Vi kender allerede Eurovision Song Contest, American Song Contest fik sin debut i år og Eurovision Song Contest Canada får premiere i 2023. Nu kan vi sige Good Evening Latin America og byde velkommen til seneste skud på Eurovision-stammen, Eurovision Song Contest Latin America.
Argentina, Brasilien, Chile og Mexico var i år blandt højscorerne bedømt på visninger af Eurovision Song Contest-relateret materiale på Youtube, og nu får latinamerika så sin helt egen konkurrence.
Eurovision Song Contest Latin America vil blive produceret af Voxovation’s Christer Björkman, Anders Lenhoff, Ola Melzig, Peter Settman og Greg Lipstone, som også er producere på American Song Contest og Eurovision Song Contest Canada.
I modsætning til American Song Contest, hvor vi i år så stater og territorier dyste mod hinanden, så forventer vi, at det i ESC Latin America bliver lande, som skal dyste mod hinanden.
Hvem deltager i Eurovision Song Contest Latin America?
Latinamerika består (ifølge Wikipedia) af 21 lande, men det er endnu ikke bekræftet, hvorvidt alle lande kommer til at deltage i konkurrencen.
Bedømt ud fra deltagernavnene i American Song Contest, som bl.a. omfattede Michael Bolton, Macy Gray, Sisqo og Jewel, så kunne man også godt forestille sig, at konkurrencen i Latinamerika vil tiltrække verdensstjerner. Nogle af de meste kendte navne er vel nok Ricky Martin (Puerto Rico), Shakira (Columbia), Juanes (Columbia), Daddy Yankee (Puerto Rico), Luis Fonso (Puerto Rica), Camila Cabello (Cuba) samt Jennifer Lopez, Marc Anthony og Gloria Estefan, som også har latinamerikanske rødder. Vi venter i spænding på at høre om én eller flere af disse finder vej til konkurrencen.
Jagten på en egnet værtsby for Eurovision Song Contest Latin America går i gang i de kommende måneder.
Tidligere på ugen oplyste EBU i en pressemeddelelse, at det ikke bliver årets vindernation Ukraine, som kommer til at afholde konkurrencen i 2023. I stedet er EBU i øjeblikket i forhandlinger med den britiske TV-station BBC omkring overtagelse af værtskabet efter Sam Ryders 2. plads i Torino. Vi tager i denne artikel et kig på potentielle Eurovision 2023 værtsbyer.
Læs også: Forhandlinger i gang med BBC – Ukraine kommer ikke til at afholde Eurovision 2023
UK har afholdt Eurovision Song Contest 8 gange tidligere. Første gang var i 1960, hvor UK fik værtskabet efter at Holland havde vundet året før med “Een beetje”, men ikke ønskede at afholde konkurrencen. UK har afholdt Eurovision Song Contest 3 gange i 60’erne, 3 gange i 70’erne, én gang i 80’erne og én gang i 90’erne. Det var i 1998 efter landets seneste sejr med “Love Shine a Light” fremført af gruppen Katrina and the Waves.
Eurovision 2023 kan således blive landets 9. gang som værtsnation.
På nær Eurovision 1972 i Edinburgh, Scotland, så er har konkurrencen kun været afholdt i England, aldrig i Nordirland eller Wales.
Tidligere Eurovision værtsbyer i UK
1960 – London
1963 – London
1968 – London
1972 – Edinburgh
1974 – Brighton
1977 – London
1981 – Harrogate
1998 – Birmingham
Interesserede byer og potentielle venues
Allerede nu har flere britiske byer udtrykt interesse i at afholde Eurovision Song Contest 2023, og flere vil nok melde sig i køen den kommende tid. Der er imidlertid en række krav fra EBU, som skal imødekommes for at komme i betragtning. Nogle af de vigtigste faktorer er:
Nem adgang til international lufthavn
Velfungerende offentlig transport
En indendørs arena med kapacitet til ca. 10.000 personer
“Infrastruktur” som udover selve salen, også gør det muligt at huse Delegation Bubble, Green Room, pressecenter osv.
Hotel kapacitet til både delegationer, artister, presse og fans
Socialt program/events
Passende venues til Euroclub, Blue Carpet/velkomstfest, Eurovision Village osv.
På nuværende tidspunkt er der følgende potentielle Eurovision 2023 værtsbyer
Glasgow – OVO Hydro Arena
Manchester – AO Arena
Liverpool – M&S Bank Arena
Belfast – The SSE Belfast Arena
London -O2 Arena & OVO Arena Wembley
Leeds – First Direct Arena
Aberdeen – P&J Live
Birmingham – Utilita Arena & Resorts World Arena
Cardiff – Millenium Stadium
Edinburgh
Brighton
Wolverhampton
Sheffield
Glasgow, Skotland
OVO Hydro Arena
OVO Hydro Arena i Scotlands største by, Glasgow, har allerede lagt rammer til en fiktiv Eurovision-finale, da stedet husede finalen i Will Ferrell’s Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga.
Arenaen har meget passende et hul i kalenderen fra den 26. april og til 27. maj 2023.
Kapacitet: 14.000 tilskuere
Lufthavn: Glasgow Airport (Skotlands 2. største lufthavn)
We wish @Eurovision could be in Ukraine but understand that in circumstances this isn’t possible.
— Manchester City Council (@ManCityCouncil) June 17, 2022
Liverpool
M&S Bank Arena
Kapacitet: 11.000 tilskuere (nabobygningen lever op til kravene for pressecenter).
Lufthavn: Liverpool John Lennon Airport
M&S Bank Arena har ledig kapacitet det meste af maj 2023 på nær en koncert den 12. maj, som nok kan flyttes for at gøre plads til Eurovision.
Liverpool: The best choice for #Eurovision 2023 ▪️Arena capacity ✅ ▪️Beautiful skyline ✅ ▪️UNESCO City of Music ✅ ▪️Hotel capacity ✅ ▪️Well connected ✈️ ✅ ▪️Hosted MOBOs & MTV Awards ✅ ▪️A city of solidarity and a platform for Ukraine 🇺🇦 ✅ @bbceurovisionpic.twitter.com/38Cs8rr0Z8
“The Eurovision Song Contest is watched by millions of fans around the world and host countries often use the opportunity to promote their countryside, towns and cities beyond the host city limits, so not only would this be a huge opportunity for Belfast, but also for the whole of Northern Ireland to be shown off on the world stage.”
Belfasts grønne parti & byråd
London
02 Arena & OVO Wembley
Lufthavne: Heathrow, Gatwick og Luton
Kapacitet: 02 Arena: 20.000 / OVO Wembley: 12.000
Londoners would welcome Eurovision with open arms.
