Mandag eftermiddag kl. 15.50 gik Reiley på scenen til sin første tekniske prøve forud for semifinale 2 i Eurovision Song Contest 2023, som afvikles torsdag den 11. maj.
Alle årets individuelle prøver afholdes i år bag lukkede dører uden adgang til pressen, så vi kan desværre ikke være i M&S Bank Arena før pressecentret åbner på mandag. Derfor kan vi kun viderebringe beskrivelse, billeder og TikTok-video fra Eurovision.tv.
Reileys staging beskrives som en virkelig smart tre-benet roterende struktur, hvor hver omdrejning præsenterer et rum i en ny farve, når han bevæger sig gennem døråbningerne.
God brug af LED-gulvet og den projiserede grafik. Visuelt får vi hvirvlende skyer, hjerter og emojis.
Sjovt og sødt og giver hele optrædenen en drømmeagtigt udtryk. Meget Gen Z, men lige nu smiler alle i arenaen, lyder det fra bloggen på Eurovision.tv.
Foto: Chloe Hashemi / EBU
Galleri: Reiley – Breaking My Heart (1. tekniske prøve)
Galleri: Corinne Cumming og Sara Louise Bennett / EBU
Victor Vernicos Jørgensen, som har en dansk far og en græsk mor, er født og opvokset i Athen.
Victors bedstefar, Leif Juul Jørgensen, spillede klarinet professionelt i “The Danish Jazz Quartet” og “Theis Nygaards Jazz Orkester”.
Allerede som 4-årig begyndte Victor at tage klaverundervisning, som 8-årig sangundervisning, i en alder af 10 guitarundervisning og derefter et års undervisning i musikproduktion. Herefter valgte han dog undervisningen fra.
Victor, som bliver Grækenlands yngste repræsentant til dato, skal synge “What They Say”, der er skrevet, indspillet og produceret af Victor selv.
I oktober måned sidste år indsendte Victor sin ansøgning til den græske TV-station ERT med henblik på deltagelse i Eurovision Song Contest 2023.
ERT har valgt bidraget internt. Blandt 106 indsendte bidrag udvalgte ERT 7 bidrag. Udover den traditionelle jury bestående af syv fagpersoner, blev de udvalgte bidrag også bedømt af en fanjury på 70 personer.
Eurovision-bidraget “What They Say” skrev Victor tilbage i april-maj 2021 uden at tænke på, at den kunne ende i Eurovision, hvilket også afspejler sig i sangens oprindelige version, som var 4 minutter og 13 sekunder lang, men nu altså er kortet ned, så den overholder reglen om max. 3 minutter.
I dag indtog sidste halvdel af semifinale 1 artisterne og første halvdel af semifinale 2 artisterne, herunder danske Reiley, den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for første gang. Først ud var det Noa Kirel fra Israel, mens Cyperns bidrag, som har danske sangskrivere bag, lukkede dagens prøver.
Du kan se billeder, TikTok videoklip og en kort beskrivelse af de enkelte prøver herunder. Video opdateres løbende.
Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool
Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).
Første runder tekniske prøve (individuelle) Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv. Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden. Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.
Israel (1. tekniske prøve)
Noa starter sin optræden i en kæmpe boks oplyst med LED’er, med roterende kamera og masser af stroboskoplys. Med sig på scenen har hun fem backing-dansere, alle i matchende sorte og lyserøde kostumer.
“I’ve got the power of a unicorn” synger Noa, og Eurovision.tv har til lejligheden undersøgt, hvilke specifikke kræfter enhjørninger har. Det viser sig, at deres horn har helbredende egenskaber 🙂
“Do you wanna see me dance?”, spørger Noa, og som det ses i videoklippet, så får vi mulighed for at se hende danse på scenen i Liverpool – efter hun har smidt bukserne og optræder i “undertøj” og støvler.
Efter et energisk show fra Israel med masser af lys og kamera action, leverer Azerbaijan en meget passende kontrast med deres lowkey og charmerende optræden. Tural og Turan optræder alene på et hjerteformet podie midt på scenen iført matchende grønne og lilla jakkesæt.
Vesna optræder i matchende lyserøde buksedragter, som ser meget forskellige ud fra de klare farver i den tjekkiske finale samt den officielle video. De seks medlemmer af bandet udfører en vellykket koreografi og får ros for et sammenhængende og godt sammensat show med masser af kvindelig empowerment.
Den hollandske optræden beskrives som trist, drømmende og opløftende på samme tid. Mia og Dion står på en lille drejescene, og der skabes en smuk effekt, når de bevæger sig rundt om hinanden med arenaens spotlights i baggrunden. En kompleks kameraopsætning får hele forestillingen til at føles intim.
Dreamy, uplifting, and mesmerising stuff from Mia & Dion 🥺🇳🇱
Den grønne bolerojakke har fået genvalg til Liverpool sammen med fire dansere kløædt i lyserødt. På scenen er også en stak paller og en enorm trækasse, som Käärijä starter inde i. Herefter klatrer han ovenpå den og laver nogle moves, før han vender tilbage til gulvet og leder sine dansere i den velkendte Käärijä stil.
