Friday, November 8, 2024
Home Blog Page 130

Startlodtrækning til finalen!

Kl. 21:00 blev årets Eurovision Song Contest for alvor skudt i gang, da årets første 19 finalister var på scenen i Semifinale 1.
Judith Rakers, Anke Engelke og Stefan Raab var værter og efter 2 timers god underholdning fik vi afsløret de 10 sange, som havde gjort størst indtryk på juryen og på de europæiske tv-seere.

Efter showet, blev der afholdt pressemøde i Düsseldorf, hvor hver af de 10 nykårede finalister skulle trække et nummer og dermed en startposition i finalen. Du kan se de 10 finalister og deres startpositioner herunder:

De 10 finalister blev:

* Serbia (Running order position in the Final: 24)
* Lithuania (Running order position in the Final: 4)
* Greece (Running order position in the Final: 9)
* Azerbaijan (Running order position in the Final: 19)
* Georgia (Running order position in the Final: 25)
* Switzerland (Running order position in the Final: 13)
* Hungary (Running order position in the Final: 5)
* Finland (Running order position in the Final: 1)
* Russia (Running order position in the Final: 10)
* Iceland (Running order position in the Final: 10)

For at samle lidt op på ovenstående, så ser det ubetinget svært ud for Lithaun med start nummer 4, det bliver heller ikke let for Grækenland med endnu en tidlig start og efterfulgt at de 2 favoritter Rusland og Frankrig. Det samme gælder Rusland, da de ligeledes kan ske at blive overskygget af storfavoritten fra Frankrig.

Efter Ungarns performance i aften og det faktum, at hun har trukket start nummer 5, tror jeg ikke vi skal forvente at hun kan blande sig i Top 5,
Schweiz kan heller ikke være så tilfredse med deres start, idet de nemt kan blive overskygget af Blue fra UK, som kommer efter.

Ser vi på de lande, som har været heldige med deres lodtrækning, så kommer Serbien og Georgien efter hinanden som 24 og 25. De 2 sange er i hett forskellige genrer og trækker på forskellige stemme-målgrupper. Det kombineret med den sene start må karakterisers som en stor fordel for begge lande.
Med Azerbaijan som nummer 19 skal vi for alvor medregne Ell/Nikki ifavoritdysten. Endelig så har Island trukket 21, hvilket kan skabe overraskelser. En Top 10 er ikke længere udenfor rækkevidde. Endelig skal Finland åbne showet og må også siges at kunne blande sig i topstriden.

Tyrkiet og Norge ude af Eurovision Song Contest!

Der var masser af overraskelser, da aftenens 10 finalister fra første Semifinale blev offentliggjort.

Efter en flot aften i Düsseldorf arena med alt fra euro-disco, rock, afrikanske rytmer, rap og musicallyd, kunne spændingen lidt før kl. 23:00 udløses.

Første land var på forhånd en af de sandsynlige finalister, da blonde Nina fra Serbien og sangen Caroban blev udtrukket som aftenens første finalist.
En langt større overraskelse kom som land nummer 2, hvor Europa havde valgte den 23-årige musicalsanger Evalina fra Lithaun og en sang, som har lagt til sidstepladsen hos mange bookmakere, nemlig C’est ma vie.

Land nummer 3 og 4 var blandt favoritterne til at avancere fra Semifinalen, nemlig Grækenland og Azerbaijan, som begge har stærke bidrag i årets konkurrencen og en overbevisende statistik.Det blev som ventet til en finaleplads til både Ell/Nikke og Running Scared og Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike med Watch my dance.

Som land nummer 5 havde vi igen en overraskelse, da Schweiz for første gang siden 2006 hentede en semifinaleplads med den unge sangerinde Anna Anna Rossinelli og sangen In love for a while.

Land nummer 6 var igen en mindre overraskelse, da Eldrine kvalificerede sig med One more day, som nok har slugt rockstemmerne i semifinalen.

Som næste land i rækken blev spændingen lettet lidt for de mange fans, som har haft Ugarn, som deres klare favorit. Det blev nemlig til en finaleplads til Kati Wolf og sangen What About My dreams.

Sang nummer 8 og 9 var heller ikke de store overraskelser. Det blev som ventet til en finaleplads til både finske Paradise Oskar og Da da Dam samt Russiske Alex Sparrow med sangen Get you.

Ved sidste sang, manglede flere at de sange, som er blevet anset som favoritter i Düsseldorf, og det stod dermed klart, at forhåndsfavoritterne Norge og Tyrkiet ikke begge kunne gå videre. Heller ikke Armenske Emmy var endnu udtrukket,

Det blev istedet som en lille overraskelse, i alt fald for bookmakerne, de islanske venner, som hædrede deres afdøde ven Sjonni med sangen “Coming home. De snuppede den 10. plads i finalen til stor glæde for undertegnede og en masse andre fans.

Det betyder altså at både Armenien og Tyrkiet mistede deres 100% kvalifikationsrekord, hvor begge lande for første gang siden semifinalernes indtog, kommer til at misse finalen.

Samlet i en liste, ser aftens resultat således ud: (finalisterne er udtrukket i vilkårlig rækkefølge)

* Serbia
* Lithuania
* Greece
* Azerbaijan
* Georgia
* Switzerland
* Hungary
* Finland
* Russia
* Iceland

Tyrkiet og Norge ude af Eurovision Song Contest!

Der var masser af overraskelser, da aftenens 10 finalister fra første Semifinale blev læst op.

Efter en flot aften i Düsseldorf arena med alt fra euro-disco, rock, afrikanske rytmer, rap og musicallyd, kunne spændingen lidt før kl. 23:00 udløses.

Første land var på forhånd en af de sandsynlige finalister, da blonde Nina fra Serbien og sangen Caroban blev udtrukket som aftenens første finalist.
En langt større overraskelse kom som land nummer 2, hvor Europa havde valgte den 23-årige musicalsanger Evalina fra Lithaun og en sang, som har lagt til sidstepladsen hos mange bookmakere, nemlig C’est ma vie.

Land nummer 3 og 4 var blandt favoritterne til at avancere fra Semifinalen, nemlig Grækenland og Azerbaijan, som begge har stærke bidrag i årets konkurrencen og en overbevisende statistik.Det blev som ventet til en finaleplads til både Ell/Nikke og Running Scared og Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike med Watch my dance.

Som land nummer 5 havde vi igen en overraskelse, da Schweiz for første gang siden 2006 hentede en semifinaleplads med den unge sangerinde Anna Anna Rossinelli og sangen In love for a while.

Som næste land i rækken blev spændingen lettet lidt for de mange fans, som har haft Ugarn, som deres klare favorit. Det blev nemlig til en finaleplads til Kati Wolf og sangen What About My dreams.

Sang nummer 8 og 9 var heller ikke de store overraskelser. Det blev som ventet til en finaleplads til både finske Paradise Oskar og Da da Dam samt Russiske Alex Sparrow med sangen Get you.

Ved sidste sang, manglede flere at de sange, som er blevet anset som favoritter i Düsseldorf, og det stod dermed klart, at forhåndsfavoritterne Norge og Tyrkiet ikke begge kunne gå videre. Heller ikke Armenske Emmy var endnu udtrukket,

Det blev istedet som en lille overraskelse, i alt fald for bookmakerne, de islanske venner, som hædrede deres afdøde ven Sjonni med sangen “Coming home. De snuppede den 10. plads i finalen til stor glæde for undertegnede og en masse andre fans.