We’re ready to step up and support Ukraine by hosting a contest that pays tribute to and honours the Ukrainian people, and also celebrates the very best of Britain too. https://t.co/J5ODlcOiuv
— Mayor of London, Sadiq Khan (@MayorofLondon) June 17, 2022
Leeds
First Direct Arena
Kapacitet: 13.000
Lufthavn: Leeds Bradford Airport
Arenaen har kun 1 koncert på plakaten i løbet af maj måned (11. maj), som sandsynligvis kan flyttes for at gøre plads til Eurovision.
🎶💃🕺 Leeds City Council issue statement on bid to host Eurovision 2023 👉 https://t.co/sO4QFqZohB
Edinburgh afholdt senest Eurovision i 1972 og var den første by udenfor London til at afholde konkurrencen. Edinburg har desuden været søsterby med Kyiv i over 30 år.
📣 “I call on the Government and the BBC to provide financial support to enable Wolverhampton and the wider area to reap the benefits of this globally significant event.” pic.twitter.com/by0XRusRKL
Efter KALUSH Orchestra’s sejr ved Eurovision Song Contest (ESC) i maj, har EBU undersøgt mulighederne for at Ukraine kunne afholde næste års konkurrence. Normalt er det vinderen af Eurovision Song Contest, som er værter for konkurrencen det følgende år. Dette forudsætter dog, at visse kriterier kan opfyldes, herunder bl.a. sikkerheden for alle involverede.
I lyset af den igangværende krig efter Ruslands invasion tidligere i år, har EBU gennemført en grundig undersøgelse i samarbejde med både Ukraines TV-station UA:PBC og tredjepartsspecialister. Det skriver EBU i dag i en pressemeddelelse. Eurovision Song Contest er en af de mest komplekse tv-produktioner i verden med tusinder af mennesker, der både arbejder på og deltager i begivenheden. Derfor er 12 måneders forberedelsestid nødvendig.
Efter en objektiv analyse har Referencegruppen for EBU med dyb beklagelse konkluderet, at de sikkerheds- og driftsmæssige garantier, der kræves for, at en tv-station kan være vært, organisere og producere Eurovision Song Contest i henhold til ESC-reglerne, under de nuværende omstændigheder ikke kan opfyldes af UA:PBC.
EBU takker i en pressemeddelelse UA:PBC for deres helhjertede samarbejde og engagement i at udforske alle scenarier i ugerne efter KALUSH Orchestra’s sejr den 14. maj i Torino og deler deres sorg og skuffelse over, at næste års konkurrence ikke kan afholdes i Ukraine. EBU har støttet UA:PBC på tværs af en lang række områder siden invasionen.
Vi vil sikre, at denne support fortsætter, så UA:PBC kan opretholde den uundværlige service, de yder til ukrainerne.
EBU
I overensstemmelse med reglerne vil EBU nu indlede drøftelser med BBC, som er blev nummer 2 i årets konkurrence, om at være vært for Eurovision Song Contest 2023 i UK.
Det er vores intention, at Ukraines sejr vil blive afspejlet i næste års shows. Dette vil være en prioritet for os i vores diskussioner med den potentielle værtsnation.
EBU
Hvor skal Eurovision 2023 afholdes næste år?
Der er flere bud på potentielle værtsbyer for Eurovision Song Contest 2023, herunder bl.a. Manchester, Glasgow og London.
UK har allerede afholdt Eurovision Song Contest flere gange i nedenstående byer:
1960: London (Royal Festival Hall)
1963: London (BBC Television Centre)
1968: London (Royal Albert Hall)
1972: Edinburgh (Usher Hall)
1974: Brighton (The Dome)
1977: London (Wembley Conference Centre)
1982: Harrogate (Harrogate Conference Centre)
1998: Birmingham (National Indoor Arena)
Hvor tror du næste års show skal afholdes? Og regner du med at besøge værtsbyen? Bland dig i debatten på Facebook.
Flere hundrede mennesker deltog i paraden og den efterfølgende koncert, da Aarhus Pride for niende gang gik gennem Aarhus’ gader.
Efter et par år med corona, kunne Aarhus Pride i 10-års jubilæet endnu engang fylde byen med regnbuer, glade mennesker og kærlighed. Det skete lørdag 28. maj med start fra Bispetorvet og afslutning ved Pier 3 (Molslinjens gamle færgeterminal), som denne dag var omdannet til paradeplads med boder, telte og scener med musik og underholdning.
Du kan se alle vores billeder i galleriet herunder:
Bidragene, som deltager i årets OGAE Second Chance Contest er afsløret. OGAE Norway er værter efter KEiiNO’s sejr sidste årmed “Monument”. Årets danske artist er Fuld Effekt.
Det bliver Fuld Effekt, som skal repræsentere de danske farver i fanklubbernes årlige konkurrence, OGAE Second Chance Contest. Det gør de med “Rave med de hårde drenge”, som var en favorit blandt mange fans i Dansk Melodi Grand Prix 2022. Nu har medlemmerne af den danske fanklub så valgt at stemme på Fuld Effekt som Danmarks repræsentant i Second Chance-konkurrencen.
OGAE Second Chance Contest – Fra 14 til 27 deltagere
Herunder kan du se listen over deltagerne i årets OGAE Second Chance Contest, som byder på flere 2. pladser, herunder Voyager fra Australien og Pauline Chagne fra Frankrig. Andre lande er gået med fanfavoritterne, f.eks. La Rappresentante di Lista for Italien og BESS fra Finland.
I første version af listen fremgik det at, at OGAE Ukraine havde valgt Alina Pash. Desværre må Alina ikke deltage ifølge reglerne, fordi hun vandt Ukrianes finale, Vidbir, i år (og senere trak sig). OGAE Ukraine skal således vælge en anden sang til konkurrencen.
Det er værd at bemærke, at deltagernantallet i år er næsten fordoblet. Sidste år deltog 14 og i år er tallet oppe på 27. Det skyldes primært, at mange lande valgte deres artist fra den aflyste konkurrence i 2022 og dermed ikke afholdt en national udvælgelse sidste år.
Det samlede seertal for årets Eurovision Song Contest er nu gjort op, det skriver Eurovision.tv i dag på deres hjemmeside. Den 66. udgave af det europæiske Melodi Grand Prix, som for halvanden uge siden fandt sin vinder i Torino, Italien, nåede i alt 161 millioner mennesker* på de 3 liveshows, fordelt på 34 målte markeder/lande.
Seerandelen for finalen lørdag den 14. maj er steget tre procentpoint i forhold til 2021 til 43,3 %. Konkurrencen var populær blandt det yngre publikum, hvor andelen af 15-24-årige, som så finalen, steg med tre procentpoint i forhold til 2021 op til 56,2 %.
