Friday, November 8, 2024
Home Blog Page 136

Dag 4 med prøver

Så er vi klar til endnu en dag med prøver i Telenor Arena. Efter at flere af favoritterne var på scenen for første gang igår, deriblandt Danmark, så afsluttes landenes første prøver idag med flg. lande fra Semifinale 2.

The Netherlands 9:30 – 10:10
Romania 10:10 – 10:50
Slovenia 10:50 – 11:30
BREAK
Ireland 12:30 – 13:10
Bulgaria 13:10 – 13:50
Cyprus 13:50 – 14:30
BREAK
Croatia 14:50 – 15:30
Georgia 15:30 – 16:10
Turkey 16:10 – 16:50

Oslo live – Dag 2 med prøver

Idag fortsætter forberedelserne til årets Eurovision Song Contest. Kl. 9.30 står Polen som første land klar på scenen i Telenor Arena og efter en lang dag med prøver afsluttes dagen med Island, som er på scenen mellem kl. 16:10 og 16:50.
Her på GEE får du i den kommende uge en opsamling på reaktioner fra diverse Eurovision-sites, som har folk i Oslo og fra søndag serverer GEE nyheder direkte fra Telenor arena i Oslo.

Tidsplan mandag d. 17/5

Poland 9:30 – 10:10
Belgium 10:10 – 10:50
Malta 10:50 -11:30
Pause
Albania 12:30 – 13:10
Greece 13:10 – 13:50
Portugal 13:50 – 14:30
Pause
FYR Macedonia 14:50 – 15:30
Belarus 15:30 – 16:10
Iceland 16:10 – 16:50

Du kan læse mere om de enkelte landes prøver – vælg fra menuen til højre…

Reflektioner efter dag 1

Så fik vi endelig skudt årets prøver i gang og set nærmere på de første 8 deltagere og på scenens muligheder.
Dagen bød på lidt af hvert, både genremæssigt, koreografimæssigt og på præstationer i både top og bund.
Nedenstående er baseret på videoklip fra Oslo, idet jeg desværre først ankommer til Oslo den kommende weekend.

Moldova
Moldova er den perfekte show-åbner med en iørefaldende uptempo-sang og et frisk og energisk show, hvor de mange lys på scenen anvendes optimalt. Vokalen var god hos begge sangere, dog virkede Olia en smule forpustet mod slutningen af sangen. Hvad angår koreografien, så virker den til tider en smule rodet med 6 personer på scenen på en gang og meget løben frem og tilbage, men jeg er overbevist om, at det kommer til at se helt anderledes ud på tv, når det bliver klippet.
Moldova har gjort det bedre end jeg havde forventet og jeg tror med stor sikkerhed at vi får Moldova at igen i Finalen.

Rusland
Rusland har desværre ikke ændret meget på deres performance i forhold til preview-videoen, hvilket skuffer mig en del.
Jeg havde håbet, at man var gået efter et lidt mere stilfuldt resultat, i stil med f.eks. fremførelsen af Hari Mata Haris Lejla i 2007. Det eneste, jeg har fået herfra, er stjernehimlen, som i øvrigt virker rigtig flot.
Bevarelsen af den oprindelige performance hænger nok sammen med, at Lost and forgotten ifølge AKOE skal ses som et humoristisk bidrag, hvilket jeg på intet tidspunkt havde bemærket 🙂
Vokalt er der ikke de store ændringer og det er stadig en flot melodi, men jeg er mindre overbevist om Ruslands kvalifikation end tidligere….

Estland
Estland var på forhånd ikke en sang, som jeg havde de vilde forventninger til. Forsangeren viste i den nationale finale en overbevisende vokal, hvilket også er en af de positive ting i dagens prøve. Jeg kan ikke finde ud af om hans lettere excentriske optræden virker positivt eller negativt, da det på nuværende tidspunkt er noget af det eneste memorable i bidraget, som følger lige efter en ligeså lidt opsigtsvækkende performance fra Rusland.
Estland ligger på nuværende tidspunkt lige på vippen og kan evt. snuppe en plads på bekostning af et af de mere sikre bidrag, såfremt der er flere skuffelser i den anden del af denne semifinale.

Slovakiet:
Slovakiet var virkelig en wau-oplevelse. Scenen er utrolig flot og Kristina og danserne var iført det, der efter al sandsynlighed bliver deres endelige kostumer.
Kristina synger rigtig godt live og koreografien fra den nationale finale sidder lige i øjet. Jeg er vild med den unikke sang, sproget det bliver sunget på og med den iøjnefaldende wild-dances-inspirerede koreografi.
Slovakiet er en sikker finalist og jeg tror på en rigtig flot placering i finalen.

Finland:
Finland har været et af de lande, som har ligget lige på grænsen til at kvalificere sig. Efter dagens prøver tror jeg desværre, de har bevæget sig længere væk fra finalen.
Jeg forstår ikke valget af koreografi, som mildest talt virker tilfældig. Især starten hvor sangerinden uden harmonika står og svinger tilfældigt med armene og 2 mandlige dansere står og skridter fra side til side. Den resterende del af sangen består af nogle ukoordinerede spring i hvad der ligner en uheldig gymnastikopvisning baseret på Alexander Rybaks performance fra ifjor.
Det er stadig en glad sang, som skiller sig ud og der er intet galt med vokalerne, men jeg tror ikke på at Finland kan hente stemmer nok på denne performance.

Letland
Letland var på forhånd en sang, som jeg havde pæne forventninger til. Jeg synes sangen er unik og meget i ørefaldende, dog gav vaskekonerne bestemt ikke noget positivt til sangen.
Hvis vi skal starte med det positive, så er vaskekonerne afskaffet, men ser man på erstatningen, så ville jeg næsten ønske mig vaskekonerne tilbage. Scenen virker tom og kedelig og den eneste koreografi er Aisha og korsangerne, der bevæger sig rundt på scenen.
Letland stod for dagens værste vokale performance. På nogle af de høje passager sang Aisha nogenlunde, men i starten og på de fleste dybe steder, var den helt forfærdelig.
Kombineret med den kedelige koreografi, er Letland i øjeblikket uden chance for kvalifikation.

