Saturday, November 16, 2024
Home Blog Page 30

BREAKING: EBU udelukker Rusland fra årets Eurovision

OPDATERING: EBU har fredag eftermiddag besluttet at udelukke Rusland fra årets Eurovision Song Contest:

The EBU has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest.
The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.

Statement fra EBU

Resten af denne artikel er skrevet før EBUs officielle statement


For Rusland og Ukraine har det nok ikke været deltagelsen ved årets Eurovision i Torino, der har stået øverst på dagsordenen efter Ruslands invasion af Ukraine i går. Men der har naturligvis været efterfølgende diskussion, om Rusland overhovedet skulle have lov til at deltage ved årets Eurovision, hvilket EBU i første omgang ikke ville tage stilling til.

Allerede tidligere torsdag havde SVT’s direktør, Hanna Stjärne, opfordret EBU til at ændre standpunkt og udelukke Rusland:

EBU bliver nødt til at tænke anderledes. Jeg har sympati med grundtanken om Eurovision som et apolitiskt arrangement. Men situationen i Europa er ekstremt alvorlig med Ruslands invasion af Ukraine. Det overskrider alle grænser. Vi har opfordret EBU til at ændre holdning og kommer til at følge udviklingen nøje

Hanna Stjärne, direktør Sveriges Television

Senere torsdag var den tidligere Eurovision-kommentator, Ole Tøpholm, også ude med en hård kritik af EBU i BT:

Jeg har aldrig før argumenteret for, at nogen lande skulle smides ud. Alle lande på trods af stridigheder skal have lov at være med i Eurovision, netop fordi det har til formål at samle, men nu er den røde linje klart overtrådt, og der er ingen undskyldning længere.

Ole Tøpholm, mangeårig Eurovision-kommentator for DR
Ole Tøpholm. Foto: Per Gade Gyldenkærne/DR

Årets deltagere fra et af de baltiske lande, nemlig Citi Zēni fra Letland, var også ude i går og anmode om Ruslands udelukkelse:

Senere samme aften fulgte DR trop:

Hos DR finder vi det forkert, hvis Rusland skal deltage i Eurovision, som situationen er nu. Det er DR’s holdning. Og den kommunikerer vi til EBU. Vi er i løbende dialog med dem.

Gustav Lützhøft, ledende redaktionschef for Dansk Melodi Grand Prix
Gustav Lützhøft. Foto: DR/Bjarne Bergius Hermansen

I dag har den norske TV-station, NRK, fulgt trop med sine skandinaviske kolleger:

NRK har givet et tydeligt råd til EBU om at Rusland ikke kan deltage i årets Eurovision Song Contest som følge af invasionen af Ukraine. Samtidig er dette en medlemsorganisation som har brug for noget tid til at forankre en beslutning. Vi har fuld tillid til at EBU vil komme frem til en rigtig afgørelse

Thor Gjermund Eriksen, direktør NRK
Thor Gjermund Eriksen. Foto: NRK

Senere på dagen er islandske RÚV også kommet med samme opfordring:

Vi har været i kontakt med vores nordiske kolleger, som deler vores bekymringer om situationen i Ukraine. Det er vores alles opfattelse, at det ikke vil fungere for Rusland at deltage i Eurovision under disse omstændigheder.
Jeg har fuld tro på, at EBU vil tage dette seriøst og ansvarligt.

Stefán Eiríksson, radiodirektør RÚV

Den finske TV-station, YLE, vil ikke sende en artist til Eurovision, hvis Rusland får lov at deltage:

Yle forsvarer altid det vestlige demokrati, retsstaten, ytringsfriheden og den menneskelige værdighed. Yle kan ikke deltage i et arrangement, hvor Rusland, som åbenlyst har angrebet disse værdier, kan bruge et af Europas mest kendte mærker til at fremme sine egne interesser. Jeg håber, at EBU vil handle i overensstemmelse med sine værdier her.

Ville Vilén, direktør for Creative Content and Media Unit, YLE

Også den hollandske TV-station, AVROTROS, der var en af arrangørerne af sidste års Eurovision, mener at Rusland bør udelukkes:

Personligt og også som direktør i Avrotros vil jeg ikke længere tie stille…. Jeg opfordrer andre lande til også at udtale sig og anråbe EBU om at fratage Rusland dets medlemskab af EBU, hvilket betyder de ikke kan deltage i Eurovision i Torino.

Eric van Stade, direktør AVROTROS
Statement fra AVROTROS. Foto: Twitter

Senere fredag har den danske kulturminister på vegne af regeringen udmeldt, at de vil lægge pres på EBU for at udelukke Rusland:

Netop fordi Eurovision er grundlagt med værdier om inklusion, forståelse og diversitet, så vil det være helt forkert, hvis man tillader, at en nation, der lige har invaderet et frit demokratisk europæisk land, så kort tid efter kan stå ved det fælles europæiske Melodi Grand Prix og repræsentere selvsamme nation. Det strider netop mod de værdier, Eurovision har.

Ane Halsboe-Jørgensen, kulturminister (S)
Ane Halsboe-Jørgensen, kulturminister. Foto: regeringen.dk

Good Evening Europe’s egen Clara Amalie Christiansen, der har en kandidat i musikvidenskab og har skrevet speciale om Rusland og Ukraine i Eurovision, mener det vil være et hårdt slag for Rusland, hvis de bliver udelukket fra Eurovision:

Det er enormt vigtigt for et land som Rusland at være med i Eurovision, og de bliver ikke glade for at blive ekskluderet.
For mange lande, særligt i det tidligere Sovjetunionen, ser man Eurovision som en unik mulighed for at vise sit land og kultur frem for omverden og måske give resten af Europa netop dét indtryk af ens land, man ønsker at vise dem – og den mulighed vil russerne ikke miste

Clara Amalie Christiansen, GEE’s ekspert om Rusland og Ukraine
Clara Amalie Christiansen

GEE-panelet 2022: Patrick Dorgan – “Vinden suser ind” (DMGP 2022)

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 1, Patrick Dorgan og “Vinden Suser ind”.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022).
Vi offentliggør panelets gennemsnit samt top de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.

Patrick Dorgan – “Vinden suser ind”

Gennemsnit: 6,78 point

Daniel Mette
Michael
Riikka

Vi ved, Patrick Dorgan er en gudsbenådet sanger, så med det in mente er der gigantisk gåsehuds-alarm i det sidste minut af denne her. Denne sang er vokset stort hos mig, og jeg forventer, den får hele armen i Boxen, så tårerne triller hos hele familien kakkelbord. Det kan blive aftenens helt store oplevelse! 

Daniel

Jeg har stået på Plænen i Tivoli og skrålet med på hits som ‘Painkillers’ og ‘Marylin’ og blev yderst begejstret ved nyheden om Dorgan’s deltagelse i Melodi Grand Prix 2022. Selvom han med “Vinden Suser ind” viser en ny side af sig selv, så er bidraget lynhurtigt blevet ét af de numre, jeg vender tilbage til igen og igen.
Den melankolske stodder, som Dorgan kalder sig, går lige i hjertet på mig, og jeg tror den smukke, melankolske sang vil sætte gang i følelserne, og som kollega Daniel siger det, give gåsehud hos rigtig mange seere. Især den storslåede afslutning forventer jeg mig meget af med et stort live publikum i BOXEN.
Den rigtige staging kombineret med Dorgans stærke stemme og nærvær kunne godt udløse en Top 3-placering, men der er hård konkurrence.

Mette

Det er formentlig feltets stærkeste vokal, som Patrick Dorgan besidder. Sangen minder mig lidt om f.eks. Breathing fra 2009, og det er absolut en kvalitet. Til gengæld synes jeg måske teksten bliver lige rigeligt hjerte/smerte, og det er jo faren ved at skrive på dansk. Jeg ved ikke om den kan løfte sig i top 3, men jeg er sikker på det bliver flot og smukt i Boxen.

Simon

DMGP reviews 2022 – stilling

Conf3ssions – Hallelujah – Gennemsnit: 9,00
Fuld Effekt – Rave med de hårde drenge – Gennemsnit: 8,44
Patrick Dorgan – Vinden suser ind – Gennemsnit: 6,78
Der Var Engang – En skønne dag – Gennemsnit: 3,56

Her er startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022

Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022 er klar. Den fremgår af DR’s app “DR Grand Prix”, som du allerede nu kan downloade til din mobil. Det er også her, du kan være med til at stemme på dine favoritsange fra den 28. februar, altså hele ugen op til Melodi Grand Prix.

Fra Dorgan til Juncker

Melodi Grand Prix 2022 bliver indledt med Patrick Dorgan’s “Vinden suser ind”, mens Juncker får lov til at slutte showet i Boxen af med sin “Kommet for at blive”. Du kan se hele startrækkefølgen nederst.

Bookmakernes favorit, Conf3ssions, starter som nummer 2, bookmakernes 2. plads, REDDI, starter som nummer 7, mens Fuld Effekt, som ifølge bookmakerne også ser ud til at avancere til superfinalen, starter som nummer 4.

ÅrstalArtist og sangStartnummer
2021Fyr og Flamme – Øve os på hinanden6
2020BEN & TAN – Yes2
2019Leonora – Love is forever9
2018Rasmussen – Higher Ground3
2017Anja – Where I am4
2016Lighthouse X – Soldiers of Love6
2015Anti Sociale Media – The Way you are7
2014Basim – Cliche love song8
2013Emmelie de Forest – Only Teardrops8
2012Soluna Samay – Should’ve known better9
2011A Friend in London – New Tomorrow10
2010Chanée & Nevergreen – In a Moment like this6
Vindere siden 2010 og deres startposition | Kilde: Wiki

Hvis man kigger på hvilke startnumre, de seneste års vindere har sunget fra, så er der ikke umiddelbart en klar “vinderposition”. Siden 2010 har en sang med startnummer 8 eller 9 vundet 2 gange, mens startnummer 1 og 5 aldrig har udløst en sejr. Det er dog kun i 2020 og 2021, at man har haft en finale med 8 sang mod 10 sange tidligere, så sammenligningen baserer sig ikke på det samme grundlag.

