Eurovision-sæsonen 2024 skydes først officielt i gang på fredag, men allerede i dag kan vi afsløre den første deltager. Den belgiske tv-station RTBF meddelte i dag, at multitalentet Mustii er internt valgt til at repræsentere Belgien ved Eurovision i Malmø.
Hvem er Mustii?
Mustii, hvis borgerlige navn er Thomas Mustin, er en alsidig kunstner inden for både musik og skuespil. Han er sangskriver, komponist, sanger og skuespiller, og har allerede to succesrige albums i bagagen. I underholdningsbranchen har han markeret sig stærkt med roller i forskellige teaterproduktioner, tv-serier og Netflix-produktioner. Blandt andet har han optrådt i den belgiske tv-serie “La Trêve” samt spillefilm som “Grave, Un Petit Boulot” og “L’Echange des Princesses.”
I øjeblikket er han desuden dommer på Drag Race Belgique.
Mustii er tidligere hædret med “Revelation of the Year” ved D6bels Music Awards og hele 3 gange har han formået at melde alt udsolgt til sin koncert i den berømte arena Ancienne Belgique. Hans albums “21st Century Boy” og “It’s Happening Now” har også modtaget stor anerkendelse i Belgien. Med dette imponerende CV er han nu klar til at tage det næste store skridt i sin karriere: at repræsentere Belgien ved Eurovision 2024.
Det næste kapitel
Selvom Mustii’s Eurovision bidrag endnu ikke er offentliggjort, er forventningerne høje. Mustii skal gå i fodsporene på Gustaph som i år sikrede Belgien en flot 7. plads med sangen “Because of You”.
Mens vi venter i spænding, kan du lære Mustii bedre at kende i videoarkivet herunder.
For mere information og opdateringer, følg med her på siden.
Når Copenhagen Pride i dag åbner op for årets største, danske LGBT+ event, kan man se frem til mere end 160 events og koncerter, herunder den ikoniske Drag Night, en mini convention, kunstudstilling, børneområde og selvfølgelig den store Pride Parade.
I dagene fra den 12.-20. august maler Copenhagen Pride København i alle regnbuens farver under det Eurovision-inspirerede tema “Come Together”, og det bliver i år mere deltagelse af flere velkendte ansigter fra Dansk Melodi Grand Prix.
Søndag den 13. august fra kl. 19.30-20.15 | Pride Week Stage
Udover at være manden bag kæmpehittet ‘No Promises’ fra tv-serien Nynne, er Bryan Rice også et yderst velkendt ansigt i Melodi Grand Prix. I 2010 sang han ‘Breathing’ og i 2014 ‘I choose you’. Derudover har han været med til at skrive ‘Underneath My Skin’ til Christina Undhjem, ‘Beautiful to me’ til Albin og ‘Rays of Sunlight’ til David Jay.
Bryan Rice har flere gange fået temperaturen på Rådhuspladsen til at stige og tusindvis af tilskuere til at synge med under sine Pride koncerter. I år bliver med garanti ingen undtagelse, når han med gæstestjerne Noah Skaalum er klar at præsentere sine nye ærlige sange.
Noah vender tilbage på scenen for første gang siden sit kønsskifte i 2018. Bryan Rice har fulgt med i Noahs rejse, siden X Factor sejren for over 10 år siden. Det fortæller Bryan til Realityportalen/HER&NU.
– Jeg kom simpelthen på det, fordi jeg synes, at Sarah sang fantastisk, da hun vandt i 2011. Det er en af de eneste ‘X Factor’-vindere, jeg virkelig har hæftet mig ved, og er derfor blevet ved med at følge med i Noahs liv. Jeg synes, han er en af de sejeste og modigste mennesker, og da jeg fandt på at dele min Pride-scene med en anden artist, var det oplagt for mig at spørge en anden LGBT+ person, en som jeg selv synes er dygtig og sej.
– Jeg føler stærkt for at give noget igen af alt det, jeg har taget imod i de 18 år, jeg har levet af musik indtil videre, og hvis jeg kan hjælpe Noah til at finde det musikalske spor igen, synes jeg virkelig at det giver mening.
Mandag den 14. august fra kl. 16.00 – 16.45 | Pride week stage
I februar deltog han i det danske Melodi Grand Prix med sangen “Lige her”, som med Sørens egne ord er en hyldest til sin “chosen family”. Sangen var et stort hit hos mange Grand Prix-fans og udkom efter Melodi Grand Prix i en engelsk version. Nu har man muligheden for at høre Søren spille både egne og andres sange til Copenhagen Pride Week week.
Den talentfulde sanger har udover Melodi Grand Prix medvirket i forestillinger som Kinky Boots, Grease og Oliver samt spillet hovedrollen som Tony i West Side Story på Det Kongelige Teater.
Sander Sanchez
Mandag den 14. august fra kl. 20.15 | Showscenen
Tirsdag den 15. august fra kl. 15.30 – 00.00 | Music & Art at Bøssehusset
Lørdag den 19. august fra kl. 17.30 – 19.00 | Showscenen
Sander har sunget og optrådt hele livet og fik i 2020 sin debut i Dansk Melodi Grand Prix med sangen “Screens”. Han spiller både klaver og guitar, har medvirket i musicals, sunget for i et funk-inspireret Big Band, optrådt flere gange til Aarhus festuge, til SmukFest, under Kulturnatten i København og performet et utal af gange i LGBTQ+-miljøet, herunder til Worldpride i København i 2021.
I fredags udkom FreddyQ’s nye single som Sander er featuring på sammen med Claude. Den kan du høre på mandag på Rådhuspladsen fra kl. 20.15.
Reiley (& BATHSHEBA)
Lørdag den 19. august fra kl. 19.15-21.00 | Showscenen
I februar vandt færøske Reiley Dansk Melodi Grand Prix med sangen “Breaking My Heart” og repræsenterede efterfølgende Danmark ved Eurovision i Liverpool. Nu er han klar til at indtage den store scene på Copenhagen Pride 2023 lørdag aften efter den store Pride parade er afviklet.
Vi ønsker Happy Pride og rigtig god fornøjelse til både artister og gæster i den kommende uge!
Efter en dramatisk afslutning på Eurovision-finalen 2023 lykkedes det for Sverige og Loreen at hive sejren hjem med Tattoo.
Det betyder, at det er svenskerne der skal afholde Eurovision i 2024, og lige siden finalen i maj har der været godt gang i rygterne. Stockholm har længe lignet en storfavorit, men der har været kastet grus i maskineriet ved alle tre mulige arenaer i byen – Avicii Arena skulle renoveres, og hverken Friends Arena eller Tele2 Arena var en mulighed, hvis man spurgte de fodboldhold der hører til de to stadions.
Og det er altså ikke lykkedes for SVT at overtale de stockholmske arenaer, hvis det da overhovedet har været en prioritet. I stedet afholdes Eurovision 2024 i Malmö, hvilket er godt nyt for de danskere, der vil over og se showet og opleve stemningen.
Valget er faldet på Malmö Arena, som også afholdt showet i 2013, da Emmelie de Forest vandt en suveræn sejr med Only Teardrops.
Eurovision 2024 afholder semifinaler d. 7. og 9. maj, mens den store finale afholdes 11. maj.
Eurovision 2024 fejrer 50-året for Sveriges første Eurovision-sejr, da ABBA vandt i 1974 med Waterloo, og mon ikke der er lagt i kakkelovnen til en kæmpe fest i Malmö.
I 2024 bliver Melodifestivalen endnu større, når konkurrencereglerne ændres, og 30 bidrag deltager i konkurrencen. Semifinalen, tidligere Andra Chansen, ændres til en femte delfinale, som forlænges, og i denne forlængelse stemmes yderligere to sange til finalen.
Vi ønsker altid at gøre Melodifestivalen endnu bedre og mere spændende for vores publikum. Med dette helt nye format tror vi, at vi kan bevare seernes engagement gennem hele sæsonen. Det er ingen hemmelighed, at vi har mistet publikum i semifinalen. Nu håber vi at opretholde spændingen gennem alle programmer.
