Saturday, January 11, 2025
Home Blog Page 126

Loreen sluger snefnug i juryfinalen (video)

I gårdsdagens juryfinale, var der svingende præstationer fra de forskellige artister. Især en performance er blevet meget flittigt diskuteret og analyseret. Storfavoritten Loreen var undervejs i sin sang så uheldig at sluge et snefnug. Hun måtte hoste en enkelt gang og kunne ikke synge den efterfølgende linie i sangen. Du kan se video af episoden her

En anden kunstner, som havde et kiks undervejs i sin performance, var Elena fra den rumænske gruppe Mandinga, som af uvisse årsager missede en linie i hendes sang. Hør hvordan det lød herunder.

Lækkede resultater fra 2. semifinale?

Som det var tilfældet efter 1. semifinale, så er der igen en Eurovision-fansite, som påstår at have de officielle resultater fra torsdagens semifinale 2. Som forventet ligger Loreen på 1. pladsen og hendes tætteste forfølger er ifølge artiklen Tyrkiet.

Vi gengiver kun indholdet i artiklen og tager ikke stilling til, hvorvidt kilden er troværdig.

Top 10 i semifinale 2.

1. Sweden

2. Turkey

3. Serbia

4. Ukraine

5. Macedonia

6. Norway

7. Lithuania

8. Malta

9. Estonia

10. Bosnia

Juryen og tv-seerne var ikke enige om resultatet, og kun de første 6 lande var begge enige om. 7. til 10. pladsen var der uenighed om, Således kan Malta og Estland ifølge Wiwibloggs takke juryen for sin finaleplads, mens Bosnien og Lithaun vandt deres plads hos tv-seerne. På den sidste plads i finalen var der ifølge Eurovision.tv en uafgjort stilling mellem Bosnien og Slovenien.

G.E.E. Reviews: Azerbaijan

Azerbaijan

Om årets repræsentant

Azerbaijan har deltaget i Eurovision Song Contest siden 2008, og fra det øjeblik har 32-årige Sabina Babayeva ønsket at repræsentere sit land. Nu er hun klar til synge "When the music dies" på hjemmebane i Baku.

Asher

Sabina Babayeva har studeret musik på universitet med speciale indenfor “vokalkunst.” I 2003 sang hun titelmelodien til den aserbadsjanske tv-serie “Bayaz Hayat”, og hun har deltaget i en lang række konkurrencer både i hjemlandet og i udlandet. I 2009 vandt hun den lettiske talentkonkurrence “Amber Star”. Musikken har Sabina nærmest fået ind via modermælken, da hendes mor er professionel pianist.

Udvælgelsesprocessen i Azerbaijan var lang. 119 håbefulde personer var meldt til. Uge efter uge var der tv-shows hver aften, hvor deltagerne afhængigt af aftenens tema, sang enten azerbaijanske, engelske eller Eurovision-sange. Hver fredag afgjorde man hvilken deltager, der havde fået flest stemmer i den forgangne uge. Efter semifinale og finale, var det Sabina som vandt retten til at repræsentere sit land i ESC.

"When the music dies" er skrevet af det svenske team bestående af Stefan Örn, Sandra Bjurman, Johan Lund Crown & Anders Bagge. Af disse, var kun Johan ikke med til at skrive “Drip Drop” i 2010. Ligeledes stod Stefan og Sandra bag sidste års vindersang “Running Scared”. Anders Bagge har skrevet og produceret sange til et utal af internationale sangere, og var i årene 2008 til 2010 dommer i den svenske “Idol”-konkurrence.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,63 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"When the music dies" er for mig et langt stærkere bidrag, end "Running scared" var det i fjor, og derfor undrer det mig, at bidraget har været relativt underrated hos både bookmakere og i diverse polls. Sabina har en flot stemme og bidraget er blandt de absolut flotteste (R&B-)ballader i årets konkurrence. Især anvendelsen af specielle azerbaijanske instrumenter skiller "When the music dies" ud. Det samme gør et storslået og memorabelt omkvæd. En start som nummer 13 udgør ikke nogen fordel for Sabina, men omvendt er det ikke en umulig position at vinde fra.

Kan de gøre det igen? Muligheden er der bestemt. Vi kender Azerbaijan som et land, der altid bruger uanede ressourser på koreografi og sceneshow og hvis Sabina kan levere en overbevisende vokal og få det hele til at gå op i en højere enhed, ja så kan det være Chrystal Hall kan genbruges i 2013?

Jeg giver 8 ud af 10 stjerner for en flot ballade med etnisk præg.

G.E.E. Reviews: Italien

Italien

Italien er langt fra nybegynder i ESC-sammenhæng. Landet har været en del af "The big 5" i mange år, men har trukket fra flere ESC-finaler. Første gang i 1981, ifølge RAI pga. dalende interesse i landet. Sidste gang Italien trak sig, var i 1997, og her holdt de sig ude af konkurrencen helt indtil 2011.

I Düsseldorf overraskede Italien og den unge Raphael Gualazzi de fleste ved at slutte på 2. pladsen med sangen "Madness of Love". Italien har taget sejren i ESC to gange, først i 1964 med "Non ho l’ETA" og i 1990 med "Insieme 1992".

Om årets repræsentant

Under den 62. Festival della Canzona Italiana di Sanremo i februar, blev det afsløret, at dette års repræsentant i Eurovision Song Contest ville blive den 32-årige Nina Zilli. Sangen, som hun deltog med i festivalen “Per Semper” var dog ikke den sang, vi kommer til at høre i Baku.

Nina vil istedet synge titelnummeret fra hendes seneste cd “L’Amore Femmina E” eller “Out of Love”, som den er er oversat til.

Sangen er skrevet i et samarbejde mellem Nina, amerikanske Charlie Mason og svenskerne Christian Rabb, Christopher Sjökvist og Frida Molander.

Nina Zilli, eller Maria Chiara Fraschetta som står på hendes dåbsattest, er en ny stjerne på den italienske musikhimmel. Debuten i Sanremo Festival i 2010 blev hendes store gennembrud. Hun kritikerprisen “Mia Martini” og debutalbummet "Sempre Lontano" blev udgivet lige efter afslutningen på festivalen. Det følgende år havde albummet solgt til platin med over 60.000 solgte eksemplarer.
I år blev Nina valgt til at konkurrere i klassen for store kunstnere i Sanremo

 

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 8,53 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Jeg var vild med Nina Zilli, fra det øjeblik jeg hørte hende for første gang i San Remo-festivalen. Her sang hun den imponerende ballade "Per sempre", som straks røg til tops på min personlige top-liste. Da italiensk tv senere annoncerede ændringen til den noget mere mainstream, uptempo sang "L’Amore É Femmina", var jeg i chok og sendte straks sangen i buttom 5. Efter nogle uger, er jeg imidlertid ved at få øjenen op for bidragets kvaliteter. I et år, hvor 1/3 af bidragene er ballader, så var det måske et ganske klogt træk, at ændre sangvalget. Nina Zilli har en meget karakteristisk stemme, som på nogle måder minder og en mere stilfuld udgave af Amy Whinehouse (håber ikke jeg fornærmer nogen fans med denne udtalelse) og den lidt jazzede sang sender flashbacks til Italiens fantastiske Raphael Gualazzi og "Follia d’amore" fra i fjor. Der er en ekstra stjerne for den nye flersprogede version af sangen, som jeg dog ikke mener, har fortjent den top-placering, som både fans og bookmakere spår.

Når det er sagt, så tror jeg igen Italien vil blande sig helt i toppen: en talentfuld sangerinde, et meget unik bidrag, som ikke ligner noget andet i årets felt og efter alt at dømme en juryfavorit igen i år.

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for en speciel og flot stemme, et klassisk og stilfuldt bidrag, som dog ikke lever op til "Per sempre".

G.E.E. Reviews: Frankrig

Frankrig

 

Om årets repræsentant

Indonesiske Anggun, skal i år repræsentere Frankrig med sangen Echo. Efter at have været en stor stjerne i hjemlandet, blev Anggun Cipta Sasmi fransk statsborger omkring årtusindeskiftet. Udgivelsen "Au nom de la Lune" i 1997 var en stor succes i Frankrig, og "La neige au Sahara" blev et stort hit både i Frankrig og i andre andre fransktalende lande. Det følgende år blev albummet relanceret på engelsk, og Anggun oplevede en masse opmærksomhed i lande som Japan og USA.

