Thursday, November 14, 2024
Home Blog Page 124

Optakt til Dansk Melodi Grand Prix 2013

0

Der er 11 dage til Dansk Melodi Grand Prix 2013 og under et døgn til årets
kunstnere afsløres på et pressemøde i DR. I denne artikel samler vi op på hvad
vi ved om årets konkurrence til dato.

Historiens største scene i "Boxen"

Dansk Melodi Grand Prix 2013 løber som bekendt af stablen lørdag d. 26.
januar 2013 i "Boxen" i Herning med plads til op mod 15.000 publikummer. Når
årets kunstnere indtager scenen, får de mere plads udfolde sig på, end nogle af
deres forgængere har haft det. Scenen i "Boxen" bliver nemlig den største i
historien, afslører scenograf Claus Zier til DR.

"Scenen er bygget op af rudeformer, der stiger skråt opad", forklarer Claus
Zier og sammenligner sceneopbygningen med operahuset i Oslo. "Et vigtigt element
i Grand Prixet bliver inddragelsen af publikum. Publikum kommer til at sidde
hele vejen rundt om green room, ligesom der også bliver placeret en rudeformet
platform til højre for scenen midt i publikum" siger DR. Green romm kommer i år
til at leve op til sit navn. "Vi går all in på green room i år. Tidligere har vi
ikke turde gøre det helt grønt, men det tør vi nu. Der bliver grønne sofaer og
rudeformede lysende vægge. Det munder ud i en stor LED-skærm bagerst på scenen,
der ser ud som en stor papirsflyver, siger Claus Zier til DR.

 – Der skal være en tættere kontakt mellem værter og publikum, så det
ikke bliver så formelt. Det handler om, at alle skal have en fest, siger han.

2 kendte ansigter og masser af girlpower

For første gang i Dansk Melodi Grand Prix's historie kommer tre kvinder til 
lede seerne gennem showet i "Boxen". Der bliver gensyn med tv-værterne Louise
Wolff og Lise Rønne, som tidligere har ledt slagets gang. De får selskab af
skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke, der er ny i Grand Prix-sammenhæng. Hun har
dog været vært i mini-udgaven, nemlig børne MGP.

"Ideen med tre kvindelige værter opstod, fordi vi tror på, at der i Dansk
Melodi Grand Prix er brug for girlpower. Vi har i de seneste år haft
traditionelle værtspar, som absolut har gjort det godt. Men 2013 er året, hvor
vi giver kvinderne magten, siger DRs underholdningschef Jan Lagermand Lundme.

Farvel til de internationale juryer

En (på det tidspunkt hemmelig) jury af musik- og tv-fagfolk har udvalgt årets
10 sange blandt de 692 indsendte bidrag. D. 16. januar vil alle sangskrivere og
solister blive offentliggjort på et pressemøde i DR.

Årets jury består af 5 meget kompetente musikalske navne. Fire navne fra den
danske musikbranche skal sammen med legenden Jørgen de Mylius være med til at
vælge årets vinder i Dansk Melodi Grand Prix 2013. De fire internationale
fagjuryer, som i 2012 gave point i finalerunden, er i år fravalgt efter et
enkelt års anvendelse.

"Den fagjury, vi har samlet, repræsenterer en overordentlig stor portion
viden og erfaring, en professionel tilgang til musikken og en fornemmelse for,
hvad der rører sig i musikkens verden", siger DRs underholdningschef Jan
Lagermand Lundme.

Fagjuryen består i år tidligere vært og kommentator ved Melodi Grand Prix,
legenden Jørgen de Mylius, som får selskab af sangerinderne Lis Sørensen og
Maria Lucia, producer og tidligere X Factor-dommer Cutfather samt DJ'en KATO.

Juryen får 50 % af stemmerne i både den indledende runde med 10 sange og
finalen med de 3 sange, som er stemt videre. Den resterende 50 % af stemmerne
ligger hos de danske tv-seere.

60 points afgør Dansk Melodi Grand Prix 2013

Afstemningsproceduren ligner det vi så i 2012. Vi får først lov til at høre
alle 10 sange, som kan stemmes på, hvorefter tre går videre til den endelige
finale. I begge runder har seerne og jury hver især 50 procent af stemmerne.

"Når vi har hørt de tre endelige finalister igen, skal hver dommer give
henholdsvis 1, 2 og 3 point til sangene. Vi kommer altså til at høre den enkelte
dommers helt individuelle mening, og en sang kan så maksimalt opnå 15 point fra
juryen, forklarer Theresa og fortsætter "Juryen har i alt 30 point, og seerne
har det samme. Seernes 30 point bliver afgjort procentvis, hvilket vil sige, at
hvis en af sangene får 50 procent af stemmerne, svarer det til 15 point. I
teorien kan en sang således opnå maksimalt 45 point – 15 fra dommerne og 30 fra
seerne, siger hun.

En anden ændring i forhold til sidste år, som mange fans sikker vil sætte
stor pris på, er at vi får lov til at høre den endelige vindersang i slutningen
af showet.

'Diggi-Loo Diggi-Ley' – 'Hold Me Now' – 'Save Your Kisses For Me'

Der bliver genhør med tre af tidernes største Grand Prix-hits, når Dansk
Melodi Grand Prix 2013 får fornemt besøg af  Herreys, Johnny Logan og
Brotherhood of
Mens stemmerne bliver talt op, går de tre Grand Prix-koryfæer på scenen og
leverer et brag af et show fuld af nostalgi og ægte Grand Prix-stemning
fortæller DR.

Johnny Logan er til dato den eneste kunstner, som har vundet Eurovision Song
Contest to gange: 1980 med 'What's Another Year?' og igen i 1987 med 'Hold Me
Now'. Brotherhood of Man indtog Europa i 1976 og sikrede Storbritannien en sejr
med 'Save Your Kisses For Me', mens de tre svenske brødre i Herreys og deres
gyldne sko kom til tops i 1984.

Billetter, opvarmningsfest og transport

Billetter til Dansk Melodi Grand Prix 2013 er til salg hos

Billetnet og koster fra 420 til 620 kr. pr. stk.

Hvis du ønsker at lade bilen stå derhjemme, så arrangeres der speciel
transport til og fra showet. /p>

Koncertbussen kører fra DGI-huset i København og retur for 450 kr. Mere
information findes på

Koncertbussens hjemmeside.

Eventtog arrangerer i samarbejde med DSB/Arrive togtransport til Herning. Der
indsættes et specielt Grand Prix-tog, som du kan læse mere om samt købe billet
til på Eventtogs
hjemmeside. Prisen fra Sjælland er max 499 for en 1-dags billet (afhængig af
station).

Fanklubben er som sædvanligt på banen med en opvarmningsfest for sine
medlemmer.
MelodiGrandPrixFans.dk inviterer til et brag af pre-party. Festlighederne
begynder kl. 16.00 hos Restaurant Merkur i Herning, hvor man udover
velkomstdrink og buffet får musikalsk underholdning af ingen ringere end Trine
Jepsen, som kommer og varmer op til aftenens store show. Den samlede pris for
velkomstdrink, buffet og underholdning er 200. Læs mere i seneste nyhedsbrev fra
fanklubben.

Hvis du endnu ikke er medlem, så skynd dig. Læs mere på
klubbens hjemmeside.

Eurovision 2013 til Malmø

Kl. 10.00 offentliggjorde Eurovision.tv den nyhed, som tusindvis af fans har ventet på siden, Loreen bragte værtskabet til Sverige. Malmø bliver værtby for Eurovision Song Contest 2013.

Der var oprindeligt 3 byer med i kampen: Stockholm, Gøteborg og så altså Malmø, men Gøteborg trak sig imidlertid, da man ikke kunne stille arenaen til rådighed i den tid som blev krævet forud for konkurrencen.
Malmø er Sveriges 3. største by og arrangerede sidst finalen tilbage i 1992, efter Carolas sejr året før. Ifølge Eurovision.tv blev Malmø valgt udfra en række kriterier, hvor infrastrukturen spillede en nøglerolle. Dertil kommer, at konkurrenten Stockholm ville blive dyrere for SVT bl.a. pga. størrelsen på arenaen.

Malmø Arena, som er en ny og moderne hal bygget i 2008, kan rumme op til 15.500 tilskuere og er til dagligt hjemarena for ishockey-holdet, Malmø Redhawks.

Herfra kan vi kun anbefale fans, som planlægger en tur til Sverige næste år, at få booket hotellet i god tid. Umiddelbart efter nyheden var der run på hos diverse hoteludbydere og mange af de billigere alternativer som B&Bs og hostels er allerede ved at være udsolgt her samme dag.

Ligeledes opfordrer vi folk til at melde sig ind i den danske fanklub – Melodigrandprixfans.dk, idet der er stor chance for at man vil kunne købe billetterne herigennem og derfor ikke skal bekymre sig om det ordinære billetsalg, som normalt er meget hektisk. Ofte er finalen f.eks. udsolgt på meget kort tid.

Stort tillykke til Malmø – vi glæder os til et dejligt ophold i 2013.

ESC 2013 til Sverige – Grattis Loreen

Lørdag aften leverede arrangørerne af den 57. Eurovision Song Contest et helt spektakulært show. Den flotteste scene, vi har set til dato, hvor vi for første gang oplevede 3D-lignende baggrundseffekter, et effektivt lysshow, underholdende værter og 26 stærke bidrag, der gav os alt, hvad de havde, i kampen om den ultimative præmie – titlen som vinder af Eurovision Song Contest 2012.

Det blev som mange havde ventet en svensk sejr til Loreen og sangen “Euphoria” med hele 372 point. Andenpladsen gik til Rusland med 259 point, mens Zeljko fra Serbien måtte nøjes med en 3. plads og 214 point.
Danmark endte i den anden ende af skalaen på en skuffende 23. plads med bare 21 point.

