Godmorgen Malmø! I dag slutter vi sidste runde af de individuelle tekniske prøver af. Vi mangler at se The Big 5 og værtslandet Sverige på scenen for anden gang. Herefter resterer der kun 3 generalprøver, før artisterne er klar til semifinaler.
Læs også: Tilfreds SABA efter 2. prøve: “Jeg kommer til at eksplodere i sand”
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. Good Evening Europe teamet er landet i årets Eurovision værtsby, og fra pressecentret åbner fra i dag lørdag, så er vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, som afvikles i dag.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og video fra prøverne.
Eurovision 2024 prøvedag 8 (04.05.2024)
I dag skal vi have finalisterne på scenen til deres 2. tekniske prøver, hvor hvert land har 20 minutter på scenen. Vi starter dagen med Olly Alexander fra UK og slutter med Italiens Angelina Mango.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Tyskland har en meget svær Eurovision historik, og antallet af sidstepladser er nok ikke noget der er gået forbi manges næser. Jeg tror ikke at årets tyske bidrag kommer til at blande sig i toppen, men i forhold til hvilket rod Tyskland tidligere har været kendt for at sende afsted, kan jeg godt forstå at valget i år er faldet på Isaak, der bidrager med en smule mere stamina og scenetilstedeværelse end de sidste par års artister.
Clara
Tysklands bidrag i år minder mig utroligt meget om Survivors “Eye of Tiger”. Både i stil og udtryk. ISAAKs stemme er sågar næsten identisk med Jim Peteriks. Fin lille sang, og Isaak gør det godt, men jeg tror desværre alligevel, at den vil forsvinde i mængden uden af aftvinge seerne ret mange stemmer. Det sagt, så klæder det nu Tyskland ikke at stille med årets mest uforståelige bidrag.
Mette S
Åh Tyskland, hvornår kommer du med noget ordentligt igen? Jeg så den tyske finale i år, og de havde væsentligt mere spændende sange med end denne her. Isaak synger jo sådan set godt, men sangen er virkelig plain, og kommer ikke rigtig nogen vegne. Det er sådan noget middle of the road-radiovenlig musik som ikke gør nogen fortræd, men som absolut heller ikke begejstrer. Det tegner desværre til endnu en nedtur for Tyskland, og desværre må jeg sige at det er helt fortjent.
Mikal
Da årets tyske sange blev afsløret, måtte jeg lige tjekke en ekstra gang, da RYKs “Oh Boy” kom på, var playlisten stadig i gang? For mig (og en masse andre fans samt bookmakerne) var der ingen tvivl om, at Tyskland her havde årets vinder. Sådan skulle det imidlertid ikke gå – og måske er det stadig skuffelsen, der taler, når jeg ikke kan finde meget pænt at skrive om “Always in the Run”. Isaak kan performe og hans stemme fejler intet. Men jeg tror desværre ikke, han kan rykke ret meget på Tysklands triste statistik de senere år.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Godmorgen Malmø! I går så vi første del af artisterne fra semifinale 2 på scenen for 2. gang, heriblandt SABA, mens The Big 5 og værtslandet Sverige havde sin første prøve. I dag bliver en kort dag med de sidste 7 artister i semifinale 2 på scenen for 2. gang.
Læs også: Tilfreds SABA efter 2. prøve: “Jeg kommer til at eksplodere i sand”
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. De første fra Good Evening Europe teamet er landet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner på lørdag, så er vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og video fra prøverne. Vi opdaterer dagen igennem her på siden.
Eurovision 2024 prøvedag 7 (03.05.2024)
I dag skal vi have de sidste 7 artister fra semifinale 2 på scenen til deres 2. tekniske prøver, hvor hvert land har 20 minutter på scenen. Vi starter med San Marino og slutter med Holland.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Italien har de sidste mange år ligget i mine favoritter til årets Eurovision og i år er bestemt ingen undtagelse. På trods af at jeg personligt gerne havde set at Annalisa med “Sinceramente” havde vundet årets San Remo (og uden tvivl givet Italien en Top 3 placering), synes jeg stadig, at Italien lever op til sin favoritværdighed og leverer solidt og velfungerende popmusik
Clara
Italien leverer årets sommerhit og fedeste samba-sang i feltet. Der vil blive danset til “La Noia” i næste sæson af Vild med dans rundt i hele Europa. Ofte klager vi fans over sange, der er for generiske. Den her sang er egentlig “ensformighed incorporated” og alligevel kan jeg ikke få nok af det pga. de inciterende rytmer og de variationer som en tilhørende dans ville kunne levere og som jeg ser for mig når Angelina Mango fyrer den af. Jeg kunne ønske, at hun medbringer et par latindansere til Malmø til at udføre mit drømmescenarie. Hvis ikke, spår jeg stadig Italien en fin placering, men nok uden for top tre.
Mette S
Midt i 00-erne var der et panelmedlem i de svenske kavalkadeprogrammer, som lavede bedømmelser ligesom dem vi laver her, som nogle gange sagde ”Jeg ser det är bra” – jeg kan godt se at det er godt – og sådan har jeg det med Italiens sang. Jeg kan godt høre, at Angelina synger godt, og at sangen er stilren og har en opbygning. Problemet er bare, at det slet ikke rører ved noget i mig. Jeg er indifferent overfor sangen, synes ikke den er dårlig, men den er bare ikke interessant for mig.