Man kan slå fast, at hovedparten af vinderne kommer fra en position over midten. Men om hønen eller ægget kommer først, er vanskeligt at udlede. Stemmer seerne på de sange, der står i frisk erindring, placerer DR de sange, som de har en fidus til mod slutning – eller er vi ude i en kombination?

Baseret på teorien om, at sangene som starter i sidste halvdel af showet, har en større chance for sejr, så giver startpositionen REDDI et ekstra skub på vejen, hvis man alene kigger på bookmakerfavoritterne.

I år er der imidlertid den usikkerhedsfaktor, at DR åbner for afstemningen allerede mandagen før showet, og at vi ikke ved:

  1. hvor mange der er opmærksomme på, at app-afstemningen er i gang
  2. hvor mange der vil stemme via app’en, FØR de har set showet
  3. hvor stor en fanskare de forskellige artister har og i hvilken omfang, de får aktiveret fansene i løbet af afstemningen

Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022

DMGP startrækkefølgen 2022 - Melody Grand Prix
Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022 | Foto: DR Grand Prix app

San Marino: Achille Lauro vinder Una Voce per San Marino

San Marino er et af de lande, som få regner med, når der tales om favoritter til Eurovision-sejre. Mikroputstaten har blot været i finalen tre gange med en 19. plads i 2019 som bedste resultat.

Lørdag aften afholdt sanmarinesisk tv stor finale for at finde den sang, som forhåbentlig kan forbedre deres rekord i Eurovision Song Contest, som nærmest afholdes på hjemmebane, i år.

Det blev italienske Achille Lauro, som skal optræde i sit hjemland knap 450 km nordvest for San Marino ved Eurovision Song Contest 2022 med sangen “Stripper”.

Achille Lauro var én af ti specielt inviterede i kategorien ‘Etablerede artister’, som sammen med 10 nye artister udgjorde deltagerfeltet. Sejren i Una Voce per San Marino kommer blot 2 uger efter, han måtte tage tomhændet hjem fra Sanremo Festival i Italien. Achille prøvede også lykken i Sanremo i 2019 og 2020.

Vinderen af Una Voce per San Marino blev fundet i en ren jury afstemning, hvor bl.a. danske Susanne Georgi (Me & My), der repræsenterede Andorra i Eurovision 2009, var blandt dommerne.

Resultatet af Una voce per San Marino

Nye artister
– Aaron Sibley – “Pressure” (nummer 3 + vinder af nye artister)
– Alessia Labate – World Falls Down”
– Camille Cabaltera – “Move ’em Like You Never Did”
– Elena & Francesco – “Nothing Can Blow Me Out”
– Kurt Cassar – “Tears of Gold”
– Maria Chiara Leoni – “Tiramisù”
– Mate – “DNA”
– Vina Rose – “Sweet Denial”
– Sebastian Schmidt – “Running”

Etablerede artister 
– Francesco Monte – Mi Ricordo Di Te (Adrenalina)
– Burak Yeter & Alessandro Coli – More Than You ? (nummer 2)
Cristina Ramos – Heartless Game
– Valerio Scanu – Lo Credo
– Ivana Spagna – Seriously In Love
– Matteo Faustini – L’ultima Parola
– Tony Cicco, Deshedus & Fortis – Sono un Uomo
– Fabry & Labiuse ft. Miodio
– Achille Lauro – Stripper (vinder)

Malta sender Emma Muscat til Torino

Efter to år uden finaleplads valgte Malta i 2019 at lade østatens X-factor danne grundlag for udvælgelsen af landets Eurovision-repræsentant. Selvom både Michela Pace og Destiny opnåede pæne resultater i finalen, valgte maltesisk tv i år at gå tilbage til en “rigtig” grand prix-udvælgelse, og den blev afholdt lørdag aften.

Efter en semifinale torsdag samt uddeling af wildcard blev 22 sange kogt ned til 17 finaledeltagere, som lørdag aften skulle kæmpe om retten til at repræsentere Malta i årets Eurovision Song Contest.

Vinderen blev den 22-årige singer/songwriter Emma Muscat og sangen “Out of Sight”, som er skrevet af Antonio Caputo, Emma Muscat, Gabriel Rossi, Lorenzo Santarelli og Marco Salvaderi.

22 sange deltog i Maltas udvælgelse MESC og resultatet blev fundet i en kombination af jury (50%) og seerafstemning (50%). Emma Muscat vandt hos både juryen og seerne.

Polen: Forhåndsfavoritten Krystian Ochman er klar til Eurovision 2022

Lørdag aften har Polen afholdt deres nationale finale, Tu Bije Serce Europy, for at finde deres repræsentant ved årets Eurovision Song Contest.

På forhånd har den polske finale været imødeset af mange, da Polen pludselig for et par uger siden strøg til tops hos bookmakerne som vinderfavoritter. Siden har oddsene justeret sig en smule, men med Krystian Ochman i spidsen som den helt store favorit, har Polen stadig ligget stabilt i top 10 hos bookmakerne.

Det blev da også Krystian Ochman og sangen “River”, der vandt Tu Bije Serce Europy, og dermed skal forsøge at få Polen med i Eurovision-finalen for første gang siden 2017, hvor Kasia Mos fik en 22. plads.

Guilty Pleasure fra Kroatien? Mia Dimsic vandt Dora 2022 og er klar til Eurovision

Sidste år var Kroatien blandt de helt store samtaleemner blandt internationale Eurovision-fans, da Albina med sangen “Tick Tock” formåede at være i top 10 hos både seere og juryer, men alligevel missede kvalifikationen til Eurovision-finalen.

Denne aften skulle Albinas efterfølger findes ved det stort anlagte show Dora 2022 i Kroatien. Her blev det til en sejr til forhåndsfavoritten Mia Dimsic, som dermed er klar til Eurovision 2022 i Torino, hvor hun skal forsøge at få kvalificeret Kroatien til Eurovision-finalen for første gang siden 2017, hvor Jacques Houdek tog en 13. plads.

Du kan høre årets kroatiske Eurovision-sang her:

Slovensk pizza i Torino: LPS er klar til Eurovision

Slovenien er et af de lande i Eurovision-sammenhænge, som ikke er blandt de mest succesfulde. Faktisk er slovenerne ikke kommet i top 10 siden 2001, hvor de fik en syvendeplads i Parken – deres hidtil bedste resultat i konkurrencen.

I år valgte slovensk tv en reel maraton-udvælgelse til dette års EMA, som startede allerede 29. november med en række dueller, som kunne kvalificere sange til semifinalerne. Semifinalerne blev afholdt de sidste to lørdage, og denne aften var de så endelig klar til finalen i årets EMA.

Det blev LPS der kunne trække sig sejrrigt ud af årets udvælgelse med sangen “Disko”. LPS står for Last Pizza Slice, hvilket er et meget passende navn til et band, som skal repræsentere Slovenien i årets Eurovision Song Contest i Torino.

MGP Norge 2022: Subwoolfer tager sejren i Melodi Grand Prix 2022 og repræsenterer broderfolket i Torino

Efter fire delfinaler og Sistesjansen, var vi i aften nået til den spændende finale i Norsk Melodi Grand Prix 2022. Ikke helt uventet blev det Subwoolfer der tog sejren, og dermed skal de repræsentere Norge ved Eurovision Song Contest 2022 i Torino.

I forhold til sidste år var der en lille ændring i finaleafstemningen, hvilket betød at top 4 blev udråbt af dem der fik flest stemmer, og derefter blev der udråbt 2 sange, som gik direkte i en Guldduel. Det var de to grupper NorthKid og Subwoolfer, der endte med at duellere om sejren, som Subwoolfer gik sejrrigt ud af.

Læs også: Eurovision Song Contest 2022 – Deltagerlande, datoer og udvælgelse

Afstemningen sluttede for kort tid siden, og den gav følgende resultat:
1: Subwoolfer – “Give That Wolf a Banana”
2: NorthKid – “Someone”
Top 4: Sofie Fjellvang – “Made Of Glass”
Top 4: Elsie Bay – “Death of Us”

Finalisterne i Norsk Melodi Grand Prix 2022. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

De øvrige sange i finalen var:

  • Oda Gondrosen – “Hammer Of Thor”
  • Anna-Lisa Kumoji – “Queen Bees”
  • Farida – “Dangerous”
  • Frode – “Black Flowers”
  • Christian Ingebrigtsen – “Wonder Of The World”
  • Maria Mohn – “Fly”

Vi siger stort “gratulerer” til vores norske broderfolk og vinderne Subwoolfer, og vi glæder os til at se Keith, Jim og resten af gruppen i Torino i maj måned.

Læs også: Hvem er Subwoolfer?

Sverige: Anders Bagge og Faith Kakembo videre til Melodifestival-finale

Lørdag aften blev der endnu engang afholdt delfinale i Melodifestivalen. Svenskerne skulle, ud fra syv udvalgte sange, finde to finalister og to semifinalister.

Da alle syv sange var blevet performet live, var det Anders Bagge der kunne række armene i vejret og juble over den første direkte finaleplads med sin sang “Bigger Than The Universe”.

Herefter skulle vi ud i anden afstemningsrunde, og her blev det lidt af et drama. Lisa Miskovsky førte længe afstemningen, men til sidst var det Faith Kakembo og sangen “Freedom” der tog den anden finaleplads med 79 point, mens Lisa Miskovsky måtte nøjes med 75 point og dermed skal følge Cazzi Opeia i semifinalen om to uger, for at kæmpe om en finaleplads.

Anders Bagge og Faith Kakembo slutter sig dermed til Cornelia Jakobs, Robin Bengtsson, LIAMOO og John Lundvik, som allerede er kvalificeret til finalen i årets Melodifestivalen.

Internationale superstjerner, Melodifestival favoritter og debutanter mødes i et brag af en delfinale 3

Efter en delfinale, hvor appen virkede, men afstemningen ikke var særligt spændende, så fik Sverige sendt favoritterne LIAMOO og John Lundvik i finalen, og Tone og Alvaro Estrella til semifinalen. Mens der efter showets afslutning var stor succes på hitlisterne til Lisa Ajax og Niello som gik ind som nummer 4 på den den svenske Spotify liste.

Men lad os møde deltagerne til Delfinale 3.