Loreen, med det borderlige navn Lorine Zineb Noka Talhaoui, er svensk sanger med marokkanske rødder, som blev kendt i Sverige, da hun deltog i sangprogrammet Idol tilbage i 2004. Efterfølgende har hun arbejdet som tv-vært på TV400 i et års tid, indtil hun trak sig væk fra rampelyset. I 2011 vendte hun tilbage til scenen, hvor hun deltog i Melodifestivallen med nummeret “My Heart Is Refusing Me”, der ikke nåede finalen. Lang bedre gik det i år, hvor hun deltog med Thomas G:son og Peter Boströms “Euphoria”, som i bogstavligste forstand hensatte Europa i eufori.

Med sejren i Chrystall Hall, så er Sverige faktisk det land, som i tidens løb har modtaget flest stemmer. Ikke mindre end 4276 er det blevet til. De kommer samtidigt ind på en delt 5. plads i konkurrencen om flest sejre i Eurovision. Irland har vundet 7 gange, Frankrig 6 gange og Sverige har sammen med Luxemborg og UK.

Næste års ESC afholdes d. 14., 16. og 18. maj 2012 i Sverige. Byen er endnu ikke offentliggjort, men mange regner med Stockholm

Resultatet kan de se herunder og længere nede på siden, kan du høre hvordan det lød da de svenske kommentatorer oplevede deres hjemlande sejre og gense Loreens fantastiske “Euphoria” på scenen i Chrystall Hall, Baku.

Country Performer(s) Song title Points Place
United Kingdom Engelbert Humperdinck Love Will Set You Free 12 25
Hungary Compact Disco Sound Of Our Hearts 19 24
Albania Rona Nishliu Suus 146 5
Lithuania Donny Montell Love Is Blind 70 14
Bosnia & Herzegovina Maya Sar Korake Ti Znam 55 18
Russia Buranovskiye Babushki Party For Everybody 259 2
Iceland Greta Salóme & Jónsi Never Forget 46 20
Cyprus Ivi Adamou La La Love
France Anggun Echo (You And I) 21 22
Italy Nina Zilli L’Amore È Femmina
Estonia Ott Lepland Kuula 120 6
Norway Tooji Stay
Azerbaijan Sabina Babayeva When The Music Dies 150 4
Romania Mandinga Zaleilah 71 12
Denmark Soluna Samay Should’ve Known Better 21 23
Greece Eleftheria Eleftheriou Aphrodisiac 64 17
Sweden Loreen Euphoria 372 1
Turkey Can Bonomo Love Me Back 112 7
Spain Pastora Soler Quédate Conmigo 97 10
Germany Roman Lob Standing Still 110 8
Malta Kurt Calleja This Is The Night 41 21
F.Y.R. Macedonia Kaliopi Crno I Belo 71 13
Ireland Jedward Waterline 46 19
Serbia Zeljko Joksimovic Nije Ljubav Stvar 214 3
Ukraine Gaitana Be My Guest 65 15
Moldova Pasha Parfeny Lautar 81 11

Semifinale resultaterne afsløret

Semifinale 1
1. Rusland – 152
2. Albanien – 146
3. Romanien – 120
4. Grækenland – 116
5. Moldova – 100
6. Irland – 92
7. Cypern – 91
8. Island – 75
9. Danmark – 63
10. Ungarn – 52
11. Schweiz – 45
12. Finland – 41
13. Israel – 33
14. San Marino – 31
15. Montenegro – 20
16. Letland – 17
17. Belgien – 16
18. Østrig – 8

Semifinale 2

1. Sverige – 181
2. Serbien – 159
3. Litauen – 104
4. Estland – 100
5. Tyrkien – 80
6. Bosnien-Herzegovina – 77
7. Malta – 70
8. Ukraine – 64
9. FYR Makedonien – 53
10. Norge – 45
11. Bulgarien – 45
12. Kroatien – 42
13. Portugal – 39
14. Georgien- 36
15. Holland- 35
16. Belarus – 35
17. Slovenien – 31
18. Slovakiet – 22

Vores bud på aftenens resultat.

1. UNITED KINGDOM – Engelbert Humperdinck – Love Will Set You Free
Finalens showstarter, den 76-årige Engelbert Humperdinck har ikke været lige overbevisende ved alle sine prøver og så sent som i går, ved juryfinalen, var der igen usikkerhed i stemmen. Især den sidste høje del af sangen kommer til at lyde falsk.
Omvendt har Engelbert mange fans rundt omkring i Europa, han er stadig en chamerende og karismatisk sanger og han vil uden tvivl appellere til den ældre del af seerne. Dog tror jeg ikke vi kommer til at se Engelbert over midten.

2. HUNGARY – Compact Disco – Sound Of Our Hearts
Det var en stor overraskelse for mig at se Compact Disco i finalen. Sound of our heart er en udmærket sang, men leveringen var meget usikker i semifinalen tirsdag.
Med den meget uheldige start sommer nummer 2, tror jeg gruppen kommer til at kæmpe om sidstepladsen

3. ALBANIA – Rona Nishliu – Suus
Rona er blandt mine personlige favoritter og det var en glædelig overraskelse at se hende blandt finalisterne. Rona leverer nok aftenens stærkeste vokal og den mest troværdige og indlevende performance blandt årets deltagere. En flot, flot sang som Rona formidler perfekt på tværs af sprog og kultur.Men kan sangen appellere til tv-seerne? Eller er den for speciel? Jeg tror Albanien som følge af jurystemmer kunne være en dark horse til en topplacering. Men hun kan også ende i bunden af skalaen?

4. LITHUANIA – Donny Montell – Love Is Blind
Donny Montell var endnu en af mine overraskelser fra Semifinale 2. Han gav en stærk vokal og var heldig med sin sene start, men bidraget er efter min mening gammeldags, intetsigende og den cheesy performance med bind for øjnenen gør bestemt ikke noget godt for bidraget.
Med en tidlig start og flere sange i konkurrencen om stemmerner, tror jeg her vi har endnu en kandidat til sidstepladsen.

5. BOSNIA & HERZEGOVINA – Maya Sar – Korake Ti Znam
Mange fans og bloggere var usikre på Maya Sars chancer for en finaleplads forud for torsdagens semifinale. Men med en flot og enestående ballade, en stilfuld performance og en stærk vokal er Maya klar til at synge fra plads nr. 5.
Mit bud forud for finalelodtrækningen ville være Top 10, men en tidlig start og russernes start efter Maya kan få sangen til at blive glemt, så vi kan desværre se Bosnien et sted omkring eller over midten.

6. RUSSIA – Buranovskiye Babushki – Party For Everybody
Ingen tvivl om at russerne er søde, sangen er sjov og catchy og bedstemødrene er en novelty act, som vi ikke før har set i Eurovision. BB vælter med garanti salen i Baku, når de træder på scenen i aften, og en masse tv-seere vil også stemme på det søde og sjove i bidraget.
Når det er sagt, så er bedstemødrene allerede set en gang og det chok/den overraskelse man får er uden tvivl størst første gang. Ligeledes så har vi en professionel jury bestående af musikprofessionelle fra hele Europa, som gerne skulle stemme med fornuften, på den gode sang, den flotte vokal eller smukke komposition. Ikke på en gruppe ældre kvinder iklædt folkedragter, som tåger forvildede rundt på scenen, synger falsk og bager kager.

7. ICELAND – Greta Salóme & Jónsi – Never Forget
Fra den ene yderlighed til den anden. ”Never forget” burde bestemt være en juryfavorit. Efter Rusland skiller sangen sig yderligere ud for de mange kvaliteter, den nu besidder. 2 dygtige og karismatiske sangere, en flot og dramatisk melodi, en flot komposition med klassiske instrumenter og en spændende historie, der formidles på en troværdig og indlevende måde.
Spørgmålet er om lodtrækningen og dens noget nordiske lyd ødelægger Islands chancer for en topplacering i år? Island kunne være endnu en dark horse.

8. CYPRUS – Ivi Adamou – La La Love
Med Ivi skal vi igennem endnu et temposkifte fra dramatisk kærlighed og til det sydeuropæiske uptempo sommerhit ”La la love”. Bidraget har fra starten været blandt mine favoritter til en topplacering i finalen, men Ivis vokale performance har imidlertid gjort mig (og mange andre) i tvivl om hendes chancer. Det virker, som om hun af uvisse årsager, har valgt at synge sangen på et lavere toneleje end vi hører på studioversionen, hvilket for mig ikke er nogen fordel. Men med et at årets mest fængende omkvæd, tror jeg alligvel Cypern kommer tæt på Top 10, hvis ellers vokalen sidder i skabet.

9. FRANCE – Anggun – Echo (You And I)
Selvom jeg ønsker det bedste for Anggun, så tror jeg desværre at “Echo” er det svageste af bidragene fra de sikre finalister. Det efterlader ikke noget specielt indtryk og i juryfinalen var vokalen heller ikke med til at løfte bidraget. Endnu en kandidat til sidstepladsen og efter alt at dømme Buttom 5 for Frankrig.

10. ITALY – Nina Zilli – L’Amore È Femmina (Out Of Love)
En sangerinde, som derimod kun har imponeret er den italienske diva Nina Zilli, som leverer en meget stærk vokal og et moderne Amy Whinehouse-inspireret nummer, som godt kunne appellere til tv-seere i mange aldersgrupper over hele Europa. Desuden tror jeg den gimmick-løse, klassiske performance med fokus på musikken vil gøre årets italienske bidrag til en juryfavorit. Jeg tror ikke Italien kommer ret langt fra sidste års 2. plads.

11. ESTONIA – Ott Lepland – Kuula

Ott leverer en fejlfri vokal og en flot ballade, som virkelig giver en wow-oplevelse. Hans performance er ligesom Ninas fri for diverse gimmicks om med fokus på at formidle en smuk sang, hvilket Ott gør med hjertet. En dark horse til Top 5, men kan omvendt også blive glemt pga. den sene lodtrækning og fordi det følges af en række tempofyldte sange.

12. NORWAY – Tooji – Stay

Da jeg så Tooji i den norske finale, havde jeg næsten set guldet gå til Norge, men i Baku har det bare ikke fungeret ligeså godt og han er især faldet på en svag vokal. Som vi så med Eric Saade sidste år, ja så er det ikke altafgørende med en stærk vokal, så vi kan ikke fuldstændig afskrive Tooji. Men hvor Saade havde den hidtil uset gimmick med glasvæggen, der smadres, ja så bygger Toojis performance i høj grad på (en effektiv) dansekoregrafi.

