Forud for showet på i aften kigger vi i krystalkuglen og forsøger at forudsige hvilke sange, der går videre til semifinalen.
Bookmakere, Grand Prix-eksperter og fans har alle deres bud på årets vinder. I denne artikel vil vi kigge på, hvorvidt antal afspilninger på Spotify mon kan give os en indikation af, hvem der kommer videre til finalen i Eurovision Song Contest 2022.
Det skal bemærkes at vi i forhold til antal afspilninger ved flere udgaver af sangen har taget udgangspunkt i den udgave, der er spillet flest gange.
Læs også: Semifinale 1: Her er de aftenens 10 finalister baseret på Spotify streams
Dronningen af Sverige dominerer med 38% af alle afspilninger
Baseret på antal Spotify-afspilninger, så ser det rigtig godt ud for Sveriges Cornelia, som i skrivende stund har fået mere end 17,5 afspilninger på Spotify. Ifølge listen så får hun selskab af Finland, Polen, Belgien, Cypern, Irland, Estland og Tjekkiet, der har en god afstand ned til Serbien og Australien, der ifølge afspilninger snupper en plads blandt de 10. Omkring 10. pladsen er der dog ret tæt konkurrence. Lige udenfor top 10 har vi San Marino og Rumænien.
Land
Afspilninger
%
Sverige
17.664.847
38%
Finland
4.364.159
9%
Polen
3.380.018
7%
Belgien
2.503.851
5%
Cypern
2.489.090
5%
Irland
1.954.095
4%
Estland
1.950.910
4%
Tjekkiet
1.949.111
4%
Serbien
1.605.456
3%
Australien
1.574.586
3%
San Marino
1.554.431
3%
Rumænien
1.411.997
3%
Malta
1.397.081
3%
Israel
777.473
2%
Montenegro
723.163
2%
Nordmakedonien
558.045
1%
Georgien
471.874
1%
Azerbaijan
465.064
1%
GEE-panelet har i årets artikelrække givet point til alle bidrag. Du kan se resultatet i videoen her.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Forud for semifinale 1 igår fik vi måske afsløret identiteten på det første medlem af Subwoolfer. DJ Astronaut er ifølge NRK sidste års norske Eurovision artist, TIX. Det “afslørede” TV-stationen i et klip fra Torino under gårsdagens nyhedsudsendelse.
Der har i flere måneder været masser af spekulation om, hvem der står bag Subwoolfer, hvor fans har studeret og analyseret teamet helt ned til mindste detalje.
Læs også: Årets helt store mysterium: Hvem er Subwoolfer?
Undenfor PalaOlimpico blev TIX i går set tage sin gyldne hjelm af. Han er også blevet spottet i Torino under prøverne sammen med sidste års Eurovision-deltager Efendi fra Azerbaijan, der også selv har delt billeder gående hånd i hånd med den norske stjerne.
This is a REAL news broadcast from Norway's #Eurovision broadcaster NRK.
Is TIX the man behind DJ Astronaut? Is that why he was spotted in Torino with Efendi??? 😱 pic.twitter.com/U39IrE7cfK
Som Wiwibloggs konstaterer i deres artikel om TIX som DJ Austronaut, så er der dog ting, der ikke hænger sammen.
Da Subwoolfer vandt Melodi Grand Prix i Norge, så var TIX – i sin egenskab af sidste års vinder – til stede under afgørelsen, som det ses på screenshottet herunder – på samme tid som DJ Astronaut står sammen med Subwoolfer på scenen.
Ligeledes så blev TIX og Efendi spottet på tilskuerpladserne i salen ved gårsdagens semifinale, hvor Subwoolfer og DJ Astronaut jo var på scenen.
Det kan derfor godt se ud til, NRK prøver at ryste op i spekulationerne og øge opmærksomheden omkring Subwoolfer forud for finalen. De første rygter gik i øvrigt på, at DJ Astronaut var DJ og producer Alan Walker.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
I går fik vi sendt de første 10 lande videre til finalen, og i dag skal de 18 deltagere fra semifinale 2 så på scenen til deres 1. dress rehearsal. Ligesom i mandags, så er det i dag første gang pressen kan se de 18 deltagere fra semifinale 2 live i arenaen i PalaOlimpico, hvor vi på aller tættest hold skal overvære den 1. generalprøve på semifinale 1 (1. dress rehearsal).
Vi liveblogger ud fra TV-billedet fra kl. 15.00.
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Efter aftenens semifinale blev der på et pressemøde trukket lod til, hvilken halvdel de 10 nykårede finalister skal optræde i. Efter at både Big 5 og de 10 finalister fra semifinale 1 har trukket lod, så ser er der stadig mange af de eftertragtede 2. halvdels finalepladser tilbage. Faktisk er det kun Island, Litauen, Grækenland, Moldova og UK, som pt. har sat sig på pladser i 2. halvdel. Mens 10 pladser allerede er opbrugt i 1. halvdel.