Samlet i en liste, ser aftens resultat således ud: (finalisterne er udtrukket i vilkårlig rækkefølge)

* Serbia
* Lithuania
* Greece
* Azerbaijan
* Georgia
* Switzerland
* Hungary
* Finland
* Russia
* Iceland

Tyrkiet og Norge ude af Eurovision Song Contest!

Der var masser af overraskelser, da aftenens 10 finalister fra første Semifinale blev læst op.

Efter en flot aften i Düsseldorf arena med alt fra euro-disco, rock, afrikanske rytmer, rap og musicallyd, kunne spændingen lidt før kl. 23:00 udløses.

Første land var på forhånd en af de sandsynlige finalister, da blonde Nina fra Serbien og sangen Caroban blev udtrukket som aftenens første finalist.
En langt større overraskelse kom som land nummer 2, hvor Europa havde valgte den 23-årige musicalsanger Evalina fra Lithaun og en sang, som har lagt til sidstepladsen hos mange bookmakere, nemlig C’est ma vie.

Land nummer 3 og 4 var blandt favoritterne til at avancere fra Semifinalen, nemlig Grækenland og Azerbaijan, som begge har stærke bidrag i årets konkurrencen og en overbevisende statistik.Det blev som ventet til en finaleplads til både Ell/Nikke og Running Scared og Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike med Watch my dance.

Som land nummer 5 havde vi igen en overraskelse, da Schweiz for første gang siden 2006 hentede en semifinaleplads med den unge sangerinde Anna Anna Rossinelli og sangen In love for a while.

Som næste land i rækken blev spændingen lettet lidt for de mange fans, som har haft Ugarn, som deres klare favorit. Det blev nemlig til en finaleplads til Kati Wolf og sangen What About My dreams.

Sang nummer 8 og 9 var heller ikke de store overraskelser. Det blev som ventet til en finaleplads til både finske Paradise Oskar og Da da Dam samt Russiske Alex Sparrow med sangen Get you.

Ved sidste sang, manglede flere at de sange, som er blevet anset som favoritter i Düsseldorf, og det stod dermed klart, at forhåndsfavoritterne Norge og Tyrkiet ikke begge kunne gå videre. Heller ikke Armenske Emmy var endnu udtrukket,

Det blev istedet som en lille overraskelse, i alt fald for bookmakerne, de islanske venner, som hædrede deres afdøde ven Sjonni med sangen “Coming home. De snuppede den 10. plads i finalen til stor glæde for undertegnede og en masse andre fans.

Samlet i en liste, ser aftens resultat således ud: (finalisterne er udtrukket i vilkårlig rækkefølge)

* Serbia
* Lithuania
* Greece
* Azerbaijan
* Georgia
* Switzerland
* Hungary
* Finland
* Russia
* Iceland

Dusseldorf LIVE-Poll!: Results of Semi Final 1

Here are the results of GEEs LIVE!-Poll. The Poll has been available since thursday, after all 38 semi final acts had been on stage for the first time.

According to GEEs readers these are the semifinalists to qualify from Semi Final 1.

1. Hungary (25%)

2. Norway (14%)
3. Iceland (11%)
4. Greece (9%)
4. Azerbaijan (9%)
6. Turkey (7%)
7. Finland (5%)
8. Switzerland (3%)

The last 2 spots in the final belongs to 2 of these 6 countries:


Croatia, Georgia, Malta, Poland, Russia and Serbia. (2%)

LIVE! Polls 2011 – vote for your favourite

We have seen all 38 semi final acts on stage in Düsseldorf and now it’s time to make up your mind and vote for your (new) favourite, considering what you have seen the past 9 days.

We all had our favourites before the rehearsals started, but often the rehearsals turn things up and down.
Now we have heard all artists live, seen their act on stage, their choreography, outfit, gimmicks etc. and it’s time to vote in GEEs final semi final polls below.

If you haven’t decided yet, you can watch all rehearsals in the articles tagged “rehearsal videos” .

   

Reviews 2011: Cypern

Cypern repræsenteres i år af den unge sanger Christos Mylordou og den græsk-inspirerede ballade “San Angelos S’Agapisa” (I Loved You Like An Angel). Jeg har ligesom bookmakere og fans overset bidraget, indtil jeg så Christos synge live på en video fra den hollanske Eurovision-koncert.

Herefter er bidraget virkelig vokset hos mig, og jeg synes Cypern er et af de lande, der virkelig har fortjent en finaleplads i semifinale 2.
“San Angelos S’Agapisa” er blandt årets mest authentiske bidrag og et af de få etniske ballader i konkurrencen. Christos vokal er i en klasse for sig. Han har en kraftfuld stemme, men fornår på samme tid at gøre leveringen meget følelsesladet.

Christos performance virker både gribende og dramatisk og skiller sig ud mellem Sveriges moderne pop tilsat danserutiner og gimmicks og på den anden side et bulgarsk pop/rocknummer uden de store muligheder.

Hverken Cyperns kvalifikationsstatistik eller startlodtrækning kan gøre den store forskel for landet, mens jeg dog håber og tror på at juryen kan være med til at stemme dette flotte bidrag i finalen.

Gennemsnit: 2,4

Kvalifikation: marginal finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Slovenien 2011: Slovenia’s got talent

Maja Keuc er en 19-årig sanger fra Maribor i Slovenien, som fik sin berømmelse i showet “Slovenia’s Got Talent”.

Imidlertid havde Maja allerede sunget i seks år i det engelske Student Teater og optrådt i to musicals og været på tour både hjemme i Slovenien og i udlandet. Da hun var mellem 14 og 16 år, var Maja sanger i rockbandet Hrosci, og havde her sin førsteTV og radio-optræden. Maja gjorde sin solodebut en alder af 17, hvor hun sang på tv. Denne præstation bragte hende de første seriøse tilbud om samarbejder med berømte slovenske kunstnere.

I det forløbne år Maja har optrådt i talrige duetter og har (som en del af Papir Project) udgivet sin første cd.

Maja Keuc var en af de ti kunstnere, som var inviteret til at konkurrere i den slovenske Eurovision nationale finale i 2011. Hun slog sig sammen med en af de mest succesfulde sangskriverhold i Slovenien og sammen tog vandt de en overbevisende sejr med deres sangen “No One”.

Fra arkivet: Maja Keuc synger “Impossible”

Reviews 2011: Belarus

Som det var tilfældet med Ukraine i fjor, så måtte Belarus udskifte deres oprindelige bidrag, idet den første sang havde været offentligt fremført før 1. september, som er den grænse EBU arbejder med. Man valgte istedet at lade Anastasiya Vinnikova synge “I love Belarus”, hvilket nok var var en heldig (tvungen) beslutning, idet jeg ikke er helt sikker på at “Born In Belorussia, USSR” ville være blevet modtaget særlig godt, især ikke i den vestlige del af Europa.

Jeg vil starte med at bekende, at mit første indtryk af Belarus var MEGET dårligt og jeg på daværende tidspunkt, havde sangen i Button 3. Men efter videoen kom ud og gav arrangementet et mere moderne udtryk, er jeg blevet noget mildere stemt og sangen er ligesom hos mange andre fans, også endt som en “guilty conscience” hos mig, mest forbi jeg ikke kan lade være med synge med og vippe lidt med fødderne, når I love Belarus lyder i højtalerne.