Bidraget kan evt. hente stemmer i lande som Tyrkiet pga. de orientalske elementer og mon ikke også de nordiske lande belønner Tooji, men jeg tror Loreen vil sluge en masse af stemmerne indenfor genren.

13. AZERBAIJAN – Sabina Babayeva – When The Music Dies

Azerbaijan stiller med en meget flot R&B-ballade tilsat specielle azerbaijanske instrumenter. Jeg er vild med den lille syngende/messen mand på det flyvende tæppe, som er tilsat under prøverne i Baku. Jeg synes Sabina har givet nogle stærke vokale præstationer og så har hun hele salen med sig, når hun skal synge. Den lysende kjole fungerer rigtig flot og gør hele præsentationen meget memorabel. Jeg tror ikke Azerbaijan gør det igen, men med landet sædvanlige stemmesupport og en flot bidrag, så kan de blande sig i Top 5.


14. ROMANIA – Mandinga – Zaleilah

Rumænien leverer en både vokalt og visuelt effektivt performance. Det er årets Eurovision-sommerhit og hvis vi ser bort fra, at Elenas missede en linie under juryfinalen, så tror jeg Rumænien kommer højt i år. En dark horse til sejren.


15. DENMARK – Soluna Samay – Shoud’ve Known Better

Danske Soluna har leveret varen, hver gang hun har været på scenen i Baku. Journalister i pressecentret tror imidlertid ikke meget på vores chancer og i afstemningen her står vi til en 2. sidste plads.

I en juryfinale, hvor mange lande skuffede på den ene eller den anden måde, var Soluna som altid parat med en solid præstation på trods af sygdom. Jeg tror sangen kommer til at høste mange jurystemmer på den baggrund og minimum en Top 10 placering er indenfor rækkevidde.

16. GREECE – Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac

Grækenland har de sidste mange år endt i Top 10 med lignende bidrag. Dog synes jeg ikke Eleftherious vokal har overholdt Grækernes ellers høje standard. En effektiv koreografi, som vi dog har set (mange gange) før er med til at løfte nummeret. Det kan blive Top 10, men vi kan også se Grækernes dårligste resultat siden semifinalernes introduktion.

17. SWEDEN – Loreen – Euphoria

Mange, incl. undertegnede, var i chok, da nyheden om Loreens uheld ramte de sociale medier. Den stakkels sangerinde havde under juryfinalen slugt et snefnug og måtte derfor hoste en enkelt gang og gå glip af en linie i sangen. Flere bloggere udnævnte episoden til Sveriges "fald" og mente det var nok til at sejren var tabt.

Efter at have kigget på videoen, kan jeg imidlertid ikke se nogen grund til at juryen skulle straffe Loreen for uheldet. Som den yderst professionelle sangerinder hun er, kom hun hurtigt videre og var få sekunder efter tilbage med hendes overlegne vokale, der sætter de fleste andre deltagere skakmat.

Jeg tror stadig på sejr til Sverige.

18. TURKEY – Can Bonomo – Love Me Back

Tyrkiets bidrag er efter min mening meget intetsigende og imponerer hverken vokalt, instrumentalt eller på selve melodien. Det eneste, der holder bidraget oppe, er en charmerende performance fra Can og et finpudset sceneshow. Publikum elsker det og man kunne også frygte at tv-seerne går med på vognen og sender Tyrkiet til endnu en Top 10 placering.

Hvis juryen fungerer efter hensigten, bør Tyrkiet ikke komme over midten.

19. SPAIN – Pastora Soler – Quédate Conmigo (Stay With Me)

I stærk kontrast til Can, står den spanske sangerinde Pastora, som leverer en vokal, der næsten når op på siden af albanske Rona og i en sang, som nok også er mere "spiselig" for den almindelige tv-seer, end den noget specielle "Suus". Den starter stille, men slutter af i et festfyrværkeri og kraftdemonstration af Pastoras stemme. En storladen ballade med masser af følelse og et flot arrangement. Hvis Pastora leverer på samme vokale overlegenhed måde i finalen, så kunne sejren godt, lidt overraskende, gå til Spanien.

20. GERMANY – Roman Lob – Standing Still

Jeg har aldrig været den store fan at det tyske bidrag, men med en stærk vokal og en simpel performance kan tyskerne overraske. Jeg tror imidertid sangen bliver overskygget af artister med større stemmer og mere memorable performances.

21. MALTA – Kurt Calleja – This Is The Night

En lidt overraskende finalist og efter min mening ikke de store chancer for en topplacering. Jeg tror desværre Malta ender omkring en 20. plads.


22. F.Y.R. MACEDONIA – Kaliopi – Crno I Belo

En stærk vokal og et af de få rockbidrag i aftenens konkurrence. Kaliopi er en meget erfaren dame og leverer en karismatisk performance. Personligt synes jeg ikke bidraget har nok at byde på til en topplacering, men hun kan godt have scoret en del stemmer på den vokal præstation i juryfinalen.

23. IRELAND – Jedward – Waterline

Irland har imponeret rent vokalt. Sidste år var de fleste enige om at tvillingerne ikke kan synge, men over det sidste år er der sket et eller andet mirakel, for på scenen i Baku har de faktisk sunget hæderligt.

Springvands-gimmicken er effektiv, og hvis juryen igen går med Jedward, så kan de faktisk gå hen og tangere Irlands flotte resultat fra i Düsseldorf. Jedward har opbygge en anseelig fanbase overalt i Europa og de to skøre tvillinger er blandt de få bidrag, som for alvor henvender sig til teenage-målgruppen. En dark horse fra position nr. 23.


24. SERBIA – Zeljko Joksimovic – Nije Ljubav Stvar

Zeljko leverer en stensikker vokal, han er charmerende, kendt af mange seere både fra Eurovision og i Østeuropa og sceneshowet er både stilfuldt og memorabelt. En heldig sen lodtrækning og en juryfavorit gør denne smukke Balkanballade til en seriøs udfordrer til Sverige.

25. UKRAINE – Gaitana – Be My Guest

I semifinalen skilte Gaitana sig ud med fest, farver og et fængende omkvæd. Men nu er det set og nyhedsværdien forsvundet. Man skal aldrig sige aldrig mht. Ukraine, som sidste år overraskede de fleste ved at slutte i Top 5 med sangen, som de fleste blot husker for sandmaleren. Men sammenlignet med Zeljkos "Nije Ljubav Stvar", så kommer "Be my guest" til at virke lidt for billigt.

Mit bud vil være lige over bunden, men man skal aldrig undervurdere Ukraine.

26. MOLDOVA – Pasha Parfeny – Lautar

Sidste mand på scenen er Pasha fra Moldova, som slutter showet med endnu en tempofyldt sang. Igen taber Ukraine terræn, idet Pasha både leverer en stærk vokal, men også et originalt show. Han kan stadig komme til at stå lidt i skyggen af Zeljko, men Moldova har vist sig som en stærk ESC-nation og "Lauter" er i frisk erindring, når afstemningen åbner kort efter.

___________________________________________________________________________

Kategoriseret i kasser, ser mine bud således. Jeg tror vinderen skal findes i den grønne kasse. Vi kan også se et af landene fra en gule kasse blande sig helt i toppen. Mindst tiltro har jeg til landene i den røde kasse, mens landene i den orange hverken tilhører bunden eller toppen.

Sverige er (og har været det siden Melodifestivalen) mit bedste bud på en vindersang.

Toppen Dark horses Middel Bunden

Sverige

Serbien

Italien

Spanien

Rusland

 

 

Albanien

Island

Estland

Danmark

Rumænien

Azerbaijan

Irland

 

Cypern

Bosnien

Tyrkiet

FYR Makedonien

Norge

Moldova

Tyskland

UK

Grækenland

Ungarn

Lithaun

Frankrig

Ukraine

Malta

 

 

 

IT-mandens bud

Sidst men ikke mindst, får du her vores It-mand Michaels bud på Top-10-landene i finalen.

Sverige (vinder)

Serbien

Italien

Albanien

Island

Danmark

Spanien

Estland

Irland

Azerbaijan

Her er rækkefølgen for aftenens afstemning

I aftenens finale er der kun 26 lande tilbage til at kæmpe om sejren i Eurovision Song Contest. Derimod deltager alle 42 i afstemningen. Du får her rækkefølgen for, hvordan landene skal afgive points samt hvem der skal annoncere stemmerne fra de forskellige nationer.

Sidste år introducerede EBU et nyt system, som er baseret på stemmerne fra juryfinalen fredag aften. For at gøre afstemningen mere spændende, udregner en algoritme rækkefølgen, som stemmerne skal afgives i. Derfor er den endelige rækkefølge først fundet og offentliggjort i dag.

Pointene fra 1 til 7 vises på skærmen, mens repræsentanten fra hvert land afgiver 8, 10 og 12 points.

Rækkefølgen:

01. Albanien (Andri Xhahu)

02. Montenegro (Marija Markovic)

03. Rumænien (Paula Seling, ESC 2010)

04. Østrig (Kati Bellowitsch)

05. Ukraine (Aleksey Matius)

06. Belarus (Dmitry Koldum, ESC 2007)

07. Belgien (Peter Van De Veire)

08. Aserbaijan (Safura Alizadeh, ESC 2010)

09. Malta (Keith Demicoli)

10. San Marino (Monica Fabbri)

11. Frankrig (Amaury Vassili, ESC 2011)

12. Storbritannien (Scott Mills)

13. Tyrkiet (Ömer Önder)

14. Grækenland (Adriana Magania)

15. Bosnien & Hercegovina (Elvir Lokovic Laka, ESC 2008)

16. Moldova (Olivia Fortuna)

17. Bulgarien (Anna Angelova)

18. Schweiz (Sara Hildebrand)

19. Slovanien (Lorella Flego)

20. Cypern (Loucas Hamatos)

21. Kroatien (Nevena Rendeli)

22. Slovakiet (Maria Pietova)

23. FYR Makedonien (Kristina Talevska)

24. Holland (Vivienne Van Den Assem)

25. Portugal (Joana Teles)

26. Island (Matthias Matthiasson)

27. Sverige (Sarah Dawn Finer)

28. Norge (Nadia Hasnaoui, ESC vært 2010)

29. Litauen (Ignas Krupavicius)

30. Estland (Getter Jaani, ESC 2011)

31. Danmark (Louise Wolff)

32. Irland (Grainne Seogie)

33. Letland (Valters Fredenbergs)

34. Spanien (Elena S. Sánchez)

35. Finland (Mr. Lordi, ESC 2006)

36. Georgien (Sopho Toroshelidze)

37. Italien (Ivan Bacchi)

38. Serbien (Maja Nikolic)

39. Tyskland (Anke Engelke, ESC vært 2011)

40. Rusland (Oxana Fedorova)

41. Ungarn (Eva Novodomskyz)

42. Israel (Ofer Nachshon)

 

Resultatet af vores Eurovote 2012 er klar

De sidste 3 måneder har vi her på www.good-evening-europe.com kørt en afstemning, som skulle kåre vinderen og forhåbentlig give et godt bud på hvordan resultatet af Eurovision Song Contest 2012 kommer til at se ud.

