Thursday, November 14, 2024
Home Blog Page 16

Panelet bedømmer Cypern: Andrew Lambrou – “Break A Broken Heart” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Andrew Lambrou – “Break A Broken Heart”

Reviews

Clara: Eurovision powerballade i sin mest klassiske form. Vi har hørt hundredevis af sange i konkurrencens historie, der lyder præcis som denne. Derfor kan jeg heller ikke sige, at sangen gør sig bemærket. Jeg husker den ikke, men den generer heller ikke; et klassisk eksempel på en sang der kommer til at drukne i mængden.

Mikal: Der er egentlig gode ting at sige om sangen her. Den gode Andrew synger dejligt, og er jo også pæn at se på. Det ændrer dog ikke på, at sangen i sig selv ikke er det store sus. Der er det samme temperament gennem hele sangen, og der sker i det hele taget ikke så meget i sangen. Man har ligesom hørt det hele efter første halvdel af sangen. 

Daniel: For mig er det her et af tre højdepunkter i denne semifinale, og efter en virkelig (som i – VIRKELIG!!) sløv start på denne semifinale, står Cypern ud som et professionelt bidrag blandt en masse sange, der aldrig havde fået et publikum andre steder end Eurovision. Det er forfriskende, men også en anelse poleret og ufarligt, men kvaliteten kan man ikke sætte en finger på her.

Mette: En moderne og velproduceret sang, som med Andrews høje toner leder mine tanker i retning af de første Alex Vargas hits som Solid Ground og Shackled Up. Et oplagt bud på et radiohit, som dog vil kræve en del i forhold til staging og levering for at skille sig ud i Eurovision. Der er flere sange, der minder om “Break a broken heart” i semifinalen og eg tror, at bookmakernes 3. plads i semifinalen er lige højt nok sat. Men fingers crossed for vores dansk/svenske sangskriverteam! Jeg håber, at Andrew kan synge Cypern tilbage i finalen efter sidste års tidlige exit.

Simon: Når man sætter bl.a. Thomas Stengaard og Jimmy “Joker” Thörnfeldt til at skrue en sang sammen, så ved man at man får et radiovenligt power-pop hit. Det er også tilfældet her, for det er en velkonstrueret popsang med de rigtige dramatiske greb, i hvert fald ud fra hvad man ser i musikvideoen. Jeg gætter på, at Andrews kostume i Liverpool bliver udstyret med en ærmeløs trøje, for det trick kan de godt lide i Middelhavslandene, og hvis hans vokal er bedre end den var i Australia Decides i 2022 bliver det også et gensyn til finalen for Cypern.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/4fTAVkiw0xY

Panelet bedømmer Belgien: Gustaph – Because Of You | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Gustaph – Because Of You

Reviews

Clara: “Because Of You” er virkelig et nummer der har skullet vokse på mig, fra jeg hørte det første gang, men jeg er endt med, at blive lidt vild med den 90’er agtige gospel lyd, og det samlede indtryk minder mig om RuPauls DragRace på en eller anden måde, der ikke kan andet end at gøre mig glad. Jeg tror måske også at mængden af ballader i årets felt gør, at det er nemmere at falde en lille smule for et nummer der bare emmer af fest. 

Mikal: Gustaph og “Because of you” vinder klart noget ved at være en markant sang blandt nogle mildest talt knapt så markante sange. Hvis de lykkes med at få skabt en fest på scenen, så kan det godt række langt. Jeg er ikke helt oppe og ringe over selve sangen, som i produktionen er lidt til den gammeldags side og med et budskab, som efterhånden er set mange gange før, men den er i det mindste ikke intetsigende og ligegyldig, som en del andre af dens konkurrenter er.

Daniel: Når Gustaph går på scenen som sang nummer fem, er det efter fire smertefulde sange om ulykkelig kærlighed, og så er Because of You et tiltrængt positivt afbræk. Han er en dygtig sanger og har et utroligt nærvær på scenen, men desværre tipper det over og bliver lidt en parodi for mig. Det bliver simpelthen FOR kitsch.

Mette: Jeg kommer til at tænke på Serhats “Say Na Na Na”, som i 2019 tog en noget overraskende finaleplads. Noget tilsvarende kunne ske i år med Gustaph, som i en semifinale (med 100% seerstemmer) uden så mange favoritter og placeret omkring en del stille og lidt anonyme sange, kommer med masser af attitude og sing-a-long/dance-a-long vibes. Pluspoint for en stærk vokal og for budskabet i sangen, som dog er hørt – og formidlet – før i langt bedre indpakning. Sangen kommer 20-30 år for sent, men ville med garanti have været fan dengang.

Simon: Totalt 90’er-flashback, hvilket unge Simon ville have været helt pjattet med. Nu er Simon bare blevet gammel og kynisk med årene, så selv om jeg gerne vil give points for temaet om at stå ved sig selv og være stolt af det, bliver det overordnede indtryk bare at det er en lidt uddateret produktion, på trods af en god vokal. Den ligger godt i startrækkefølgen, og det kan være det der tipper den over og giver Belgien en lidt overraskende finaleplads.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/8l6FYQg1K7I

Panelet bedømmer Estland: ALIKA – “Bridges” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

ALIKA – “Bridges”

Reviews

Clara: Årets bidrag fra Estland er hvad jeg vil kalde en super klassisk Eurovision ballade. Jeg synes at Alika er en glimrende sangerinde, men på trods af en faktisk god vokal præstation, kommer nummeret for mig aldrig helt op at ringe. Jeg synes dog at melodien er relativt catchy og at meget overordnet set fungerer godt. 

Mikal: En af de ting, der for mig kendetegner en personlig favorit er, hvis jeg straks efter at have hørt en sang tænker, at den glæder jeg mig til at høre igen – og sådan har jeg det med Estland. Jeg kan godt lide udviklingen gennem nummeret fra det helt sarte i starten af sangen til det mere powerfulde i slutningen. I en meget svag semifinale udgør Estland et stort lyspunkt for mig.

Daniel: Hvis du nogensinde vil lære en sang på klaver, så tror jeg, Bridges er et godt sted at starte. Fem toner i stigende rækkefølge gentaget igen og igen og igen. Det er jo så selv musiklæreren falder i søvn. Point for Alikas flotte vokalpræstation – og så ikke så meget andet.

Mette: En flot ballade, som leder tankerne i retning af juryvinder Tamara Todevska’s “Proud” fra 2019. Én af årets stærkeste vokaler fra den kun 20-årige Alika, som virkelig imponerer med sin indlevelse og formidling af sangens budskab. Jeg kan rigtig godt li’ klaveret og violinen, som sammen med sangens flotte opbygning gør “Bridges” til ét af de bidrag, der skiller sig ud.

Simon: Estland serverer en hjerte/smerte-ballade, som jeg synes vi har hørt en del af før. Den kommer derudover som nr. 4 i en semifinale, hvor de tre første sange også har haft tema om ulykkelig/giftig kærlighed, så måske er publikum ved at være lidt stopfodrede med det på det her tidspunkt af semifinalen. God vokal, nogenlunde catchy i visse passager, men lidt forglemmelig i mine øjne.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/Qu0GvRR8XN4

Panelet bedømmer Rumænien: Theodor Andrei – “D.G.T. (Off and On)”| ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Theodor Andrei – “D.G.T. (Off and On)”

Reviews

 

Clara: Hele udtrykket, nummeret, dansen og kostumerne virker for mig både rodet, ukoordineret og ugennemført. Jeg er sikker på, at der har været nogle tanker, men sangen er nem at glemme og sceneshowet er decideret uprofessionelt. At det dog ikke er helt ligeså frygteligt som Kroatien gør, at jeg ender på 2 point.