Værtslandet Italien havde sit største publikum nogensinde (siden 2011, da de vendte tilbage til Eurovision Song Contest). Italien oplevede en stigning på ikke mindre end 53% i forhold til 2021 med et gennemsnitligt publikum på 6,6 millioner seere, hvilket tegner sig for 41,9 % af “tv-seningen” i landet.
I en tredjedel af landene (13 ud af 34) så mere end 50% af seerne finalen i Eurovision. Island topper listen med 96,4 % tæt forfulgt af Norge med 89,1 %, Sverige med 81,4 % og Finland med 72,1 %. De øvrige lande, hvor mere end 50 % af det samlede antal tv-seere så Eurovision-finalen, var Armenien, det flamsktalende Belgien, Estland, Grækenland, Litauen, Holland, Spanien UK og Danmark.
Selvom Eurovision-finalen kun havde 529.000 seere i Danmark, så var det alligevel den mest sete tv-udsendelse den uge. Den næstmest sete udsendelse var 1. semifinale, hvor REDDI deltog, som havde 480.000 seere. 2. semifinale, som ikke havde dansk deltagelse, var ikke blandt de 20 mest sete tv-udsendelser, hvilket betyder, at seertallet har været under 280.000.
Spaniens og UK’s succes ved konkurrencen (hhv. 3. og 2. pladsen) blev også afspejlet i deres statistik: begge lande oplevede i år deres højeste seertal det seneste årti. 6,8 millioner seere kiggede i gennemsnit med i Spanien, hvilket er en stigning på 86 % i forhold til 2021, og deres højeste publikum siden 2008. UK havde det største publikum af alle lande i 2022 med 8,9 millioner seere, der fulgte den finalen i Eurovision. Det er en stigning på 20 % i forhold til 2021. Det er første gang i 11 år, at Storbritannien har haft højere seertal end Tyskland, der tidligere havde det højeste publikum.
*Rusland og Ukraine er ikke med i beregningen i år.
Keith, Jim, og DJ Astronaut er klar med endnu en ny sang efter Eurovision hittet “Give That Wolf A Banana”. Sangen har titlen “Space Kelly” og er et cover af “Grace Kelly”, som oprindeligt blev sunget af Mika, som var én af de tre værter under Eurovision i Torino.
Den 19. februar vandt Subwoolfer MGP med “Give That Wolf A Banana”, som senere kom i en speciel Valentins-udgave, “Give That Wolf A Romantic Banana”. Under prøverne i Torino delte de deres version af Dolly Partons “Jolene” med titlen “Turin” og inden finalen kom “Dragma” – Subwoolfers hyldest til Drag bedstemødre, baseret på Justin Biebers “Baby”.
Med “Space Kelly” vender Subwoolfer tilbage til 2007 og et cover af Mika’s vel nok største hit til dato, “Grace Kelly”. Undervejs i sangen kommenterer de bl.a. på de mange teorier om, hvem de er og refererer til nogle af deres Eurovision konkurrenter, men konstaterer dog, at det er sjovere at være gul!
Til slut i videoen drager Keith, Jim og DJ Astronaut retur til månen for at lave ny musik.
Hvem er Subwoolfer?
Der er mange teorier om, hvem der er inde bag jakkesættene og de gulve masker, og også flere gæt på DJ Astronauts identitet. Daniel fra Good Evening Europe lavede allerede i midten af februar et større detektivarbejde, som du kan læse resultatet af herunder.
Læs også: Årets helt store mysterium: Hvem er Subwoolfer?
Til Eurovision hørte man under prøverne den ene ulv tale med en umiskendelig britisk accent. Efter Eurovision har den britiske Eurovision-deltager Sam Ryder pustet yderligere til mistanken ved at fortælle, at han har set Ben Adams med en croissant i Torino.
Ben Adams gav os selv et muligt hint, da han på Norges nationaldag offentliggjorde et billede af sin kone og lille barn, som holder en banan.
Læs ogs: Afsløring? Står TIX bag DJ Astronaut fra Subwoolfer?
Måske leverer ulvene også i den nye sang et lille hint, hvor de bl.a. synger, at de er gamle nok til at være Chanel’s fædre og “Are the wolves 30 or are they more like 45”. Til info så er Chanel (Spaniens repræsentant ved Eurovision i år) 31 år. Kigger man lidt på de “hovedmistænkte”, så kan vi oplyse, at Ben Adams og Gaute Ormåsen er hhv. 40 og 39 år, mens de 2 medlemmer i Ylvis, er hhv. 40 og 43, hvilket ikke helt passer med teorien. Omvendt så er Subwoolfer et 4,5 millioner år gammelt band fra månen, så de kan nå at have mange børn?
I aften kan du se første episode af i alt 8, når DR har dansk premiere på American Song Contest (ASC) – den nye, amerikanske version af Eurovision Song Contest.
Det er svenske Christer Björkman, som sammen med Peter Settman, Anders Lenhoff og Ola Meltzig har overført Eurovision-formatet til USA og udviklet det til det amerikanske tv-marked.
I American Song Contest 2022 deltager 50 delstater, Washington DC og de fem territorier Puerto Rico, Guam, Amerikansk Samoa, Jomfruøerne og Nordmarianerne.
Ialt 56 artister deltager med hver sin nyskrevne sang. Programmet er inddelt i:
5 indledende episoder
2 semifinaler
1 finale.
I de indledende shows deltager 11 stater i hver – på nær ét som har deltagelse af 12.
Værter på showet er Kelly Clarkson og Snoop Dogg.
Fem indledende shows
I hver af de indledende programmer går 4 sange videre til én af de 2 semifinaler. Seerne stemmer tre bidrag videre fra hvert program og en jury vælger det 4. bidrag. I slutningen af showet præsenteres det bidrag, som juryen har valgt at sende videre.
Seerafstemningen fortsætter efter showet og resultatet afsløres i starten af det næste program. Juryen består af 56 personer – en repræsentant fra hver deltagende stat / territorium.
Udover de 20 bidrag som går videre til semifinalerne, vælger juryen 2 såkaldte ”redemption songs”, der på trods af, at de ikke blev stemt videre fra de indledende programmer, alligevel får en chance mere i semifinalerne. Premissen er, at det er de 2 sange, som har fungeret bedst udenfor programmet.
Kendte navne i American Song Contest
Blandt de 56 navne er flere store navne, som er internationalt kendte, herunder især Michael Bolton, Sisqo, Jewel og Macy Gray.
Michael Bolton er en amerikansk popsanger og sangskriver og manden bag kæmpe hittet “How am I supposed to live without you”. Hans musikalske bedrifter inkluderer bl.a. 8 top 10 albums, og to nummer 1 singler på Billboard hitlisterne. Bolton er 69 år.
Sisqo er en amerikansk sanger, sangskriver, pladeproducer, danser og skuespiller, som især har gjort sig bemærket for hittet “Thong Song”.