Når det er sagt, så er jeg ikke den store fan af sangens patriotiske, let propaganda-agtige indhold. Jeg får det indtryk, at sangen er bestilt arbejde fraoven i Europas sidste diktaturstat. Uden at komme mere ind på politik, så fortsætter jeg med at vurdere bidraget isoleret fra konteksten. I love Belarus er et rigtig diskohit, som er nemt at synge med på og hvis omkvædet havde været et andet, tror jeg sangen, med et godt sceneshow, var kommet langt. Jeg kan specielt godt lide det kulturelle særpræg, som anvendelsem af dulcimeren (strengeinstrumentet) giver.

På trods af den sene startposition og et catchy nummer, er jeg ikke overbevist om at Belarus kommer i finalen, da “I love Belarus” kan komme til at stå lidt i skyggen af det populære estiske bidrag og dernæst blive overskygget af både Danmark og Irland, som aflsutter semifinalen.

Hverken bookmakere, fans eller landets kvalifikationsrekord levner bidraget nogen chancer.

Jeg giver 3 stjerner (4 hvis teksten havde været en anden) til et catchy, etnisk-inspireret og dansevenligt bidrag.

Gennemsnit: 2,2

Kvalifikation: ikke finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Reviews 2011: Ukraine

Der var igen i år problemer under den ukrainske preselection, hvor Mikas sang i finalen vandt over forhåndsfavoritterne. Pga. mistanke om stemmesnyd, blev der udskrevet ny finale, som imidlertid aldrig blev afholdt fordi konkurrenterne trak sig.

Den ukrainske sang har været igennem en del ændringer fra vi første gang så Mikas originale version i finalen, senere den engelske version og til sidst kom den endelige revampede version, hvor bidraget er gået fra at være en klassiske ballade til en lidt mere up-tempo pop-ballade.
Ballade-versionen lå højt på min liste, men desværre synes jeg de rytmiske elementer i den nye version, har fjernet meget af bidragets oprindelige charme og gjort omkvædet langt mindre iørefaldende.

Mika er en meget smuk sangerinde, som med hendes blide fremtoning passer godt til at præsentere en ballade. Vokal skal der imidlertid ske store forbedringer med Mikas stemme, som både virker usikker og til tider alt for skrigende.

Ukraine er blandt de lande, som har en 100% kvalifikationsrekord siden semifinalerne blev indført, og 2011 kunne blive årets, som ødelagde den flotte statistik, især taget i betragtning af at Ukraine synger meget tidligt i programmet, følger efter Slovakiet, som stiller med en lignende ballade og efterfølges af Moldova, som må forventes at give en meget i øjnefaldende performance i stil med deres bidrag fra 2005.
Ligeledes må Ukraine forventes at konkurrere om de samme stemmer som Østrigske Nadine, som er en langt bedre sangerinde og ifølge min opfattelse har et langt bedre bidrag.

Både bookmakere og fans giver Ukraine en fordel.
Jeg ville have givet 4 stjerner for den oprindelige version, men det bliver kun til 3 med Angel i den revampede version.

Gennemsnit: 3,6

Kvalifikation: sandsynlig finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Reviews 2011: Estland

Estland stiller i år med en moderne popsang sunget af den unge estiske stjerne Getter Jaani. Rockfellar street er en meget catchy sang med et stærkt og meget sing-along venligt omkvæd, som sidder fast første gang, man hører sangen.

Rockefellar Street var fra første gang jeg lyttede til sangen, blandt mine favoritter og den kan meget vel gå hen og blive et pænt radiohit for Getter.

Man kan sammenligne det estiske bidrag med Tysklands vindersang fra i fjor, både hvad angår den lette, catchy melodi, men også fremførelsen og Getters lidt finurlige fremtræden.
Eneste problem er Getters vokal, som godt kan bekymre mig lidt, da den ikke var mere end godkendt i den estiske finale.

Rockefellar street er en sang, som kan appellere til alle dele af Europa, Øst som Vest, Syd som Nord og jeg tror også de fleste aldersgrupper vil sætte pris på det catchy omkvæd.

Med bookmakere og fans i ryggen og en god, sen startposition, tror jeg Estland kommer til at blande sig helt i toppen af årets 2. semifinale og kan med en god vokal performance også være en af vinder-kandidaterne i finalen.

Gennemsnit: 4

Kvalifikation: sikker finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Reviews 2011: Slovakiet

Slovakiet præsenterer os for denne semifinales første tvillingepar i form af den kvindelige duo med det opfindsomme navn “Twiins”. Senere præsenteres vi får det noget mere opdsigtsvækkende “mandlige” tvilllingepar fra Irland. Men her og nu gælder det altså
Twiins, som er en platinsælgende slovakisk duo. Duoen giver os en moderne, velproduceret popballade a la Sugababes eller den nu opløste danske succesduo Me & My.

“Still alive” er en dejlig ballade, som har potentiale til at blive et stort radiohit og er nok også blandt de mere langtidsholdbare sange i årets konkurrence. Faktisk synes jeg Twiins leverer en af de bedste og mest moderne ballader i årets konkurrence, kun overgået af Ell/Nikki fra Azerbaijan, som til Twiins fordel konkurrerer i første semifinale.

Om “Still alive” egner sig til Eurovision er så en anden sag. Det er en relativ stille sang, som måske ved første gennemlytning ikke gør det store indtryk. Med en start i midten af feltet, efterfulgt af Ukraines ballade kan gå lidt tabt i mængden, især taget i betragtning af at Semifinalen afsluttes af mere iøjnefaldende performances fra Estland, Irland og Danmark.

De 2 sangerinder er meget attraktive og kunne minde om en Britney Spears-dobbelt up. Det er svært at vurdere sangen, idet meget ligger i liveperformance, og da vi aldrig har hørt bidraget live, kan man kun håbe at de 2 piger rent faktisk kan synge.

Gennemsnit: 1,4

Kvalifikation: marginal finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Semifinale 1: Hvem kvalificerer sig til finalen ?

Artiklen er opdateret d. 10.05.2011 kl. 19:42.


Siden søndag d. 1. maj har 38 semifinalister været på scenen i Fortuna
Düsseldorf arenaen til deres første 2 prøver og det er nu tid til at gøre status
på de performances vi har set og komme med en vurdering af, hvem der har gjort
det bedst og hvilke lande, som i øjeblikket står til at kvalificere sig til
finalen.
Indledningsvist, vil jeg komme med mit endelige bud på hvordan de forskellige
landes chance for at gå videre er. Du kan læse min vurdering af hvert bidrag og
se deres aktuelle placering i OGAE-afstemningen længere nede på siden.
SeSemifinalisterne er opdelt på sikre, sandsynlige, marginale og usandsynlige
finalister.

Sikre: Sandsynlige: Marginale: Usandsynlige:
Rusland
Azerbaijan
Tyrkiet
Norge
Grækenland
Island
Finland
Armenien
Serbien
Albanien
Ungarn
Georgien
Polen
Kroatien
Schweiz
Lithaun
Malta
San Marino
Portugal

Efter denne opdeling er det tid til at komme med mit årlige bud på de 10
finalister. I år har jeg valgt at udvide de 10 finalister med en ønskeliste, som
indeholder de 10 sange, som jeg ØNSKER skal gå videre i konkurrencen. Landene er
angivet efter sandsynlighed for at kvalificere sig og min prioriterede
rækkefølge i "ønskelisten".

