Tuesday, November 12, 2024
Home Blog Page 126

G.E.E. Reviews 2012: Ungarn

Ungarn

Om årets repræsentant

Medlemmerne i Compact Disco mødtes tilbage i 2005, men det var ikke før 2008, at bandet blev grundlagt. De arbejdede med deres første album indtil september 2009 og i december samme år kom det på gaden med titlen "Stereoid". Singlen "I’m in Love" var et stort i hit og bl.a. på top 10 på de ungarske dance-hitlister. Næste single "Without You" blev udsendt og efter den gode start spillede Compact Disco på en lang række festivaler i sommeren 2010.

Gruppens andet album "II" udkom i 2011 og singlen "Feel The Rain" klarede sig godt på radio-hitlisterne i hjemlandet. Som et resultat af bandets stigende popularitet blev de nomineret til flere priser ved "Fonogram Awards", som er den ungarske musikprisuddeling samt ved MTV awards.

Bandet består af sanger Csaba Walkó, bassist Attila Sándor, Pál Gábor på keyboard og Behnam Lofti, står for effekter.

I 2011 udgav de singlen "Sound of Our Hearts" – og senere sendte de den til den ungarske preselection til Eurovision Song Contest – "A Dal", som de altså vandt.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,6 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"Sound of our hearts" har store lighedspunkter med rumænske Hotel FMs "Change" fra 2011, både genremæssigt men også mht. sangens budskab. For mig forbliver det et noget gennemsnitligt nummer, velproduceret og med potentiale til at blive et pænt radiohit, men på den anden side også forglemmeligt. Jeg er i tvivl om bidraget efterlader nok indtryk til at blive husket når stemmerne skal afgives.

Omkvædet er stærkt, men versene virker for anonyme og trækker det samlede indtryk ned. Studioversionen af "Sound of our hearts" burde sikre gruppen en finaleplads, men efter at have set liveversionen er jeg meget i tvivl. Forsangerens vokal er mildt sagt usikker og den samlede performance i den lokale finale manglede en decideret wow-effekt. Hvis ikke vokalen forbedres, vil juryen sende denne her ud i mørket.

Ungarns fordel er deres heldige startlodtrækning, som gør landet til mulige finalister.

 

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for studioversionen – et moderne mainstreambidrag med et godt budskab.

G.E.E. Reviews 2012: Danmark

Danmark

Om årets repræsentant

Remee og Chief 1 opdagede Soluna Samay via de sociale medier, da de ledte efter en solist til deres wild card i Dansk Melodi Grand Prix 2012. De kunne imidlertid let have mødt Soluna på gaden, hvor hun ofte optræder som gademusikant, både i København og andre storbyer rundt omkring i Europa. Den 21-årige sangerinde og sangskriver har sunget hele sit liv og besøgt mange af verdens kontinenter.

Soluna Samay begyndte at synge på gaden i en alder af 6 sammen med hendes far, som levede af at synge på gader og stræder over hele verden. Hendes far lærte hende at spille trommer, kontrabas og guitar, og allerede som 10-årig, skrev Soluna sine første sange. Siden da har hun spillet, både alene og sammen med sin far, for at tjene til livets ophold hver sommer.

Soluna Samay er født og opvokset i Guatemala, sammen med hendes tyske far og hendes schweizisk/tyske mor. Da Soluna var 10 år gammel, flyttede familien til Danmark, og slog sig ned på Bornholm. I dag bor Soluna i København og taler 5 forskellige sprog.

I 2010 udskiftede 21-årige Soluna dog landevejene med et musikstudie for en stund. Resultatet blev debutalbummet "Sing Out Loud", som kom på gaden i 2011. Især sangen "Two Seconds Ago" blev spillet flittigt på P4 og gav hende også en plads i P3s Karrierekanonen.

Om sangskriverne

Mikkel Johan Imer Sigvardt, bedre kendt som Remee har skrevet og co-produceret flere end 60 hits på verdensplan og solgt over 25 millioner plader.
Han slog igennem i 1992 som rapper, sangskriver og producer i bandet Sound af Seduction. I 1997 lancerede Remee med stor succes duoen Soap, bestående af Saseline og Heidi, som han både skrev og producerede for Soap. På internationalt plan, har Remee skrevet og produceret for og samarbejdet med kunstnere som Robyn, Blue, Private og mange flere. Desuden kender de fleste Remee fra X-Factor, hvor han fungerede som sommer i tre sæsoner fra 2008-2010. I første udgave af tv-showet førte han den dengang kun 15-årige Martin til sejren.

Chief 1 er først og fremmest kendt fra Danmarks første rapgruppe Rockers by Choice. Som producer og sangskriver har han derudover solgt over 1 million albums i Danmark og har arbejdet sammen med navne som Kim Larsen, Outlandish, Niklas, Christina Groth og Ace of base.

Remee og Chief 1 har skabt pladeselskabet REACH og har bl.a. modtaget den prestigefyldte "Ivor Novello" pris for en af de mest spillede sange i England i 10 år, (Jamelias "Superstar").

Isam B er af mange kendt som den ene tredjedel af rap-gruppen Outlandish, som bl.a. har hittet med "Look Into My Eyes", "I Only Ask of God", "Aicha" og "Guantanamo", der alle har fået stor opmærksomhed i Europa. Nogen mener endda, at Outlandish har sat nye standarder for, hvad man kan blande sammen. Deres albums indeholder en skøn forening af hiphop, pop, rap, samples, strygere, skønsang og kor.

Jeres dom

Bidraget har fået rigtig flot modtagelse hos jer, med en masse 10-taller. Flere fans har endda forsøgt at sprænge skalaen og givet mere end 10 🙂 På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,79 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Danmark har i år truffet et rigtig godt valg. Et meget professionelt sangskriverteam, en karismatisk og dygtig sangerinde med en meget interessant stemme samt et moderne, iørefaldende og velproduceret bidrag.

Jeg er vild med stemningen på scenen, de faldende gyldne blade og det setup, som var valgt til den danske finale og som passer perfekt til Solunas gademusikant-stil. Generelt virker Solunas performance forfriskende, afslappet, autentisk og charmerende. Hun laver på sin helt egen måde en "Brdr. Olsen", som står i kontrast til mange bidrag, hvor koreografi og gimmicks er mere i fokus. Singer-songwriter stilen (på trods at at Soluna kun opfylder "singer"-delen) komplimenteres perfekt med guitaren om halsen og en sang med et meget personligt præg. Det er tydeligt, at sangskriverteamet har haft Solunas person og baggrund med i tankerne, da de skrev sangen. F.eks. giver "feels like I’m always living out of a suitcase…" rigtig god mening, når man kender til Solunas opvækst.

Soluna er sød, smuk og meget karismatisk som performer, hun har en unik og flot stemme og leverer en helt fantastisk liveperformance. Desuden har bidraget nogle af de samme kvaliteter, som ledte Tom Dice til tops i 2010 med "Me and my guitar".

Juryen vil med garanti elske "Should’ve known better" samtidig med at bidraget kan tiltrække seer-stemmer fra stort set alle aldersgrupper og fra fans af mange genrer.

Hos både bookmakere og fans er sangen meget populær og mange anser Danmark som en af kandidaterne til sejr i Baku.

Jeg giver 9 ud af 10 stjerner til et flot og professionelt produceret dansk bidrag, som nok skal give Danmark endnu en flot placering.

Sverige topper OGAE-afstemningen

Der er fuld gang i OGAE-afstemningerne rundt i Europa, en lang række OGAE-klubber har officielt afgivet deres stemmer, og du kan se resultaterne herunder.

Hver år afgiver medlemmerne af de officelle OGAE-fanklubber i Europa og Rest of the world stemmer til årets sange på samme vis, som tv-seernes stemmer i den store finale, altså ud fra “12-skalaen”. Selvom flere lande endnu mangler at afgive stemmer, så har vi allerede nu et ret godt bud på, hvem der er fanfavoritten til sejr i Baku. Hun er svensk og lader til at ville sprede eufori i hele Europa til maj.