Reileys staging beskrives som en virkelig smart tre-benet roterende struktur, hvor hver omdrejning præsenterer et rum i en ny farve, når han bevæger sig gennem døråbningerne.
God brug af LED-gulvet og den projiserede grafik. Visuelt får vi hvirvlende skyer, hjerter og emojis.
Sjovt og sødt og giver hele optrædenen en drømmeagtigt udtryk. Meget Gen Z, men lige nu smiler alle i arenaen, lyder det fra bloggen på Eurovision.tv.
Bidraget starter med en blød klaverballade, hvor Brunette ligger på en skrå struktur, der er rejst forrest på scenen, mod en baggrund af hvirvlende grafik, hvorefter vi skifter til rap-mellemspillet. En effektiv lys og grafikanvendelse markerer temposkiftene.
Brunette roses for sin tilstedeværelse og kraftfulde vokal.
En ny staging i forhold til den rumænske finale. Theodor er iført en knaldgul shortsdragt og Pikachu-sokker. Vi får en anderledes “D.G.T. (Off and On)” i forhold til den indspillede version, hvor første halvdel fremføres akustisk med kun Theodor og hans guitar. I anden del øges tempoet og energien forud for en dramatisk afslutning.
Gustaph er iført et lyserødt og hvidt outfit med hat og er på scenen sammen med tre backing-sangere, en trappe samt en LED-baggrund med “vogueing”, drag queens og alle de mennesker, der gør Gustaphs verden til et bedre sted.
Andrews kraftfulde, inderlige ballade understøttes af de visuelle effekter. Fra den første store tone til en endnu større finish. LED-baggrunden går fra vandfald til flammer. Der benyttes røg på scenegulvet og flammer.
I dag indtog de første af årets Eurovision artister den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for allerførste gang. Norske Alessandra skal åbne semifinale 1 med sin sang “Queen of Kings” og fik derfor æren af, at være den allerførste artist på scenen i dag.
Her til aften sluttede bookmakerfavoritten Loreen fra Sverige dagens 1. runde af individuelle, tekniske prøver af.
Du kan se billede, TikTok videoklip og en kort beskrivelse af de enkelte prøver herunder.
Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool
Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).
Første runder tekniske prøve (individuelle) Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv. Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden. Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.
Norge (1. tekniske prøve)
Alessandra præsenterer et nyt kostume i Liverpool, dog i samme stil som vi så i den nationale finale. Dragten er mørkegrøn og med en slags guldkorset samt en sort kappe. I håret har Alessandra et guldsmykke med solstråler.
Med sig på scenen har Alessandra 4 backingdansere med gigantiske glowsticks.
Der blev ikke benyttet pyro eller lignende ved prøven.
First rehearsals have begun with Alessandra bringing viking sass queen vibes to Liverpool 👑🇳🇴 #Eurovision#Eurovision2023
The Busker har medbragt masser af rekvisitter, herunder et firdelt sæt der indeholder et festhus (med bl.a. en Destiny papudskæring), en gul parkbænk og en lygtepæl, en rød bil og et lille værelse med en sofa. En energisk optræden, hvor bandet danser samt en fin visuel historiefortælling i 3 akter.
Kostumeskift! Selvom forsangeren stadig synger de velkendte ord, “I feel better in my sweater”, så ser han også ganske komfortabel ud i sin festlige Eurovision uniform. Mod slutningen smider bandet nemlig striktrøjerne og viser deres festlige bluser med sølvpailletter frem.
Luke har medbragt sin kæmpe “seng” (som også kunne være en østersskal, et blad, en blomst eller noget helt 4. ?) fra den serbiske nationale finale og er på scenen sammen med fire maskerede dansere med lange slanger. Showet giver ligesom i den serbiske finale videospil vibes i et mørkt, surrealistisk, apokalyptisk univers tilsat den pulserende og hypnotiske bas. Luke er iført en hvid skjorte med tynde, sorte sløjfer og sorte bukser.
Under sidste omkvæd slipper Luke røg løs fra rygsækkene, som backing-danserne bærer.
Sudden Lights har valgt at holde fast i den samme atmosfæriske belysning, som vi så i den nationale finale med gyldne spots og projektører. Til slut er der et øjebliks stilhed for at underbygge sangens melankolske stemning.
Sudden Lights måtte i øvrigt optræden i deres normale tøj, da flyselskabet har mistet bandets bagage og dermed show kostumerne. Det forlyder dog, at kufferne skulle ankomme senere i dag.
Med en piano åbning som ifølge Eurovision.Tv giver “I Will Survive vibes” inviterer Mimicat på energisk kabaretstemning. Showet er gjort mere simpelt, end det vi så i den portugisiske finale. Hun har stadig fire backing-dansere men ingen sofaer. Det gennemgående tema i både belysning og kostumer er rødt – med Mimicats kjole lavet udelukkende af røde fjer.