Mikal: Theodor Andrei styrter gennem hele sangen rundt på scenen, og han gør meget ud af at optræde meget ekspressivt. Det kan jo sådan set også være godt nok, men det er det bare ikke her. Der er ingen hoved eller hale i det vi ser på scenen, hverken hvad sangen eller sceneshowet angår, og man bliver meget hurtigt træt af at se på det kaos der udspiller sig foran en. 

Daniel: “Moar, jeg har lige set en video med Måneskin, og jeg vil gerne være som Damiano!” Det kunne meget let være en sætning, der er blevet sagt (på rumænsk formentlig) indenfor de sidste par år i Theodor Andreis barndomshjem. Og så prøver han ellers alt hvad han kan. Desværre har han ikke skyggen af den karisma, Damiano David og resten af Måneskin kan mønstre, og så ender det med at blive en lidt spøjs omgang. Jeg kan dog meget godt lide omkvædet, som jeg synes er ret catchy. Det er bare leveringen, den er gal med.

Mette: Uh, det her bliver ikke positivt! Rumænien er min ultimative sidsteplads i årets konkurrence og jeg forstår stadig ikke, hvordan den sang kunne vinde en finale, nærmest uanset de konkurrerende bidrag. Jeg bryder mig ikke om Theodor’s aggressive “in your face” attitude, der er intet i sangen eller melodien, der appellerer til mig og jeg synes faktisk ikke, der er meget, som giver meningen i den samlede optræden. Som Daniel siger, så ligner det et forsøg på at gå Måneskin-vejen, men resultatet virker lidt overskyet.

Simon: Det var en noget rodet performance i den nationale finale i Rumænien, og selv om jeg har set videoen nogle gange har jeg taget mig selv i at kigge mere på hvad danserne laver og hvad der ellers foregår, end at koncentrere mig om Theodor og selve sangen. Der er et gennemgående tema om “toxic love” i den her halvdel af semifinalen, og jeg frygter lidt vi bliver stopfordret med det. Det duer ikke rigtig for mig, selv om han da godt må få lidt points for attituden, for sangen er ikke værd at skrive mere om.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/8IKPh9Li4v0

Panelet bedømmer Armenien: Brunette – Future Lover | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Brunette – Future Lover

Reviews

Clara: Armeniens nummer i år er et klassisk eksempel på et nummer der vil lidt for meget, og ikke som sådan har en tydelig retning. Dog synes jeg at starten er så tilpas god, at den befinder sig et sted i midten for mig. Jeg mister dog interessen, så snart der kommer beat osv ind, den bløde og mere sarte start er for mig at se, den retning hele nummeret burde have bevæget sig indenfor. 

Mette: En sang, som er vokset en del på mig, siden den blev offentliggjort, men som ved første gennemlytning virker relativt anonym. Når man hører sangen flere gange åbnes dog op for de fine facetter. Men fra position 2 og i semifinalen, hvor kun TV-seerne stemmer, kommer “Future Lover” til at kræve en virkelig storstilet staging samt en stærk og memorabel optræden fra Brunette. Ellers kunne det godt blive et farvel til Armenien.

Mikal: Mit første indtryk er, at sangen har en god intro, og at hun har en god stemme. Problemet er bare, at sangen ligesom ikke rigtig kommer nogen vegne. Den har lidt temposkift undervejs, men sangen gør stadig ikke rigtig noget ved mig. Nogle gange har armenierne haft held med at løfte en sang med en god staging, og måske sker det også her, men som den er nu er jeg ikke imponeret.

Daniel: Der findes talrige eksempler på, at fanfavoritter ikke falder i min smag, men også talrige eksempler på fanfavoritter, som må forlade konkurrencen efter semifinalen, og her kunne jeg godt forestille mig, at Armenien i år falder i. Der er nemlig intet mindeværdigt over denne her underlige blanding af genrer og tekstretninger, og med startnummer to kan jeg sagtens se for mig, at Armenien bliver årets skuffelse. 

Simon: Det er en meget sød sang, og hun har en virkelig dragende tiltrækning når man ser musikvideoen. Men jeg mangler simpelthen noget, der får mig til at huske sangen, selv om spoken words-stykket i midten lige vækker mig fra min halve døs undervejs. Den er hypet ret meget i fankredse, men den hæver sig ikke over midterniveau for mig, og hvis den kommer i finalen bliver det ikke på mine stemmer. 

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/xZysvgkqRJU

Panelet bedømmer Danmark: Reiley – “Breaking My Heart” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Reiley – Breaking My Heart

Reviews

Clara: Fra jeg hørte Breaking My Heart første gang tænkte jeg, at det ville være en af dem der kæmpede om sejren ved det danske melodigrandprix. Nummeret er skarpt, musikalsk og super godt fremført. Hvorfor de internationale fans er så meget imod den, forstår jeg simpelthen ikke. Jeg synes Danmark leverer et super godt popnummer, som jeg tror sagtens kan tage en finaleplads. 

Mikal: Ved Dansk Melodi Grand Prix var jeg ret træt af at Reiley vandt, for jeg syntes, og synes, at der var bedre sange med. Jeg har dog fået det bedre med sangen sidenhen, og kan på bagkant godt se, at sangen egentlig er ganske fin, og at den har en god melodi og er let at synge med på. Så langt, så godt – men min hovedanke fra dengang har jeg dog stadigvæk: Jeg mangler simpelthen noget liv i hans ansigt og øjne, og at man kan mærke ham. For mig forstærker vocoder-effekten indtrykket af en distancering, og indtrykket af at han fremstår som en kunstner der har svært ved at performe godt uden at skulle have hjælp. Jeg ved godt, at han rent faktisk har en god stemme, men det ser og hører man jo ikke, når vocoderen overdøver. Mit håb er, at man får iscenesat ham væsentligt bedre ved Eurovision end jeg har set det indtil nu, for i modsat fald frygter jeg, at vi endnu engang bliver efterladt i semifinalen.

Daniel: Missionen må være, at vi skal kunne mærke Reiley. Og han er begyndt at bløde op, men der skal fart på den proces, hvis han skal nå ud i stuerne, for lige pt er hans søde facade for svær at fange. Samtidig tror jeg, at sangen taler mere til fagjuryerne end den taler til tv-seerne, så der skal virkelig skrues op for charmen og nærværet, når Danmark skal på scenen i Liverpool. Jeg tror på det. Kom så Reiley!

Mette: I et felt med flere gode bud på en vinder, der kunne klare sig godt i Liverpool – og i øvrigt det stærkeste DMGP-felt i flere år – så skilte Reiley sig ud med sin internationale lyd og et i øvrigt meget velproduceret bidrag. “Breaking My Heart” sidder fast første gang, og sangen har i mine øjne et af de bedste omkvæd i konkurrencen. På den negative side så connectede Reiley ikke nok med seerne i den danske finale, manglede nærvær og virkede lidt for indadvent. Deltagelsen i preparties har dog forbedret dette.
Danmark har et moderne og catchy bidrag, som kan appellere bredt på tværs af deltagerlande og især høste mange stemmer hos de yngre seere. Vi får lov til at åbne semifinalen og så lover DR’s Grand Prix chef ét af de størst anlagte danske shows i umindelige tider, hvilket kan give os den afgørende fordel i en semifinale, som i mine øjne er meget tæt og uden de store favoritter.

Simon: Jeg gav den 12 i vores bedømmelse inden DMGP, og selv om jeg ikke ligger helt deroppe i min karakter er det stadig den bedste sang vi kunne sende afsted til Eurovision. Jeg er glad for at se, at Reiley er åbnet mere op og ser ud til at nyde hele cirkusset omkring Eurovision, for muligheden for en finaleplads står og falder med om han kan connecte med seerne som allerførste sang i semifinale 2. Forhåbentlig bliver forventningerne indfriet til det bebudede “største sceneshow for Danmark længe”, som Erik Struve har teaset for, hvilket kan være med til at understøtte den stemning sangen gerne skulle give. Pakken er der, den skal bare åbnes op og foldes ud på den rigtige måde, så tror jeg på et fornuftigt resultat.