 

# Land Total Ma Cy Lux Isr Blg It Az Ge Ir Ma. Al Gr Tu Ic Ro Bu Se
1 Sweden 319 12 12 5 12 12 8 12 12 12 12 8 12 5 12 12 12 12
2 Italy 176 7 8 10 7 7 10 5 8 12 7 12 4 10
3 Iceland 169 8 10 6 10 5 8 6 10 1 8 1 7 8
4 Serbia 160 10 4 7 5 6 8 7 3 5 4 10 10 5 10
5 Norway 133 6 12 8 10 6 4 2 6 4 7 8 2 4
6 Spain 107 3 4 12 3 10 6 4 3 3 7
7 Cyprus 88 3 8 1 10 5 8 1 8
8 Germany 67 6 7 3 7 8 7 3 1 4
9 France 56 5 6 2 4 2 7 2 3
10 Estonia 47 8 5 4 3 5 2 1
11 Russia 41 1 4 10 1 3
12 Romania 40 2 6 2 1 7 5 3
13 United Kingdom 35 1 6 8 6
14 Greece 33 5 2 2 3 2 2 4 2
15 The Netherlands 30 3 1 6
16 Denmark 26 2 5 10 7
17 Albania 22 7 3 10
18 Azerbaijan 18 5 7 6
19 Ukraine 15 10 5
20 Slovenia 13 2 1 6
21 Switzerland 12 1 6
22 FYR Macedonia 11 1 2 5
23 Turkey 8 4 4
24 Latvia 7 4
25 Hungary 6 6
26 Bosnia & H. 5
27 Ireland 5 3 1
28 Slovakia 4
29 Israel 4 4
30 San Marino 3
31 Finland 3
32 Malta 1 1

 

# Land Po DK Sw Arm Kro Fin UK Spa No Fr RoW Slv
1 Sweden 12 12 12 12 12 12 12 12 12 12 10 7
2 Italy 6 6 10 10 7 4 8 10 7 1
3 Iceland 7 8 8 6 10 1 3 10 6 12 10
4 Serbia 8 7 3 7 8 8 8 8 1 8
5 Norway 10 7 1 10 5 6 7 8
6 Spain 10 4 3 3 7 5 8 12
7 Cyprus 5 2 8 2 2 5 6 10 4
8 Germany 4 4 3 4 6
9 France 2 5 5 2 2 3 6
10 Estonia 3 6 1 2 7
11 Russia 4 6 4 5 3
12 Romania 2 1 4 7
13 United Kingdom 1 5 1 2 5
14 Greece 6 5
15 The Netherlands 1 10 3 6
16 Denmark 2
17 Albania 2
18 Azerbaijan
19 Ukraine
20 Slovenia 4
21 Switzerland 1 4
22 FYR Macedonia 1 2
23 Turkey
24 Latvia 3
25 Hungary
26 Bosnia & H. 5
27 Ireland 1
28 Slovakia 4
29 Israel
30 San Marino 3
31 Finland 3
32 Malta

 

 

 

G.E.E. Reviews 2012: Cypern

Cypern

 

Om årets repræsentant

Cypern repræsentant Ivi er via X-Factor kendt i både Grækenland og Cypern, hvor hun som kun 16-årig var en af de store favoritter i 2009/10-udgaven af programmet. Det kom som et mindre chok, da Ivi røg ud efter 12 programmer og endte på en samlet 6. plads. Hun havde imidlertid allerede nået af imponere tilstrækkeligt til at få en kontrakt med Sony i Grækenland.

I sommeren 2010 opnåede Ivi guld med pladen "Kalokairi Stine Kardia"og medvirkede desuden på et af sommerens største hit "San Erthi i Mera" med diverse hip-hop stjerner i Grækenland. Sidste år udkom album nummer to og desuden medvirkede Ivi på et af bandet Melisse’s hits.

Ivi blev allerede i august sidste år afsløret som cyperns internt valgte repræsentant og i en minifinale d. 25 januar i år fremførte Ivi tre meget forskellige bidrag. La La Love var på forhånd storfavorit og det var derfor ingen overraskelse, at Cypern valgte dette bidrag til Ivi.

Bidraget er skrevet i et græsk/svensk samarbejde mellem Alex Papaconstantinou, Bjørn Deep Ström, Alexandra Zakk og Viktor Svensson. Sidstnævnte har tidligere haft stor succes med sange til andre grækere og svenskere, deriblandt Elena Paparizou. Han har også arbejdet med Redon og Enrique Iglesias.

 

Jeres dom

Bidraget har fået rigtig flot modtagelse hos jer, med en hel del 10-taller. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,15 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Cypern leverer med "La la love" landets bedste bud på en topplacering, siden 2004 (Lisa Andreas). Ivi synger et moderne, glad og meget catchy bidrag, som leder tankerne hen på sol, sommer, strand, drinks og beachparty. Sangen har både en iørefaldende melodi, et sing-along-venligt omkvæd og et dansevenligt backing-track og så gentages omkvædet så mange gange, at man efter kort tid kan synge med.

Det helt store spørgsmål er Ivis livevokal, idet vi indtil videre kun har hørt lipsync fra hendes side. Ligeledes kan leveringen af et moderne sommerhit også hurtigt komme til at virke lidt fladt og u-imponerende, hvilket var tilfældet i den lokale finale.

Sammenlignet med nabolandet Grækenland, som i øvrigt konkurrerer i samme semifinale og med stor garanti sikrer Cypern et sikkert 12-tal, så foretrækker jeg Cypern med flere banelængder.

Med den rette performance tror jeg sangen kan appellere bredt og både samle stemmer i Vest/Øst samt hos Seere/Juryen. Jeg vil sammenligne genren og sangens formodede appel med Rumænien anno 2005, da Luminta Anghel og Sistem sang "Let me try" til en 3. plads.

Jeg tror på en finaleplads til Cypern, men tror desværre Ivi kommer i hård konkurrence med primært Norge, Sverige og evt. Grækenland i finalen, omkring de samme stemmer til denne genre.

Det bliver til 9 ud af 10 stjerner for én af mine favoritter i årets konkurrence og så håber jeg at Eurovision i Baku bliver "lykkens gang" for Cypern, som efter min mening blev berøvet en finaleplads i fjor med den smukke "San aggelos s’agapisas"

G.E.E. Reviews 2012: San Marino

San Marino

2 gange har miniputstaten San Marino forsøgt sig i Eurovision Song Contest – 2 gange har landet måttet tage et tidligt fly hjemad, efter manglende succes i semifinalen. En sidsteplads i semifinale 1 i debutåret 2008 og en 3. sidsteplads i semifinale 1, da Senit i fjor repræsenterede landet i Düsseldorf.

I år tager San Marino nye midler i brug i kampen om en finaleplads med den meget omdiskuterede Facebook-sang, som på grund af regelbrud i sidste øjeblik måtte ændres til "The Social network song". Melodien er skrevet af Eurovision-legenden Ralph Siegal (Ein bischen Frieden, 1982), som med årets bidrag rammer 20 Eurovision-sange.

Om årets repræsentant

Valentina Monette er født i San Marino, og har i mange år været aktiv i på musikscenen i sit hjemland. Hun udgav sit første solo album i september 2011, men har tidligere udgivet et par singler. Hun bevæger sig normalt primært indenfor stilarterne jazz, funk og soul musik. I 2008 indsendte hun "Se non ci sei tui" til San Marinos preselection i håbet om at repræsentere San Marino i debutåret, men det blev som bekendt MiOdio, der blev valgt det år.

Den 14. marts i år blev det annonceret at Valentina vil repræsentere San Marino i Eurovision Song Contest 2012 med sangen "Facebook Uh, Oh, Oh". Men allerede dagen efter blev det meddelt, at både sangtekst og titel overtrådte regel 1.2.2. i EBU regelsæt, hvori det fremgår, at sange bl.a. ikke må indeholde kommercielle budskaber.

Som følge heraf blev der lavet få tekstændringer og bidraget fik ny titel, nemlig "The Social Network Song (oh oh uh oh oh)"

 

Jeres dom

Bidraget har fået en noget kølig modtagelse, og flere fans ønskede faktisk at give negativ karakter til San Marino. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 2,78 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Det bliver en meget kort anmeldelse og jeg fortsætter i det kølige spor. Dette er simpelthen pinligt! Teksten kan jeg ikke beskrive som andet end direkte latterlig og tekstændringen fra Facebook til Social network sammen med et par beep-toner virker direkte frastøende og som en hån mod Eurovision og de regler konkurrencen bygger på. Det er bidrag som dette, der giver Eurovision sit plettede ry. Den hyppige brug af Uh og Ohs peger også i retning af den tarvelige produktion.

Sangerinden virker total utroværdig, kunstig og talentløs. Hvis man skal tro Wiki, så er Valentina 37!? og lytter man til noget af hendes tidligere materiale, forstår man på ingen måde, at hun har sagt ja-tak til denne parodi. I den forbindelse forstår jeg heller ikke at en Eurovision-legende som Ralph Siegal vil lægge melodi til en denne tekst.

Juryerne vil uden tvivl slagte bidraget og jeg kan ikke se hvordan San Marino skal få stemmer? Havde det været et land i Østeuropa med "venner", var det måske muligt at undgå 0-points, men jeg tror på en sidsteplads til Valentina og San Marino.

Jeg giver 1 ud af 10 stjerner for Ralph Siegals udemærkede melodi og håber at San Marino vender tilbage med andre toner i 2013.

G.E.E. Reviews 2012: Israel

Israel

Israel havde sin debut i ESC i 1973. I samme årti vandt de konkurrencen 2 år i træk. I både 1978 og 1979 først med "A-Ba-Ni-Bi" af Jizhar Cohen og The Alpha Beta og året efter med "Hallelujah" sunget af Milk & Honey.

Deres tredje og seneste sejr var i 1998 med Dana International og hendes "Diva". Dana prøve ved sidste års Eurovision Song Contest at gentage succesen, men blev sorteret fra i semifinalen. I år er det Izabos tur til at prøve lykken i Eurovision Song Contest for Israel.

Israels deltagelse var ifølge flere medier ikke en selvfølge i 2012. Datoen d. 26. maj er en national helligdag, hvor det i henhold til landets love ikke er tilladt at deltage i internationale arrangementer. Desuden overvejede Israel sikkerheds-aspekterne ved at sende en delegation til Baku meget nøje, før de bekræftede deres deltagelse d. 7. august sidste år.