Bookmakerfavoritterne fra Ukraine var ét af de lande, som trak 1. halvdel. Om det vil give udslag på deres odds, er endnu uvist.
1. halvdel (endelig rækkefølge endnu ikke fastlagt):
🇨🇭 Switzerland
🇦🇲 Armenia
🇵🇹 Portugal
🇳🇴 Norway
🇺🇦 Ukraine
🇳🇱 Netherlands
🇫🇷 France
🇩🇪 Germany
🇪🇸 Spain
🇮🇹 Italy (nr. 9)
2. halvdel (Endelig rækkefølge endnu ikke fastlagt):
Tirsdag aften åbnede PalaOlimpico dørene for et feststemt publikum til semifinale 1. I et flot show skulle 17 lande blive til 10, og til trods for en flot indsats og en fejlfri optræden lykkedes det desværre ikke de danske piger at sikre sig en finaleplads. Deres præcise placering i semifinalen kender vi først på lørdag efter finalen er afgjort.
Derimod blev det til en finaleplads til begge vores nordiske brødre, Island og Norge.
De 10 finalister blev:
🇨🇭 Switzerland / Marius Bear – Boys Do Cry
🇦🇲 Armenia / Rosa Linn – Snap
🇮🇸 Iceland / Systur – Með Hækkandi Sól
🇱🇹 Lithuania / Monika Lui – Sentimental
🇵🇹 Portugal / MARO -Saudade Saudade
🇳🇴 Norway / Subwoolfer – Give That Wolf A Banana
🇬🇷 Greece / Amanda Georgiadi Tenfjord – Die Together
🇺🇦 Ukraine / Kalush Orchestra – Stefania
🇲🇩 Moldova / Zdob și Zdub & Advahov Brothers – Trenulețul
🇳🇱 Netherlands / S10 – De Diepte
(5) Eurovision Song Contest 2022 – First Semi-Final – Live Show – YouTube
Forud for showet på i aften kigger vi i krystalkuglen og forsøger at forudsige hvilke sange, der går videre til semifinalen.
Bookmakere, Grand Prix-eksperter og fans har alle deres bud på årets vinder. I denne artikel vil vi kigge på, hvorvidt antal afspilninger på Spotify mon kan give os en indikation af, hvem der kommer videre til finalen i Eurovision Song Contest 2022.
Det skal dog bemærkes at antal afspilninger udelukkende er baseret på de tracks, der er en del af Eurovision 2022 albummet.
Ét bidrag dominerer med 30% af alle afspilninger
Baseret på antal Spotify-afspilninger, så ser det godt ud for Holland, Norge, Ukraine og Østrig. Ifølge listen så får de selskab af Portugal, Letland og Grækenland, Litauen, Albanien og Moldova. Omkring 10-pladsen er der dog ret tæt konkurrence.
Land
Afspilninger
%
Holland
14.206.191
29%
Norge
7.579.991
15%
Ukraine
6.398.821
13%
Østrig
5.366.652
11%
Portugal
2.380.719
5%
Letland
2.291.379
5%
Grækenland
2.114.499
4%
Litauen
1.989.661
4%
Albanien
1.352.691
3%
Moldova
1.037.690
2%
Island
972.436
2%
Kroatien
901.274
2%
Armenien
890.731
2%
Danmark
875.533
2%
Schweiz
832.287
2%
Bulgarien
640.544
1%
Slovenien
598.865
1%
Kilde: Spotify
GEE-panelet har i årets artikelrække givet point til alle bidrag. Du kan se resultatet i videoen her.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Prøverne forud for Eurovision 2022 har allerede været i gang i over en uge på scenen i PalaOlimpico. I dag bliver pressen for første gang inviteret indenfor i det aller helligste, nemlig arenaen i PalaOlimpico, hvor vi på aller tættest hold kan overvære den 1. generalprøve på semifinale 1 (1. dress rehearsal).
I dag ser vi for første gang alle bidrag, som de bliver præsenteret i semifinalen, og vil liveblogge ud fra TV-billedet.
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Det er en uge siden, prøverne startede på scenen i PalaOlimpico i Torino og siden da har alle 40 deltagere været på scenen til både deres 1. og 2. runde prøver. Siden i onsdags har pressen kunnet kigge med på prøverne både i pressecentret i Torino og online.
Men hvordan har oddsene udviklet sig over den seneste uges tid? Vi tager et kig på både odds for vinder og på hvilke lande, der kvalificerer sig til finalen fra de 2 semifinaler.
Ukraine bevarer 1. pladsen – UK udfordrer top 3
Kigger man på den samlede stilling hos bookmakerne, så er der ikke mange ændringer at spore i toppen. Ukraine ligger stadig til sejr med odds helt ned til 1,6. Det vil sige, spiller du 100 kr., så vinder du 60 kr. Tror du f.eks. Nordmakedonien vinder Eurovision (det gør du nok ikke, men for eksemplets skyld), så kan du omvendt vinde pengene igen op imod 1000 gange.