Mikal
Ingen tvivl om, at “La Noia” er catcy, og Angelina både synger godt og leverer en meget autentisk og karismatisk optræden. Men her stopper det også for mig. Jeg er normalt vild med Italiens unikke, stilrene bidrag, som altid skiller sig ud på høj kvalitet. Men i år må Italien og jeg gå hver til sit. Jeg forstår godt, at bidraget er populært, men jeg kommer ikke til at lægge min stemme i Italiens kurv.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
I dag trådte SABA for 2. gang ind på den store scene i Malmø arena, og det var en glad og tilfreds Eurovision artist, vi fangede på telefonen på vej til sin optræden på ambassaden senere i aften.
Det er godt og vel 2,5 måned siden, SABA kunne løfte trofæet i DR Koncertsalen og kalde sig for vinder af Dansk Melodi Grand Prix 2024. Siden da har teamet bag arbejdet benhårdt på at optimere og tilpasse SABA’s optræden til den store scene i Malmø Arena.
I mandags var det tid for den allerførste tekniske prøve for det danske team, hvilket var en stor oplevelse for den 26-årige sangerinde:
“Det var overvældende at se scenen for første gang, at opleve den og stå på den”, fortæller SABA og tilføjer: “Jeg synes det gik ret godt, men selvfølgelig er der altid ting, der skal ændres, og det er derfor vi har de prøver”.
I dag klokken 14.00 var det tid for Danmarks 2. individuelle prøve på scenen i Malmø Arena. Ved første prøve har man 30 minutter til rådighed, mens hvert land til 2. prøverne kun har 20 minutter på scenen. Derudover så bliver der offentliggjort 30 sekunders video fra denne prøve.
“Der var en smule mere pres på i dag, fordi man ikke har lige så lang tid og man ved, at det bliver lagt video op. Vi skulle vælge de sekunder vi ville have fra i dag, forklarer SABA og tilføjer: “Det kunne jeg også godt selv mærke på mine nerver”.
Visuel sandstorm – kommer til at eksplodere i sand
Efter prøverne på scenen, så går teamet i viewing room for at se optagelserne og evaluere på prøven. “Det var fedt at se det hele igen og se hvordan det har formet sig efter vores rettelser er blevet tilføjet”, fortæller SABA og forklarer, at der ikke har været behov for de store rettelser:
“Vi har ikke været pressede, selvom man jo ikke har alverdens tid til det. Vi har fået justeret lidt og fundet nogle gode løsninger på de ting, som vi gerne ville have ændret”, forklarer SABA og henviser til, at meget har ligget i kameravinkler.
Et af de elementer, der er optimeret via kameravinkler er det visuelle stunt med projektionen af SABA, som vi har set på de første billeder og video fra prøverne. “Man kommer til at se mig børste sandet af ligefor og ser ikke figuren bag mig, så det kommer til at se ud som om jeg eksploderer i sand”, fortæller SABA og tilføjer “Vi har virkelig fået gang i noget tungrøg, som sammen med lyset skaber idéen om en sandstorm. Jeg tror det bliver ret flot, når det hele går op”.
Fokus på det simple og kontrasten til de øvrige sange
Danmark har fået tildelt start nummer 7 og ligger placeret mellem to uptempo sange, Østrigs Kaleen med “We will Rave” og Armeniens LADANIVA med “Jako”. Det har været en medvirkende årsag til, at det danske team har valgt at holde fast i det simple:
“Vi blev ret hurtigt enige om, at jeg skulle stå alene. Det syntes vi var stærkest”, forklarer SABA og tilføjer: “Der er så mange lande, der har dansere med og jeg er placeret mellem nogle bidrag, hvor der sker rigtig meget, bl.a. Østrig, som er på før Danmark og har et kæmpe danseshow”.
Derfor har det danske team med den internationalt anerkendte koreograf Toniah Pedersen arbejdet på at bevare det simple i showet under opskaleringen til den større scene.
“Der var noget fedt i at trække det helt ind til noget simpelt, hvor vi også fremhæver kontrasten til de 2 lande, som Danmark ligger imellem”, forklarer SABA og tilføjer: “Vi prøver at vende det til noget positivt, at man lige kan få pulsen ned”.
Foto: Sarah Louise Bennett EBUFoto: Sarah Louise Bennett EBU
Jeg har det godt og føler mig klar!
Der er nu kun 3 dress rehearsals tilbage, før SABA skal stå på scenen i semifinale 2 og forhåbentligt sende Danmark sikkert videre til finalen lørdag den 11. maj.
De tidligere udfordringer med in-ears er løst til Eurovision: “Jeg fik støbt mine egne in-ears. Det var noget af det første, vi besluttede os for efter Melodi Grand Prix. Dem har jeg afprøvet til pre-parties og det er blevet rigtig godt, så det er ikke noget, vi har skullet kigge på nu”, fortæller SABA og tilføjer: “Lyden er jeg en del mere tryg ved, end jeg var før”.