Om årets repræsentant

Den israelske tv-kanal IBA valgte denne gang både kunstner og sang internt. Valget er faldet på gruppen Izabo, der synger sangen "Time". Izabo er et israelsk band bestående af fire musikere, der alle kommer fra området Petah Tikva i Israel.

Gruppen har eksisteret siden 1989 og de ??nuværende medlemmer er Ran Shem Tov på vokal og guitar, Shiri Hadar på keyboard, Jonathan Levy på bas og Nir Mantzur på trommer. Izabos musikstil er meget unik, men musikken er ofte beskrevet som indie rock. Bandet har udgivet to albums, som har fået gode anmeldelser. "Time" syges mest på engelsk, men omkvædet indeholder få linjer på hebraisk.

Jeres dom

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,84 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Denne her sang har delt vandene. En lille gruppe fans, deriblandt undertegnede er faldet 100% Israels lettere gakkede, glade og festlige "Time", mens andre fans i lighed med bookmakerne ikke levner landet mod syd de store chancer.

Jeg er vild med den autentiske 70’er lyd, den særprægede vokal og den glade og løsslupne stemning i sangen. Jeg kan godt li blandingen af engelsk i versene og de højtpitchede korstemmer i omkvædet, som er med til at give hele bidraget et satirisk udtryk. Desuden virker hele produktionen meget professionel og troværdig.

Det her er originalt, anderledes og charmerende og efter min overbevisning et bidrag, der i både genre, vokal og performance vil skille sig ud.

Er jeg i øvrigt den eneste, som kan se forsangerens slående lighed med Zlatko Buric??

Sidste år fik Serbiens 70’er revival "Caroban" en ganske flot modtagelse. Jeg tror og håber på at Israels unikke og festlige bidrag får en billet til finalen og en pæn placering i næheden af Top 10.

Izabo får 8 ud af 10 stjerner herfra.

Forberedelserne i gang i Europa

Alle 42 lande er i øjeblikket i gang med forberedelser til Eurovision Song Contest 2012 i Baku. I denne artikel bliver du løbende opdateret omkring Eurovision-artisternes planer til Baku. Hvordan bliver sceneshowet? Hvem skal med på scenen som backing-sangere? Bliver Eurovision-showet en kopi af showet fra den nationale finale eller er der planer om en helt ny performance?

Alle disse spørgsmål og flere forsøger vi at besvare, så snart der kommer nyt fra de forskellige delegationer. Så følg med her på siden og være klar til Eurovision Song Contest 2012 i Baku til maj.

Nye opdateringer finder du øverst i artiklen.

Slovenien Eva Boto – "Verjamen"

Eva Boto øver i disse dage sin scenepræsentation til Baku. I den forbindelse uploadede hun forleden billeder fra træningslokalet til Facebook. Du kan se billederne her.

 

Finland Pernilla Karlsson – "När jag blunder"

Kjolen, som Pernilla vil bære på scenen i Baku er designet af Katri Niskanen – vinderen af den første udgave af den finske konkurrence Project Runway 2009 (Muodin huipulle).
Hun har også arbejdet med en lang række af Finlands førende musikere. Pernillas tøj er stadig en hemmelighed, men vil blive afsløret ved første dress rehearsal i Baku. Katri udtaler i den forbindelse, at kjolen skal være imponerende, idet Pernillla skal være alene på scenen med en cellist. 

 

Sverige Loreen – "Euphoria"
En række ændringer har måttet gennemføres i den performance, som vi så i Melodifestivalen. Det skyldes at EBU kører med nogle lidt andre regler end SVT.

I Eurovision Song Contest er forhåndsindspillede backing-vokaler ikke tilladt, idet alle vokaler skal fremføres live. Ligeledes tillader man i Eurovision Song Contest ikke at backing-sangerne er skjulte. De skal være på scenen sammen med solisten.

Med sig på scenen får Loreen få de 3 bakcing-sangere Johanna Beijbom, Britta Bergström and Monica Starck samt den mandlige danser dancer Ausben Jordan. Det er dog planen, at backing-sangerne skal være så usynlige som muligt i Loreens performance.

"Vi vil gøre dem så usynlige som muligt", udtaler Christer Björkman til SVT. "Vor ambition er at de ikke skal ses, for de er ikke en del af selve nummeret. Vi vil skabe en egen verden til Loreen på scenen."

Til trods for ønkset om at eksponere dem så lidt som mulig, skal backing-trioen indøve en enkel koreografi med SVTs Rennie Mirro og koreografen Ambra Succi.

Det er ikke hvem som helst, Loreen får med sig på scenen: Johanna Beijbom har bl.a. været backing-sanger for Olivia Lewis, som repræsenterede Malta ved Eurovision i2007 med sangen Vertigo.

Britta Bergström har optrådt på grand prix-scener adskillige gange. Sidste år sammen med den russiske repræsentant Alex Sparrow. Hun var også backing-sanger for Andreas Jonhson i dette års Melodifestivalen.

Monica Starck har udgivet 2 solo albums og samarbejdet med flere kendte navne såsom Lisa Nilsson, Ulf Lundell, Tomas Di Leva, Lisa Miskovsky, Lars Winnerbäck og Andreas Johnson. Sidstnævnte var hun desuden backing-sanger for i Melodifestivalen.

Østrig Trackshittaz – "Woki mit deim popo"

Ved den nationale finale i Wien indgik et sceneshow, som kræver at al lys i salen slukkes, for at dansernes neonfunktioner kan ses. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre i Baku, så for at være på forkant med det hele, har ORF og duoen Trackshittaz tænkt kreativt og lover, at de leverer et helt andet show med overraskelser.

Spanien Pastora Soler – "Quédate conmigo"

Den spanske solist Pastora Soler får selskab på scenen af María López, Rebeca Rods, Sheila Blanco, Miguel Antelo og Antonio Sepúlveda. Der vil således være de tilladte 6 personer på scenen.

Malta Kurt Calleja – "This is the night"

Som følge af ønsket om en bedre backing-sanger, bliver Yenia Vella erstattet af Amber. Maltas repræsentant Kurt Calleja får således Rebecca Spiteri, Christian Calleja, Kevin Calleja, Warren Bonello og Amber med sig på scenen i Baku.

Amber er vinder af Konkors Kanzunetta Indipendenza med sangen “Trid Tapprezza”.

Bosnien Maya Sar – "Korake ti znam"

Maya vil synge alene på scenen i Baku. I et tv-show på TV1 fra Sarajaevo, udtalte Maya følgende omkring sin optræden: “The song Korake ti znam is full of emotions and I want to stick to it – I will perform alone on stage in Baku, give a performance withouth any special effects and try to bring all my emotions to viewers. I hope I will make citizens of B&H proud and that they will appreciate my job”.

   

 

 

G.E.E. Reviews 2012: Finland

0

Finland

Finland har deltaget i ESC siden 1961, men det var først i 2006, at finnerne fik deres første sejr. Det skete da Lordi vandt med "Hard Rock Hallelujah". Sidste år kvalificerede Finland sig til finalen med Paradise Oskar og "Da Da Dam", som gav landet en samlet 21.plads.


Om årets repræsentant

Den finske tv-station YLE besluttede i år, at det var på tide at ændre landets preselection og lancerede en ny udvælgelsesmetode med titlen "UMK", hvilket betyder en konkurrence efter ny musik.

540 demoer deltog og af dem udvalgte en jury de 40, som gik videre og blev offentliggjort på YLEs hjemmeside. Her kunne besøgende klikke på deres favoritbidrag. I sidste ende var det dog en jury, som valgte de sange, som senere skulle konkurrere om de 5 finalepladser.

I finalen gik 3 sange videre til en Superfinale og vinder blev Pernilla Karlsson og sangen " När jag blundar", som bliver det eneste svensksprogede bidrag ved dette års Eurovision, og anden gang Finland synger på svensk i ESC. Sangen har en meget personlig tekst og er skrevet af Pernillas bror Jonas Karlsson til deres fælles mor.

Pernilla er 21 og hører til den svensk-talende befolkning i Finland. Som kunstner er hun et nyt navn. Ud over musikken har Pernilla en stor passion for baseball, men har valgt sang og musik som hendes primære karriere. Sammen med sin bror, arbejder hun nu med nyt materiale.

 

Jeres dom

Det finske bidrag har fået en blandet modtagelse af jer. Flere 10-taller bliver det til og bidraget er også blandt enkelte fans favoritter, omvendt mener andre at bidraget er kedeligt og ordinært. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,75 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Kedelig og søvndyssende var 2 af de ord, som var jeg ved første gennemlytning ville beskrive "När jag blundar" med – et bidrag, som nærmest fik mig til at "blunde". Nedenstående anmeldelse er baseret på min nuværende opfattelse af bidraget, som virkelig er vokset hos mig.

Indledningsvist skal der lyde en stor ros til Finland for at sende et bidrag, som ikke er på engelsk. "När jag blundar" bliver årets eneste svensksprogede bidrag og en af de få sange, som ikke synges på engelsk, hvilket er med til at gøre det unikt. Pernilla er, hendes unge alder til trods, en sangerinde som virkelig forstår at formidle et budskab, og på grund hendes specielle stemme og enormt følelsesladede fortolkning, bliver bidraget både ømt, melankolsk og meget rørende. Teksten er ærlig, oprigtig og meget flot og det er tydeligt at indholdet er meget personligt for Pernilla.