Afstemningen har kørt efter normalt ESC-procedure, dvs. 12 points til favoritten, 10 points til nummer 2 osv. Som det ses i resultaterne herunder, så blev det en knusende sejr til favoritten Loreen fra Sverige, med den serbiske ESC-legende Zeljko på 2. pladsen og lidt overraskende Ivi fra Cypern på 3. pladsen.
De bidrag, der røg ud i semifinalen er markeret med sort/hvid.

Vi siger mange tak til alle de besøgende, som har deltaget i afstemningen.

Optakt til aftenens finale

Kl. 21:00 er det som juleaften for tusindvis af Eurovision-fans over hele Europa og verden. Her løber finalen i Eurovision Song Contest nemlig af stablen i Crystal Hall i Baku. Takket være Soluna Samays flotte performance i tirsdags, så bliver det med dansk deltagelse. Soluna skal på scenen som det 15. bidrag ud af 26 lande.

20 af sangene har kvalificeret sig via de indledende semifinaler tidligere på ugen, 10 fra semifinalen tirsdag og 10 fra semifinalen torsdag.
Dertil kommer de såkaldte "Big 5", altså de fem store, som er de gamle EBU-lande, der automatisk med. Det er Frankrig, Italien, Tyskland, Spanien og UK samt selvfølgelig værtslandet selv, Aserbajdsjan.

I denne artikel finder du vores optakt og forslag til lidt eftermiddagslæsning i solen på terassen, hvor også undertegnede skriver disse ord. Senere idag offentliggør vi også vores bud på aftenens resultat incl. Top 10 og vinderekandidater.

Anbefalede links

Good Evening Europe anmelder årets bidrag

Resultatet er vores Eurovote 2012 er klar

Loreen sluger snefnug under juryrehearsal – video fra juryfinalen

Lækkede resultater fra 2. semifinale?

Lækkede resultater fra 1. semifinale?

Statistikken sender Jedward til tops – analyse af startpositionernes betydning siden 2004

 

Recap af juryfinalen fredag

 

Herunder finder du startrækkefølgen i aftenens finale, som starter kl. 21:00 og sendes direkte på DR1. Du kan desuden streame showet fra den officielle Eurovision-side på nettet www.Eurovision.tv.

  • UNITED KINGDOM – Engelbert Humperdinck – Love Will Set You Free
  • HUNGARY – Compact Disco – Sound Of Our Hearts
  • ALBANIA – Rona NIshliu – Suus
  • LITHUANIA – Donny Montell – Love Is Blind
  • BOSNIA & HERZEGOVINA – Maya Sar – Korake Ti Znam
  • RUSSIA – Buranovskiye Babushki – Party For Everybody
  • ICELAND – Greta Salóme & Jónsi – Never Forget
  • CYPRUS – Ivi Adamou – La La Love
  • FRANCE – Anggun – Echo (You And I)
  • ITALY – Nina Zilli – L’Amore È Femmina (Out Of Love)
  • ESTONIA – Ott Lepland – Kuula
  • NORWAY – Tooji – Stay
  • AZERBAIJAN – Sabina Babayeva – When The Music Dies
  • ROMANIA – Mandinga – Zaleilah
  • DENMARK – Soluna Samay – Shoud’ve Known Better
  • GREECE – Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac
  • SWEDEN – Loreen – Euphoria
  • TURKEY – Can Bonomo – Love Me Back
  • SPAIN – Pastora Soler – Quédate Conmigo (Stay With Me)
  • GERMANY – Roman Lob – Standing Still
  • MALTA – Kurt Calleja – This Is The Night
  • F.Y.R. MACEDONIA – Kaliopi – Crno I Belo
  • IRELAND – Jedward – Waterline
  • SERBIA – Zeljko Joksimovic – Nije Ljubav Stvar
  • UKRAINE – Gaitana – Be My Guest
  • MOLDOVA – Pasha Parfeny – Lautar

 

God fornøjelse til alle og held og lykke til både Soluna og vores nordiske venner i Sverige, Norge og Island.

Eurovision Song Contest 2012 – Reviews

Semifinale 1

D. 22. maj 2012 kl. 21:00

# Country Performer(s) Song Title REVIEW
1 Montenegro Rambo Amadeus  Euro neuro Review
2 Iceland Salóme & Jónsi  Never forget Review
3 Greece Eleftheria Eleftheriou Aphrodisiac Review
4 Latvia

Anmary

Beautiful Song Review
5 Albania Rona Nishliu Suus Review
6 Romania Mandinga Zaleilah Review
7 Switzerland Sinplus Unbreakable Review
8 Belgium Iris Would you Review
9 Finland Pernilla Karlsson När jag blundar Review
 
10 Israel Izabo Time Review
11 San Marino

Valentina Monetta

Social network song Review
12 Cyprus Ivi Adamou La La Love Review
13 Denmark Soluna Samay Should’ve Known Better Review
14 Russia Buranovskie Babushki Party for everybody Review
15 Hungary Compact Disco Sound of our hearts Review
16 Austria Trackshittaz Woki Mit Deim Popo Review
17 Moldova

Pasha Parfeny

Lautar Review
18 Ireland Jedward Waterline Review

Semifinale 2

D. 24. maj 2012 kl. 21:00

# Country Performer(s) Song Title REVIEW
1 Serbia Zeljko Joksimovic Nije Ljubav Stvar

Review
2 FYR Macedonia Kaliopi Black And White Review
3 Netherlands Joan Franka You and Me Review
4 Malta Kurt Calleja This is the night Review
5 Belarus

Litesound

We are the heroes Review
6 Portugal Filipa Sousa Vida Minha Review
7 Ukraine Gaytana Be my guest Review
8 Bulgaria Sofi Marinova Love unlimited Review
9 Slovenia Eva Boto Verjamem Review
 
10 Croatia Nina Badric Nebo Review
11 Sweden Loreen Euphoria Review
12 Georgia

Anri Jokhadze

I’m A Joker Review
13 Turkey Can Bonomo  Love me back Review
14 Estonia Ott Lepland Kuula Review
15 Slovakia Miro Smajda Dont Close Your Eyes Review
16 Norway Tooji Stay Review
17 Bosnien & Hercegovina Maya Sar

Korake ti znam

Review
18 Lithuania Donny Montell Love is blind Review

Finale

D. 26. maj 2012 kl. 21:00

# Country Performer(s) Song Title REVIEW
1 UK Engelbert Humperdinck Love will set you free Review
9 France Anggun Echo (You and I) Review
10 Italy Nina Zilli

L’Amore è Femmina

Review
13 Azerbaijan Sabina Babayeva When the music dies Review
19 Spain Pastora Soler Quédate conmigo Review
20 Germany Roman Lob Standing Still Review

Læs også: De 10 finalister og startrækkefølgen lørdag

Gå til Multimedia

G.E.E. Reviews: Tyskland

Tyskland

Tyskland er kun gået glip af en finale siden starten i 1957 og har vundet to gange. Første gang var i 1982 med Nicole, der sang "Ein Biechen Frieden". Anden gang var i Norge i Telenor Arena i 2010, hvor Lena Meyer-Landrut deltog med "Satellite". Hun var også Tysklands repræsentant sidaste år, hvor hun fik en pæn 10. plads med "Taken by a stranger".

Om årets repræsentant

Roman Lob blev født 2. juli 1990 i Düsseldorf. Den 21-årige sanger meldte sig til audition til “Unser Star Für Baku”, som er en et idol-lignende koncept, hvor vinderen får lov til at repræsentere Tyskland i Eurovision.I de indledende runder imponerede han publikum med sange som Daniel Powters “Bad Day” og “Drops Of Jupiter” af Train.
I finalen vandt Roman over konkurrenten Ornella De Santis. De 2 sangere fremførte seks sange hver, og deres bedste sang gik videre til en superfinale. Her vandt Roman overbevisende med “Standing still”. Det er ikke første gang, at Roman forsøger sig med Eurovision. I 2008 deltog han som en del af boybandet G12P, hvis navn var en forkortelse for "Germany 12 point". Deres sang “When Boys Come” gik dog ikke videre i konkurrencen.

Roman begyndte at skrive musik allerede som 8-årig, og han spiller også klaver.

"Standing still" er skrevet af Steve Robson, Wayne Hector og Jamie Cullum. Sidstnævnte er en anerkendt jazzmusiker fra England, der har opnået stor succes i de seneste år.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,15 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

På den positive side leverer Roman et moderne, tidssvarende og mainstream hit, som uden problemer kunne blive et stort radiohit. Han er desuden er dygtig sanger.

Når det er sagt, så synes jeg bidraget er en smule kedeligt og lever ganske udemærket op til titlen"standing still". Personligt tror jeg ikke det har nok at byde på ved første bekendtskab, hverken sangmæssigt eller Romans noget stillestående og anonyme levering.

Sangen har mange fans rundt omkring og bookmakerne tror på en Top-10 placering. Startlodtrækningen er en fordel, da sangen ellers ville blive glemt, men jeg tror ikke det er nok til mere end end placering omkring midten.

Jeg giver 4 ud af 10 stjerner for en fin popballade og en god stemme, men ikke en sang, som appellerer til mig på nogen måder.