Se klip fra prøverne her >>

1. I Can´t Get Enough
Cazzi Opeia

Sangskrivere: Bishat Araya, Jakob Redtzer, Cazzi Opeia, Paul Rey 


Cassi Opela er en svensk artist, sangskriver og vokalcoach, som startede med at skrive sange i en tidlig alder. Hun blev kendt i 2009 da hun deltog i det populære program Idols, og selvom hun røg ud inden liveshowet, fik hun alligevel en pladekontrakt. Hendes debutsingle “I Belong To You” blev et stort hit, da den kendte DJ Tiestö tog den til sig, og lavede et remix på et af sine albums.
Siden da er hun blevet en populær og eftertragtet sangskriver inden for K-Pop og har skrevet sange til b.la. BTS, Red Velvet, NCT 127 og Enhypen. Som sangskriver har hun solgt mere en 20 millioner albums, haft over 4 milliarder streams og blevet vist 1,5 milliarder gange på Youtube.
En af sangskriver er Paul Rey, som de sidste 2 år har deltaget både som artist og sangskriver i Melodifestivalen, fik sit gennembrud i 2020 med “Talking To My sleep” der blev nummer 6 i finalen og var blandt de mest streamede sange det år.

Annika Berglund SVT

2. Lyckligt slut 
Lancelot 

Sangskrivere: Lancelot Hedman, Niklas Carson Mattsson 


Lancelot har siden 2019 været med i dance-pop duoen “Lance & Linton” som har forsøgt at udvikle sin eget sound. Hans debutsingle ”Fördärvad” kom i oktober 2021 og handler om, da han var indskrevet på et behandlingshjem for alkohol og en børnesygdom. Kort tid efter slap han singlen ”Desdemona”.
Sangen har han skrevet sammen med Niklas Carson, som trods sine 26 år allerede er et stor sangskrivernavn i Sverige. Han har tidligere deltaget som sangskriver i Melodifestivalen 3 gange for artisterne Jessica Andersson og Jon Henrik Fjällgren. Sidste år kom han i finalen med Klara Hammarström som deltager i næste uges show. Han er også manden bag det mest spillede nummer på svensk radio i 2020 “Svag” med Vicor Leksell.

Foto: Annika Berglund SVT

3. Best to Come 
Lisa Miskovsky 

Sangskrivere: Lisa Miskovsky, David Lindgren Zacharias  


Lisa Miskovsky har solgt over 200.000 albums, og vundet flere priser i Sverige b.la. for den bedste kvindelige artist i 2004. Hun er mest kendt for sin sang “Driving One Of Your Cars”. Mens hun som sangskriver er mest kendt for at have fået ideen og skrevet “Shape Of My Heart” til Backstreet Boys. Den var oprindeligt skrevet til hende selv sammen med de kendte producere Max Martin og Rami, men da hun ikke synes den passede til hende, sendte Max den videre.
Hun deltog i Melodifestivalen 2012 med sangen “Why Start A Fire”, som gik videre til finalen i Globen, og gav hende et nummer 1 hit på Svensktoppen.

Foto: Annika Berglund SVT

4. Shut Me Up
Tribe Friday

Sangskrivere: Isak Gunnarsson, Robin Hanberger Pérez, Noah Deutschmann 


Tribe Friday beskriver deres musik som en blanding af indie rock, dansevenlig pop og emo. Bandet har turneret verden rundt og været nomineret til P3 Guld. Som personer beskriver de 3 medlemmer sig som “Emo Loosers” som er kommet fra hver sin lille by, og ønsker at blive verdens største band. De udkommer senere på året med debutalbummet “Bubblegum Emo“.

Foto: Annika Berglund SVT

5. Freedom 
Faith Kakembo 

Sangskrivere: Laurell Barker, Anderz Wrethov, Palle Hammarlund, Faith Kakembo

 
Faith blev kendt som narkosesygeplejersken fra Jönköping da hun deltog i Melodifestivalen 2020. Hun blev opdaget i talent konkurrencen P4 Nästa af bidragsproducenten Karin Gunnarsson, som sendte hende videre til den internationale kendte sangskriver Jörgen Elofsson, der gav hende “Crying Rivers” som hun deltog med. Hun begyndte at synge i en ung alder, da hun blev interesseret i nogle venners kirkekor.
Bidraget har hun bla. skrevet sammen med Laurell Barker, som oprindeligt er fra Canada men bor nu i Malmø. Hun blev den første kvindelige sangskriver til at deltage med 3 sange i Eurovision finalen i 2019, det bedste resultat fik hun med Schweiz og “She Got Me”. Hun har foruden 3 andre deltagelser i Eurovision også skrevet sange til de nationale finaler i Norge, Danmark, England og Tyskland. I år deltager hun også med en sang i det kroatiske grandprix som er samme dag som dette show.

Foto: Annika Berglund SVT

6. Fyrfaldigt hurra! 
Linda Bengtzing 

Sangskrivere: Thomas G:son, Linda Bengtzing, Myra Granberg, Daniel Jelldéus


Linda er den soloartist som har deltaget flest gange i Melodifestivalen, og har en fjerdeplads over flest finalepladser i den moderne Melodifestival. Hun blev opdaget af den gode Bert Karlsson, da hun allerede som 10 årig udgav sin første kassettebånd med egne sange. Hun blev kendt i den brede svenske offentlighed da hun i 2000 deltog i programmet Sikta mot stjärnorna, hvor hun optråde som Aqua Lene. Det store gennembrud kom dog først i 2005, da hun deltog i Melodifestivalen med sangen “Alla Flickor” som kom i finalen. Hun blev indlemmet i Melodifestivalens hall of fame i 2020.

Foto: Annika Berglund SVT

7. Bigger Than The Universe 
Anders Bagge

Sangskrivere: Anders Bagge, Jimmy Jansson, Peter Boström, Thomas G:son

Sidst ude i denne semifinale er nok en af de største overraskelser i dette års Melodifestival i skikkelse af Anders Bagge.
Anders startede med at komme i sin fars (som er tidligere vinder af Melodifestivalen) studio. Han var med i nogle bands i 90’erne, men det var først da han lavede sit eget produktionsforlag i slut 90’erne at det begyndte at tage fart. Anders har skrevet til en masse af de største artister i verden. Vi kan nævne Jennifer Lopez, Madonna, Celine Dion, Janet Jackson, Santana, Samantha Mumba og Enrique Iglesias.
Anders er dog i den brede svenske befolkning mest kendt for at have været dommer i talentprogrammet Idols i mange sæsoner, og trods hans åbenhed om sceneskræk deltog han i den svenske udgave af Masked Singer i 2021.
Anders har aldrig deltaget i Melodifestivalen før, men han har deltaget for Aserbaidsjan i 2010, da han var med komponist på sangen “Drip Drop” der endte på en 5. plads.
Sangen har Anders skrevet med 2 herrer, som vi kender så godt, Thomas Gson og Peter Boström. Thomas er med sine 65 bidrag den komponist der har været med flest gange i Melodifestivalen. Han står bag 3 vindere gennem tiden “Lyssna Till Ditt Hjärta” med Friends, “Evighet” med Carola, og “Euphoria” som betegnes som den største Eurovision klassiker i nyere tid.
Peter har med sine 22 bidrag også været en af de mest succesrige komponister i den moderne Melodifestival, han står bag sange som “Manboy” med Eric Saade som blev nummer 3, “In The Cliub” og “Amazing” med Danny Saucedo som begge blev nummer 2. Og sammen med Thomas skrev og producerede han “Euphoria” til Loreen som vandt hele Eurovision. i 2008 og 2011 producerede han også vinderne “Hero” og “Popular”

Foto: Annika Berglund SVT

Hvem går videre fra delfinale 3?

Det var lidt om de 7 deltager i Delfinale 3. Undertegnede synes at denne uges felt og deltagere er meget spændende, gode og blandede. Men da jeg kun har set de første prøver, bliver mit gæt ud baseret på det:

Finale:
Anders Bagge
Linda Bengtzing

Semifinale:

Lancelot
Cazzi Opeia

Delfinale 3 kan ses på SVT Lørdag kl 20,00

NU KöR VI!

Ukraine: Kalush Orchestra erstatter Alina Pash og repræsenterer Ukraine i Eurovision.

Efter dramaet omkring Alina Pash, som måtte trække sig som deltager til Eurovision, bliver det i stedet andenpladsen fra Vidbir, der bliver Ukraines bidrag i Torino

Bandet Kalush Orchestra laver hip-hop og rap med en forkærlighed for folkmusik, og sangen “Stefania” handler om forsanger Oleh Psiuks mor, hvilket moderen ikke vidste før hun hørte sangen blive fremført i Vidbir. En anden af bandets medlemmer er Ihor Didenchuk, som vi husker fra Eurovision i 2021, hvor han var den karismatiske fløjtespiller for Go_A i Rotterdam.

BREAKING: Alina Pash trækker sig som ukrainsk repræsentant i Eurovision

Det er ikke mere end fire dage siden, at Alina Pash vandt Vidbir 2022, og dermed var udset som den ukrainske repræsentant til Eurovision 2022 i Torino. Men efterfølgende er der kommet information frem om, at hun tilbage i 2015 besøgte Krim via en russisk grænseovergang, hvilket ifølge ukrainsk lov er ulovligt. Dette er naturligvis især i fokus i disse tider, hvor en lurende konflikt mellem Ukraine og Rusland truer med at eskalere.

I de seneste dage har debatten kørt mellem ukrainsk TV og Alina Pash’s repræsentanter om, hvorvidt hendes grænsedokumenter var ægte og dermed ulovlige, det har endda også været helt oppe på statsligt niveau. Men i dag kom meddelelserne, både fra Suspilne Eurovision og Alina Pash selv om, at hun trækker sig fra deltagelsen i Eurovision.

Hun skriver: “Jeg vil ikke være en del af denne beskidte historie længere”, bare et par timer efter det kom frem, at et medlem af hendes team havde forfalsket et rejsedokument, der skulle bevise hun var rejst lovligt ind i Krim.

Hun siger videre:

“Jeg er en borger i Ukraine og følger landets love. Jeg prøver at bringe de ukrainske værdier og traditioner ud i verden. Hvad der er kommet ind i denne historie er slet ikke det budskab jeg har villet ud med i min sang.”

“… Det er med tungt hjerte at jeg trækker mit kandidatur som Ukraines repræsentant i Eurovision Song Contest. Desværre. Jeg er virkelig ked af det.”