Hendes albums bliver ofte indspillet på både indonesisk, engelsk og fransk og der går ofte flere år mellem, at Anggun sender nye udgivelser ud. Indtil 2006 var Anggun en af de førende kunstnere i Frankrig og har den dag idag stadig en stor fanskare – især blandt de multikulturelle samfund i landet.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,93 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

På den positve side, virker Anggun som en dygtig og professionel sangerinde og bidraget har også fået en pæn modtagelse hos fansene.
Jeg er ikke imponeret. Baggrundstracket er effektivt, men jeg synes hverken om omkædet eller om sprogvalget, på trods af at jeg eller sætter stor pris på at lande vælger at synge på deres modersmål. Blandingen er engelsk og fransk virker bare forvirrende og jeg synes, man opnår noget fremfor at holde sangen helt på fransk.

Der er noget interessant ved bidraget, som benytter sig af forskellige lydelemeter, som man ikke normalt ser i Eurovision. Musikvideoen er flot, men jeg tror desværre det bliver svært at levere et sceneshow, som skiller sangen ud.

Jeg giver 4 ud af 10 stjerner en udemærket vokal, men ellers siger bidraget mig ikke noget.

G.E.E. Reviews: UK

UK

Om årets repræsentant

Engelbert Humperdink med det borgerlige navn Arnold George Dorsey blev født i Indien i 1936.

Engelbert eller The Hump, som han kaldes, startede sin karriere i 1956, da han for første gang forsøgte at komme ind i showbuissness. Gennem ni år havde han enkelte optrædener, men arbejdede også en del med jingler i reklamer på tv og radio. Gordon Mills, som Humperdinks kendte fra sin militærtjeneste blev nøglen til succes for The Hump. Mills var manager for Tom Jones, der brød igennem med et brag i 1965. Det var Mills, der fandt på scenenavnet Engelbert Humperdink, taget fra den tyske operakomponist til Hans og Grethe.

Først i 1967 brød han for alvor igennem i hjemlandet med udgivelsen af "Release Me", som kom i en tid hvor kunstnere stræbte mod at lave meget avancerede studie-albums.

Den storladne og pompøse "Release me" lå mere end et år på de engelske hitlister, og succesen blev fulgt op "The Last Waltz". Med denne slog han også igennem udenfor hjemlandet og fortsatte med at udsende flere hitsingler. Hans sidste store hit "Another Time, Another Place" kom i 1971.

I løbet af 70’erne koncentrerede Humperdinck sig mere om live-optrædener og albums, end de skiftende tendenser i popmusik, hvilket betød, at han beholdt en stor skare af tilhængere i store dele af verden. I 1976 hittede han i USA med "After Lovin’". Han blev “entertainer” i Las Vegas-klassen og specielt i USA, har han aldrig rigtig været væk fra rampelyset.

I løbet af årene har Engelbert arbejdet sammen med flere andre kunstnere, bl.a. Dieter Bohlen (Frontfigur i Modern Talking og ESC-sangskriver).

I Baku skal Humperdinck synge"Love will set you free", en ballade begået af Martin Terefe og Sacha Skarbek, begge kendte navne i popbranchen.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,78 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

UK stiller i år med en helt anden genre end sidste års fallerede boyband Blue. Engelbert Humperdinck kan man næsten ikke undgå at have dyb respekt for. Få musikere har haft ligeså stor succes og endnu færre har kunnet bevare en fanskare i så mange år.
En ældre herre på 76 år stiller op til verdens største mediecirkus af en musikkonkurrence og tager det hele med ophøjet ro. Jeg har stor tiltro til at The Hump tager sin optræden i finalen med den samme ro og trækker på erfaringer fra en karriere, som startede før mange af årets deltagere var født. Vokalt håber jeg, sangerens høje alder til trods, at vi får en perfekt levering.
Sangen som Engelbert Humperdinck skal synge har for det første en fin og meningsfyldt tekst, et flot arrangement og så er den fuld af følelser, som Engelbert er en mester i at formidle. Og så viser UK at man godt kan have rundet de 70 og stadig levere et seriøst og flot bidrag. (Hint: Rusland).
Der er langt fra fanfavoritten Loreens up-tempo dancehit og til den klassiske tidløse, lidt melankolske ballade, som dog ligger blandt bookmakernes favoritter til en Top 5 placering.
Jeg har et lidt blandet forhold til ”Love will set you free. Jeg kan godt se alle de kvaliteter, som sangen har på papiret, men første gang jeg hørte den, var jeg deværre ikke overbevist og syntes sangen var kedelig og lidt intetsigende. Efter at have hørt den mange gange, er den stadig ikke blandt mine favoritter, men omvendt heller ikke en sang, som jeg er blevet træt af. Det tager lidt tid, inden den for alvor kommer i gang, men afslutning er til gengæld flot. På mig gør den ikke så stort et indtryk, at jeg ville huske at stemme på den efter 26 sange. Dog tror jeg bestemt at sangen har et stort stemmepotentiale i den lidt ældre målgruppe

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for Humperdincks klassiske kærlighedsballade og håber vokalen holder i Baku.

Statistikken sender Jedward til tops

I denne lille artikel, vil vi prøve at finde et mønster i antallet at modtagne stemmer fra de forskellige startpositioner. Som det ses i nedenstående figur, som omfatter stemmer afgivet i finalen fra semifinalernes indførsel og op til sidste år, så er der stor forskel på de forskellige startpositioner. Især ses det tydeligt, at det er en fordel at være på i den sidste del ad showet.

Da der i perioden max. har deltaget 25 lande, og der i 2012 kommer til at deltage 26, er der desværre ikke tal tilgængelig for position nummer 26, men vi antager at den ligner position nr. 24 eller 25, som tidligere har været showets sidste sang.

I skemaet herunder ses det, hvor mange point, der er modtaget samt hvilket placering, det gennemsnitligt er blevet til fra de forskellige positioner. Skalaen går fra en gennemsnitlig 9. plads og op til en gennemsnitlig 18. plads, som er den nedtrykkende statistik for start nummer 2.

Bedømt udfra statistikken, så kunne en potentiel vinder være Irland, som med start nummer 23, har fået positionen med den bedste placeringsstatistik i perioden.

I Top 5 kunne vi også møde Ukraine, Makedonien, Spanien, Danmark, Azerbaijan og Norge, hvis altså man går 100% ud fra statistikken.

Værst ser det udfor Ungarn og Lithaun, som i bunden evt. kunne få følgeskab af Frankrig.

Den sidste kolonne, "Stjerner" er brugt i G.E.E.s reviews af årets sikre finalister.

Læs mere Reviews – G.E.E. anmelder årets bidrag.

De 10 finalister og startrækkefølgen lørdag

Efter endnu et underholdende show, så fik vi sat navn på de sidste 10 deltagere i årets finale ved Eurovision Song Contest. Aftenen bød på mere spænding end i tirsdags, da de 10 navne blev afsløret. En af favoritterne blandt mange fans var den kun 16-årige Eva Boto og balladen "Verjamen". Den blev der imidlertid ikke plads til i finalen. Heller ikke Georgien med den imponerende 100% kvalifikationsrekord var med, da de lykkebringende flag blev afsløret.

De 10 finalister, i tilfældig rækkefølge, blev:

Lithaun
Bosnien H.
Serbien
Ukraine
Sverige
FYR Makedonien
Norge
Estland
Malta
Tyrkiet

Ved den efterfølgende pressekonference, havde hver kunstner kort tid til at besvare spørgsmål fra pressen og trak efterfølgende sit nummer i finalen på lørdag.

Startrækkefølgen i Finalen:

1: U.K.
2: Hungary
3: Albania
4: Lithuania
5: Bosnia H.
6: Russia
7: Iceland
8: Cyprus
9: France
10: Italy
11: Estonia
12: Norway
13: Azerbaijan
14: Romania
15: Denmark
16: Greece
17: Sweden
18: Turkey
19: Spain
20: Germany
21: Malta
22: FYR Macedonia
23: Ireland
24: Serbia
25: Ukraine
26: Moldova

Vores bud på aftenens 10 finalister (semi 2)

Efter en flot semifinale 1, hvor dejlige, danske Soluna sang sig til en finaleplads og der ikke skete de helt store overraskelser, så er det i aften tid til semifinale 2 – en stærk semifinale, hvor rigtig mange kandidater ligger tæt og er med i kampen om en finaleplads.
Kl. ca. 23.00 i aften er vi meget klogere på, hvilke sange, der formåede at skille sig nok ud til at appellere til både tv-seerne og juryen og hvem, der måtte booke et tidligere fly hjem fra ”The land of fire”.

I Semifinale 1 i tirsdags, var det for en del seere en overraskelse at se albanske Rona i finalen, mens mange savnede primært Finland, men også Schweiz og Østrig.

I vores prediction, blev det til 9 rigtige ud af 10 (Mette), mens vores alternative bud på aftenens 10 finalister, G.E.E.s IT-prof Michael, måtte nøjes med én mindre, men respektable 8 ud af 10.