ANDERS WISTBACKA, PROJEKTLEDER FOR MELODIFESTIVALEN
Sådan foregår det: I hver delkonkurrence konkurrerer seks bidrag, det vil sige i alt 30 kunstnere i løbet af alle delfinaler. To bidrag fra hver delkonkurrence går direkte til finalen, to bliver i konkurrencen, og to er færdige. Der er altså ti bidrag, der direkte kvalificerer sig til finalen fra delfinalerne.
Finalen vil fortsat have deltagelse af tolv bidrag, og de to sidste finalister findes i den femte delfinale, som forlænges. Seerne har så mulighed for at give endnu flere hjerter via app og telefon til deres favoritter blandt de ti resterende bidrag, det vil sige dem, der er blevet nummer tre og fire i de fem delfinaler. Resultatet baseres på en sammenlægning af antallet af stemmer i delfinalerne og antallet af stemmer i forlængelsen i femte delkonkurrence.
I finalen bestemmer TV-seerne halvdelen af stemmerne via app/telefon, og halvdelen af stemmerne gives af en international jury.
Tilmelding til Melodifestivalen 2024 åbnes efter sommerferien. Man kan uploade bidrag via www.melodifestivalen.se i perioden 25. august kl. 09.00 – 15. september kl. 11.59.
Etablissement Public de Télévision Algérienne/ Etablissement Public de Radiodiffusion Sonore
/Télédiffusion d’Algérie
1970
Andorra
RTVA
Ràdio i Televisió d’Andorra, S.A.
1999
Armenien
AMPTV
Public Television and Radio Armenia, comprising:
– Public Television Company of Armenia
– Public Radio of Armenia
2005
Østrig
ORF
Österreichischer Rundfunk
1953
Azerbaijan
ICTI / ITV
Ictimai
2007
Belarus*
BTRC *
National State Teleradiocompany of the Republic of Belarus*
1993
Belgien
VRT RTBF
Vlaamse Radio- en Televisieomroep and Radio-Télévision Belge de la Communauté française
1950
Bosnien-Herzegovina
BHRT
Javna Radio Televizijska servis Bosnie i Hercegovine
1993
Bulgarien
BNR
Bâlgarsko Nacionalno Radio
1993
Bulgarien
BNT
Bâlgarska Nacionalna Televiizija
1993
Kroatien
HRT
Hrvatska Radiotelevizija
1993
Cypern
CYBC
Cyprus Broadcasting Corporation
1969
Tjekkiet
CR
Cesky Rozhlas
1994
Tjekkiet
CT
Ceská Televize
1994
Danmark
DR
DR
1950
Danmark
TV2
TV2/Danmark
1989
Egypten
NMA
National Media Authority
1985
Estland
ERR
Eesti Rahvusringhääling
1993
Finland
YLE
Oy Yleisradio Ab
1950
Frankrig
GRF
Groupement des Radiodiffuseurs français de l’UER,
comprising:
– France Télévisions (France 2, France 3,
France 4, France 5 and Réseau France Outre-mer)
– Radio France
1950
Georgien
GPB
Georgian Public Broadcaster
2005
Tyskland
ARD
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland (ARD), comprising:
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland (ARD),
comprising:
– Bayerischer Rundfunk
– Hessischer Rundfunk
– Mitteldeutscher Rundfunk
– Norddeutscher Rundfunk
– Radio Bremen
– Rundfunk Berlin-Brandenburg
– Saarländischer Rundfunk
– Südwestrundfunk
– Westdeutscher Rundfunk
– Deutsche Welle
– DeutschlandRadio
1952
Tyskland
ZDF
Zweites Deutsches Fernsehen
1963
Grækenland
ERT
Hellenic Broadcasting Corporation
2015
Ungarn
HMG
Hungarian Media Group, comprising:
– Media Support and Asset Management Fund (MTVA)
– Duna Media Service Provider
2014
Island
RUV
Ríkisútvarpid
1956
Irland
RTE
Raidió Teilefís Éireann
1950
Irland
TG4
TG4
2007
Israel
IPBC
Israel Public Broadcasting Corporation
2018
Italien
RAI
Radiotelevisione Italiana
1950
Jordan
JRTV
Jordan Radio and Television Corporation
1970
Letland
LR
Latvijas Radio
1993
Letland
LT
Latvijas Televizija
1993
Lebanon
TL
Télé-Liban
1980
Libyen
LNC *
Libya National Channel *
1974
Litauen
LRT
Lietuvos Radijas ir Televizija
1993
Luxembourg
CLT
CLT Multi Media
1950
Luxembourg
MSP
Média de service public 100,7
1997
Malta
PBS
Public Broadcasting Services Ltd.
1970
Moldova
TRM
Teleradio-Moldova
1993
Monaco
GRMC
Groupement de Radiodiffusion monégasque, comprising:
– Monaco Média Diffusion
Polskie Radio i Telewizja, comprising:
– Telewizja Polska SA (TVP)
– Polskie Radio SA (PR)
1993
Portugal
RTP
Rádio e Televisão de Portugal
1950
Rumænien
ROR
Societatea Română de Radiodifuziune
1993
Rumænien
TVR
Societatea Română de Televiziune
1993
Rusland *
C1R *
Channel One Russia *
1996
Rusland *
RDO *
Radio Dom Ostankino, comprising: *
– Radio Mayak (MK) – Radio Orpheus (OP)
1996
Rusland *
RTR *
Rossijskoe Teleradio *
1993
San Marino
SMRTV
San Marino RTV
1995
Serbien
RTS
Radiotelevizija Srbije
2006
Slovakiet
RTVS
Rozhlas a televízia Slovenska
1993
Slovenien
RTVSLO
Radiotelevizija Slovenija
1993
Spanien
RTVE
Radiotelevisión Española
1955
Sverige
STR
Sveriges Television och Radio Grupp, comprising:
– Sveriges Television Ab (SVT)
– Sveriges Radio Ab (SR)
– Swedish Educational Broadcasting Company (UR)
1950
Schweiz
SRG SSR
SRG SSR
1950
Tunisien
RTTT
Radio tunisienne et Télévision tunisienne, comprising:
– Radio tunisienne
– Télévision tunisienne
1950
Tyrkiet
TRT
Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu
1950
Ukraine
UA:PBC
Public Broadcasting Company of Ukraine
1993
UK
BBC
British Broadcasting Corporation
1950
UK
UKIB
United Kingdom Independent Broadcasting, comprising:
Independent Television: The Network Centre, grouping:
– ITV Anglia Television
– ITV Border Television
– ITV Central Television
– Channel Television
– ITV Granada Television
– STV Central
– ITV Wales Television
– ITV West Television
– ITV London Television
– ITV Meridian Television
– STV North
– ITV Tyne Tees Television
– UTV Limited
– ITV Westcountry Television
– ITV Yorkshire Television
Sianel 4 Cymru
Efter Loreens sejr i Eurovision Song Contest 2023 i Liverpool, er svenske SVT allerede godt i gang med planlægningen af Eurovision Song Contest 2024. I den forgangne uge blev kerneteamet for næste års konkurrence annonceret, ligesom den svenske Avis Aftonbladet har afsløret en omfattende kravliste for værtskabet.
Kerneteamet bag Eurovision 2024
SVT har i denne uge annonceret en række vigtige ansættelser til det team, der skal organisere showet. Dette inkluderer:
Ebba Adielsson, Head of SVT Entertainment, der er udpeget som Executive Producer.
Christel Tholse Willers, der er ansvarlig for kommunikation, presse, brand og event i samarbejde med værtsbyen.
Tobias Åberg, der er ansvarlig for den overordnede tekniske produktion.
Johan Bernhagen, der vil være ansvarlig for finansiering og den overordnede tekniske produktion sammen med Tobias Åberg.