RED RED AND MORE RED! Mimicat brings her classy cabaret number with a HUGE final note and just yes! 🇵🇹
Wild Youth’s forsanger Conor er iført en glamrock glitter-catsuit med trompetbukser. Med det irske show ser vi årets første trappe, der er udformet som en hestesko og med LED spots ovenpå. Masser af pyro før sidste omkvæd.
Wild Youth's first run through was as good as gold 🌟
Let 3 leverer ekstravagante kostumer, farvestrålende grafik samt forskellige former for hovedbeklædning og farvede kjoler. Til sidste omkvæd får vi dem at se i undertøj, mens de vifter med enorme missiler. Meget lig gruppens optræden i den kroatiske finale.
Romo har 4 moderne dansere med på scenen og danser også selv. Sacha Jean-Baptiste, som også var ansvarlig for Gjon’s Tears i 2021 og Marius Bear i 2022, står bag årets schweiziske show. Vi får røg og rød pyro, som regner ned fra loftet og skaber en dramatisk effekt.
Remo from Switzerland brings his heartfelt and haunting ballad to Liverpool 🤍 #Eurovision2023#Eurovision
Moldova’s etno-banger bliver præsenteret med store trommer trommer på scene og et visuelt univers, som passer godt til sangen. Pasha har Sergiu – The Epic Flute guy og to backing-sangere med på scenen. Backing-sangerne er iført store hovedbeklædninger med horn.
Harnessing the power of the sun and the moon, Pasha Parfeni's ethno-banger goes BIG! 🇲🇩🌞 #Eurovision2023#Eurovision
Dagens sidste land på scenen men også det bidrag, som nok er det mest ventede, nemlig Loreen’s Tattoo. Lysboksen fra Melodifestivalen er tilbage, men i en mindre udgave og hævet fra jorden, så den nederste sektion kan trilles op på scenen. På scenen og LED-skærmene er et hav af hvirvlende røg, som har en meget intens effekt.
Loreen er iført catsuit og de lange negle, som vi kender fra den nationale optræden samt pre-parties.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: Jeg tror aldrig at Litauen nogensinde tidligere har været imellem mine favoritter, men en gang skal jo være den første. Jeg synes nummeret er helt utroligt velsunget, sætningen “Stay with me” hang fuldstændig fast i min hjerne første gang jeg hørte den, og sammenspillet med koret er lige i skabet. Som sanger ved jeg, at det bestemt ikke er nemt at synge det omkvæd, og at sætte den så godt, så mange gange i træk er bare virkelig godt gået.
Daniel: Eurofan-communityet er en spøjs størrelse. Havde Danmark stillet op med det her, var det blevet sablet ned som et ordinært, kønsløst og generisk bidrag, men nu er det Litauen, og så er det pludselig rigtig fint. I mine øjne er det her helt åndssvagt kedeligt, overgangen fra ballade til klassisk pop fungerer ikke og teksten er, i bedste fald, ligegyldig. Gab.
Mikal: Litauens jury valgte desværre en noget mere spændende sang fra i den nationale finale (So Low, sunget af Rūta MUR), frem for denne mere middelmådige sang. Det er i og for sig en fin sang, og jeg kan godt lide synlige kor og den lidt gospelagtige vibe – men det bliver også bare lidt plain og ufarligt i det. Det gør ikke nogen fortræd, men giver heller ikke rigtig noget nyt.
Mette: En fin og klassisk Eurovisionballade, som især bæres af en stærk vokal, gospellyden og ordene “Čiūto Tūto” i omkvædet. Ordene har i øvrigt – ifølge Monika – ikke nogen direkte oversættelse men er en meditativ lyd. Litauen ville have været sikre finalister med jurystemmer i semifinalerne, men jeg er lidt mere usikker på TV-seernes dom, da “Stay” kan være lidt svær at huske efter kun én gennemlytning. Dog tæller starten som nummer 15 ud af 16 positivt.
Det er dagen før dagen, hvor de første Eurovision 2023-artister går på scenen i Liverpool. Søndag den 30. april indtager norske Alessandra den nybyggede scene i M&S Bank Arena som første artist fra semifinale 1 og på lørdag den 6. maj afslutter Mae Muller årets individuelle, tekniske prøver. Du kan se tidsplanen nederst i artiklen.
I denne artikel tager vi et kig på, hvad der sker i arenaen fra scenen er færdigbygget og til de 3 live shows går i luften, og på hvilke forberedelser artisterne går igennem, før de er klar til at indtage scenen i TV-showet.
PROGRAM FOR PRØVERNE 2023: Produktionsteamets tekniske prøver | fredag den 21/4 – søndag den 23/4 Stand-in prøver | mandag den 24/4 – onsdag den 26/4 Prøver på Interval acts | torsdag den 27/4 – lørdag den 29/4 1. og 2. runde tekniske prøver (individuelle) | søndag den 30/4 – lørdag den 6/5 Generalprøver / Dress Rehearsals | mandag den 8/5 – lørdag den 13/5
Et første kig på scenen
Produktionsteamet i gang
Sidste weekend gik teknikere og produktionsmedarbejdere i gang med at arbejde på den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for at afprøve lys, rekvisitter, kameravinkler og lyd til alle sangene, som deltager i Eurovision Song Contest 2023. Produktionsteamet arbejder sammen med de enkelte landes delegationer for at perfektionere hver eneste detalje.