Læs også "Vores bud på aftenens 10 finalister (semi 1)"

Her kommer mit bud på de 10 finalister fra semifinale 2. De 10 lande har ændret sig adskillige gange i løbet af de sidste måneder og henover prøverne i Baku og som det skete ved første semifinale, så ændrer et par stykker sig nok, når jeg ser showet i aften.

Først får I de 10 sange, som jeg synes har FORTJENT at gå videre.

Det er Sverige, Serbien, Norge, Slovenien, Slovakiet, Bosnien, Holland, Bulgarien og Estland som de 9 første med Kroatien og Malta i kamp om den sidste. I sangens oprindelige version ville jeg klart have valgt Nebo, og det bliver også til Balkan-ballade fremfor let Europop. Så sidste land Kroatien.

Her er hvordan jeg FORVENTER det kommer til at gå:
Opdelt i kategorier, så er der de sikre, de sandsynlige, på grænsen og så minimal chance. Kategorien hed før "De håbløse", men da ingen bidrag skiller sig ud som helt uden håb for videre avancement har jeg omdøbt den til "Minimal chance": Bidragene er sorteret i prioriteret rækkefølge efter sandsynlighed i hver gruppe.

Sikre:
Sverige
Serbien
Norge
Tyrkiet
Ukraine

Sandsynlige:
Slovenien
Bosnien

På grænsen:
Estland
Georgien
Slovakiet
Lithauen
Holland
Fyr Mac
Malta

Minimal chance:
Belarus
Kroatien
Portugal
Bulgarien

Mine 10 finalister:

1. Sverige
Ingen præsentation nødvendig. Fanfavoritten over dem alle leverer en karismatisk performance, årets bedste sang og en stærk vokal. Bør vinde semifinale 1.

2. Serbien
Legendariske Zeljko behøver heller ikke nærmere præsentation. En stærk melodi, stærk vokal, årets bedste Balkan-ballade og sunget af Eurovision-legenden Zeljko, som har masser af fans både blandt Eurovision-elskere og i mange Østlande.

3. Norge
Der har været en del kritik af Toojis vokal under prøverne. Jeg har dog Norge som sikker finalist med et moderne pophit, som spiller på de samme tangenter som Eric Saades ”popular” fra 2011. En effektiv koreografi, et fængende omkvæd og en herlig blanding af vestlige og østlige rytmer giver bidraget en bred appel.

4. Tyrkiet
Can Bonomo er bestemt ikke blandt mine favoritter. Alligevel tror jeg Tyrkiet er sikre på at avancere til finalen med et effektivt sceneshow og flere ”venner” og diasporastemmer i denne semifinale. På trods af et meget lidt imponerende bidrag.

5. Ukraine
Det ukrainske bidrag er ligesom det tyrkiske langt nede på min liste, men i det, der efterhånden viser sig at være den nemmeste semifinale (eller i alt fald den, der efter alt at dømme kommer til at filtrere flest kvalitsbidrag fra), så leverer Ukraine et fængende uptempo-bidrag samt et farverigt, dog lidt rodet scneshow. Ukraine har ligesom Tyrkiet mange venner i Eurovision og en 100% kvaifikationsrekord fra semifinalerne. Jeg kan ikke se at 2012 bliver årets, hvor den statistik ødelægges.

Så kommer vi over i de sandsynlige:

6. Slovenien

Jeg har hele tiden haft Slovenien som favorit til en topplacering i Eurovision, og synes denne smukke Balkan-ballade i høj grad har fortjent det. Dog har Slovenien ikke haft meget succes i Eurovision og få "venner". Derfor har jeg i sidste øjeblik flyttet Slovenien fra de sikre og til de sandsynlige.

7. Bosnien

Endnu et bidrag, som hvis man kigger på landets Eurovision-statistik burde være en sikker finalist. Især set i sammenhægn med den sene startplacering. Der er mange ballader i årets konkurrence og også i denne semifinale og måske kan Mayas smukke sang ved første gennemlytning være en smule forglemmelig. Jeg tror dog stadig på en finaleplads til den succesfulde ESC-nation.

Nu kommer vi til de bidrag, som er på grænsen til finaleplads. Alt afhænger af præsentationen i aften og af de nærmeste konkurrenters.

8. Estland

Endnu en smuk ballade, sunget på modersmålet og med en stærk vokal. Kunne være en juryfavorit?

9. Georgien

Et af de bidrag, som ikke har fortjent en plads i finalen. Men Anri leverer en meget stærk vokal og et effektivt/memorabelt sceneshow. Med Georgiens 100% kvalifikationsrekord in mente, tror jeg jokeren kommer med på en af de sidste pladser.

10. Slovakiet

Jeg satser det ene øje og sikkert også Eurovision-æren ved at give den sidste plads i finalen til Max Jason Mai fra Slovakiet. Landet har en 0% kvalifikationsstatistik og heller ikke i år er der meget tillid til det slovakiske bidrag. Jeg synes imidlertid at dette er årets bedste rocksang, et sceneshow, som leder tankerne hen på rockkoncert og meget karismatisk performance fra Max. Den er med i min Top 10 og jeg synes det er et af årets mest velproducerede numre.

Jeg håber at de rockfans, som sidste år stemte Georgien ind i Top 10 i finalen, i aften er tilbage ved telefonen og stemmer Slovakiet videre til finalen.

 

Det var de 10 finalister i en MEGET svær og tæt semifinale 2. Jeg synes kvaliteten er lavere i denne semifinale 2, men der er mange flere bidrag, der ligger side om side og kæmper om pladserne.

Ovenstående Top 10 betyder, at jeg desværre bliver nødt til at udelade den dejlige "You and me" fra Holland. Det gør jeg udelukkende pga. den tidlige start og fordi Holland sædvanligvis ikke har ret mange "venner" i Eurovision. Holland har ikke været i finalen siden 2005.

Ligeledes tror mange af bloggerne fra Baku på Lithaun, pga. den sene start, en meget effektiv skærmbillede i baggrunden og en stærk voka, som skiller sig ud. I sidste øjeblik valgte jeg at sende Lithauen ud i mørket. En intetsigende grænsende til irriterende sang, der kommer 10 år for sent. Øjenbindet gør for mig Donnys performance FOR cheesy og fjernede den sidste rest af sympati, jeg havde for Lithauens bidrag.

FYR Makedoniens Kaliopi leverer en stærk vokal og en sikker performance. Hun kommer til at samle en del stemmer i Øst, men med en start som nummer 2 og en rocksang på makedonsk, tror jeg ikke det bliver nok til en finaleplads, på trods af sangerindens meget karakteristiske skrig. Men med juryens støttet er det bestemt ikke urealistisk.

Sidste land, som jeg har været nødt til at undlade i grænse-gruppen er Malta. Et bidrag, som har været igennem en del ændringer til det bedre og fremstår nu som en fin, up-tempo europopsang. "This is the night" er på ingen måde nyskabende, men koreografien er effektiv – især dansernes og Kurt synkrone fodbevægelser og Kurt leverer en charmerende og energisk performance, som man kun kan blive i godt humør af. Maltas manglende Eurovision-succes (1 finale i de sidste 5 år) taler desværre imod Maltas chancer og det samme gør en tidlig start.

 

De sidste 4 lande kan også blande sig i kampen om en finalepladser. Personligt mener jeg blot, at de er blandt de mindst sandsynlige. Belarus havde oprindeligt en udemærket rocksang, som dog mistede meget af sin appel, da den fik tilsat de elektroniske elementer. 2 finale pladser ud af 8 mulige taler heller ikke til landets fordel. Bulgarien er ligesom Belarus en meget lidt succesfuld ESC-nation og så eliminerede man bidragets sidste chancer, ved at lave Sofi stå alene på scenen uden dansere.

Kroatien tror jeg desværre bliver overskgget af af Slovenien, som på grund af landenes lodtrækning og genre kommer ud i en slags face-off. Portugal byder på en flot vokal, som kan appellere til juryen, men ellers er bidraget for specielt til at appellere til tv-seere i Europa. Portugal er med 3 finalepladser ud af 8 mulige heller ikke blandt de succesrige lande i Eurovision.

 

It-mandens 10 finalister.

Som i tirsdags, giver vores IT-prof Michael sit alternative bud på de 10 finalister:

1. Serbien
2. Malta
3. Belarus
4. Ukraine
5. Slovenien
6. Sverige
7. Tyrkiet
8. Estland
9. Slovakiet
10. Bosnien

4 bud på aftenens 10 finalister (semi 2)

Som en optakt til aftenens show, samler vi her op på de seneste Polls, Reviews, Facebook-ratings samt bookmakernes odds, som de ser ud pr. d.d. Du får således 4 forskellige bud på aftenens 10 finalister. Kom gerne med dit personlige bud i Facebook-boksen under artiklen.

Bookmakerne

Ved et kig på www.oddschecker.com, som samler odds fra en lang række bookmakere. Så får vi denne placering af aftenens 10 semifinalister.