Det er ligeledes en fornøjelse at Finland holder fast i traditionelle instrumenter, hvilket er med til at løfte bidraget til en helt anden klasse end de mange computer-genererede toner, der er med i Eurovision anno 2012.

Om tv-seerne fanger sangens kvaliteter efter kun en gennemlytning, er jeg usikker på. Bidraget vil uden tvivl blive opfattet som kedelig af nogen. Der sker ikke så meget og hvis man ikke er skandinav, forstår man heller ikke teksten, hvilken igen kan koste stemmer, selvom jeg ellers mener at sangens budskab formidles på en elegang måde helt udenom sproget.

Den smukke sang med en klassisk og stilfuld performance uden gimmicks kan også være afslappende i forhold til de meget koreograferede performances med trommer på scenen og diverse krævende danserutiner. Men med Finlands uheldige lodtrækning, hvor de for det første er trukket meget tidligt i semifinalen og for det andet lige efter Belgien, som er blandt Finlands konkurrenter om dette samme stemmer, så kan de 2 sange godt gå hen og trække hinanden ned og komme til at udgøre første tissepause i semifinale 1.

Jeg tror bestemt bidraget er unikt nok til at trække jurystemmer, men omvendt så har vi tidligere oplevet, at juryen går efter meget stærke stemmer, som f.eks. Evalinas "C’est ma vie" (2011), og umiddelbart findes der større stemmer i Eurovision 2012, også i samme semifinale (f.eks. Albanien).

 

Jeg giver bidraget 7 ud af 10 stjerner og håber på en finaleplads til Finland.

G.E.E. Reviews 2012: Belgien

Belgien

Belgien er blandt de lande, der har deltaget i ESC siden starten i 1956, men ikke blandt de nationer, som har haft den største succes i konkurrencen. Tre andenpladser og en førsteplads i 1986 (Sandra Kim) er deres bedste resultater. Efter semifinalernes introduktion har Belgien kun kvalificeret sig én gang til finalen – Med Tom Dice i 2010 og sangen "Me and My Guitar". Han sluttede på en 6. plads efter at have vundet sin semifinale.


Om årets repræsentant

Belgiens unge håb i år er den 17-årige Iris med det borgerlige navn Laura van den Bruel. Iris har sunget hele sit liv og har idoler som Kelly Clarkson og Beyoncé. Iris blev opdaget i en talentkonkurrence i 2010 og har siden udgivet den populære single "Wonderful".

Efter den store succes med unge Tom Dice, har Belgien igen valgt et ungt talent til at repræsentere landet. I fjor blev der søgt efter sange til Iris og i marts kunne de belgiske tv-seere vælge mellem 2 sange sunget i et live show. Valget faldt på balladen "Would you".

Jeres dom

"Would you" har fået en gennemsnitlig modtagelse hos fansene.
På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,14 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Ballader sunget af kvindelige solister er der mange af i årets felt, måske også så mange, at de kan ødelægge det for hinanden, ved at stemmerne fordeles. Belgiens bidrag er bestemt ikke blandt de bedste af disse ballader, nærmere tværtimod. Iris har heller ikke været heldig med startpositionen, idet hun efterfølges af en anden ballade. Finske Pernilla som synger et bidrag, som virker langt mere troværdigt. I første del af denne semifinale har vi også allerede hørt den unikke "Suus", som byder på både imponerende vokal og masser af følelse.

Den 17-årige Iris har uden tvivl en ganske udemærket stemme, men når det er sagt, så vil mine kommentarer herfra gå i en meget negativ retning: Sangens indhold passer ikke til en ung, 17-årig pige og hendes manglende gennemslagskraft og formidlingsevne får det hele til at virke utroværdigt. Bidraget er kedeligt, substansløs, søvndyssende og er glemt det øjeblik, næste bidrag er i gang. Der er lidt for meget karaoke og lidt for lidt X-factor over Iris. Desuden forstår jeg ikke helt sangens indhold og budskab?

Iris’ manglende erfaring, udtryk og udstråling in mente, forstår jeg ikke, at folkene bag nummeret har valgt, at Iris skal stå helt alene på scenen. Det virker som om, man har forsøgt at genskabe den succes, som Belgierne havde for et par år siden med Tom Dice og hans simple, gimmickløse performance "Me and my guitar". Forskellen på de 2 solister er bare så betydelig, at man ikke umiddelbart kan overføre den succes. I forbindelse med Iris’ performance, kan jeg heller ikke lade være med at irritere mig over hendes meget lidt rytmiske og nærmest akavede bevægelser.

Der kommer mange bidrag efter "Would you" , som virkelig skiller sig ud, f.eks. Rusland, Østrig, Irland, Danmark og Cypern og semifinalens anden sidste sang er blandt årets bedste ballader. Alt i alt tror jeg Iris kommer til at kæmpe for ikke at skulle indtage 18. og sidstepladsen i semifinale 1. Afhængig af performance, kan juryen blive hendes redning, men jeg tror ikke på det.

Jeg giver 2 ud af 10 stjerner til Iris. Set i sammenligning med de øvrige bundkandidater på min liste, prøver Belgierne trods alt at sende et seriøst bidrag, som desværre ikke lykkes.

G.E.E. Reviews 2012: Schweiz

Schweiz

Scweiz har ikke nogen prangende kvalifikationsstatistik i Eurovision. 3 finalepladser er der blevet til, siden semifinalerne første gang så dagens lys i 2004. I fjor sang Anna Rossinelli schweiz til en finaleplads et mulehår foran Glenn Vella og Emmy på 11/12. pladsen. I finalen måtte hun tage til takke med sidstepladsen og sølle 19 points.

I år hedder Schweiz’ repræsentant Sinplus.


Om årets repræsentant

Ivan og Gabriel Broggini er brødre, begge musikere og begge sangskriver. De voksede op med musikken fra Queen, Bob Marley og U2 og begyndte selv at spille musik i en tidlig alder. Ivans lidenskab var guitar, mens Gabriel startede med at spille keyboards og trommer. Senere opdagede Gabriel dog også guitaren og sin passion for sang. Allerede som 13-årige havde begge brødre egne bands og tilbragte timevis i deres fars øvelokale.

Efter College, tog Gabriel til San Diego. Da han vendte tilbage, dannede brødrene et band på egen hånd og begyndte at skrive sange sammen. Med “Infinity Project” og singlen “Without Identity” kom de for første gang på hitlisterne og musikvideoen blev vist af flere tv-stationer, herunder VIVA. De fik også muligheden for at spille på de store spillesteder, så som Kofmehl og Dynamo og har vundet adskillige konkurrencer.

Bandet ændrede senere navn til "Sinplus" og de to brødre fortsatte med at indspille musik og har bl.a. indspillet en EP i Los Angeles og skrevet en af de officielle sange til WM i Ishockey i 2009.
Den 10. december 2011 blev Sinplus valgt til at repræsentere Schweiz i Baku med sangen “Unbreakable”. Duoen har netop færdiggjort deres første album med titlen “Disinformation”, som kommer på gaden i slutningen af  ??april 2012.

Jeres dom

Brødrene Broggini vandt i den schweiziske finale, hvor der også deltog et meget kendt og elsket Eurovision-ansigt, nemlig den nu 88-årige legende og vinder af den allerførste udgave af Eurovision Song Contest i 1956, Lys Assia. Der er stadig fans som mener, at Lys var den rette vinder på trods af at hun kun endte på en 7. plads i finalen.

"Unbreakable" har fået en relativ pæn modtagelse hos fansene. Der er langt imellem 10-tallerne, til gengæld er der ikke givet hverken 0 eller 1 points til bidraget, hvis laveste score er 2-taller.
På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,41 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Der er et stort problem ved "Unbreakable", som jeg personligt har svært ved at abstrahere fra og det er den engelske udtale. Der er sket forbedringer efter finalen, men selvom jeg ved, at der bliver sunget "Swim against the stream, following your wildest dream…", så lyder det stadig forkert i mine ører. Når jeg selv sidder og brummer med på, det i øvrigt meget iørefaldende bidrag, så virker det som om jeg synger nogle andre ord end Sinplus.

Når man ser bort fra accenten, som brødrende forhåbentlig når at få yderligere forbedret inden Baku, så har "Unbreakable" hele vejen igennem været et af de numre, som har kørt på min favorit-Eurovision playliste. Et moderne, velproduceret rockbidrag med et catchy omkvæd, en fin tekst og et godt budskab. Omkvæddet kan måske blive en smule repetitiv, men omvendt er det nok denne gentagelse, som gør at man lynhurtigt kan synge med og at sangen bliver husket i et forum som Eurovision.

De 2 brødre har et fedt rockudtryk og giver en overbevisende performance, både vokalt og visuelt. Om det bliver til en finaleplads, er svært at forudsige. Jeg syntes Schweiz i flere omgange er blevet decideret "berøvet" en finaleplads, hvor de virkelig har stillet med kvalitetsbidrag, f.eks. med Lovebugs og "Highest heights" i 2009, som nok var et stærkere bidrag end "Unbreakable". Så politisk ukorrekt som det er sagt, så har Schweiz simpelthen for få "venner" i Eurovision.

Jeg håber stadig på at brødrene Broggini får den finaleplads, de har fortjent og en respektabel finaleplads og giver bidraget 8 ud af 10 stjerner.