Efter UK’s prøve i dag så er stillingen dog på vej til at ændre sig i top 4, hvor UK’s Sam Ryder hos flere bookmakere har overhalet Cornelia Jakobs fra Sverige og nærmer sig Italiens Mahmood og Blanco. Vurderet ud fra de forskellen på odds fra 4. til 5. pladsen, som går fra odds 7-10 på UK og til odds 17-30 på Spanien, så vil vinderen ifølge bookmakernes skulle findes mellem de første 4 i listen.
I top 10 er Grækenland gået 1 plads frem og Polen 1 tilbage, og Serbien er rykket én plads frem og indtager nu 10. pladsen på beholdkning af Australien, som er rykket ned på 13. pladsen.
I bunden er det Litauen, som har oplevet den værste udvikling og er gået 7 pladser tilbage til 2. sidstepladsen.
Se vores liveblog fra The Big 5’s prøver i dag den 7. maj >>
Ændringer fra 29. april til 7. maj
1
Ukraine Kalush Orchestra – Stefania
2
Italy Mahmood & Blanco – Brividi
3
Sweden Cornelia Jakobs – Hold Me Closer
4
United Kingdom Sam Ryder – Space Man
5
Spain Chanel – SloMo
6
+1
Greece Amanda Tenfjord – Die Together
7
-1
Poland Ochman – River
8
Norway Subwoolfer – Give That Wolf a Banana
9
Netherlands S10 – De Diepte
10
+1
Serbia Konstrakta – In Corpore Sano
11
+1
France Alvan & Ahez – Fulenn
12
+1
Portugal Maro – Saudade, saudade
13
-3
Australia Sheldon Riley – Not the Same
14
+1
Finland The Rasmus – Jezebel
15
+2
Cyprus Andromache – Ela
16
-2
Switzerland Marius Bear – Boys Do Cry
17
+1
Belgium Jérémie Makiese – Miss You
18
+2
San Marino Achille Lauro – Stripper
19
-3
Estonia Stefan – Hope
20
+3
Czech Republic We Are Domi – Lights Off
21
-2
Armenia Rosa Linn – Snap
22
Moldova Z. şi Zdub & A. Brothers – Trenuleţul
23
+4
Germany Malik Harris – Rockstars
24
+2
Malta Emma Muscat – I Am What I Am
25
-4
Albania Ronela Hajati – Sekret
26
+3
Latvia Citi Zēni – Eat Your Salad
27
-3
Croatia Mia Dimšić – Guilty Pleasure
28
Azerbaijan Nadir Rustamli – Fade To Black
29
-4
Georgia Circus Mircus – Lock Me In
30
Austria LUM!X & Pia Maria – Halo
31
+3
Israel Michael Ben David – I.M
32
-1
Iceland Systur – Með hækkandi sól
33
+1
Ireland Brooke Scullion – That’s Rich
34
-2
Bulgaria Intelligent Music Project – Intention
35
-1
Denmark Reddi – The Show
36
+3
Montenegro Vladana – Breathe
36
+1
Romania WRS – Llámame
38
Slovenia LPS – Disko
39
-7
Lithuania Monika Liu – Sentimentai
40
North Macedonia Andrea – Circles
Odds på Semifinale 1, Eurovision Song Contest 2022
Der er kun sket én udskiftning på de 10 lande, som bookmakerne tror går videre til finalen fra den første semifinale 1. Letland er rykket ind i top 10 og Østrig er rykket ud. Ukraine ligger stadig til at vinde semifinalen og Grækenland har overhalet Holland på 2. pladsen. Derudover er det Albanien, som har mistet mest terræn blandt de spåede finalister. Ronela har mistet 2 pladser, og er overhalet af både Armenien og Portugal. Der ser desværre ikke så lovende ud for Danmark, som ligger uændret på en 3. sidste plads i semifinalen.
Læs vores liveblog fra semifinale 1 >>
Ukraine
Grækenland (+1)
Holland (-1)
Norge
Armenien (+1)
Portugal (+1)
Albanien (-2)
Moldova
Letland (ny)
Schweiz (-1)
Ukraine
Holland
Grækenland
Norge
Albanien
Armenien
Portugal
Moldova
Schweiz
Østrig
Læs vores liveblog fra 2. semifinale (del 1) her >>
Odds på Semifinale 2, Eurovision Song Contest 2022
I semifinale 2 er der ikke ændret på de 10 lande, som bookmakerne spår en finaleplads. Der er dog sket nogle enkelte interne ændringer. Belgien og Finland er begge rykket én plads ned, mens Estland og Tjekkiet er rykket 1 plads op. Udenfor Top 10 er det fortsat Malta, San Marino og Rumænien, som står parat til at snuppe en finaleplads. San Marino har overhalet Rumænien.