Hvert lands scenografi bliver testet af for at sikre en problemfri afvikling og overgang mellem hver sang. Lysdesignere og lydteknikere arbejder desuden tæt sammen med delegationerne for at skabe den ønskede atmosfære og lydbalance. Et andet vigtigt element i moderne Eurovision-shows er pyroteknik, tøris og øvrige specialeffekter, som også skal testes og times.
Endelig skal det tekniske team sørge for, at videoprojektioner står skarpt og er koordinerede med det enkelte lands optræden.
Stand-in prøver
I mandags blev årets stand-in prøver skudt i gang, hvor lokale kunstnere optræder som årets deltagere. Hermed får produktionsteamet mulighed for at perfektionere kameravinkler, overgange og andre visuelle aspekter af showet, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før årets Eurovision-artister selv indtager scenen.
Artisternes tekniske prøver
Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals). Du kan se tidsplanen for de enkelte landes prøver nederst i artiklen.
Første runder tekniske prøve (individuelle)
Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage.
Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv.
Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
NB: Disse prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen, så vi har ikke mulighed for at rapportere fra disse prøver. EBU har dog lovet en kort TikTok-dækning.
Anden runde tekniske prøver(individuelle)
Under anden runde af de tekniske prøver har artisterne 20 minutters på scenen, hvor de kan foretage de nødvendige justeringer og forfine deres optræden.
NB: Disse prøver foregår i år ligeledes bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi har ikke mulighed for at rapportere fra disse prøver.
Generalprøver / dress rehearsals
Ved generalprøverne optræder artisterne i deres endelige kostume, og hele showet køres fra start til slut, inklusive værter, intervalakter og afstemningssekvenser. Der afholdes 3 generalprøver før hvert af de 3 shows.
1. dress rehearsal (uden publikum / overværes af pressen)
2. dress rehearsal (med publikum / før finalen er 2. dress rehearsal = jury show)
3. dress rehearsal (med publikum / familieshow – afholdes om eftermiddagen samme dag som live showet)
Under 2. og 3. dress rehearsal er der publikum til stede, og forud for finalen (juryshow fredag aften) ser og stemmer jurymedlemmerne, som har 50% indflydelse på resultatet i finalen. Som noget nyt i år afgøres semifinalerne alene af seerstemmer, hvorfor juryen ikke stemmer ved de 2 aftenshows mandag og onsdag før semifinalerne.
Her er datoerne for Danmarks prøver
Reiley skal til sin første individuelle prøve mandag den 1. maj kl. 15.50 – 16.20 og 2. prøve torsdag den 4. maj kl. 11.30-11.50.
Forud for 2. semifinale har Danmark 1. dress rehearsal onsdag den 10/5 kl. 14.30, 2. dress rehearsal kl. 21.00 og 3. dress rehearsal torsdag den 11/5 kl. 14.30.
Udover Reiley så skal vi selvfølgelig også følge Grækenland, som i år er repræsenteret af dansk/græske Victor Vernicos Jørgensen. Grækenland skal til prøver 2. maj kl. 12.50-13.20 og 5. maj fra 12.20-12.40, og dress rehearsals på samme dage som Reiley.
Tidsplan / Rehearsal Schedule 2023
NB: Tidsplanerne er ikke officielt bekræftet på Eurovision.tv
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: Jeg er tit vild med sangene fra Albanien, men i år er jeg desværre ikke blevet så fanget, og selv med undertekster på engelsk og musikvideoen kørende, forstår jeg ikke hvad sangen handler om. Men at den ikke henvender sig til mig gør ikke, at jeg ikke tror den kommer til at ramme et bredt publikum, der elsker den type af Eurovision sange
Daniel: Vi kan næsten bare copy/paste mine reviews af de sidste 20 albanske bidrag. Det lyder enormt albansk, det er lidt ufarligt og jeg synes teksten bliver en anelse for prædikende og fordomsfuld, men musikalsk leverer de på præcis samme parametre som de sidste mange år.
Mikal: Sangen har en god balkanvibe, og det er noget jeg ofte bliver fanget af. Den har en dejlig instrumentering, er albansk på den gode måde og dramatisk. Jeg kan godt lide sangen, og jeg håber at de får den præsenteret godt på scenen. I den albanske udtagelse gik der sådan lidt alsangsstævne i den, og det blev lidt for mystisk for mig at se på – men albanerne har det jo med at ændre en del på deres udtryk når de kommer til Eurovision, så måske sker det også her.
Mette: Albanien er ét af de lande, som jeg tidligere altid har set frem til – med Rona Nishliu’s Suus som én af mine all-time favoritter. Men de sidste par år har de i mine øjne skuffet lidt. “Duje” er ikke noget dårligt bidrag. Jeg elsker at Balkan-stilen stilen stadig bliver repræsenteret i Eurovision og sætter pris på det smukke albanske sprog samt det kulturelle islæt i sangen. Men når det er sagt, så rammer årets bidrag mig ikke helt, og musikalsk er det ikke så iørefaldende og dragende som normalt.