Land Gnsn. Odds
Sweden 1,012
Serbia 1,017
Turkey 1,083
Norway 1,115
Ukraine 1,132
Bosnia and Herzegovina 1,154
Estonia 1,255
Slovenia 1,399
FYR Macedonia 1,548
Lithuania 1,958
   
Belarus 2,327
Croatia 2,355
Slovakia 2,539
Malta 3,167
Georgia 3,570
Netherlands 3,950
Portugal 4,650
Bulgaria 5,632

Skal man tro bookmakerne, så bliver aftenens 10 semifinalister altså de 10 lande, hvis odds er markeret med grønt, med Sverige, Serbien og Tyrkiet i Top 3. Belarus og Kroatien er tæt på finalepladserne og kan evt. erstatte Lithaun eller FYR Makedonien som tætteste konkurrenter.

Helt umuligt, ifølge bookmakerne, bliver det for Portugal og Bulgarien.

 

Facebook-rating

Forud for prøverne, kørte vi på Good Evening Europes facebookprofil en "afstemning", hvor folk kunne tildele hvert bidrag en karakter fra 0 til 10. De 9 sikre finalister ifølge denne rating, er markeret med grønt. Bulgarien, Kroatien og FYR Makedonien markedet med gult kæmper om den sidste plads. I top 3 mener et udpluk af de danske og internationale Facebook-venner, at vi kommer til at se Sverige, Norge og Serbien i Top 3. Georgien og Lithaun er isoleret i bunden.

Land Rating
Sverige 8,14
Norge 7,06
Serbien 6,79
Slovenien 6,24
Bosnien 6,00
Malta 5,93
Estland 5,86
Holland 5,79
Tyrkiet 5,58
   
Bulgarien 5,53
Kroatien 5,53
FYR Mak. 5,52
Portugal 4,65
Belarus 4,55
Ukraine 4,31
Slovakiet 4,11
Lithaun 2,96
Georgien 1,14

 

Good Evening Europes reviews

Som en optakt til årets konkurrence, har G.E.E. anmeldt årets sange og tildelt hver sang en stjerne mellem 0 og 10. Du kan se anmeldelserne her. Her bliver det til top3-placering til Sverige, Serbien og Norge.

Bedømt ud fra antal stjerner giver det en finaleplads til de 9 sange, som er markeret med grønt. De sidste 2 pladser skal fordeles med de 2 lande, som er markeret med gult.

Alene baseret på personlig smag og uden at tage landenes chancer i betragtning, så bliver det Kroatien, som får den sidste plads i finalen.

Land G.E.E.s rating
Sverige 10
Serbien 10
Norge 9
Slovenien 8
Holland 8
Slovakiet 8
Bosnien 7
Estland 7
Bulgarie 7
   
Kroatien 5
Malta 5
FYR Mak. 4
Belarus 4
Tyrkiet 3
Portugal 3
Ukraine 3
Lithaun 2
Georgien 1

 

Good Evening Europes Semifinale poll

De sidste par måneder har det været muligt at forudsige hvilke 10 semifinalister, der går videre fra hver semifinale i G.E.E.s semifinale polls, som du finder her. Semifinale 2 Poll’en lukkede idag kl. 12:00 og herunder ser du resultatet. De 10 lande med procenter markeret med grønt er de 10 finalister, mens Kroatien og Bulgarien er tætteste konkurrenter lige uden for Top 10. Top 3 kommer ifølge G.E.E.s besøgende til at bestå af Sverige, Norge og Serbien. Slovakiet og Georgien levnes ikke mange chancer i bunden.

Land Stemmeprocent
Sweden
Norway
Serbia
Turkey
Slovenia
Bosnia H
Estonia
Netherlands
Ukraine
Malta
Croatia
Bulgaria
Belarus
F.Y.R. Mac.  
Portugal
Lithuania
Slovakia
Georgia

G.E.E. Reviews: Lithauen

Lithauen

Lithauen deltager i Eurovision for 13. gang. Landet debuterede i 1994 med Ovidijus Vysniauskas og sangen "Lopsine mylimai", som endte sidst med nul point. Fire gange har Lithauen måtte sige farvel i semifinalen, mens landets bedste placering kom i 2006 med LT United og sangen "We are the winners", som endte på en overraskende 6. plads.

Om årets repræsentant

Efter fire semifinaler og en finale, endte Donny Montell som årets vinder og lithauiske repræsentant i Baku. Både jury og publikum havde Donny som vinder med bidraget "Love is blind" Det var Donnys 4. forsøg i den lithauiske finale.

Donny Montell med det borgerlige navn Donata Montvydas er født og opvokset i Vilnius. Han kommer fra en familie, hvor musik og dans var vigtige elementer og allerede som 6-årig var han i rampelyset for første gang. I tidligere nationale finaler har Donny bl.a. deltaget i en duet med Sasha Son, som repræsenterede Lithaun ved ESC
i 2009 med sangen "Love".

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 2,96, ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

I lighed med vores Facebook-venner, er jeg meget lidt begejstret for årets lithauiske bidrag. Indledningsvist er starten, hvor Donny har bind for øjnene bare for cheesy til mig, og jeg får lidt samme følelse som med Valentinas Social network-sang. Sangen lyder som et lævn fra 90’erne og de genremæssige skift undervejs hjælper ikke på et håbløst bidrag.

Donny leverer en stærk vokal, men det er vist også eneste positive ting, jeg kan sige om Lithaun i denne sidste og noget korte anmeldelse.

Jeg giver 2 ud af 10 stjerner for Donnys vokal og fordi Lithaun trods alt sender et seriøst bud på et Eurovision-bidrag i modsætning til San Marino, Georgien og Montenegro.

G.E.E. Reviews: Bosnien

Bosnien

Bosnien debuterede i ESC i 1993, hvor de sluttede på en skuffende 16.plads. Alligevel valgte landet af deltage igen og fik sin bedste placering i 90’erne med Dino Merlin (kendt fra Düsseldorf 2011) & Beatrice og sangen "Putnici", som endte på en respektabel 8. plads 1999. Bosniens bedste placering til dato er den 3. plads, som Hari Mata Hari opnåede med Zeljko Joksimovic’ "Lejla".

Siden semifinalerne blev indført i 2004, har Bosnien hver år kvalificeret sig til finalen. Sidste år blev det til en 6. plads til Dino Merlin og "Love in rewind".

Om årets repræsentant

Maya Sar er bosnisk singer/songwriter. Hvis hendes ansigt virker bekendt, så kan du måske huske hende fra 2011, hvor hun spillede piano under Dino Merlins bidrag "Love In Rewind". I år er hun imidlertid tilbage som solist i Eurovision og er udvalgt internt.

Mayas debutsingle "Nesprestno" som udkom i 2010 har høstet masser af rosende ord hos kritikerne. I familiestudiet Long Play komponerer hun til dagligt musik til andre artister sammen med sin mand Mahir Sarihodzic. Hun desuden i gang med at indspille sit første album.

Mayas bidrag hedder "Korake Ti Znam", er skrevet af Maya selv og synges på bosnisk. "Korake Ti Zname" betyder "Jeg kender dine bevegelser".

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,00 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Der gik lang tid, inden jeg fik øjnene på for det Bosniske bidrag og dets kvaliteter, hvilket som udgangspunkt ikke tegner godt for landet med den imponerende 100% kvalifikationsrekord. Nu synes jeg faktisk Maya leverer en af årets flotteste ballader og en lille perle. "Korake Ti Znam" er et smukt, afdæmpet, beroligende og meget følelsesladet bidrag. Maya synger godt og "less is more"-fremførelsen ved pianoet skiller sig ud i forhold til de mange bidrag, der trækket på gimmicks og energisk koreografi.

En sen start og Bosniens traditionelle succes i Eurovision burde sende Maya Saar sikkert i finalen. Og så thumbs up til Maya for at synge på sit modersmål.

Jeg giver 7 ud af 10 stjerner for en flot ballade, hvis kvaliteter dog måske ikke egner sig perfekt til Eurovision og bedømmelse udfra én gennemlytning.

G.E.E. Reviews: Norge

Norge

Om årets repræsentant

Tooji er født i Shiraz i Iran. Han kom til Norge som flygtning og har haft en tider vanskelig opvækst i Oslo. Som 16-årig kom han i kontakt med et modelbureau og så gik der ikke længe inden han blev opdaget af det norske team på MTV. Som 20-årig var han vært på programmer som "Super Saturday" og "Toojis Top 10" og var en populær person i Norge.

Samtidig med sit job i MTV tog Tooji en uddannelse som en børneværnspædagog. Som følge at studiet forlod Tooji MTV for at bruge tid på at engegare sig i unge mennesker. Tooji har flere gange påpeget, at hans egen baggrund ofte har været en fordel i hans job i børneværnet.