Videopanelets bedømmelse

Panelet bedømmer Finland: Käärijä – Cha Cha Cha | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Käärijä – Cha Cha Cha

Reviews

Daniel: Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er galt eller genialt, men jeg hælder lidt til, at det nok er begge dele. Ikke desto mindre er det i hvert fald et nummer, som aldrig fejler ift. at få mig i godt humør. Jeg får lyst til at hoppe og danse og skråle med hver eneste gang det her kommer på. I en finsk finale, hvor alle syv sange ville have været i min top 10, vandt det helt rigtige nummer – jeg er spændt på at se, hvordan det her bliver taget imod i Liverpool!

Mette: Jeg tror, det er første gang i verdenshistorien, at nogen har headbanget til Cha Cha Cha. I en pangfarvet, grøn Bolerojakke med udsigt til bar mave. På et dansegulv indrammet af Europaller og dansere med kunstige tænder! Finland giver os i år noget af det, der gør Eurovision så unikt og seværdigt. Jeg har tidligere udtrykt lidt bekymring over, at mange lande går mainstream-vejen, men så kom Käärijä forbi! Der er lidt Hatari over versene, indtil sangen fuldstændig skifter stil og går over i det meget sing-a-long venlige omkvæd. En genial kontrast mellem det mørke og det glade og farverige. Ingen kommer til at glemme Käärijä, som ovenikøbet slutter semifinalen af. I en semifinale, hvor kun seerne stemmer, tror jeg Finland er en sikker top 3’er. Om juryen spænder ben for en topplacering i finalen, er det store spørgsmål.

Mikal: Forleden så jeg et opslag på Facebook, der gik på hvad der var årets enten/eller-indslag – og jeg var ikke i tvivl om hvem det var, nemlig Finland. Det er galt og genialt, og jeg startede med at synes at det var noget frygteligt skrammel, men nu er jeg totalt solgt. Det er super humoristisk på den gode måde, og Käärijä leverer et helt vildt sceneshow. Der er masser af opbygning i sangen, så man kommer i hvert fald ikke til at kede sig. Er sangen så også god? Vel ikke i traditionel forstand, men den er alligevel dragende. At sangen måske dybest set ikke er specielt god i sig selv, og at mange tilsyneladende skal høre sangen et par gange for at forstå humoren i den, gør at jeg ikke tror Finland ender helt i top, men en god placering skal det nok blive til.

Simon: It’s crazy, it’s party! Käärijäs egen catchphrase rammer nok den her sang meget godt ind, for det er nøjagtig så crazy og så party, at det kun kan findes på en Eurovision-scene. Det minder om det aggressive udtryk, som Hátari også kom med i 2019, og man føler lidt af en sådan sang kun kan komme fra Finland eller Island. Der er visuel overflod lige fra hans grønne bolero-jakke til dansernes pink outfits, og ingen forstår hvad han synger, indtil omkvædet kommer ind og alle kan skråle med på “CHA CHACHA CHA CHA CHACHA”. Det holder hele vejen, og selv om juryerne nok skal rynke lidt på næsen kommer den her til at skovle publikumsstemmer ind, og hvis vi ikke skal til Stockholm næste år tager jeg gerne til pina colada-fest i Helsinki!

Clara: Jeg så finalen af det finske melodigrandprix og jeg skal være den første til at indrømme, at jeg absolut ikke forstod noget som helst af hvad der foregik, både på grund af sproget, men også på grund af vinderen. Jeg kan dog mærke, at det er den type af sang der vokser på mig, og jeg kan godt forstå den er en fan-favorit, men om den kan være med til at kæmpe helt i toppen, som mange fans forventer, det er jeg spændt på at se.  

Videopanelets bedømmelse

Schlager star Thommy Fagerlund releases a new EP as a musical revenge

Thommy Fagerlund is a talented Finland-Swedish artist and producer. Eurovision fans might remember him as a cruise manager and performer from Viking Line Eurovision cruises and the 2020 release of the pop song “Vem är du, vem är jag?”, which was successful in Yle’s Vegatoppen charts.

On April 14th, Thommy releases his first ever EP, the Swedish-language “Ingenting kan stoppa mig!” containing two brand new songs. The main message of the songs is hope and the courage to be yourself. Both songs have been composed and produced by Sam Sonntag at Colla Records: “Marseille” is a pop song with modern sound and “Jag kommer inte att behöva mig” is a Melodifestivalen style hit song. Lyrics for both songs have been written by Susann Sonntag, who has participated in Finnish Eurovision preselections several times during the years.

In 2022, Thommy together with the musician Teddy Granroth did an acclaimed dinner show “Evergreens & Schlagers” around the Swedish speaking parts of Finland. In 2023 you can continue to see this show as well as a newly produced party show “Ingenting kan stoppa mig”, with Thommy’s songs together with a DJ and dancers.

Greetings from Thommy:

“I was never accepted for who I was” – from the tough teenage years to the world of music

Thommy told us a long story about his life, his music and upcoming events.

As a child, going to school often meant dark times for Thommy as he was bullied by his peers and even by his music teacher for wanting to perform and to be on stage. It was not easy to be a young boy who was rather singing and playing theater than playing football. Thommy was told to be the clown of the class, which felt horrible for him. That is what the new song “Jag kommer inte att behöva dig” is about – those people who treated him badly are no longer needed. The music video is also set at school and filming it made old feelings come back.

Even earlier in his childhood, Thommy experienced a big change in his life as his biological mother gave him up for adoption when he was less than a year old. Thommy was adopted by a loving couple who were good parents to him. Thommy also met his biological sister when he was 18 years old.

Now Thommy feels strong and he never gave up on his dreams. Thommy referred to the song “All the reasons to live” by Carola Häggqvist as something that has made him think that he really wants to make music. The old memories still pop up from time to time, but it’s possible to live with them and it’s important not to get bitter.

The song “Marseille” describes first love and building a relationship and having adventures together. Thommy likes the old videos of Lonnie Devantier and had a similar idea for the music video of “Marseille”: part of it is filmed at his home, another part in a mansion.

Showtime and Eurovision favourites

The release of the EP sees a release party in two locations: 14th April in Ekenäs with Tika (UMK20) and 15th April in Helsinki with Anja Niskanen. Along with his own songs, Thommy will perform songs by many Eurovision stars (“Främling” by Carola, “Cara mia” by Måns Zelmerlöw, “Hold me now” by Johnny Logan). Thommy will also have a summer tour and a party show coming up in autumn.

In December Thommy will be producing a Eurovision cruise again with some special guests. Thommy revealed that there might even be a Christmas song!

One of Thommy’s favourites in this year’s preselections was Kate Gulbrandsen‘s “Tårer i paradis” in the Norwegian Melodi Grand Prix. Thommy also loved Mariette‘s “One day” in Swedish Melodifestivalen. Thommy thinks that both Loreen and Käärijä are strong Eurovision artists, but really different songs.

Songs on the EP “Ingenting kan stoppa mig!”

Marseille

  • Lyrics, music & arrangement: Sam Sonntag, Roni Näveri, Thommy Fagerlund

Love makes you dizzy. Every day is like a new adventure. You want to do everything together with the one you love. Make memories that you can live on for the rest of your life. Why not take a trip to Marseille? You make my life fo round, we are made for each other!

Vem är du, vem är jag?

  • Lyrics & music: Tony Haglund
  • Music & arrangement: Sam Sonntag

Who are you, who am I? That’s the question. Sometimes you grow apart and forget what you had together in a relationship. You shouldn’t always take everything for granted. Life is more than a train that runs on rails, usually it derails at some point. So it is important to sometimes stop and ask, Who are you, who am I?