Serbien
Fra dagens skuffelse til et af dagens højdepunkter. Jeg var på forhånd meget glad for det serbiske bidrag og min begejstring blev bestemt ikke mindre efter dagens prøver. Koreografien er blevet MEGET bedre og tilfører bidraget noget moderne og kækt bl.a. et lille spring fra Milan, som han klarer fejlfrit og uden at det påvirker vokalen. Der skal nok arbejdes lidt på trinene, som primært hos danserne ser lidt ugennemførte ud, men vi er også kun på dag 1.
Sceneopsætningen med de roterende platforme til danserne virker også rigtig godt.
Så alt i alt en god prøve for Serbien, som efter min mening var den ene af dagens positive overraskelser.
Sikker finalist og med lidt held i lodtrækningen, kan Serbien blande sig i toppen.

Bosnien
Jeg var på forhånd bestemt ikke fan af det bosniske bidrag, og gav det ikke mange chancer for at kvalificere sig, men jeg må tilstå at jeg efter dagens prøver ser med helt andre øjne på Thunder & Lightning. Bidraget er ændret en del, siden vi fik previewvideoen og både koreografien, musikken og Vukasins vokale præstation samt kameratække er blev forbedret.
Mit primære kritikpunkt er delen, hvor Vukasin skal forestille at spille på guitar, hvilket virkelig ikke lykkes. Men der er stadig god tid til forbedringer.
Bosnien er nu blandt de relativt sikre finalister og en bidrag, som jeg nu glæder mig til at høre igen ved de kommende prøver.

Baseret på chancer for kvalifikation, vil jeg efter dag 1 fordele bidragene således.

Sikre finalister: Serbien, Slovakiet
Sandsynlige finalister: Moldova & Moldova
På grænsen: Estland, Rusland
Ikke-finalister: Letland, Finland

Men der kan ske rigtig mange ting, inden det endelige show d. 25. maj.

Tak for idag og på gensyn til en ny dag med prøver imorgen.

Her bliver det Semifinale’s sidste 9 finalister, som skal på scenen for første gang:

09. Polen: Marcin Mrozinski/Legenda
10. Belgien: Tom Dice/Me and my guitar
11. Malta Thea: Garrett/My Dream
12. Albanien: Juliana Pasha/ All about you
13. Grækenland: Giorgos Alkaios & Friends/Opa
14. Portugal: Filipa Azevedo/Há dias assim
15. Makedonien: Gjoko Taneski/Jas ja imam silata
16. Hviderusland: 2+3/Butterflies
17. Island: Hera Björk/Je ne sais quoi

Oslo live – Prøverne i gang på scenen i Telenor Arena (dag 1)

Idag søndag blev forberedelserne til årets Eurovision Song Contest for alvor skudt i gang. Kl. 9.30 stod Moldova som første land klar på scenen i Telenor Arena og efter en lang dag med prøver afsluttes dagen med Bosnia, som er på scenen mellem kl. 15.30 og 16.10.
Her på GEE får du i den kommende uge en opsamling på reaktioner fra diverse Eurovision-sites, som har folk i Oslo og fra søndag serverer GEE nyheder direkte fra Telenor arena i Oslo.

Tidsplan søndag d. 16/5

Moldova 9:30 – 10:10
Russia 10:10 – 10:50
Estonia 10:50 – 11:30
Pause
Slovakia 12:30 – 13:10
Finland 13:10 – 13:50
Latvia 13:50 – 14:30
Pause
Serbia 14:50 – 15:30
Bosnia H. 15:30 – 16:10

Du kan læse mere om de enkelte landes prøver – vælg fra menuen til højre…

Vurdering af årets bidrag: Irland

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Irland:
Irland er den absolut mest vindende nation i ESC. I deres 44 deltagelser er det hidtil blevet til 7 sejre, 4 andenpladser og en enkelt trejdeplads. 1990’erne var Irlands storhedstid med 3 sejre, hvoraf årets repræsentant stod for den ene af dem. Det er gået noget dårligere efter årtusindeskiftet og især efter semifinalernes indtog i ESC. Her har landet kun kvalificeret sig en gang og fik i 2007 deres hidtil dårligste placering med 5 points og en sidsteplads.

I år var der enighed blandt både tv-seere og juryen om vindermelodien, som synges af Niamh Kavanagh. Også undertegnede vil erklære mig 100 % enig i valget, for dette er virkelig en af mine helt store favoritter i årets felt. Niamh er en utrolig dygtig sanger, som her 17 år efter hendes første sejr, virker som en kvinde, der har det, der skal til for at gøre Johnny Logan kunsten efter og blive den første kvindelige kunster, som vinder ESC to gange.

Melodien er stærk og musikken med keltisk inspiration og anvendelse af “Titanic”-fløjten sidder lige i øjet. Lyrikken er smuk og gribende, i al fald presser tårene sig på, hver gang jeg hører ordene “When I cry its for the loney, when I pray its for the lost an stray, when I love like there’s no tomorrow, no more words to say, its for you”, som uden sammenligning er de smukkeste i årets felt af sange.

Sangen virker så utrolig følelsesladet og ordene så troværdige, som kun en kvinde i hendes alder, kan mene det. Jeg kunne skrive sider op og sider ned om sangens og sangerindens kvaliteter, men vil udtrykke det med en sikker finaleplads, med stor sandsynlighed en Top-5 placering og hvis det var op til mig en sejr til Niamh og Irland.

Kvalifikation: 85 %

Vurdering af årets bidrag: Slovenien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Slovenien:
Slovenien debuterede i 1993 og har deltaget 15 gange ved ESC, dog uden den store succes. Landets hidtil bedste placering er en 7. plads ved finalen. Efter semifinalerne blev en realitet, har landet kun kvalificeret sig 1 gang i 6 forsøg, da Alenka Gotar sang sig til en 7. plads i semifinalen i 2007 med Cvet z juga.