Kun få dage før de tekniske prøver skydes i gang i Liverpool, er der ifølge betting-portalen BetXpert dystre udsigter for årets danske bidrag, som ikke spås mange chancer for finaledeltagelse. Forudsigelsen tager udgangspunkt i en kulegravning af statistikker for toneart, tempo og tekstindhold blandt Eurovision vindere i nyere tid.
Der er under 2 uger til semifinale 2 i Eurovision Song Contest, hvor Reiley repræsenterer Danmark med ”Breaking my Heart”. I Good Evening Europe’s afstemning tror 86% af brugerne, at Danmark kommer videre til finalen. BetXpert deler imidlertid ikke optimismen på den danske sangs vegne. En analyse af det musikalske indhold blandt alle vindersange i nyere tid viser, at den danske sang – trods gode elementer – ganske enkelt ikke rammer de musikalske formler for succes ved Eurovision. Det skriver BetXpert i en pressemeddelelse.
Se en oversigt over alle semifinaledeltagere og alle historiske vinderes tempo og toneart.
Historiske vinderakkorder
Eurovision består af popsange komponeret i dur eller mol-tonearter. 58 pct. af vindersangene de seneste 20 år er komponeret i mol, som klinger mere alvorligt end dur-akkorder. Dur havde bedre vinderchancer i Eurovision-finalerne før 2000, men det har skiftet i retning af, at sange i mol vinder. Fire sange har vundet i D-mol siden 2000, og D-mol er dermed den mest vindende toneart i nyere tid.
Den danske sang i 2023 rammer forbi med både vers og omkvæd i D-dur. Sidste gang en sang vandt i D-dur var i 2001, hvor Brødrene Olsen vandt med ”Fly on the Wings of Love”.
Hurtigt og langsomt vindertempo
Til gengæld rammer Reiley fuldstændig plet rent statistisk med et tempo på 96 BPM (slag per minut).
Siden 2000 er tempoet blandt vindersangene faldet i gennemsnit. Det er dog ikke så enkelt, for der er både hurtige og langsomme vindere. De langsomme sjælere har vundet halvdelen af finalerne siden 2000 med 96 BPM i gennemsnit – altså præcis det tempo, som Reiley holder i ”Breaking My Heart”. Seks gange tidligere har sange vundet Eurovision med 96 BPM. F.eks. ”Save All Your Kisses To Me” med Brotherhood of Men fra Storbritannien i 1976.
Ulykkelig kærlighed sejrer
Det overrasker næppe, at kærlighedssange dominerer finalerne. Ganske vist vandt Ukraine i 2016 og 2022 med sangtekster om historie, men det hører til undtagelserne. Musikanalytikeren Joe Bennett har analyseret alle deltagersangenes tekster, og ifølge Bennett var kærlighed tema i 80 pct. af top-3 sangene siden 2000. Benneth vurderer, at sange om ulykkelig kærlighed får flest point, mens sange om f.eks. forelskelse præsterer dårligere. Reiley rammer derved plet med ”Breaking my Heart”, men samtidig spiller Reiley højt spil. Hele ni sange med ordet ’hjerte’ i titel eller omkvæd er siden 2000 endt på sidstepladsen. ”Breaking my Heart” risikerer derfor en bundplacering trods det populære sangtema.
En ting er statistik, noget andet er selve konkurrencen. Chancen for at vinde påvirkes f.eks. af, hvad de andre lande stiller op med. I takt med, at flere langsomme sange i mol vinder, er der kommet flere mol-sange med i finalerne. Det gælder ikke kun om at ramme formlen, men også om at skille sig ud.
Om Betxpert BetXpert er et online medie, hvor man kan få gode råd til, hvad man skal spille på – og hvad man ikke skal spille på. Betxpert indeholder primært tips/analyser, samt et debatforum. Redaktionen skriver om alt, der har med sport og spil at gøre: Fra udbydernes kvartalsregnskaber, matchfixing, ludomani, bettingteori, oddshistorier, portrætter, spillovgivning og bookmakernes brug af limits. BetXpert er ikke en spiludbyder og tager ikke imod spil.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: Jeg synes Østrigs sang i år er enormt over-hyped. Måske også derfor jeg blev relativt skuffet da jeg hørte den, fordi reaktionerne har været så omfattende. For mig at se er nummeret middelmådigt at best, og et nummer som meget let kan tabe sin fan-favorit kredibilitet så snart den rykker ud af musikvideo verdenen og på den rigtige scene.
Daniel: Credits for at have årets bedste tekst. Det er enormt gennemarbejdet og med masser af små finurlige stikpiller til alle mulige. Alt er leveret med masser af humor, og af et joke-entry at være, er det enormt catchy. Kan de levere budskabet ordentligt på scenen – og samtidig få vokalerne til at spille – er der gode ting i vente for Østrig.