Macy Gray er en amerikansk R&B og soul singer-songwriter, producer og skuespillerinde, som de fleste husker for hittet “I try”.
Jewel er en amerikansk sangerinde, komponist og skuespillerinde, som har solgt over 25 millioner albums på verdensplan.
Umiddelbart efter finalens afslutning offentliggjorde EBU i en pressemeddelelse, at der havde været såkaldte uregelmæssige stemmemønstre i resultatet fra hele 6 lande. Det vidste en analyse af jurystemmerne afgivet under juryprøven forud for 2. semifinale.
Det drejer sig om Georgien, Montenegro, Polen, Rumænien, San Marino og Azerbaijan, skriver EBU i en pressemeddelelse. Her slås det samtidigt fast, at organisationen aldrig før har set så store uregelmæssigheder i juryens stemmemønstre.
Mønstret, som afslørede de 6 lande, bestod i at fagjuryerne i de seks lande tildelte hinanden markant flere og højere point end resten af de 15 lande, der stemte i semifinalen. Faktisk var fem af disse seks lande rangeret udenfor top 7 af juryer i alle øvrige 15 lande, der stemte i semifinale 2.
I overensstemmelse med konkurrencens afstemningsregler, har EBU sammen med sin samarbejdspartner udregnet en erstatnings pointfordeling for hvert af de berørte lande i både semifinale 2 og i finalen. Disse pointfordelinger er baseret på resultatet af andre lande med lignende stemmehistorik. Man har her taget udgangspunkt i de pots, som landene fordeles i forud for lodtrækningen til semifinaler.
De uregelmæssige jurystemmer blev fjernet og i stedet blev disse erstatningspointfordelinger indsat.
Ethvert brud på reglerne vil blive taget meget alvorligt
EBU tager ethvert forsøg på at manipulere med afstemningen ved Eurovision Song Contest ekstremt seriøst og har ifølge reglerne ret til at fjerne disse stemmer uanset om denne handling påvirker resultatet af afstemningen.
– Stemmeafgivelsens integritet, både fra fagjuryerne i hvert land og seernes stemmer, er essentiel for showets succes. Det er EBU’s pligt over for alle interessenter, ikke mindst de 40 deltagende public service-broadcastere, at sikre at vi kan levere et troværdigt resultat ved slutningen af vores liveshows. Ethvert brud på reglerne vil blive taget meget alvorligt, udtaler EBU i pressemeddelelsen.
De seks landes snyd har dog ikke været udslagsgivende i forhold til, hvem der gik videre til fra semifinalen til finalen.
Galleri: Se hvordan fagjuryen i de 6 lande har stemt
Blandt fans går der desuden rygter om, at den græske jury også var en del af “pagten”, som angiveligt skulle være faldet til jorden, fordi Grækenland som eneste land blev trukket ud til at deltage i første semifinale.
Mykola Chernotytskyi, som er leder af UA: PBC’s bestyrelse, har i dag bekræftet, at den ukrainske TV-station vil gøre sit bedste for at afholde Eurovision Song Contest 2023 i Ukraine. Det sagde han under dagens pressekonference i Lviv, efter at den ukrainske delegation er vendt hjem fra Torino.
Lederen af den ukrainske delegation ved Eurovision Song Contest, Oksana Skybinska, kunne overrække velkomstmappen med dokumenter fra EBU til Mykola Chernotytskyi og dermed officielt sætte gang i forberedelserne til den næste års Eurovision Song Contest.
“Jeg vil gerne lykønske alle med denne sejr. Det er så fantastisk, at Ukraine har vundet Eurovision Song Contest for tredje gang ,og at vi slutter os så meget som muligt til den europæiske familie. Jeg er meget taknemmelig for Kalush Orchestra og deres frontmand, Oleh Psiuk, fordi de har gjort deres bedste for at forberede sig og optræde i denne svære tid. Jeg er uendelig taknemmelig for Oksana Skybinska, lederen af vores delegation, som også overvandt alle disse forhindringer og håndterede alt det organisatoriske og sikrede, at vores præsentation ved Eurovision Song Contest skete på højeste niveau”.
Mykola Chernotytskyi
Foto: UA: PBC (pressemeddelelse)
En vigtig sikkerhedsfaktor i at afholde Eurovision
Mykola oplyste også, at efter afslutningen på dette års konkurrence, vil holdet straks begynde at forberede sig til Eurovision Song Contest i Ukraine.
“Vi oplevede fantastiske seer indikatorer både på tv og på digitale platforme, udsendt af Radio Promin. Nu står vi over for endnu en udfordring – at være værter for Eurovision Song Contest 2023 i Ukraine. Hvis det i andre lande drejer sig om infrastruktur og finansiering, har vi i vores land bestemt også en vigtig sikkerhedsfaktor. Og jeg kan meddele, at vi på fredag starter møder med European Broadcasting Union om at være vært for Eurovision Song Contest 2023”.
Mykola Chernotytskyi
Foto: UA: PBC (pressemeddelelse)
Håber at ESC2023 vil blive afholdt i et fredeligt Ukraine
På dagens pressemøde spurgte journalister bl.a. om mulighederne for at afholde en international sangkonkurrence i landet til næste år, og til det oplyste Mykola Chernotytskyi, at dette spørgsmål var meget mere komplekst end blot et ønske.
”Vi gør vores bedste, og jeg håber, at staten også vil støtte os i at afholde Eurovision Song Contest her. Jeg håber, at Eurovision Song Contest vil blive afholdt i et fredeligt Ukraine. Jeg siger dog endnu en gang, at sikkerhedsfaktoren er vigtig, og den endelige beslutning vil blive truffet sammen med European Broadcasting Union. Det bliver en svær forhandling, det er jeg allerede sikker på nu. Lad mig dog minde om, at selv i 2017, da Eurovision Song Contest fandt sted i Kiev, var der en stor diskussion. For eksempel måtte Ukraine udstede en finansiel garanti på 15 millioner euro. I tilfælde af, at noget går galt, kunne et andet land afholde konkurrencen med disse midler. Derfor er denne problemstilling meget mere kompleks end blot et ønske. Jeg er overbevist om, at vi skal gøre alt vores bedste, for at Eurovision Song Contest vil finde sted i Ukraine”
Mykola Chernotytskyi
Oleh Psiuk, frontmand i Kalush Orchestra, er enig i Mykola’s udtalelse.
Mange lande har allerede tilbudt, at de kan afholde Eurovision Song Contest, hvis det ikke lykkes os. Men jeg håber, at vi kan være værter for Eurovision Song Contest i et lykkeligt, genopbygget og stærkt land”
OLEH PSIUK
På pressemødet fortalte Oleh også om planerne for at sælge vindertrofæet på en auktion for at skaffe penge til Ukraine og den ukrainske hær. Her opfordrede han til at man følger med på gruppens Instagram-profil.