Sverige
Polen
Australien
Estland (+1)
Finland (-1)
Serbien
Tjekkiet (+1)
Belgien (-1)
Cypern
Azerbaijan
Sverige
Polen
Australien
Finland
Estland
Serbien
Belgien
Tjekkiet
Cypern
Azerbaijan
Læs vores liveblog fra 2. semifinale (del 2) her >>
To ulve i jakkesæt, som angiveligt kommer fra Månen og har en forkærlighed for bedstemødre, vandt tidligere på året det norske Melodi Grand Prix. På rekordtid har de skabt et helt særligt univers, som fans fra nær og fjern har taget til sig. I København sidder Danmarks vel nok største Subwoolfer fans. Vi har mødt 11-årige Merle, hendes veninde Molly og hendes mor Christina.
Christina, Merle og Molly har den seneste uge fulgt ekstra godt med i Eurovision-prøverne, som i øjeblikket foregår på scenen i PalaOlimpico i Torino. Det er dog særligt én ud af de 40 artister, som de tre følger tæt, nemlig årets norske repræsentant Subwoolfer.
Subwoolfer består af de 2 ulve, Keith og Jim, som ifølge dem selv til sammen udgør det største band i galaxen og blev dannet for 4,5 milliarder år siden på månen. Med sangen “Give That Wolf a Banana” er de nu klar til at deltage i verdenshistoriens mest prestigefyldte musikevent Eurovision Song Contest 2022.
Subwoolfer kostume til norsk Melodi Grand Prix
Efter at familien sidste år fulgte den norske artist TIX tæt, så valgte de i år at følge med i det norske Melodi Grand Grix helt fra begyndelsen. Allerede da sangene kom ud i Norge, blev Subwoolfer en stor favorit. Christina skyndte sig at følge dem på sociale medier og til stor glæde, fulgte Subwoolfer dem tilbage. Allerede før sangen havde vundet i Norge, gik de i gang med et kreativt Subwoolfer-kostume projekt.
– Vi fik heldigvis god hjælp fra Ditte fra Vesterbro Ungdomsgård, som var sød at hjælpe os på vej, fortæller Merle.
Christina indkøbte alle tingene, der skulle bruges til kostumerne, og pigerne malede og hjalp selv til med at lave dem, når de var i klubben. En lokal syskole hjalp med at sy selve elefanthuerne.
Den længeventede aften, hvor de forhåndskvalificerede finalister skulle optræde live, blev dog udskudt. Undervejs fik ulvene nemlig corona og pigerne måtte vente en hel uge længere på at se ”Keith og Jim” i aktion.
– Endeligt oprandt den store aften for den norske finale og vi sad helt oppe i loftet under den sidste afstemning, fortæller Christina og tilføjer:
– En finale hvor både Tix og Subwoolfer jo optrådte, det var stort! Subwoolfer gik hen og vandt og skal nu repræsentere Norge til ESC 2022 i Torino. Vi tror i øvrigt at Tix kunne have en finger med i spillet med hensyn til Subwoolfers sang. I hvert fald ved vi, at de kender hinanden.
Keith og Jim – et stort hit på TIK TOK og til fastelavn
Til fastelavn i skolen og i klubben valgte Merle og hendes veninde Molly selvfølgelig at klæde sig ud som Keith og Jim. – Der var ikke mange i Danmark, der kendte til de norske ulve, men det kommer de nok snart til, fortæller Merle.
Foto: Privat
For at udbrede kendskabet og hjælpe andre fans med at lave et Subwoolfer kostume, har Merle lavet en YouTube video med opskriften. Videoen er allerede set over 10.000 gange på Tik Tok, og Merle har fået henvendelser fra flere fans rundt omkring i Europa. Subwoolfer selv har også delt billeder og kommenteret på sociale medier og glæder sig over sine Sub Cubs, som deres fans bliver kaldt.
Video: Sådan laver du dit eget Subwoolfer kostume
Bliver nærmest som Juleaften
Subwoolfer har taget Eurovision-fans med storm, men hvad er det egentlig de kan? – De har en enormt professionel tilgang hele dette Eurovision cirkus. De synger godt, de danser godt, de er enormt sjove på sociale medier og til interviews og så er de virkelig gode til PR. Jeg synes, at de har hele pakken, fortæller Christina og tilføjer:
– Som danser (eller tidligere danser) er det altid dejligt at se dansere i Eurovision. Sidst men ikke mindst er sangen jo rigtig godt skruet sammen og en enorm ørehænger. Heldigvis kommer den til at skille sig ud i et år med mange ballader.
Når Christina, Merle og Molly tænker frem mod semifinalen den 10. maj, så er det med forventningens glæde.