UPDATE! 10.05.2011 Efter Emmys skuffende præstation i Jurysemifinalen, har
jeg flyttet Armenien fra sikre til marginale, idet juryens stemmer tæller 50%.
Mit bud er dog stadig at hun er imellem de 10 finalister. Alternativt kunne
Serbien eller Georgien overtage pladsen

De 10 finalister i semifinale 1 ifølge GEE:
GEEs ønskeliste:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Azerbaijan
Rusland
Tyrkiet
Island
Norge
Grækenland
Finland
Ungarn
Albanien
Armenien
Azerbaijan
Island
Rusland
Tyrkiet
Norge
Finland
Albanien
Ungarn
Kroatien
Lithaun

1. Poland

Magdalena Tul var på forhånd en af mine sandsynlige finalister, men på scenen i
Düsseldorf har jeg været knap så imponeret. Vokalen har været noget svingende,
og selvom danserutinen minder meget om det vi så i den polske finale, så mangler
der alligevel noget, før det virker overbevisende. Både Magdalena og danserne
virker for koncentrerede om at udføre koreografien, hvilket går udover deres
udstråling. Ligeledes ser Magdalena meget besværet ud under visse toner, hvilket
ikke giver de mest flatterende close-ups af hendes ansigt. I modsætning til både
Norge og Albanien, som kommer efter, så brænder Magdalena ikke igennem på samme
måde og koreografien virker flere steder for indøvet og påtaget.
Under 2. rehearsal fik vi Magdalenas dragt at se, som bestemt ikke gør noget
godt for hende. Som der blev skrevet i en blog fra arenaen, så ligner dragten
mest "a metallic studded leotard with incontinence pants attatched ". 

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
8. plads

Chance for at kvalificere sig pt.: 40 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej


2. Norge

Stella giver os en performance meget lig den, vi så i den norske finale, eneste
forskel er anvendelsen af den "revampede" udgave af sangen og lidt ekstra "a
yeah yeah" et par steder undervejs. Visuelt er denne performance helt i top. Her
er fest og farver, en dansevenlig koreografi og masser af karnevalstemning.
Stella er en smuk, charmerende og karismatisk performer, så på trods af at
live-vokalen ikke er perfekt, så tror jeg sangen skiller sig nok ud til at
kvalificere sig. Fra 1. til 2. rehearsal er der sket store forbedringer på
vokalen og der er et godt samspil mellem Stella og danserne.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
3. plads

Chance for at kvalificere sig pt.: 70%
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

3. Albanien

Albanien startede helt i bunden af min liste. Efter den engelske version kom ud,
avancerede den en hel del pladser, men stadig ikke nok til en finaleplads, men
efter at have set Aurelas første rehearsal, så forstår jeg hvorfor albanerne
valgte Aurela. Hun har leverer sammen med Evalina fra Lithaun semifinalens
bedste vokal i en flot og dramatisk performance, hvor især vingerne i baggrunden
fungerer perfekt. Aurela giver sig 110 % og har en virkelig stærk udstråling,
som står i kontrast til polske Magdalena, som ikke overbeviser os. Konkurrencen
i semifinalen er hård og Albanien har været uheldige med deres tidligere
startposition, alligevel tror jeg at Aurela sælger sangen så godt, at Albanien
har en chance, for at kvalificere sig.



OGAE-afstemning pr.
9. maj : 13. plads

Chance for at kvalificere sig pt.:  50 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

4. Armenien

Emmy fra Armenien har bestemt heller ikke været at finde blandt mine favoritter,
men jeg er faktisk meget imponeret over Armeniens show, som var blandt de mest
effektive i semifinale 1. Jeg var på forhånd usikker på Emmys vokal, men med en
stærk vokal performance og masser af udstråling blev alle tvivl fejet af vejen.
Emmy har en korsanger og 4 mandlige dansere a la  "Opa"-drengene fra i fjor med
på scenen. Baggrunden består bl.a. af gigantiske farvestrålende stjerner som
pulserer i takt med omkvædet. Boksetemaet fra musikvideoen går igen i
koregrafien hvor Armenien gør brug af alle gimmicks i bogen. I starten sidder
Emmy i en gigantisk boksehandske med hendes navn på. Senere anvender danserne
både "punch"-moves og trækker snore ud, som danner en boksering omkring Emmy.
Der er endvidere et mindre opsamlingsheat af "best of" koreografier, som bl.a.
ligner noget fra "My number one", "Wild dances" og "Opa".

På trods af de mange gimmicks, så giver hele showet mening, bidraget er
memorabelt og så er sangen meget catchy.

OGAE-afstemning pr. 9. maj
:  9. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  90 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej

5. Tyrkiet

Tyrkiet har en traditionel band-opstilling på scenen med en blinkende baggrund,
som til tider minder om gigantiske billygter. Forsangeren leverer en stærk vokal
og giver sammen med de øvrige bandmedlemmer en karismatisk performance. Showet
minder om det MaNga leverede sidste år og det hele ser meget professionelt ud.
Eneste minus er anvendelsen af en globus med en kvindelig gymnast indeni, som
pt. ikke giver nogen mening.

Med Tyrkiets sædvanlige support i Eurovision, et professionelt bidrag, som
virkelig skiller sig ud efter 3 sange i en helt anden genre, så er Tyrkiet sikre
finalister igen i år…

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
5. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  100 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

6. Serbien

Nina leverer igen masser af retro 60'er stemning i en performance, som ligner
den, vi har set i den serbiske preselection og i musikvideoen til Caroban. Den
psykedeliske baggrund ser imponerende ud og passer perfekt til sangens stil. Der
er fest og farver og Nina leverer en god vokal performance samt en sød
danserutine. Desuden er sangen unik i dette års konkurrence.
Jeg har dog aldrig været fan at den serbiske sang, selvom jeg har svært ved at
sætte en finger på, hvad der præcist er galt med den. Efter min mening har andre
bidrag med mere indhold fortjent finalepladsen, selvom det ikke er utænkeligt,
at Serbien, landets sædvanlige support taget i betragtning, er blandt de 10
finalister.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
11. plads



Chance for at kvalificere sig pt.: 60 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej


7. Rusland

Efter det noget bemærkelsesværdige valg af kunstner i fjor, er Rusland i år
tilbage med en ung mandlig sanger a la Dima Bilan, som bragte Eurovision til
Moskva i 2009.  Med læderjakken, de snævre bukser og de sexede moves ligner Alex
en blandring mellem John Travolta i Grease og selveste Elvis.

Tilføjelsen af den afdæmpede, smukke russiske start på sangen, giver Alex en
meget stærk vokalperformance. Ifølge rygter i pressecentret, skulle den nye
start være indsat med henblik på at appellere til de gamle USSR-lande, som ikke
kender Alex, idet han er et relativt nyt russisk talent.

Koreografien er effektiv og Alex' energiske og selvsikre performance skal nok få
en masse teenagepigers hjerter til at slå ekstra hurtigt. Allerede efter første
rehearsal har Rusland virkelig gjort et stort indtryk og omtales i Düsseldorf
som en af de store favoritter. I 2. rehearsel fik vi også de selvlysende
effekter i brug, både på på skoene og til sidst på ryggen af Alex og danserne.
Hvis teknikken ikke driller og koreografien udføres fejlfrit, så er Rusland i år
en stor udfordrer til ikke blot sejren i semifinale 1, men i hele konkurrencen.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
2. plads



Chance for at kvalificere sig pt.: 100 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

8. Schweiz

Scweiz leverer både vokalt og visuelt en fin performance, hvor Anna er alene på
scenen sammen med hendes 2 musikere.