I år prøver Slovenien at gå helt nye og hidtil ukendte veje i håbet om succes. Årets slovenske bidrag er nemlig noget så sjældent som en musikalsk hybrid imellem slovensk rock og hvad der bedst kan beskrives som tyrolermusik. Det kan man næsten ikke få andet end et meget MÆRKELIGT resultat ud af. En typisk langhåret rockmusiker og en guitarist, som ligner levn fra et af 90’erne rockbands som Mr. Big vs. en sangerinde i folkedragt samt en bassist, guitarist og harmonikaspiller ligeledes klædt i folkedragt.

Bedømt på de vokale præstationer, så er årets slovenske bidrag placeret i den bedre halvdel, hvor især den mandlige sanger, har en lige tilpas hæs og rusten rockstemme. Den står ligesom musikstilen i skarp kontrast til den kvindelige sangers blide røst.

Omkvædet og musikken er ganske iørefaldende og sangen er faktisk ikke dårlig. Man forstår bare ikke et ord af teksten og så virker hele setup’et bare så altoverskyggende mærkeligt grænsende til det bizarre, at vi nok især i Vesten, vil udelukke den. Derfor tror jeg desværre at Slovenien også i år får umådeligt svært ved at hente stemmer nok til en finaleplads. Slovenien har generelt ikke den store stemmestøtte og med en sang uden den brede appel, kan landet risikere at ende stort set uden stemmer. Det her er desværre en af kandidaterne til en sidsteplads og til 0 points i Semifinale 2.

Kvalifikation: 10 %

Vurdering af årets bidrag: Rumænien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Rumænien

Rumænien debuterede i 1994 efter at de i 1993 ikke kvalificerede sig til finalen. Det er blevet til 11 deltagelser, 1 3. plads i 2005 som hidtil bedste resultat og en kvalifikationsrate på 75 % fra semifinalerne.

I år repræsenteres Rumænien af duoen Oli & Paula Selling, som synger den energiske pop/dance/opera-sang “Playing with fire”. Efter et par bidrag, som fik noget negative ord med på vejen, så er det på tide at finde de rosende ord frem igen. Det rumænske bidrag skiller sig virkelig ud både pga. 2 sangeres karisma og vokale evner, sceneopsætningen med de 2 pianoer, samt sangens opbygning og anvendelse af forskellige genrer.

Mit humør stiger med flere grader, hver gang jeg hører sangen. Det er virkelig et iørefaldende nummer med et mindst ligeså iørefaldende omkvæd, som man allerede halvvejs i sangen begynder at synge med på. Jeg er vild med preview-videoen, som på trods af at den ikke har den store relation til sangens indhold, virkelig er underholdende og virker meget professionel.

De 2 sangere er blandt semifinalens absolut bedste. Deres stemmer passer perfekt til hinanden og til sangen. Ligeledes virker kemien imellem dem og stemningen meget ægte. De har begge masser af charme og en glimt i øjet, som på en eller anden uforklarlige måde får mig til at at synes rigtig godt om dem.

Jeg tror på en sikker finaleplads til Rumænien og med det rigtige show og en god lodtrækning til finalen, kan Rumænien godt gå hen og overraske og blande sig helt i toppen.

Kvalifikation: 85 %

Vurdering af årets bidrag: Holland

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Holland:
Holland var med helt tilbage i grand-prixets debutår 1956 og har deltaget hele 51 gange med 4 sejre som resultat. Deres sidste sejr er desværre 35 år gammel og de senere år har landet bestemt ikke haft nogen succes i ESC. Det er blevet til 1 finaleplads ud af 6 mulige og en 13. plads i 2000 som bedste resultat i løbet af de sidste 10 år.

I år har Holland fået selveste komponisten bag Smølfe-sangen til at skrive årets bidrag, hvortil de Hollandske seere så efterfølgende valgte den unge Sieneke som sanger. Det her er nok et af de numre, som man enten elsker eller hader, og i mit tilfælde var jeg desværre mest til sidstnævnte, efter at have hørt sangen første gang. Der er gået total Dansk-top eller det bliver vel nærmere “Hollandsk-Top” i bidraget, som umiddelbart lyder som en hollandsk gæsteoptræden lørdag aften på Damhuskroen. Det skal så siges med det forbehold, at Holland heller ikke i år kommer til at nærme sig den føromtalte Top. Bidraget virker meget gammeldags og ville sikkert have klaret sig fint i 80’ernes konkurence med Kirsten & Søren, Herreys, Bobbysocks osv., men vil i år 2010 nok primært hente stemmer den ældre del af seerne. Jeg tvivler på, at det er nok til en finaleplads i den meget hårde semifinale 2.

Hvad værre er, så forstår jeg ikke hvad, der får en 17-årig pige til at synge en sang, som denne? I Danmark er det i al fald de færreste 17-årige, der lytter til den slags musik, så det kommer til at virke lidt som et desperat forsøg på at blive komme indenfor i musikbranchen.

Holland har de senere år ikke haft den store stemmestøtte og med en sang, som appellerer til en noget afgrænset målgruppe, tror jeg desværre heller ikke at det bliver i år at Holland vender tilbage til finalen.

Kvalifikation: 25 %

Vurdering af årets bidrag: Ukraine

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Ukraine:
Ukraine debuterede i 2003, og vandt konkurrencen allerede året efter, da Ruslana efter en 2. plads i semifinalen besejrede Željko Joksimovics Lane Moje og vandt med “Wild dances”. Ukraine er blandt de lande, der som hovedreglen altid har stor stemmestøtte og har i løbet af deres 7 deltagelser i gennemsnit modtaget 150 point pr. konkurrence.