Byer i spil til at være værtsby
Göteborg, Malmø og Stockholm, som har indendørs arenaer med kapacitet til over 10.000, har alle indsendt bud om værtskabet for Eurovision 2024. Dertil kommer Eskilstuna, Jönköping, Örnsköldsvik og Partille, som har arenaer med kapacitet til under 10.000 personer.
14 siders dokument specificerer krav til værtsbyen
Ifølge en artikel i Aftonbladet har Ebba Adielsson, som er programdirektør for underholdning hos SVT og nyudnævnt Executive Producer, underskrevet en liste af information og krav, der er blevet sendt ud til kommuner og regioner rundt omkring i Sverige. Dokumentet, der er 14 sider langt, er markeret “CONFIDENTIAL” på hver side.
To potentielle datoer for Eurovision Song Contest 2024
Fra dokumentet fremgår det, at datoen for næste års Eurovision-finale endnu ikke er helt fastlagt, men at der er 2 sandsynlige datoer for finalen: enten lørdag den 11. maj eller lørdag den 18. maj.
Arenaen, der skal lægge rammer for konkurrencen, skal være tilgængelig i syv til otte sammenhængende uger, inklusive ugen efter finalen, når hele scenekonstruktionen skal nedrives.
Værtsbyens ansvar og krav
SVT vil fokusere på tv-produktionen af de 3 shows, mens værtsbyen har ansvaret for de forskellige leverandører samt logistik og infrastruktur for værtskabet.
Medmindre andet er angivet, er værtsbyen ansvarlig for gennemførelse og finansiering af de forskellige dele. Dette gælder også de dele, der berører arenaen. Kort sagt betyder dette, at SVT har til hensigt at betale for tv-produktionen, men forventer, at værtsbyen vil afholde resten af udgifterne.
Arenaen skal have et neutralt navn, der ikke er knyttet til tredjeparts firmanavn, produkt, varemærke osv.
Ud over publikum og sceneplads skal arenaen være i stand til at tilbyde:
Plads til greenroom, hvor 26 delegationer på 10 personer kan sidde. (Greenroom behøver ikke at være placeret i arenaen).
40 til 50 lydisolerede og airconditionede kommentatorbokse.
27 møblerede loger på ca. 30 kvadratmeter til de forskellige delegationer.
Område til hår og makeup, ca. 250 kvadratmeter.
Område til hovedsponsor, ca. 1000 kvadratmeter.
Kontorer til delegationerne og backstage-personale, ca. 30 til 40 kontorpladser fordelt på en række rum.
Kontor til SVT’s redaktionelle/produktionspersonale, 200 til 250 kontorpladser opdelt i flere rum, et større mødelokale op til 50 personer og fire mindre mødelokaler til op til 10 personer.
Spisesal eller cateringplads til personale med mindst 350 pladser.
Områder til VIP-begivenheder og særligt indbudte gæster (ca. 1.000 samtidige gæster).
Loungeområder til værter, ca. 4-6 værelser med separat toilet og brusebad (i nærheden af scenen).
Lougeområder til kunstnere (ikke delegationer), op til 20 loger.
Siddeområder til større grupper, mindst to større omklædningsrum med adgang til et toilet til grupper på op til 50 personer (tiltænkt åbnings- og mellemakter med mange deltagere).
Rekvisitter og scenografi lager direkte ved siden af scenen til de forskellige sceneshows (ca. 1.500 kvadratmeter).
Lydisolerede rum til lydcheck, to såkaldte visningsrum, hvor nærhed og logistik er af stor betydning. (i alt fire til seks værelser på 50 til 100 kvadratmeter).
Førstehjælpsrum inklusive medicinsk personale.
I forbindelse med arenaen skal der også være:
Lokaler til akkrediteringsstyring som et akkrediteringscenter, placeret så det er tilgængeligt for besøgende uden for det sikkerhedskontrollerede område, med arbejdspladser for 15 personer og et venteværelse for op til 50 personer.
Pressecenter for op til 1.200 mennesker med arbejdsplads for pressen (ca. 650 pladser), arbejdspladser for akkrediterede fans (ca. 250 pladser), kontorplads, interviewrum og cafeteria. Derudover et stort rum til tv-transmitterede pressekonferencer.
Kontinuerlig elforsyning, incl. løsning til backup-system for elforsyning. Den elforsyning, der er nødvendig for nedrivning og rigging samt til de ikke-tv-produktionsrelaterede behov bæres af arenaen.
Arenaen skal være ansvarlig for at sikre, at standarden for aircondition og køling opfyldes i alle rum i forslaget, og at den opretholdes i perioden uden øgede omkostninger for SVT.
Øvrige opgaver
Værtsbyen er ansvarlig for relaterede begivenheder, herunder lodtrækningen til semifinalerne og værtsby-overdragelses ceremonien i januar 2024.
Arenaen skal også være tilgængelig for besøg fra de ansvarlige for de deltagende delegationer, det såkaldte Head of delegation-møde, i midten af marts, for omkring 100 mennesker.
Der skal også være plads til at afholde åbningsceremoni søndagen før Eurovision med 200 til 300 meter turkis tæppe og deltagelse af 1500-2000 mennesker samt privat ceremoni med samme antal gæster.
Værtbyen skal også stille med forslag til en lokation til Euroclub, som er det officielle mødested og natklub for afholdelse af Eurovision-fester med en åbningstid mellem 23.00 og 03.00. Herudover planer for sponsor village og Eurovision Village.
Mindst 3.500 hotelværelser skal være tilgængelige
En Eurovision-værtsby skal have mere end 3.500 tilgængelige hotelværelser i konkurrenceugen. Mere specifikt:
God hotelkapacitet i byens centrum og omkring arenaen, med op til 3.500 hotelværelser tilgængelige i selve konkurrenceugen. Allerede to uger før konkurrenceugen skal 1.000 hotelværelser være tilgængelige. For at undgå en situation som i Liverpool med stærkt forhøjede hotelpriser, så skal hotelpriser være faste fra 2 uger op til showet.
Transport og trafikkrav
I dokumentet er der også transport- og trafikkrav, hvor værtsbyen skal sikre løsninger til, hvordan trafikkaos til og fra arenaen undgås. Der skal være forslag til shuttle-service for delegationerne, herunder adgang til busser i situationer, hvor hele delegationen er samlet, samt biler eller taxi til gratis brug for delegationsmedlemmer ved andre lejligheder. Endelig skal der være Eurovision-udpegede taxier med faste takster til alles brug.
Sikkerhed
Værtsbyen skal skitsere en løsning for sikkerhed for alle involverede, herunder publikum og særligt inviterede gæster med høje sikkerhedskrav. Alle sikkerheds omkostninger bæres af værtsbyen.
SVT har desuden anmodet ansøgerbyerne om at:
Beskrive de nødvendige kontakter med lokale myndigheder og organisationer for at sikre de specifikationer, der er givet i dokumentet og muliggøre en succesfuld afholdelse af Eurovision Song Contest 2024.
Præsentere kontakter med politimyndigheder, lokale transportorganisationer og trafik- og vejmyndigheder, samt lokale licensmyndigheder (herunder men ikke begrænset til udvidede alkoholserveringstilladelser) angående nødvendige tilladelser mv.
Under hostingen, i samarbejde med de relevante myndigheder (politi, redningstjeneste, osv.) og i samråd med SVT, være ansvarlig for at etablere en detaljeret sikkerhedsplan skrevet på svensk og engelsk. Sikkerhedsplanen skal kunne præsenteres for EBU.
Give en beskrivelse af, hvordan værtsbyen har til hensigt at organisere og etablere den nødvendige sikkerhedsorganisation. SVT skal godkende alle sikkerhedsarrangementer.
Udvidet serveringstilladelse: SVT har anmodet de interesserede kommuner om at præsentere kontakter med lokale licensmyndigheder for at kunne garantere udvidede serveringstilladelser. Dette er for at festen kan vare længere end det normalt er tilladt i de fleste mindre byer rundt omkring i Sverige.
