1. UNITED KINGDOM – Engelbert Humperdinck – Love Will Set You Free
Finalens showstarter, den 76-årige Engelbert Humperdinck har ikke været lige overbevisende ved alle sine prøver og så sent som i går, ved juryfinalen, var der igen usikkerhed i stemmen. Især den sidste høje del af sangen kommer til at lyde falsk.
Omvendt har Engelbert mange fans rundt omkring i Europa, han er stadig en chamerende og karismatisk sanger og han vil uden tvivl appellere til den ældre del af seerne. Dog tror jeg ikke vi kommer til at se Engelbert over midten.
2. HUNGARY – Compact Disco – Sound Of Our Hearts
Det var en stor overraskelse for mig at se Compact Disco i finalen. Sound of our heart er en udmærket sang, men leveringen var meget usikker i semifinalen tirsdag.
Med den meget uheldige start sommer nummer 2, tror jeg gruppen kommer til at kæmpe om sidstepladsen
3. ALBANIA – Rona Nishliu – Suus
Rona er blandt mine personlige favoritter og det var en glædelig overraskelse at se hende blandt finalisterne. Rona leverer nok aftenens stærkeste vokal og den mest troværdige og indlevende performance blandt årets deltagere. En flot, flot sang som Rona formidler perfekt på tværs af sprog og kultur.Men kan sangen appellere til tv-seerne? Eller er den for speciel? Jeg tror Albanien som følge af jurystemmer kunne være en dark horse til en topplacering. Men hun kan også ende i bunden af skalaen?
4. LITHUANIA – Donny Montell – Love Is Blind
Donny Montell var endnu en af mine overraskelser fra Semifinale 2. Han gav en stærk vokal og var heldig med sin sene start, men bidraget er efter min mening gammeldags, intetsigende og den cheesy performance med bind for øjnenen gør bestemt ikke noget godt for bidraget.
Med en tidlig start og flere sange i konkurrencen om stemmerner, tror jeg her vi har endnu en kandidat til sidstepladsen.
5. BOSNIA & HERZEGOVINA – Maya Sar – Korake Ti Znam
Mange fans og bloggere var usikre på Maya Sars chancer for en finaleplads forud for torsdagens semifinale. Men med en flot og enestående ballade, en stilfuld performance og en stærk vokal er Maya klar til at synge fra plads nr. 5.
Mit bud forud for finalelodtrækningen ville være Top 10, men en tidlig start og russernes start efter Maya kan få sangen til at blive glemt, så vi kan desværre se Bosnien et sted omkring eller over midten.
6. RUSSIA – Buranovskiye Babushki – Party For Everybody
Ingen tvivl om at russerne er søde, sangen er sjov og catchy og bedstemødrene er en novelty act, som vi ikke før har set i Eurovision. BB vælter med garanti salen i Baku, når de træder på scenen i aften, og en masse tv-seere vil også stemme på det søde og sjove i bidraget.
Når det er sagt, så er bedstemødrene allerede set en gang og det chok/den overraskelse man får er uden tvivl størst første gang. Ligeledes så har vi en professionel jury bestående af musikprofessionelle fra hele Europa, som gerne skulle stemme med fornuften, på den gode sang, den flotte vokal eller smukke komposition. Ikke på en gruppe ældre kvinder iklædt folkedragter, som tåger forvildede rundt på scenen, synger falsk og bager kager.
7. ICELAND – Greta Salóme & Jónsi – Never Forget
Fra den ene yderlighed til den anden. ”Never forget” burde bestemt være en juryfavorit. Efter Rusland skiller sangen sig yderligere ud for de mange kvaliteter, den nu besidder. 2 dygtige og karismatiske sangere, en flot og dramatisk melodi, en flot komposition med klassiske instrumenter og en spændende historie, der formidles på en troværdig og indlevende måde.
Spørgmålet er om lodtrækningen og dens noget nordiske lyd ødelægger Islands chancer for en topplacering i år? Island kunne være endnu en dark horse.
8. CYPRUS – Ivi Adamou – La La Love
Med Ivi skal vi igennem endnu et temposkifte fra dramatisk kærlighed og til det sydeuropæiske uptempo sommerhit ”La la love”. Bidraget har fra starten været blandt mine favoritter til en topplacering i finalen, men Ivis vokale performance har imidlertid gjort mig (og mange andre) i tvivl om hendes chancer. Det virker, som om hun af uvisse årsager, har valgt at synge sangen på et lavere toneleje end vi hører på studioversionen, hvilket for mig ikke er nogen fordel. Men med et at årets mest fængende omkvæd, tror jeg alligvel Cypern kommer tæt på Top 10, hvis ellers vokalen sidder i skabet.
9. FRANCE – Anggun – Echo (You And I)
Selvom jeg ønsker det bedste for Anggun, så tror jeg desværre at “Echo” er det svageste af bidragene fra de sikre finalister. Det efterlader ikke noget specielt indtryk og i juryfinalen var vokalen heller ikke med til at løfte bidraget. Endnu en kandidat til sidstepladsen og efter alt at dømme Buttom 5 for Frankrig.