Det finns en väg för mig

  • Lyrics: Susann Sonntag
  • Music & arrangement: Sam Sonntag

After a relationship ends, the loss remains. The time we had together. Memories that remain even though the person is gone. Time cannot be turned back and therefore we should always live in the present and not just take each other for granted.

Fakea

  • Lyrics & music: Tony Haglund
  • Music & arrangement: Sam Sonntag

The song “Fakea” is a tribute to love. You only live here and now and it doesn’t matter who you fall in love with. The most important thing is that you are happy and you don’t have to hide it. We live here, we live now. Seize the day!

Jag kommer inte att behöva dig!

  • Lyrics: Susann Sonntag
  • Music & arrangement: Sam Sonntag

There was a tough time in my life. I was never accepted for who I am. I didn’t fit in and was considered the clown of my class. “Are you going to embarrass yourself and the whole class again by performing consistently!” The song is a revenge. Here I am today, still doing what I never stopped to believe in. I’m alive!

Read more: Thommy Fagerlund releases a beautiful modern schlager

Panelet bedømmer Holland: Mia Nicolai & Dion Cooper – Burning Daylight | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Mia Nicolai & Dion Cooper – Burning Daylight

Reviews

Clara: Sangen minder mig om tidligere hollandske bidrag som feks Calm After The Storm (2014) som tidligere har virket godt for Holland. Jeg kan dog mærke, at jeg mister fokus lidt efterhånden. Ikke fordi sangen er dårlig, men fordi der simpelthen sker lidt for lidt til at fastholde min opmærksomhed. Desværre, for Holland har gennem lang tid bygget sig op til at være et af de lande jeg har højest forventninger til. 

Daniel: Når sangen endelig, efter cirka to minutter, løfter sig til de rigtige højder, er det virkelig, virkelig – VIRKELIG – godt. Desværre keder man sig lidt undervejs, mens man venter på den store forløsning. Vi ligger et sted mellem kedeligt og fantastisk.

Mikal: Isoleret set er der faktisk mange gode elementer i sangen her. En mand-kvindeduet er tit en god ting, og jeg kan godt lide at sangen har noget temperament og en opbygning fra at de synger hver for sig til at de synger sammen og skruer op for energien. Sært nok er det bare som om det alligevel aldrig rigtig bliver forløst. Jeg glemmer sangen igen med det samme, og det er jo ikke så godt for en sang at have den virkning – eller mangel på samme – på publikum.

Mette: Den sædvanlige høje hollandske kvalitet og Duncan Laurence-lyden er de 2 ting, jeg først tænker på, når Burning Daylight starter ud. En smuk tekst, 2 stærke stemmer og en virkelig flot melodi. Duetten leder også tankerne i retning af A Star is Born-hittet “Shallow”. Jeg synes dog ikke Holland når helt i mål, og jeg taber lidt interessen undervejs. Jeg håber, at Mia og Dion får arbejdet lidt på kemien inden Liverpool, da weekendens preparty desværre ikke var så overbevisende. Den sene startposition er tæt på optimal for en ballade som “Burning Daylight”, selvom den finske Cha Cha Cha efter Holland måske godt kan tage lidt fokus.

Simon: Holland kører ned af det melankolske spor, som de fandt hen til med Common Linnets i 2014. Men det er ikke helt så “fast lane” som Ilse og Waylon var i København hvis man taler om sangens kvalitet, for man skal hænge på i lidt tid før den virkelig løfter sig, hvilket den så også gør til sidst. De to lyder virkelig godt sammen, og hvis man skal bedømme ud fra den tilsyneladende manglende kemi i optagelsen af deres optræden ved prepartyet i Madrid, så ender det måske lige så godt for dem som det gjorde for Ilse og Waylon, for der var heller ikke meget kemi mellem dem. Jeg kan dog godt lide sangen og tror den kan forløses på Eurovision-scenen.

  

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/-jjf4vTQJ6Y

Panelet bedømmer Tjekkiet: Vesna – My Sisters Crown | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Vesna – My Sisters Crown

Reviews

Clara: Et af mine ultimative favoritnumre i år. Definitionen af hvad der er Eurovision-æstetikken og med et super catchy omkvæd, har jeg høje forventninger til Tjekkiet, som også tidligere har været blandt mine favoritter, både med Lie To Me (2018) og Friend of a Friend (2019). Jeg håber at vi får lov til at se My Sisters Crown helt i toppen til finalen i maj. 

Daniel: Jeg holdt egentlig med Rodan i den tjekkiske udvælgelse, så jeg skulle lige bruge et par gennemlytninger på for alvor at købe ind på My Sister’s Crown, men det har jeg så også efterhånden fået gjort. Det er særligt budskabet, der sælger denne her sang for mig, og jeg er spændt på hvordan de vil formidle det på scenen.

Mikal: Grundlæggende bifalder jeg, at kunstnere gerne vil sige mig noget med deres sange, og der er ingen tvivl om, at Vesna og co. vil sige mig noget og gerne rykke mig. Problemet er bare, at jeg forbliver uberørt. Jeg når aldrig rigtig at fange pointen, og det hele bliver lidt manisk i udtrykket for mig. 

Mette: Vesna viser her, hvordan et Eurovision bidrag skal skrues sammen! “My Sisters Crown” er et stærkt bud på det, Eurovision efterhånden er ved at udgå for: Originalitet, etniske vibes og nationalt særpræg. Vesna er et feministisk pigeband, som består af medlemmer fra flere slaviske lande, herunder Slovakiet, Ukraine, Bulgarien og Tjekkiet. Med “My Sisters Crown” leverer de et stærkt budskab om, at man skal stå ved sig selv og ikke lade nogen “tage sin krone”, hvilket i sig selv er en del point værd. I sangen viser bandet også solidaritet og støtte til Ukraine, hvorfor omkvædet synges på ukrainsk: “My beautiful sister, the crown is yours!” med kronen som symbol for suverænitet.
I modsætning til Kroatiens antikrigs-sang, som med garanti vil dele vandene, så leverer Vesna budskabet på en helt anden og mere gribende og seriøs facon, som med den rigtige sceneoptræden kan give Tjekkiet ét af deres bedste resultater til dato. Catchy, originalt og spændende!

Som en lille bonusinfo, så repræsenterer Vesna-karakteren indenfor slavisk mytologi forår, ungdom og frugtbarhed.

Simon: Det her er jo virkelig anderledes end de traditionelle popsange, som Tjekkiet plejer at sende, og det gør mig meget splittet. På den ene side vil jeg gerne hylde, når et land sender et etnisk præget bidrag, men på den anden side har jeg svært ved at finde hoved og hale i det. Det er en sang der kan to veje, for det gør den slags bidrag ofte: Enten bliver det en kæmpe banger som Shum gjorde i 2021, eller også er det et trafikuheld i slowmotion som Fulenn i 2022. Jeg håber det bedste for Tjekkiet, for det fortjener de efterhånden, men sangen er ikke helt krøbet under huden på mig endnu.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/p76YmAgslnI

Panelet bedømmer Azerbaijan: TuralTuranX – Tell Me More | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

TuralTuranX – Tell Me More

Reviews

Clara: Der er ikke nogen tvivl om, at dette er et af de svageste numre Aserbajdsjan nogensinde har sendt afsted. Deres generelle statistik i Eurovision er fantastisk, med næsten helt sikker kvalifikation fra semifinale til finale. Det er jeg dog ikke sikker på i år, hvor jeg tænker at hvis Aserbajdsjan knebent får slæbt sig med i finalen, kommer de ihvertfald til at forblive på højre side af scoreboardet.