G.E.E. Reviews 2012: Rumænien

Rumænien

Rumænien er 1 af blot 5 lande, som stadig har en 100 % kvalifikationsrekord til finalen efter semifinalernes indførelse i 2004. Det er endnu ikke blevet til sejr, men rigtig pæne placeringer bl.a. en semifinalesejr til Luminita Anghel & Sistem i 2004. I år skal musikkollektivet Mandinga forsvare de rumænske farver.


Om årets repræsentant

Mandinga er et unikt band i Rumænien med en kulturel mangfoldighed, som et resultat af en blanding af rumænske og cubanske musikere.
Mandinga består af 7 medlemmer: Elena (vokal), Alex (trompet), Chupi (trommer), El Niño (congas), Omar (klaver), Zach (saxofon) og Tony (trombone). I Baku vil Tony være deres Green Room supporter på grund af reglen om max. 6 personer på scenen.

Bandet startede for 10 år siden. Siden da er de blevet kendt som landets bedste Latinoband. De har udgivet fire albums indtil videre, og i øjeblikket arbejder de på et nyt album, som snart kommer på gaden.

Mandinga har ikke kun succes i Rumænien, men også i udlandet. Man kan høre Mandingas musik i deres Club de mandinga shows, som tilbyder latinamerikansk musik, latin jazz, balkan salsa og endda club-musik. Mandinga lægger i deres performances meget vægt på at levere et spektakulært show med blanding af lyde, virtuositet og et flot visuelt show.

Jeres dom

"Zaleilah" har fået en pæn modtagelse hos fansene. Mange har den blandt favoritterne, mens andre giver den karakterer nær bunden og bl.a. kritiserer sprogvalget (spansk).

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,01 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"Zaleilah" er blandt de absolut, om ikke det mest iørefaldende bidrag i 2012. Fra jeg hørte sangen i den rumænske finale, har jeg i efterhånden månedsvis sunget med på "Zaleilah". Bidraget fanger mig helt fra de første toner og jeg er vild med den etniske lyd kombineret med et uptempo sommerhit. Sangen fremstår meget moderne, selvom der anvendes mange traditionelle instrumenterlidt – i stil med Edward Mayas "Stereo love" og "Desert rain" . Masser af energi, fest og farver og så er det i alt fald for mig, fysisk umuligt, at holde fødderne i ro, mens jeg lytter til "Zaleilah".

Mandingas energiske performance løfter bidraget yderligere. Trommer, harmonika og sækkepibe på scenen og masser af hoppen og dansen gør "Zaleilah" til et bidrag, som også skiller sig ud rent visuelt. Hvis forsangerinden giver en overbevisende performance, så er Rumænien godt på vej mod toppen i Baku.

Jeg tror på endnu en flot placering til Rumænien, og giver Mandingas energiske latino-bidrag et 9-tal.

Ny musikvideo fra Jedward

0

Irske John og Edward – tilsammen duoen Jedward – er ude med en officiel musikvideo til deres bidrag “Waterline”. Musikvideoen er instrueret af de 2 irske tvillinger selv. Jedward skal optræde i semifinale 2, som løber af stablen d. 24. maj 2012.

G.E.E. Reviews 2012: Albanien

0

Albanien

Siden debuten i 2004, har Albanien kvalificeret sig til 4 ud af 7 finaler. Hidtil bedste placering er gået til Anjeza Shahini, som sang “The image of you” i debutåret.


Om årets repræsentant

Rona Nishliu blev født i Mitrovica, Kosovo i 1986. Allerede som student, blev hun kendt for sin optræden i talentshowet "Ethet & Krasta Show", som blev afholdt i Tirana i 2004. Hun deltog også i Festivali i Këngës 2004, som er Albaniens svar på den nationale udvælgelse til Eurovision Song Contest sammen med Teuta Kurti og Vesa Luma, og trioen blev tildelt 1. præmie i juniorkategorien.
Selvom Rona Nishliu er kendt som popsanger i Albanien, Kosovo, Makedonien og Montenegro, arbejder hun også indenfor andre musikgenrer. Hun er eksperimenterende jazzmusiker og hendes fortolkninger indeholder ofte elementer af soul.
Humanitært arbejde er et vigtigt indsatsområde for Rona Nishliu. Som studerende organiserede hun humanitære koncerter i Kosovo og i 2009 deltog hun som gæsteforelæser i UNDP. Hun støtter mennesker med autisme og er formand for “Institute for Sustainability and Development of Youth” i Kosovo.

Jeres dom

“Suus” er nok det bidrag, som afstedkommer størst uenighed i årets felt. Flere fans mener bidraget er helt fantastisk og i en klasse for sig, mens andre giver sangen dumpekarakterer og beskriver den som direkte smertefuld at lytte til. Der er dog ingen tvivl om at “Suus” er et bidrag, som ikke går ubemærket hen. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I Rona et gennemsnit på 4,56 ud af 10 mulige og her blev der bået giver adskillige 10’ere og 0’ere.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"Suus" er eksemplet på hvor vellykket en såkaldt "Eurovision-version" kan være. Albanien har på min personlige liste kæmpet om sidstepladsen side om side med Georgien og Montenegro og jeg har egentlig ikke skænket sangen ret mange tanker. Den særprægede finale-performance, som indeholdt 4 et halvt minutters langtrukken klagesang tiltalte mig på ingen måde. Heller ikke sangerinden, som ligner en yngre Barbra Streisand med dreadlocks i en blandring mellem en 80’er kjole, som burde være blevet i 80’erne og en kappe, som lige så godt kunne have siddet på klokkeren fra Notre Dame, gør heller ikke noget godt for helhedsindtrykket.

Med musikvideoen og den nye forkortede version, skete miraklet. Jeg er fuldstændig betaget af "Suus". Musikvideoen er smuk både visuelt og indholdsmæssig og Rona formidler på en helt unik måde det sørgelige buskab i sangen. Uden at forstå teksten, sidder jeg tilbage med tårer i øjnene, når Ronas stemme knækker over i slutningen af omkvædet. Når man så læser teksten bliver oplevelsen endnu stærkere. "Let me cry. cry. cry.Cause this is the best I can do now".

Ronas stemme er i en klasse helt for sig, og med "Suus" får vi nok præsenteret den største stemme i Eurovision Song Contest 2012. Hun leverer sangen med så meget power og følelse, at bidraget vil skille sig ud og blive husket – også selvom Albanien har trukket en tidlig start. Jeg tror på at juryen vil sende Rona godt på vej mod den finaleplads, som Albanien i høj grad har fortjent. Om tv-seerne er enige, er et rigtig godt spørgsmål. Nogle vil nok række efter fjernbetjeningens volume-down knap og jeg er ikke sikker på om 3 minutter er nok til at få det fulde udbytte af sangen. Men ingen tvivl om at sangen vil blive husket. Jeg håber blot at man vælger at bevare Ronas look og det stilfulde udtryk fra musikvideoen. Det andet vil med garanti koste stemmer.

"Suus" er et stykke musikkunst – som Italiens smukke "Madness of love" fra 2011. Den kan floppe fordi den er FOR unik eller den kan være en darkhorse som Italiens var det sidste år?


Jeg giver 8 ud af 10 stjerner til Rona og årets største og mest imponerende lunger.

G.E.E. Reviews 2012: Letland

0

Letland

Letland har kvalificeret sig til finalen i 3 ud af 6 forsøg siden 2004, men vi skal tilbage til 2008, for at finde deres sidste finaleplads. Her var det Pirates of the Sea, der sang sig til en 12. plads med "Wolves of the Sea".


Om årets repræsentant

Anmary blev født i landsbyen Gulbene og musik har været en stor del af hendes verden siden barndommen. Faren sang vuggeviser og spillede guitar for hende, og det var pga. hendes mor opfordringer, at hun valgte at tilmelde sig musikskolen, hvor hun lærte at spille klaver. Hun startede sin karriere i tv-reality showet TheTalent Factory, hvor hun blev nummer 2.
Anmary har tidligere deltaget i en lang række musikalske projekter. Hun har optrådt i musicalen West Side Story, og været forsanger for grupperne Sunny Sense og Mash Mash. Hun har også demonstreret sine vokale færdigheder udenfor Letland. Dr. Christoph Schönherr, komponist og professor ved Hamburg College of Music and Theater valgte Anmary til at synge solo i hans projekt Magnificat, som turnerede med Hamburg Symphony Orchestra i Tyskland, Spanien, Frankrig og Belgien.

Anmary arbejder i dag som både vocal coach og sanger og er anerkendt af en række lettiske musikfagfolk for hendes vokal færdigheder. Om sin kærlighed til musikken, siger Anmary "Music is my oxygen. Singing is a delight, and I get that indescribable feeling of goosebumps before any stage performance. And then this overwhelming sense of satisfaction and pleasure that somebody may be enjoying those same goosebumps while listening to my songs.”

Årets bidrag er skrevet af Dimitri Stassos, Mikaela Stenstrøm og Dajana Lööf.