Baggrunden leder tankerne hen på sol og sommer og kan sammenlignes med den
Portugal anvendte i 2009. Problemet i forhold til baggrunden er Annas røde
jule-kjole, som ikke skiller sig nok ud fra baggrunden. Desuden villle jeg
foretrække, at Anna og de 2 musikere i højere grad fremstod som en trio og ikke
som en sangerinde med 2 musikere på scenen.
Sangen er ganske sød og Anna har heldigvis lagt lidt af Lena-stilen på hylden.
Bidraget er unik i denne semifinale, og står i stærk kontrast til det russiske
bidrag med masser af koreografi, gimmicks og højt tempo.

På grund af den stærke konkurrence, en relativ tidlig start og en performance,
som nok ikke er memorabel nok, tror jeg desværre ikke at Schweiz formår at
trække stemmer nok til en finaleplads.


OGAE-afstemning pr. 9. maj : 12. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  40 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej

9. Georgien

Georgien leverer det andet rockbidrag i denne semifinale med hvad jeg på forhånd
anså som en stor konkurrent til både Danmark og Tyrkiet. Efter at have set
prøven, virker det mere sayndsynligt, at Tyrkiet kommer til at trække
rockstemmerne i denne semifinale og Georgien kan måske at misse finalen for
første gang.

Eldrine har ligesom Tyrkiet en traditionel band-opstilling med den nye forsanger
Sopho i front og skabs-rapperen, som i starten spiller guitar. Jeg er bestemt
ikke tilhænger af Georgiens valg af forsanger, vokalen er måske nok forbedret,
men Sopho har et alt for råt udtryk og Eldrine har således mistet det feminine,
uskyldige og sarte udtryk, som gav det perfekte modspil til bidraget, som er på
grænsen til hård rock. Hvad angår besynderlig pålædning, blander Eldrine sig
derimod helt i toppen af årets konkurrence med de gotiske grønne kostumer, mod
den ellers meget imponerende murstenslignende baggrund.
Jeg er ikke den store fan af gruppens nye forsanger, måske er vokalen forbedret
en smule, men omvendt, så har man  fjernet det fine, sarte og feminine præg, som
Tamar tilførte gruppen. Udtrykket bliver lidt for råt til min stil og jeg synes
Sophos stemme til tider bliver lidt for råbende og skrigende.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
14. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  50 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej


10.
Finland

Som en stærk kontrast til Georgien, har vi Paradise Oscar, som med sin stille,
afdæmpede singer-songwriter/Me and my guitar-stil giver både ører og øjne 3
minutters tiltrængt afslapning. Stjernehimlen og den gigantiske roterende
jordklode virker som en imponerende baggrund bag Paradise Oscars simple
performance.
Han leverer en meget stærk vokal performance, virker utrolig charmermende og
appllerende på skærmen og så får vi en dejlig afslappet performance i modsætning
til de mange påtagede koreografier og gimmicks anvendt i andre bidrag.

"Da da dam" kan sammenlignes lidt med Walther and kazhas "The war is not over",
som i 2005 blev nummer 5.

Med en langt stærkere vokal og et mere sing-along-venligt omkvæd, så kan Finland
ovarraske i år.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
7. plads



Chance for at kvalificere sig: 70%
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja


11. Malta

Det helt enestående ved Maltas performance er Glenns entusiasme. Jeg havde på
forhånd afskrevet bidragets chancer totalt, men efter at have set Glenn på
scenen i Düsseldorf, vil jeg ikke udelukke Maltas muligheder for at snuppe en 9.
eller. 10. plads i semifinalen.

Koreografien er effektiv og der er et godt samspil mellem Glenn og danserne. Jeg
kan ikke helt bestemme mig for om den farvestrålende videobaggrund med Glenn er
for forvirrende, så den afleder fokus fra sangen, eller effektiv, men ingen
tvivl om at den er iøjnefaldende.

Vokalt leverer Glenn en fin performance, hvis man ser bort fra hans noget
accentprægede engelske udtalelser.
Jeg ser lidt Glenn som 2011's Hera Björk, og kan forestille mig en enorm support
til ham fra arenaen, hvilket kan løfte bidraget yderligere.

I det stærke felt, har jeg ikke den altid-smilende Glenn Vella som finalist, men
bidraget kan overraske.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
18. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  30 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej

12. San Marino

Der er i princippet ikke noget galt med San Marinos performance. Senit er en
karismatisk sanger og udviser masser af nærvær på scenen. Hun gør hvad hun kan
med en sang, som bare ikke har, det der skal til for at skille sig ud.

Vokalt var hun svagere i 2. rehearsal end i den første og fulgte til tider ikke
musikken 100 %.
Scenebaggrunden er flot og det samme er Senits kjole, som passer perfekt til
stemningen.

Men alligevel er det ikke nok og jeg frygter, at San Mariono igen kommer til at
kæmpe om sidstepladsen i Semifinalen.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
17. plads

Chance for at kvalificere sig pt.:  30 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej

13.
Kroatien

Kroatien var på forhånd blandt min favoritter, men mine forvetninger til
sceneshowet er på ingen måde blevet indfriet. Jeg havde håbet at den glitrende
DJ-pult var fra den nationale finale var blevet droppet, men istedet får vi både
DJ-pulten, et dobbelt kjoleskift samt en tryllekunstner, som sammen med Darias
tur på cat-walken gør hele den kroatiske performance alt for rodet og
overdrevet. Endvidere så virker Darias koreografi ikke naturlig og hendes
bevægelser bliver for påtagede.
Det er stadig en glad, dansevenlig og catchy sang, men leveringen er blandt
årets værste og jeg tror ikke det bliver til nogen finaleplads til Kroatien.

 
OGAE-afstemning pr. 9. maj :
15. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  30 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Nej

14.
Island

Island holder ved den enkle performance kendt fra den nationale finale. Vokalt
er fremførelsen i top. De 6 venner er sympatiske, charmernede og sampsillet
imellem dem virker rigtig godt. På scenen formår de af genskabe meget at den
stemning, som er kendetegnende for musikvideoen. På trods af de tragiske
omstændigheder, formår gruppen af udstråle masser af glæde, varme og humor,
bl.a. har de valgte at genbruge det lille kindkys fra videoen.
Baggrundens brune og gyldne farver understøtter endvidere den stemning af varme
og hygge, som de 6 venner leverer.
Personligt mener jeg det islandske bidrag er stærkt undervurderet. Sangen er
utrolig catchy og skal nok få folk i arenaen til at "swinge" med til "Coming
home". Med den sene start og en af Eurovision-historiens mest gribende,
tankevækkende og unikke projekter, så burde Island være sikre på en finaleplads
og kan endda overraske og snuppe en Top 10-placering i finalen.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
10. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  70 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: JA!

15. Ungarn

Vokalt leverer Kati Wolf langt bedre, end jeg havde regnet med. Bedømt udfra
hendes performance på det ungarske pressemøde, har jeg aldrig anset Ungarn som
en realistisk udfordrer til sejr, på trods af en meget moderne og velproduceret
studieversion og måske årets bedste preview-video.
Ingen tvivl er der dog om at Kati udfordres til det yderste i sangens høje
toner. Sætter nervøsiteten ind igen, så kan Kati Wolf risikere at stå for årets
"Kate Ryan" (opkaldt efter den belgiske sangerinde, der som bookmaker- og
fanfavorit floppede i semifinalen i 2006 og gik glip af en finaleplads). 

Selvom vokalen er god, så er der alligevel noget galt med den ungarske
performance. Dansernes koreografi virker rodet og det er som om Kati ikke helt
er ung nok til det look, hun prøver at få. Showet giver bare ikke den
wow-oplevelse, som jeg havde håbet på.
Der var dog pæne forbedringer i 2. rehearsal, så mit bud er at den moderne og
iørefaldende sang både kan appellere til jury og tv-seere og kombineret med en
sen start skaffe stemmer nok til en finaleplads. Dog tvivler jeg på at Ungarn
for alvor kommer med i topstriden.