Daniel: Passende med en hyldest til Beatles, når nu Eurovision skal til Liverpool, men desværre kommer Tell Me More lige 30 år for sent til at have nogen chance. Jeg kan egentlig godt lide omkvædet og hele stilen, men jeg tror jeg er blandt de eneste, og jeg er ikke engang helt oppe at ringe. En sjov lille detalje: Prøv at tænke på “Engel” af Rockers By Choice, når Tural og Turan i starten skal lægge en besked på en telefonsvarer, og starter med “Aaaahhhh”. En lille hyldest til Chief1, når han nu ikke selv er med i år 🙂

Mikal: Azerbaijan kommer med en sang, som ikke lyder som noget andet vi har hørt fra deres side. Bortset fra at den angiveligt er både skrevet og produceret i Azerbaijan, så lyder den nu ikke særlig azerbaijansk, snarere britisk. Lyden er tidløs, og giver både mindelser om 60-erne – Beatles f.eks. – og 90-ernes britpop. Begge dele borger jo for kvalitet, og jeg synes såmænd også at sangen er ganske lyttevenlig og lytteværdig. Om det kommer til at fungere på scenen vil vise sig, og det vil nok også være afgørende for om de kommer til at klare sig godt.

Mette: Fra landet som har givet os så mange stærke bidrag med drama, intensitet og etniske vibes, og kun én gang har misset finalen, får vi i år en sang, som ikke rammer noget som helst i mig. Ilden er slukket i The Land of Fire, som i år forsøger sig med en Beatles-inspireret sang tilsat en rap-del, som i mine øjne blot forvirrer det samlede indtryk. Tell me more er en fin lille sang, som sikkert ville fungere udenfor konkurrencen, men i Eurovision efterlader den ikke rigtig noget indtryk. Selvom Beatles-referencen passer godt til årets værtsby- og land, kunne det her godt ende med at blive Azerbaijan’s dårligste resultat til dato – også med det in mente at semifinalerne afgøres af TV-seerne.

Simon: Det er en sød og sympatisk sang, som Tural og Turan byder os. Det er nok også den sang, der lyder mindst som om den kommer fra Azerbaijan, på trods af at den er hjemme-produceret og hjemme-skrevet for første gang siden 2008, for det er mere en hyldest til lyden af Liverpool. Den gør ikke mange fortræd, men den imponerer heller ikke vanvittigt, og selv om den måske kan hente lidt mere end de 0 televotes Azerbaijan fik i sidste års semifinale, så har jeg svært ved at se den her sang andre steder end til en bundplacering.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/bW6liuNWt0A

Panelet bedømmer Sverige: Loreen – Tattoo | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Loreen – Tattoo

Reviews

Simon: Som tidligere Eurovision-vinder og formentlig det største ikon i ESC de sidste 10-15 år, skal man jo passe lidt på med hvad man kommer tilbage i konkurrencen med. Men allerede da jeg hørte Tattoo til smuglytningen før 4. deltävling i Melodifestivalen tænkte jeg: “Der var den”. Ikke bare til sejren i Mello men også som det bedste bud på årets ESC-vinder, for Tattoo har hele pakken som skal til.
Det er ikke en Euphoria 2.0, men det behøver det heller ikke at være når man kan bringe det som Loreen kan, og uanset hvad vil hun være den artist, som får allermest opmærksomhed i år, både af fans og presse men også af de andre artister. Jeg tror hun vinder juryafstemningen, og hun kommer formentlig ikke under en 3. plads i publikumsafstemningen, så det kan godt være man skal kigge på hoteller i Stockholm i 2024!

Mette: Jeg havde ikke på forhånd regnet med, at Loreen ville vende tilbage med en sang, som kunne leve op til mesterværket Euphoria eller så suverænt vinde Melodifestivalen igen. Men efter at have set den første prøve fra Malmø Arena, var jeg 100% overbevist!
Men at sammenligne Tattoo med Euphoria yder ingen af sangene retfærdighed. For selvom det bærende element i begge er Loreens vilde vokale formåen, så er Tattoo i mine øjne dybere, mere kompleks og afspejler en mere moden og selvbevidst udgave af Loreen. Opbygningen af sangen er en genialitet, som med kontraster i både Loreens vokale udtryk – fra det helt stille, hviskende og skrøbelige over i det intense og powerfulde – og i musikken med det elektroniske, der kombineres med det symfoniske og de etniske elementer – skaber et stærkt og memorabelt bidrag. Der er så mange lag i sangen, melodien og musikken, som til sammen danner årets i særklasse bedste bidrag – ikke mindst på grund af Loreens imponerende vokal og evner som historiefortæller.

Daniel: Mens de fleste Euro-fans, helt forventeligt, går [indsæt automatreaktion] på at Loreen er tilbage, glemmer vi at lytte efter, at nummeret er helt ekstremt middelmådigt. Hvis det ikke havde været Loreen, der havde sunget, havde vi aldrig lagt mærke til Tattoo. Men bevares, det er jo naturligt nok, at man bare elsker det, man elskede i forvejen.

Clara: Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Loreens sejr i Melodifestivalen var forventelig. Professionalismen omkring både sangskrivning og sceneshow var et andet niveau end de resterende deltagere i årets svenske grandprix. Om Loreen tager endnu et svensk trofæ, og dermed udligner vinderantallet og står lige med Irland i antal vundne år, kan kun tiden vise, men jeg vil mene det er en stærk konkurrent til at blive årets vinder.

Mikal: Queen Loreen er tilbage – og hvilket comeback. Hun er et kraftcenter, har en helt vild stemme og en kæmpe sikkerhed i sin optræden. Tattoo er ikke helt så ikonisk, nyskabende og fantastisk som Euphoria, men sådan et hit kan man nok også kun have et af i sit liv. Det ændrer dog ikke på, at man stadig er vildt draget, og at det bliver en topplacering til Sverige, og formentlig deres 7. sejr.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/0wSlPESB9Tk

Panelet bedømmer Moldova: Pasha Parfeny – Soarele și Luna | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Pasha Parfeny – Soarele și Luna

Reviews

Clara: Sangen sender mine tanker tilbage til “Shum” med go_a den ukrainske sang fra 2021. Det var en sang der skulle vokse på mig før jeg lærte at elske den, så årets bidrag fra Moldova må sige tak til dem for, at de allerede har banet vej for min kærlighed til at kombinere traditionel fløjte med tungt beat. Om sangen rammer det brede publikum kan jeg ikke spå om, men jeg er glimrende underholdt.

Mette: Min favorit i den moldaviske finale og én af den slags autentiske sange, som gør Eurovision Song Contest så interessant at følge! Pasha er både en stærk vokalist og indlevende historiefortæller, og selvom showet i den nationale finale ikke helt sparkede benene væk under mig, så har det alligevel masser af potentiale. Fra landet, som gav os Epic Sax Guy, får vi i år Epic Flute Guy, som tilføjer Moldova’s bidrag lidt Game of Thrones-vibes. Blandingen af den elektroniske og traditionelle lyd i Eurovision har tidligere givet positive resultater med Shum som én af topscorerne. Jeg håber, at Moldova kan få solen og månen (Soarele şi Luna) til at stå helt rigtigt i Liverpool og med en magisk optræden give det lille land endnu et top 10-resultat efter Zdob şi Zdub & Advahov Brothers’ flotte 7. plads i fjor.

Daniel: Jeg er vild med, at man stort set aldrig er i tvivl om, at et bidrag kommer fra Moldova. Det lyder bare så moldovisk som noget næsten kan gøre. Leveringen er spot on, sangen er godt skruet sammen og Moldova bør være sikret en finaleplads.

Mikal: Det er jo altid en god egenskab for en Eurovision-sang, hvis man bliver fanget af den med det samme, og det gjorde jeg med Moldovas sang. de får skabt et spændende univers på scenen, og jeg kan rigtig godt lide blandingen af traditionelle toner og instrumenter med det elektroniske. Sangen minder mig lidt om Frankrigs sang fra sidste år, men jeg håber meget at det går bedre for denne her.