I år har Ukraine bidraget en del til overskrifterne rundt omkring på diverse grand-prix sites som følge af skandalen omkring udvælgelsen af årets bidrag. Som dansker virker alt det, der er sket i landet, meget fjernt og langt fra noget, der kunne ske i DMGP. Uden at tage stilling til årsagerne bag den nye finale, så kunne jeg langt bedre lide Vasyl Lazarovychs “I love you” og tror den ville have haft bedre chancer end det valgte bidrag, som jeg bestemt ikke er fan af. Ukraine pelejer altid at sende en herlig dansevenlig sang, men i år er det kedeligt, intetsigende og slet ikke det, jeg forbinder med en grand-prix vinder. Dertil er den alt for negativ og dyster. Jeg mangler også et rigtigt omkvæd og et egentligt klimax i sangen, som bare fortsætter, i hvad der for mig synes som en evighed, i et meget monotomt sport.

Når jeg ser lidt mere objektivt på sangen, så er Alyosha en virkelig dygtig sangerinde, som i modsætning til rigtig mange andre af årets kunstnere også kan synge live. Hendes stemme har store ligheder med den karismatiske, islandske sangerinde Björk, som sandsynligvis stadig har mange fans rundt omkring i Europa. Alyosha er med sin stemme og indlevelse med til at løfte en noget middelmådig sang. Ligeledes er sangens tema meget oppe i tiden og noget, der ligger mange mennesker på sinde.

Om det bliver til en finaleplads er svært at spå om, personligt mener jeg ikke Ukraine har fortjent den, men omvendt så kan vi godt regne med at Ukraine altid får mange stemmer og måske kan juryen være med til at give sangen stemmer nok.

Kvalifikation: 40 %

Vurdering af årets bidrag: Azerbaijan

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Azerbaijan:
Azerbaijan har kun deltaget 2 gange, og har begge år klaret sig rigtig godt. En 8. plads blev det til i debutåret, og en flot 3. plads i fjor, da AySel og Arash repræsenterede landet med Always.

Azerbaijan er uden sammenligning det mest opreklamerede og hypede bidrag i årets felt. Allerede inden landet offentliggjorde sangvalget, lå Azerbaijan i top blandt bookmakerne og har gjort det lige siden. Landets anstrengelser i forhold til at stille med den perfekte vindersang virker desværre som et forsøg på at købe sig til en sejr, og så står jeg altså af. Bl.a. har man ansat JaQuel Knight, som er en af musikindustriens mest populære koreografer og har arbejdet for kendisser som Beyoncé og Britney Spears. Ser vi bort fra ovenstående som den almindelige seer nok ikke bliver bekendt med, så er Drip Drop absolut en flot og meget moderne soul-ballade med en utrolig stærk meldodi. Jo flere gange, jeg hører studieversionen, jo mere begejstret bliver jeg for den. Den kunne være blevet et stort hit for f.eks. Beyoncé, som nok også har været den store inspirationskilde for både sangskrivere og for valget af Safura som sanger. Min evige overvejelse i forhold til sangen er dog: Hvordan dufter man af læbestift !???

Men Safura er både sød, smuk og lægger virkelig følelser i, når hun synger, hvilket løfter sangen yderligere og gør den troværdig. Det helt grundlæggende problem er live-vokalen. Safura er meget ung og om det skyldes manglende live-erfaring eller nervøsitet, så var vokalen mildest talt ikke perfekt ved den nationale finale. Safura havde en del uheldige passager, hvor det lød som om, hun ikke havde luft nok og visse dele, hvor hun sang direkte falsk. Men med et flot bidrag, som med forbedringer i vokalen, også vil appellere til juryen og en professionel koreografi, vil “The land of fire” efter alt at dømme sikre sig endnu en finaleplads, en Top 10 placering og måske en sejr?


Kvalifikation: 85 %

Vurdering af årets bidrag: Sverige

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Sverige:
Sverige er blandt de garvede og succesfulde grand-prix nationer med 50 års deltagelse, 4 sejre og 100% kvalifikation efter semifinalens indtog. Sidste sejr kom i 1999, hvor Charlotte Nilsson sang “Take me to your heaven”, så man må formode, at svenskerne snart er sultne efter en ny sejr.

Sverige er i år 1 ud af 3 lande, som bruger ”me and my guitar”-stilen, og selvom jeg elsker Sverige som Grand-prix nation, så er det nok desværre Sverige som slipper dårligst fra forsøget af de 3.

På trods af at sangen er vokset meget, efter jeg har hørt den flere gange og set den flotte preview-video, så er det jo førstegangsindtrykket, som bliver afgørende i Semifinalen. Her var jeg desværre slet ikke overbevist, og syntes sangen var kedelig og manglede et rigtigt omkvæd.

Anna synger fantastisk, har en unik stemme, som lyder lidt a la K.D. Lang men har alligevel sin egen stil. På trods af sine kun 18 år, så viste hun ved finalen ingen tegn på nervøsitet. Derimod er hun med sit nærvær, sin sødme og charme med til at løfte sangen.
I finalen så hun en smule akavet ud med sin guitar, hvilket dog er meget bedre i den efterfølgende preview-video, som gav mig et lille håb om at Sverige alligevel kan snuppe en finaleplads.

Det er en rigtig svær semifinale, som indeholder hovedparten af årets favoritter, så konkurrencen er hård, men med den rigtige performance har Anna bestemt en chance for at kvalificere sig

Kvalifikation: 60 %

Vurdering af årets bidrag: Schweiz

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Schweiz:
Schweiz debuterede sammen med Eurovisionen og vandt i jomfruåret 1956 deres første grand-prix sejr, da Lys Assia sang “Refrain”. I 80’erne blev det til endnu en sang, da den unge, og på det tidspunkt ukendte sangerinde Celine Dion deltog for Schweiz med sangen “Ne partez pas sans moi”. Efter årtusindeskiftet er det gået Schweiz jævnt dårligt. Kun en enkelt gang er det lykkes for landet at kvalificere sig til finalen, da en anden “lånt” kunstner, nemlig den estiske pigegruppe Vanilla Ninja, sikrede Schweiz en 8. plads med Cool Vibes.