Der er alt i alt optimisme i den danske lejr: “Jeg føler mig klar! Der er nogle småting. Både sandet og timingen i forhold til skærmen bagved et nyt for mig. Men det er småting!”, siger SABA.
Foto: Sarah Louise Bennett EBU
I aften skal SABA synge på Ambassaden, lørdag er der Nordic Night-arrangement, og derudover skal SABA deltage i forskellige Eurovision relaterede events i Malmø henover den kommende uge.
I øjeblikket rejser hun frem og tilbage mellem København og Malmø, men på søndag flytter hun til hotellet i Malmø og bliver der den sidste uge under Eurovision.
“I morgen har jeg fri og der skal jeg lave så lidt som muligt”, slutter SABA af.
Vi ønsker SABA verdens bedste fridag i morgen og al mulig held og lykke med resten af Eurovision oplevelsen i Malmø 🙂
Der forventes massive protester mod Israels deltagelse i Eurovision, når konkurrencen i den kommende uge løber af stablen i Malmø. Det betyder også øgede sikkerhedsforanstaltninger, hvor værtslandet har indhentet politiforstærkning fra nabolandene.
Det bliver ikke tilladt at tage palæstinensiske flag med ind i Malmø arena. Det skriver den svenske avis Göteborg posten.
Forbuddet gælder både palæstinensiske flag, skilte samt tøj med krænkende, religiøse eller politiske budskaber. Forsøger man alligevel, vil man blive forment adgang.
På Malmø Arenas hjemmeside fremgår det, at det kun er tilladt at medbringe nationale flag fra de deltagende lande samt prideflaget.
Sikkerhedstjek med metaldetektor og forbud mod tasker
På Malmø Arenas hjemmeside kan man læse reglerne for adgang til arenaen, hvori det fremgår, at Malmø Arena, SVT og de lokale myndigheder er i tæt kontakt med hensyn til alle sikkerhedsspørgsmål. Arrangementsområdet overvåges af vagtpersonale i samarbejde med politimyndighederne. Dette sker gennem kameraovervågning og patruljeringshold. Ved ankomst til arenaen vil alle gæster skulle igennem et sikkerhedstjek med metaldetektor.
En lang række genstande er forbudt at medbringe i Malmø Arena. Det gælder bl.a. tasker (se undtagelser i listen herunder).
Godmorgen Malmø! I dag bliver endnu en spændende dag med masser af artister på scenen i Malmø Arena. Set med rød/hvide briller på så er dagen ekstra interessant, fordi vi skal opleve danske SABA på scenen til sin 2. tekniske prøve. Det sker kl. 14.00.
Derudover får vi også det første indtryk af finalisternes shows, når de går på scenen til deres første tekniske prøver. Sidste land indtager scenen kl. 20.00, så det bliver en lang dag i Malmö Arena.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. Good Evening Europe teamet er landet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og video fra prøverne. Vi opdaterer dagen igennem her på siden.
Eurovision 2024 prøvedag 6 (02.05.2024)
I dag skal vi se første halvdel af artisterne fra semifinale 2 på scenen til deres 2. tekniske prøver, hvor hvert land har 20 minutter på scenen. Vi starter med Malta og slutter med Letland.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Årets britiske bidrag har en skøn 90’er agtig vibe i sit udtryk, som jeg helt køber ind på. At der så er nogle akkorder der leder i en lidt mystisk retning i forhold til hvor man er på vej hen i akkordprogressionen, det kan jeg godt se igennem fingre med, når der overordnet set er meget der fungerer rigtig godt. Ud over det synes jeg at Storbritannien virkelig har forsøgt at oppe sig de seneste år, efter et par meget skuffende resultater.
Clara
Jeg elsker Storbritanniens bidrag i år. I år er de virkelig “Great” Britain! Super fed, melodiøs pop, garneret med lækre bryllupsklokker. Den her sang ligger fast på min playliste og komme til det at gøre det længe. For mig er dette bidrag så vellykket som en grand prix-sang anno 2024 kan være. Pladsen i venstre side af scoreboardet er sikret.
Mette S
Storbritannien er virkelig ved at finde tilbage til de gode gamle dage, hvor man kunne regne med at de kom med sange som havde kvalitet – og det synes jeg også at de gør i år. ”Dizzy” er jo egentlig rimelig enkelt, rent tekstmæssigt, men sammen med et ret lækker lydside er det en sang, som bare er virkelig behagelig at lytte til. Jeg kan godt lide Olly Alexanders måde at synge på. Man kan mærke ham i hans sang, synes jeg, og det er noget jeg sætter stor pris på. Sangen er let at huske med det samme, og har en god vibe.
Mikal
Jeg intet mindre end elsker årets britiske bidrag! Det bedste fra 80’erne (Hej Pet Shop Boys!) kombineret med en moderne lyd, Olly’s charmerende og karismatiske optræden og ikke mindst hans fantastiske vokal! Dizzy er – i mine øjne – måske årets mest langtidsholdbare bidrag, som tåler at blive kørt på heftig replay uden at miste sin appel! jEG KAN LYTTE TIL dIZZY I TIMEVIS OG JEG FORVENTER ET STORSLÅET SHOW FRA DEN MEGET ERFARNE LIVE ARTIST.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Godmorgen Malmø! Vi har nu set alle semifinalisterne på scenen for første gang og i dag, på Eurovisions 5. prøvedag i Malmø Arena, skal vi have hele semifinale 1 på scenen til deres 2. tekniske prøve.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra Good Evening Europe teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og video fra prøverne. Vi opdaterer dagen igennem her på siden.