Simon: Jeg elskede Lautar tilbage i 2012, og i år bringer Pasha den etniske bop med mange gode elementer. Har vi måske hørt det med et fløjtetema lidt rigeligt, efter at både Shum og Stefania havde succes med det i 2021 og 2022? Og så med en dværg på fløjte? Der er dog stort potentiale i denne sang, og jeg tror den får en masse points særligt fra de østeuropæiske lande, jeg vil bare gerne se det forløst på scenen før jeg er helt oppe at ringe.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/fQ8rPNecAk8

  

Panelet bedømmer Israel: Noa Kirel – Unicorn | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Noa Kirel – Unicorn

Reviews

Simon: Når man annoncerer en af Israels største popartister allerede i august sidste år og først afslører sangen i marts i år, så forventer man jo at der kommer et bidrag der kan være med helt oppe om sejren. Det er det bare ikke, for selv om Noa helt sikkert kan både synge og danse, er der et mærkeligt misk-mask af idéer som allesammen skal nå at blive fyret af på tre minutter. Et dance-break, der ikke breaker men slutter en sang? Det duer ikke, og man burde nok have skåret mindst et par stykker af de 6-7 idéer i sangen væk allerede i produktionen.

Clara: Med undtagelse af at jeg ikke forstår hvorfor hun skal være en enhjørning, og jeg ikke rigtig er helt med på tekstens indhold, synes jeg årets bidrag fra Israel er et af de bedre i årets felt, og jeg tror sagtens vi kan regne med at se et udmærket resultat, såfremt der bliver gjort noget ud af det scenemæssige.

Daniel: Et catchy omkvæd, som bliver siddende i dit hoved – og så ikke så meget mere end det. Teksten er helt forfærdeligt rodet, versene er decideret ringe og der er bedre sange i denne kategori. Desværre er omkvædet præcis catchy nok til, at det sagtens kan blive en israelsk finaleplads.

Mette: “Unicorn” er ikke stor musikkunst, men Noa leverer alligevel et bidrag, der skiller sig ud og sætter sig fast første gang. Hvor jeg hos Letland roste opbygningen med den skiftende intensitet, så går det lidt over gevind i Israels tilfælde, og tilføjer ikke noget positivt til sangen, som derimod bliver for rodet. Alligevel så går det instrumentale break efter “You wanna see me dance?” rent ind hos mig – og jeg bliver sendt tilbage, til dengang Golden Boy viste os Tel Aviv. Noa får også lov til at vise sine evner på et dansegulv (Hej Chanel!), hvilket nok skal kaste en del stemmer af sig hos seerne.
Jeg forstår ikke rigtig hele Unicorn-referencen, men gætter på, at “The Power of a Unicorn” handler om at skille sig ud, være anderledes eller unik. Når Noa så pludselig går fra at være enhjørning til Kentaur, falder kæden dog lidt af for mig. Derudover har jeg også læst, at Unicorn kan henvise til den 3. person i  et “menage a trois”, hvilket ikke gjorde mig mindre forvirret. Men alt i alt et bidrag, som nok skal sejle i finalen uden problemer.

Mikal: Sangen har en virkelig god intro, og jeg er ret vild med at de inddrager de symfoniske elementer i sangen. Noa Kirel synger godt og ser blændende godt ud. Så langt så godt. Der sker hele tiden noget nyt, hvilket i starten har en god virkning, men som ender med at bliver alt for meget af det gode, og ender med at give sangen et samlet indtryk som noget af en rodebutik.

  

Videopanelets bedømmelse

Panelet bedømmer Schweiz: Remo Forrer – “Watergun” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Remo Forrer – “Watergun”

Reviews

Clara: Jeg er helt besat af hans dybe stemme i starten, og hvis Remo Forrer kan levere en ligeså stærk vokalpræstation live til maj, ligger sangen blandt mine personlige favoritter. Jeg er ikke sikker på, om den får den brede fanskare som nogle af de andre kommer til, men for mig er der en melankoli, som jeg bliver enormt rørt af, i nummeret.

Daniel: Det mest Lewis Capaldi-agtige nummer, som Lewis Capaldi aldrig har været i nærheden af. Jeg mangler en lille smule indlevelse i teksten, og det ender faktisk med at blive en lille smule kedeligt for mig.

Mette: Selvom det ikke er så åbenlyst, så sidder jeg alligevel tilbage med en “Love Love Peace Peace”-følelse. “Watergun” er lavet efter en skabelon, der bygger på flere velkendte og succesfulde elementer, og føles derfor bekendt ved første afspilning. Produktionen er der ikke en finger at sætte på, men denne her sang har bare deltaget så mange gange før.
Jeg har set Remo optræde live, og jeg synes han mangler noget indlevelse. Jeg kunne godt ønske lidt mere kant, da det hele føles meget sikkert og uden ret meget udvikling i sangen.

Mikal: Siden 2019 har jeg hvert år rigtig godt kunnet lide bidragene fra Schweiz, og det kan jeg også godt i år. Remo Forrer har en virkelig dejlig stemme, som er behagelig at lytte på, og sangen har en god opbygning. Særligt er omkvædet godt. 

Simon: Schweiz brygger videre på den samme formel de har brugt siden 2019, nemlig mandlige solister. Jeg vil gerne belønne Remos flotte vokal og en velproduceret sang, men måske er temaet om antikrig lidt klichéagtigt netop i disse tider. Der er noget pudsigt ved, at Schweiz’ antikrigssang kommer lige efter Kroatien, som også har samme tema men på en noget anden måde, og teksten bliver måske lige rigeligt hjerte/smerte en gang imellem. Så vokalen og produktionen trækker op, klichéer og tema trækker ned. 

  

Videopanelets bedømmelse

Panelet bedømmer Kroatien: Let 3 – “Mama ŠČ!” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Let 3 – “Mama ŠČ!”

Reviews

Daniel: Jeg ved sgu snart ikke, hvad jeg skal sige. Respekt for at tage et svært emne op, respekt for at stå bag Ukraine i den fuldstændig meningsløse krig – men jeg må også vurdere sangen ud fra de musikalske kvaliteter, og så kan det ikke blive til mere end et enkelt point.

Clara: Det eneste jeg kan sige om årets bidrag fra Kroatien er, Hvad i alverden er det der foregår? Måske er det en eller anden form for politisk protest jeg ikke forstår, men jeg synes hverken det er humoristisk eller musikalsk. En helt sikker non-qualifier i min optik. 

Simon: Man kan lave joke-entries på mange måder, men det her kroatiske bidrag bringer mig tilbage til de år af Eurovision, som jeg helst vil glemme. I det her tilfælde tilbage til rædselsåret 2008, som bl.a. gav os Leto Svet, Dustin the Turkey, Baila El Chiki og Wolves of the Sea. Jeg kan godt forstå hvad de vil med det, det bliver bare noget gedigent rod for mig, og budskabet drukner i gimmicks og alt muligt andet. Så hvis de skal slæbes i finalen bliver det af nogen andre end mig. 

Mikal: I og for sig har jeg sympati for Let 3’s projekt med at lave en sang, som driller Putin på snedig vis ved at benytte kendte symbolikker om ham, Rusland og Hviderusland. Jeg kan dog ikke se bort fra, at jeg simpelthen synes sangen er en gudsjammerlig omgang uharmonisk skrig og skrål. Det er vel tænkt som noget der skal være humoristisk, men det er det ikke rigtigt. Det er bare dårligt

Mette: Én af mine helt store guilty pleasures i år. Festligt, skørt og catchy. Selvom budskabet er pakket mere eller mindre diskret ind, så giver Kroatien her årets f#ckfinger til Putin. 

Til dem, der har hørt sangen for første gang og ikke set den oversatte tekst, kommer der nederst et par eksempler fra sangen, som kan fortolkes til at handle om Putin, hans forhold til Hviderusland og invasionen af Ukraine.