G.E.E. Reviews: Spanien

Spanien

Spanien har deltaget i Eurovision siden 1961 og har ikke været ude af konkurrencen på noget tidspunkt. I 1968 vandt de for første gang. Den sidste gode placering kom i begyndelsen af ??2000. Det er kun 19. gang at en kvinde repræsenterer landet, som oftest synger på deres eget sprog, på trods af frit sprogvalg.

Om årets repræsentant

I år er det sangerinden Pastora Soler, der skal repræsentere Spanien med balladen “Quedate conmigo”.

Hun er valgt internt af TVE, mens bidraget er valgt af en blanding af jury og telefonstemmer i et særligt show.

Pastora Soler, hvis rigtige navn er Pilar Sanchez Luque, er en velkendt kunstner i sit hjemland. Hun startede sin musikalske karriere, da hun var meget ung, og indspillede sit første album i 1994. Hun har udgivet sange i mange forskellige genrer, og synger alt fra traditionel flamenco til moderne pop.

Gennembruddet kom med hendes tredje album, "Fuente de Luna", som var en stor succes og solgte mere end 120.000 eksemplarer i Spanien. Herfra kom også hendes første store hitsingle, "Damelo Ya".

Pastora har indtil videre udgivet elleve albums, og hun har turneret både hjemme i Spanien og i udlandet. Blandt andet har hun flere gange optrådt i operahuset i Cairo, Egypten. I 2011 blev Pastora nomineret til en Latin Grammy Awards for bedste Flamenco Album.

Bidraget "Quedate conmigo" er skrevet af Antonio Sanchez, Thomas G: son og Erik Holm Bern. De tre sangskrivere har medvirket som sangskrivere i Eurovision før. Svensk Thomas G: son har haft seks sange med i Eurovision – tre af dem i Sverige ( 2001, 2006 og 2012), én for Spanien (2007), én for Norge (2007) og så "In amoment like this", som Chanée og N’evergreen bragte til tops i Oslo i 2010 (4. plads).

I år er G: son desuden sangskriver i det svenske bidrag "Euphoria".

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 8,04 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"Quedate conmigo" er en rigtig Grand prix ballade, som vi ser få af anno 2012. Nok også derfor så mange fans er faldet for den. Den starter stille, men slutter af i et festfyrværkeri og kraftdemonstration af Pastoras stemme. En storladen ballade med masser af følelse og et flot arrangement. Det er et af de bidrag, som er så professionelt produceret, at man kan høre den igen og igen, uden at blive træt af den.

Spanien har i år valgt en imponerende dygtig sangerinde i Pastora Soler og jeg tror at stemmen alene vil gøre bidraget til en juryfavorit. En sen start som nummer 19 og en sang, som skiller sig ud både i opbygning og sprogvalg, burde sende Spanien tilbage i Top 10. Med en perfekt vokal fra Pastora kunne Spanien ånde favoritterne i nakken?

Jeg giver 8 ud af 10 stjerner for en stor stemme og en klassisk, stilfuld, storladen Grand Prix-ballade.

Loreen sluger snefnug i juryfinalen (video)

I gårdsdagens juryfinale, var der svingende præstationer fra de forskellige artister. Især en performance er blevet meget flittigt diskuteret og analyseret. Storfavoritten Loreen var undervejs i sin sang så uheldig at sluge et snefnug. Hun måtte hoste en enkelt gang og kunne ikke synge den efterfølgende linie i sangen. Du kan se video af episoden her

En anden kunstner, som havde et kiks undervejs i sin performance, var Elena fra den rumænske gruppe Mandinga, som af uvisse årsager missede en linie i hendes sang. Hør hvordan det lød herunder.

Lækkede resultater fra 2. semifinale?

Som det var tilfældet efter 1. semifinale, så er der igen en Eurovision-fansite, som påstår at have de officielle resultater fra torsdagens semifinale 2. Som forventet ligger Loreen på 1. pladsen og hendes tætteste forfølger er ifølge artiklen Tyrkiet.

Vi gengiver kun indholdet i artiklen og tager ikke stilling til, hvorvidt kilden er troværdig.

Top 10 i semifinale 2.

1. Sweden

2. Turkey

3. Serbia

4. Ukraine

5. Macedonia

6. Norway

7. Lithuania

8. Malta

9. Estonia

10. Bosnia

Juryen og tv-seerne var ikke enige om resultatet, og kun de første 6 lande var begge enige om. 7. til 10. pladsen var der uenighed om, Således kan Malta og Estland ifølge Wiwibloggs takke juryen for sin finaleplads, mens Bosnien og Lithaun vandt deres plads hos tv-seerne. På den sidste plads i finalen var der ifølge Eurovision.tv en uafgjort stilling mellem Bosnien og Slovenien.

G.E.E. Reviews: Azerbaijan

Azerbaijan

Om årets repræsentant

Azerbaijan har deltaget i Eurovision Song Contest siden 2008, og fra det øjeblik har 32-årige Sabina Babayeva ønsket at repræsentere sit land. Nu er hun klar til synge "When the music dies" på hjemmebane i Baku.

Asher

Sabina Babayeva har studeret musik på universitet med speciale indenfor “vokalkunst.” I 2003 sang hun titelmelodien til den aserbadsjanske tv-serie “Bayaz Hayat”, og hun har deltaget i en lang række konkurrencer både i hjemlandet og i udlandet. I 2009 vandt hun den lettiske talentkonkurrence “Amber Star”. Musikken har Sabina nærmest fået ind via modermælken, da hendes mor er professionel pianist.

Udvælgelsesprocessen i Azerbaijan var lang. 119 håbefulde personer var meldt til. Uge efter uge var der tv-shows hver aften, hvor deltagerne afhængigt af aftenens tema, sang enten azerbaijanske, engelske eller Eurovision-sange. Hver fredag afgjorde man hvilken deltager, der havde fået flest stemmer i den forgangne uge. Efter semifinale og finale, var det Sabina som vandt retten til at repræsentere sit land i ESC.

"When the music dies" er skrevet af det svenske team bestående af Stefan Örn, Sandra Bjurman, Johan Lund Crown & Anders Bagge. Af disse, var kun Johan ikke med til at skrive “Drip Drop” i 2010. Ligeledes stod Stefan og Sandra bag sidste års vindersang “Running Scared”. Anders Bagge har skrevet og produceret sange til et utal af internationale sangere, og var i årene 2008 til 2010 dommer i den svenske “Idol”-konkurrence.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,63 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"When the music dies" er for mig et langt stærkere bidrag, end "Running scared" var det i fjor, og derfor undrer det mig, at bidraget har været relativt underrated hos både bookmakere og i diverse polls. Sabina har en flot stemme og bidraget er blandt de absolut flotteste (R&B-)ballader i årets konkurrence. Især anvendelsen af specielle azerbaijanske instrumenter skiller "When the music dies" ud. Det samme gør et storslået og memorabelt omkvæd. En start som nummer 13 udgør ikke nogen fordel for Sabina, men omvendt er det ikke en umulig position at vinde fra.

Kan de gøre det igen? Muligheden er der bestemt. Vi kender Azerbaijan som et land, der altid bruger uanede ressourser på koreografi og sceneshow og hvis Sabina kan levere en overbevisende vokal og få det hele til at gå op i en højere enhed, ja så kan det være Chrystal Hall kan genbruges i 2013?

Jeg giver 8 ud af 10 stjerner for en flot ballade med etnisk præg.

G.E.E. Reviews: Italien

Italien

Italien er langt fra nybegynder i ESC-sammenhæng. Landet har været en del af "The big 5" i mange år, men har trukket fra flere ESC-finaler. Første gang i 1981, ifølge RAI pga. dalende interesse i landet. Sidste gang Italien trak sig, var i 1997, og her holdt de sig ude af konkurrencen helt indtil 2011.

I Düsseldorf overraskede Italien og den unge Raphael Gualazzi de fleste ved at slutte på 2. pladsen med sangen "Madness of Love". Italien har taget sejren i ESC to gange, først i 1964 med "Non ho l’ETA" og i 1990 med "Insieme 1992".

Om årets repræsentant

Under den 62. Festival della Canzona Italiana di Sanremo i februar, blev det afsløret, at dette års repræsentant i Eurovision Song Contest ville blive den 32-årige Nina Zilli. Sangen, som hun deltog med i festivalen “Per Semper” var dog ikke den sang, vi kommer til at høre i Baku.

Nina vil istedet synge titelnummeret fra hendes seneste cd “L’Amore Femmina E” eller “Out of Love”, som den er er oversat til.

Sangen er skrevet i et samarbejde mellem Nina, amerikanske Charlie Mason og svenskerne Christian Rabb, Christopher Sjökvist og Frida Molander.

Nina Zilli, eller Maria Chiara Fraschetta som står på hendes dåbsattest, er en ny stjerne på den italienske musikhimmel. Debuten i Sanremo Festival i 2010 blev hendes store gennembrud. Hun kritikerprisen “Mia Martini” og debutalbummet "Sempre Lontano" blev udgivet lige efter afslutningen på festivalen. Det følgende år havde albummet solgt til platin med over 60.000 solgte eksemplarer.
I år blev Nina valgt til at konkurrere i klassen for store kunstnere i Sanremo

 

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 8,53 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Jeg var vild med Nina Zilli, fra det øjeblik jeg hørte hende for første gang i San Remo-festivalen. Her sang hun den imponerende ballade "Per sempre", som straks røg til tops på min personlige top-liste. Da italiensk tv senere annoncerede ændringen til den noget mere mainstream, uptempo sang "L’Amore É Femmina", var jeg i chok og sendte straks sangen i buttom 5. Efter nogle uger, er jeg imidlertid ved at få øjenen op for bidragets kvaliteter. I et år, hvor 1/3 af bidragene er ballader, så var det måske et ganske klogt træk, at ændre sangvalget. Nina Zilli har en meget karakteristisk stemme, som på nogle måder minder og en mere stilfuld udgave af Amy Whinehouse (håber ikke jeg fornærmer nogen fans med denne udtalelse) og den lidt jazzede sang sender flashbacks til Italiens fantastiske Raphael Gualazzi og "Follia d’amore" fra i fjor. Der er en ekstra stjerne for den nye flersprogede version af sangen, som jeg dog ikke mener, har fortjent den top-placering, som både fans og bookmakere spår.