Eurovision 2024 prøvedag 5 (01.05.2024)
I dag skal vi se alle artisterne fra semifinale 1 på scenen til deres 2. tekniske prøver, hvor hvert land har 20 minutter på scenen. Vi starter med Cypern og slutter med Luxembourg.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Ud over at jeg er en kæmpe sucker for fransksproget popmusik, så synes jeg også at årets franske bidrag har både noget styrke og noget inderlighed på samme tid, som jeg synes er meget klædeligt. Franske ballader som denne har generelt også en flot historik i Eurovision, og hvis det stod til mig, kunne en god live version af denne sang sagtens blande sig i toppen.
Clara
Årets vinder, hvis det står til mig. Je l’aime et je sais exactement pourquoi: Kompositionen er gennemført smuk og melodiøs og når den så er tilsat verdens lækreste vokal, er det bare svært at hamle op med for andre rigtig gode forsøg på at skrive årets popslasker. Det her er uforligneligt. At der så ovenikøbet synges på fransk sætter lige trumf på denne perle.
Douze points pour La France de moi.
Mette S
Man kan falde for megen badutspring og sjove løjer, men når det kommer til stykket, så fornægter kvalitet sig ikke. For mig er Mon amour langt den bedste sang i årets Eurovisionfelt. Jeg forelskede mig i sangen fra første lyt, og det er jo det man i sidste ende helst skal for at sangen er en vinder. Det var den første sang der blev udgivet, men hver gang der er kommet en ny, har jeg bare måttet konstatere, at den ikke kunne slå Frankrig. Det gør jo heller ikke ligefrem noget, at Slimane har bevist, at han også live har en helt overbevisende vokal. Kort sagt, alt andet end en topplacering til Frankrig vil være en kæmpe uretfærdighed.
Mikal
Frankrig giver os årets smukkeste ballade fremført med inderlighed og passion. Slimanes vokal passer perfekt til sangen og vil med garanti gøre sig godt hos juryen. På den negative side synes jeg det franske bidrag er en smule forudsigelig og mangler udvikling. Men jeg tror på et fint resultat til Slimane – og forventer at vi bliver forkælet rent visuelt.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Godmorgen Malmø! Vi er allerede nået til 2. halvdel af 2. semifinale her på 4. prøvedag på scenen i Malmø Arena, hvor vi skal opleve de sidste 8 artister fra semifinale 2 på scenen for første gang. Efter i dag mangler vi altså kun at se The Big 5 og værtslandet Sverige på scenen for første gang.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. Good Evening Europe teamet er landet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.
Eurovision 2024 prøvedag 4 (30.04.2024)
De sidste 8 artister fra semifinale 2 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Letland og slutter med én af bookmakerfavoritterne, Holland. Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.
Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Årets bidrag fra Holland har en kæmpe underholdningsværdi, og hænger også fast i hjernen når man hører den en enkelt gang. Et super klassisk og dog meget anderledes take på en Eurovision sang, og jeg er sikker på, at Holland kommer til at få et ganske glimrende resultat i år. Det er meget anderledes end mange tidligere år, hvor Holland har valgt at repræsentere sig gennem stilfuld country inspireret pop. Dog tror jeg stadig at vi skal se Holland dyste om høje point i år.
Clara
Hollands bidrag er et af den slags, der er mere underholdning og performance end god musik. I Eurovision er der altid numre, hvor man får en stærk fornemmelse af at kunstneren eller kunstnerne er populære i hjemlandet og, at denne faktor har været udslagsgivende for sejren i deres nationale finale. Det skal der også være plads til. Og på en måde er det befriende, at ikke alle lande går hard core efter en topplacering, men hellere vil vise noget af deres folkesjæl. Det gør Joost her. Nummeret er ikke decideret dårligt, men efter min mening for primitivt til at gøre sig gældende i toppen. Jeg tror dog på finaleplads og stemmer fra dem, der værdsætter underholdningen vil forhindre blamagen.
Mette S
Hvis jeg skal være sød ved sangen her, så kan jeg godt høre potentialet for at gå viralt, for det er meget let at afkode sangens budskaber, også selv om den er på hollandsk. Det kommer sikkert også til at se sjovt ud på scenen. Jeg synes bare at det bliver for barnligt. Det bliver for repetitivt for mig, og der er for lidt substans.
Mikal
Rambo Amadeus gav os i 2012 Euro Neuro og nu er Joost Klein klar med Europapa – uden tvivl med et noget større hit- og resultatpotentiale end førstnævnte. Jeg er lidt splittet! på den ene side kan jeg godt værdsætte det skæve, komiske og enormt catchy element, som Joost leverer – og ikke mindst referencerne til mine (MEGET!) unge dage! Hej 2 Unlimited 🙂 På den anden side så bliver det lidt Austin Powers pinligt. Jeg tror bestemt TV-seerne vil sende masser af stemmer i Hollands retning, men tvivler på at juryen viser samme entusiasme.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
SABA har været på scenen i Malmø Arena til sin første tekniske prøve, som følges på af 2. tekniske prøve på torsdag den 2. maj kl. 14.00. Se billeder herunder.