I et år med mange relativt anonyme sange, så skiller LET 3 sig ud med et bidrag, som ikke kun provokerer men faktisk også er lidt af en ørehænger. På trods af det kaotiske mix af indtryk og genrer, så er “Mama ŠČ!” ét af de bidrag, man kan synge med på første gang, og så tager man ikke øjnene fra showet én eneste gang undervejs. Point for Queen-referencen og ikke mindst kostumerne! Jeg er normalt ikke tilhænger af “novelty acts”, men denne her er altså gået rent ind, også fordi det musikalske i mine øjne ikke fejler noget.
I semifinalerne, hvor seerne har 100% af magten, tror jeg Kroatien er relativt sikker på en finaleplads, selvom det kan blive et “love/hate” bidrag.


Et kig på teksten:

Mama kupila traktora: “Mom bought a tractor”. Mama kan referere til Mother Russia, mens traktoren kan fortolkes som Hviderusland, da “Belarus” er en serie traktorer, som har været produceret af Minsk Tractor Works siden 1950. Præsident Lukashenko gav i øvrigt Putin en “Belarus” traktor til sin 70-års fødselsdag. 

Mama, mama, mama, ja se idem igrat’, Mama, idem u rat!: “Mama, mama, mama, I’m going to play games, Mama, I’m going to war!”, hvilket ikke kræver meget fortolkning.

Krokodilski psihopat: “Crocodile psychopath” kommer angiveligt af Boris Johnsons beskrivelse: “At forhandle med Putin er som at forhandle med en krokodille”. Crocodile kan også henvise til stoffet Desomorphine, som har det russiske gadenavn Krokofil.

Trajna-nina, armagedon, nona kan referere til en traditionel vuggevise fra området i Kroatien, hvor gruppen stammer fra, og sammensættes med det italienske ord for bedstemor (nona) og dommedag, altså en slags dommedags vuggevise, som din bedstemor synger for dig.
  

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/WcFRbDF_ZzY

Eurovision 2023 Poll: Hvilke 10 sange går videre fra semifinale 1

Vi kender nu alle 37 sange, som deltager i Eurovision song Contest 2023 samt startrækkefølgen i de 2 semifinaler.

Med startrækkefølgen på plads kan vi også for alvor begynde at gætte på, hvilke lande der vil klare sig igennem til finalen og hvem, der må forlade konkurrencen, før det bliver rigtig sjovt.

Som noget nyt i år, så bliver semifinalerne afgjort uden juryens indflydelse og resultatet findes altså ved 100% seerafstemning, hvilket godt kan vende op og ned på nogle af de tendenser, vi har set de senere år.

I vores række af “Panelet bedømmer” artikler og video reaktioner, giver vi dig vores vurderinger og gæt, men vi vil rigtig gerne høre jeres bud. Vælg de 10 sange, som du tror, går videre fra semifinale 1 herunder. Husk også at stemme i vores Semifinale 2 poll her:

Eurovision 2023 Poll: Hvilke 10 sange går videre fra semifinale 2?

Du må også meget gerne dele artiklen med alle dine Eurovision-venner 🙂

Få genopfrisket bidragene i semifinale 1 i videoen herunder:


Eurovision 2023 Poll: Hvilke 10 sange går videre fra semifinale 2

Vi kender nu alle 37 sange, som deltager i Eurovision song Contest 2023 samt startrækkefølgen i de 2 semifinaler.

Med startrækkefølgen på plads kan vi også for alvor begynde at gætte på, hvilke lande der vil klare sig igennem til finalen og hvem, der må forlade konkurrencen, før det bliver rigtig sjovt.

Som noget nyt i år, så bliver semifinalerne afgjort uden juryens indflydelse og resultatet findes altså ved 100% seerafstemning, hvilket godt kan vende op og ned på nogle af de tendenser, vi har set de senere år.

I vores række af “Panelet bedømmer” artikler og video reaktioner, giver vi dig vores vurderinger og gæt, men vi vil rigtig gerne høre jeres bud. Vælg de 10 sange, som du tror, går videre fra semifinale 2 herunder. Husk også at stemme i vores Semifinale 1 poll her:

Eurovision 2023 Poll: Hvilke 10 sange går videre fra semifinale 1?

Du må også meget gerne dele artiklen med alle dine Eurovision-venner 🙂


Hvilke 10 sange går videre fra Semifinale 2?

Få genopfrisket bidragene i semifinale 2 i videoen herunder:

Panelet bedømmer Portugal: Mimicat – Ai Coração | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Mimicat – Ai Coração

Reviews

Daniel: Jeg har rigtig mange plusser, jeg gerne vil give. Jeg synes det er fedt at få repræsenteret en genre, vi ikke har set længe i Eurovision. Mimicat er en dygtig performer, en dygtig sanger og hun kommer til at få et kæmpestort publikum til maj, for der er rigtig mange kvaliteter her. Desværre siger genren ikke mig så meget, så jeg anerkender kvaliteten, men springer pænt over.

Clara: Jeg er virkelig godt underholdt af årets portugisiske bidrag der henleder mine tanker på mange af de tidligere franske bidrag. Jeg synes sangen er et festlig uptempo pust i en meget lang række af ballader og jeg tror også det er noget der godt kan få Portugal i finalen i år. 

Simon: Det er ikke altid at Portugals bidrag rammer mig, men det her er virkelig fint. En blanding af glad flamenco og cabaret med en karismatisk performer i Mimicat, plus at sangen er på portugisisk gør for mig, at den her bør komme i finalen. Den er i hvert fald i en genre, som i denne semifinale er helt sin egen, og forhåbentlig kan de fine resultater i de senere år for Portugal fortsætte med årets bidrag.

Mikal: Portugal har efterhånden i nogle år stillet op med virkelig gode og spændende sange, som har skilt sig ud fra resten af feltet. Det gør de også i år. Mimicats indslag er super charmerende og humoristisk på den gode måde. Jeg blev med det samme fanget af sangen og sceneuniverset, og jeg knuselsker den mere og mere for hver gang jeg hører og ser den.

Mette: Jeg sætter normalt rigtig stor pris på det unikke, det originale og på kulturelt særpræg. Men jeg kan bare ikke med årets portugisiske bidrag, som jeg får lyst til at skippe, hver gang jeg kommer til den på Eurovision-playlisten. Når det er sagt, så har Mimicat og Ai Coração mange kvaliteter, som kan udløse en finaleplads til maj.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/RIeqh-ZN0dE

Panelet bedømmer Irland: Wild Youth – We are One | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Wild Youth – We are One

Reviews

Daniel: Jeg er helt med på, at det her er en sang, som havde klaret sig bedre for 10-15-20 år siden, men jeg synes, det er enormt gennemført og faktisk virkelig rart at lytte til. Jeg er vokset op da boybands var det helt store hit, og det har sat sine spor – for det her, det kan jeg rigtig godt lide.

Clara: Irlands 2023 bidrag er lidt det der for mig kan kaldes en hverken eller sang. Man bliver hverken provokeret eller engageret. En fin lille popsang, der dog nok ikke kommer til at få den store opmærksomhed hverken i en positiv eller negativ retning. 

Mette: Wild Youth er i mine øjne en kæmpe opgradering fra sidste år og en artist, som det engang så stolte Eurovision-land bestemt kan være bekendt. Ligesom med Letland så vil jeg fremhæve den storslåede arenalyd á la Andreas Johnsons “Glorious”. Bidraget rammer dog ikke helt den samme energi og kvalitet, og hælder for meget mod det anonyme. Derfor risikerer Irland også at blive kørt over af mors traktor (Kroatien), som uanset om folk kan li’ sangen eller ej, vil trække opmærksomhed og få nogle underkæber til at falde.

Simon:  Der er mange bands i år, og der er især mange mandlige bands. Wild Youth lyder som det mash-up der var kommet ud af det, hvis One Direction, Westlife og The Script havde lavet en sang sammen. Det er jo umiddelbart en god kombi, og sangen er rar at lytte til, den taber desværre bare lidt momentum undervejs. En pæn middelsang som kan risikere at blive lidt klemt i rækkefølgen mellem Portugal og Kroatien, som hver især giver en del opmærksomhed ude bag skærmene.