Mikal: Jeg medgiver, at sangen her er festlig, og den er uden tvivl intelligent skrevet. Det overskygges desværre af, at jeg synes sangen er virkelig irriterende og repetitiv. Jeg bliver ikke fanget ind af deres univers, og glemmer nok at lytte efter teksten, fordi jeg når at blive træt af alle deres poe poe poe-stykker. Måske får de lavet et godt sceneshow, som får sådan nogle langsomme typer som mig med på vognen, men indtil videre er jeg ikke meget imponeret.
Mette: Teksten til årets østrigske bidrag er intet mindre end genial. Duoen leverer masser af humor, men får også sat fokus på udfordringer i musikbranchen, f.eks. Spotify’s lave streamingtakst på 0,003 (Give me two years, and your dinner will be free // gas station champagne is on me) og kvinders problemer med at blive taget seriøst af musikproducere. Who The Hell is Edgar er catchy, festlig, underholdende, overraskende og stærkt vanedannede. Jeg håber, det østrigske team leverer en staging og et show, der lader Teya & Salena shine og formidler indholdet, så folk, der lytter første gang, også får det hele med. Så kan det blive et rigtig godt år for Østrig!
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: San Marino har aldrig været kendt for deres Eurovision deltagelser. Da Senhit og Flo Rida som helt sikkert var San Marinos største satsning floppede relativt meget i 2021, er det som om, at San Marino helt har givet op på konkurrencen. Det skal nok kræve et mirakel hvis San Marino skal komme til finalen i år.
Daniel: I kategorien “årets værste tekst” kæmper dyrelydene fra San Marino og Israel indædt om titlen, og selvom Israels ved gud også er pinlig, så kammer det totalt over her. Musikken er prætentiøs og gentagende, og sangen vil gerne være noget, den ikke er. Og så virker det samtidig som om, Piqued Jacks aldrig før har stået på en scene, og ikke aner hvad de laver.
Mikal: Det her er hvad der ville ske, hvis man bad chat-GPT om at lave en glamrocksang i firserstil. Det er helt generisk og virkelig kedeligt og uinteressant at høre på. Det er dårligt produceret og skrevet. Forsangeren virker akavet på scenen, og brænder slet ikke igennem.
Simon: Når man stiller op med en rocksang, så skal man sørge for to ting: 1. Den skal være nem at huske. 2. Den må ikke være ligegyldig. Desværre begår San Marino fejl i begge kategorier, for jeg husker simpelthen aldrig den her sang efter jeg har hørt den. De får lidt points for at være gode live, men sangen er bare sådan en der ikke fanger på nogen måde, og Piqued Jacks kommer næppe til at forbedre San Marinos dårlige track record mht. finaledeltagelser i Eurovision.
Mette: Når et land har 106 sange med semifinalerne, så kan man ikke undgå at opbygge en vis forventning til vindersangen. Høje forventninger eller ej, så er det her en skuffelse, og jeg har svært ved at finde noget positivt at skrive om “Like an Animal”. Hverken sang, tekst, performance har i mine øjne ret meget at byde på. Bidraget er glemt det øjeblik sangen slutter, og det eneste, der får mig til at huske San Marino er dyrereferencen. Når forsangeren synger “I can smell you like an animal”, ser jeg ham hver gang som en hanhund, der snuser en anden bagi.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: For mig at se endnu et nummer der er meget hverken eller. Melodi og optræden er som sådan ikke dårligt, men heller ikke noget der fanger mig. Et nummer hvis skæbne i finalen nok meget afhænger af dagsformen og den performance der bliver disket op med på Eurovision scenen.
Mette: En sang som får liv, når den fremføres på scenen. I studieversionen har jeg glemt “Carpe Diem” det øjeblik, sangen er slut, men når drengene leverer spandevis af charme live og publikum synger med, så er det et helt andet bidrag. Point for at synge på slovensk og for et godt omkvæd, men jeg kommer aldrig helt op og ringe.
Daniel: Slovenien har virkelig kæmpet med at finde ud af, hvordan de gerne vil lyde, og spørger man mig, er dette vejen at gå. Det er enormt gennemarbejdet, vellykket pop-rock, som formår både at lyde moderne og som noget klassisk. Store plusser for at få det til at fungere på slovensk. Tak for det her!
Mikal: Der er en god stemning i sangen “Carpe diem”. Hvis de får genskabt stemningen fra videoen i deres liveoptræden, så bliver det rigtig godt. Det siges at de er gode live, så vi har formentligt noget godt i vente. Sangen er i sig selv fin, dog er der en tendens til, at den måske ikke udvikler sig nok undervejs. Der sker ikke så meget i sangen, så faren er, at publikum når at kede sig.