I dag blev spændingen omkring det danske show (delvist) udløst, og de første billeder fra de lukkede prøver i Malmø Arena offentliggjort. Overordnet ligner showet en opskalering og optimering af SABA’s optræden i Dansk Melodi Grand Prix. SABA er iført den karakteristiske hvide dragt med handsker og står på et plateau på scenen. Plateauet er, som SABA også selv har afsløret i et interview med Good Evening Europe, udskiftet med en udgave i glas og uden ben.
Fra en video, som blev udgivet i den forgangne uge, kan man se SABA øve sin optræden. Med sig i træningslokalet har hun en spand med glitter sand. Se video herunder.
På ét af billederne fra dagens prøve ser vi også SABA stå med sand mellem fingrene. Elementet med SABA i lyskeglen og det bankende hjerte, som bliver oplyst, ser ligeledes ud til at være med på scenen i Malmø.
Update: Den korte TikTok video viser en flot visuel sand-grafik med en projektion af SABA bag sangerinden.
The pockets are filled with sand, and she scatters it as part of really beautiful armography routine that mirrors a projected version of Saba on the LED wall behind her. Really simple, but all the more impactful for it
Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).
Første runder tekniske prøve (individuelle) Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv. Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden.
Følg med på Good Evening Europe og få masser at nyt fra Malmø
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra Good Evening Europe teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Godmorgen Malmø! I dag er dagen, hvor vi tager hul på 2. semifinale og dermed skal se danske SABA på scenen for første gang. Det er 3. prøvedag på scenen i Malmø Arena, hvor vi skal opleve de første 8 artister fra semifinale 2 på scenen for første gang.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. Good Evening Europe teamet er landet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.
Eurovision 2024 prøvedag 3 (29.04.2024)
De første 8 artister fra semifinale 2 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Malta og slutter med Armenien Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.
Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Den nordiske folkemusik er altid noget der går rent hjem hos mig. Jeg har været vild med Gåte siden jeg gik på efterskole, og derfor havde jeg allerede super høje forventninger til deres deltagelse. Jeg håber, at Gåte kommer til at levere en super stærk liveperformance, for jeg tror virkelig der er potentiale for, at Norge kunne få endnu en høj placering i år, som så mange gange tidligere.
Clara
Som dansker har man det seneste årti ikke kunnet lade være med at skæve lidt misundeligt til Norge. De tør, hvor andre går modløst mainstream. Norsk folkemusik sunget på norsk. Det er cool, det er anderledes og Europa kan historisk set godt lide nordmændene. Der venter Norge en god aften den 11. maj.
Mette S
Der er virkelig meget godt at sige om Norge. Fedt med blandingen af det nordiske, det metalliske og det elektroniske. Fedt at man godt kan stille op, også med sådan et nummer her, selv om man ikke er helt ung længere. Fedt at det virkelig føles autentisk. Der er sange i år, som jeg er mere til, men jeg håber virkelig på en god placering til Norge.
Mikal
Norge leverer med Ulveham et 100% autentisk bidrag, der på iørefaldende, dragende og visuelt vellykket vis formår at kombinere traditionel norsk folkemusik med en moderne lyd. Det er mystisk, mørkt og som at blive trukket med ind i en storslået norsk middelalder serie. Der er ingen kedelige eller repetitative øjeblikke i “Ulveham”, som fra første øjeblik gør det interessant at lytte med – på grund af den eksplosive opbygning og Gunnhilds exceptionelle vokal. Jeg tror, Norge kan se frem til en topplacering i Malmø.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Godmorgen Malmø! Vi er allerede kommet til 2. prøvedag på scenen i Malmø Arena, hvor det efter lørdagens 7 første lande fra semifinale 1, i dag er tid til at gøre semifinale 1 færdig og se de sidste 8 artister på scenen.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra Good Evening Europe teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.
Eurovision 2024 prøvedag 2 (28.04.2024)
De sidste 8 artister fra semifinale 1 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Islandske Hera Björk og slutter med Tali fra Luxembourg. Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.
Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Det er svært at forholde sig til Israels vinderchancer uden at berøre de geopolitiske omstændigheder landet befinder sig i. Så har man vist ikke sagt for meget. “Hurricane” er en smuk ballade, sunget af en meget dygtig vokalist . Israel var helt sikkert kommet i top fem i år, hvis situationen havde været anderledes. Nu kommer vi i stedet til at opleve et “hvem holder med hvem”-skue, som vil udrulle sig for øjnene af os når nogen giver høje points til Israel og andre slet ingen. Juryen vil formodentlig hjælpe Israel på vej væk fra udmygelsen, men uskønne tilkendegivelser på forskellige måder må vi nok belave os på.
