med vores endelig bud på 10 finalister.

Dagens prøver

Frankrig

Mette: Amadine er idag i frynset kjole og en frisure, som sikkert har taget lang tid at kreere, men ligner mit hår en morgen, når jeg vågner op med tømmermænd efter en Eurovisionfest.
Hendes performance er ca. det jeg havde forventet – ikke nogen imponerende vokal, men til gengæld kanaliserer hun virkelig bidragets lidt dystre og lidende tema med en meget agressiv og følelsesladet performance.
Ikke min kop te, måske kan hun hente lidt støtte hos juryen, men jeg tror sangen falder igennem hos tv-seerne. Fransksproget rock og en start i første halvdel taler ikke for en god placering til Frankrig.
I bedste fald en 15-20. plads.

Mic: Et lidt rocket indslag, hvilket jeg godt kan li. Sceneshowet virker dog en smule ukoordineret og indeholder en del mærkelige armbevægelser. Det kan være det ville give bedre mening hvis man kunne forstå fransk.

Spanien

Mette: Jeg er vild med starten, hvor en af bandmedlemmerne spiller på sækkepibe. Kombineret med den smukke blå scenebaggrund, tøris på scenen og sangerindens hvide kjole giver det en helt magisk start. Herfra går det desværre lidt ned ad bakke både med performance og med vokal.
Et par impotente raketter og en barfodet løbetur på catwalken løfter desværre ikke bidraget til mere end en forglemmelig sang, der er glemt når en af favoritterne har været på scenen.
En fin sang, men tror desværre den drukner. Som med Frankrig vil jeg gætte på en 15-20 plads, selvom jeg rigtig gerne så Spanien i toppen af årets årets finale.

Mic: Endnu et rocket indslag fra en af de fem store, og i særklasse bedre end det franske. Showet virker også en hel del mere professionelt, og passer til sangens energi. Meget flot.

Tyskland

Mette:

Mic: Et generisk dance-pop nummer fra Cascada hit-maskinen. Showet følger den opskrift der virker og indeholder absolut ingen overraskelser, måske undtaget Natalie’s lidt underlige gangstil henover walkway’en til B-scenen. Nummeret er ikke lige min kop te, men skal nok klare sig fint som sommer-hit, med eller uden en god placering i Eurovision

Sverige

Mette:

Mic: Et rigtigt fedt nummer med en fantastisk dygtig sanger i front. Jeg er ikke en fan af koreografien, den virker rodet og det er svært at følge Robin rudt på scenen da man har valgt at iklæde alle næsten ens tøj. Lidt færre dansere eller lidt mere markeret tøj til Robin havde været perfekt.

UK

Mette:

Mic: Jeg falder ikke i svime over UKs bidrag bare fordi det er Bonnie Tyler der synger. Nummeret er kedeligt og helt ulig hvad Bonnie ellers kan præstere. Sceneshowet er ligetil og overrasker ikke, heller ikke da Bonnie træder op på B-scenen og bliver løftet op af en lift. Lidt for meget pomp til et lidt for fladt nummer. I de tre prøver vi har overværet idag lød det desuden som om Bonnie har problemer med starten af nummeret; ikke et godt varsel.

Italien

Mette:

Mic: Endelig, endelig, endelig en kunstner der bare er – kunstner. Ingen dansere, ingen flammer og raketter, intet andet end en sanger der synger. Det er simpelt og flot på samme tid. Det sker intet der tager fokus fra budskabet, selvom han spadserer en tur over til B-scenen.

Vores bud på årets finalister (SF 1)

Nu er det vist ved at være tid til at komme med vores endelige bud på årets 10 finalister fra semifinale 1. Vi  har været i arenaen og set første generalprøve og selvfølgelig fulgt med i hvordan artisterne har performet i den efterfølgende jurysemifinale, som startede kl. 21.00.
Til glædelig info, kan vi fortælle, at Emmelie har givet endnu en flot og fejlfri performance – ifølge flere fans den bedste endnu. Så vi har alt mulig grund til at tro på en god placering imorgen.
Roberto fra Belgien havde tekniske problemer og fik en ekstra chance foran juryen efter de 16 sange.

Her er vores 10 bud og nedenunder kan du se, hvordan vi er kommet frem til disse. Læs evt. også vores kommentarer til generalprøven tidligere idag.