Schweiz stiller i år med en fransksproget dance-popsang med det meget dansk-klingende omkvæd ”i bløde lår…” – mere korrekt ”Il pleut de l’or” eller på engelsk ”Its raining gold”.

Bidraget er meget mainstream. Det er bestemt ikke nogen dårlig sang, det franske sprog passer perfekt dertil og jeg forventer mig meget af Michaels live vokal. Desuden er omkvædet meget iørefaldende og sidder hurtigt fast. Spørgsmålet er om bidraget er memorabelt nok til at skinne igennem i et show som Eurovision, og om det ikke risikerer at gå i glemmebogen når f.eks. Azerbaijan og Rumænien følger efter.

Dertil kommer, at Schweiz generelt har en ringe stemmestøtte i Eurovision. Når en sang som The Highest Heights fra i fjor og Era Stupendo fra 2008 ikke kunne få stemmer nok til en finaleplads, så er jeg bange for at Schweiz igen i år må sige farvel i semifinalen. Men jeg ville bestemt ikke have noget imod at se Schweiz i en finale for første gang siden 2005.

Kvalifikation: 35 %

Vurdering af årets bidrag: Danmark

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Danmark:
Danmark har deltaget 38 gange i Eurovision Song Contest og har som bekendt vundet 2 gange, senest i 2000, da Brdr. Olsen stik mod bookmakernes dom, sejrede med “Fly on the wings of love”.
I 10 års-jubilæet for vores sejr i Globen, er det op til Christina Chanée & Tomas N’evergreen at bringe trofæet på dansk jord igen. Spørger man fans i de forskellige fanklubber (OGAE), så bliver det en suveræn sejr til “In a moment like this”, mens bookmakerne i skrivende stund har os placeret på en 4. plads efter Azerbaijan, Tyskland og Israel.

Med fare for at lyde lidt for dansk, så synes jeg også, at “In a moment like this” er en perfekt grand prix-sang. Danmark har valgt 2 dygtige sangere, som vokalt er i topklasse, de har begge masser af karisma og udstråler samtidig professionalisme og ydmyghed i forhold til det at repræsentere Danmark i en så stor konkurrence. “In a moment like this” er en herlig, klassisk grand-prix sang, med en god opbygning, en stærk melodi, en tekst, som giver mening og et catchy omkvæd, som sidder fast. Kemien mellem Chanée og N’evergreen er rigtig god og er med til at give sangen et troværdigt udtryk. Det samme gør sig gældende for deres stemmer. Jeg har høje forventninger til duoens performance i Oslo og håber, at vi får den klassiske vindemaskine at se igen.

Jeg kan ikke finde ligheden med diverse sange, som bidraget ifølge kritikere, sammenlignes med, og mener at dette bidrag er vores bedste chance for en topplacering siden Brdr. Olsen indtog Globen. En finaleplads bør være sikret og afhængigt af lodtrækningen til finalen, kan Danmark være at finde i en ene eller anden ende af Top 5.

Kvalifikation: 95 %

Vurdering af årets bidrag: Israel

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com


Israel:

Israel ligger i den pæne ende af statistikken vedr. flest sejre i ESC. I løbet af de 32 år, som landet sammenlagt har deltaget siden de debuterede i 1973, er det blevet til hele 3 sejre, senest i 1998, da Dana Int. vandt med Diva. Efter semifinalernes introduktion, har Israel kvalificeret sig til 3 finaler fra 5 semifinaler.

I år stiller Israel med den hebraisk-sprogede ballade Milim (words) – en sang som helt fra starten har lagt sig i i top hos både fans og bookmakere. Dette er absolut ikke ufortjent. I et felt med adskillige ballader, skal der noget ekstraordinært til for at skille sig ud, og det er lige præcis, hvad Harel byder på. Milim er en smuk og intens ballade, som stilmæssigt kan minde lidt om et nummer som Hari Mata Haris “Lejla”. Uden at forstå et ord af teksten, så bliver man alligevel utrolig grebet af af stemningen og de mange følelser, som Harel formidler.

Milim har en meget stærk melodi, et flot og iørefaldende omkvæd og bygger i sidste del af sangen op til et sandt festfyrværkeri af en afslutning. Musikken er i ESC-verisonen af sangen blev yderligere forbedret, idet Harel her synger sammen med et symfoniorkester. Vokalt er Harel også blandt årets dygtigste sangere og leverede en meget overbevisende live-performance, som du kan se herunder. Israel har dog været noget uheldige med lodtrækningen, med både en tidlig start og en placering ml. 2 andre favoritter, nemlig Armenien og Danmark, og kan måske især blive sendt lidt baggrunden, med et up-temponummer og forhåbentlig et brag af en performance fra Chanée og N’Evergreen.

Med juryens stemmer, er jeg dog overbevist over at at Israel sikrer sig en plads i finalen og med stor sandsynlighed en Top-5-placering.

Kvalifikation: 95 %

Vurdering af årets bidrag: Armenien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Armenien:
Armenien har været med os siden 2006, og har indtil videre opnået 4 ud af 4 mulige finalepladser, 4 top-10 placeringer og et imponerende stemmegennemsnit på 135 points Armenien har siden debuten været blandt min favoritlande og i år er ikke nogen undtagelse. Landet har en unik evne til at blande østlig og vestlig musik og skabe flotte og iørefaldende sange. I år repræsenteres Armenien af den gudesmukke Eva Rivas, som har en slående lighed med Angelina Jolie.

Jeg kender ikke betydningen af aprikos-sten i Armenien, men sangen virker meget følelsesladet og utrykker en dyb kærlighed til hjemlandet, hvilket for mig virker meget positivt. Der er desværre meget få etniske sange i dette års konkurrence, så Armenien skiller sig virkelig ud for alle os, som elsker disse sange.