Når det er sagt, så tror jeg igen Italien vil blande sig helt i toppen: en talentfuld sangerinde, et meget unik bidrag, som ikke ligner noget andet i årets felt og efter alt at dømme en juryfavorit igen i år.

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for en speciel og flot stemme, et klassisk og stilfuldt bidrag, som dog ikke lever op til "Per sempre".

G.E.E. Reviews: Frankrig

Frankrig

 

Om årets repræsentant

Indonesiske Anggun, skal i år repræsentere Frankrig med sangen Echo. Efter at have været en stor stjerne i hjemlandet, blev Anggun Cipta Sasmi fransk statsborger omkring årtusindeskiftet. Udgivelsen "Au nom de la Lune" i 1997 var en stor succes i Frankrig, og "La neige au Sahara" blev et stort hit både i Frankrig og i andre andre fransktalende lande. Det følgende år blev albummet relanceret på engelsk, og Anggun oplevede en masse opmærksomhed i lande som Japan og USA.

Hendes albums bliver ofte indspillet på både indonesisk, engelsk og fransk og der går ofte flere år mellem, at Anggun sender nye udgivelser ud. Indtil 2006 var Anggun en af de førende kunstnere i Frankrig og har den dag idag stadig en stor fanskare – især blandt de multikulturelle samfund i landet.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,93 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

På den positve side, virker Anggun som en dygtig og professionel sangerinde og bidraget har også fået en pæn modtagelse hos fansene.
Jeg er ikke imponeret. Baggrundstracket er effektivt, men jeg synes hverken om omkædet eller om sprogvalget, på trods af at jeg eller sætter stor pris på at lande vælger at synge på deres modersmål. Blandingen er engelsk og fransk virker bare forvirrende og jeg synes, man opnår noget fremfor at holde sangen helt på fransk.

Der er noget interessant ved bidraget, som benytter sig af forskellige lydelemeter, som man ikke normalt ser i Eurovision. Musikvideoen er flot, men jeg tror desværre det bliver svært at levere et sceneshow, som skiller sangen ud.

Jeg giver 4 ud af 10 stjerner en udemærket vokal, men ellers siger bidraget mig ikke noget.

G.E.E. Reviews: UK

UK

Om årets repræsentant

Engelbert Humperdink med det borgerlige navn Arnold George Dorsey blev født i Indien i 1936.

Engelbert eller The Hump, som han kaldes, startede sin karriere i 1956, da han for første gang forsøgte at komme ind i showbuissness. Gennem ni år havde han enkelte optrædener, men arbejdede også en del med jingler i reklamer på tv og radio. Gordon Mills, som Humperdinks kendte fra sin militærtjeneste blev nøglen til succes for The Hump. Mills var manager for Tom Jones, der brød igennem med et brag i 1965. Det var Mills, der fandt på scenenavnet Engelbert Humperdink, taget fra den tyske operakomponist til Hans og Grethe.

Først i 1967 brød han for alvor igennem i hjemlandet med udgivelsen af "Release Me", som kom i en tid hvor kunstnere stræbte mod at lave meget avancerede studie-albums.

Den storladne og pompøse "Release me" lå mere end et år på de engelske hitlister, og succesen blev fulgt op "The Last Waltz". Med denne slog han også igennem udenfor hjemlandet og fortsatte med at udsende flere hitsingler. Hans sidste store hit "Another Time, Another Place" kom i 1971.

I løbet af 70’erne koncentrerede Humperdinck sig mere om live-optrædener og albums, end de skiftende tendenser i popmusik, hvilket betød, at han beholdt en stor skare af tilhængere i store dele af verden. I 1976 hittede han i USA med "After Lovin’". Han blev “entertainer” i Las Vegas-klassen og specielt i USA, har han aldrig rigtig været væk fra rampelyset.

I løbet af årene har Engelbert arbejdet sammen med flere andre kunstnere, bl.a. Dieter Bohlen (Frontfigur i Modern Talking og ESC-sangskriver).

I Baku skal Humperdinck synge"Love will set you free", en ballade begået af Martin Terefe og Sacha Skarbek, begge kendte navne i popbranchen.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,78 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

UK stiller i år med en helt anden genre end sidste års fallerede boyband Blue. Engelbert Humperdinck kan man næsten ikke undgå at have dyb respekt for. Få musikere har haft ligeså stor succes og endnu færre har kunnet bevare en fanskare i så mange år.
En ældre herre på 76 år stiller op til verdens største mediecirkus af en musikkonkurrence og tager det hele med ophøjet ro. Jeg har stor tiltro til at The Hump tager sin optræden i finalen med den samme ro og trækker på erfaringer fra en karriere, som startede før mange af årets deltagere var født. Vokalt håber jeg, sangerens høje alder til trods, at vi får en perfekt levering.
Sangen som Engelbert Humperdinck skal synge har for det første en fin og meningsfyldt tekst, et flot arrangement og så er den fuld af følelser, som Engelbert er en mester i at formidle. Og så viser UK at man godt kan have rundet de 70 og stadig levere et seriøst og flot bidrag. (Hint: Rusland).
Der er langt fra fanfavoritten Loreens up-tempo dancehit og til den klassiske tidløse, lidt melankolske ballade, som dog ligger blandt bookmakernes favoritter til en Top 5 placering.
Jeg har et lidt blandet forhold til ”Love will set you free. Jeg kan godt se alle de kvaliteter, som sangen har på papiret, men første gang jeg hørte den, var jeg deværre ikke overbevist og syntes sangen var kedelig og lidt intetsigende. Efter at have hørt den mange gange, er den stadig ikke blandt mine favoritter, men omvendt heller ikke en sang, som jeg er blevet træt af. Det tager lidt tid, inden den for alvor kommer i gang, men afslutning er til gengæld flot. På mig gør den ikke så stort et indtryk, at jeg ville huske at stemme på den efter 26 sange. Dog tror jeg bestemt at sangen har et stort stemmepotentiale i den lidt ældre målgruppe

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for Humperdincks klassiske kærlighedsballade og håber vokalen holder i Baku.

Statistikken sender Jedward til tops

I denne lille artikel, vil vi prøve at finde et mønster i antallet at modtagne stemmer fra de forskellige startpositioner. Som det ses i nedenstående figur, som omfatter stemmer afgivet i finalen fra semifinalernes indførsel og op til sidste år, så er der stor forskel på de forskellige startpositioner. Især ses det tydeligt, at det er en fordel at være på i den sidste del ad showet.

Da der i perioden max. har deltaget 25 lande, og der i 2012 kommer til at deltage 26, er der desværre ikke tal tilgængelig for position nummer 26, men vi antager at den ligner position nr. 24 eller 25, som tidligere har været showets sidste sang.

I skemaet herunder ses det, hvor mange point, der er modtaget samt hvilket placering, det gennemsnitligt er blevet til fra de forskellige positioner. Skalaen går fra en gennemsnitlig 9. plads og op til en gennemsnitlig 18. plads, som er den nedtrykkende statistik for start nummer 2.

Bedømt udfra statistikken, så kunne en potentiel vinder være Irland, som med start nummer 23, har fået positionen med den bedste placeringsstatistik i perioden.

I Top 5 kunne vi også møde Ukraine, Makedonien, Spanien, Danmark, Azerbaijan og Norge, hvis altså man går 100% ud fra statistikken.

Værst ser det udfor Ungarn og Lithaun, som i bunden evt. kunne få følgeskab af Frankrig.

Den sidste kolonne, "Stjerner" er brugt i G.E.E.s reviews af årets sikre finalister.

Læs mere Reviews – G.E.E. anmelder årets bidrag.

De 10 finalister og startrækkefølgen lørdag

Efter endnu et underholdende show, så fik vi sat navn på de sidste 10 deltagere i årets finale ved Eurovision Song Contest. Aftenen bød på mere spænding end i tirsdags, da de 10 navne blev afsløret. En af favoritterne blandt mange fans var den kun 16-årige Eva Boto og balladen "Verjamen". Den blev der imidlertid ikke plads til i finalen. Heller ikke Georgien med den imponerende 100% kvalifikationsrekord var med, da de lykkebringende flag blev afsløret.

De 10 finalister, i tilfældig rækkefølge, blev:

Lithaun
Bosnien H.
Serbien
Ukraine
Sverige
FYR Makedonien
Norge
Estland
Malta
Tyrkiet

Ved den efterfølgende pressekonference, havde hver kunstner kort tid til at besvare spørgsmål fra pressen og trak efterfølgende sit nummer i finalen på lørdag.

Startrækkefølgen i Finalen:

1: U.K.
2: Hungary
3: Albania
4: Lithuania
5: Bosnia H.
6: Russia
7: Iceland
8: Cyprus
9: France
10: Italy
11: Estonia
12: Norway
13: Azerbaijan
14: Romania
15: Denmark
16: Greece
17: Sweden
18: Turkey
19: Spain
20: Germany
21: Malta
22: FYR Macedonia
23: Ireland
24: Serbia
25: Ukraine
26: Moldova

Vores bud på aftenens 10 finalister (semi 2)

Efter en flot semifinale 1, hvor dejlige, danske Soluna sang sig til en finaleplads og der ikke skete de helt store overraskelser, så er det i aften tid til semifinale 2 – en stærk semifinale, hvor rigtig mange kandidater ligger tæt og er med i kampen om en finaleplads.
Kl. ca. 23.00 i aften er vi meget klogere på, hvilke sange, der formåede at skille sig nok ud til at appellere til både tv-seerne og juryen og hvem, der måtte booke et tidligere fly hjem fra ”The land of fire”.

I Semifinale 1 i tirsdags, var det for en del seere en overraskelse at se albanske Rona i finalen, mens mange savnede primært Finland, men også Schweiz og Østrig.

I vores prediction, blev det til 9 rigtige ud af 10 (Mette), mens vores alternative bud på aftenens 10 finalister, G.E.E.s IT-prof Michael, måtte nøjes med én mindre, men respektable 8 ud af 10.