Deadline for ansøgning
Ansøgninger til værtskabet skulle ifølge dokumentet indsendes senest den 12. juni. Efter denne dato evalueres de indkomne ansøgninger. Herefter vil SVT og EBU begynde at forhandle med de potentielle værtsbyer.
Aftonbladet har forsøgt at få en kommentar og en bekræftelse på ovenstående fra Ebba Adielsson, men dette har ikke været muligt. I stedet udtaler SVT‘s pressecehf, Camilla Hagert, at man pt. taler med interesserede værtsbyer og hun ikke kan afsløre mere i øjeblikket. Håbet er at værtsbyen vil være klar i begyndelsen af juli.
Mulige formatændringer for Eurovision 2024
Ifølge Aftonbladet overvejer SVT at forkorte varigheden af Eurovision showet.
For en måned siden deltog dansk/græske Victor Vernicos i Eurovision Song Contest i Liverpool, og nu er han klar med opfølgeren til “What They Say”. I denne uge udkom singlen “The 968 Paradox”. Sangen er i lighed med hans Eurovision-bidrag både skrevet, komponeret og produceret af Victor selv.
Selve begrebet “968 Paradox” stammer fra djævelens tal “666” og beskriver hvordan dette kombineres med det modsatte tal “999” (det positive), når de overlapper hinanden for at skabe “8”: tallet for uendelighed, som har en betydning i mange kulturer verden over.
“968 Paradox” repræsenterer positiviteten og negativitetens paradoksale natur, og hvordan de udfordrer og fuldender hinanden i livets universelle balance.
Kostumer og dele af scenen fra årets Eurovision Song Contest i Liverpool bliver nu solgt af BBC. Der afholdes auktion, hvor folk kan byde på mere end 60 varer. Ifølge BBC er auktionen en del af deres bæredygtighedsindsats og blandt auktionsvarerne finder man rekvisitter og kostumer, som er brugt på scenen i Liverpool’s M&S Bank Arena.
Du kan bl.a. blive den heldige ejer at den store hånd, som blev brugt under KALUSH’ optræden med “Stefania”, trommer fra Sam Ryders optræden, hjerteformede puder fra værternes sofa eller flere kostumer anvendt under de 3 shows.
Auktionen begynder den 30. maj kl. 10.00, og 20% af indtægterne bliver delt mellem ACC Liverpool Foundation og BBC Media Action. Resten af pengene vil blive givet til BBC Studios: “Overskuddet returneres til BBC for at hjælpe med at finansiere programmer og tjenester”, forklarer tv-stationen.
Sally Mills, chef for bæredygtighed hos BBC Studios, udtaler: “Bæredygtighed er kernen i alt, hvad vi gør hos BBC Studio, både på og uden for skærmen. “Vi har et ansvar for at operere med så minimal indvirkning på miljøet som muligt, og vi er altid på udkig efter innovative måder, hvorpå vi yderligere kan engagere publikum med vores indhold og forlænge levetiden for vores kulisser og kostumer. Hvilken bedre måde at gøre dette på end at give fans mulighed for at eje et stykke af Eurovision-historien?”
160 millioner mennesker kiggede med rundt omkring i verden, og lørdag aften blev showet set af ikke mindre end 11 millioner mennesker i Storbritannien, hvilket gjorde årets Eurovision finale til den mest set i konkurrencens historie i landet.
Kritikken er væltet ned over årets danske deltager Reiley efter det danske exit i torsdags, som nedsables af både medier, fans og tv-seere. Men skal vi acceptere had, personlige angreb og voksenmobning i en musikkonkurence?
I går fandt den 67. udgave af Eurovision Song Contest sin vinder. Den succesfulde Eurovision nation Sverige vandt for 7. gang og tangerede dermed rekorden for flest sejre, som de nu deler med Irland.
For 3. år i træk var finalen uden dansk deltagelse, og det har fået både medier, fans og TV-seere til tasterne.
Med overskrifter som ”Fiasko. Flop. Fuser. Reiley” og ”Skamplet: Kæmpe dansk røvtur” omtaler én af Danmarks største aviser Reileys exit, ligesom selve finaleshowet beskrives som et ”Håbløst Shitshow”.
Den danske deltager får også skyld for at være en ”kæmpe diva” efter aflysning af interviews og for ikke at være ”et rigtigt mandfolk”, fordi den unge sanger efter nedturen i semifinalen var for berørt til at møde pressen i Liverpool.
Også på de sociale medier er tonen hård og personlig. Den danske optræden omtales bl.a. som ”pinlig”, Reiley som ”tonedøv”, ”en klovn” og ”en fjollet tøsedreng”.
Tangerer voksenmobning
Der er få musikere i Danmark, der skal lægge ryg til mere negativ omtale for at have stået på en specifik scene end deltagere i Dansk Melodi Grand Prix og Eurovision.
Negativiteten har fyldt enormt meget i årets Eurovision, og frustrationerne har i mange tilfælde været rettet direkte mod den danske deltager.
Men er det OK, at tonen er blevet så giftig og personligt rettet mod Reiley? Skal vi acceptere had, personlige angreb og voksenmobning, fordi Danmark ikke når finalen i en musikkonkurrence?
Jeg synes, det er et kæmpe problem, som har fortjent langt mere fokus end det får. Jeg frygter også, at det i fremtiden kan få en negativ indflydelse på interessen for at deltage i Dansk Melodi Grand Prix.
Hvor mange artister vil have lyst til at sende en sang ind med udsigten til alle de tæsk, der følger med? I beslutningen om hvorvidt man vil bruge mellem 2-3 måneder on/off på at deltage i Dansk Melodi Grand Prix og potentielt Eurovision, ser en kunstner naturligvis på, hvad man får tilbage. Ligningen skal gå op, og hvis der mangler gode incitamenter, så slutter vi i minus og Dansk Melodi Grand Prix bliver en decideret tabersag.
Et menneske bag
Denne artikel er ment som et debatindlæg i diskussionen om negativiteten samt den hårde og personlige tone hos både medier, fans og TV-seere.
Kan man ikke lide det danske bidrag? Havde man en anden favorit i DMGP, fair nok. Men at gå efter manden i stedet for bolden er i mine øjne rigtig dårlig stil.
Har vi helt glemt mennesket bag? En ung mand, som gør sit bedste for at repræsentere Danmark på bedste vis men af forskellige årsager ikke lykkes. Det kræver trods alt mod at stille sig op foran 150-200 millioner seere og ovenikøbet åbne showet.
Reiley har deltaget i adskillige internationale pre-parties (promotionkoncerter), hvor han har sunget sin sang, givet masser af interviews og på den mest imødekommende måde mødt fansene. Han har arbejdet intensivt i månedsvis på det nye show til Eurovision og generelt gjort, hvad han kunne, under prøverne i Liverpool.
Så mange tak indsatsen Reiley! Jeg glæder mig til at høre mere fra dig og følge dig i din musikkarriere fremover!
Og så håber jeg, at vi i de kommende år kan få vendt den nuværende situation og igen få en positiv stemning omkring det at deltage i Dansk Melodi Grand Prix og en positiv, givtig eksponering af de deltagende artister.
Idéer til hvordan det skal foregå er et helt andet kapitel, som vi tager en anden dag.
Loreen vandt en historisk sejr i ved den 67. udgave Eurovision Song Contest 2023 med sangen “Tattoo”, som er skrevet af Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker,Thomas G:son, Peter Boström, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Jimmy Jansson og Loreen.
Bookmakerfavoritten tog sejren med “Tattoo” foran Finlands Käärija og Israels Noa Kirel. Hun vandt med en stor margin i juryafstemningen, mens Finland vandt seerafstemningen.
Natten til søndag blev resultatet fra de 2 semifinaler ligeledes afsløret. Du kan se dem herunder.
I semifinale vandt seermagneten Käärija en sikker sejr med 177 ud af 228 mulige point med Sverige på 2. pladsen og Israel på 3. pladsen.