Apricot Stone er utrolig iørefaldende. Både melodien og lyrikken er smuk og anvendelsen af forskellige instrumenter og genrer fungerer rigtig godt. Og så har sangen et rigtig catchy omkvæd, som hurtig sætter sig fast, hvilket er en stor fordel i denne konkurrence. Der var lidt usikkerhed i vokalen under den nationale finale, men Eva har omvendt en karisma og et nærvær, som gør hendes performance memorabel. Forhåbentlig får fløjtespilleren i starten af videoen genvalg i Oslo, da han er med til at give sangen et nationalt særpræg lidt i stil med Lane Moje fra 2000.

Armenien er populær hos både bookmakere og fans, stiller med et bidrag, som nok skal hitte hos juryen og med Armeniens tidligere resultater i tankerne, må Apricot Stone anses som en stensikker finalist, og en værdig Top-5 kandidat. Hvis Eva får styr på vokalen og trækker en plads i den sidste del af finalen, er Armenien en seriøs udfordrer til titlen.

Kvalifikation: 95 %

Vurdering af årets bidrag: Lithaun

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Lithaun:
Lithaun debuterede i 1994 og har med 10 deltagelser endnu ikke sejret. Bedste placering fik de i 2005, da LT United måtte nøjes med en 6. plads, på trods af at de efter eget udsagn var The winners of Eurovision.

Lithaun har åbenbart en forkærlighed for comedy-bidrag, og stiller i år med hvad der ligner LT Uniteds “We are the winners” part II. Jeg har aldrig været nogen stor fan af disse forsøg på at fokusere på humoren fremfor musikken i ESC, og især ikke når humoren mislykkes, for så går det hen og bliver direkte pinligt. InCultos bidrag har dog sine positive elementer. Det er et ganske underholdende bidrag, som spreder glæde, det er dejligt selvironisk og et frisk pust i forhold til de mange ballader. Stripnummeret til sidst er også med til at gøre bidraget mere memorabelt.

Selve sangen er jeg langt mindre positivt stemt overfor. Er det her virkelig det bedste Lithaun har at byde på ? Jeg er slet ikke til funk og heller ikke til de valgte instrumenter. Blandingen af disse får desværre bidraget til at virke alt for rodet og usammenhæng-ende. På den positive side, så er det en sang, som hurtigt sidder fast, omkvædet er meget catchy og bliver gentaget så mange gange, at man hurtigt kan synge med. InCulto skal også have ros for opbygningen til omkvædet med det letgenkendelige “Hey”. Bidraget giver masser af muligheder for at lave et humoristisk, iøjnefaldende show, som nok skal give Lithaun en del seer-stemmer, men med en start som nummer 1, har jeg svært ved at se Lithaun som en af finalisterne. Et sådan type bidrag ville have meget større chancer for at skille sig ud og blive husket efter f.eks. Kroatien eller Georgien i slutningen af feltet. Endvidere så tæller juryens stemmer 50%, og jeg tvivler på at det er her Lithaun skal hente sine stemmer.

Kvalifikation: 25 %

Vurdering af årets bidrag: Island

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Island

Island debuterede i ESC i 1986 og har deltaget 22 gange indtil videre. 2 gange har de været lige ved og næsten: I 1999, hvor Selma måtte se sig slået på målstregen af Charlotte Nilsson og sidste år, hvor Yohana vandt sin semifinale, men tabte det endelige slag til alexander Rybak i finalen.

Island stiller i år med et up-tempo dancebidrag sunget af Hera Bjørk. I modsætning til mange andre grand-prix fans, så var jeg meget lidt begejstret for Islands valg, da jeg hørte live-versionen fra den Islandske finale. I forhold til den flotte præstation i DKs finale i 2009, så ligger både Heras vokale præstation og selve sangen klasser under “Someday”. Mit første indtryk var, at sangen både var kedelig, intetsigende og gammel-dags. Selve setup’et med Hera i den mørke kjole og den noget kedelige og anonyme scenebaggrund/ belysning bidrog blot til at gøre bidraget endnu mindre memorabel.

Jeg er stadig skuffet over sangvalget, idet jeg ikke synes, at Heras stemme kommer til sin ret og faktisk heller ikke passer særlig godt til et dancenummer som dette. Bidraget er slet ikke, hvad jeg forbinder med en grand-prix-vinder, hvilket jeg, desværre for Hera, heller ikke spår det ret mange chancer for at blive.

Når jeg så endelig er færdig med at brokke mig, så synes jeg, at der er sket rigtig store forbedringer i den endelige ESC-version af sangen, som er blevet meget mere catchy og fremstår mere finpudset og moderne end før. Hvis Hera kan ramme tonerne tilnærmelsesvist ligeså overbevisende som i Preview-videoen, så har Island gode chancer for en finaleplads. Hera har desuden været heldig i lodtrækningen, idet hun skal optræde som aftenens sidste, hvilket i 6/9 tilfælde har ført til en finaleplads.

Kvalifikation: 65 %

Vurdering af årets bidrag: Belarus

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Belarus
Belarus debuterede sammen med semifinalerne i 2004, men måtte vente 3 år, inden Koldun i 2007 sang landet til sin første og hidtil eneste finaleplads med Work your magic

I år besluttede Belarus i sidste øjeblik af droppe up-tempo nummeret “Far away”, som faktisk var et ganske udemærket nummer. Jeg er generelt lidt imod strategien med at offentliggøre en sang, afvente reaktionerne og så skifte den ud med en anden, såfremt sangens popularietet ikke er tilstrækkelig eller man i forhold til konkurrenternes bidrag, ønsker sig en anden genre. Ikke desto mindre, så er jeg meget positivt stemt overfor “Butterflies”. Det er et virkelig smukt og meget behageligt nummer, som kan virke afslappende ovenpå en aften med dance, pop, rock, folkemusik i flere forskellige afskygninger og dramatiske ballader i høje toner. Risikoen herved er dog at bidraget går tabt i mængden, men med en start som nummer 16 af 17, burde dette ikke have den helt store betydning.