Det er endnu uklart, om Ukraine vælger en ny kunstner til at repræsentere landet i Eurovision 2022, eller om landet trækker sig helt som det senest skete med Maruv i 2019.

Vi følger op med flere detaljer senere.

Årets helt store mysterium: Hvem er Subwoolfer?

For et par uger siden sad jeg sammen med min kone og så semifinale 4 ved det norske Melodi Grand Prix. Pludselig spørger hun mig: ”Jamen, hvem er de to?” Spørgsmålet var rettet mod Subwoolfer, og selvom vi begge er ret glade for dem, måtte vi erkende, at vi ikke havde den fjerneste idé.

Resten af den aften blev brugt på at nærstudere fanteorier, TikTok-videoer, Instagram-posts og interviews, for at vi sammen kunne finde svaret: Hvem er Subwoolfer?

Hvad ved vi?

Subwoolfer beskriver sig selv som et 4,5 millioner år gammelt band fra Månen, hvor de bor i det allerstørste krater. Faktisk er de galaksens største band nogensinde, og har bl.a. sunget duet med Elvis Presley.

De taler med forvrængede stemmer, og kalder sig Keith og Jim – men ingen fans er helt sikre på, hvem der egentlig er hvem. Den høje af ulvene synger linjen ”Not sure you have a name, so I will call you Keith”, mens den lave synger ”If you don’t like the name Keith, I will call you Jim”. Herfra i denne artikel går vi derfor ud fra, at de to navngiver hinanden, og at det derfor er Jim, som er den høje af de to.

Hvis vi skal brække det ned til, hvad vi går efter, når vi undersøger sagen, så ved vi, at der er en vis højdeforskel på de to – et sted mellem 5 og 10 centimeter, alt efter hvilken situation, man ser dem i. Vi ved også, at det er to tynde, forholdsvis ranglede, mænd, som gemmer sig i ulvekostumerne. Zoomer man helt ind på billederne, kan man også afkode lidt af deres ansigtstræk, så vi kan bl.a. se Keith have et meget kraftigt kæbeparti.

Subwoolfer er signet hos Universal Music. Det giver et godt pejlemærke, for flere af vores mistænkte er også på kontrakt hos netop Universal. Det ville kræve et meget velvilligt pladeselskab at lade sine artister udgive musik hos andre – specielt til et så stort event som Eurovision.

Derudover kender vi nu de to ulves sangstemmer. Jim har en forholdsvis lys stemme, mens Keith har en ret boybandet vibe over sin stemme. Det kan du selv bedømme her:

Husk lige at have denne video klar til senere. Vi skal nemlig også sammenligne stemmer.

DJ Astronaut

Bag de to Subwoolfer-ulve står DJ Astronaut, som også har været med til at skrive Give That Wolf A Banana. Der har været flere fanteorier fremme, bl.a. JOWST, som vandt Melodi Grand Prix sammen med Aleksander Walmann i 2017 med sangen Grab The Moment.

Subwoolfer har dog nu selv afsløret, at manden i det gyldne astronautkostume, er ingen ringere end Alan Walker, som de fleste nok kan huske for megahittet Faded. Som det galaktiske band de er, kalder de selvfølgelig deres DJ for Alan MoonWalker. Så skulle den være lukket, og vi kan gå i gang med at analysere de to ulve.

Hvis vi lige skal forbi nogle af de mere kuriøse fanteorier, så kan vi starte med at afvise, at sidste års vinder af Melodi Grand Prix, TIX, skulle være indblandet i Subwoolfer. Man kan godt forstå, hvor teorien kommer fra, idet TIX meget hurtigt var ude og bekendtgøre, at han ved hvem Subwoolfer er. Samtidig kan ingen nok afvise, at TIX var typen, som kunne finde på at lave en partysang baseret på et eventyr. Men stemmerne er langt fra hinanden, og som om det ikke var nok, så har man i Melodi Grand Prix kunne se TIX gå rundt backstage i sit eget tøj – samtidig med at Subwoolfer var til stede. Med mindre, han er voldsomt hurtig til at klæde om, kan vi vist godt afvise den teori.

Nico & Vinz er en anden teori, vi er stødt på et par gange. Dem husker du måske fra megahittet Am I Wrong? som var uundgåelig for godt og vel ti år siden. Højdemæssigt passer det meget godt, men hverken Keith eller Jim har den mørke, bløde stemme, som kendetegner Nico & Vinz. Samtidig kan vi heller ikke få kropstyperne til at passe ind i ulvekostumerne. Der er for mange ting, der peger i en anden retning. Nico & Vinz er udelukket.

Vi kan også hurtigt udelukke Norges svar på Nik & Jay, Erik & Kriss. De har udgivet musik i Norge – på norsk – siden 2002, men har ligget stille siden 2018. Måske de har brugt tiden på at genopfinde sig selv? Musikstilen er absolut et hint om, at de kunne have noget med det at gøre, men stemmerne er meget, meget langt fra Keith og Jim.

En af de mere vedholdende teorier, som vi også selv overvejede, er Marcus & Martinus. De to unge drenge, som vandt MGP i 2012 med To Dråper Vann, og efterfølgende fik en vanvittig karriere som teenageidoler verden over i en alder af bare 16 år. De to går meget gerne deres egne veje, hvilket taler godt ind i hele Subwoolfer-universet. De er også signet hos Universal, hvilket igen er et plus. Højdeforskellen er ikke specielt stor på de to, hvilket kan tale imod, og så er deres stemmer heller ikke lige så forskellige som Subwoolfers er. Både Marcus og Martinus har den boyband-vibe, som Keith har, men ingen af dem har Jims lyse stemme.

Du kan selv bedømme og sammenligne Marcus & Martinus’ stemmer i denne live-video, som er optaget for nyligt.

En af de mere ubekendte er Sirkus Eliassen. Brødrene Magnus og Erik Eliassen udgav en række singler i starten af 2010’erne, og blev nummer tre i Melodi Grand Prix 2013 med I Love You Te Quiero. De har dog ikke udgivet musik sammen siden dengang, og det var på Beyond Records. Ingen af de to har umiddelbart Subwoolfers stemmer, men Magnus har en fin falset, som sagtens kunne passe med Jims stemme. Eriks dybe rapper-stemme er let at dømme ude, men kan vi helt udelukke at Magnus er Jim? Døm selv:

Den absolut mest vedholdende teori i Norge, både blandt fans og medier, hedder Gaute Ormåsen. Gaute deltog i Norges udgave af Idol i 2003, og blev nummer to efter Kurt Nilssen. Gaute har siden haft flere hits, og har to gange tidligere deltaget i Melodi Grand Prix – mest succesfuldt, da han i 2013 nåede finalen med sangen Awake. Gaute Ormåsens stemme er åbenlyst tæt på Jims, og hvis man zoomer godt ind på Jims (altså, den høje af ulvene) kæbeparti, kan man se en meget kraftig kæbe, og en ansigtsform som godt kunne minde om Gaute Ormåsen. Han er i øvrigt 189 cm høj, hvilket jo igen går godt i spænd med, at han lyder som Jim. Det virker meget sandsynligt, at han er en af dem der står bag.

Der er bare ét enkelt problem. Gaute Ormåsen har længe udgivet sin musik hos Sony. Så sent som i maj 2021 udgav han sin nyeste single hos netop Sony, og da Subwoolfer jo som bekendt er signet hos Universal, vil det kræve en usædvanlig aftale mellem de to pladeselskabsgiganter, hvis det skulle blive til virkelighed. Dog er det bemærkelsesværdigt, at Alan Walker – som vi jo tidligere lærte, er DJ Astronaut – står signet hos Sony Music på deres officielle hjemmeside. Så måske den usandsynlige aftale alligevel er en realitet?

Et lille kuriosum omkring Gaute Ormåsen er, at da Subwoolfer fik konstateret corona, lagde han et billede ud på Instagram, hvor han spillede fodbold med bl.a. Jonas Thomassen, som vi kommer til om lidt. Flere detektiver spottede dog hurtigt, at vejret ikke passede med årstiden – og var der ikke også noget med en ven på billedet, som var blevet klippet? Måske var det et gammelt billede, som blev lagt ud for at sløre for, at Gaute måtte en tur i isolation?

En anden tidligere Melodi Grand Prix-deltager, der bliver spekuleret i, er Vidar Villa. Han har tidligere udgivet en sang om netop Rødhætte, og bevæger sig normalt i et grænseoverskridende tekstunivers, som ikke er bange for at tage pis på alt og alle. Så langt, så godt. Vidar Villa har lidt af det, der kendetegner Keith, og han er signet hos Universal, så alt skulle jo i virkeligheden ligge lige til højrebenet. Samtidig har Vidar Villa tidligere lagt billeder på Instagram, hvor han samarbejder med Gaute Ormåsen, så en duo med de to lyder måske ikke så usandsynlig?

Vidar Villas faste makker, Jonas Thomassen, er også blevet nævnt flere gange. Han er ikke kendt som soloartist, men som Vidar Villas guitarist, ven og sangskriver. Derfor har vi kun sparsomme informationer om Jonas Thomassen, men eftersom Vidar Villa er signet hos Universal, har han jo en åbenlys vej ind. I 2006 blev han nummer to i Norges Idol, så synge, det kan han godt. På videoen herunder, er det Jonas Thomassen som står med guitaren lige ved siden af Vidar.

Med i årets Melodi Grand Prix er et tidligere medlem fra boybandet A1. Det er Christian Ingebrigtsen, som synger Wonder Of The World, men skal man tro vedholdende rygter, så er Ingebrigtsen ikke det eneste A1-medlem, som deltager i årets Melodi Grand Prix.

Hans boyband-kammerat, Ben Adams, er nemlig stærkt rygtet til at være Keith. Ben Adams er gift med norske Sara Skjoldnes, og bor i Norge, hvis du undrer dig over hvad en englænder dog laver i Norsk Melodi Grand Prix. Siden 2004 har Ben Adams udgivet musik som soloartist, og de senere år har det været uden pladeselskab i ryggen, så han er helt fri til at signe Universal til et projekt som Subwoolfer. I Keith leder vi jo i øvrigt efter en stemme med boyband-vibe, så en tidligere boyband-stjerne ligger vel lige til højrebenet.