En analyse af jury stemmerne afgivet efter under juryprøven forud for 2. semifinale viser uregelmæssige stemmemønstre i resultatet fra hele 6 lande.
I overensstemmelse med konkurrencens afstemningsregler, har EBU sammen med sin samarbejdspartner udregnet en erstatnings pointfordeling for hvert af de berørte lande i både semifinale 2 og i finalen. Disse pointfordelinger er baseret på resultatet af andre lande med lignende stemmehistorik.
EBU tager ethvert forsøg på at manipulere med afstemningen ved Eurovision Song Contest ekstremt seriøst og har ifølge reglerne ret til at fjerne disse stemmer uanset om denne handling påvirker resultatet af afstemningen.
De lande, sagen drejer sig om, er angiveligt Aserbajdsjan, Georgien, Montenegro, Polen, Rumænien og San Marino. Dette er dog ikke bekræftet af EBU.
Bookmakerfavoritten sejrede natten til søndag i verdens størst musikkonkurrence, Eurovision Song Contest – Det internationale Melodi Grand Prix. Ukraine har siden februar været favorit til at vinde med odds, som var helt nede på 1,33 på dagen for ESC.
Artisten hedder KALUSH Orchestra, som vandt med sangen “Stefania”.
Det er 3. gang Ukraine vinder, siden de debuterede i Eurovision Song Contest i 2003. Senest vandt de i 2016 med Jamala og sangen “1944”.
Pointafgivningen i Eurovision Song Contest var opdelt i 2 dele. Først blev fagjuryernes stemmer afsløret. Her var det UK’s Sam Ryder, der endte på 1. pladsen med Sverige og Spanien i top 3, og Ukraine på en 4. plads.
Juryens resultat
Men da seernes point var uddelt, blev billedet ændret. Ukraine modtog hele 439 point fra seerne. Seernes 2. plads var Moldova, som modtog 239 point og Spanien, som modtog 228.
Den danske jury
I den danske jury sad bl.a. den tidligere Eurovision-artist Rasmussen og DJ Speakr fra Fuld Effekt, der deltog i Melodi Grand Prix i år.
DJ Speakr
Jonas Flodager Rasmussen
Kirstine Stubbe Teglbjærg
Lars Trillingsgaard
Mekdes
Den danske jury gav 12 point til Grækenland- Se alle pointene herunder:
12
Greece
10
Netherlands
8
Portugal
7
Sweden
6
United Kingdom
5
Ukraine
4
Spain
3
Lithuania
2
Switzerland
1
Iceland
De danske seere hav 12 point til Ukraine – Se alle pointene herunder:
Eurovision Song Contest 2022 har fundet sin vinder. Det blev den store bookmakerfavorit Ukraine, som løb med sejren og kunne løfte trofæet natten til søndag tæt på klokken 1.00.
EBU har efterfølgende offentliggjort resultaterne fra semifinalerne.
Semifinale 1 blev vundet af Ukraine med Holland og Grækenland i top 3. Danmark sluttede på en 13. plads med 55 point.
Semifinale 2 ble vundet af Sverige med Australien og Serbien i top 3.
Der er under en 1 time til showtime, og nu er det tid til at komme med vores traditionelle gæt på, hvem der på den anden side af midnat kan løfte trofæet og kalde sig vinder af Eurovision Song Contest 2022.
Årets konkurrence er svær at forudsige, og som det ses af vores Top 10-gæt i artiklen, så ligger flere lande ifølge vores redaktion til en potentiel topplacering.
Ukraine er de klare storfavoritter hos bookmakerne, og har været det siden Rusland invaderede landet den 24. februar. Men faktisk lå Ukraine allerede godt til hos bookmakerne inden krigens start og har ikke været lavere end en 5. plads, siden KALUSH Orchestra bekræftede, at de ville repræsentere Ukraine den 22. februar.
Hvordan vil juryen vurdere den store bookmakerfavorit?
Det forventes, at Ukraine vil blive den store vinder i televoten, hvilket visningstal på den officielle Eurovision-kanal på Youtube også peger i retning af. “Stafania” er i skrivende stund set 4,7 millioner gange, hvilket er over 1,5 million flere end nærmeste konkurrent, som er Serbien.
Læs også: Disse lande dominerer på Youtube – Serbien til tops efter semifinale 2
Antager man, som det har været meget fremme i medierne, at Ukraine vil vinde televoten pga. sympatistemmer, skal man også overveje, hvordan balancen vil være mellem sympatistemmer og stemmer på seernes favoritter. Vil størstedelen af seerne sende en stemme afsted på Ukraine uden at stemme på andre lande? Vil størstedelen stemme på sin(e) favoritsang(e) OG Ukraine? Eller vil størstedelen stemme på sin(e) favoritsang(e) alene?
Den helt store usikkerhedsfaktor må dog siges at være juryen. Hvor højt vil jurymedlemmerne i de 39 deltagerlande rangere det ukrainske bidrag?
Samler man lidt op på stemningen omkring årets favoritter, så er der hos mange fans en opfattelse af, at “Stefania” ikke ville være en oplagt vinder i et andet år. Men vil juryen stemme med hjertet? Eller vil deres vurdering ske 100% udfra et musikprofessionelt perspektiv?
Vi er klogere engang på den anden side af midnat!
Good Evening Europe-redaktionens top 10
Herunder finder du gæt fra en del af vores redaktion. De fik mulighedheden for at lave deres gæt på Top 10 og tilføje et par “boblere” for at gøre det lidt nemmere i et svært år.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Sam Ryder – Space Man
Point: 91 | Gennemsnit: 9,1
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
12
7
7
12
12
7
12
7
5
10
United Kingdom har for første gang, i hvad der føles som evigheder sendt et super velfungerende nummer. Sam Ryders stemme er fantastisk og detaljeret, og hvis de kommer til at skabe et sceneshow som passer til den på en gang storladne og underspillede ballade, så er jeg ikke i tvivl om at de nuværende odds har ret; UK kan blande sig helt i toppen i år.
Clara
I virkeligheden gør UK jo bare alt det, de plejer. En typisk britisk popsang med storladen sanger og en kun lidt for overdrevet tekst. Men der er alligevel skruet lidt på nogle knapper, de er kommet lidt videre fra 90’erne, og tingene spiller bare. Jeg er fan af britisk pop, og det er jeg bestemt også her.