Vinderen af semifinale 2 blev det Australske rockback Voyager, som vandt foran Østrig og med Polen på 3. pladsen.
Danske Reiley slutter på 14. pladsen med 6 point, som vi modtager af Island, og dermed undgår 0 point. San Marino og Rumænien slutter begge under Danmark med 0 point.
I forbindelse med resultatet af semifinalen er det relevant at nævne at kun TV-seerne stemte her.
What a night! Efter mere end 3 timers show fik vi for kort tid siden kåret den 67. vinder af Eurovision Song Contest.
Bookmakerfavoritten Loreen tog sejren med “Tattoo” foran Finlands Käärija og Israels Noa Kirel. Hun vandt med en stor margin i juryafstemningen, mens Finland vandt seerafstemningen.
Tattoo er skrevet af Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker,Thomas G:son, Peter Boström, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Jimmy Jansson og Loreen selv.
Værter i 50-året for ABBA’s sejr med Waterloo
Den tidligere Eurovision vinder gjorde i år comeback 11 år efter sin sejr i Baku, og bliver hermed den første kvindelige deltager til at vinde konkurrencen 2 gange. Samtidigt bragte Loreen Sverige op på siden af Irland som det mest vindende land i konkurrencen med 7 sejre.
Sverige kommer dermed til at afholde konkurrencen i 50 års jubilæet for ABBA’s sejr med Waterloo.
Ukraine har på grund af den russiske invasion desværre ikke kunnet være værter for årets konkurrence, og i stedet afholdte UK Eurovision Song Contest for 9. gang men i samarbejde med den ukrainske tv-station Suspilne.
I de 2 semifinaler tirsdag og torsdag blev 31 bidrag reduceret til 20. Her stemte kun TV-seerne, men i aftenens finale benyttedes den velkendte kombination af jury- og seerstemmer, som i tidligere år.
Her blev det desværre et farvel til Danmarks deltager Reiley.
Du kan se resultatet af juryafstemningen og det samlede resultat herunder.
Eurovision Song Contest har gennem årene givet os flere store internationale stjerner, herunder Celine Dion, ABBA, Johnny Logan, Måneskin og Loreen.
Sidstnævnte deltager gør comeback 11 år efter sin sejr i Eurovision. Sammen med stærke bidrag fra 25 andre lande, så er der lagt op til et flot og underholdende show, når BBC klokken 21.00 skyder årets Eurovision Song Contest finale i gang.
Ukraine har på grund af den russiske invasion desværre ikke kunnet være værter for årets konkurrence, og i stedet afholder UK Eurovision for 9. gang i samarbejde med ukrainske Suspilne.
I de 2 semifinaler tirsdag og torsdag, hvor 31 bidrag blev reduceret til 20, stemte kun TV-seerne, men ved aftenens finale får vi den samme kombination af jury- og seerstemme, som i tidligere år.
Læs også: Her er talspersoner og rækkefølge i juryafstemningen – Eurovision 2023
I denne artikel varmer vi op til årets store show med nogle af aftenens højdepunkter udvalgt at Good Evening Europe’s grundlægger og redaktør Mette. Det bliver en blanding af favoritter, humoristiske og iøjnefaldende optrædener samt sange med stærke budskaber. Udover de nævnte sange er der naturligvis masser af andre højdepunkter, der ikke har været plads til i artiklen.
Sverige | Loreen – Tattoo
Loreen vandt Eurovision for Sverige tilbage i 2012 og hvis hun kan gentage succesen i år, bliver hun den første kvinde, der vinder konkurrencen to gange og bringer samtidigt Sverige op på siden af Irland med flest Eurovision sejre. Begge lande vil i så fald havde vundet 7 gange.
Tattoo er en stærk ballade, som bæres af Loreens imponerende stemme og hendes evner som historiefortæller, og i forhold til Euphoria afspejler en mere moden og selvbevidst udgave af Loreen. Læg mærke til den velgennemtænkte opbygning af sangen, som med kontraster i både Loreens vokale udtryk – fra det helt stille, hviskende og skrøbelige over i det intense og powerfulde – og i musikken med det elektroniske, der kombineres med det symfoniske og de etniske elementer – skaber et stærkt og memorabelt bidrag.
Finland | Käärija – Cha Cha Cha
Årets fanfavorit, som har farvet de finske gader grønne og medført en eksplosion i efterspørgslen på Bolero-jakker. Ingen kommer til at glemme årets finske Cha Cha Cha, som er en vanvittig kombination af rock og Schlager. Jeg tror også, det er første gang i verdenshistorien, at nogen har headbanget til Cha Cha Cha, i en pangfarvet, grøn Bolerojakke med udsigt til bar mave, på et dansegulv indrammet af Europaller og med dansere med kunstige tænder! Læg mærke til den skønne Cha Cha Cha koreografi og Käärija’s exceptionelle energi på scenen.
Australien | Voyager – Promise
Er man til rock, så er der flere store øjeblikke i vente. Australiens metalband Voyager har eksisteret siden 1999, og det ser man tydeligt i både bidrag og optræden! Autentisk, iørefaldende og melodisk rock med 80’er vibes og lækker synth-lyd.
Læg mærke til de overbevisende individuelle præstationer fra alle bandmedlemmer – fra forsanger Danny med det lange hår i vindmaskinen og karakteristiske Siggaard-mellemrum mellem tænderne, den seje kvindelige guitarist Simone, energiske trommeslager og den growlende Alex.
Tjekkiet | VESNA – My Sisters Crown
Vesna viser her, hvordan et Eurovision bidrag skal skrues sammen! Med “My Sisters Crown” får vi originalitet, etniske vibes og nationalt særpræg. Vesna er et feministisk pigeband, som består af medlemmer fra flere slaviske lande, herunder Slovakiet, Ukraine, Bulgarien og Tjekkiet. Budskabet i “My Sisters Crown” handler om at stå ved sig selv og ikke lade nogen “tage din krone”, hvilket i sig selv er en del point værd. I sangen viser bandet også solidaritet og støtte til Ukraine, hvorfor omkvædet synges på ukrainsk: “My beautiful sister, the crown is yours!” med kronen som symbol for suverænitet. Flot og dragende optræden og ikke mindst staging, der passer perfekt til sangens tema.
Kroatien | Let 3 – Mama ŠČ!
En bidrag som også har et politisk budskab, men som nok i langt højere grad vil splitte vandene, kommer fra det kroatiske band Let 3. Let 3 har eksisteret siden 1987 og ledes af den 58-årige Zoran “Prlja” Prodanović. De byder på årets nok mest iøjnefaldende og omdiskuterede show med strip til undertøj og missiler på scenen. Det er festligt, skørt, catchy og provokerende. Selvom budskabet er pakket mere eller mindre diskret ind, så viser Kroatien her sin midterste finger til Putin, ligesom Zoran også på pressemødet efter semifinalen fremhævede antikrigsbudskabet.
Men bag et show, der nok skal få nogle TV-seere til at få citronmånen galt i halsen, gemmer der sig faktisk også er lidt af en ørehænger. På trods af det kaotiske mix af indtryk og genrer, så er “Mama ŠČ!” ét af de bidrag, man kan synge med på første gang (måske ikke med helt korrekt kroatisk udtale dog).
Årets kroatiske bidrag kan fortolkes til at handle om Putin, hans forhold til Hviderusland og invasionen af Ukraine. Se eksempler herunder.
Mama kupila traktora: “Mom bought a tractor”. Mama kan referere til Mother Russia, mens traktoren kan fortolkes som Hviderusland, da “Belarus” er en serie traktorer, som har været produceret af Minsk Tractor Works siden 1950. Præsident Lukashenko gav i øvrigt Putin en “Belarus” traktor til hans 70-års fødselsdag.
Mama, mama, mama, ja se idem igrat’, Mama, idem u rat!: “Mama, mama, mama, I’m going to play games, Mama, I’m going to war!”, hvilket ikke kræver meget fortolkning.