OGAE-afstemning pr. 9. maj : 6. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  60 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

16.
Portugal

Jeg er ikke blevet mere venlig stemt overfor de portugisiske bidrag, siden vi 
har set det på scenen i Düsseldorf. Det bizarre Village People-look, skiltene på
scenen og den råbende, midlest talt uimponerende vokale performance kan på ingen
måde overbevise mig og jeg tror heller ikke Europa vil forstå den
portugisisk-sprogede prostest-sang.
Man må dog ikke overse det faktum, at den portugisiske performance og sjov og
gakket og måske kan trække anti-Eurovision votes, men jeg tror at juryens
tilstedeværelse samt sprogvalget udelukker, at Portugal kommer imellem de 10
finalister.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
16. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  30 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: NEJ!!

17.
Lithaun

Evalina leverer sammen med albanske Aurela semifinalens flotteste og mest sikre
vokal. Bidraget er en flot og storslået ballade, som leveres på en klassisk,
stilfuld måde. Evalina ser fantastisk ud med pianisten ved sin side og den
smukke scenebaggrund. På trods at dette, er jeg meget i tvivl om Lithauns
skæbne. Evalina har fortjent pladsen, men jeg tvivler på at sangen skiller sig
nok ud og om frygter at genrens målgruppe er for begrænset til at sende Lithaun
i finalen.
Eneste kritik, er når Evalina i andet vers går "Walther & Kazha"-vejen og
oversætter teksten til tegnsprog. Det ser bestemt ikke overbevisende ud og
virker mest som en desperat gimmick for at opnå stemmer.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
19. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  30 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja


18.
Azerbaijan

Så kommer vi til endnu en af mine favoritter i semifinale 1. Ell & Nikki leverer
en sød og moderne popsang, som kan appellere til alle aldersgrupper og tv-seere
i hele Europa. Kemien mellem de 2 sangere er god og som "forelsket" duo
udstråler de masser af sødme, ømhed og gør sangen meget troværdig.

Showet er stilfuldt, klassisk og minder lidt om Chanée og N'evergreen anno 2010,
dog uden nogen form for gimmicks og baggrunden virker imponerende uden at tage
fokus fra sangen.
Det virker som om kordelen "Åh åh" er blevet opprioriteret i sangen, hvilket
bestemt ikke har gjort sangen dårligere.
Det er et moderne pophit med stort potentiale og hvis Azerbaijan ikke vinder
Eurovision Song Contest, så tror jeg alligevel at sangen vil blive et stort
radiohit.
Med Azerbaijans kvalifikationsrekord og et rigtig stærkt bidrag, er
finalepladsen sikker, og jeg gætter på en Top 5-placering
i finalen.
I Semifinale 1, er det nok kun Rusland og Tyrkiet, der kan true Azerbaijans 1.
plads.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
1. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  100 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

19.
Grækenland

Det græske bidrag er en blandet oplevelse for mig: jeg elsker den dramatiske
græske del, som Loukas Giorkas leverer, men forstår ikke hvorfor, man har valgt
at inddrage Stereo Mikes rapdel på det, der kunne have været en unik Balkan
inspireret sang og nu blive reduceret til et noget rodet blandingsmisbrug.

Loukas leverer en perfekt vokal og i øvrigt en selvsikker, troværdig og
dramatisk fremførelse, mens Stereo Mike igen halter lidt efter. Heldigvis er
sidste del af sangen primært sunget af Loukas.
Sammenlignet med bidragene fra de senere år, så kan "Watch my dance" ikke
konkurrere, og Grækenland må nok for første gang siden 2003 gå glip af en Top
10-placering.

Scenebaggrunden med de græske søjler mod den blå farve er helt fantastisk og med
start som nummer 19, er Grækerne næsten sikre på en finaleplads.

OGAE-afstemning pr. 9. maj :
4. plads



Chance for at kvalificere sig pt.:  80 %
Har sangen fortjent en plads i finalen pt.: Ja

Reviews 2011: Tyskland

Efter Lenas sejr i Oslo, valgte Lena at stille op for Tyskland igen i år og forsvare hendes mestertitel i Eurovision Song Contest. Lena præsenterede 12 sange fra studiealbumet “Good News”, og så var det op til de tyske tv-seere at stemme en af sangene til tops som tysklands bidrag på hjemmebane i Düsseldorf.

Vindersangen blev “Taken By A Stranger”, hvilket de tyske seere faktisk skal have stor credit for. “Taken by a stranger” er et modigt valg, og en sang, som vil skille sig uden næsten ligegyldigt hvilke sange, der kommer før og efter. Ulempen kan også være at sangen simpelthen er for “anderledes” til at appellere til det brede publikum.

Personligt var jeg absolut ikke vild med sangen, da jeg så den tyske finale, men efter et par gennemlytninger mere, så var og (er stadig) Tyskland et af mine favoritbidrag, og det er langt mere end man kan sige, om Lenas tidligere bidrag, som jo vandt det hele i fjor.

I fjor forstod jeg på intet tidspunkt den hype, som var omkring det tyske bidrag, og valgte at gå med min egen (meget forkerte) mavefornemmelse, som ikke gav Lena nogen chance for sejr. Det var både baseret på sangen isoleret set, på Lenas vokale præstation, hendes påtagede engelske accent og hendes finurlige fremtræden, som mange åbenbart faldt for.

I år mener jeg faktisk at sangen er blandt de værdige vinderkandidater. Både teksten og musikken er speciel, mystisk og ganske interessant. Dertil kommer at Lena er blevet en langt dygtigere sangerinde og performer og hun giver den helt perfekt sexede og lidt mystiske performance til “Taken by a stranger”.
Efter at have set det interessante sceneshow i Echo Music Award-showet, mener jeg bestemt at Tyskland har mulighed for at blande sig helt i toppen af årets konkurrence.
Det må være en sang, som appellerer til de professionelle musikfolk i juryen og så har Lena et kendt ansigt, og hjemmebanepublikummet med sig, hvilket evt. også kan skille hendes ud i aftenens show.

Både bookmakere og fans giver god grund til glæde i den tyske lejr, mens startlodtrækningen heller ikke har ødelagt Tysklands chancer. Tysklands historiske resultater, siden semifinalernes indførelse* er dog ikke så gode med en gennemsnitlig 16. plads i løbet af de sidste 6 år.

Jeg giver 5 stjerner for et modigt valg samt en anderledes og velproduceret sang.

* Denne periode er valgt, idet den resterende del af analysen er baseret på samme periode og semifinalerne betød, at The Big 4 kun blev fremført live én gang, mod at Semifinalisterne

Gennemsnit: 3,8

Placering: MuligTop 5

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Ung dansk DJ deltager i kroatisk remix-konkurrence

I forbindelse med Kroatiens deltagelse i Eurovision Song Contest 2011, lancerede landets delegation i samarbejde med websitet Klik.hr en remix-konkurrence, hvor præmien var en plads på Daria Kinzers officielle CD-single “Celebrate”.

DJs, remixere og producere fra hele verden blev inviteret til at deltage i konkurrencen og blandt de, der tog udfordringen op, var den unge, danske DJ Martin Zetterwall, som har remixet og lavet elektronisk musik det sidste års tid.