Læs også "Vores bud på aftenens 10 finalister (semi 1)"

Her kommer mit bud på de 10 finalister fra semifinale 2. De 10 lande har ændret sig adskillige gange i løbet af de sidste måneder og henover prøverne i Baku og som det skete ved første semifinale, så ændrer et par stykker sig nok, når jeg ser showet i aften.

Først får I de 10 sange, som jeg synes har FORTJENT at gå videre.

Det er Sverige, Serbien, Norge, Slovenien, Slovakiet, Bosnien, Holland, Bulgarien og Estland som de 9 første med Kroatien og Malta i kamp om den sidste. I sangens oprindelige version ville jeg klart have valgt Nebo, og det bliver også til Balkan-ballade fremfor let Europop. Så sidste land Kroatien.

Her er hvordan jeg FORVENTER det kommer til at gå:
Opdelt i kategorier, så er der de sikre, de sandsynlige, på grænsen og så minimal chance. Kategorien hed før "De håbløse", men da ingen bidrag skiller sig ud som helt uden håb for videre avancement har jeg omdøbt den til "Minimal chance": Bidragene er sorteret i prioriteret rækkefølge efter sandsynlighed i hver gruppe.

Sikre:
Sverige
Serbien
Norge
Tyrkiet
Ukraine

Sandsynlige:
Slovenien
Bosnien

På grænsen:
Estland
Georgien
Slovakiet
Lithauen
Holland
Fyr Mac
Malta

Minimal chance:
Belarus
Kroatien
Portugal
Bulgarien

Mine 10 finalister:

1. Sverige
Ingen præsentation nødvendig. Fanfavoritten over dem alle leverer en karismatisk performance, årets bedste sang og en stærk vokal. Bør vinde semifinale 1.

2. Serbien
Legendariske Zeljko behøver heller ikke nærmere præsentation. En stærk melodi, stærk vokal, årets bedste Balkan-ballade og sunget af Eurovision-legenden Zeljko, som har masser af fans både blandt Eurovision-elskere og i mange Østlande.

3. Norge
Der har været en del kritik af Toojis vokal under prøverne. Jeg har dog Norge som sikker finalist med et moderne pophit, som spiller på de samme tangenter som Eric Saades ”popular” fra 2011. En effektiv koreografi, et fængende omkvæd og en herlig blanding af vestlige og østlige rytmer giver bidraget en bred appel.

4. Tyrkiet
Can Bonomo er bestemt ikke blandt mine favoritter. Alligevel tror jeg Tyrkiet er sikre på at avancere til finalen med et effektivt sceneshow og flere ”venner” og diasporastemmer i denne semifinale. På trods af et meget lidt imponerende bidrag.

5. Ukraine
Det ukrainske bidrag er ligesom det tyrkiske langt nede på min liste, men i det, der efterhånden viser sig at være den nemmeste semifinale (eller i alt fald den, der efter alt at dømme kommer til at filtrere flest kvalitsbidrag fra), så leverer Ukraine et fængende uptempo-bidrag samt et farverigt, dog lidt rodet scneshow. Ukraine har ligesom Tyrkiet mange venner i Eurovision og en 100% kvaifikationsrekord fra semifinalerne. Jeg kan ikke se at 2012 bliver årets, hvor den statistik ødelægges.

Så kommer vi over i de sandsynlige:

6. Slovenien

Jeg har hele tiden haft Slovenien som favorit til en topplacering i Eurovision, og synes denne smukke Balkan-ballade i høj grad har fortjent det. Dog har Slovenien ikke haft meget succes i Eurovision og få "venner". Derfor har jeg i sidste øjeblik flyttet Slovenien fra de sikre og til de sandsynlige.

7. Bosnien

Endnu et bidrag, som hvis man kigger på landets Eurovision-statistik burde være en sikker finalist. Især set i sammenhægn med den sene startplacering. Der er mange ballader i årets konkurrence og også i denne semifinale og måske kan Mayas smukke sang ved første gennemlytning være en smule forglemmelig. Jeg tror dog stadig på en finaleplads til den succesfulde ESC-nation.

Nu kommer vi til de bidrag, som er på grænsen til finaleplads. Alt afhænger af præsentationen i aften og af de nærmeste konkurrenters.

8. Estland

Endnu en smuk ballade, sunget på modersmålet og med en stærk vokal. Kunne være en juryfavorit?

9. Georgien

Et af de bidrag, som ikke har fortjent en plads i finalen. Men Anri leverer en meget stærk vokal og et effektivt/memorabelt sceneshow. Med Georgiens 100% kvalifikationsrekord in mente, tror jeg jokeren kommer med på en af de sidste pladser.

10. Slovakiet

Jeg satser det ene øje og sikkert også Eurovision-æren ved at give den sidste plads i finalen til Max Jason Mai fra Slovakiet. Landet har en 0% kvalifikationsstatistik og heller ikke i år er der meget tillid til det slovakiske bidrag. Jeg synes imidlertid at dette er årets bedste rocksang, et sceneshow, som leder tankerne hen på rockkoncert og meget karismatisk performance fra Max. Den er med i min Top 10 og jeg synes det er et af årets mest velproducerede numre.

Jeg håber at de rockfans, som sidste år stemte Georgien ind i Top 10 i finalen, i aften er tilbage ved telefonen og stemmer Slovakiet videre til finalen.

 

Det var de 10 finalister i en MEGET svær og tæt semifinale 2. Jeg synes kvaliteten er lavere i denne semifinale 2, men der er mange flere bidrag, der ligger side om side og kæmper om pladserne.

Ovenstående Top 10 betyder, at jeg desværre bliver nødt til at udelade den dejlige "You and me" fra Holland. Det gør jeg udelukkende pga. den tidlige start og fordi Holland sædvanligvis ikke har ret mange "venner" i Eurovision. Holland har ikke været i finalen siden 2005.

Ligeledes tror mange af bloggerne fra Baku på Lithaun, pga. den sene start, en meget effektiv skærmbillede i baggrunden og en stærk voka, som skiller sig ud. I sidste øjeblik valgte jeg at sende Lithauen ud i mørket. En intetsigende grænsende til irriterende sang, der kommer 10 år for sent. Øjenbindet gør for mig Donnys performance FOR cheesy og fjernede den sidste rest af sympati, jeg havde for Lithauens bidrag.

FYR Makedoniens Kaliopi leverer en stærk vokal og en sikker performance. Hun kommer til at samle en del stemmer i Øst, men med en start som nummer 2 og en rocksang på makedonsk, tror jeg ikke det bliver nok til en finaleplads, på trods af sangerindens meget karakteristiske skrig. Men med juryens støttet er det bestemt ikke urealistisk.

Sidste land, som jeg har været nødt til at undlade i grænse-gruppen er Malta. Et bidrag, som har været igennem en del ændringer til det bedre og fremstår nu som en fin, up-tempo europopsang. "This is the night" er på ingen måde nyskabende, men koreografien er effektiv – især dansernes og Kurt synkrone fodbevægelser og Kurt leverer en charmerende og energisk performance, som man kun kan blive i godt humør af. Maltas manglende Eurovision-succes (1 finale i de sidste 5 år) taler desværre imod Maltas chancer og det samme gør en tidlig start.

 

De sidste 4 lande kan også blande sig i kampen om en finalepladser. Personligt mener jeg blot, at de er blandt de mindst sandsynlige. Belarus havde oprindeligt en udemærket rocksang, som dog mistede meget af sin appel, da den fik tilsat de elektroniske elementer. 2 finale pladser ud af 8 mulige taler heller ikke til landets fordel. Bulgarien er ligesom Belarus en meget lidt succesfuld ESC-nation og så eliminerede man bidragets sidste chancer, ved at lave Sofi stå alene på scenen uden dansere.

Kroatien tror jeg desværre bliver overskgget af af Slovenien, som på grund af landenes lodtrækning og genre kommer ud i en slags face-off. Portugal byder på en flot vokal, som kan appellere til juryen, men ellers er bidraget for specielt til at appellere til tv-seere i Europa. Portugal er med 3 finalepladser ud af 8 mulige heller ikke blandt de succesrige lande i Eurovision.

 

It-mandens 10 finalister.

Som i tirsdags, giver vores IT-prof Michael sit alternative bud på de 10 finalister:

1. Serbien
2. Malta
3. Belarus
4. Ukraine
5. Slovenien
6. Sverige
7. Tyrkiet
8. Estland
9. Slovakiet
10. Bosnien

4 bud på aftenens 10 finalister (semi 2)

Som en optakt til aftenens show, samler vi her op på de seneste Polls, Reviews, Facebook-ratings samt bookmakernes odds, som de ser ud pr. d.d. Du får således 4 forskellige bud på aftenens 10 finalister. Kom gerne med dit personlige bud i Facebook-boksen under artiklen.

Bookmakerne

Ved et kig på www.oddschecker.com, som samler odds fra en lang række bookmakere. Så får vi denne placering af aftenens 10 semifinalister.

Land Gnsn. Odds
Sweden 1,012
Serbia 1,017
Turkey 1,083
Norway 1,115
Ukraine 1,132
Bosnia and Herzegovina 1,154
Estonia 1,255
Slovenia 1,399
FYR Macedonia 1,548
Lithuania 1,958
   
Belarus 2,327
Croatia 2,355
Slovakia 2,539
Malta 3,167
Georgia 3,570
Netherlands 3,950
Portugal 4,650
Bulgaria 5,632

Skal man tro bookmakerne, så bliver aftenens 10 semifinalister altså de 10 lande, hvis odds er markeret med grønt, med Sverige, Serbien og Tyrkiet i Top 3. Belarus og Kroatien er tæt på finalepladserne og kan evt. erstatte Lithaun eller FYR Makedonien som tætteste konkurrenter.

Helt umuligt, ifølge bookmakerne, bliver det for Portugal og Bulgarien.

 

Facebook-rating

Forud for prøverne, kørte vi på Good Evening Europes facebookprofil en "afstemning", hvor folk kunne tildele hvert bidrag en karakter fra 0 til 10. De 9 sikre finalister ifølge denne rating, er markeret med grønt. Bulgarien, Kroatien og FYR Makedonien markedet med gult kæmper om den sidste plads. I top 3 mener et udpluk af de danske og internationale Facebook-venner, at vi kommer til at se Sverige, Norge og Serbien i Top 3. Georgien og Lithaun er isoleret i bunden.