Tooji har ingen decideret sanguddannelse, men han har taget en dramalinie på sin uddannelse. Sang blev han i bogstavligste forstand kastet ud i af en arrangør på en "event". Via hans forbindelser i branchen fik Tooji efterfølgende indspillet nogle sange i 2008.

Toojis Eurovisionbidrag er skrevet specielt til Melodi Grand Prix i et samarbejde mellem de 2 svenskere Peter Boström og Peter Figge Boström (ikke brødre). Begge er velkendte navne i musikindustrien og har leveret flere bidrag til Melodifestivalen i årenes løb. Peter er også manden bag svenske Loreens sang "Euphoria".

Tooji har udtalt at sangen repræsenterer både det persiske i hans rødder og de vestlige klubbeats..

1.3 millioner fulgte Tooji, da han vandt det norske Grand Prix tidligere på året. I semifinalen vil mange flere millioner følge Tooji på scenen i Baku.

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,06 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Selvom Toojis mange fans afviser enhver lighed med sidste års svenske repræsentant Eric Saade, så vil jeg alligevel vove pelsen og sammenligne de 2 artist og fællestrækkene i "Stay" med "Popular" er også til at få øje på. En ung, flot, charmerende, mørk sanger, som kan danse og et moderne, up-tempo pophit med et fængende omkvæd samt et effektivt backingtrack vil med garanti appellere til en masse unge mennsker i Europa. Dertil kommer de etniske elementer i sangen, som godt kunne udløse stemmer i Østeuropa og Tyrkiet. Hvis jeg ikke havde kendt nationaliteten bag bidraget, havde jeg gættet på at det kom fra Tyrkiet. (Ville have været en gigantisk forbedring af deres tvivlsomme sejlersang).

Tooji synger faktisk hæderligt og hans vokale præstation i den norske finale var klasser over det vi så Eric Saade formå i Düsseldorf ifjor. Hans sceneshow er blandt årets bedste, bedømt på det vi så i de lokale finaler, og så udviser han et enestående nærvær på scenen.

Toojis hoftevridende dans kan måske virke en smule grænseoverskridende eller intimiderende, og en anmelder har endda nomineret Tooji til prisen "Most slappable face 2012". Håber ikke han vinder. Det ville være en skam med det kønne ansigt 😉

Jeg giver 9 ud af 10 stjerner for et festligt mix af østlige og vestlige rytmer, en effektiv koreografi og en iørefaldende sang. Det kan ikke afvises af én af stjernerne er tildelt alene til Toooji (suk…. 🙂 Jeg krydser fingre for at vokalen holder og det bliver til en Top 10 placering til Norge.

G.E.E. Reviews: Slovakiet

Slovakiet

Slovakiet debuterede i ESC i 1994. De forsøgte sig i 1993, men blev siet fra i årets kvalifikationsrunde. I debuten kom gruppen Tublatanka ind på en skuffende 19. plads i finalen og Slovakiet deltog ikke året efter. Slovakiet vendte tilbage til konkurrencen i 1996 og 1998 uden meget held og holdt derefter pause indtil 2009, hvor Slovakiet endnu engang måtte se sig slået inden finalen. Siden 2009 har landet deltaget hvert år uden at være i stand til at kvalificere sig. Ifjor endte tvillingerne Twiins på en 13. plads i deres semifinale.

Der var meget usikkerhed omkring Slovakiet deltagelse ved dette års ESC. Først kom beskeden, at de sandsynligvis ville trække sig, så kom der rygter om, at landet allerede havde valgt sin kunstner internt, nemlig Miro Smajda, som er tidligere deltager i Slovakiets version af Idol.

Efterfølgende udtalte en taltmand fra RSTV, at det var meget usikkert, om landet ville deltage eller ej. Et par dage senere kom den endelige melding: Slovakiet deltager, og kunstner og bidrag vælges internt. Et par måneder senere kom meddelelsen om, at valget var faldet på førnævnte Miro Smajda, men under kunstner-navnet Max Jason Mai skal synge "Dont close your eyes".

Om årets repræsentant

Max Jason Mai blev nummer to i Idol, og er både sangskriver og guitarist. Den 23-årige sanger inspireres af store rocknavne som Whitesnake, Metallica og Led Zeppelin. Efter succesen med Idol, udgav han sin første single og i 2011 startede han sin første turne med den lidt underlige titel "Mira Smajda The Goodbye Tour"- hvorfor vides ikke?

"Dont Close Your Eyes"er skrevet af Max selv.

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 4,11 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"Dont close your eyes" er konkurrencens enenste ÆGTE rocksang. Max er en fantastisk live-artist, han har den helt rigtige rockstemme og det helt rigtige garn 😉 Et sceneshow med en klassisk bandopstilling uden de vilde gimmicks vil give en fornemmelse af at være til stede ved en rockkoncert og som vi så sidste år, så er Eurovision også et forum for rocksange. Georgiens "One more day", som efter min mening er et mindre stærkt bidrag, endte på en 9. plads i finalen sidste år.

Der er flashbacks til 80’erne og 90’erne heavybands som Ac/Dc og Guns n’ Roses med elementer af moderne rock som The Calling og System of a Down. Et meget professionelt produceret nummer, en karismatisk og vokalt stærk sanger og et fængende omkvæd er alt sammen gode grunde til at stemme på Slovakiet.

På den negative side, så har Slovakiet vist sig at have det svært i Eurovision, bl.a. missede fanfavoritten "Horehronie" en finaleplads for et par år siden. Det er endnu ikke blevet til en finaleplads, så det virker ikke som om Slovakiet har nogen venner i "Eurovision". Kan juryen og rockelskere i Europa sende Slovakiet til en finaleplads for første gang i landet historie?

Jeg giver 8 ud af 10 stjerner for en af mine favoritter og årets bedste rocksang.

Semifinaleresultatet lækket? Se resultatet her

Ifølge Notiadictus’ blog, så er nedenstående resultater måske de officielle semifinaleresultater fra gårdsdagens semifinale 1. Det skulle være et team af græske fans, som arbejder i presseområdet i Baku, der har lækket resultaterne.

Ifølge disse resultater ja så skulle sejren være gået til de russiske bedstemødre, med Grækenland på 2. pladsen og Rumænien på 3. pladsen. Danske Soluna Samay ligger på en 5. plads ifølge videoen. Du kan se Top 11 i videoen eller tjekke de 11 lande længere nede på siden.

Se videoen herunder og døm selv. På lørdag, efter finalens afslutning, ved vi med sikkerhed hvordan semifinale 1 endte.

1. Russia
2. Greece
3. Romania
4. Cyprus
5. Denmark
6. Moldova
7. Albania
8. Iceland
9. Ireland
10. Hungary

11. Israel

Se videoer fra 1. dress rehearsal

1. Serbia

2. FYR Macedonia

3. Netherlands

4. Malta

 

5. Belarus

 

6. Portugal

 

7. Ukraine

 

8. Bulgaria

 

9. Slovenia

 

10. Croatia

 

11. Sweden

 

12. Georgia

 

13. Turkey

 

14. Estonia

 

15. Slovakia

 

16. Norway

 

17. Bosnia H.

 

18. Lithuania

 


G.E.E. Reviews: Estland

Estland

Dette års estiske finale var på forhånd tippet til at blive en duel mellem to kunstnere. Den ene var Lenna Kuurma, en del af Vanilla Ninja (Schweiz i 2005) og den anden var tidligere Idol vinder Ott Lepland. I sidste ende, blev det Ott som imponerede de lettiske tv-seere mest med sangen "Kuula" og fik 67% af stemmerne i superfinalen mod Lenna.

Om årets repræsentant

Ott blev født den 17. maj 1987 og var allerede som drenge et kendt ansigt. Han udgav 4 albums og optrådte på teateret. Senere trak han sig for en stund væk fra rampelyset for at studere sang og musik.

I 2009 deltog han i 3. sæson af Idols i Estland ("Eesti otsib superstaari"), hvor han gik hele vejen. Hans første album som voksen ("Ott Lepland") var en stor succes i Esland det følgende år. Samme år spillede han hovedrollen som Troy Bolton i den estiske produktion af High School Musical.

Sent i 2011 udgav han sit andet album, hvorfra hans vindersang i Eurovision også figurerer. "Kuula" er titlen, hvilket oversat til dansk betyder at lytte.

 

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,86 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Kuula er efter min mening en af årets stærke ballader. Ott giver en stærk vokal performance og på mange måder minder bidraget mig om de gode elementer i sidste års franske bidrag, blot i en langt mere "let" og spiselig udgave. Jeg er i tvivl, om sprogvalget kan få en konsekvens for bidragets chancer, men synes at Ott på en smuk måde formidler sangens stemning på tværs af sprog. Personligt giver det pluspoints, når man vælger at synge på modersmålet og jeg håber at Europa belønner Ott og Estland med en fortjent finaleplads.