Ben Adams er 178 cm høj, så hvis vi leger med tanken om, at Gaute Ormåsen er den anden, passer højdeforskellen også ret godt. Kropsbygningen ligeså. Og så husker du nok, at Gaute Ormåsen på Instagram forsøgte at camouflere, at han skulle være i corona-isolation. Ben Adams tog den skridtet videre, da Subwoolfer optrådte i fjerde semifinale. Han lagde nemlig videoer ud af, at han så hver enkelt deltager, mens han skiftevis filmede sit tv og sig selv. På klippene af de andre deltagere, manglede dog et NRK-logo i toppen af skærmen, hvilket kunne indikere, at han ikke selv så showet live i tv. Da det blev Subwoolfers tur til at være på scenen, var NRK-logoet pludselig tilbage i toppen af skærmen. Til gengæld lød Bens stemme som noget, der var blevet optaget. Døm selv på klippet her.

Min teori er, at Ben Adams’ kone har lagt videoer op, som Ben selv har optaget hjemme, mens han har lyd-optaget sig selv reagere på Subwoolfer. Så det er altså ikke Ben Adams, som reagerer på Subwoolfers optræden – det er Sara Skjoldnes, der dels filmer tv’et, dels afspiller Bens reaktion fra en anden telefon. Smart, ikke?

Den oplagte

Den allermest oplagte teori er selvfølgelig Ylvis, som for knap ti år siden bragede igennem med den humoristiske sang The Fox. Brødrene Bård og Vegard Ylvisåker har længe udgivet sjove sange om forskellige emner, og det ville absolut ikke være fjernt for dem med en sang som Give That Wolf A Banana. På stemmerne kan man absolut heller ikke udelukke, at det kunne være dem. Ylvis er signet hos Universal, ligesom Subwoolfer.

I forskellige interviews er Subwoolfer da også kommet med små kommentarer, som for den store Ylvis-fan kan forstås som hints. F.eks. har de fortalt, at sidst de var på Jorden, tabte de et spil Klodsmajor, og brikkerne bliver i dag kaldt ”The Stone Henge or something”. Ylvis har lavet en sang, som handler om hvad meningen med Stonehenge er, og hvorfor den overhovedet blev lavet.

Hvis vi dømmer på udseendet, kunne de to da også sagtens passe ind. Med en højdeforskel på seks centimeter, og den ene med et kraftigere kæbeparti end den anden, er det ikke usandsynligt, at de to brødre kunne være inde i ulvekostumerne.

Men HVEM ER SUBWOOLFER?

Skal jeg lægge hovedet på blokken, så forestiller jeg mig, at Gaute Ormåsen har fået løst sine forpligtelser med Sony, og sammen med Alan Walker, har Sony-folkene allieret sig med Ben Adams og dannet Subwoolfer til det ene formål at vinde Eurovision for Norge.

Jeg bliver dog heller ikke overrasket, hvis det viser sig at være Ylvis – der er bare mere der taler for Gaute og Ben.

Har vi overset nogen? Hvem tror du, Subwoolfer er?

Odds tjek: Tre sange har lagt sig front i Melodi Grand Prix 2022

Melodi Grand Prix odds 2022: Torsdag fik vi afsløret de 8 sange, som deltager i Melodi Grand Prix 2022, der traditionen tro både byder på velkendte navne og nye stjerneskud.

Skal man tro Danske Spil, så ligger det relativt fast, hvilke sange der går i top 3 og skal mødes i superfinalen. Trioen Conf3ssions ligger på 1. pladsen, pigegruppen REDDI indtager 2. pladsen, mens Fuld Effekt snupper 3. pladsen, som det ser ud pt. De 3 bidrag har ikke rykket sig i forhold til hinanden siden afsløringen torsdag. Dog startede Conf3ssions og REDDI ud tættere på hinanden.

I bunden ligger Juncker og Der Var Engang, som begge giver pengene igen 25 gange ved sejr.

Melodi Grand Prix odds, Danske spil, 13.02.2022

Læs også: Eurovision Song Contest 2022 – Deltagerlande, datoer og udvælgelse

Oddssætter: Tæt kamp i toppen

Danske Spils oddssætter tror på tæt kamp mellem ”Hallelujah” af Conf3ssions og ”The Show” af REDDI ved Dansk Melodi Grand Prix 2022.

–  ”Hallelujah” med Conf3ssions har jeg som snæver favorit. Den har noget internationalt snit over sig, og så er der også lidt mere gang i den, end nogle af de andre, siger oddsætter Peter Emmike Rasmussen.

Lige i hælene på Conf3ssions ligger REDDI med sangen ”The Show”.

–   Det er en sang, der er godt smæk på, og så overrasker den lidt undervejs. På den måde kan man sige, at den lever op til sin titel ”The Show, siger Peter Emmike Rasmussen, der understreger, at favoritværdigheden kan nå at ændre sig inden selve konkurrencen.

Alene bedømt udfra odds ser det altså ud til, at Danmark i år stiller med en gruppe til Eurovision Song Contest, men meget kan ændre sig, når vi ser og hører artisterne på scenen i Boxen.

Vi følger op på årets Melodi Grand Prix odds frem mod den 5. marts.

Citi Zēni vinder Supernova og er klar til Eurovision 2022 for Letland

Supernova 2022 har fundet sin vinder. Lørdag aften var det ligesom i flere andre lande finaletid. Vinderen af det lettiske Grand Prix blev Citi Zēni, som skal repræsentere de lettiske farver i Eurovision Song Contest 2022 i Torino.

Elleve artister havde kvalificeret sig til finalen, ti via semifinalen og herudover fik én artist et wildcard af LTV på grund af tekniske problemer i semifinalen. Det drejer sig om Miks Dukurs, der optrådte som nummer 11 i finalen.

Der var flere kendte ansigter med i Supernova 2022. Aminata repræsenterede Letland i Eurovision 2015, Intars Busulis fra BUJANS deltog for Letland i 2009 og Ralf Eilands fra Mes Jus Milam repræsenterede Letland i 2013 som en del af PeR.

Se alle deltagere og top 3 nederst i artiklen.

Læs også: Eurovision Song Contest 2022 – Deltagerlande, datoer og udvælgelse >>

Supernova 2022

  1. RAUM – “Plans”
  2. Linda Rušeniece – “Pay My Own Bills”
  3. Bermudu Divsturis – “Bad”
  4. Miks Galvanovskis – “I’m Just a Sinner”
  5. BUJANS – “He, She, You & Me” (Top 3)
  6. Elina Gluzunova – “Es pabiju tur” (I was there)
  7. Citi Zeni – “Eat Your Salad” (vinder)
  8. Inspo – “A Happy Place”
  9. Mes Jus Milam – “Rich Itch”
  10. Aminata – “I’m Letting You Go” (Top 3)
  11. Miks Dukurs – “First Love”

Pabandom Iš Naujo 2022: Monika Liu repræsenterer Litauen i Torino

Pabandom iš naujo 2022 er slut og har fundet sin vinder. Det bliver Monika Liu og sangen “Sentimentai”, som repræsenterer Litauen i Torino til det europæiske Melodi Grand Prix, Eurovision 2022.

Litauen har i år kørt tre kvartfinaler og to semifinaler, før det i aften var finaletid i det litauiske grandprix Pabandom iš naujo, hvor otte ud af de startende 34 kvartfinalister deltog.

Blandt finalisterne var Ieva Zasimauskaité, der før har repræsenteret Litauen i Eurovision Song Contest.

Pabandom iš naujo 2022

  • Queens of Roses – Washing Machine
  • Juste Kraujelyte – How to Get My Life Back
  • Gebrasy – Into Your Arms
  • Lolita Zero – Not Your Mother
  • Monika Liu – Sentimentai
  • Auguste Vedrickaite – Before You’re 6 ft Under
  • Ruta Loop – Call Me From the Cold
  • Ieva Zasimauskaite – I’ll be There

Eesti Laul 2022: STEFAN repræsenterer Estland i Torino

De startede 40 artister og nu står der en tilbage. STEFAN har vundet Eesti Laul 2022 med sangen “Hope” og skal nu repræsentere Estland ved Eurovision Song Contest 2022 i Torino.

Efter 4 kvartfinaler med i alt 40 bidrag i Eesti Laul og 2 semifinaler, var det her til aften finaletid i Eesti Laul, hvor 10 sange deltog. Flere kendte navne havde fundet vejen tilbage til Eesti Laul, herunder Ott Lepland  (ESC 2012),  Elina Nechayeva (ESC 2018), Stig Rästa (ESC 2015) og Anna Sahlene (ESC 2002).

Eesti Laul 2022

  1. Elina Nechayeva – Remedy
  2. Andrei Zevakin feat . Grete Paia – What Now
  3. Jaagup Tuisk – Kui Vaid
  4. Elysa – Fire (superfinalist)
  5. Ott Lepland – Aovalguses
  6. Stig Rästa – Interstellar
  7. Minimal Wind ft. Elisabeth Tiffany – What To Make Of This (superfinalist)
  8. Stefan – Hope (vinder)
  9. Anna Sahlene – Champion
  10. Black Velvet – Sandra

Vidbir 2022: Alina Pash vinder aftenens finale og repræsenterer Ukraine i Eurovision.

I skyggen af en lurende konflikt afholdt Ukraine lørdag aften finale i Vidbir 2022, hvor den tidligere Eurovisionvært fra 2017, Timur Miroshnychenko var den ene vært, og hvor vinderen fra 2016, Jamala, igen var en af dommerne i juryen.

Det endte med en sejr til forhåndsfavoritten Alina Pash og sangen “Shadows of Forgotten Ancestors“, som dermed bliver den ukrainske repræsentant ved Eurovision 2022 i Torino.

Hele Vidbir 2022 kan ses her

Disse 8 sange deltog:

  • Cloudless – “All Be Alright”
  • Michael Soul – “Demons”
  • Our Atlantic – “Moia liubov”
  • Barleben – “Hear My Words”
  • Kalush Orchestra – “Stefania”
  • Roxolana – “Girlzzzz”
  • Wellboy – “Nozzy Bossy”
  • Alina Pash – “Shadows of Forgotten Ancestors”

LIAMOO og John Lundvik snupper finalepladserne i delfinale 2

NU KÖR VI!