Sangen er meget iørefaldende og har et omkvæd, som hurtigt sætter sig fast. Rent vokalt er det svært at vurdere gruppen, da Butterflies kun er kommet i en preview-video med studieversion af sangen som track. Men vurderet udfra liveversionen af “Far away”, så kan gruppemedlemmerne faktisk synge og også synge sammen som gruppe. På den negative side, så er accenten meget dominerende og det er svært at forstå, hvad sangen egentlig handler om, lige på nær sommerfugle 🙂 Endvidere så virker hele setup’et lidt for højtideligt. Der er gang i de helt store mundbevægelser, dramtiske ansigtsudtryk og håndbevægelser og de mandlige sangere ser ud som om, de har hentet lige lovlig meget inspiration fra de 3 Tenorer. Med en memorabel performance i Oslo samt en fejlfri vokal præstation, tror jeg på at Belarus får nok seerstemmer og navnlig jurystemmer til en finaleplads.

Kvalifikation: 70 %

Vurdering af årets bidrag: FYR Makedonien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Makedonien:
Makedonien debuterede i 1998 (1996, hvor de ikke kom til finalen) og har deltaget 9 gange siden da. Efter semifinalernes indtog ESC, var Makedonien fast inventar de første 4 år, mens landet i 2008 og 2009 var lige ved og næsten.

I år er det op til Gjoko Taneski at bringe Makedonien tilbage i Eurovision-finalen.

Desværre er dette efter min mening blandt de absolut dårligste bidrag til dato fra Makedonien og tangerer også til en sidsteplads på min Top 39 – Øst-europæisk rock, når det er værst og total intetsigende for mig.

“Jas ja imam silata” ligger genremæssigt i samme stil som sidste års bidrag fra Next time og Montenegros bidrag fra 2008, som heller ikke formåede at høste points nok til finaleplads.

Bidraget virker rodet i forsøget på at blande rock og rap, og for en gangs skyld er jeg ikke enig i beslutningen om at bibeholde originalsproget, idet den manglende forståelse af sangens indhold desværre bare bidrager til at gøre det samlede indtryk ringere.

Dog points for at Gary Moore-guitar-lyden, som er meget dominerende i sangen.

I en semifinale med meget hård konkurrencen om finalepladserne, tror jeg ikke på at Makedonien i år skal gøre sig nogen forhåbninger om at vende tilbage til finalen.

Kvalifikation: 10 %

Vurdering af årets bidrag: Portugal

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Portugal:
Portugal er blandt de lande, som har deltaget flest antal gange i Eurovision Song Contest. De debuterede i 1964 og har kun misset 3 konkurrencer siden da. Med 43 deltagelser er det stadig ikke blevet til sejr og en 6. plads er hidtil bedste resultat.

Portugal har i år valgt at lade den unge Filipa Azeveda gå i fodsporene på sidste års succes Flor-de-lis. Efter min mening er Filipa en meget værdig efterfølger og et godt valg på, trods af at feltet i forvejen indeholder en del ballader.

Há dias assim er en tidløs, unik ballade, en klassisk Eurovision-sang, som får mit “gamle” grand-prix hjerte til at smelte. Filipa har masser af karisma, en imponerede stemme og viser masser af nærvær og følelse. Selve bidraget er helt fantastisk opbygget med en smuk og dramatisk melodi, som er lige til at synge med på (på sing-along-jeg-ved-ikke-hvad-jeg-synger-portugisisk) og som i modsætning til flere af årets andre ballader virker troværdig og fremkalder følelser. Hvis en ballade fra semifinale 1 skal nå langt i år, så håber jeg på det bliver denne her, for pigen kan virkelig synge og melodien virker ikke blot som en metervare.

Heldigvis har Portugal trukket en relativ god startposition og står i stærk kontrast til både Grækenland og FYR Makedonien, som optræder på hver side af Filipa. Portugal bør også være en oplagt Juryfavorit, så med Juryens indflydelse i semifinalerne, burde finalepladsen være inden for rækkevidde.

Jeg tror og håber på en finaleplads til Portugal, men er noget usikker på hvor langt sangen kan nå i en evt. finale.

Kvalifikation: 70 %

Vurdering af årets bidrag: Grækenland

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Grækenland:
Grækenland har deltaget i ESC 30 gange og fik deres første og hidtil eneste sejr i 2005, da Helena Paparizou og sangen med den meget sigende titel “My number one” blev nummer 1 Kiev. Landet har kvalificeret sig til 3 finaler i 3 forsøg, og er siden 2004 hvert år endt i den pæne ende af Top 10.

Med en lidt særpræget sms-mobiltone, indledes et af Semifinale 1s mest dansevenlige og underholdende bidrag. Grækenland stiller endelig med et ægte græsk-inspireret bidrag, som giver dig lyst til at danse og synge OPA. Der er dømt sommer, sol, Ouzu og Zorba til den lyse morgen, når Giorgos og vennerne leverer en spændende blanding af græske rytmer, violin, trommer og moderne techno/mobillyd.

Koregrafien med den lidt agressive krigerdans sidder lige i øjet, det samme gør genbruget af Helenas “violin”, som giver et effektfuldt mellemspil med rig mulighed for et fedt danseindslag på scenen.

Bidraget kan godt blive lidt OTT, og Giorgos og vennerne skal nok passe på ikke at tage sig selv alt for højtideligt, da bidraget godt kan bære lidt humor og glimt i øjet. Jeg kan ikke slippe billedet af Kim Bodnia, når jeg ser Giorgios, og kombineret med en flok mænd i læder, kan jeg ikke lade være med trække lidt på smilebåndet. Bedre bliver det ikke i den ellers meget flotte preview-video, hvor scenerne på stranden mest af alt får mig til tænke på Star Tours morgenfitness:-)

Men jeg tror på en sikker finaleplads og endnu en pæn Top 10-placering til Grækenland

Kvalifikation: 95 %

Vurdering af årets bidrag: Albanien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Albanien
Albanien debuterede i 2004, hvor de opnåede deres hidtil bedste placering i form af en 7. plads til Anjeza Shahin og sangen “The image of you”. Det er blevet til 3 finalepladser i 5 semifinaler og en pæn stemmestøtte i den tid, de har været med.