En meget flot komposition, som bygger op til en imponerende finish. Om Ott har nok karisma til at levere sin sang helt alene på scenen, ja det spørgsmål får vi besvarer torsdag d. 24. maj kl. ca. 23.00.

Jeg giver 7 ud af 10 stjerner for et af årets flotteste ballader, som dog kunne leveres bedre?

G.E.E. Reviews: Tyrkiet

Tyrkiet

I 2003 vandt Sertab Erener med "Everyway that I can" og sendte konkurrencen tuil Tyrkiet året efter. Efter en del år med høje placeringer i ESC, vendte lykken imidlertid for Tyrkiet sidste år, da gruppen Yüksek Sadakat og sangen "Live It Up" ikke kvalificerede sig tli finalen i Düsseldorf.

Ligesom sidste år valgte det nationale tv-selskab TRT i år både kunstner og sang internt i håbet om at bringe trofæet tilbage til Tyrkiet. Man sparede simpelthen finalen væk pga. den økonomiske krise, hvilket mange tyrkiske fans var oprørte over.

Om årets repræsentant

Can Bonomo blev født i Izmir i Tyrkiet af jødiske forældre i 1988 og har haft med musikken af gøre hele sit liv. Som 8-årig blev han introduceret til tyrkisk musik af sin nabo og som 9-årig fik sin første guitar. Musikken fulgte ham op gennem hele ungdommen samt under hans uddannelse.

Can har spillet i flere amatørbands og som 17-årig flyttede han til Istanbul, hvor han han fik et ben indenfor i musikbranchen som lydtekniker og arbejdede som DJ på forskellige radiostationer. Efter et stykke tid, droppede han jobbet som lydtekniker og gik ind i tv-branchen, hvor han har produceret musikprogrammer bl.a. for MTV. Kan begyndte desuden at arbejde på sit debutalbum, som kom på gaden i 2011 og hvor alle sangene er skrevet af ham selv.

Can Bonomos musikstil kan nemmest beskrives som en blanding af mange forskellige genrer, herunder tyrkisk traditionel musik, som han ofte blander med electronica og alternativ rock. Desuden benytter han ofte fransk harmonika og soul-inspirerede toner.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,58 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Jeg elsker normalt Tyrkiets bidrag og har en lang række favoritter fra landet med de herlige orientalske indslag. Hadise, Kenan, Sibel og fantastiske MaNga fra 2010 har alle leveret dejlige Eurovision-bidrag, som tåler gentagelse fra år til år.

Når det er sagt, så stopper de rosende ord omkring Tyrkiet. I år har jeg meget svært ved at følge valget. Can som performer og sanger er det mindste problem. Selvom Cans stemme irriterer mig, og han ikke ligefrem er den fødte danser, så kunne man se igennem fingre med dette, hvis bidraget levede op til Tyrkiets sævanlige høje standard. Men det gør det IKKE! Teksten i sig selv er en fornærmelse "I’m a lonely sailer, drinking the night away…Hop up to my ship, baby, I’ll make you fly. You love me and you know that, baby, don’t you lie."

NO way Mr. Lonely Sailor! Når et omkvæd indeholder så mange "Oh, oh’s" og "Na nanina’s", så ved man bare at det ikke har taget mange minutter at begå teksten.

Jeg kan godt lide de orientalske indslag i melodien og de instrumentale mellemspil, men det kan bare ikke redde et kedeligt, intetsigende og billigt produceret nummer.

Desværre går Tyrkiet nok videre alligevel. Landet har flere venner i semifinalen og diaspora-stemmer i andre.

Jeg giver 3 ud af 10 stjerner for sejlersangen, et håbløst omkvæd og en af de største skuffelser i årets ESC.

Danmark i finalen! Startposition nr. 15

Stort tillykke til danske Soluna Samay og hendes team med finalepladsen og den flotte performance i aftenens semifinale.
Her blev det til 9 ud af 10 rigtige semifinalister, så alt i alt en dejlig aften.

Der var ikke de store overraskelser i semifinalen. De 10 finalister blev følgende: Island, Grækenland, Albanien, Rumænien, Cypern, Danmark, Rusland, Ungarn, Moldova og Irland

Ved den efterfølgende pressekonference trak finalisterne deres startposition og du kan se resultatet herunder:

01: U.K.
02: Hungary
03: Albania
04:
05:
06: Russia
07: Iceland
08: Cyprus
09: France
10: Italy
11:
12:
13: Azerbaijan
14: Romania
15: Denmark
16: Greece
17:
18:
19: Spain
20: Germany
21:
22:
23: Ireland
24:
25:
26: Moldova

The big 5 og Azerbaijan, som var udtrukket på forhånd er markeret med fed skrift.

Vores bud på aftenens 10 finalister

Så er det ved at være tid til at komme med mit endelige bud på årets 10 finalister fra semifinale 1.

Kl. ca. 23.00 er vi meget klogere på, hvilke sange, der formåede at skille sig nok ud til at appellere til både tv-seerne og juryen og lige så vigtigt: hvem, der må tage det tidlige fly hjem fra Azerbaijan.

Et er sikkert! Jeg får aldrig ret og der sker ALTID overraskelser. Fra den gruppe semifinalister, som af bookmakere, fans og pressen anses som sikre finalister, vil der altid være en eller måske et par stykker, som chokerer Eurovision-verdenen og flopper. Ligeledes ser vi næsten altid undertippede bidrag imponere og kvalificere sig, måske endda i toppen af årets konkurrence.

Allerede i første semifinale i fjor skete der store overraskelser. Forhåndsfavoritten ”Haba haba” fra Norge måtte sige farvel, før det hele rigtig kom i gang. Det samme måtte 2 af de helt sikre finalelande, nemlig Armenien og Tyrkiet, som begge mistede deres 100% kvalifikationsrekord.

Det store spørgsmål er: Hvad vil Europa have i år?

Her kommer mit bud: De 10 lande har ændret sig adskillige gange i løbet af de sidste måneder og henover prøverne i Baku og når jeg ser showet i aften, ændrer de sig nok igen. Mit bedste gæt i tidens løb har været 9 ud af 10. Det var før juryens introduktion i semifinalerne og det dårligste gæt var 5 rigtige, så det endelige resultatet vil med garanti ikke se sådan her ud senere i aften.

Først får I de 10 sange, som jeg synes har FORTJENT at gå videre. Det er Island, Rumænien, Danmark, Albanien, Cypern, Irland, Schweiz, Israel, Letland og Østrig.

Her er hvordan jeg FORVENTER det kommer til at gå:

Opdelt i kategorier, så er der de sikre, de sandsynlige, på grænsen og så de håbløse: Bidragene er sorteret i prioriteret rækkefølge efter sandsynlighed i hver gruppe.

Sikre:

Island
Rusland
Rumænien

Danmark
Cypern
Irland

Sandsynlige:

Grækenland
Albanien
Moldova

På grænsen:

Schweiz

Østrig


Ungarn
Israel


Letland

Finland

Håbløse:

Belgien

San Marino


Montenegro

 

 

1. Island
Jeg lægger ud med et af de lande, som burde være 100% sikre på en finaleplads. En oplagt juryfavorit, en flot både vokal og visuel performance og et bidrag, som skiller sig ud, især er kontrasten til Montenegro enorm. Dertil kommer sandsynligvis toppoints fra både Danmark og Finland. En mulig semifinalevinder.

2. Rusland
Dette er bestemt ikke mit favoritbidrag, men dog en stensikker finalist fra giganten Rusland. Bedstemødrene er noget helt nyt i Eurovision, det samme er deres musikstil. Kombineret med Åhrrrrrr-faktoren, som får folk til at stemme på bidraget, kun fordi de der er søde ældre damer med, og Ruslands hidtidige kvalifikationsstatistik, så er Rusland endnu en kandidat til sejren i semifinale 1. Dog skal det tages med i betragtningen, at gruppen ifølge folk i Baku ikke leverede nogen solid vokal til juryprøven, hvilket kan få betydning for placeringen i toppen af semifinalen.

3. Rumænien
Den latininspirerede Zaleilah er blandt mine personlige favoritter og samtidig et fængende sommerhit, som burde appellere til både jury og tv-seere. En stærk vokal og en effektiv koreografi, som er med til at underbygge den iørefaldende rytme i sangen. Rumænien er samtidig blandt landene med 100% kvalifikationrekord, hvilket der ikke bliver lavet om på i år. Derimod er Rumænien endnu en top-kandidat til både semifinale og finalesejr

4. Danmark
Danske Soluna og teamet leverer en flot sang, som virkelig skiller sig ud i feltet. Det er originalt, uskyldigt, troværdigt og helt uden diverse gimmicks, som mange andre nationer benytter sig af. Soluna giver en stærk vokal performance og rent visuelt skiller bidraget sig også ud. En juryfavorit såvel som en sang, der appellerer til seerne.