Melodifestivalen 2022 er i gang og her til aften sendte svenskerne igen 2 bidrag til finalen den 12. marts og to bidrag til semifinalen (tidligere Andra Chansen) den 5. marts.
Delfinale 2, som vores kollega Mads skrev om tidligere i dag, havde deltagelse af flere kendte ansigter. Ét af dem var John Lundvik, som med sin sang “Änglavakt” også repræsenterede de danske farver. Hans sang er nemlig skrevet af blandt andre Benjamin Rosenbohm, der i 2022 vandt Melodi Grand Prix som en del af duoen BEN & TAN. Også LIAMOO, Lisa Ajax og Alvaro Estrella var tilbage i Melodifestivallen her til aften.

Efter en kaotisk start i delfinale 1, hvor app’en gik ned 5 minutter inde i programmet og resultatet kun var baseret på telefonstemmer, så forløb delfinale 2 uden problemer.

Delfinale 2

  1.  LIAMOO - Bluffin
  2.  Niello & Lisa Aja x – Tror Du att Jag Bryr Mig
  3.  Samira Manners – I Want To Be Loved
  4.  Alvaro Estrella – Suave
  5. Browsing Collection – Face In The Crowd
  6. John Lundvik – Änglavakt
  7. Tone Sekelius – My Way

Første finalist

Efter de syv bidrag og afstemning i første runde, blev det som ventet bookmakernes favorit LIAMOO og sangen ‘Bluffin’, der som den første deltager gik direkte til finalen 12. marts.

Anden runde

Her til aften fik vi endelig set den nye afstemning i aktion. SVT havde fået app’en op og køre og selvom der således var lagt op til en spændende afstemning, så virkede vinderen alligevel relativt sikker i 2. runde. John Lundvik snuppede 12 point i de fleste aldersgrupper og er dermed klar til finalen sammen med LIAMOO.

Til semifinalen går Alvaro Estrella og Tone Sekelius.

Resultatet

  1. Liamoo – “Bluffin” (finale)
  2. John Lundvik – “Änglavakt” 92 p (finale)
  3. Alvaro Estrella – “Suave” 69 p (semifinale)
  4. Tone Sekelius – “My Way” 62 p (semifinale)
  5. Samira Manners – “I Want To Be Loved” 35 p
  6. Browsing Collection – “Face in the Crowd” 33 p
  7. Niello & Lisa Ajax – “Tror du att jag bryr mig” 21 p

Ny afstemning i delfinalerne:

I afstemning nummer 1 har seerne i appen 5 stemmer pr. deltager og 10 hvis de stemmer via telefonen. Man kan stemme på alle de artister man vil. Det bidrag, som har fået flest stemmer ryger direkte i finalen.
I afstemning nummer 2 skal der stemmes på de sidste 6 bidrag. Seerne har igen 5 stemmer via appen og 10 stemmer stemmer via telefonen pr. deltager. De stemmer, deltagerne fik ved første afstemning overføres til 2. afstemningsrunde. Når denne afstemning er slut, går 1 bidrag til finalen og 2 videre til semifinalen (Andra Chancen).
Resultatet i afstemningsrunde 2 er baseret på, hvordan de forskellige seergrupper har stemt. Stemmerne bliver lagt sammen og resulterer i 39 point baseret på skalaen 12-10-8-5-3-1 point.
Hvis 2 bidrag har fået lige mange point, så er det det samlede antal stemmer der bliver afgørende.

MGP Norge 2022: Maria Mohn vinder Sistesjansen og går i finalen.

Maria Mohn vandt her til aften Sistesjansen i Norge med sangen “Fly” og sikrede sig dermed den sidste billet til finalen i det norske Melodi Grand Prix 2022.

NRK blændede her til aften op for 5. delfinale, også kaldet Sistesjansen. Det er foregået over to omgange, for i mandags var alle 12 bidrag, der ikke var gået videre fra de første fire delfinaler, med i første omgang af Sistesjansen, hvor der kunne stemmes på alle sangene, og fire af dem derefter gik videre til denne lørdags show.

Sange i Sistesjansen

ArtistSang
Mira CraigWe Still Here
TrollfesTDance Like a Pink Flamingo
Eline NoeliaEcstasy
Lily LöweBad Baby
Steffen JakobsenWith Me Tonight
Daniel LukasKvelertak
Mari BøllaYour Loss
SturlaSkår i hjerte
Alexandra JonerHasta la vista
Maria MohnFly
Kim WigaardLa Melodia
Sange i fed deltog i Sistesjansen, omgang 2

Aftenens fire sange var i direkte duel med hinanden om to pladser i Gullduellen, hvorfra vinderen gik videre til den store finale den 19. februar 2022.

Værter på MGP 2022, som sendes fra H3 arena i Fornebu, er Annika Momrak, Mikkel Niva og Kåre Magnus Bergh.

Læs også: Eurovision Song Contest 2022 – Deltagerlande, datoer og udvælgelse

Resultat og videoer fra MGP 2022 – Sistesjansen

De fire deltagere i Sistesjansen

Mari Bølla – “Your Loss”
Kim Wigaard – “La Melodia”
Maria Mohn – “Fly”
TrollfesT – “Dance Like A Pink Flamingo”

Gullduellen:

  • TrollfesT – “Dance Like A Pink Flamingo”
  • Maria Mohn – “Fly”

Anna-Lisa Kumoji (finalist)

Her til aften fik vi også set den sidste af de direkte kvalificerede finaleartister optræde, nemlig Anna-Lisa Kumoji og sangen “Queen Bees”.

Finalen i norsk Melodi Grand Prix 2022 (19. februar)

  • NorthKid – “Someone”
  • Subwoolfer – “Give That Wolf a Banana”
  • Christian Ingebrigtsen – “Wonder of the World”
  • Anna-Lisa Kumoji – “Queen Bees”
  • Elsie Bay – “Death of Us”
  • Frode Vassel – Black Flowers”
  • Farida – Dangerous
  • Oda Gondrosen – Hammer of Thor
  • Sofie Fjellvang – Made of Glass”
  • Maria MohnFly

Melodi Grand Prix 2022 – regler og datoer

21 sange dyster i Norges Melodi Grand Prix 2022. 5 sange kvalificerer sig til finalen via 4 delfinaler og en second chance konkurrence.

5 artister er udvalgt af en jury og direkte kvalificeret til finalen.

Blandt de tolv artister, som ikke kvalificerer sig fra delfinalerne, stemmes der om hvilke bidrag, der skal dyste i Last Chance konkurrencen. I en afstemning den 7. februar sendes de fire bidrag med flest stemmer videre til Last Chance runden den 12. februar.

Hver af de præ-kvalificerede finalister optræder med deres bidrag ved én af delfinalerne.

Afstemningen sker via SMS og app. Vinderen af finalen den 19. februar repræsenterer Norge ved Eurovision Song Contest 2022 i Torino til maj.

Shows

Delfinale 1: 15. januar 2022

Delfinale 2: 22. januar 2022
Delfinale 3: 29. januar 2022
Delfinale 4: 5. februar 2022

Afstemning til Last Chance: 7. februar 2022

Last Chance: 12. februar 2022

Finale: 19. februar 2022

REDDI-Agnes i Melodifestivalen – med potentiel semifinale samme aften som DMGP

Agnes Roslund, der tidligere på året blev præsenteret som ét af medlemmerne i Danmarks nye pigeband REDDI, kommer ligesom sin bandkollega Ida Bergkvist fra Sverige. Under torsdagens pressemøde i DR kunne Agnes ikke deltage og det er der en helt speciel grund til.
Agnes er nemlig med på scenen i aftenens delfinale i Melodifestivalen. Hun spiller guitar og synger kor for sangerinden Samira på bidraget “I want to be loved”.

I Melodifestivalens 4 delfinaler sendes hver uge 2 bidrag direkte videre til finalen den 12. marts, mens 2 bidrag får en ekstra chance for at kvalificere sig til finalen. Disse 8 bidrag skal dyste i semifinalen (tidligere Andra Chansen) den 5. marts.

Ifølge bookmakerne så ligger Samira’s bidrag lige nu kæmper med Tone Sekelius om 4. pladsen i aftenens delfinale, hvilken altså meget vel kan sende Agnes en tur i semifinalen. Den svenske semifinale afholdes 5. marts, altså samme aften som hun skal med Ida, Siggy og Ihan på scenen i Dansk Melodi Grand Prix 2022.

Du kan følge med i aftenens delfinale kl. 20.00 på SVT og samtidigt se Agnes Roslund på guitar, som hun også spiller på i REDDI.

Efter en kaotisk start er Sverige igen klar til kæmpe fest og Melodifestivalen 2022


I sidste uge startede Sverige deres store Melodifestivalturne (i Stockholm) som altid byder på fest, farver og et kæmpe show. Den første delfinale bød dog på nogle udfordringer for værten Oscar Zia da app’en som publikum skulle stemme med crashede ned 5 minutter inde i programmet og ikke kom op og køre igen, så resultatet var kun baseret på telefonstemmer.

Den spændende afstemning blev dermed afbrudt og stakkels Oscar måtte padle gennem den sidste del af showet. Men vi fik et resultat og lidt overraskende var det, at Cornelia Jakobs gik videre med flest stemmer, mens at en af favoritterne Robin Bengtsson tog den anden plads. Men der må være panderynker hos team Malou og team Omar da de nok tabte på det app crash.

Nu er det så tid til delfinale 2, som også foregår i Globen, hvor at 7 nye teams glæder sig til at optræde for svenskerne, lad os møde dem her.

1. Bluffin

LIAMOO
Sangskrivere: Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Sami Rekik, Dino Medanhodzic, Ali Jammali 

Foto: Annika Berglund SVT

Det et 3. gang at Liamoo deltager i Melodifestivalen, begge de forrige gange er han gået i finalen. Han blev kendt i den brede offentlighed, da han vandt Idol 2016 med sin følsomme rap og sangstemme. Han har også arbejdet som model, og så er han siden sin sidste deltagelse blevet far.
Sangen er skrevet af et slæng af rutinerede kræfter. Jimmy Joker har i år 6 bidrag med. Det er en tangering af flest bidrag i den moderne melodifestival. Han vandt og blev nummer 2 sidste år. Ali Jammali og Sami Rekik er kendt fra gruppen Medina, som de selv deltager med i den sidste semifinale, hvor sangen er skrevet af samme team. Den sidste i teamet Dino Medanhodzic har deltaget 4 gange, før hvor alle bidrag er gået til finalen. Han er mest kendt for sit samarbejde med Dottor, som han også er forlovet med.