Mette S
Det er virkelig en solid popballade Israel stiller op med. Det kan blive rigtig flot og stemningsfuldt på scenen, tror jeg. Så har Eden Golan en virkelig smuk stemme, hvilket jo virkelig betyder noget med en sang som denne her. Mit aber dabei er, at det måske ikke er super nyskabende. Det lyder lidt som noget vi har hørt før, og det grænser til at blive en smule generisk. Det er dog stadig veludført.
Mikal
En smuk men også noget forudsigelig Eurovision ballade, der trækker på de velkendte elementer, der i årenes løb har vist sig effektive i konkurrencen. Slutningen løfter dog bidraget, og hvis Eden kan levere rent vokalt (det er virkelig hit or miss i forhold til kvalifikation), så bør der falde pæne jurystemmer til Israel. Det er tæt på umuligt at forudsige, hvordan situationen i Israel vil påvirke TV-seernes dom over “Hurricane”, og man kan ikke undegå at være bekymret over Edens sikkerhed og publikums reaktion under hendes optræden.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Hermed et festligt, varmt og spændt velkommen til årets første prøvedag ved Eurovision Song Contest 2024!
Godmorgen Malmø! Vi har ventet længe, men i dag starter prøverne endelig forud for Eurovision 2024. Malmø Arena er klar, artisterne er klar og Good Evening Europe er 100% klar – og vi er som altid tæt på at briste af spænding og begejstring ved udsigten til de næste 2 ugers events i Malmø, før vi skal finde vinderen af Eurovision Song Contest 2024.
Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.
Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.
Eurovision 2024 prøvedag 1 (27.04.2024)
Syv artister fra første halvdel af semifinale 1 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Cypern og slutter med Kroatien. Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.
Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Estland sender i år et klassisk eksempel på et Eurovision nummer, som sagtens kunne komme til at klare sig godt, men som jeg ikke personligt helt forstår. Man kan ikke underkende underholdningsværdien, men hvorvidt det faktisk er et godt nummer, det tror jeg nu jeg lige vil holde lidt igen med at sige. Men fordi det heller ikke er et nummer man glemmer lige med det samme, ender det ikke helt i bund hos mig.
Clara
Jeg dør af grin over den her sang. På den gode måde. For det er tydeligvis en del af formålet med sangen og alt ved den er gennemført skægt og selvronisk: Måden den synges, selve kompositionen og karaktererne i bandet. Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der vil klukle over den her. Samtidigt er der noget mere autentisk og dermed mindre konstrueret over dette bidrag end det finske, som jo egentlig går på scenen med det samme formål. Hvis Estland går i finalen er det pga. humoren og ikke skønsangen eller manglen på samme.
Mette S
Jeg forstår mig slet ikke på, hvad det er man kan se i den her sang. For mig er det mest bare noget råberi oven på et beat og nogle obskure instrumenter. Det er min absolutte sidsteplads i dette års Eurovision.
Mikal
titlen på dette bidrag er for mig ligeså svær fordøjelig som sangen. Det her siger mig ingenting, og selvom den estiske optræden skal appellere til lattermusklerne, så bliver jeg i højere grad irriteret. Ikke fordi jeg konsekvent har noget imod Novelty acts, men på grund af den i mine øjne lave kvalitet på bidraget. Jeg håber ikke Estland tager finalepladsen fra et bidrag, som i højere grad har fortjent det og så håber jeg, at man vender tilbage i vanlig stærk stil næste år.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
Eurovision 2024 prøverne skydes i gang i Malmø den 27. april og fortsætter frem til den store finale lørdag den 11. maj. I dag blev årets scene afsløret, ligesom også de første delegationer netop nu lander i årets værtsby.
Produktionsteamet tekniske prøver har været i gang i Malmø Arena siden den 18. april. Her gik teknikere og produktionsmedarbejdere i gang med at arbejde på den nybyggede scene Malmø Arena for at afprøve lys, rekvisitter, kameravinkler og lyd til alle sangene, som deltager i Eurovision Song Contest 2024. Produktionsteamet arbejder sammen med de enkelte landes delegationer for at perfektionere hver eneste detalje.
Hvert lands scenografi bliver testet af for at sikre en problemfri afvikling og overgang mellem hver sang. Lysdesignere og lydteknikere arbejder desuden tæt sammen med delegationerne for at skabe den ønskede atmosfære og lydbalance. Et andet vigtigt element i moderne Eurovision-shows er pyroteknik, tøris og øvrige specialeffekter, som også skal testes og times. Endelig skal det tekniske team sørge for, at videoprojektioner står skarpt og er koordinerede med det enkelte lands optræden.
Eurovision 2024 scenen er afsløret
I dag var der officiel afsløring af årets Eurovision scene. Teamet bag består af Florian Wieder, Fredrik Stormby, Eirik Røland og Johan Nilsson.
Foto: Simon FalkFoto: Simon FalkFoto: Simon Falk
Florian Wieder – Produktionsdesigner
Florian Wieder er baseret i Los Angeles og München. I løbet af de sidste 30 år har han udviklet de kreative og visuelle koncepter til adskillige store shows, koncerter, turnéer, ceremonier, musik og tv-produktioner verden over. Florian har arbejdet med kunstnere som Beyonce, Adele, Jennifer Lopez, Robbie Williams, U2, Lady Gaga, Rammstein. Han var designer og kreativ producer for syv MTV Video Music Awards (VMA’er), 12 MTV Europe Music Awards (EMA’er) og har designet til Eurovision Song Contest syv gange siden 2011. I 2022 designede han åbningsceremonien til FIFA World Cup i Qatar. Til MTV VMA’erne blev han tildelt en Primetime Emmy/Bedste produktionsdesign.