5. Cypern
En virkelig iørefaldende og moderne up-tempo sang, som leveres med et effektivt sceneshow og en solid vokal. Ivi er utrolig smuk og ligner næsten en gudinde mod den traditionelt græske baggrund. En stærk konkurrent til Grækenland, men begge sange burde trække stemmer nok til en finaleplads.

6. Irland
Tvillingerne fra det irske leverer en catchy sang og en af mest iøjenefaldende performances i aftenens show. Duoen har masser af fans i Europa, og sidste år var det faktisk juryen, som gav højst points i Irlands flotte Top 10 placering. Så med en start som nummer 18, et bidrag, som efter min mening har mere at byde på end Lipstick og en effektiv koreografi, så tror jeg bestemt, der er gensyn med Jedward igen på lørdag.

Fra de sikre til de sandsynlige.

7. Albanien

Nok den største stemme i Eurovision Song Contest 2012. Rona leverer sangen med så meget power og følelse, at bidraget vil skille sig ud og blive husket – også selvom Albanien har trukket en tidlig start. Juryen har tidligere vist sig at gå efter store stemmer, f.eks. Eva vil sende Rona godt på vej mod den finaleplads, som Albanien i høj grad har fortjent

8. Grækenland
Grækenland er gået fra at være sikker finalist til at være blandt de sandsynlige i løbet af de sidste par dage. Selvom Eleftheria ikke har givet en 100% fejlfri vokal, så tror jeg alligevel på at det fængende, græsk inspirerede sommerhit og den effektive koreografi, kan skaffe den succesrige Eurovision-nation endnu en finaleplads. Men vi husker stadig, hvordan det gik armenske Emmy i fjor med en lidt usikker vokal, en sang som ikke vil blive husket som noget mesterværk, meget fokus på sceneshowet og en tidlig start. Kan Grækenland få samme skæbne i år?

9. Moldova

Jeg er bestemt ikke nogen fan af "Lautar". Faktisk er det blandt de bidrag, som jeg bevidst er gået udenom, fordi både melodien, teksten, den dårlige engelske udtale og sceneshowet irriterer mig. Senest har jeg læst flere anmeldere med noget nær samme opfattelse. Derfor har jeg flyttet Pasha fra sikker finalist til sandsynlig. Et farverigt indslag, en effektiv koreografi og så er Moldova blandt de sikre nationer i Eurovision.

Det efterlader 1 plads til 6 bidrag i en meget åben semifinale. Jeg tror den går til Schweiz eller Østrig.

10. Schweiz

Mit valg på denne sidste finaleplads stod imellem en rocksang eller Østrigs up-tempo hip hop-bidrag (på østrigsk), og set i betragtning af at juryen kunne dræbe Østrigs chancer og at der med garanti er et publikum for rock i Eurovision, ja så fik de østrigske brødre den sidste plads. Energisk performance og en iørefaldende coldplay-inspireret sang.

Tæt på finalen mener jeg også Ungarn, Israel og Letland må være. Ungarn med et meget mainstream, softrock bidrag, som måske ikke er helt memorabelt nok og i rockgenren taber til Schweiz. Israel med et unikt old-school 70’er inspireret bidrag – velfremført og med en stærk vokal, men som måske ikke har så bred en appel? Omvendt så endte Serbiens 60’er inspirerede "Caroban" på en fin placering i fjor. Letland sender en sang med en utrolig iørefaldende melodi, men en tekst og en performance som deler vandene. En tidlig start og en lidt for cheesy tekst kan betyde, at Letland misser finalen. Sidste land i denne kategori er Finland, som jeg i aften har flyttet fra "De håbløse". En flot og speciel sang, som evt. kan appellere til juryen? Men sprogvalget og den meget stille melodi vil efter koste Finland finalepladsen.

Helt uden chancer er Montenegro og San Marino, som efter min mening er en hån mod konkurrencen. Belgiske Iris forsøger, men medmindre juryen sender en hel del stemmer efter bidraget, så tror jeg også Belgien må tage det tidlige fly sammen med Rambo og Valentina.

 

IT-mandens finalister

Michael, som jo i januar imponerende nok gættede vinderen i Dansk Melodi Grand Prix 2012, kommer her med sit alternative bud på 10 finalister:

Island
Grækenland
Letland
Rumænien
Belgien
Cypern
Danmark
Rusland
Moldova
Irland

G.E.E. Reviews: Sverige (repostet)

Ungarn

Efter sidste års 3. plads til Eric Saade og hans "Popular" i Düsseldorf var Sverige forud for dette års udgave af Melodifestivalen. Mange kendte navne var at finde både blandt kunstnere og sangskrivere, heriblandt Danny Saucedo, der endte på en andenplads sidste år og tidligere Eurovision-vinder Charlotte Perelli.

Efter 1. delfinale meldte der sig endnu en favorit i årets feltm nemlig Loreen og hendes "Euphoria" skrevet af Thomas G: son og Peter Boström. Finalen i Melodifestivallen endte med at blive en duel mellem Danny og Loreen, hvor de fleste af de øvrige deltagere blev reduceret til statister. Disse to numre vandt i alt 55% af seerstemmerne, og modtog ti af elleve 12-pointere fra de internationale juryer. Mest populære var Loreen, der opnåede ikke mindre end 670.,551 telefonstemmer, som er en rekord i Melodifestivallen. Med 268 point samlet, gik hun hele vejen og er Sveriges repræsentant i Baku.

 

Om årets repræsentant

Loreen med det borgerlige navn Lorine Zineb Noka Talhaoui er født og opvokset i Sverige, men har marokkanske forældre af Berber-oprindelse. Hun blev første gang kendt i Sverige, da hun deltog i 2004-udgaven af ??Idol. Her opnåede hun en fjerdeplads, hvilket betød, at hun var udgav en single med duoen Rob N ‘Raz.

I de følgende år valgte Loreen dog at gå en anden vej end musikken og arbejdede som studievært på kanalen TV400 og lagde svenske stemmer til forskellige tegnefilm.

I 2011 deltog Loreen i Melodifestivalen, hvor hun havde stor succes med sangen "My Heart is refusing me". Loreen nåede "Andra chancen", hvor det desværre ikke blev til en finaleplads. Hun fik dog så meget ros og opmærksomhed, at hun prøvede lykken igen i dette års Eurovision Song, hvor alting klappede for den 28-årige sangerinde.

Euphoria er skrevet af de 2 sværvægtere indenfor musikindustrien, nemlig Thomas G: son og Peter Boström. For G: sons vedkommende er dette hans 6. deltalgelse i Eurovision Song Contest. Det var G:son, der i 2010 stod bag "In a Moment Like This", som Chanée og N’evergreen sang til en flot 4. plads i Oslo. Derudover har han skrevet en lang række bidrag til de nationale finaler i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Letland, Polen, Rumænien, Belgien og Spanien.

Peter Boström har tidligere skrevet flere Melodifestival bidrag, herunder "Manboy" til populære Eric Saade, men opnåede sin første sejr med Loreen og skal derfor deltage i Eurovision Song Contest for første gang i år.

Udover "Euphoria" har Peter Boström været med til at skrive dette årsnorske vindersang "Stay" sammen med artisten Tooji og Figge Boström.

Også G: son har to bidrag med til Baku. Udover "Euphoria" har han været med til at skrive Spaniens bidrag "Quedate conmigo".

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 8,14 ud af 10 mulige og et rekordantal 10-taller.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Loreen har været min favorit, fra jeg hørte hende første gang i melodifestivalen, og jeg var (og er) sikker på at Sverige, hvis de valgte Loreen, var så godt som sikre på at sejre i Eurovision Song Contest 2012.
Producerne bag ”Euphoria” har begået et sandt mesterværk, hvis lige vi ikke ser mange af i Eurovision. Teksten er isoleret set ikke noget specielt, men kombineret med Boströms fantastiske melodi, backingtracket og tilsat en sangerinde i verdensklasse, så har vi årets bedste bud på en vinder.
Loreens vokal er i en klasse for sig, jeg vil endog påstå at hun er blandt årets 3 stærkeste sangere. Hun kan danse og så giver hun en helt fantastisk karismatisk performance, som skiller bidraget ud. Den lidt dystre og mørke stemning, Loreens specielle dans og hendes overbevisende formidling af teksten og følelserne i sangen gør ”Euphoria” utrolig memorabel. Det er en sang, som man ikke sådan lige glemmer igen og så er omkvædet så iørefaldende, at man kan synge med allerede første gang.
Efter at have hørt ”Euphoria” de første 10000 gange, elsker jeg den stadig! Under den sidste del af sangen, hvor tempoet daler, og Loreen synger "Forever we sail into infinity" og når sneen falder ned på Loreen, får jeg stadig kuldegysninger og en lille tåre presser sig på. Det er intet mindre end genialt!!!