2. Tror du att jag bryr mig

Niello & Lisa Ajax
Sangskrivere: Yvonne Dahlbom, Niklas ”Niello” Grahn Linroth, Jesper Welander 

Foto: Annika Berglund SVT

I sommeren 2021 udgav duoen singlen “Ingen annan” så samarbejdet er ikke helt nyt. Niello blev kendt i 2013 for singlen “Legenden” som er blevet streamet 73 millioner gange, han er kendt for sine tekster, som folk tit kan forstå.
Lisa Ajax deltager i Melodifestivalen for 4. gang. Alle gange er hun endt i finalen. Hun blev kendt da hun blev den yngste Idols vinder tilbage i 2014 som 16-årig.
De 2 sangskrivere Yvonne Dahlblom og Jesper Welander har deltaget i Melodifestivalen et par gange tidligere, bl.a. med en sang til en anden af årets deltagere Linda Bengtzing, dog uden den store fremgang.

3. I Want To Be Loved

Samira Manners
Sangskrivere: Samira Manners, Fredrik Andersson

Foto: Annika Berglund SVT

21 årig Samira er født og opvokset i Svedela Skåne. Hendes far er fra England og der bliver talt engelsk i huset. Det kan man høre når hun synger. Hun udgav i 2020 singlen “Do It All Again” som blev vel modtaget, og hun har samtidig med, at hun læser på musikhøjskolen i Malmø udgivet 3 singler mere. På scenen stiller hun op i en ægte liveband-opstilling med 3 gode veninder.
En af de medvirkende er Agnes Roslund, som selv deltager i Dansk Melodi Grand prix i gruppen REDDIT. Så må vi ikke håbe, at de ender i semifinalen den 5. marts, da hun ikke kan være både i Herning og Solna.
Sangen har Samira skrevet sammen med Fredrik Andersson, som er en rutineret ræv i Melodifestivalen. Han er en af festivalens mange vindere, da han var en af sangskriverne på vindersangen i 2016 og manden der opdagede Frans. Et andet mindeværdigt minde var da han sammen med forfatteren Björn Ranelid skrev sangen “Mirakel”, der gik til finalen i 2012. Han har sit eget musikforlag, som Samira er en del af.

4. Suave

 Alvaro Estella 
Sangskrivere: Linnea Deb, Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Joy Deb, Alvaro Estrella

Foto: Annika Berglund SVT

Da schlagerlegenden Christer Björkman var chef for hele konkurrencen havde han ikke mange regler, men én af dem var, at en artist gerne måtte deltage 2 år i træk men ikke 3, så siden 2008 hvor Andreas Johnson deltog, er det ikke sket. Den regel har den nye musikansvarlige Karin Gunnarsson imidlertid valgt at droppe, da 2 af deltagerne i år er med for 3 år i træk.
Den ene af dem er Alvaro Estrella som har en lang historik i både Melodifestivalen og Eurovision. Sidste år var hans sang “Baila Baila” blandt de mest spillede og streamet sange. Han debuterede i Melodifestivalen i 2014, men var allerede inden da kendt som danser og korsanger for b.l.a. Eric Saade og Danny Saucedo. Foruden at synge og danse i Melodifestivalen for forskellige artister, så har han også nogle flotte placeringer i Eurovision, hvor han har hjulpet artister som Sergey Lazarev, Farid Mammadov og Robin Bengtsson.
Sangen er skrevet sammen med før nævnte Jimmy Joker og veteranerne Joy Deb og Linnea Deb, som samlet står bag 4 Eurovision bidrag, hvor deres svenske bidrag fra 2015 “Heroes” vandt det hele. Trioen skrev også sidste års vinder “Voices”.

5. Face in the Crowd 

Browsing Collection 
Sangskrivere: Carolina Karlsson, Mimi Brander, Moa Lenngren, Nora Lenngren, Sandra Bjurman, Jimmy Wahlsteen 

Foto: Annika Berglund SVT

Den melodifestival-debuterende pigegruppe Browsing Collection beskriver sin musik som hård rock med punk og metal feeling. Gruppen har vundet en masse talent priser og stipender, og har spillet på en masse rockfestivaller og har turneret Europa og Sydkorea tyndt.
Sangen har de skrevet sammen med Sandra Bjurman, som i Melodifestivalen sammenhæng kun er kendt for et bidrag til Louise Hoffsten i 2013. Men i Eurovision er hun nærmest en legende og særligt i Aserbajdsjan, hvor hun gennem tiden har skrevet 6 ud af deres 13 bidrag, inkluderet deres vinder fra 2011 “Running Scared”. Foruden de 6 bidrag har hun også hjulpet Ukraine som sangskriver i 2014 på sangen “Tick Tock”.

6. Änglavakt

John Lundvik
Sangskrivere: Anderz Wrethov, Elin Wrethov, Benjamin Rosenbohm, Fredrik Sonefors, John Lundvik 

Foto: Annika Berglund SVT

Melodifestivalvinderen John Lundvik blev kendt i den brede offentlighed, da han var en af tekstforfatterne bag sangen ”When You Tell the World You’re Mine” som blev sunget til Kronprinsesse Victorias bryllup i 2010. Han startede også sin Melodifestivalkarriere som sangskriver i 2014 til Anton Ewald. Som artist fik han sit gennembrud i 2018, da han gik direkte til finalen og blev nummer 3 med sangen “My Turn”. Året efter vendte han tilbage og vandt det hele med “To Late For Love”, som blev nummer 5 Eurovision finalen i Israel. Samme år skrev han også den engelske vinder “Bigger Than Us”.
Sangen har han i år skrevet sammen med en flok af rutinerede sangskrivere og en debutant. For os danskere er debutanten nok den man lægger mest mærke til, da det er den tyske/danske sangskriver Benjamin Rosenbohm som blev kendt, da han blev nummer 2 i den danske X factor og året efter blev sammensat til Melodi Grand Prix i gruppen Ben & Tan, som vandt det hele med sangen “YES”, der dog ikke kom til Eurovision pga. Covid-19 pandemien.
Søskende paret Anderz og Elin Wrethow har hver deltaget med 27 og 3 bidrag. Anderz står bl.a bagom de sidste 2 års vindere “Voices” og “Too Late For Love” plus 2 andenpladser i Eurovision, herunder Cyperns bidrag fra 2018 “Fuego”, som blev et kæmpe hit. Sammen har de haft succes, da de i 2015 skrev Hasse Anderssons bidrag “Guld Och Gröna Skogar”, som gik til finalen og blev et kæmpe hit.
Fredrik Sonefors har deltaget 2 gange før som sangskriver i Melodifestivalen, han har deltaget som sangskriver i Dansk Melodi Grand Prix, og så havde han et samarbejde til Eurovision 2014, da han var med til at skrive titelsangen “Rainmaker”, som både blev sunget til Eurovision-finalen i København samt Andra Chancen i Sverige. Som producer har han haft store succes med at hjælpe en anden Eurovision vinder, Måns Zelmerlöw.

7. My Way 

Tone Sekelius
Sangskrivere: Anderz Wrethov, Tone Sekelius  

Foto: Annika Berglund SVT

Tone startede sin Youtube-kanal i 2015, hvor hun fortæller om sin hverdag, og har i dag mere i 300.000 følgere. I februar 2021 kom hun ud og præsenterede sig som transkønnet, og Thomas blev til Tone. Derfor er hun også den første transperson, som deltager i Melodifestivalen. Hendes debutsingle fra 2016 “Awakening” beskrev hvordan det var at springe ud som homoseksuel og senere samme år kom singlen “One More in the Crowd”, der blev officiel sang for Stockholm Pride.
Sangen har hun skrevet sammen med den rutinerede Anders Wrethow der dermed har 2 sange med i denne semifinale..

————————

Showet i aften byder på deltagelse af 78-årige Eva Rydberg som sidste år deltog med sangen “Rena Rema Ding Dong”. Hun dukker op et par gange og synger med værten Oscar Zia.

Ellers håber vi alle på at app’en virker i aften og alt spiller.

Hvem går videre fra delfinale 2?

Skribenten bliver også bedt om at gætte hvem han tror går til finalen og semifinalen, og selvom jeg synes det svært i dag, giver jeg det en chance.

Finalen
LIAMOO
Alvaro Estrella

Semifinalen
Samira Manners
John Lundvik

Det kan som altid ses kl 20.00 på SVT1.

Dansk Melodi Grand Prix – hvad vil DR egentlig med det?

Dette er en klumme. Holdninger i artiklen er alene skribentens egen.

Det er snart forår, der er allerede påskeliljer i supermarkederne og en ny Grand Prix- og Eurovision-sæson er gået i gang med medfølgende heftig kritik af udvalget og kvaliteten af sangene i Dansk Melodi Grand Prix. Dermed er alt som det plejer at være, men hvorfor er det blevet sådan? Skulle Grand Prix’et ikke være en folkefest der spreder glæde og samler folk, og hvorfor lader det til, at DR har så lidt føling med de ønsker som fans og befolkningen generelt har til showet, sangene og den generelle måde at behandle Grand Prix’et på?

Jeg er dykket ned i baggrunden for de beslutninger, som DR har taget i de seneste år, og hvorfor de faktisk stemmer ret godt overens med det produkt, som Dansk Melodi Grand Prix nu er blevet til. Jeg har bl.a. trukket på kilder i og omkring Melodi Grand Prix, da hele “boblen” omkring den del af pressen, der dækker DMGP og Eurovision, ikke er større, end at de fleste kender hinanden og derfor også har lidt indsigt i, hvad der foregår bag kulisserne i DR.

Kritik af sangvalg, DR er uenige.

Man kan næsten skrive manuskriptet på forhånd: Først bliver bidragene lanceret, derefter kommer der heftig kritik på sociale medier og i pressen, og bagefter går DR ud og promoverer showet med meget rosenrøde briller fra officielt hold.