Mikal: Det bliver spændende at se, om Irland får brudt den noget ringe statistik de har. I hvert fald kommer de i år med et ret fint nummer. Der er mange af de der “unge mænd der spiller blød rock”-indslag i første del af første semifinale, og blandt dem synes jeg, at Irland gør det bedst. Sangen har et godt og catchy omkvæd, og bandet er velsyngende.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/WcFRbDF_ZzY

Panelet bedømmer Letland: Sudden Lights – Aijā | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Sudden Lights – Aijā

Reviews

Daniel: Jeg er jo normalt rock-typen, og jeg vil da heller ikke nægte at her er et rigtig fint omkvæd, men Sudden Lights taber mig alligevel hen ad vejen, fordi det simpelthen bliver for kedeligt i længden.

Clara: Sangen fejler som sådan ikke noget og skiftet imellem taktarterne der har en fem deling i verset og en seks deling i omkvædet er i grunden meget godt tænkt. At sangens udvikling er så er minimal er desværre også en realitet, men om Letland kan se frem til en finaleplads kan kun tiden vise, men jeg synes absolut vi har set værre sange fra lettisk side igennem tiden. 

Mette: Denne her har sneget sig ind på mig fra Eurovision-playlisten, og jeg har altid en lille fest under madlavningen eller rengøringen, når Sudden Lights kommer på. (Før Spotify havde man bare lidt bedre styr på, hvad man egentlig lyttede til!). Selvom lyden er en smule dated, så har årets lettiske bidrag noget storslået arenalyd over sig. Jeg er vild med opbygningen: den stigende intensitet og distortede guitarlyd, som så afbrydes af en blid og beroligende vuggevise mod slutningen. Et personligt og meningsfyldt budskab om hvor overvældende det kan være at tage stilling til de ting, der sker i verden. Jeg er i tvivl, om den går rent ind hos Eurovision-seerne, men i mine øjne er Aijā Letlands bedste bidrag siden Heartbeat og Love Injected.

Simon: Det kunne egentlig have været meget fint med starten i break-beat, for det skaber noget opmærksomhed. Den lider bare under, at der skal proppes fire mandlige bands ind i løbet af de syv første sange i denne semifinale, og jeg mangler at der sker lidt mere end der gør. Jeg glemmer simpelthen hvordan sangen går i løbet af den, og det er aldrig et godt tegn hvis man vil have folk til at huske den og i sidste ende stemme på den, så der er points for udførelsen men ikke rigtigt for indholdet.

Mikal: Letlands sang er lidt i kategorien “Gør ingen fortræd”. Det er ikke dårligt, men lidt kedeligt. Dog løfter sangen sig lidt til sidst, hvor sangen slutter af med et stemningsfuldt stykke på lettisk.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/Rp901-yOL5A

Panelet bedømmer Serbien: Luke Black – Samo mi se spava | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Luke Black – Samo mi se spava

Reviews

Daniel: Hvis dette havde været et instrumentalt nummer, havde jeg været helt oppe at ringe – hvilket jeg normalt ikke er over instrumentale numre, og da slet ikke elektroniske. Men alt ved det er bare høj, høj klasse. Altså, alt på nær Luke Black, som jeg simpelthen ikke kan fordrage. Han ødelægger fuldstændig nummeret for mig.

Clara: Bidraget er et meget klassisk Eurovision bidrag for mig at se, med en lille smule kitchness over sig og med en stor dramatisk Sound. Selve melodien er ikke helt god nok i min optik og derfor kan jeg desværre ikke give dem mere end 4. 

Mette: Én af mine helt store favoritter i årets konkurrence. Klaveret og den bærende Synthesizer-lyd går rent ind hos mig. Jeg er vild med Luke’s lettere excentriske optræden, det mørke og dystre show, der understøtter sangen, og så bliver jeg altid glad for et 2 sproget bidrag. Alt går op i en højere enhed med Luke som én af mine absolutte favoritartister i Liverpool.

Simon: Jeg elsker at Serbien er begyndt at sende nogle lidt avantgarde-agtige numre til Eurovision. Sidste år med Konstrakta og i år med Luke Black, som kombinerer den hårde elektroniske sound fra Hátari med et spacy sceneshow og masser karisma, så jeg er solgt. Det gør heller ikke noget, at han er enormt sød og imødekommende når man møder ham, og jeg håber publikum ser det samme, når de skal stemme i denne semifinale.

Mikal: Serbien ser igen i år ud til at komme med et af årets mest spektakulære og interessante sceneshows. Jeg fanges ind af Luke Blacks meget karismatiske fremtræden, og jeg bliver nysgerrig på, hvad budskabet i sangen er. 

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/MK8O_FxNEdA

Video: Polish Eurovision Party 2023 med Reiley, Mae Muller, Vesna m.fl.

Lørdag aften lagde Praga Centrum i Waszava rammerne til Polish Eurovision Party 2023, hvor flere af årets Eurovision-artister optrådte live med deres bidrag, ligesom tidligere ESC-deltagere lagde vejen forbi, herunder Anne Marie David, Krystian Ochman, Senhit, Eye CueSuzy, Slavko og Sunstroke Project. Værter på showet var Poli Genova og Konrad Zemlik.

Vi har samlet videoer med årets Eurovision-deltagere, som optræder ved det polske pre-party herunder.

Hvem synes du gjorde det bedst? Del din mening på Good Evening Europe’s Facebook-side.

Video

Tak til Wiwibloggs for video.

Panelet bedømmer Malta: The Busker – Dance (Our Own Party) | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

The Busker – Dance (Our Own Party)

Reviews

Daniel: For mig bliver det lige dele komisk og creepy, når Dav.Jr. afbryder omkvædet for at stønne “do you wanna dance?” Hvilket er virkelig ærgerligt, for jeg synes faktisk, at det ellers er ret fint udført, det er festligt og så siger man jo aldrig nej til en god omgang sax. Desværre kan jeg ikke koncentrere mig længe nok om de gode ting, før jeg bliver afbrudt af en stønner.

Clara: Første gang jeg hørte sangen fra Malta vidste jeg ikke om det var det gamle tema fra programmet Hit Med Sangen eller en genoplivning af Moldovas Sunstroke Project, men ikke desto mindre var jeg på en måde godt underholdt. Så selvom det måske ikke er den største musikalske præstation, er der for mig at se noget potentiale.

Mette: Vi har set Epic Sax Guy i en del afskygninger i Eurovision efterhånden, og jeg synes ikke, der er ret meget nyt i The Buskers version. Sidste år ville Citi Zēni have os til at spise salat, og i år er The Busker meget fascineret af at gå med sweater og danse.
Når det er sagt, så er det også festligt, funky og humoristisk, hvilket godt kunne afføde en del seerstemmer. Om det kunne være nok til en finaleplads, især når man tager fraværet af jury i semifinalerne med i overvejelserne, er et godt spørgsmål? Jeg tror det ikke.

Simon: Epic Sax Guy anno 2023? Ikke helt, må jeg indrømme, for jeg kan godt sætte pris på en funky sang, der som sådan er catchy nok, men den samlede pakke bliver bare lidt skuffende. Den bliver heller ikke hjulpet af, at den har fået “the death spot” med start nr. 2, og Malta har ikke været begunstiget af mange televotes de senere år. En fin sang til baggrundsmusik, men den løfter sig ikke rigtigt op fra baggrunden og får svært ved at komme i finalen.   

Mikal: Sangen er egentlig ikke decideret dårlig, men noget uinteressant og intetsigende. Der er ikke den store udvikling i sangen, og den funky tone med glad saxofon er set før – bare bedre udført.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/4AZUa0amNXk
Translate »