”Euphoria” er samtidig årets absolutte fanfavorit, hvilket ofte har vist sig, at være en negativ ting. Sidste år endte både Amaury og Kati Wolf helt uden for Top 10 med 2 af de sange, som fansene stemte helt til tops i diverse polls. Jeg tror dog på at Loreen vil hæve forbandelsen og sende Eurovision Song Contest 2013 til Sverige. Spørger du mig, så kommer Loreen til at tage en jordskredssejr som Rybak i 2009.

Jeg giver 10 ud af 10 stjerner til årets Eurovision-vinder.

4 bud på aftenens 10 finalister

Untitled Document

4 bud på aftenens 10 finalister

Som en optakt til aftenens show, samler vi her op på de seneste Polls, Reviews, Facebook-ratings samt bookmakernes odds, som de ser ud i pr. d.d. Du får således 4 forskellige bud på aftenens 10 finalister. Kom gerne med dit personlige bud i Facebook-boksen under artiklen.

Bookmakerne

Ved et kig på www.oddschecker.com, som samler odds fra en lang række bookmakere. Så får vi denne placering af aftenens 10 semifinalister.

Land Gnsn. Odds
Romania 1,02
Iceland 1,05
Denmark 1,058
Russia 1,081
Greece 1,152
Moldova 1,229
Ireland 1,25
Cyprus 1,326
Albania 1,604
Switzerland 1,82
   
Hungary 1,821
Israel 1,965
Finland 2,597
Belgium 2,674
Austria 3,907
Latvia 3,95
Montenegro 9,79
San Marino 10,93

Skal man tro bookmakerne, så bliver aftenens 10 semifinalister altså de 10 lande, hvis odds er markeret med grønt, med Rumænien, Island og Danmark i Top 3. Ungarn og Israel er tæt på finalepladserne og kan evt. erstatte Schweiz eller Albanien som tætteste konkurrenter.

Helt umuligt, ifølge bookmakerne, bliver det for Montenegro og San Marino.

 

Facebook-rating

Forud for prøverne, kørte vi på Good Evening Europes facebookprofil en "afstemning", hvor folk kunne tildele hvert bidrag en karakter fra 0 til 10. De 10 finalister ifølge denne rating, er markeret med grønt. I top 3 mener et udpluk af de danske og internationale Facebook-venner, at vi kommer til at se Island, Danmark og Cypern i Top 3. Igen er Montenegro og San Marino isoleret i bunden.

Land Facebook-rating
Island 8,4
DK 7,79
Cypern 7,15
Rumænien 7,01
Letland 6,84
Ungarn 6,6
Moldova 6,54
Schweiz 6,41
Grækenland 6,38
Israel 5,84
   
Finland 5,75
Irland 5,33
Belgien 5,14
Albanien 4,56
Rusland 3,72
Østrig 3,19
San Marino 2,78
Montenegro 1,34

 

Good Evening Europes reviews

Som en optakt til årets konkurrence, har G.E.E. anmeldt årets sang og tildelt hver sang en stjerne mellem 0 og 10. Du kan se anmeldelserne her. Her bliver det til top3-placering til Island, Cypern og Rumænien.

Bedømt ud fra antal stjerner giver det en finaleplads til de 8 sange, som er markeret med grønt. De sidste 2 pladser skal fordeles med de 4 lande, som er markeret med gult.

Alene baseret på personlig smag og uden at tage landenes chancer i betragtning, så bliver de 2 sidste lande i finalen Letland og Finland.

Land G.E.E.
Island 9
Cypern 9
Rumænien 9
DK 8
Schweiz 8
Israel 8
Irland 8
Albanien 8
Letland 7
Finland 7
   
Østrig 7
Grækenland 7
Ungarn 6
Rusland 5
Moldova 3
Belgien 2
San Marino 1
Montenegro 0

 

Good Evening Europes Semifinale poll

De sidste par måneder har det været muligt at forudsige hvilke 10 semifinalister, der går videre fra hver semifinale i G.E.E.s semifinale polls, som du finder her. Semifinale 1 Poll’en lukkede idag kl. 12:00 og herunder ser du resultatet. De 10 lande med procenter markeret med grønt er de 10 finalister, mens Ungarn og Moldova er tætteste konkurrenter lige uden for Top 10. Top 3 kommer ifølge G.E.E.s besøgende til at bestå af Danmark, Cypern og Rumænien.

Land Procent
Denmark
Cyprus
Romania

Iceland

Greece

Ireland

Russia



Switzerland

Moldova

   
Hungary

Latvia

Israel
Austria
Finland
Belgium
San Marino  
Montenegro

 


Se videoer fra 1. dress rehearsal

Dress rehearsal 1. semifinale

Mandag eftermiddag blev det tid for den første dress rehearsal eller generalprøve og sidste chance for at rette op på sin performance, før juryerne skal stemme udfra den performance, de ser ved generalprøven mandag aften.

Herunder kan du se videoer fra alle dagens performances ved 1. generalprøve i semifinale 1.

Tak for ESCKaz for lån af videoer.

 

1. Montenegro

2. Island

 

3. Grækenland

4. Letland

5. Albanien

6. Rumænien

 

7. Schweiz

8. Belgien

9. Finland

 

10. Israel

11. San Marino

 

12. Cypern

 

13. Danmark

 

14. Rusland

 

15. Ungarn

 

16. Østrig

 

17. Moldova

 

18. Irland

 

G.E.E. Reviews: Kroatien

Kroatien

Efter opløsningen af Jugoslavien i 90’erne, var Kroatien blandt de mest succesfulde af de tidligere republikker, når det kom til ESC resultater. Men i de seneste år, er lykken vendt og vi skal tilbage til 2009 for landets sidste finaledeltagelse.

Om årets repræsentant

I år valgte man både kunstner og bidrag internt. Valget faldt på en af Kroatiens mest berømte kvindelige kunstnere, Nina Badric og hendes sang "Nebo".

Nina Badric er født i 1972 og har været et stort navn på den kroatiske musikscene siden starten af 90erne. Hun fik sit gennembrud med dancemusik, men har gradvist bevæget sig i retning af mere mainstream pop, soul og r’n’b. Hun har opnået stor popularitet både hjemme i Kroatien og på tværs af store dele af Balkan og i Tyrkiet. I dag har hun udgivet i alt syv albums og står bag en lang række førstepladser på diverse hitlister. Ved siden af sangkarrieren har Nina haft succes som model, blandt andet for den eksklusive producent Frédérique Konstants ure.

Fire gange tidligere har Nina Badric forsøgt at repræsentere Kroatien i ESC, men uden held. Tre gange forsøgte hun sig i midten af det 90erne og i 2003 måtte hun nøjes med andenpladsen.

Nina Badric er kendt for at skrive de fleste af hendes egne sange, og det er også tilfældet med den sang hun skal synge i Baku. Nebo betyder himlen og sangen kommer fra Ninas syvende studiealbum, der udkom sidste efterår.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,53 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

I modsætning til f.eks. Albanien, så er dette her skrækeksemplet på hvor galt, det kan gå, når man ændrer på en sang og laver den meget moderne "Eurovision-version". Fra at være i min Top 10 undervejs i udvælgelserne, er denne her faldet et godt stykke ned på min liste. Den blide, smukke ballade er gjort mere tempofyldt og hårdslående og det har fjernet følelserne fra den. Ligeledes er den flotte afslutning væk. Efter min mening har det gjort sangen kedelig og intetsigende i forhold til tidligere.

Jeg elsker normalt Balkan-ballader HØJT, men jeg synes ikke "Nebo" kan konkurrere med de øvrige bidrag i denne genre. Især udstilles bidraget i forhold til Slovenien, som leverer en flot og memorabel Balkan-ballade lige før Kroatien og Zeljko, som indleder semifinalen med en af årets vinderkandidater indenfor genren.

Nina har en meget flot, mørk, dyb og sensuel stemme, som er med til at løfte bidraget. Om det er nok til en finaleplads vil nok i høj grad blive afgjort af hvordan sangen præsenteres og hvordan især Slovenien klarer sig på scenen i Baku. Semifinale 2 byder på 6-7 sange, som konkurrerer indenfor (Balkan)-ballade genren og der bliver ikke plads til dem alle i finalen. Slovenien og Kroatien vil som følge af lodtrækning nærmest komme ud i en face-off, idet den ene vil skille sig og efter al sandsynlighed fjerne opmærksomheden fra den anden.

Jeg giver 5 ud af 10 stjerner for en udemærket, velsunget ballade, som dog havde potentiale til meget mere.

Translate »