Fredrik Stormby – Lys- og skærmindholdsdesigner
Fredrik Stormby har med næsten 25 års erfaring arbejdet med koncerter, teater, firmaarrangementer og tv-produktioner. Hans seneste arbejde spænder over flere roller i projekter som ABBA Voyage, Melodifestivalen, Beyoncé’s Renaissance Tour og Eurovision Song Contest 2013, 2016 og med Loreen 2023. Fredrik er en af grundlæggerne af Green Wall Designs, et kreativt studie med speciale i lys, scene og skærmindhold, baseret i Stockholm. Han har en holistisk tilgang til produktionsdesign, der problemfrit integrerer lys-, video- og scenografielementer.
Eirik Røland og Johan Nilsson – komponister for årets musikalske identitet
Som duo har Eirik Røland og Johan Nilsson siden 2016 samarbejdet om at producere musik til spil, tv og andre medier. Tidligere bemærkelsesværdige værker inkluderer RAGE 2 og American Song Contest (NBC). På spørgsmålet om, hvad deres specialer er, siger de, at det handler om at udforske og finde sjælen og identiteten i noget samt røre og formidle et budskab til lytteren. De har specialiseret sig i at komponere adaptiv musik med den teknologi, det indebærer. I Eurovision Song Contest giver det muligheder for at skabe et lydbillede, der bidrager til en mere spændende afstemning.
Årets stand-in prøver har været i gang, hvor lokale kunstnere, f.eks. unge musikere eller studerende, optræder som årets deltagere. Hermed får produktionsteamet mulighed for at perfektionere kameravinkler, overgange og andre visuelle aspekter af showet, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før årets Eurovision-artister selv indtager scenen.
Lørdag den 27. april går årets Eurovision artister for første gang på scenen til deres første prøver. Første og anden runde af de individuelle prøver for alle 3 lande afholdes fra 27. april til 4. maj. Disse prøver afholdes bag lukkede døre og uden adgang for presse og medier. EBU deler små snippets på TikTok, mens videoklip fra anden runde prøver afsløres på de officielle digitale platforme.
Akkrediteret presse og medier kan deltage i den første generalprøve på hvert show:
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Årets belgiske sang er stilren og egentlig et ret godt popnummer. Jeg savner dog en smule større dynamiske udsving og lidt mere udvikling af nummeret, som jeg faktisk synes har et virkelig godt udgangspunkt. Men med det rigtige sceneshow og live vokal, er jeg sikker på, at Belgien nok skal sikre sig en ganske flot placering i år.
Clara
Before the Party’s Over er egentlig en ret gedigen popsang, men den virker lidt tabt i produktionen. Det er en af den type sange det kan gå begge veje for. Hvis Mustii brager igennem og sceneshowet matcher samme dramatiske tone som sangen, kan den efterlade et stort indtryk. Hvis ikke, kan den stå tilbage som en prut i glemslens flod.
Mette S
Der har været en del snak om Mustiis livevokal, men hvis den lyder som i videoen, så har han virkelig en god stemme. Sangen er okay, men også lidt spøjst opbygget. Når man har set klip fra sangen har det ofte været fra den sidste del, men der er altså lidt langt derhen, så faren er, at publikum måske er begyndt at kede sig inden sangen når til den sidste flotte del. Det kan jeg mærke, at jeg i hvert fald gør.
Mikal
Titlen som min favoritsang i Eurovision 2024 er skiftet lidt henad vejen, men ét af de numre som har frekventeret min 1. plads og stadig indtager top 3 er Mustii’s “Before The Party’s over”. En lækker, moderne og velproduceret popsang, der med Mustii’s karisma, mod til at skille sig ud, unikke stemme og den powerfulde opbygning kan være en stærk kandidat til sejr . Hvis Mustii giver lige så meget af sig selv, som vi har set i videoen og til preparties, såvil årets belgiske bidrag ikke gå ubemærket hen. Kæmpe thumbs up til Belgien for valg af artist!
Mette C
Videopanelet bedømmer
https://www.youtube.com/watch?v=CgK4CMoatHo
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Georgien har generelt haft det svært med at finde deres stil og genre i Eurovision, og i år er ingen undtagelse. Et popnummer der lyder som mindst hundrede andre popnumre vi har hørt før. Jeg tror ikke at dette kommer til at blive et nummer vi skal holde specielt meget øje med i årets Eurovision, men kommer formentlig til at forsvinde i mængden.
Clara
“Firefighter” er et af den slags Eurovisionsbidrag, som ikke siger mig så meget personligt, men som ofte ender langt højere i den samlede stilling end jeg havde forudset. Nutsa er en glimrende sangerinde og sangen bliver sikkert spillet på repeat i georgisk radio og på de lokale klubber. Det er dog ikke en, der får så meget gang i mine egen midaldrende danseben. Der skal nok falde nogle gode nabostemmer af til Georgien, så må vi se hvor langt det rækker.