10. ITALY – Nina Zilli – L’Amore È Femmina (Out Of Love)
En sangerinde, som derimod kun har imponeret er den italienske diva Nina Zilli, som leverer en meget stærk vokal og et moderne Amy Whinehouse-inspireret nummer, som godt kunne appellere til tv-seere i mange aldersgrupper over hele Europa. Desuden tror jeg den gimmick-løse, klassiske performance med fokus på musikken vil gøre årets italienske bidrag til en juryfavorit. Jeg tror ikke Italien kommer ret langt fra sidste års 2. plads.
11. ESTONIA – Ott Lepland – Kuula
Ott leverer en fejlfri vokal og en flot ballade, som virkelig giver en wow-oplevelse. Hans performance er ligesom Ninas fri for diverse gimmicks om med fokus på at formidle en smuk sang, hvilket Ott gør med hjertet. En dark horse til Top 5, men kan omvendt også blive glemt pga. den sene lodtrækning og fordi det følges af en række tempofyldte sange.
12. NORWAY – Tooji – Stay
Da jeg så Tooji i den norske finale, havde jeg næsten set guldet gå til Norge, men i Baku har det bare ikke fungeret ligeså godt og han er især faldet på en svag vokal. Som vi så med Eric Saade sidste år, ja så er det ikke altafgørende med en stærk vokal, så vi kan ikke fuldstændig afskrive Tooji. Men hvor Saade havde den hidtil uset gimmick med glasvæggen, der smadres, ja så bygger Toojis performance i høj grad på (en effektiv) dansekoregrafi.
Bidraget kan evt. hente stemmer i lande som Tyrkiet pga. de orientalske elementer og mon ikke også de nordiske lande belønner Tooji, men jeg tror Loreen vil sluge en masse af stemmerne indenfor genren.
13. AZERBAIJAN – Sabina Babayeva – When The Music Dies
Azerbaijan stiller med en meget flot R&B-ballade tilsat specielle azerbaijanske instrumenter. Jeg er vild med den lille syngende/messen mand på det flyvende tæppe, som er tilsat under prøverne i Baku. Jeg synes Sabina har givet nogle stærke vokale præstationer og så har hun hele salen med sig, når hun skal synge. Den lysende kjole fungerer rigtig flot og gør hele præsentationen meget memorabel. Jeg tror ikke Azerbaijan gør det igen, men med landet sædvanlige stemmesupport og en flot bidrag, så kan de blande sig i Top 5.
14. ROMANIA – Mandinga – Zaleilah
Rumænien leverer en både vokalt og visuelt effektivt performance. Det er årets Eurovision-sommerhit og hvis vi ser bort fra, at Elenas missede en linie under juryfinalen, så tror jeg Rumænien kommer højt i år. En dark horse til sejren.
15. DENMARK – Soluna Samay – Shoud’ve Known Better
Danske Soluna har leveret varen, hver gang hun har været på scenen i Baku. Journalister i pressecentret tror imidlertid ikke meget på vores chancer og i afstemningen her står vi til en 2. sidste plads.
I en juryfinale, hvor mange lande skuffede på den ene eller den anden måde, var Soluna som altid parat med en solid præstation på trods af sygdom. Jeg tror sangen kommer til at høste mange jurystemmer på den baggrund og minimum en Top 10 placering er indenfor rækkevidde.
16. GREECE – Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac
Grækenland har de sidste mange år endt i Top 10 med lignende bidrag. Dog synes jeg ikke Eleftherious vokal har overholdt Grækernes ellers høje standard. En effektiv koreografi, som vi dog har set (mange gange) før er med til at løfte nummeret. Det kan blive Top 10, men vi kan også se Grækernes dårligste resultat siden semifinalernes introduktion.
17. SWEDEN – Loreen – Euphoria
Mange, incl. undertegnede, var i chok, da nyheden om Loreens uheld ramte de sociale medier. Den stakkels sangerinde havde under juryfinalen slugt et snefnug og måtte derfor hoste en enkelt gang og gå glip af en linie i sangen. Flere bloggere udnævnte episoden til Sveriges "fald" og mente det var nok til at sejren var tabt.
Efter at have kigget på videoen, kan jeg imidlertid ikke se nogen grund til at juryen skulle straffe Loreen for uheldet. Som den yderst professionelle sangerinder hun er, kom hun hurtigt videre og var få sekunder efter tilbage med hendes overlegne vokale, der sætter de fleste andre deltagere skakmat.
Jeg tror stadig på sejr til Sverige.
18. TURKEY – Can Bonomo – Love Me Back
Tyrkiets bidrag er efter min mening meget intetsigende og imponerer hverken vokalt, instrumentalt eller på selve melodien. Det eneste, der holder bidraget oppe, er en charmerende performance fra Can og et finpudset sceneshow. Publikum elsker det og man kunne også frygte at tv-seerne går med på vognen og sender Tyrkiet til endnu en Top 10 placering.