Daniel
Årets sikreste 12-tal fra mig. Jeg er vild med Sam Ryders personlighed, karisma, humør og ikke mindst hans vilde sangstemme. Der er en god grund til, at han er blevet et kæmpe hit på TIK TOK, og jeg håber virkelig, at Sam bliver et lige så stort hit i Eurovision. I år markerer 25-års jubilæet for UK’s sidste sejr. Hvis jeg må bestemme, så slutter resultattørken i år. “Spaceman” er et af årets mest velproducerede og langtidsholdbare sange. Med sine Elton John- og David Bowie vibes, kombinerer “Spaceman” en klassisk 80’er lyd med moderne britisk pop tilsat en tekst, som ikke blot er tankevækkende men også skiller sig ud. Spaceman burde blande sig helt i toppen hos juryen og så håber vi bare, at seerne ikke helt har glemt, hvordan man stemmer på UK?
Listen af talspersoner, om skal uddele juryens stemmer i Eurovision Song Contest 2022 finalen er afsløret. Blandt dem er flere legendariske deltagere, herunder irske Linda Martin og estiske Tanel Padar. Der bliver også gensyn med flere af sidste års deltagere, Junior Eurovision deltagere samt deltagere fra nationale finaler.
Det bliver Tina Müller, som i lighed med sidste år, skal levere det danske 12-tal i aften.
Åbningen starter med billeder fra gaderne i Torino, mennesker der går side om side og klapper, hvorefter musikken starter og folk begynder at synge med på John Lennon’s “Give Peace a chance”. Tonerne fortsætter, når vi kommer vi indenfor i PalaOlimpico til værterne Mika og Alessandro.
Efter “The Sound of Peace”, får vi Laura Pausini på scenen, som leverer et medley af sine store hits og præsenterer et nyt sæt tøj til hver sang. Bandet og baggrunden matcher Laura’s tøj: orange, hvidt, blåt, gult, sort/rødt. Trommer og masser af dansere på scenen, lysshow og fyrværkeri.
Efter Laura’s optræden er vi klar til flagparaden, hvor alle årets deltagere præsenteres. De kommer ind på scenen i startrækkefølgen med deres flag og hyldes af publikum. Der er indlagt små breaks, hvor dansere i ens dragter bl.a. danser med lysstave.
Herefter er vi klar til at høre årets 25 finalesange.
Startrækkefølgen
Start
Land
Artist
Sang
#
1
Tjekkiet
We Are Domi
Lights Off
#CZE
2
Rumænien
WRS
Llámame
#ROU
3
Portugal
Maro
Saudade, saudade
#POR
4
Finland
The Rasmus
Jezebel
#FIN
5
Schweiz
Marius Bear
Boys Do Cry
#SUI
6
Frankrig
Alvan & Ahez
Fulenn
#FRA
7
Norge
Subwoolfer
Give That Wolf a Banana
#NOR
8
Armenien
Rosa Linn
Snap
#ARM
Reklamepause
9
Italien
Mahmood & Blanco
Brividi
#ITA
10
Spanien
Chanel
SloMo
#ESP
11
Holland
S10
De Diepte
#NED
12
Ukraine
Kalush Orchestra
Stefania
#UKR
13
Tyskland
Malik Harris
Rockstars
#GER
14
Litauen
Monika Liu
Sentimentai
#LTU
15
Azerbaijan
Nadir Rustamli
Fade To Black
#AZE
16
Belgien
Jérémie Makiese
Miss You
#BEL
Reklamepause
17
Grækenland
Amanda Georgiadi Tenfjord
Die Together
#GRE
18
Island
Systur
Með hækkandi sól
#ISL
19
Moldova
Zdob şi Zdub & Advahov Brothers
Trenuleţul
#MDA
20
Sverige
Cornelia Jakobs
Hold Me Closer
#SWE
21
Australien
Sheldon Riley
Not the Same
#AUS
Pause: “Volare”
22
UK
Sam Ryder
Space Man
#UK
23
Polen
Ochman
River
#POL
24
Serbien
Konstrakta
In Corpore Sano
#SRB
25
Estland
Stefan
Hope
#EST
Download det officielle Eurovision Song Contest 2022 scorecard
Playliste med de 25 sange i finalen
Interval Acts: De italienske fagter, Måneskin, Gigliola Cinquetti, Mika
Værterne er tilbage og forklarer reglerne, hvorefter afstemningen skydes i gang og vi får aftenens første recap af sangene.
EUROPE! START VOTING NOW!
De italienske fagter
Fokus på de italienske fagter, som er en vigtig del af det italienske sprog. De 3 værter præsenterer et udvalg hvorefter danserne tager over.
Vi får også en lille video fra den internationale rumstation.
Måneskin
Sidste års vindere, Måneskin, optræder med deres nye single “Supermodel” og interviewes af værten Alessandro. Gruppen spiller ikke sidste års vindersang “Zitti E Buoni”.
Herefter skal vi over i greenroom, hvor Mika minder seerne om at stemme, og vi får recap nummer 2. Alessandro promoverer desuden Eurovision app’en og de officielle hashtags “in space” foran en greenscreen.
Gigliola Cinquetti
Laura Pausini introducerer Gigliola Cinquetti, den første italienske vinder af Eurovision Song Contest. Hun optræder med “Non Ho L’étà” fra 1964.
Herefter får vi endnu et afsnit af “Eurovision Confidential”.
Mika
Mika optræder med et medley af sine store hits samt hans nye single “Yo Yo”.
Herefter får vi det 3. og sidste recap af aftenens sange.
Afstemningen
Martin Österdahl bekræfter: You’re good to go!
Juryens stemmer
Resultaterne fra de nationale juryer præsenteres af landets talsperson. fra 1 til 10 point kommer automatisk på scoreboardet, mens de 12 points afgives mundtligt.
Se listen over de 40 talspersoner i juryafstemningen >>
Seernes stemmer
Stemmerne fra de 40 lande afgives samlet pr. land, og vi starter med det land, som har den laveste placering i juryafstemningen.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Malik Harris – Rockstars
Point: 56 | Gennemsnit: 5,6
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
3
12
5
8
7
3
7
1
4
6
Årets tyske sang ligger for mig i en meget hverken eller kategori. Det er hverken god eller dårlig, den er bare vældigt forglemmelig og meget, ind af det ene øre og ud af det andet. Så hvorvidt Tyskland skal se efter et godt resultat i år, tror jeg nu ikke, men efter alt at dømme bliver det ihvertfald ikke ligeså katastrofalt som Jendrik.
Clara
Hands down – dette er årets bedste sang. Jeg er helt vild med denne her. Den moderne singer/songwriter-lyd kombineret med rap, som udvikler sig til noget mere vredt i takt med teksten, og så den super gennemarbejdede tekst. Jeg er helt solgt. Onde tunger vil påstå, at jeg kun elsker denne, fordi det er en linje fra The Office (verdens bedste serie?) som ligger til grund for sangen, og bevares, det hjælper da også på det, men Malik har så meget mere at byde på også. Kom så Tyskland!