“Jeg kom frem til at jeg ville lave elektronisk musik, da jeg i lang tid havde gået og hørt elektronisk musik og så tænkte jeg at jeg gerne selv ville være den del af det musik jeg gik og hørte. Så startede på den lokale musikskole i Randers lige efter sommerferien 2010.”

Det er i øvrigt ikke første gang, at Martin deltager i en konkurrence på nettet.

“Min musikkarriere lever lidt af de remixkonkurrencer jeg finder rundt omkring på nettet. Som regel deltager jeg ikke rigtigt i dem, jeg remixer dem bare, nyder at kunne lave det jeg bedst kan lide”, fortæller Martin, hvis forbillede er en tidens mest succesfulde DJs og producere i Danmark.
“Jeg må nok sige Kato, selvom det er en virkelig svær beslutning – der er jo mange, i både undergrund og radio”, svarer Martin, da han bliver bedt om at nævne et forbillede.

Martin er 15 år gammel og kommer fra Djursland. Han gik på en normal folkeskole i 5 år, indtil han fik stillet diagnosen Autisme (Aspergers Syndrom) og startede herefter på en specialskole uden for Randers.

Til spørgsmålet om, hvad Martin fordriver tiden med, når han ikke dyrker sin musikalske interesse, svarer han:
“Jeg bruger også tid på de normale teenageting: sammen med vennerne, til fester og i klubmiljøet”.

En anden af Martins interesser er Eurovision Song Contest, som han har fulgt de sidste 7 år.

“Min forbindelse til Eurovision startede i 2003 da jeg så JESC (Junior Eurovision Song Contest) og Eurovision Song Contest i 2004, så har jeg bare været fast fan lige siden. Så da jeg kom på Facebook, fandt jeg en masse grupper for Dansk og Europæisk Melodi Grandprix, blandt andet Good Evening Europe, som også var den gruppe, der sendte mig linket til Kroatiens remix- konkurrence”, fortæller Martin.

“Når vi nærmer os et Melodi Grand prix, kan jeg godt gå og glæde mig hele ugen. Tror der var engang, hvor jeg sad ved mit TV 3 timer før og ventede på sætningen “Good Evening EUROPE!”, siger Martin, som har lidt svært ved at udpege sin klare favorit i årets konkurrence, hvor danske “A Friend in London” er med i overvejelserne.

“Jeg kan ret godt lide UK’s I Can med Blue, men syntes at de fleste bidrag virker ret useriøst producerede. Frankrig lyder også godt, men jeg må nok sige I Can”.

I år bliver TV’et udskiftet med en plads i Düsseldorf arena, hvor Martin på lørdag sidder parat, når Eurovision Song Contest finalen løber af stablen.

Du kan høre Martins bud på Celebrate-remixet her: 

For mere information:
Martin på Facebook. Der vil snart blive oprettet en Facebook-fanside.
Martin på Bandbase.dk

GEE siger mange tak til Martin og ønsker ham al mulig held og lykke med musikken i fremtiden.

UK 2011: Boybandet Blue genforenet!

Blue består af Simon Webbe, Lee Ryan, Duncan James og Antony Costa. Mellem 2001 og 2004 stod Blue for Storbritanniens største popeksport til Europa. Gruppen havde 40 nummer-1 singler på tværs af kontinentet og solgte 13 millioner albums fra deres debut “All Rise” til afskeden med “Guilty” i 2005.

6 år efter at gruppen gik hver til sit, valgte gruppen en genforening. “Vi havde uafsluttede sager,” siger Duncan, “Mig og Simon og Lee tog på ferie til Miami ??sidste år, og indså, at tiårs jubilæet var et godt udgangspunkt for en ny æra. Vi er stadig de bedste venner. Vi har støttet hinanden i alt, hvad vi har gjort uden for bandet, fra at spille skuespil til at synge og spille aften efter aften på West End scenen. “

Deres individuelle projekter har bl.a. omfattet deltagelse i West End’s originalopsætning af Legally Blonde, to hovedroller som Billy Flynn i Chicago, en rolle i serien Blood Brothers, to soloalbums, en spillefilm og stjernestatus sammen med Vinnie Jones, yderligere to soloalbums, der har solgt over en million i hele Europa, titelsangen til Fantastic Four filmen og tre uger med Whoopi Goldberg på West End i Sister Act.

Nu er Blue klar til at indtage Europa igen med deres Eurovision-sang “I can”.

Fra arkivet: Blue synger “All rise”

Ukraine 2011: “Queen of the Soundtracks”

Ukraine sender en af sine mest populære sangere til at repræsentere landet i Eurovision Song Contest 2011. Hun hedder Mika Newton, blev født den 5. marts 1986 i byen Burshtyn, og har sunget siden, hun var 9 år gammel.

Mika har kælenavnet “Queen of the Soundtracks”, og har indspillet sange til mange forskellige film i både Rusland og Ukraine. Dertil kommer reklamer for en bred vifte af forskellige produkter.

Samtidig med sin sangkarriere, har Mika også planer om at prøve skuespillerfaget. Hun har allerede optrådt i to film, bla. med en hovedrolle i filmen “Money for Daughter.”

Hendes sangstil er normalt rock/punk/goth-orienterede og i mange år blev hun kaldt Ukraines svar på Avril Lavigne.

Fra arkivet: Mika Newton ft. Bryats-Band – Moscow Calling

Spanien 2011: Galicisk succes

Lucía Pérez blev født i 1985 i den smukke landsby O Incio i de Keltiske bjerge i Galicien. Hun har været musikelsker, siden barndommen, hvor hun begyndte at deltage i – og vinde – forskellige sangkonkurrencer.

Da hun var knap 17 år, vandt hun sin første tv-konkurrence, og i 2003 indspillede hun sit første album, som har modtaget den galiciske “Gold Disc” Award.

I foråret 2005 fik hun førstepladsen i “Galician Soloist Pop Album”-prisen. Ved udgangen af samme år udgav hun sit andet album, og rejste til Chile for at repræsentere Spanien i Viña del Mar Song Festival, hvor hun blev nummer to.

Samme år, blev hendes sang “Amarás Mina Terra” udvalgt til den spanske Music Awards, som en af finalisterne til “Bedste Sang i Galicien”. I 2008 var hendes tredje album udgivet samtidig i Spanien og Chile.

Oplevelsen i Viña del Mar Song Festival i Chile var så god, at hun i 2009 valgte at deltage i konkurrencen igen. I begyndelsen af 2010 udgav hun sit fjerde album, indspillet helt på galicisk.

Lucía har studeret sang og klassisk guitar, og er certificeret som en musiklærer. Hun er i øjeblikket igang med studier i pædagogik.

Fra arkivet: Lucía Pérez synger “Que haría contigo”

Düsseldorf, dag 8 (The Big 5)

Velkommen til dag 8 med prøver fra Fortuna Düsseldorf arenaen, hvor vi skal se de sidste 7 bidrag fra semifinale 2 og se The big 5 på scene for anden gang: Slovenia,
Romania,
Estonia,
Belarus,
Latvia,
Denmark,
Ireland,
France,
Italy,
United Kingdom,
Germany og
Spain

Delegationerne har 30 minutter på scenen til at afprøve deres performance. Idag testes kameragange, påklædning og den endelige scenebaggrund fastlægges.

Hvert land skal møde i arenaen 50 minutter før deres prøver. 10 minutter opholder de sig backstage, hvorefter de har 30 minutter på scenen. Efter sceneprøverne, har delegationen 20 minutter i arenaens “Viewing room” og 30 minutter til pressekonference, som varer 30 minutter. Afslutningsvist er der 30 minutter afsat til en make-up-konsultation.