Albanien er et af de bidrag, som i år har ændret en del på deres bidrag, siden det første gang blev offentliggjort. Hermed er sangen faktisk gået fra at være chanceløs til at have en reel chance for en finaleplads og en pæn finaleplacering.

Da jeg første gang så videoen med Juliana, var min første indskydelse at det her var “SO last year” eller vel mere præcist “So last century”. Juliana lignede en sangerinde fra 80’erne og med sin blonde frisure mindede hun mig mest om en syngende Julia Robers fra Pretty Woman. Sangen virkede alt i alt intetsigende og Julianas stemme meget skrigende.

Efter at bidraget har gennemgået ret dramatiske forandringer og er oversat til engelsk er jeg meget mere positiv stemt. Bidraget virker nu topmoderne, Juliana er blevet stylet, så man igen ser en smuk ung kvinde, på studieversionen synger hun godt, dog med den karakteristiske øst-accent og Albanien har fået sammensat en rigtig flot preview-video, som passer godt til sangen.

Det er en iørefaldende popsang med et meget catchy omkvæd. Hvis Juliana leverer en god vokal performance og man formår at skabe et iøjnefaldende sceneshow, er finalepladsen ikke udenfor rækkevidde. Dog afhænger meget af konkurrenternes performance i en semifinale med mange potentielle finalekandidater.

Kvalifikation: 60 %

Vurdering af årets bidrag: Malta

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com

Malta

Malta debuterede i Eurovision Song Contest i 1971 og har siden da deltaget 20 gange med to 2. pladser som hidtil bedste placeringer. Efter man introducerede semifinaler, har Malta fået stemmer nok til en finaleplads i 2 ud af 4 forsøg, senest i 2009, hvor Chiara, som tdiligere havde sikret Malta en 2. plads i 2005, måtte tage til takke med en 22. plads for “What if we”.

I år er der igen en klassisk ESC-ballade på programmet fra Maltas side. Hvis jeg skal sige noget positivt om dette bidrag, så skal Malta have ros for en virkelig flot sceneopsætning ved den nationale finale, hvor jeg spcielt var meget fascineret af Theas vinger (måge/engel/jeg er forvirret:-), som var med til at gøre bidraget iøjnefaldende.

Det er heller ikke nogen dårlig melodi, men i et år med adskillige ballader, som for hovedpartens vedkommende har langt større potentiale end denne her, så har jeg svært ved at tro, at det bliver andet end “My impossible dream”.

Thea har desværre ikke karisma og gennemslagskraft nok til at løfte sangen til andet end en noget gennemsnitlig ballade, hvor også en noget usikker vokal er med til at forringe sangens chancer.

“My dream” minder både i indhold og tekst meget om den danske X-Factor sang med samme titel, hvor jeg nok ville have foretukket Thomas på scenen fremfor Thea.

Malta er blandt de få bidrag i årets felt, som efter min mening ikke har en chance for at nå finalen. Der skal ske enorme forbedringer rent vokalt og så skal Malta håbe på, at juryen fra de forskellige lande er i balladehumør.

Kvalifikation: 15 %

Vurdering af årets bidrag: Belgien

På GEEs hjemmeside, kan du i år læse en vurdering af årets bidrag. Da der endnu ikke er mulighed for at poste kommentarer på hjemmesiden, kan du også læse vurderingen her, kommentere og give din egen mening til kende.

På GEEs hjemmeside kan du læse mere om landets statistik, se preview-video, video fra livepreæsentationen af bidraget samt se hvilke “titler” landet/bidraget er blevet tildelt.

GEEs vurderinger findes her: Good-evening-europe.com


Belgien

Belgien er en af ESC-veteranerne med 50 deltagelser siden debuten i 1956, men har kun vundet 1 gang. Det skete, da den kun 13-årige Sandra Kim i 1986 på trods af aldersgrænsen på 15 år, altså gav Belgien en tiltrængt sejr med J’aime la vie. Belgien har indtaget sidstepladsen ikke mindre end 8 gange, hvoraf de 2 gange er draget fra finalen helt uden points. Siden semifinalernes indtog i ESC, har Belgien kun deltaget i finalen 1 gang. Det skete som følge af en god placering året før. De har aldrig kvalificeret sig via en semifinale.

Det skal Tom Dice og hans guitar i år forsøge at ændre på og det er der stor chance for at han gør. I et felt med adskillige klassiske ballader og en noget svingende kvalitet, skiller Tom sig ud med et behageligt, iørefaldende og for ESC atypisk akustisk nummer. Tom går i forsporene på kendte musikere som James Blunt, Gavin Degraw og datidens Beverly Hills-dreng Jamie Walters og leverer et flot og troværdigt nummer uden alle tidens gimmicks men med følelse og smuk lyrik. Tom Dice kan blive årets “Brdr. Olsen”, som slår en slag for den gode sang, det ægte og det musikalske fremfor halvnøgne piger, dance-shows, fyrværkeri mm.

Jeg tror at Tom Dice bliver et hit hos Juryen og hos alle de seere, som stadig værdsætter den gode sang. Han kan få rigtig mange stemmer både for en flot sang, men også for at bevare fokus på at ESC faktisk er en musikkonurrence.

Me and my guitar er absolut blandt mine favoritter i årets felt, og jeg tror på at Belgien for første gang kvalificerer sig og efter alt at dømme iblandt de 3-4 bedste fra denne semifinale. Med denne rette lodtrækning til finalen er mit gæt, at Belgien ender med en Top-5 placering.


Kvalifikation: 85 %

Translate »