Simon: Live er den her sang absolut rigtig meget værd, og bandet er lidt blevet årets charmetrolde rundt omkring til preparties. De ved hvad de laver, og de har fået mange fans til at interessere sig for andre af deres sange, hvilket er en præstation i sig selv når man synger på slovensk. For mig et af de to bedste bands i år (det andet kommer vi til), og jeg er sikker på at deres optræden i Liverpool i sig selv kommer til at trække mange stemmer.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Simon: Jeg bliver altid lidt irriteret når jeg hører den her sang, for på den ene side har hun en virkelig god vokal, men på den anden side glemmer jeg hvad sangen handler om pga. vrøvleord og meget banal tekst. Det er et dragende univers hun vil have os med ind i, og jeg er sikker på at Georgien nok skal få staget det her ret spektakulært. Hun kommer nok i finalen, jeg kommer bare ikke til at stemme på den.
Clara: Absolut et af Georgiens mest hæderlige Eurovision forsøg til dato. Sangen er catchy, velproduceret og jeg kan sagtens se for mig, at den kan tiltrække et bredt publikum. Jeg synes dog at sangen også vil en lille smule for meget, og i lige lidt for mange retninger under tiden, men jeg synes stadig det er et stabilt bud, særligt når man tænker på at det kommer fra et land som Georgien, som har haft virkelig svært ved at finde deres Eurovision sound.
Daniel: Hvad sker der for de vers? Slap pengene op efter omkvædet var skrevet færdigt? Det er helt sort, specielt fordi omkvædet er vanvittigt godt. Jeg skifter mellem at være frustreret og hypet hele sangen igennem.
Mikal: Der er noget indtagende, både ved sangen, sangerinden og hendes stemme. Sangen er meget lige på, og jeg synes at det er en af dem som man let husker. I videoen har de skabt et spændende univers, som jeg glæder mig meget til at se, om de kan genskabe på scenen. Sangen er groet meget på mig, og med en god staging kunne den godt komme endnu højere op.
Mette: “Echo” leder tankerne tilbage på Georgiens allerførste bidrag “Visionary Dream”, og er i mine øjne Georgiens bedste i mange år. Dragende, dramatisk og unikt. Med en tekst, som (fortjent) får en del kritik med på vejen, ville jeg havde foretrukket sangen på georgisk. Jeg forstår alligevel ikke, hvad hun synger, det meste af tiden. Formår Georgien at lave et show, som er bare i nærheden af niveauet for Oto Nemsadzes fra 2019, så tror jeg Georgien er tilbage i finalen for første gang 2016.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: Et af årets absolut værste numre. Hun synger piv falsk det meste af tiden, og sangen ville ikke engang have kvalificeret sig til at være moderne for 20 år siden. At der samtidig var rygter om stemmesvindel ved den polske finale, øger ikke min kærlighed til sangen, der for mig at se er decideret pinlig.
Daniel: Jeg er splittet, for jeg synes det er et godt nummer, der kommer med en frisk stemning og positive vibes, som jeg rigtig godt kan lide. Men man kan heller ikke undgå at tænke på historien om sangens sejr og det faktum at Blanka synger som en fuld teenager på en karaokebar klokken 4 om natten.
Mikal: Sangen er let at synge med på, man bliver ikke intellektuelt over-udfordret og Blanka ser godt ud. Det er stort set det gode der er at sige om sangen her. Det er ren metervarepop, dårlig sangskrivning, og hendes live performances viser, at hendes stemme ikke just er prangende.
Mette: Årets polske finale fik opmærksomhed af alle de forkerte grunde. Blanka’s live optræden var blandt de værste, vi har hørt i flere år og kombineret med den kontroversielle afstemning, og “Solo” værende en – i mine øjne – generisk, uinteressant, forglemmelig popsang, som virkelig ikke byder på noget, jeg værdsætter, så bliver det altså kun til 1 point. Det point kan Blanka så få for sin – alt andet lige – sympatiske væremåde og fordi hun jo på ingen måde er ansvarlig for polsk TV’s suspekte beslutninger.
Simon:Bejba, iz kajnda kreyza. Og ja, det er kind of crazy at en jury kunne give denne sang 12 points i den polske finale, især når juryformand Edýta Gorniak udtalte, at hun godt vidste Blanka ikke havde den bedste vokal, og at folk gerne ville have en glad sang de kunne synge med på. Når jeg alligevel giver den lidt points er det fordi, at sangen bringer mig tilbage til lyden af min ungdom i 90’erne, hvor der altid var de her sommersange, som løb ind af det ene øre og ud af det andet. Men ellers er den ikke værd at skrive noget pænt om, for vokalt holder det overhovedet ikke. Måske giver meme-faktoren nogle points til sangen, men det bliver ikke fra mig.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: For mig at se, måske et af de mest ligegyldige numre i årets felt. Det rør mig ikke, jeg bliver ikke provokeret, det gør ikke rigtig noget for mig i nogen retninger. Jeg håber de ændrer dette når vi kommer frem til live performance til showet, da jeg faktisk følte der var en del potentiale i starten. Dette er for mig at se dog aldrig blevet forløst.