Mettes 10 bud:

1. Danmark
2. Rusland
3. Ukraine
4. Holland
5. Moldova
Kroatien
Irland
Belarus
Serbien
Estland

_______

De sikre:
Danmark
Rusland
Ukraine
Holland

De sandsynlige:
Moldova
Kroatien
Irland
Belarus
Serbien

På grænsen:
Estland
Montenegro

De fortabte:
Slovenien
Litauen
Cypern
Østrig

Michaels 10 bud:

1.Danmark
2. Rusland
3. Holland
4. Irland
5. Ukraine
Moldova
Kroatien
Belarus
Estland
Serbien

_______

De sikre:
Danmark
Rusland
Ukraine
Holland

De sandsynlige:
Moldova
Kroatien
Irland
Belarus
Måske
Cypern
Estland
Serbien

De fortabte:
Slovenien
Belgien
Litauen
Østrig
Montenegro

Eurovision shopping – Goat edition

I shopping centret Emporia, ved siden af Malmø Arena og presse centret, har de bygget et parkeringshus, hvilket i sig selv ikke er videre mærkeligt. Det mærkelige er musikken de spiller i parkeringshuset; insisterende og højlydt klassisk musik. Det kan vel sammenlignes med at brugsuddeleren står i indgangen til den lokale Brugs med en trompet og hilser alle kunder velkommen med en fanfare; en falsk, højlydt og uundgåelig fanfare. I lang tid har jeg undret mig over hvilken forretningsmæssig beslutning der lå til grund for at man generer sine kunder på den måde, allerede inden de har lagt penge i butikken.

Svaret kom til mig pludseligt under et besøg på toilettet i selvsamme shopping center. Med buksen nede og i gang med at indrette mig behageligt, overraskes jeg pludseligt af en ged der bræger. Højlydt, insisterende og akkompagneret af hvad der lyder som en lidt mindre ged. Forbavset kigger jeg mig omkring; der er ingen geder i nærheden, jeg hører ikke de karakteristiske klovslag af geder uden for båsen, men gederne bræger stadig. Og lige så hurtigt som gederne kom, forsvandt de igen. Practical joke? En ny slags legetøj med gedelyd? Jeg forberedte mig på at skulle leve resten af mit liv i uvished.

Da jeg er på vej ud af båsen dukker gedekoret op igen, lidt anderledes, lidt mere insisterende. Med døren åben kan jeg se at der i  hvert fald ikke er nogen geder i umiddelbar nærheden. Lidt dumt kigger jeg op for at spotte det skjulte kamera, men ser nu synderen: en højttaler monteret i loftet ved siden af lampen. Nogen har besluttet at alle gæster der benytter toilettet skal besynges med gedekor.

Som på Hovedbanegården i København, hvor der spilles klassisk musik på toilettet og i elevatoren ned på sporet, har man i Emporia valgt at skræmme hjemløse væk med høje, generende lyde. Udelukkende for at holde denne befolkningsgruppe fra at falde i søvn i nærheden.
Men til forskel fra Hovedbanegården, ligger Emporia midt ude i ingenting; der er bogstaveligt talt intet i nærheden. En potentiel hjemløs ville skulle gå flere kilometer bare for at kunne se over til den forjættede parkeringskælder. Ja eller tage toget selvfølgelig, men hvorfor så ikke bare fortsætte til København, hvor den klassiske musik er en lille smule mere behagelig at sove til?

Live! Semifinale 1 – generalprøve 1

Vi sidder parat i pressecentret og tæller ned til, at startskuddet går for den aller første generalprøve eller dress rehearsal ved Eurovision Song Contest 2013 i Malmø.

Så er vi på plads i arenaen – efter en del strabadser for at få adgang i det hele taget. Mere herom senere…
Efter Eurovisionhymnen synger Loreen sammen med et børnekor Euphoria i den version vi hørte i Melodifestivalen.

Petra byder velkommen og så er vi i gang…

Østrig.
Fin vokal men ikke en særlig memorabel performance.

Estland.
Overskygger Østrig rent vokalt og visuelt. Flot afslutning, som gav god applaus.

Slovenien.
Usikker vokal og aftenens ringeste performance.

Kroatien.
Overlegen rent vokal. Giver de 3 første baghjul. De ser mere selvsikre og scenevante ud end tidligere.

Danmark.
Emmelie leverer en perfekt performance. Imponerende scene og fantastisk afslutning med ild og lametta. Vi vinder denne her semifinale!!! Sådan Emmelie!
Belønnes med aftenens største bifald.

Rusland.
Virker lidt statisk i forhold til Danmark. Vokalt ikke helt så imponerende som ved 2. Prøve. Men en populær sang i arenaen. Forstår ikke boldene som kastes ud til sidst.
Bifald ved sidste omkvæd.