Krokodilski psihopat: “Crocodile psychopath” kommer angiveligt af Boris Johnsons beskrivelse: “At forhandle med Putin er som at forhandle med en krokodille”. Crocodile kan også henvise til stoffet Desomorphine, som har det russiske gadenavn Krokofil. Trajna-nina, armagedon, nona kan referere til en traditionel vuggevise fra området i Kroatien, hvor gruppen stammer fra, og sammensættes med det italienske ord for bedstemor (nona) og dommedag, altså en slags dommedags vuggevise, som din bedstemor synger for dig.
Norge | Alessandra – Queen of Kings
Norges Alessandra er en exceptionel dygtig 20-årig sangerinde med rødder i Italien. Allerede efter første delfinale i Norge gik hendes sang “Queen of Kings” viralt på TikTok og er i skrivende stund streamet 45 millioner gange på Spotify.
Med hendes Eurovision-hit spreder hun budskabet om selvkærlighed og håber på at inspirere andre til at være selvsikre og venlige mod sig selv. Musikalsk får vi et iørefaldende bidrag med vikings vibes og elementer fra norsk folkemusik. Læg også mærke til Alessandras Whistle note. På scenen serveres det iørefaldende bidrag med en nærmest filmisk optræden tilsat Alessandras charmerende personlighed.
Moldova | Pasha Parfeni – Soarele şi Luna”
Moldovas Pasha Parfeni deltog også i Eurovision 2012 sammen med Loreen. I år er han tilbage med “Soarele şi Luna”, som betyder sol og måne, og er én af den slags autentiske sange, som gør Eurovision Song Contest så interessant at følge!
Pasha er både en stærk vokalist og indlevende historiefortæller, og med et helt magisk staging, bliver vi draget ind i Moldovas eventyrlige univers.
Fra landet, som gav os Epic Sax Guy, får vi i år Epic Flute Guy, som tilføjer Moldova’s bidrag lidt Game of Thrones-vibes. Forhåbentligt kan Pasha få solen og månen (Soarele şi Luna) til at stå helt rigtigt i aften og med en magisk optræden give det lille land endnu et godt resultat efter Zdob şi Zdub & Advahov Brothers’ flotte 7. plads i fjor.
Serbien | Luke Black – Samo Mi Se Spava
Er man til computerspil vil man med garanti bliver draget ind i Serbiens meget vellykkede show til Samo Mi Se Spava. Luke leverer en fantastisk indlevende og excentrisk optræden, som passer perfekt til det mørke og dystre show, som også understøtter sangen. Læg også mærke til klaveret og den bærende Synthesizer-lyd.
Tyskland | Lord of the Lost – Blood & Glitter
Endnu et bidrag til rockelskerne. Årets tyske artist går under navnet Lord of the Lost og blev dannet af frontfigur Chris Harms, som et soloprojekt tilbage i 2007. “Blood & Glitter” kan på flere måder sammenlignes lidt med Lordi’s “Hard Rock Hallelujah”. Det er melodisk rock med et omkvæd, som er nemt at synge med på, og så har Lord of The Lost et dragende visuelt univers og et meget memorabelt live show. Hvis man var fan af f.eks. det finske Goth-band HIM (Join Me (in death) og Wicked Game), så bliver man glad, når Lord of The Lost går på scenen.
Østrig |Teya & Salena – Who The Hell Is Edgar?
Teya & Salena leverer her en af årets bedste tekster med masser af små intelligente (skjulte) referencer og humor.
Der bliver sat fokus på udfordringer i musikbranchen, læg for eksempel mærke til henvisningen til f.eks. Spotify’s lave streamingtakst på 0,003 kr. (Give me two years, and your dinner will be free // gas station champagne is on me) og kvinders problemer med at blive taget seriøst af musikproducere. Derfor er det selvfølgelig Poe, der som mand, har skrevet teksten, som nævnes i starten. Who The Hell is Edgar er catchy, festlig, underholdende, overraskende og stærkt vanedannede.
Frankrig | La Zarra – Évidemment
Årets franske artist er en canadisk sangerinde bosat i Frankrig, som går under kunstnernavnet La Zarra. Med Évidemment leverer hun et sofistikeret og elegant bidrag. Fransk Eurovision når det er aller bedst. En kombination af musikalsk datid og nutid i et catchy nummer tilsat et super flot show og La Zarra’s karismatiske optræden.
Italien | Marco Mengoni – Due Vite
Ligesom Frankrig i år leverer et unikt fransk bidrag, så er der også masser af italiensk æstetik i “Due Vite”, som synges af Marco Mengoni, der er tilbage i Eurovision efter sin 7. plads i 2013. Årets bedste ballade og så har Marco en virkelig god udstråling og løfter sangen yderligere på Eurovision scenen.
Eurovision Song Contest finalen starter kl. 21:00 og vises på DR.dk. Rigtig god fornøjelse!
Her er listen over talspersoner for aftenens Eurovision Song Contest 2023 finale. Annonceringen af de nationale juryers point annonceres i nedenstående rækkefølge.
På listen er blandt andre Ukraines Eurovision artist fra 2023, Zlata Ognevich, Niamh Kavanagh som både repræsenterede Irland i 2010 og i 1993, hvor hun vandt, Ruth Lorenza som repræsenterede Spanien i København 2014 og Ben Adams – den ene af de 2 ulve i Subwoolfer fra 2022.
Fra Danmark bliver det Tina Müller, som skal annoncere juryens 12-tal.
Vores 14-personers panel fra Good Evening Europe og MelodiGrandPrixfans.dk er kommet igennem alle bidragene i årets Eurovision Song Contest. Der har bestemt ikke altid været enighed om karaktererne eller favoritterne, hverken blandt medlemmerne i panelet eller blandt vores læsere og fans generelt.
Vi har nu summeret op nedenfor kan du se den endelige stilling, hvis det var op til panelet. De lande, som er markeret med fed skrift, deltager i finalen, mens de øvrige er slået ude i semifinalerne.
Pointene er givet før prøverne gik i gang i Liverpool, og vi har derfor ikke haft mulighed for at have de endelige shows med i overvejelserne.
Vi kan slå fast at panelet er vilde med Norden. De 3 tilbageværende lande i finalen sidder sikkert på top 3, og ligesom bookmakerne forudsiger panelet Sverige og Finland i toppen.
De største afvigelser i forhold til bookmakernes nuværende er Ukraine, som panelet har på en 2. sidste plads, men bookmakernes forudsiger en top-3 placering. Af andre afvigelser kan nævnes Australien,Tjekkiet og Moldova, som ligger lunt til hos panelet, mens bookmakernes tiltro til dem er lidt mere lunken. Du kan se hele stillingen herunder og sammenligne med bookmakernes odds i skrivende stunder nederst.
Efter Käärijäs kæmpe succes og opsigtsvækkende show i første semifinale hærger Eurovision-feberen for alvor i hjemlandet Finland.
Allerede før årets finske finale, var interessen for UMK i Finland tårnhøj. Efter sidste års store UMK-succes, hvor alle 2022-sangene endte i Top 50 på Spotify og de mest populære var i toppen på næsten alle hitlister, så var der i år stor interesse for UMK. Billetterne til showet blev således revet væk på mindre end et døgn.
Efter Käärija’s jordskredssejr i UMK og varme modtagelse hos fansene, er interessen og euforien omkring det finske bidrag skyhøj.
I Finland ser man Cha Cha Cha som landets bedste bud på et topresultat siden Lordi’s sejr i Athen i 2006. Den finske sanger figurerer i øjeblikket på en plakat, som giver ham en 3. plads over “Top 20 Greatest Finns”.
Käärija-klipning og Jesus med bolero-jakke
Forud for aftenens finale er byer rundt om i Finland pyntet op med Käärijäs karakteristiske grønne bolero i mange forskellige afskygninger. Især i byen Tampere er hovedgaderne dekoreret, og der er også er planlagt storskærmsvisning af den store finale.