Jeres dom

Årets lettiske bidrag har fået en blandet modtagelse. Primært bidragets tekst har fået en hård medfart. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I Anmary et gennemsnit på 6,84 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

“Beautiful song” er sjovt nok gået hen og blevet en “guilty conscience” for en del Eurovision-fans, herunder undertegnede. Melodien er utroligt iørefaldende og der går ikke ret lang tid, før man (u)frivilligt kommer til at nynne med. Teksten kommer nok desværre til at dele vandene. Jeg er ikke sikker på at tv-seerne vil forstå, at dette er et humoristisk bidrag og en velmenende parodi på Eurovision-genren. Teksten er cheesy, grænsende til det småtåbelige og lyden er meget irsk – faktisk langt fra det, jeg forventede at høre fra Letland anno 2012. Hvis det havde været Irlands bidrag, havde det været tilpas selvironisk og jeg tror flere havde forstået bidragets komiske indhold. Og det er netop her problemet ligger med "Beautiful song". Mange fans opfatter ikke parodien, og kritiserer teksten, der karakteriseres som direkte latterlig.

Personligt tror jeg bidraget skal opfattes som en velment parodi med de mange paralleller til Eurovision-historiens gimmicks og kitchede performances som f.eks. det berømte kjoleskifte, 80er/90er dansekoreografien, de dårlige engelske udtalelser og en tekst, som ikke helt passer til melodien. Jeg trækker hver gang på smilebåndet, når vi kommer til de steder i melodien, hvor teksten egentlig ikke passer, men blot er trukket ud, for ikke at skulle ændres. F.eks. "I couldn’t talk cause I was really busy (biiii-zeeeeee)".

I modsætning til mange andre bidrag i “Novelty”-genren, så synes jeg faktisk dette er en smagfuld parodi. Jeg er vild med de irske “knæk” i sangerindens stemme. Jeg kunne godt undvære cowgirl-kostumerne og dansen, som jeg har svært ved at sætte ord på. Men jeg er vild med historien, som faktisk virker meget selvbiografisk, når man læser om Anmarys liv og opvækst og med Anmarys drøm om at vinde Eurovision Song Contest. Melodien er blandt årets bedste og sangen er meget catchy

På den negative side, så kunne Letland nok ikke have trukket en mere uheldig startposition, end tilfældet er – efter Island og Grækenland og før Albanien og Rumænien, som alle 4 må formodes at trække stor opmærksomhed på den ene eller anden måde.  Jeg er ikke sikker på juryens reaktion, især på grund af teksten og frygter at Letland igen må tage hjem, inden festen rigtig er begyndt i Baku.

Meget afhænger af Letlands endelige performance, men jeg synes allerede Letland er nået et godt stykke af vejen med relanceringen og Eurovision-versionen af "Beautiful song". Men en finaleplads vil kræve at en af finale-favoritterne skuffer på aftenen.

G.E.E. Reviews 2012: Grækenland

0

Grækenland

Grækenland er den mest succesrige nation i Eurovision Song Contest, siden semifinalerne blev indført i 2004. En kvalifikationsrekord på 100%, en sejr og laveste placering en 9. plads siger noget om grækernes Eurovision-succes de senere år.


Om årets repræsentant

Eleftheria Eleftheriou blev født i 1989 på Cypern og har siden barndommen haft en stor passion for musik. I sine skoleår fik hun undervisning i klaver og musikteori og startede som 15-årig med fonetiske lektioner. Som 16-årig blev hun solist i det nationale folk-orkester RIK Broadcasting Corporation på Cypern. Herudover deltog hun i forskellige musikkonkurrencer. Efter eksamen, flyttede hun til London og startede på studier i musik og performance på University of Surrey i London.

Hun fik stor succes i forbindelse med sin deltagelse i talentshowet X-Factor 2, i 2010, hvor  hun gjorde et stort indtryk på alle. Lige efter showet, samarbejdede hun med Eurovision-legenden Sakis Rouvas, som hun sang sammen med i sine live-optrædener. Samme år begyndte hun at synge med den berømte græske sanger Nikos Vertis. Sammen har de turneret i både Europa og Australien.

I 2010 udgav hun sin første single og indledte i efteråret 2011 sit samarbejde med Universal Music, som d. 12. marts i år ledte til sejr i den græske finale. Hun skal repræsentere Grækenland i Baku med sangen “Aphrodiziac”, som er komponeret og skrevet af Dimitri Stassos, Mikaela Stenstrøm og Dajana Lööf.

Jeres dom

Der er lidt delte meninger omkring årets græske bidrag. Mange fans har sangen helt i top, mens andre giver den en mere kølig modtagelse primært pga. omkvædet og fordi bidraget er meget lig tidligere græske bidrag og mangler fornyelse.
På Good Evening Europes facebook-side, gav I Eleftheria Eleftheriou et gennemsnit på 6,38.

Good Evening Europe’s anmeldelse
Grækenland fortsætter hvor de slap i 2011 og er endnu engang tro mod de græske rødder. I år dog med et noget mere moderne bud på et sommerhit i Eurovision. Med “My number one part II” har grækerne endnu engang valgt en ung attraktiv kvindelig sanger samt et eksotisk og dansevenligt feriehit. Der er dømt velsmurt dansekoreografi og de obligatoriske løft a la Helena Paparizous performance fra 2005 samt et instrumentalt stykke, som efter alt at dømme skal anvendes til en eller anden græsk dansekoreografi. En iørefaldende sang, men samtidigt er det hele utroligt forudsigeligt, hvilket også har kostet points i min personlige bedømmelse.

Bidraget får mig i dansehumør, men det hele er bare hørt og set før – faktisk adskillige gange og man kunne godt ønske sig at Grækenland på et tidspunkt valgte at se sig om efter en ny opskrift til succes . Jeg er, om nogen, tilhænger af at inddrage sit lands traditionelle musikkultur i Eurovision-bidraget, som f.eks. Serbien og Azerbaijan gør det i år. Men den græske lyd er bare tilsat en sang, som i sig selv ikke har så meget at byde på. Uden de græske elementer, ville bidraget lande i samme kategori som sidste års armenske bidrag og blot være et billigt og kommercielt forsøg på at høste stemmer. Men den græske lyd gør noget unikt ved sangen og bevarer interessen i alle 3 minutter.

Desværre kan “Aphrodisiac” sammenlignet med f.eks. Islands bidrag, som kommer før, virke lidt for kommerciel, intetsigende og imiteret.
Det simple omkvæd “Oh oh oh” er ideel til Eurovision, hvor sangen hurtigt skal hænge fast, men det kommer hurtigt til at virke lidt for intetsigende, når man hører sangen mere end de 2 gange, som den er beregnet for et Eurovision-publikum. Hermed kommer meget af bidragets fokus også til at ligge på sangerinden og på bidragets koreografi. Vi har endnu ikke hørt Eleftheria Eleftheriou synge live, men kender vi Grækenland ret, så klarer hun både koreografi og live vokal til topkarakterer.

Bidraget opfylder ikke mine krav til en vindersang, og jeg kunne personligt ønske lidt mere nyskabelse i de græske bidrag. Jeg forestiller mig, at man under forberedelse af årets bidrag har brugt lige så lang tid på at finde den rette sangerinde og den rette koreografi, som på selv produktionen af selve bidraget, som virker lidt tyndt.

Ikke desto mindre er Grækenland, på trods af den uheldige lodtrækning (start nummer3 efter Island), en af årets sikre finalister og Eleftheria Eleftheriou kunne også meget vel opnå endnu en to 10 placering til Grækenland. Jeg giver 7 ud af 10 stjerner for et moderne, catchy og græsk inspireret sommerhit, som vi dog har hørt før og som ikke bidrager med noget dybere budskab.

G.E.E. Reviews 2012: Island

0

Island

Island har i år sølvbryllup i Eurovision Song Contest. 24 gange tidligere har landet mod nord sendt sange af sted til konkurrencen. De har endnu en sejr til gode, men har 2 gange være lige ved og næsten, senest i 2009, hvor Rybak vandt og Yohanna blev nummer 2 med “Is it true”


Om årets repræsentant

Sangen er skrevet af Greta Salóme Stefánsóttir, som også fremfører sangen sammen med Jón Jósep Snæbjörnsson eller Jónsi som vi kender ham bedst.

Greta Salome Stefánsdóttir blev født i 1986 i en musikalsk familie, hvor både mor og bedstefar har arbejdet indenfor branchen. Allerede som 4-årig begyndte Greta sine violinstudier og fortsatte på hhv. Reykjavik College of Music og  Academy of Arts, hvorfra hun dimitterede med en bachelorgrad i 2008. I øjeblikket arbejder hun på sin kandidatuddannelse på Islands Kunstakademi og studerer avanceret vokalteknik – kaldet Complete Vocal.
Hun er desuden professionel musiker og har en stilling som violinist i det islandske Symfoniorkester. Hun har ofte optrådt i radioen og på tv og er en travl studiemusiker. I 2011 havde Greta Salome indspillet “Mundu Eftir Mer” sammen med Jónsi. Da en kollega hørte sangen, blev de opfordret til at forsøge sig i Söngvakeppni Sjonvarpsins, som er den islandske udvælgelsesproces til Eurovision Song Contest. Hun fulgte dette råd og endte faktisk med at have to sange med i finalen.