Daniel
Der er delte meninger om årets tyske bidrag. Jeg er 100% på den positive side, og synes dette er Tysklands bedste bidrag siden Michael Schulte. En meget personlig sang med et tankevækkende tema, der bygger effektivt op til rapdelen, hvor intensiteten når max. Jeg får et helt sug i maven, mod slutningen og bliver virkelig rørt over Maliks formidlerevne. Tyskland spås igen en bundplacering. Jeg håber virkelig, der sker en overraskelse og Tyskland ryger på venstre side af scoreboardet som fortjent.
Efter de 2 semifinaler havde fundet sine vindere, blev der ved pressekonferencerne trukket lod til, hvilken halvdel de 20 nykårede finalister skal optræde i. The Big 5 trak deres halvdel efter 2. prøven på scenen i PalaOlimpico.
Siden 2013 har deltagerne trukket lod om hvilken halvdel, de skal optræde i. hvorefter det så er tilrettelæggernes opgave at tildele hvert land en startplacering for at sikre et bedre flow i showet og give hvert bidrag de bedst muligheder for at skille sig ud.
Der er dog en enkelt undtagelse til reglen. Værtslandet bliver ikke placeret men trækker deres startplacering. Italien har på forhånd trukket start nummer 9.
Natten til i dag blev rækkefølgen offentliggjort.
Startrækkefølgen i finalen
🇨🇿 Czech Republic: We Are Domi – Lights Off
🇷🇴 Romania: WRS – Llámame
🇵🇹 Portugal: MARO – Saudade, Saudade
🇫🇮 Finland: The Rasmus – Jezebel
🇨🇭 Switzerland: Marius Bear – Boys Do Cry
🇫🇷 France: Alvan & Ahez – Fulenn
🇳🇴 Norway: Subwoolfer – Give That Wolf A Banana
🇦🇲 Armenia: Rosa Linn – Snap
🇮🇹 Italy: Mahmood & Blanco – Brividi
🇪🇸 Spain: Chanel – SloMo
🇳🇱 Netherlands: S10 – De Diepte
🇺🇦 Ukraine: Kalush Orchestra – Stefania
🇩🇪 Germany: Malik Harris – Rockstars
🇱🇹 Lithuania: Monika Liu – Sentimentai
🇦🇿 Azerbaijan: Nadir Rustamli – Fade To Black
🇧🇪 Belgium: Jérémie Makiese – Miss You
🇬🇷 Greece: Amanda Georgiadi Tenfjord – Die Together
🇮🇸 Iceland: Systur – Með Hækkandi Sól
🇲🇩 Moldova: Zdob şi Zdub & Advahov Brothers – Trenulețul
Efter de 2 semifinale shows tirsdag og torsdag har vi i dag taget et kig på, hvor stor interesse der har været for sangene efterfølgende på Youtube. I figuren herunder ses antal afspilninger i skrivende stund. Det skal bemærkes, at sangene fra semifinale 1, incl. de 2 finalister, som blev præsenteret i semifinale 1, har haft 2 dage mere til at opnå sine visninger.
Som ventet ligger bookmakerfavoritten Ukraine på 1. pladsen med 3,3 millioner views. På 2. pladsen har vi lidt overraskende Albanien, som ikke kom videre fra semifinale 1, og på 3. pladsen Moldova med 1,5 millioner visninger.
Ét land, som efter i går er stukket helt af fra konkurrenterne i semifinale 2, er Serbien, som allerede før resultaterne var offentliggjort havde tæt på 10 gange så mange visninger som nærmeste konkurrent. I dag er Konstrakta rundet 1 million afspilninger og ser ud til at blive én af de helt store stemmeslugere i finalen.
I den modsatte ende, så ser det ikke godt ud for Tyskland, som bedømt ud fra interessen på Youtube, måske igen kan se frem imod en bundplacering.
Ukraine, Moldova og Serbien i toppen af seerstemningen?
Et forsigtigt bud bedømt udfra interessen på Youtube er, at Ukraine som ventet vinder seerafstemningen. Derimod ser det ud til at Ulvene fra Norge ikke er helt så populære som forventet og kan blive overgået af Moldova og Serbien.
Lidt overraskende er det også at se de mere stille sange fra Grækenland og Holland ligge så højt. Fra gårsdagens semifinale, der jo som sagt har haft 2 dage mindre til at trække views, så er Polen og Rumænien de 2. g 3. mest sete bidrag. Spanien har også et højt visningstal, hvilket delvist kan forklares med at man kun så en del af showet på TV. Men der er ingen tvivl om, at Chanel er et hit blandt fans.
Lidt iøjnefaldende er det også at se 2 af bookmakernes favoritter UK og Sverige ligge så langt nede på listen.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Mahmood & Blanco – Brividi
Point: 97 | Gennemsnit: 9,7
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
12
3
6
12
12
6
12
12
10
12
Jeg forelskede mig helt grænseløst i Mahmood da han var med med nummeret “Soldi” i 2019, og “Brividi” er absolut ingen undtagelse. Jeg synes det er musikalsk og dragende på en gang, og jeg tror Italien kan ende helt i toppen igen. Måske oven i købet slutte sig til gruppen af I-lande som vinder på hjemmebane, sammen med Irland og Israel.
Clara
Okay, lad mig bare være ærlig: Jeg forstår overhovedet ikke det her. Er der noget, jeg har misset? Det er to mænd, som synger en kærlighedssang til hinanden, og der er masser af inderlighed og følelse, som er fantastisk – men det er altså bare ikke en særligt god sang. Den er bedre live end i studieversionen, men selv to dygtige sangere kan bare ikke redde denne her dybt overvurderede ting.
Daniel
Brividi er et unikt bidrag, som bærer præg af den stolte Sanremo musiktradition. Jeg var ikke vild med Mahmood som solist i 2019, men i samspillet med Blanco slår det gnister. Kemien imellem dem er perfekt, og at sangen fremgøres som en duet, gør noget ved Mahmood, som får en mere mild og likeable attitude. For mig er det her Italiens bedste bidrag siden “Madness of Love” fort 11 år siden. Både jury og tv-seere, tror jeg, står bag “Brividi”, så jeg forstår godt hvorfor bookmakerne forudsiger en rigtig god placering til Italien i år.
Efter aftenens semifinale blev der på et pressemøde trukket lod til, hvilken halvdel de 10 nykårede finalister skal optræde i. Efter at både Big 5 og de 10 finalister fra semifinale 1 havde trukket lod, så var langt den største del af pladserne i 1. halvdel taget, og dermed var mulighederne gode for at trække en af de eftertragtede pladser i 2. halvdel af finalen.