Der er utallige eksempler på finnernes forberedelse til den mulige Eurovision sejr. Bor du i Finland kan du f.eks. få grønne Cha Cha Cha-negle eller gratis hårklip i Käärijä-stil.
Børn og hunde har fået grøn bolero-jakke på, og en kirke i Finland har endda iført Jesus den klassiske grønne beklædning. Der er grønne skraldeposer i Käärija-stil og har man lyst til en forfriskning eller noget sødt, så findes der en speciel “Cha Cha Cha-Ρiña Colada-drink og kager udført i autentisk Käärija-stil.
Der er lavet kunstværker med nationalhelten Käärija og i byen Pori er Joemsuu- og Vaasa-statuerne blevet iført kunstnerens grønne bolero.
Endelig har også mange finske firmaer valgt at opdatere deres profilbilleder og logoer i Käärija-stilen.
Sidste gang Luxembourg deltog i Eurovision Song Contest var i 1993. Det skete med Modern times og sangen “Donne-moi une chance”. I dag meddelte European Broadcasting Union (EBU), at den succesfulde Eurovision-nation vender tilbage til Eurovision i 2024.
Luxembourg har deltaget i Eurovision Song Contest helt fra begyndelsen i 1956 og har været med næsten hvert år indtil 1993. Ud af 37 deltagelser i Eurovision Song Contest er det blevet til imponerende 5 sejre:
1961: Jean-Claude Pascal – “Nous Les Amoureux”
1965: France Gall – “Poupée De Cire, Poupée De Son”
1972: Vicky Leandros – “Après Toi”
1973: Anne-Marie David – “Tu Te Reconnaîtras”
1983: Corinne Hermès – “Si La Vie Est Cadeau”
Landet har også været vært for konkurrencen 4 gange: 1962, 1966, 1973 og 1984.
Det bliver RTL Luxembourg, som sende næste års live-shows og vil være ansvarlig for udvælgelsesprocessen. Mere information om valget vil blive offentliggjort i juli 2023.
Velkommen tilbage
Martin Österdahl, som er Executive Supervisor for Eurovision Song Contest siger: – Vi er begejstrede for at byde Luxembourg velkommen tilbage til Eurovision Song Contest efter 30 år. Landet har en af de mest succesrige rekorder i konkurrencen med 5 sejre alene i de første tre årtier af konkurrencen. Vi ser meget frem til at arbejde sammen med RTL om deres tilbagevenden til verdens største livemusikbegivenhed i 2024.
Christophe Goossens, CEO for RTL Luxembourg, siger: – Vi er glade for, at Luxembourg vender tilbage til Eurovision Song Contest – og endnu mere begejstrede over, at RTL Luxembourg vil påtage sig den spændende opgave at stå for udvælgelsen i 2024. Som en medievirksomhed, der er dedikeret til befolkningen i Luxembourg, ser vi frem til at sende de stjernespækkede live-shows. Seerne vil kunne opleve Eurovision Song Contest i sin fulde pragt.
Video galleri
Herunder kan du nyde nogle af Luxembourgs skønne Eurovision-hits gennem tiden.
Reiley missede at komme i finalen med ’Breaking My Heart’. På Spotify blev Reileys sang streamet 2,6 millioner gange, og der er lagt op til finale-favoritterne med flest streams. BetXpert har undersøgt rangeringen på Spotify forud for Eurovision Grand Final på lørdag.
Med mere end 350 millioner brugere er Spotify verdens største musikstreamingtjeneste. Selvom Reileys ”Breaking My Heart” i en uges tid har været streamet mere end 50.000 gange om dagen, er der langt op til førerfeltet. I toppen ligger sangene fra Sverige og Italien, som begge har passeret 50 millioner streams på Spotify. De to førende sange ligger tæt og har undervejs byttet plads.
Lige nu fører svenske Loreen med ”Tattoo” – og i ugen op til finalen har Loreen øget med næsten 1 million streams om dagen. Dermed peger Spotify på, at Sverige vinder Eurovision 2023. Det skriver BetXpert i en pressemeddelelse.
Danske Reileys 2,6 millioner streams placerer Danmark på en 17. plads. Man skal dog lægge mærke til, at det ikke altid går som Spotify forudsiger. De fem mest streamede Eurovision sange nogensinde på Spotify omfatter fire vindersange og en overraskende outsider:
Duncan Lawrence – ”Arcade” – 918 mio. streams på Spotify. Hollands vindersang fra 2019 er et regulært hit på Spotify, som stadig afspilles meget.
Rosa Linn – ”Snap” – 569 mio. streams på Spotify. Armeniens bidrag fra 2022 fik kun en 20. plads i finalen, men blev et Spotify og US Billboard hit.
Måneskin – ”Zitti E Buoni” – 381 mio. streams på Spotify. Den italienske vindersang fra 2021 er blot et af flere hits på Spotify fra Måneskin, som udover at vinde Eurovision også har varmet op for Rolling Stones og opnået en Grammy-nominering som årets bedste nye artist.
Alexander Rybak – ”Fairytale” – 261 mio. streams på Spotify. Den norske vindersang fra 2009 har fået et comeback på TikTok og Instagram, som har givet nyt liv på Spotify.
ABBA – ”Waterloo” – 233 mio. streams på Spotify. ABBA vandt Eurovision i 1974 og vindersangen kickstartede ABBAs karriere som globale hitmagere på alverdens hitlister.
Artister, som er aktive på sociale medier, øger deres vinderchancer betydeligt, ikke mindst i kampen om seerstemmerne. Spørger man de sociale medier, lå det danske bidrag til en topplacering. Reiley er en etableret stjerne på TikTok med over 10 millioner følgere, og har også flere følgere på Instagram end fx Loreen. Men selv med 339.000 følgere på Instagram rakte det ikke til en finaleplads i 2023.
Det er helt normalt, at seerne stemmer anderledes end juryerne, så uanset hvad er der lagt op til en spændende finale lørdag.
Efter de 2 semifinaler har fundet sine vindere, blev der trukket lod til, hvilken halvdel de 20 nykårede finalister skal optræde i. The Big 5 trak deres halvdel efter 2. prøven, mens værtslandene UK og Ukraine trak deres endelige startnummer før Eurovision.
Siden 2013 har deltagerne trukket lod om hvilken halvdel, de skal optræde i, hvorefter det så er tilrettelæggernes opgave at tildele hvert land en startplacering for at sikre det bedste flow i showet og give hvert bidrag de bedst muligheder for at skille sig ud.
Der er dog en enkelt undtagelse til reglen. Værtslandet eller som det er i år værtslandene bliver ikke placeret men trækker deres startplacering.
Natten til i dag blev rækkefølgen offentliggjort.
Startrækkefølgen i finalen
Foto: EBU
1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena – Who The Hell Is Edgar?
2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat – Ai Coração
3. 🇨🇭 Switzerland | Remo Forrer – Watergun
4. 🇵🇱 Poland | Blanka – Solo
5. 🇷🇸 Serbia | Luke Black – Samo Mi Se Spava
6. 🇫🇷 France: La Zarra – Évidemment
7. 🇨🇾 Cyprus | Andrew Lambrou – Break A Broken Heart
8. 🇪🇸 Spain: Blanca Paloma – Eaea
9. 🇸🇪 Sweden | Loreen – Tattoo
10. 🇦🇱 Albania | Albina & Familja Kelmendi – Duje
11. 🇮🇹 Italy: Marco Mengoni – Due Vite
12. 🇪🇪 Estonia | Alika – Bridges
13. 🇫🇮 Finland | Käärijä – Cha Cha Cha
14. 🇨🇿 Czechia | Vesna – My Sister’s Crown
15. 🇦🇺 Australia | Voyager – Promise
16. 🇧🇪 Belgium | Gustaph – Because Of You
17. 🇦🇲 Armenia | Brunette – Future Lover
18. 🇲🇩 Moldova | Pasha Parfeni – Soarele şi Luna
19. 🇺🇦 Ukraine: TVORCHI – Heart of Steel
20. 🇳🇴 Norway | Alessandra – Queen of Kings
21. 🇩🇪 Germany: Lord of the Lost – Blood & Glitter
22. 🇱🇹 Lithuania | Monika Linkytė – Stay
23. 🇮🇱 Israel | Noa Kirel – Unicorn
24. 🇸🇮 Slovenia | Joker Out – Carpe Diem
25. 🇭🇷 Croatia | Let 3 – Mama ŠČ!