Mette S
Endnu en pastiche på SloMo og især Unicorn, komplet med dancebreak og det hele. Hun synger godt, det må jeg give hende, men sangen kommer ikke rigtig nogen vegne. Starten er meget god, men så bliver det alligevel til alle klicheerne, som står i kø.
Mikal
På papiret en lidt generisk og klichéfyldt popsang, som vi har hørt så mange gange før. Men Nutsa kan med sin stærke stemme og performance gen være nøglen, der sikrer Georgien adgang til finalen for første gang siden 2016. Jeg forestiller mig, at vi får lige dele Hari MAta Hari og SloMo på scenen i Malmø – om det er nok kan kun tiden vise.
Mette C
Videopanelet bedømmer
https://www.youtube.com/watch?v=UJoCDjntghc
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
San Marino klarer sig overordnet set meget dårligt i Eurovision, og jeg er overbevist om, at i år ikke kommer til at være nogen undtagelse. Nummeret mangler sammenhæng og performancen får mig til at tænke, at de prøver at gøre noget skævt og anderledes bare for at gøre det, og ikke fordi der er en kunstnerisk eller performancemæssig ambition bag.
Clara
What am I looking at? dette bliver ikke året hvor San Marino kaster fordums dårlige præstationer af sig! Den gakkede rock performance er bedre repræsenteret ved andre lande. Det her er der noget amatøristisk og ugennemført over. Jeg griner ikke og jeg stamper ikke foden rytmisk i gulvet til det her. Jeg stirrer bare vantro på den optræden. Det virker som det nummer, der blev hevet med i den nationale finale for at peppe showet lidt op, men som ingen havde set vinde. Det gjorde den så, men endestationen for den overraskelse bliver semifinalen.
Mette S
Det her er i en genre, som virkelig ikke taler til mig. Med fare for at lyde som en endnu mere gammel mand end jeg er i forvejen, så bliver det en omgang larm. Liveudgaven fra Una Vocce var rimelig miserabel, nok som resultat af en blanding af dårlig produktion, dårlig mikrofonteknik og en forsanger som mistede pusten undervejs. Det lyder bedre på den indspillede version, men det gør stadig ikke noget for mig.
Mikal
San Marino har de senere år haft en af de længste udvælgelser i Europa. I år med auditions, 5 semifinaler, en second chance og en finale. Ser man bort fra kvaliteten på landets seneste Eurovision bidrag, så kunne en sådan udvælgelse godt have skruet ens forventninger lidt i vejret. Men jeg har igen måttet placere San Marino i Button 5. 11:11 virker i mine øjne både outdated, rodet og umelodisk uden skyggen af et memorabelt omkvæd. Der skal mere end en farverig og energisk optræden til at give San Marino en finaleplads i Malmø. Jeg savner Valentina og Serhat!
Mette C
Videopanelet bedømmer
https://www.youtube.com/watch?v=aMzrmyGR-X4
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes
“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonenmed afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.
Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.
“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). 13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Ganske fin melodi og en fin akkordprogression, men ikke noget som giver mig de helt store håb for en topplacering. Letland har med en sejr tilbage i 2002 ikke den mest overvældende Eurovision historik, og i år bliver nok heller ikke året hvor vi skal se Letland blande sig i toppen.
Clara
I år er året hvor Letland i bogstaveligste forstand har fundet melodien. “Hollow” er en pivlækker, udtryksfuld ballade sunget til perfektion af Dons. Den giver mindelser til Arcade af Duncan Laurance og vil appellere til lige præcis det publikum, der elskede den. Jeg tror Letland skal belave sig på topplacering i år.
Mette S
Det er sjældent, at vi fra Letlands side ser de her sange, hvor det er den gode stemme, der er med til at drive værket – og det synes jeg virkelig at vi får i år. Dons er virkelig behagelig at lytte på, og så kan jeg heldigvis også godt lide sangen. Min anke i forhold til sangen er, at der måske ikke er den store udvikling i sangen, men jeg er stadig meget positiv over for sangen.
Mikal
Letland flyver lidt henover hovedet på mig, og jeg frygter at det samme sker, når stemmerne skal afgives i semifinale 2. Dons er en dygtig sanger og “Hollow” en fin ballade, som passer godt til Dons vokal. Men sangen er også meget forglemmelig i en semifinale fyldt med uptempo sange og humor bidrag. For mig mangler der noget gennemslagskraft hos Dons. man skal kunne mærke, hvad han synger – Der skal f.eks. meget mere power og mimik på, når han synger “It’s killing me slow”. Men jeg håber det bedste for LEtlands fine ballade.
Mette C
Videopanelet bedømmer
Om afstemningen: I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.
I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: – Aleksander Pagels – Asger Bach Holst – Clara Amalie Singerholm Christiansen – Daniel Nitz Andresen – Mette Christensen – Mette T. Svendsen – Michael Thygesen – Mila Kovalj – Morten Kaiser – Nicole Nitz Andresen – Simon Falk – Zakarias de los Reyes