– Det bliver nærmest som Juleaften, når Subwoolfer går på scenen den 10. maj. Vi vil kippe både med norske og danske flag. Vi tænker at Keith og Jim junior nok også bliver inviteret, for selvfølgelig skal pigerne være iført deres Subwoolfer-kostumer, fortæller Christina og fortsætter:
– Vi forventer, at Norge kommer i top 10. Helst ser vi jo, at de vinder det hele og vi kommer helt sikkert alle til at stemme på Norge. Merle kan også finde på at snige en stemme eller to Ukraines vej. Danmark håber vi også kommer med i finalen. De danske Reddi-piger har jo en super god energi og dem hepper vi selvfølgelig også på, men vi kan jo ikke stemme på os selv.
Foto: PrivatFoto: PrivatMerle og Molly er klar med kostumet til på tirsdag den 10. maj, hvor Subwoolfer deltager i semifinale 1
Historien bag
Lørdag den 22. marts 1975 blev Eurovision afholdt i Sverige. Dagen efter blev Christina født – nærmest som havde hun hørt sangene aftenen før og ville ud og være med til festen. Eurovision-festen begyndte for Christina som lige knap 5-årig, da Johnny Logan vandt ESC i Holland. Men som 5-årig er man bare aller mest til pingviner på scenen, og Christina blev kæmpe fan af sangen “Le Pa Pa pengouin” fra Luxembourg med tvillingerne Sophie og Magali.
– I 1980’erne sad mange familier hvert år klistret til skærmen og fulgte årets udgave af ESC og det gjorde min familie selvfølgelig også, fortæller Christina.
I 1982 vandt Nicole for Tyskland og Christinas familie sørgede for at skaffe billetter til en koncert i Falkonér salen med Nicole. Det var en kæmpe oplevelse for den dengang 7-årige grand prix-fan. Op igennem 80’erne blev der danset og sunget i skolegården til Hot Eyes (Kirsten og Søren), Tommy Seebach, Stig Rossen og Trax m.fl.
I 1990 begyndte Christina at danse/undervise med Niclas Bendixen på Pejsegaarden i Brønshøj.
– Niclas havde lige været med som danser for Lonnie Devantiers “Hallo Hallo” i Zagreb. Så Melodi Grand Prix blev ved med at hænge ved op mod voksenalderen. Dengang var mange af danserne fra Pejsegaarden med i Melodi Grand Prix, og så blev det jo endnu mere sjovt at følge med, fortæller Christina.
90’erne var ifølge Christina ikke de bedste år rent Melodi Grand Prix-mæssigt, hvis man skal se på det med danske briller. Ét af højdepunkterne var dog, at Dorte Qvortrup Geisling, Merles faster, skrev teksten til “Frøken Fjern” i Dansk Melodi Grand Prix 1992. I år 2000 er det som om at stemningen vender. I 1999 har Christina fået job i TV-Byen og følger med i prøverne. I år 2000 vælger hun at købe billetter til showet i Cirkusbygningen og tager Peter (TV-Lægen, som også er far til Merle) med. Brødrene Olsen går på scenen, og hverken Christina eller Peter er i tvivl om, at vil vinde. Det viser sig jo også, at de vinder hele molevitten i Stockholm. Christina møder Brdr. Olsen nogle dage senere i TV-Byen.
Christina sammen med Brdr. Olsen efter sejren i Stockholm | Foto: Privat
Året efter, i 2001, skal DR og Danmark være vært for Eurovision Song Contest. Det bliver afholdt i Parken. Christina husker at blive ringet op af sin kollega i DR, Morten Løkkegaard, som spørger om hun vil dele blomster ud til værterne af ESC 2001. Værterne var Natasja Crone og Søren Pilmark. Det sagde Christina ja til og var med en tur i Parken. Peter (TV-lægen), som Christina dengang kærestede lidt med, skulle være læge til showet for alle deltagerne. Det var en kæmpe oplevelse at overvære prøver og i det hele taget føle at være med til processen i sådan et kæmpe show. Christina fortæller, at hun to gange i sit liv har skreget så højt, at hendes drøbel blafrede op i ganen. Den første gang, var da Signe fra ”Rollo og King” kom på scenen i Parken under deres optræden og den anden gang var i 2010, da Peters og hendes fælles datter, Merle, blev født på Rigshospitalet.
Lille Merle kom til verden og hun skulle vise sig, at blive en lille ny Eurovision-fan. Allerede inden Merle blev 1 år, blev hun fanget af Jedward fra Irland. Tvillingerne sprang rundt på scenen og Merle dansede med i den røde sofa i stuen. I 2013 blev der ivrigt fløjtet og trommet med fra hjemmet på Vesterbro, da Emmelie vandt for Danmark. Efter par uger efter Eurovision i 2014 skulle Peter skulle lave et interview til et radioprogrammet Cafe Hack med Søren Dah, hvor Basim også var der. Som det ses af billedet var det en meget generelt Merle, som mødte den danske Eurovision-deltager.
Foto: Privat
Den nu 11-årige pige sidder lige nu og ser You Tube videoer med Alexander Rybak fra 2009 og Verka Serduchka fra Ukraine 2007. Faktisk ligger både Norge og Ukraine højt på Merles Eurovision-liste. Der bliver kigget en ekstra gang på hende i klassen, når hun forespørger om de må høre ”Fairytale”.