Hvis juryen fungerer efter hensigten, bør Tyrkiet ikke komme over midten.
19. SPAIN – Pastora Soler – Quédate Conmigo (Stay With Me)
I stærk kontrast til Can, står den spanske sangerinde Pastora, som leverer en vokal, der næsten når op på siden af albanske Rona og i en sang, som nok også er mere "spiselig" for den almindelige tv-seer, end den noget specielle "Suus". Den starter stille, men slutter af i et festfyrværkeri og kraftdemonstration af Pastoras stemme. En storladen ballade med masser af følelse og et flot arrangement. Hvis Pastora leverer på samme vokale overlegenhed måde i finalen, så kunne sejren godt, lidt overraskende, gå til Spanien.
20. GERMANY – Roman Lob – Standing Still
Jeg har aldrig været den store fan at det tyske bidrag, men med en stærk vokal og en simpel performance kan tyskerne overraske. Jeg tror imidertid sangen bliver overskygget af artister med større stemmer og mere memorable performances.
21. MALTA – Kurt Calleja – This Is The Night
En lidt overraskende finalist og efter min mening ikke de store chancer for en topplacering. Jeg tror desværre Malta ender omkring en 20. plads.
22. F.Y.R. MACEDONIA – Kaliopi – Crno I Belo
En stærk vokal og et af de få rockbidrag i aftenens konkurrence. Kaliopi er en meget erfaren dame og leverer en karismatisk performance. Personligt synes jeg ikke bidraget har nok at byde på til en topplacering, men hun kan godt have scoret en del stemmer på den vokal præstation i juryfinalen.
23. IRELAND – Jedward – Waterline
Irland har imponeret rent vokalt. Sidste år var de fleste enige om at tvillingerne ikke kan synge, men over det sidste år er der sket et eller andet mirakel, for på scenen i Baku har de faktisk sunget hæderligt.
Springvands-gimmicken er effektiv, og hvis juryen igen går med Jedward, så kan de faktisk gå hen og tangere Irlands flotte resultat fra i Düsseldorf. Jedward har opbygge en anseelig fanbase overalt i Europa og de to skøre tvillinger er blandt de få bidrag, som for alvor henvender sig til teenage-målgruppen. En dark horse fra position nr. 23.
24. SERBIA – Zeljko Joksimovic – Nije Ljubav Stvar
Zeljko leverer en stensikker vokal, han er charmerende, kendt af mange seere både fra Eurovision og i Østeuropa og sceneshowet er både stilfuldt og memorabelt. En heldig sen lodtrækning og en juryfavorit gør denne smukke Balkanballade til en seriøs udfordrer til Sverige.
25. UKRAINE – Gaitana – Be My Guest
I semifinalen skilte Gaitana sig ud med fest, farver og et fængende omkvæd. Men nu er det set og nyhedsværdien forsvundet. Man skal aldrig sige aldrig mht. Ukraine, som sidste år overraskede de fleste ved at slutte i Top 5 med sangen, som de fleste blot husker for sandmaleren. Men sammenlignet med Zeljkos "Nije Ljubav Stvar", så kommer "Be my guest" til at virke lidt for billigt.
Mit bud vil være lige over bunden, men man skal aldrig undervurdere Ukraine.
26. MOLDOVA – Pasha Parfeny – Lautar
Sidste mand på scenen er Pasha fra Moldova, som slutter showet med endnu en tempofyldt sang. Igen taber Ukraine terræn, idet Pasha både leverer en stærk vokal, men også et originalt show. Han kan stadig komme til at stå lidt i skyggen af Zeljko, men Moldova har vist sig som en stærk ESC-nation og "Lauter" er i frisk erindring, når afstemningen åbner kort efter.
___________________________________________________________________________
Kategoriseret i kasser, ser mine bud således. Jeg tror vinderen skal findes i den grønne kasse. Vi kan også se et af landene fra en gule kasse blande sig helt i toppen. Mindst tiltro har jeg til landene i den røde kasse, mens landene i den orange hverken tilhører bunden eller toppen.
Sverige er (og har været det siden Melodifestivalen) mit bedste bud på en vindersang.
Toppen |
Dark horses |
Middel |
Bunden |
Sverige
Serbien
Italien
Spanien
Rusland
|
Albanien
Island
Estland
Danmark
Rumænien
Azerbaijan
Irland
|
Cypern
Bosnien
Tyrkiet
FYR Makedonien
Norge
Moldova
Tyskland
UK
Grækenland
|
Ungarn
Lithaun
Frankrig
Ukraine
Malta
|
IT-mandens bud
Sidst men ikke mindst, får du her vores It-mand Michaels bud på Top-10-landene i finalen.
Sverige (vinder)
Serbien
Italien
Albanien
Island
Danmark
Spanien
Estland
Irland
Azerbaijan