Ukraine.
Tekniske problemer i første forsøg. Hun mistede mikrofonboksen på ryggen.
Igor kan ikke helt følge takten med de bumb, der lyder når han går.
Zlata har skiftet til hvid kjole. Masser af tøris og en flot vokal.  Meget forbedret i forhold til 2. Prøve.

Holland
Ikke hendes bedste performance rent vokalt. Håber hun sparer stemmen. Et af de største bifald i aften. En rigtig fanfavorit.

Montenegro
Visuelt flot og vellykket. Men synes stadig ikke rumdragter hører til i Eurovision. Nina leverer en fremragende vokal.
Sjovt, skævt og anderledes og jeg hørte rent faktisk folk “synge” den i pressecentret idag.
Tror juryen slagter den, så de skal score højt hos seerne.

Lithaun
Er desværre en død sild.
Ringe vokal, ikke noget memorabelt og syrede ansigtsudtryk. Men dejlig sang

Belarus
Årets “græske” uptempo dansevenlige latinohit. Der er intet nyskabende, men det er veludført. Vokalt ok.

Moldova
En af årets mest vellykkede sceneshows. Simpelthen imponerende flot. Der er lånt lidt af effekterne fra Azerbaijans kjole i fjor.
Alt fungerer perfekt. Den kan komme højt.

Irland
Ikke Ryans bedste vokale performance, men bedømt udfra publikums reaktion så er det ikke så meget hans stemme der bliver kigget på. Han har et par meget populære dansere med – udstyret med trommer, bukser og ikke meget andet. Der var taktfaste klap undervejs i sangen og et stort bifald.

Cypern
Hun har skiftet tøj og har ikke længere den gennemsigtige (og ifølge mic meget pænere) kjole på.
Fin vokal, men tror ikke sangen er memorabel nok.

Belgien
Giver sin bedste vokale performance indtil nu. Synes ikke helt koreografien passer til..og Robertos ansigtsudtryk virker også malplacerede ifht. sangens budskab og indhold.. men bidraget er populært i arenaen. Et af de største spørgsmålstegn i aften.

Serbien
God vokal. Meget løben rundt på scenen som virker lidt tilfældigt, noget der ligner småfejl ind imellem. Meget Spice Girls (wannabe) inspireret.
Ikke min kop te, men startlodtrækningen hjælper dem.

Slut på aftenens 16 bidrag. Nu er der et recap, som måtte genstartes fordi de havde sat semifinale 2 grafikken på.

Petra er nu i Green room, og starter med at rose Rumæniens repræsentant i form af en tilfældig frivillig. Rumænien, som ikke er med i denne semefinale 🙂

Herefter får vi en lille rejse down Eurovision memorylane og endnu et recap af aftenens semifinalister 🙂

Afstemningen er nu slut og aftenens pauseunderholdning er en hyldest til nordlyset – en speciel dans  med et lysende træ i baggrunden… til tonerne af noget der lyder som en synthesizer version af Euphoria krydset med Jean Michel Jarre 🙂
Sluttes med et springvand af bordtennisbolde.

Efter dansen får vi en video fra Linda Woodruff samt et recap af finalisterne.

Nu er det tid til de 10 sange som er valgt til at “kvalificere sig” i aften bliver afsløret.

Laang pause pga. Tekniske problemer.

Ukraine
Slovenia
Estonia
Lithuania
Croatia
Austria
Cyprus
Denmark
Ireland
Serbia

Emmelie i front i pressecentrets afstemning

I pressecentret afholder OGAE den traditionsrige afstemning, hvor man bliver bedt om at sætte kryds ved de 10 bidrag, som man tror vil kvalificere sig og ikke ens egne favoritter.

Resultatet har ændret sig lidt undervejs og i starten var det faktisk hollandske Anouk, som var i front. Hun er imidlertid besejret af en smuk, ung dansk sangerinde ved navn Emmelie de Forest. Meget apropos er der i skrivende stund en ikke helt færdigudlært fløjtespiller, som trutter i en af de danske fløjter her i Pressecentret.

Om under en time tages der hul på første generalprøve på første semifinale, og hvis det var op til folk i pressecentret, så var det altså følgende 10 lande, som avancerede fra semifinalen:

Danmark
Rusland
Holland
Ukraine
Irland
Belarus
Moldova
Østrig
Montenegro
Belgien
Husk at følge med på bloggen, hvor vi følger 1. generalprøve på semifinalen om en halv time.
Translate »