Hjemme på gaden på Vesterbro er det efterhånden blevet en tradition at Merle og Molly, som er barnebarn af Peter Viskinde og kommer fra en musikalsk familie, ser Eurovision sammen med Christina. Sidste år gik de alle all-in på Fyr og Flamme og 80’er looket. Efterfølgende er det også blevet til to koncerter med Fyr og Flamme.
Foto: Privat
ESC 2021 bød også på den faldne engel med solbriller fra Norge. Sangen ”Fallen Angel” blev Molly og Christina vældig glade for, og herefter er de alle 3 blevet store fans af Tix. Merle elsker de fleste af hans ellers lidt udskældte (i Norge) russelåter.
Christina fortæller, at de altid hører Tix samt Merles udvalgte Eurovisionsange i bilen. Merle har til og med fået en penneven fra England, der ligesom Andreas Haukeland (Tix) også har Tourette syndrom. Nico på 10 år sendte Merle merchandise til hendes fødselsdag og til januar skal de mødes med ham og familien til den store Tix familiekoncert i Oslo.
Foto: Privat
– I det hele taget har vi fået rigtig mange venner fra hele verden igennem Tix fanklubben. Det har virkelig været en sjov rejse at være på, slutter Christina af.
Landene i The Big 5 har i formiddag været på scenen til deres anden rehearsals, og efterfølgende skulle der traditionen tro trækkes lod om startplaceringerne i finalen.
Siden 2013 har deltagerne trukket lod om de skulle synge i første eller anden halvdel af finalen, hvorefter det så er tilrettelæggernes opgave at tildele hvert land en startplacering for at sikre et bedre flow i showet, så der ikke er flere sange i samme genre lige efter hinanden.
Der er dog en enkelt undtagelse til reglen, og det er værtslandet, som på forhånd har trukket deres startplacering. Derfor vidste vi allerede, at det ene Big 5-land – Italien – ville synge som nummer ni. De sidste fire lande blev fordelt med tre sange i første halvdel af finale, mens britiske Sam Ryder – som kravler op blandt de absolutte favoritter efter dagens prøve – var den heldige, der synger i sidste halvdel.
De sidste lande trækker lod umiddelbart efter semifinalerne, og den endelige finale-rækkefølge offentliggøres fredag før finalen.
Prøverne forud for Eurovision 2022 har allerede været i gang i en uge på scenen i PalaOlimpico. I onsdags blev dørene åbnet til pressecentret i Torino, hvor ca. 500 journalister fra mere end 100 lande over de kommende dage rykker ind for at dække eventet. Derudover har EBU i lighed med sidste år givet yderligere 1000 journalister adgang til det virtuelle pressecenter, hvor de åbne prøver såvel som pressekonferencer kan følges virtuelt.
Vi er på Good Evening Europe både til stede i det fysiske pressecenter og i det virtuelle, og vil vil hver dag frem mod den 14. maj opdatere dig med liveblogs, interviews, video og nyheder.
I dag skal vi se finalisterne (The Big 5) på scenen for 2. gang.
Sådan forløber 2. runde af de tekniske prøver
Når artisterne og deres team ankommer til venue, ligger der et fastlagt program for dem. Første land på scenen ankommer i dag 9:00 og er færdige kl. 11.30, hvorefter der sandsynligvis er planlagt interviews for artisten.
Detaljeret program:
Ankomst til venue / Hår og makeup (45 minutter)
Backstage området (15 minutter)
2. tekniske prøve på scenen (20 minutter)
Første prøve på scenen (30 minutter)
Viewing Room for evaluering af prøven (20 minutter)
Pressekonference (20 minutter)
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Vladana – Breathe
Point: 71 | Gennemsnit: 7,1
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
10
2
6
5
6
10
8
12
7
5
Montenegro stiller i år op, med en af mine favoritsange i årets konkurrence, jeg synes Vladana har en fantastisk styrke i sin stemme, og har på mange måder den samme power som “Proud” som Nordmakedonien sendte i 2019, som jeg også var vild med. Jeg synes omkvædet er fængende, og hang fast i mit hoved efter første gennemlytning, som for mig er en rigtig god kvalitet i en Eurovision sang. Hvis det hele fungerer ligeså godt live, er det helt klart et nummer som jeg vil stemme på.
Clara
Hver gang jeg lytter til Montenegros sang, bliver jeg glad for den – og hver gang jeg bliver bedt om at forholde mig til den, har jeg glemt at den eksisterer. Jeg kan meget godt lide delen, hvor Vladana synger “The air is what i breathe”, men jeg synes også, at den har enormt mange forglemmelige steder, som gør sangen ret anonym og meget middle-of-the-road.