Her til aften åbnede PalaOlimpico igen dørene for et feststemt publikum til årets 2. semifinale. I endnu et flot show skulle 18 lande blive til 10. Sammen med de 10 finalister fra semifinale 1 og The Big 5, deltager 25 lande i årets store finale på lørdag den 14. maj 2022.
De 10 fra semifinale 2 blev:
🇧🇪 Belgium: Jérémie Makiese – Miss You
🇨🇿 Czech Republic: We Are Domi – Lights Off
🇦🇿 Azerbaijan: Nadir Rustamli – Fade To Black
🇵🇱 Poland: Ochman – River
🇫🇮 Finland: The Rasmus – Jezebel
🇪🇪 Estonia: Stefan – Hope
🇦🇺 Australia: Sheldon Riley – Not The Same
🇸🇪 Sweden: Cornelia Jakobs – Hold Me Closer
🇷🇴 Romania: WRS – Llámame
🇷🇸 Serbia: Konstrakta – In Corpore Sano
Finalisterne fra 1. semifinale
🇨🇭 Switzerland: Marius Bear – Boys Do Cry
🇦🇲 Armenia: Rosa Linn – Snap
🇮🇸 Iceland: Systur – Með Hækkandi Sól
🇱🇹 Lithuania: Monika Lui – Sentimental
🇵🇹 Portugal: MARO -Saudade Saudade
🇳🇴 Norway: Subwoolfer – Give That Wolf A Banana
🇬🇷 Greece: Amanda Georgiadi Tenfjord – Die Together
🇺🇦 Ukraine: Kalush Orchestra – Stefania
🇲🇩 Moldova: Zdob și Zdub & Advahov Brothers – Trenulețul
Det lykkedes desværre ikke REDDI at komme videre fra semifinalen på trods af en flot indsats. Men finalen på lørdag kan alligevel få dansk deltagelse. Herunder får du en liste over, hvem du skal holde øje med. Lad os møde de andre danskere i årets felt:
Thomas Stengaard
Thomas deltager i år med sit 6. bidrag i Eurovision-historien. Men inden det kom så langt, begyndte han i en tidlig alder at spille guitar og musik og fik stor succes da han fra 2007 – 2010 var en del af gruppen The Benefits, som både fik en pladekontrakt i USA, og har varmet op for stjerner som Rihanna, Kelly Clarkson og Whitney Houston. I dag er han mere kendt som sangskriver og producer, og har stået bag folk som Peter Belli, Sys Bjerre, Carpark North. I 2014 fik han et kæmpe radiohit med Cisilla og hendes “Vi to datid nu”.
I Eurovision sammenhæng kunne hans karriere ikke være startet bedre, da han i 2013 var én af sangskriverne på Danmarks 3. vindersang “Only Teardrops”. Undetegnede kan godt afsløre, at jeg mødte en meget glad sangskriver kl. 04 på Euroclub efter sejren, og så fik vi lige lidt mere til halsen, og fejrede sejren – en sejr, som han siger han selvfølgelig er stolt af, men ikke vil rangere.
De andre bidrag, Thomas Stengaard har deltaget med, er:
Tyskland: Michael Schulte – ‘You Let Me Walk Alone’ (2018, fik en 4. plads)
Tyskland: S!sters – ‘Sister’ (2019, fik en 25. plads)
Cypern: Elena Tsagrinou – ‘El Diablo’ (2021, fik en 16. plads)
San Marino: Senhit ft. Flo Rida – ‘Adrenalina’ (2021, fik en 22. plads)
I år deltager han for Azerbaijan med bidraget “Fade to Black”, som fremføres af Nadir Rustamil.
Stine Kinck
Dansk/Singalesiske Stine Kinck, som primært befinder sig i pop/RnB-genren, er ikke helt ukendt i grand prix-sammenhæng. Hun deltog i Dansk Melodi Grand prix 2011 med sangen “Hvad hjertet lever af”, som lidt overraskende gik videre til superfinalen. Hun har udgivet eget musik, men er også kendt som korsanger bl.a. for Rasmus Seebach.
Julie Aagaard
Julie Aagaard aka Kill-J har i mange år været en af de mest kendte og anerkendte kvindelige artist og sangskriver på den danske musikscene. Hun har spillet på Roskilde festival og spotfestival, og har udgivet et hav af numre og et album hvor hun forfører folk med sin elektroniske alternative popmusik.
Julie er meget engageret i den danske musikverden og er også bestyrelsesmedlem i DPA (Danske Populær Autorer). Hun tager rundt og mødes med andre kreative folk for at finde ny musik, hvilket også er årsagen til at vi i år både har set hende som sangskriver i Dansk Melodi Grand prix, hvor hun blev nummer 3 med “Let me go” og i Melodifestivalen, hvor hun havde 2 numre med: Angelino med “The End” er desværre ikke kom videre fra delfinalen og “Run To The Hills” til Klara Hammarström, som er blevet et af de mest streamede og populære numre i år fra årets festival og sluttede på 6. pladsen i finalen.
I årets Eurovision har Julie skrevet Malta’s bidrag sammen med førnævnte Stine Kinck, og svenske Dino Medanhodzic, som også er kendt fra Melodifestivalen, hvor han i år havde 2 numre med i finalen. Han er mest kendt som samarbejdspartner og partner til artisten Dotter.
Mads Enggaard
Den sidste dansker i årets felt er Mads Enggaard, der dog ikke deltager som artist, men som stage director for Azerbaijan. Mads har haft mange gryder i kog, når det kommer til Eurovision og sin karriere generelt. Han er professionel sanger og deltog som korsanger for Danmark i Istanbul i 2004 med “Shame on you” og i Oslo i 2010 med “in a moment like this”.
Han fik mere smag for Eurovision, da han i København 2014 blev ansat som assistent viewing room producer for DR. Det vil sige, at det var ham som landene kom ind til efter deres prøver og gav ris, ros og rettelser. Det var så hans opgave at give ønskerne videre til produktionen. Dette job havde han også under Eurovision 2015-2017 i henholdsvis Wien, Stockholm og Kiev.
I sommeren 2017 blev Mads ansat af DR som contest producer, det vil sige, at det var ham der fik opgaven med at finde numrene til Dansk Melodi Grand Prix og få det hele til at se godt ud på scenen. Den opgave havde han i 2 år fra 2018 og 2019, hvor Danmark blev hhv. nummer 9 og 12 i finalen.
I 2019 og 2021 har han ligesom i år haft job som stage director for Azerbaijan. Udenfor Eurovision er Mads kendt som regissør og produktionsmanager på shows som X-factor, Toppen af poppen, Danish Music Awards, Talent, Skjulte Stjerner og folketingsvalg. Så han er en mand med mange talenter.
Vi på redaktionen ønsker held og lykke til alle danske deltagere i semifinale 2.