Dagens program:

10:30 – Slovenia
11:00 – Romania
11:30 – Estonia
12:00 – Belarus
12:30 – Latvia
Break
14:00 – Denmark
14:30 – Ireland
15:00 – France
15:30 – Italy
16:00 – United Kingdom
16:30 – Germany
17:00 – Spain

Frankrig

Italien

UK

Tyskland

Spanien

Reviews 2011: Letland

Letland havde i år flere gode bud på en vindersang, heriblandt “Banjo Laura”, “Hop” og “Summer night”, men det blev altså duoen Musiqq, som vandt finalen med “Angel in disguise”.

Det bidrag er der imidlertid ikke meget galt med, hvis man ser bort fra duoens helt EKSTREME accent. Der gik ca. et halvt minut, inden det gik op for mig, at bidraget var på engelsk.

Letland anvender ligesom flere andre lande en rapdel i sangen, som dog er noget mere vellykket og virker mere som en integreret del af sangen, end det er tilfældet for Grækenland f.eks.

Fremførelsen er meget afslappet, med de 2 sangere på hver deres stol. Dette kan både være en fordel og en ulempe, idet scenen nemt kan komme til at se tom ud og deres performance virke meget underspillet. På den anden side, så vil bidrag, som vælger den simple præsentation også skille sig ud i Eurovision, som efterhånden er blevet fyldt med gimmicks og dansere.

Jeg er vild med musikken i nummeret og den Santana-inspirerede guitar, mens sangen lidt ødelægges af den tykke accent, som gør meget af teksten uforståelig.

Men det er et fedt nummer med et stærkt omkvæd og med den sene lodtrækning, tror jeg Letland har en god chance for at få genvalg til finalen, selvom hverken bookmakere eller fans har vist den store interesse i bidraget.
Letlands kvalifikationsrekord siger 3 kvalifikationer i 6 forsøg, men vi har hverken haft Letland med i 2009 eller 2010, forhåbentlig er 2011 lykkens gang.

Gennemsnit: 2,8

Kvalifikation: sandsynlig finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Düsseldorf, dag 8 (Semifinale 2)

Velkommen til dag 8 med prøver fra Fortuna Düsseldorf arenaen, hvor vi skal se de sidste 7 bidrag fra semifinale 2 og se The big 5 på scene for anden gang: Slovenia,
Romania,
Estonia,
Belarus,
Latvia,
Denmark,
Ireland,
France,
Italy,
United Kingdom,
Germany og
Spain

Delegationerne har 30 minutter på scenen til at afprøve deres performance. Idag testes kameragange, påklædning og den endelige scenebaggrund fastlægges.

Hvert land skal møde i arenaen 50 minutter før deres prøver. 10 minutter opholder de sig backstage, hvorefter de har 30 minutter på scenen. Efter sceneprøverne, har delegationen 20 minutter i arenaens “Viewing room” og 30 minutter til pressekonference, som varer 30 minutter. Afslutningsvist er der 30 minutter afsat til en make-up-konsultation.

Dagens program:

10:30 – Slovenia
11:00 – Romania
11:30 – Estonia
12:00 – Belarus
12:30 – Latvia
Break
14:00 – Denmark
14:30 – Ireland
15:00 – France
15:30 – Italy
16:00 – United Kingdom
16:30 – Germany
17:00 – Spain

Slovenien

Rumænien

Estland

Belarus

Letland

Danmark

Irland

Moldova: Zdob si Zdub vender tilbage til Eurovision

Zdob si Zdub er: Roman Iagupov (vokal), Mihai Gincu (bas), Sveatoslav Starus (guitar), Andrei Cebotari (trommer), Valeriu Mazilu (trompet og sækkepiber), og Victor Dandes (trombone og traditionelle instrumenter).

Siden midten af 90’erne, har bandet kombineret hardcore rock og moldovisk folkemusik på en unik måde. De leverer “etno-rock” med et strejf af hip-hop, drum’n’bass, jungle og punk.

Hidtil har bandet udgivet otte albums og har optrådt ved festivaler over hele Europa, fra Frankrig til Rusland.
I årenes løb, har de opvarmet for kendte grupper som Red Hot Chili Peppers, Korn, Rage Against The Machine, Garbage, Fun Lovin ‘Criminals og mange andre.

I 2005 deltog bandet for Moldova i Eurovision Song Contest, og sluttede som nummer 6. I februar 2011 vandt Zdob si Zdub endnu en gang retten til at repræsentere Moldova i Eurovision Song Contest 2011 i Tyskland.

Fra arkivet: Zdob si Zdub synger “Bunica bate toba” i Eurovision 2005

Reviews 2011: Rumænien

Rumænien snuppede noget overraskende en 3. plads i fjor, da Paula Seling & Ovi sang “Playing with fire”. Den placering skal i år forsvares af gruppens Hotel FM, som synger “Change”.

Da jeg hørte sangen første gang, synes jeg den var både catchy og velfremført, men nu ca. 40 sange efter, så er “Change” gledet lidt i baggrunden, og jeg har fundet andre sange, som jeg synes fortjener en plads i finalen mere end denne.
Sangen minder mig en del om Simon Matthews All night long, selvom jeg mener, det var et bedre nummer.

Selvom budskabet er godt, så bliver det også trættende, når Eurovision-kunstnere år efter år kører i dette spor, og især når man får det indtryk, at det er for stemmernes skyld. I år synes jeg at A Friend in London og Paradise Oscar kommer noget mere elegant og overbevisende fra forsøget.

Selvom bidraget virker en smule forældet, så sætter omkvæddet sig alligevel fast og man finder efterfølgende sig selv nynnende “Cause I cant change, I cant change the world alone…”.

Den britiske forsanger David Bryan er både karismatisk og hans vokal og udstråling er perfekt.
Sangen går efter al sandsynlighed videre fordi han er med til at løfte bidraget og fordi det er Rumænien, som endnu ikke har misset en finale, siden semifinalernes indførelse. Dertil kommer den gode, sene startposition.
Både bookmakere og fans sender David og resten af Hotel FM i finalen, og jeg giver 3 stjerner for en catchy sang, som ikke fejler noget, men er lidt for “billig” til at udløse nogen topkarakter.

Gennemsnit: 4,4

Kvalifikation: sandsynlig finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.

Slovakiet 2011: Platinsælgende tvillinger

Tvillingesøstrene Daniela og Veronika Nízlová blev født den 15. maj 1986. De startede med at optræde i en tidlig alder og har længe drømt om at blive internationale popstjerner.

Kort efter endt skolegang i 2000, vandt pigerne en pladekontrakt med et stort slovakisk pladeselskab og fortsatte med at udgive fire albums i Slovakiet – tre gange guld, en gang platin.

Efter at have taget nogen tid væk fra studiet vendte TWiiNS tilbage i april 2008, hvor de arbejde sammen med den amerikanske producent Jimmy Douglass – kendt for sit arbejde med Timbaland, Nelly Furtado, Justin Timberlake og mange flere.

I begyndelsen af 2010, indspillede de en ny single – en coverversion af Sabrina’s berømte 1980’er hit “Boys Boys Boys”, der byder på en gæsteoptræden fra rapperen Carlprit, der tidligere har optrådt på Cascada’s “Evacuate the Dancefloor”.

TWiiNS er nu baseret i Los Angeles og arbejder på den internationale version af deres seneste album, som vil blive udgivet i slutningen af 2011.

Musikvideo: Boys boys boys

Translate »