Jónsi med det borgerlige navn Jón Josep Snaebjörnsson blev født i 1977. Han begyndte at synge i en tidlig alder og deltog i en national College sangkonkurrence, før han flyttede til Reykjavik i 1997. To år senere blev han en del af den soulinspirerede popgruppe “Í Svörtum Fötum”, der klædte sig i sorte jakkesæt og hvide skjorter og startede hermed sin sang- og sangskrivningskarriere. Gruppen havde dog forladt Blues Brothers-inspirationen, da de udgav deres første selvfinansierede album i 2000. Det blev til tre succesfulde albums og efter en pause kom "Best Of" albummet i 2009.
I 2004 valgte Sveinn Runar Sigurdsson, komponisten bag “Heaven”, Jónsi til at synge sin sang ved Eurovision Song Contest i Istanbul. I  2005 udgav Jónsi sit første og meget kritikeroste soloalbum. Han er desuden et kendt ansigt på finsk tv.

Jeres dom

Årets islandske bidrag er generelt blevet meget godt modtaget, både hos bookmakere og fans. En del fans foretrækker den islandske version, mens andre roser den engelske oversættelse.
På Good Evening Europes facebook-side, gav I Island et gennemsnit på 8,14.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Mit første indtryk af “Mundu Eftir Mer” var ikke specielt godt og sangen var heller ikke min favorit i den islandske finale. Efter at have hørt den engelske oversættelse har jeg dog overgivet mig 100 % til Jónsi og Greta. I mange tilfælde gør en oversættelse ikke noget godt for et bidrag og ofte er det kun mainstream pop-sange, der opnår en fordel ved at blive oversat til engelsk.”Never forget” er undtagelsen. Jeg ville næsten have gættet på, at sangen var “født” med engelsk tekst og derefter oversat til islandsk.
I al fald er resultatet et unikt, smukt men også dystert og dramatisk bidrag, som skiller sig ud. Bidraget ligger genremæssigt i samme bløde Metal/Goth-genre som f.eks. Nightwish og Evanescence.
“Never forget” er en stærk ballade, som leder tankerne i retning af storslået drama, episke slag og ulykkelig kærlighed. Jeg er vild med den dominerende violin og den klassiske lyd af symfoniorkester.
Både Jónsi og Greta er stærke sangere og formidler sangens passion og drama på en helt unik måde. Jeg kan godt lide poesien i versene og omkvædet og de stærke billeder, som teksten fremkalder.  Det står i stærk kontrast til mange andre Eurovision-sange, hvor sproget har fået lavere prioritet.

Hvis man skal sammenligne med tidligere Eurovision-sange, vil jeg fremhæve Urban Symphonys unikke “Rändajad”, som blev nummer 6 i 2009. 

Island har bestemt ikke været heldige i startlodtrækningen, og skal optræde fra den frygtede 2’er position. Til deres fordel er det dog, at årets show-åbner er en af kandidaterne til årets sidsteplads og ligger i en helt anden genre end “Never forget”.

Jeg tror på Island vil gøre det rigtig godt hos både jury og tv-seere. Sangen appellerer bredt og leveres på en klassisk og troværdig måde. Finalepladsen er for mig sikker og afhængig af lodtrækningen til finalen, tror jeg Island kan blande sig helt i toppen.

Bonusinfo:

Den islandske tekst er baseret på en sand og meget kendt historie fra Island i 1661. Et ungt forelsket par, Ragnheiður og Daði skilles fra hinanden af pigens far, som er biskop, og ikke vil godkende Daði som svigersøn.
Den engelske tekst er baseret på islandsk folketro. Sagnet om elverpigen og menneskedrengen, der bliver venner som barn, findes i mange udgaver over hele Island. I korte træk fortæller historien om elverpigen, som vil have menneskedrengen med ind i sin verden, men han vil ikke. Så bruger han mange år på tænke på hende og fortryde at han ikke fulgte hende. Som voksne mødes de igen og denne gang tager han med hende.

Jeg elsker historien bag sangen og giver en 9’er til Islands flotte og dramatiske sang.


G.E.E. Reviews 2012: Montenegro

Montenegro:

Montengro er tilbage i konkurrencen efter 2 års fravær. Landet har som selvstændig nation endnu ikke prøvet at kvalificere sig til finalen. I 3 forsøg er bedste resultat den 11. plads i semifinalen, som Andrea Demirovic sang sig til fra netop startposition nummer 1 i 2009 med “Just Get Out of my Life”.


Om årets repræsentant

Rambo Amadeus med det borgerlige navn Antonije Pusic er fra Montenegro, men bor i øjeblikket i den serbiske hovedstand Beograd. Navnet Rambo Amadeus har han taget efter John Rambo – hovedpersonen i filmene af samme navn, mens Amadeus kommer fra komponisten Wolfgang Amadeus Mozart.

Rambo Amadeus er ifølge eget udsagn både "musiker, digter og mediemanipulator" og hans musik kan ikke uden videre beskrives med et ord. Han er kendt for at mixe forskellige stilarter til en forunderlig blanding af jazz, rock og selvbevidst ironisk humor. Nogle fans sammenligner hans stil og karriere med de Frank Zappa.

Han er et populært fænomen på musikscener i det tidligere Jugoslavien og hans sange handler ofte om almindelige mennesker og dumhed i lokalpolitik.

Jeres dom

Sangen, som Rambo Amadeus skal synge i Baku er blandt årets mest omdiskuterede. Mange ESC-fans synes bidraget er tåbeligt og betragter det nærmest som en hån mod konkurrencen, mens andre giver det points for at være nyt og anderledes.

På Good Evening Europes facebook-side, gav I Rambo Amadeus et gennemsnit på 1,34. Det skal desuden bemærkes, at flere fans endda mente, at sangen skulle have minuspoints.

Good Evening Europe’s anmeldelse
Rambo Amadeus får lov til at skyde Eurovision Song Contest 2012 i gang og det kan man argumentere både for og imod. “Euro neuro” er uden tvivl et af årets mest specielle bidrag og vil efter alt at dømme ikke blande sig i konkurrencen om årets finalepladser. På den positive side, er det til Montenegros fordel, at man får lov til at optræde for et frisk publikum, som ikke er kørt træt efter et blandet felt af mere eller mindre excentriske performers. Ligeledes så glæder jeg mig personligt over at Montenegro har fået denne svære startposition og en anden og mere værdig sang dermed ikke skal kæmpe for at blive husket herfra.

Personligt giver jeg ikke ret meget for Rambo Amadeus forsøg på at dele sin satire i Eurovision. Store dele af teksten, som er en blanding af engelsk og montegrinsk, forstår jeg ikke og dermed falder den påståede satire til jorden. Jeg tvivler på at ret mange tv-seere, som ikke kender Rambo Amadeus i forvejen, vil forstå bidraget.

Jeg er uforstående overfor Montenegros valg af kunstner, men formoder, at de er ude i en Dustin the Turkey-situation. (Som Irlands fiasko i 2008, da de valgte den populære kalkun-dukke, der dog kun var en succes indenfor Irlands egne grænser). Alternativt skal det ses som en decideret protest, set i sammenhæng med deres noget deprimerende Eurovision-statistik.
For mig virker bidraget nærmest som en fornærmelse eller en hån mod konkurrencen. “Euro Neuro” er i en liga helt for sig og fremkalder virkelig et, undskyld mit sprog, WTF!?-moment, når man hører den første gang.
I en semifinale uden andre ex-jugoslaviske lande, tror jeg ikke “Euro neuro” appellerer bredt nok til at få stemmer til en finaleplads, med mindre én eller anden tosset gimmick skaffer nogler billige points. Juryen vil efter alt at dømme sende bidraget direkte mod bunden.
Jeg giver én stjerne, hvis Amadeus tager æslet med på scenen, ellers forbliver det 0/10 til årets show-åbner “Euro neuro”.

Krise i Cypern – afbud til Baku?

Der er i øjeblikket krise og uvished omkring Cyperns deltagelse i Eurovision Song Contest 2012. Cyperns parlament har nægtet at godkende den nationale tv-station CyBCs budget til Eurovision Song Contest i Baku, hvilket betyder at alle, der deltager i projektet ikke får nogen betaling – som det ser ud i øjeblikket. Det har allerede nu ført til strejke.

Situationen er så tilspidset, at CyBC-teamet overvejer tilbagetrækning fra årets konkurrence. Evi Papamichael fra CyBC-teamet udtaler, at selvom hun har arbejdet for tv-stationen i 30 år, og betragter det som sit andet hjem, er hun træt af de politiske spil. Hun understreger endvidere, at hvis midlerne ikke bliver godkendt, så vil Cypern blive tvunget til at trække sig fra Eurovision Song Contest 2012 i Baku.

Ivi Adamou og sangen “La la love” er i øjeblikket at finde blandt bookmakernes top-10 kandidater og ligger i skrivende stund til en 7. plads i finalen, vurderet ud fra de odds, der tilbydes på sangen.

Anggun i duet med Niels Brinck

Den franske repræsentant Anggun, har netop indspillet en ny version af sit Eurovision-bidrag. Sangen har fået titlen Echo (Losing You & I) og er en duet med Niels Brinck, der repræsenterede Danmark i 2009.

Det er den anden duet, Anggun har udgivet af Echo (You & I). Den første var med Varga Viktor Visszhang, hvor der var vers på ungarsk og som var målrettet til dette marked.