Daniel
En fin lille Balkanballade, som dog ikke kommer helt i mål efter min mening. Jeg er vild med musikken og “Breathe”-delen, men ville ønske man var gået lidt mere all-in på Balkanballade og arbejdet lidt mere med teksten. Det bliver meget lige ud ad landevejen. Jeg er også lidt bekymret for live-versionen efter at have hørt Vladana synge live. Men en stor stjerne i min bog til Montenegro for at bidrage til diversiteten i årets bidrag.
Prøverne forud for Eurovision 2022 har allerede været i gang i 6 dage på scenen i PalaOlimpico. I onsdags blev dørene åbnet til pressecentret i Torino, hvor ca. 500 journalister fra mere end 100 lande over de kommende dage rykker ind for at dække eventet. Derudover har EBU i lighed med sidste år givet yderligere 1000 journalister adgang til det virtuelle pressecenter, hvor de åbne prøver såvel som pressekonferencer kan følges virtuelt.
Vi er på Good Evening Europe både til stede i det fysiske pressecenter og i det virtuelle, og vil vil hver dag frem mod den 14. maj opdatere dig med liveblogs, interviews, video og nyheder.
I dag skal vi se de sidste lande fra semifinale 2 på scenen for 2. gang.
Sådan forløber 2. runde af de tekniske prøver
Når artisterne og deres team ankommer til venue, ligger der et fastlagt program for dem. Første land på scenen ankommer i dag 9:00 og er færdige kl. 11.30, hvorefter der sandsynligvis er planlagt interviews for artisten.
Detaljeret program:
Ankomst til venue / Hår og makeup (45 minutter)
Backstage området (15 minutter)
2. tekniske prøve på scenen (20 minutter)
Første prøve på scenen (30 minutter)
Viewing Room for evaluering af prøven (20 minutter)
Pressekonference (20 minutter)
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Prøverne forud for Eurovision 2022 fortsætter på scenen i PalaOlimpico. Efter dagens åbne prøver, er dørene til arenaen, hvor The Big 5 i øjeblikket har deres første prøver, nu lukket for pressen. Som vi tidligere har fortalt, så foregår første runde prøver som noget nyt i å bag lukkede dører, hvor hverken onsite- eller online presse har adgang. Derfor kan vi kun viderebringe de billeder og TIK TOK-videoklip, som EBU offentliggør.
Videomateriale på TIK TOK
Videomateriale fra første runde af prøverne offentliggøres eksklusivt på TikTok:
Hvert TIK TOK-klip har en varighed på max. 90 sekunder og består af:
Artisternes forberedelse backstage
Første reaktion når de kommer ind på scenen
Video fra prøven
Et kort interview efter prøven
Foto: Nathan Reinds / EBU
Sådan forløber 1. runde af de tekniske prøver
Når artisterne og deres team ankommer til venue, ligger der et fast skemalagt program for dem. Første Big 5-land land på scenen ankom i dag 14:15 og er først færdige kl. 19.00, hvorefter der kan være planlagt online interviews med forskellige medier.
Detaljeret program:
Ankomst til venue og sikkerheds instruktion (30 minutter)
In-ear monitor prøve backstage (30 minutter)
Backstage området (15 minutter)
Første prøve på scenen (30 minutter)
Viewing Room for evaluering af prøven (20 minutter)
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
Krystian Ochman – River
Point: 81 | Gennemsnit: 8,1
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
8
7
7
10
10
8
10
5
6
10
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Polen har haft det relativt svært i Eurovision, og der skal da også kigges langt efter de gode placeringer. I år tror jeg dog vi kan forvente, det bedste polske resultat i mange år, sangen er velfungerende og velsunget og jeg tror vi kan se frem til, om ikke andet, så ihvertfald en placering på venstre side af scoreboardet i finalen, som jeg absolut forventer, at Polen kvalificerer sig til i år.
Clara
Det overraskede mig meget, da Polen pludselig lå helt i top hos bookmakerne midt i februar. Da jeg hørte River første gang, kunne jeg godt se, at Polen havde fat i noget rigtig fint, men var også glad for at se, at oddsene hurtigt blev justeret. Beatet i omkvædet gør River til en af de bedre ballader i år, men videre interessant er den altså heller ikke. Endnu en omgang middle-of-the-road for mig.
Daniel
Polens bedste bidrag siden…. Ja måske DET bedste polske bidrag nogensinde. River skiller sig ud på både melodi, tekst og vokal. Som et et vandfald (eller en flod) bygger den op til en storslået afslutning med masser af power og følelse. Melodien har af uvisse årsager en stor genkendelighed allerede første gang, og hele nummeret er omgivet af en slags mystik, som får mig til at tænke på Twin Peaks eller Hazard-videoen (Richard Marx).
Prøverne forud for Eurovision 2022 har allerede været i gang i 5 dage på scenen i PalaOlimpico. I går blev dørene åbnet til pressecentret i Torino, hvor ca. 500 journalister fra mere end 100 lande over de kommende dage rykker ind for at dække eventet. Derudover har EBU i lighed med sidste år givet yderligere 1000 journalister adgang til det virtuelle pressecenter, hvor de åbne prøver såvel som pressekonferencer kan følges virtuelt.