Mikal: Jeg har det ret blandet med denne her sang. Jeg læste teksten, og så at den faktisk har ret meget mening. Problemet er bare, at grunden til at jeg følte mig nødsaget til at læse teksten var, at jeg med min allerbedste vilje ikke kan høre, hvad den unge Victor synger, fordi han synger så utydeligt. Jeg er med på, at det er et kunstnerisk valg at han synger sådan, men det er og bliver for mig at se en uskik. Når melodien så oven i købet er temmelig monoton, ja så bliver det svært, så jeg er uberørt, trods den dybe tekst.
Daniel: Hver gang denne sang kommer på min Spotify, sidder jeg i det første minuts tid og tænker: “hvad er det her egentlig for en sang? Hvorfor er den på en Eurovision-playliste?”. Først når omkvædet starter, kan jeg så huske, at denne her sang jo egentlig også findes. Skal jeg virkelig have en holdning til det? Jeg kan ikke huske den, når først den er slut. Desværre, for jeg elsker dansker-vinklen her, men det bliver et nej tak herfra.
Mette: Et af årets (i mine øjne) mest underratede bidrag kommer fra det dansk/græske stjerneskud Victor Vernicos, der i en alder af 14 år skrev “What they Say” om sine egne oplevelser med angst. Victor leverer – sin alder til trods – en af årets stærkeste mandlige vokaler samt bedømt – udfra videoen – en emotionel optræden, der går under huden. Jeg er fuld af beundring over Victor, der som 16-årig både har skrevet, produceret, indspillet og selv synger “What they say”. Point for opbygningen af sangen, der bygger op til en stærk afslutning. Jeg tror årets græske bidrag vil få flotte point med fra juryen i finalen (som Victor virkelig har fortjent deltagelse i). Som kæmpe Alex Vargas-fan går denne her rent ind hos mig, dog trækker Victors udtale lidt ned for mig. Før jeg læste teksten, troede jeg faktisk at der indgik græske ord i starten af sangen, ligesom jeg heller ikke til fulde forstod det stærke omkvæd. Jeg håber, teamet lytter til den kritik, der har været vedr. udtalen forud for Liverpool.
Simon: Det er meget sjovt med den danske forbindelse, og jeg synes det er en flot, dyb vokal at have som 16-årig. Sangen er som sådan catchy nok, men med den forvredne udtale og lidt mangel på udvikling undervejs bliver jeg ikke helt så begejstret, som jeg gerne ville være. Han er meget aktiv på de sociale medier, og jeg ønsker ham alt det bedste for Eurovision-deltagelsen, finalepladsen er dog lige på vippen i min optik.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Panelet 2023 | Foto: privat
Om panelet: I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Clara: Jeg synes der er et mismatch imellem selve sangen, artisten og udtrykket i kostumer mm. Jeg er sikker på, at Dilja er en fremragende sangerinde, men nummeret i sin helhed er ikke noget der tiltaler mig. Ærgerligt at Island er tilbage til dette, efter et par år med verdensklassemusik fra legendariske Daði Freyr.
Mikal: Island er et løjerligt land, når det gælder Eurovision. Det de stiller op med er vidt forskelligt, og når de er bedst, så leverer de noget af det mest spændende og anderledes i feltet, og så er der de år, hvor de stiller med noget, som er helt intetsigende – og sådan er det desværre i år. Dilja synger sådan set fint, og sangen har også et fint omkvæd. Da jeg hørte sangen, sad jeg dog og undrede mig over, om det var det samme omkvæd, der blev gentaget igen og igen. Det var det så ikke, kunne jeg konstatere ved at se teksten på skrift – men det er stadig noget af et problem, når en fremstår som gentagelse på gentagelse. Der er ganske vist lidt stemningsskift undervejs, og det giver lidt variation, men det ændrer ikke på, at sangen ikke løfter sig undervejs.
Daniel: Er der nogen, der kan huske Islands mørke 2010’ere? Sangene mellem Pollapönk og Hatari? Nej, vel. Det er fordi Island er virkelig gode til at lave virkelig ligegyldig pop, og Power lægger sig på fuldstændig samme linje. Det er ironisk at have en sang der hedder Power, som mangler så meget – nåh ja – power.
Mette: “Power” bringer os tilbage til islandske bidrag som Svala’s “Paper” og Maria Olafs “Unbroken”, som ikke rigtig fornærmer nogen, men heller ikke efterlader noget indtryk, der får folk til at stemme på dem. Efter 4 år med bidrag, som har skilt sig ud og haft noget kant, så er det her – for mig – én af årets store skuffelser. På trods af en god live vokal har jeg svært ved at se Island i finalen i år.
Simon: Jeg kan egentlig godt lide 80’er-referencen til sådan noget “Maniac” eller Bonnie Tyler-hittet “Holding Out For A Hero”, men det er også lidt et problem når man skal finde tilbage til mere kendte sange, for at synes noget fornuftigt om en Eurovision-sang. “Power” bliver lidt repetitiv i længden for mig, så den skal reddes hjem af Diljás gode vokal og kæmpe energi på scenen, for sangen i sig selv ryger ret hurtigt ud af hovedet efter man har hørt den.