Det er ikke første gang, at Anggun har arbejdet sammen med Niels Brinck. I 2002 arbejdede de sammen omkring soundtracket til den danske Dogme-filme Elsker Dig For Evigt, som Niels har komponeret musikken til, og i 2005, producerede Brinck sangen “I Wanna Hurt You” til Anggun.
Niels repræsenterede Danmark ved Eurovision Song Contest 2009 og sluttede på en 13. med Ronan Keating-sangen “Believe Again.”

Du kan lytte til Angguns duet med Brinck herunder og lytte til den ungarske duet længere ned på siden:

Semifinalisterne ifølge startposition

0

D. 20. marts blev der trukket lod til startrækkefølgen i såvel de 2 semifinaler som de 6 finalister, som er sikre på en plads i den store finale. Vi ser i denne artikel på hvad, startpositionerne statistisk set kan sige om landenes chance for at kvalificere sig til finalen. Det har siden 2004, hvor vi for første gang skulle igennem en semifinale forud for finalen, vist sig, at startpositionen kan spille en stor rolle. Det har i mange år været en kendt faktor, at det er en fordel at være på scenen i den sidste del af programmet. I år er reglerne ændret tilbage til, at afstemningen påbegyndes i slutningen af showet, hvilket peger yderligere i retning at at dette også vil være tilfældet i 2012.

I nedenstående figur ses en oversigt over startpositionerne 1 til 18 efterfulgt at en procentsats, som angiver hvor mange gange en sang, fra dette startnummer har kvalificeret sig til finalen.

Omdanner man disse procentssatser til en liste med Top-10 lande, så er det flg. startpositioner, som ifølge statistikken har størst chance for at gå videre.

14 92%
18 80%
13 67%
15 67%
10 58%
17 58%
1 50%
6 50%
7 50%
8 50%
16 50%

Der er i år en Top 6 og så 5 startpositioner, som alle har haft en 50% succesrate, så det er altså ikke muligt, at udpege præcis 10 startpositioner.

Det skal dog nævnes, at der i semifinalerne siden 2004 har deltaget op til 28 sange, så tallene ikke kan konverteres direkte til 2012.

Hvis vi bruger ovenstående startposition-statistik på årets 2 semifinaler, får vi følgende semifinalister. 6 lande/positioner er i top. Men da de efterfølgende 5 startpositioner alle har en 50% succesrate, vil 5 lande skulle deles om 4 pladser i finalen. De 11 bedste i hver semifinale er highlighted med fed skrift. Hver startpostion/land er desuden tildelt et antal stjerner, som anvendes i de kommende reviews her på siden.

Semifinale 1

  *       *
14. Rusland 9   14. Estland 9
18. Irland  8   18. Litauen  8
13. Danmark 7   13. Tyrkiet 7
15. Ungarn 7   15. Slovakiet 7
10. Israel 6   10. Kroatien 6
17. Moldova 6   17. Bosnien-H. 6
01. Monenegro 5   01. Serbien 5
06. Rumænien 5   06. Portugal 5
07. Schweiz 5   07. Ukraine  5
08. Belgien 5   08. Bulgarien 5
16. Østrig 5   16. Norge 5
02. Island 4   02. Makedonien 4
09. Finland 4   09. Slovenien 4
04. Letland 3   04. Malta 3
12. Cypern 3   12. Georgien 3
11. San Marino 2   11. Sverige 2
03.Grækenland 1   03. Holland 1
05. Albanien 1   05. Hviderusland 1

Participate in our Euro Vote and Semi Final polls

0

Participate in our Semi Final Polls below and predict which 10 countries will qualify from Semi Final 1 og and Semi Final 2.

 


 

 

 

Go to G.E.E.s Eurovision Voting 2012

Statistikken har talt – her er de 20 finalister

0

Finalisterne ifølge statistikken?

Artiklen er opdateret d. 4/5 2012 pga. fejl i kilden, hvor Rumænien fejlagtigt står til at misse finalen i 2004.

I løbet af de sidste 8 år, siden semifinalerne blev introduceret i Eurovision Song Contest, har der været stor forskel på de enkelte landes succes med hensyn til at kvalificere sig til den store finale.

Nogle lande ser vi hvert år, mens et par lande i den modsatte ende af skalaen, kun har klaret skærene en enkelt gang. Det er svært at fastlægge den eller de præcise årsager hertil. Forskellen kan bl.a. bunde i antallet af naboer, som det enkelte land grænser op til, diaspora-stemmer fra andre lande, at landet prioriterer Eurovision Song Contest højt, tiltrækker succesfulde kunstnere, har en effektiv udvælgelsesproces eller mange andre forhold, som vi ikke vil komme nærmere ind på her.

Artiklens formål er i stedet at klassificere de 36 semifinalister udfra deres tidligere statistik og succes i Eurovision Song Contest semifinalerne og dermed give et bud på de 10 semifinalister i hver semifinale.

Indledningsvist skal det nævnes, at 5 lande i årets semifinaler er indehavere af den imponerende kvalifikationsrekord på 100%. I årets semifinaler er der 2 af disse land i første semifinale og 3 i anden semifinale.

Semifinale 1

Vurderet alene udfra landenes historiske succes, siden semifinalernes introduktion, kan vi altså forvente, at det bliver følgende 10 lande, som trækker det længste strå i årets semifinale 1:

Rusland, Rumænien og Grækenland med 100%, Moldova med 83%, Danmark og Ungarn med hhv. 63 og 60 % samt Israel, Finland, Albanien og Island alle med 57%. Som boblere vil vi fremhæve Letland og Irland med hhv. 50 og 43% succes.

Semifinale 2

I semifinale 2 kan vi forvente at der bliver bliver gensyn i finalen til følgende 10 lande, hvis vi udelukkende kigger på historiske data:

Ukraine, Georgien og Bosnien med 100%, Tyrkiet med 83%, Sverige og Norge med 80 %, Serbien med 75%, Lithaun og Kroatien med 57% samt FYR Makedonien med 50 %. Som bobler kunne vi f.eks. se Portugal med 38 % succes.

I årets G.E.E. Reviews, som kommer i de næste på måneder op til Eurovision Song Contest 2012, vil denne statistik blive brugt. Alle landene har fået et antal stjerner baseret på deres statistiske succes i årene, siden semifinalerne blev introduceret.

I beregningen bag ovenstående figurer, er antal deltagelser i semifinalerne anvendt sammen med antal kvalifikationer til finalen. Det betyder at finaledeltagelse som følge af høj placering/sejr året før ikke tæller i statistikken.

Soluna synger som nummer 13

0

36 semifinalister, The big 5 samt værtsnationen Azerbaijan ventede tidligere på dagen spændt på resultatet af dagens lodtrækning. Tidligere på året var semifinalisterne allerede udtrukket i hhv. første eller anden halvdel af semifinale 1 eller 2. Idag blev der trukket lod omkring hvert lands startposition. 4 semifinalistet trak et wildcard og kunne således selv vælge sit startnummer i de respektive semifinale-halvdele. De heldige lande var Finland og Irland i første semifinale og Ukraine og Lithaun i anden semifinale.

Danske Soluna Samay trak start nummer 13 i semifinale 1, med 2 uptempo-numre før og efter. Sommerhitten "La la love" fra Cypern er på før Soluna og efter den danske sang, gælder det de russiske bedstemødre. Soluna Samay og resten af den danske Grand Prix-delegation rejser til Baku søndag 13. maj og begynder prøverne dage efter. Tirsdag 22. maj er vi med i første semifinale, torsdag 24. maj sendes anden semfinale, og lørdag 26. maj er der finale.

SEMIFINALE 1
1. Montenegro
2. Island
3. Grækenland
4. Letland
5. Albanien
6. Rumænien
7. Schweiz
8. Belgien
9. Finland (Valgte selv sit startnummer)
10. Israel
11. San Marino
12. Cypern
13. Danmark
14. Rusland
15. Ungarn
16. Østrig
17. Moldova
18. Irland (Valgte selv sit startnummer)

SEMIFINALE 2
1. Serbien
2. Makedonien
3. Holland
4. Malta
5. Hviderusland
6. Portugal
7. Ukraine (Valgte selv sit startnummer)
8. Bulgarien
9. Slovenien
10. Kroatien
11. Sverige
12. Georgien
13. Tyrkiet
14. Estland
15. Slovakiet
16. Norge
17. Bosnien-Hercegovina
18. Litauen (Valgte selv sit startnummer)

FINALE
1. Storbritannien
9. Frankrig
10. Italien
13. Aserbajdsjan
19. Spanien (Valgte selv sit startnummer)
20. Tyskland

Nye preview-videoer og Eurovision-versioner

0

I den sidste uges tid har adskillige Eurovision-artister udsendt deres officielle preview-videoer og flere bidrag er lanceret i en ny udgave. Flere er på vej, bl.a. vil Spaniens officielle preview-video blive offentliggjort på mandag. Du får her en samling af årets preview-videoer, incl. de splinternye Eurovision-versioner.

UK:

Ungarn

:

Azerbaijan

:

Spanien:

Island:

Belarus:

Georgien

Malta:

San Marino:

Slovakiet:

Irland:

Bosnien:

Letland:

Ukraine:

Tyrkiet:

Albanien:

Frankrig

Cypern

Schweiz

Israel:

Tyskland:

Kroatien:

Rumænien:

Østrig:

Grækenland:

Danmark

Translate »