26. 🇬🇧 United Kingdom: Mae Muller – I Wrote A Song
Her til aften åbnede M&S Bank Arena i Liverpool igen sine døre for et feststemt publikum til årets 2. semifinale. I endnu et flot og underholdende show skulle 16 lande blive til 10. Sammen med de 10 finalister fra semifinale 1 samt The Big 5 og Ukraine, deltager 26 lande i årets store finale på lørdag den 13. maj 2023.
Som noget nyt i år, så er de 10 finalister stemt videre ved 100% seerstemmer, mens juryen først stemmer med i finalen.
Desværre blev det et farvel til Danmark, som ikke var iblandt de 10 finalister og dermed ikke optræder i finalen på lørdag.
De 10 finalister fra semifinale 2:
Albanien
Armenien
Australien
Østrig
Belgien
Cypern
Estland
Litauen
Polen
Slovenien
De 10 finalister fra semifinale 1:
Kroatien
Moldova
Schweiz
Finland
Tjekkiet
Israel
Portugal
Sverige
Serbien
Norge
Trækning til finalen
Efter showet trak de 10 finalister deres position i finalen. Trækningen blev vist live på TikTok.
Vores 14-personers panel fra Good Evening Europe og MelodiGrandPrixfans.dk er kommet igennem alle bidragene i årets Eurovision Song Contest. Der har bestemt ikke altid været enighed om karaktererne eller favoritterne, hverken blandt medlemmerne i panelet eller blandt vores læsere. Vi har nu summeret op og fundet de 10 sange, som går i finalen, hvis det var op til panelet.
Pointene er givet før prøverne gik i gang i Liverpool og vi har derfor ikke haft mulighed for at have de endelige shows med i overvejelserne.
Vi kan slå fast at panelet er vilde med Danmark, som vi har på en 2. plads. Det er 10 pladser højere end bookmakerne pt. placerer os efter generalprøverne igår og idag. Udover topplaceringen til Danmark har panelet Østrig på en sikker førsteplads og Australien på en delt 2. plads. Disse 2 lande ligger også i top hos bookmakerne pt.
Armenien, som pt. indtager bookmakernes 3. plads, ligger noget lavere hos panelet, som dog stadig har Brunette med i Top 10. To lande, som bookmakerne har i deres top 10, har panelet placeret på hhv. 12. og 14. pladsen, nemlig Belgien og Polen.
Derimod har panelet Island med i top 10, som pt. ligger på en 14. plads hos bookmakerne.
16-årige Victor Vernicos Jørgensen, som har en dansk far men er bosat i Athen, er i disse dage i Liverpool til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2023. Torsdag aften deltager han i semifinale 2.
Han er vild med kanelsnegle, farmors frikadeller og elsker at komme en tur i Tivoli med sine 2 danske fætre. Derudover så er Victor Vernicos det man må kalde et multitalent. Han synger, skriver, producerer og indspiller selv sin musik. Det gør han så godt, at den græske TV-station ERT i starten af året valgte Victor som den hidtil yngste græske Eurovision-deltager. Grækenland er ét af de land, som i modsætning til Danmark, ofte benytter såkaldt intern udvælgelse til det europæiske Grand Prix.
Dansk far og græsk mor
Victor Vernicos, som har en dansk far og en græsk mor, er født og opvokset i Athen. Kærligheden til musikken har han ikke fra fremmede. Victors mor spiller klaver, far Lars spiller trompet og Victors bedstefar, Leif Juul Jørgensen, spillede klarinet professionelt i “The Danish Jazz Quartet” og “Theis Nygaards Jazz Orkester”.
Allerede som 4-årig begyndte Victor at tage klaverundervisning, som 8-årig sangundervisning, i en alder af 10 guitarundervisning og derefter et års undervisning i musikproduktion. Herefter valgte han dog undervisningen fra, da han fandt ud af, at han lærte meget mere ved selv at bruge masser af tid på musikproduktion alene.
Siden Victor var 11 år, har han skrevet sin egen musik og Eurovision-bidraget “What They Say” skrev han som 14-årig.
Victor er inspireret af navne som Ed Sheeran, John Mayer og Coldplay, og er desuden stor fan af danske Lucas Graham og Mads Langer.
I efteråret 2022 stoppede Victor sin normale skolegang, og går nu i stedet på en engelsk online skole, som kun tager ca. 5-6 timer om ugen. Beslutningen blev taget sammen med Victors forældre, og tillod Victor at dedikere mere tid til sin musik.
I løbet af det sidste års tid har Victor udgivet ikke mindre end 5 samt Eurovision-bidraget “What They Say”, som udkom i januar.
I oktober måned sidste år indsendte Victor sin ansøgning til den græske TV-station ERT med henblik på deltagelse i Eurovision Song Contest 2023.
Eurovision-bidraget “What They Say” skrev Victor tilbage i april-maj 2021 uden at tænke på, at den kunne ende i Eurovision, hvilket også afspejler sig i sangens oprindelige version, som var 4 minutter og 13 sekunder lang, men nu altså er kortet ned, så den overholder reglen om max. 3 minutter.
“What They say” er skrevet, indspillet og produceret af Victor selv og er en meget personlig sang, som handler om sangerens første overvældende oplevelse med angst. Victor var som 13-årig i Danmark på besøg hos sin bedstemor i ferien. Oplevelsen kom på et tidspunkt, hvor det gik op for Victor, at hans drøm om at blive kunstner og udgive musik faktisk var mulig, og han oplevede interesse fra musikbranchen i både Grækenland og udlandet.
Victor dyster i semifinale 2 i aften sammen med blandt andre Reiley. Hold øje med sang nummer 8.
Vi krydser fingre for Victor ved aftenens semifinale!
I morgen aften kl. 21.00 skal vi have fundet årets sidste 10 finalister, når semifinale 2 afvikles fra M&S Bank Arena Liverpool. I dag klokken 14.30 blev den første generalprøve afviklet.
Semifinale 2 er ekstra interessant set med danske øjne, da vi både skal se Reiley, dansk/græske Victor Vernicos, som repræsenterer Grækenland og årets cypriotiske bidrag, som er skrevet af Thomas Steengaard og Marcus Winther-John.
Siden Dansk Melodi Grand Prix har man lavet et helt nyt show, som for første gang blev afprøvet på Eurovision-scenen i værtsbyen Liverpool sidste mandag. De fire dansere fra den danske finale er droppet og i morgen aften skal Reiley stå helt alene på Eurovision-scenen.
Den færøske sanger får selskab af en gigantisk roterende scene-rekvisit, der er udformet som et hus med flere forskellige, farverige rum. For hver omdrejning præsenteres et rum i en ny farve, når han bevæger sig gennem døråbningerne.
Du kan se scene-rekvisitten i bruger i videoen herunder:
Se Reiley’s roterende hus (1. dress rehearsal)
Galleri fra prøverne
Foto: Sarah Louise Bennett / EBUFoto: Sarah Louise Bennett EBUFoto: Sarah Louise Bennett EBUFoto: Sarah Louise Bennett EBUFoto: Sarah Louise BennettFoto: Sarah Louise BennettFoto: Chloe Hashemi EBUFoto: Chloe Hashemi EBUFoto: Chloe Hashemi EBUFoto: Chloe Hashemi EBUFoto: Chloe Hashemi EBUFoto: Corinne Cumming – EBUFoto: Chloe Hashemi & Sarah Louise Bennett