Vi er på Good Evening Europe både til stede i det fysiske pressecenter og i det virtuelle, og vil vil hver dag frem mod den 14. maj opdatere dig med liveblogs, interviews, video og nyheder.
I dag skal vi se de sidste lande fra semifinale 1 på scenen for 2. gang, hvorefter første del af landene i semifinale 2 går på scenen for 2. gang. Sidst på dagen er det The Big 5-landenes tur på scenen for første gang. Disse prøver er lukkede for pressen.
Sådan forløber 2. runde af de tekniske prøver
Når artisterne og deres team ankommer til venue, ligger der et fastlagt program for dem. Første land på scenen ankommer i dag 9:00 og er færdige kl. 11.30, hvorefter der sandsynligvis er planlagt interviews for artisten.
Detaljeret program:
Ankomst til venue / Hår og makeup (45 minutter)
Backstage området (15 minutter)
2. tekniske prøve på scenen (20 minutter)
Første prøve på scenen (30 minutter)
Viewing Room for evaluering af prøven (20 minutter)
Pressekonference (20 minutter)
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i tæller ned til Eurovision Song Contest 2022 med reviews af årets sange og slutter af med vores bud på finalister og resultat.
Som en del af vores optakt til musikfesten i maj har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende uger tæller vi ned til den 14. maj med ét review pr. land. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 10 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen og 1 tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen. For at gøre stemmerne sammenlignelige, så har hvert medlem uddelt 4 af hver karakter mellem 12 og 1 point, dvs. 4×12 point, 4×10 point, 4×8 point osv. I alt har hver jury således haft 232 point at uddele.
WRS – Llámame
Point: 70 | Gennemsnit: 7
Clara
Daniel
Mads
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Silje
Simon
2
5
2
12
12
2
10
10
10
5
Jeg kom i video optakten med Good Evening Europe og Melodigrandprixfans.dk til at udtale, at Rumæniens bidrag minder mig om, når Kefir danser i Jul På Vesterbro. Efter det har en sød følger af bloggen klippet sammen, at Kefir danser til den rumænske sang, og nu er det endnu sværere for mig at tage sangen seriøst. Selvom jeg synes at sangen har god underholdningsværdi, er det nu nok ikke af andre grunde end det
Clara
Jeg er normalt rigtig glad for latin-pop, og det er da heller ikke fordi Rumænien i år er en dårlig sang, men den lider bare lidt under 2022-sygdommen: Middle of the road. Jeg synes, den mangler mere glæde og liv før den kan løftes op på det helt gode stadie. Men altså, det er da fint. Jeg kan godt lytte til den.
Daniel
Årets bedste latino-popsang, årets mest iørefaldende instrumental-del, og et fantastiske omkvæd som sætter sig uhjælpeligt fast første gang. Jeg elsker alt omkring Llámame og bliver i godt humør hver gang, jeg med tyk dansk accent kan synge med på “Hola mi bebé-bé” . WRS leverer et festligt, farverigt og velkoreograferet show, som i modsætning til Israel, der bevæger sig lidt i samme farvand rent genremæssigt, formår at holde koreografien på et niveau, der kan appellere bredt.
Prøverne forud for Eurovision 2022 har allerede været i gang i 4 dage bag lukkede dører på scenen i PalaOlimpico. I dag åbnes dørene endelig i pressecentret i Torino og ca. 500 journalister fra mere end 100 lande rykker ind for at dække eventet. Derudover har EBU i lighed med sidste år givet yderligere 1000 journalister adgang til det virtuelle pressecenter, hvor de åbne prøver såvel som pressekonferencer kan følges virtuelt.
Vi er på Good Evening Europe både til stede i det fysiske pressecenter og i det virtuelle, og vil vil hver dag frem mod den 14. maj opdatere dig med liveblogs, interviews, video og nyheder.
Sådan forløber 2. runde af de tekniske prøver
Når artisterne og deres team ankommer til venue, ligger der et fastlagt program for dem. Første land på scenen ankommer i dag 9:00 og er færdige kl. 11.30, hvorefter der sandsynligvis er planlagt interviews for artisten.
Detaljeret program:
Ankomst til venue / Hår og makeup (45 minutter)
Backstage området (15 minutter)
2. tekniske prøve på scenen (20 minutter)
Første prøve på scenen (30 minutter)
Viewing Room for evaluering af prøven (20 minutter)
Pressekonference (20 minutter)
Liveblog
(Indlæser herunder)
—
Husk at vi følger prøverne dagligt fra 30.04 til 14.05 og har folk både i online pressecentret og i det fysiske pressecenter i Torino. Følg med på Eurovision.dk, Facebook, Twitter, Youtube og Instagram.