Land Rating
Sverige 8,14
Norge 7,06
Serbien 6,79
Slovenien 6,24
Bosnien 6,00
Malta 5,93
Estland 5,86
Holland 5,79
Tyrkiet 5,58
   
Bulgarien 5,53
Kroatien 5,53
FYR Mak. 5,52
Portugal 4,65
Belarus 4,55
Ukraine 4,31
Slovakiet 4,11
Lithaun 2,96
Georgien 1,14

 

Good Evening Europes reviews

Som en optakt til årets konkurrence, har G.E.E. anmeldt årets sange og tildelt hver sang en stjerne mellem 0 og 10. Du kan se anmeldelserne her. Her bliver det til top3-placering til Sverige, Serbien og Norge.

Bedømt ud fra antal stjerner giver det en finaleplads til de 9 sange, som er markeret med grønt. De sidste 2 pladser skal fordeles med de 2 lande, som er markeret med gult.

Alene baseret på personlig smag og uden at tage landenes chancer i betragtning, så bliver det Kroatien, som får den sidste plads i finalen.

Land G.E.E.s rating
Sverige 10
Serbien 10
Norge 9
Slovenien 8
Holland 8
Slovakiet 8
Bosnien 7
Estland 7
Bulgarie 7
   
Kroatien 5
Malta 5
FYR Mak. 4
Belarus 4
Tyrkiet 3
Portugal 3
Ukraine 3
Lithaun 2
Georgien 1

 

Good Evening Europes Semifinale poll

De sidste par måneder har det været muligt at forudsige hvilke 10 semifinalister, der går videre fra hver semifinale i G.E.E.s semifinale polls, som du finder her. Semifinale 2 Poll’en lukkede idag kl. 12:00 og herunder ser du resultatet. De 10 lande med procenter markeret med grønt er de 10 finalister, mens Kroatien og Bulgarien er tætteste konkurrenter lige uden for Top 10. Top 3 kommer ifølge G.E.E.s besøgende til at bestå af Sverige, Norge og Serbien. Slovakiet og Georgien levnes ikke mange chancer i bunden.

Land Stemmeprocent
Sweden
Norway
Serbia
Turkey
Slovenia
Bosnia H
Estonia
Netherlands
Ukraine
Malta
Croatia
Bulgaria
Belarus
F.Y.R. Mac.  
Portugal
Lithuania
Slovakia
Georgia

G.E.E. Reviews: Lithauen

Lithauen

Lithauen deltager i Eurovision for 13. gang. Landet debuterede i 1994 med Ovidijus Vysniauskas og sangen "Lopsine mylimai", som endte sidst med nul point. Fire gange har Lithauen måtte sige farvel i semifinalen, mens landets bedste placering kom i 2006 med LT United og sangen "We are the winners", som endte på en overraskende 6. plads.

Om årets repræsentant

Efter fire semifinaler og en finale, endte Donny Montell som årets vinder og lithauiske repræsentant i Baku. Både jury og publikum havde Donny som vinder med bidraget "Love is blind" Det var Donnys 4. forsøg i den lithauiske finale.

Donny Montell med det borgerlige navn Donata Montvydas er født og opvokset i Vilnius. Han kommer fra en familie, hvor musik og dans var vigtige elementer og allerede som 6-årig var han i rampelyset for første gang. I tidligere nationale finaler har Donny bl.a. deltaget i en duet med Sasha Son, som repræsenterede Lithaun ved ESC
i 2009 med sangen "Love".

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 2,96, ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

I lighed med vores Facebook-venner, er jeg meget lidt begejstret for årets lithauiske bidrag. Indledningsvist er starten, hvor Donny har bind for øjnene bare for cheesy til mig, og jeg får lidt samme følelse som med Valentinas Social network-sang. Sangen lyder som et lævn fra 90’erne og de genremæssige skift undervejs hjælper ikke på et håbløst bidrag.

Donny leverer en stærk vokal, men det er vist også eneste positive ting, jeg kan sige om Lithaun i denne sidste og noget korte anmeldelse.

Jeg giver 2 ud af 10 stjerner for Donnys vokal og fordi Lithaun trods alt sender et seriøst bud på et Eurovision-bidrag i modsætning til San Marino, Georgien og Montenegro.

G.E.E. Reviews: Bosnien

Bosnien

Bosnien debuterede i ESC i 1993, hvor de sluttede på en skuffende 16.plads. Alligevel valgte landet af deltage igen og fik sin bedste placering i 90’erne med Dino Merlin (kendt fra Düsseldorf 2011) & Beatrice og sangen "Putnici", som endte på en respektabel 8. plads 1999. Bosniens bedste placering til dato er den 3. plads, som Hari Mata Hari opnåede med Zeljko Joksimovic’ "Lejla".

Siden semifinalerne blev indført i 2004, har Bosnien hver år kvalificeret sig til finalen. Sidste år blev det til en 6. plads til Dino Merlin og "Love in rewind".

Om årets repræsentant

Maya Sar er bosnisk singer/songwriter. Hvis hendes ansigt virker bekendt, så kan du måske huske hende fra 2011, hvor hun spillede piano under Dino Merlins bidrag "Love In Rewind". I år er hun imidlertid tilbage som solist i Eurovision og er udvalgt internt.

Mayas debutsingle "Nesprestno" som udkom i 2010 har høstet masser af rosende ord hos kritikerne. I familiestudiet Long Play komponerer hun til dagligt musik til andre artister sammen med sin mand Mahir Sarihodzic. Hun desuden i gang med at indspille sit første album.

Mayas bidrag hedder "Korake Ti Znam", er skrevet af Maya selv og synges på bosnisk. "Korake Ti Zname" betyder "Jeg kender dine bevegelser".

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,00 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Der gik lang tid, inden jeg fik øjnene på for det Bosniske bidrag og dets kvaliteter, hvilket som udgangspunkt ikke tegner godt for landet med den imponerende 100% kvalifikationsrekord. Nu synes jeg faktisk Maya leverer en af årets flotteste ballader og en lille perle. "Korake Ti Znam" er et smukt, afdæmpet, beroligende og meget følelsesladet bidrag. Maya synger godt og "less is more"-fremførelsen ved pianoet skiller sig ud i forhold til de mange bidrag, der trækket på gimmicks og energisk koreografi.

En sen start og Bosniens traditionelle succes i Eurovision burde sende Maya Saar sikkert i finalen. Og så thumbs up til Maya for at synge på sit modersmål.

Jeg giver 7 ud af 10 stjerner for en flot ballade, hvis kvaliteter dog måske ikke egner sig perfekt til Eurovision og bedømmelse udfra én gennemlytning.

G.E.E. Reviews: Norge

Norge

Om årets repræsentant

Tooji er født i Shiraz i Iran. Han kom til Norge som flygtning og har haft en tider vanskelig opvækst i Oslo. Som 16-årig kom han i kontakt med et modelbureau og så gik der ikke længe inden han blev opdaget af det norske team på MTV. Som 20-årig var han vært på programmer som "Super Saturday" og "Toojis Top 10" og var en populær person i Norge.

Samtidig med sit job i MTV tog Tooji en uddannelse som en børneværnspædagog. Som følge at studiet forlod Tooji MTV for at bruge tid på at engegare sig i unge mennesker. Tooji har flere gange påpeget, at hans egen baggrund ofte har været en fordel i hans job i børneværnet.

Tooji har ingen decideret sanguddannelse, men han har taget en dramalinie på sin uddannelse. Sang blev han i bogstavligste forstand kastet ud i af en arrangør på en "event". Via hans forbindelser i branchen fik Tooji efterfølgende indspillet nogle sange i 2008.

Toojis Eurovisionbidrag er skrevet specielt til Melodi Grand Prix i et samarbejde mellem de 2 svenskere Peter Boström og Peter Figge Boström (ikke brødre). Begge er velkendte navne i musikindustrien og har leveret flere bidrag til Melodifestivalen i årenes løb. Peter er også manden bag svenske Loreens sang "Euphoria".

Tooji har udtalt at sangen repræsenterer både det persiske i hans rødder og de vestlige klubbeats..

1.3 millioner fulgte Tooji, da han vandt det norske Grand Prix tidligere på året. I semifinalen vil mange flere millioner følge Tooji på scenen i Baku.

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,06 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Selvom Toojis mange fans afviser enhver lighed med sidste års svenske repræsentant Eric Saade, så vil jeg alligevel vove pelsen og sammenligne de 2 artist og fællestrækkene i "Stay" med "Popular" er også til at få øje på. En ung, flot, charmerende, mørk sanger, som kan danse og et moderne, up-tempo pophit med et fængende omkvæd samt et effektivt backingtrack vil med garanti appellere til en masse unge mennsker i Europa. Dertil kommer de etniske elementer i sangen, som godt kunne udløse stemmer i Østeuropa og Tyrkiet. Hvis jeg ikke havde kendt nationaliteten bag bidraget, havde jeg gættet på at det kom fra Tyrkiet. (Ville have været en gigantisk forbedring af deres tvivlsomme sejlersang).

Tooji synger faktisk hæderligt og hans vokale præstation i den norske finale var klasser over det vi så Eric Saade formå i Düsseldorf ifjor. Hans sceneshow er blandt årets bedste, bedømt på det vi så i de lokale finaler, og så udviser han et enestående nærvær på scenen.

Toojis hoftevridende dans kan måske virke en smule grænseoverskridende eller intimiderende, og en anmelder har endda nomineret Tooji til prisen "Most slappable face 2012". Håber ikke han vinder. Det ville være en skam med det kønne ansigt 😉

Jeg giver 9 ud af 10 stjerner for et festligt mix af østlige og vestlige rytmer, en effektiv koreografi og en iørefaldende sang. Det kan ikke afvises af én af stjernerne er tildelt alene til Toooji (suk…. 🙂 Jeg krydser fingre for at vokalen holder og det bliver til en Top 10 placering til Norge.

Translate »