Det skete selvfølgelig også i torsdags, da årets otte bidrag blev lanceret. Det var nemlig ikke ligefrem positive kommentarer det medførte på DR’s egne sociale medier som DR Kultur, DR1, DR P3 og DR P4 – dog lidt pænere på DR P5 – mens det heller ikke var rosenrødt og jubel i livebloggen hos BT. Det er dog ikke noget, der gør indtryk på de officielle udtalelser fra DR, der i en pressemeddelelse skriver at sangene har “høj musikalsk kvalitet”.

Efter de seneste år uden publikum får vi endelig muligheden for igen at invitere indenfor til hele Danmarks musikfest, og det glæder vi os virkelig meget til.

Dansk Melodi Grand Prix binder generationer sammen, og det skaber et unikt fællesskab med musikken som omdrejningspunkt. Jeg synes, vi har ramt et musikalsk felt, der genremæssigt spænder bredt, og så må vi se, hvem danskerne mener skal repræsentere os ved Eurovision.

Gustav Lützhøft, ledende redaktionschef for Dansk Melodi Grand Prix, DR
Gustav Lützhøft. Foto: DR/Bjarne Bergius Hermansen

Efter at Fyr og Flamme vandt DMGP 2021 og beholdt den danske tekst til “Øve os på hinanden” i Eurovision, kom der kritiske spørgsmål omkring det at synge på dansk, da deltagelsen efterfølgende blev kaldt en fiasko. Spørgsmålet kom op igen i år, fordi fem af årets otte bidrag er på dansk, og man kunne tro, at det ville være en af de mere kritiske tabloidaviser, der ville rejse kritikken. Men det gør DR Kultur sørme selv under overskriften “Eksperter frygter dansk Eurovision-flop, hvis vi sender sang på dansk”.

Igen gør kritikken dog intet indtryk på DR:

I Dansk Melodi Grand Prix vil vi gerne spejle lyden af den danske musikscene, som den ser ud lige nu, og de seneste par år er flere og flere musikere netop begyndt at synge – og hitte – på dansk. Derfor er jeg glad for, at vi har så stor en andel af sange på dansk med i showet i år.

Erik Struve Hansen, chef for Bred Kultur & Fakta, DR

Hvis man kun læste de officielle udtalelser, og ikke havde dannet sig sin egen mening om sangene på forhånd, så ville man som seer jo glæde sig til at se Dansk Melodi Grand Prix, for det lyder da meget godt altsammen, ikke? Problemet er bare, at udtalelserne ikke stemmer overens med virkeligheden, hvilket ikke er svært at gennemskue for de fleste.

Public service-forpligtelsen

“Vi har alligevel ikke råd til at holde Eurovision, derfor må der ikke være et bidrag med der kunne risikere at vinde!”

Det er et udsagn man hører ofte, og som formentlig også kan have sin rigtighed efter det store Eurovision-underskud i 2014, men selv om det handler meget om økonomi, er det ikke dét som er det væsentligste argument for DR’s ageren ift. sangene i DMGP.

Nu bliver det lidt langhåret, men DR er som bekendt underlagt det politiske medieforlig, der blev indgået i 2019 og som gælder frem til 2023. Medieforliget er udmøntet i DR’s public service-kontrakt, og hvis man læser formålet står der bl.a.:

  • DR skal lægge særlig vægt på sin rolle som initiativtager til og formidler af dansk kunst og kultur og den danske kulturarv, herunder den kristne kulturarv.
  • DR skal berige dansk kulturliv med originalt indhold.

Det bliver udbygget i et særskilt afsnit om dansk musik, hvor der står:

  • DR skal have fokus på at stimulere dansk musikliv, herunder vækstlaget i dansk musik, samt stille dansk musik og programmer om dansk musik til rådighed for befolkningen på radio og tv.
  • DR skal have fokus på en mangfoldig musikprofil på tværs af alle musikbårne radiokanaler og især fremme dansk musik.

Til sidst i afsnittet står der, at DR i sin public service-redegørelse bl.a. skal redegøre for:

  • DR’s indsats inden for dansk musik
  • DR’s bidrag til dansk musikliv

Læg mærke til, hvor mange gange ordet “dansk” optræder i bare dette lille afsnit. Og i servicekontrakten står ordet nævnt hele 45 gange, så det er ikke så underligt, at man er glad for at have mange sange med på dansk i Melodi Grand Prix’et. For så kan man krydse rigtig mange punkter af på listen, når det drejer sig om at få formidlet dansk musikliv, herunder vækstlaget i et program om dansk musik på tv.

Et ord, der dog ikke er nævnt i servicekontrakten, er ordet “folkelig”. Så selv om man officielt gerne vil samle folk til “hele Danmarks folkefest”, er det ikke et kriterie man kan krydse af i forhold til aftalen med politikerne, som er dem der sørger for hele DR’s økonomi. Det handler groft sagt om KPI’er (key performance indicators, hvis man ikke lige er inde i business lingo), for det er de samme KPI’er der skal bevise, at indholdet i servicekontrakten også bliver udmøntet i virkeligheden.

Det er efter min mening også det, der er kommet til udtryk ved, at man sidste år skar antallet af bidrag ned fra de sædvanlige 10 til otte, og at man har holdt fast ved det antal i år. Vi spurgte Gustav Lützhøft sidste år omkring den ændring, og han gav udtryk for, at det handlede om manglende publikumsindtægter.

Det er det først og fremmest, fordi vi tror det er det antal sange, der egner sig til den særlige situation vi er i i år pga. Corona. Vi ønsker at give musikken og de optrædende de bedste betingelser, og det føler vi at vi gør på den måde. Dernæst spiller det også ind, at vi ikke har publikumsindtægter som vi plejer.

Gustav Lützhøft, 2021

Men hvorfor så ikke gå tilbage til 10 bidrag i år, hvor man endelig har publikum med for første gang i tre år? Og hvorfor har man både i Norge og Sverige holdt fast ved konceptet, på trods af tilsvarende manglende publikumsindtægter i 2020 og 2021? Det er for mig et udtryk for, at økonomien betyder noget sekundært, og at man egentlig helst vil slippe så let som muligt omkring den forpligtelse, som public service-kontrakten påbyder DR.

Misforhold mellem artister og DR’s ønsker

Et af kritikpunkterne er ofte, at det kun er radiovenlig pop og ukendte artister, som stiller op i DMGP. Det handler i virkeligheden om, hvor meget både artisterne og DR har på spil, for selv om Melodi Grand Prix med rette kan kaldes Danmarks største musikshow (i hvert fald målt på seertal), er det ikke ensbetydende med at DR bare vil lade revl og krat få chancen på DMGP-scenen.

Der er en klar tendens i de senere år til, at man fra DR’s side har prøvet at finde nogle artister, som man kunne vise frem lørdag aften i den bedste sendetid, og som den brede del af befolkningen kunne nikke genkendende til. Vi har set f.eks. Sys Bjerre, Isam B og Mike Tramp, mens den almindelige seer i år formentlig kender noget til Juncker og Patrick Dorgan.

Det er for såvidt også prisværdigt, men det dækker også over det faktum, at rigtig mange etablerede artister ikke vil røre DMGP med en ildtang. Jeg har personligt talt med tre kendte danske kunstnere, som uafhængigt af hinanden gav udtryk for, at man som artist helst ikke ville stemples som “DMGP-artist”, hvilket passer meget godt sammen med den kritik der er af, at man ikke kender nogle af de artister, der er med generelt.

Hvad så med de mere folkelige kunstnere? De får lov at være med i optakterne til Melodi Grand Prix, hvor man kan se de gamle koryfæer som Kirsten Siggaard, Keld Heick, Jørgen Olsen og Birthe Kjær i Aftenshowet tale om gode gamle dage i 80’erne, mens alt hvad der bare minder om nuværende dansktopkunstnere er henvist til DK4. Sidste gang en folkelig kunstner var med var vel Jørgen Olsen i 2007, og vi har ikke siden set kunstnere, der er bedst kendt i den folkelige genre, deltage i DMGP.

Jørgen og Noller Olsen. Foto: Good Evening Europe

Hvad gør man så? Man tager fat i en gruppe af pladeselskaber og sangskrivere og håber på, at de kan levere nogle fornuftige bidrag, men fordi de mere kendte kunstnere ikke vil sætte deres ry på spil, så bliver det relativt ukendte artister der fremfører sangene. Derfor bliver sangene og kunstnerne også hurtigt glemt efterfølgende, hvilket kommer til udtryk ved, at hvis man ikke er nørdet med DMGP, kan man næppe nævne andre end vinderne fra seneste ti år. Og mange vil ikke engang kunne huske vinderne.

Det er også vigtigere for DR at bevare en fair konkurrence end at have gengangere i feltet, som folk kan huske fra tidligere deltagelser. Dette kom især til udtryk sidste år med polemikken omkring afvisningen af Ben & Tan’s bidrag til DMGP 2021, hvor 2020-vinderne endte med slet ikke at være en del af showet i DR Byen og efterfølgende udtalte, at de næppe kunne se sig selv deltage i DMGP i fremtiden. Jeg synes det er ærgerligt, hvis DMGP kun bliver noget man gider at være med i én gang, og at man som kunstner mere bliver skræmt væk end føler sig velkommen tilbage.

Udskiftning i personkredsen

Melodi Grand Prix blev genoptaget i 1978 med Jørgen de Mylius som primus motor, og i mange år efterfølgende har personerne omkring DMGP og ESC altid været folk med stor indsigt i og kærlighed til showet. Mylle har desuden været kommentator til ESC frem til 1998, hvorefter bl.a. Keld Heick tog over og i 2011 blev Ole Tøpholm ny kommentator frem til 2019. De fleste mennesker vil derfor sige, at Mylle og Tøppe har en stor del af æren i at få vakt interessen til Eurovision, og at de har haft stor fornøjelse af at se showet med deres stemmer som baggrund.

Jørgen de Mylius og Ole Tøpholm. Foto: Ole Tøpholm

Sidste år blev Tøpholm udskiftet som kommentator med Henrik Milling og Nicolai Molbech med en begrundelse om, at man gerne ville fokusere mere på den musikalske vinkel af showet.

 I Dansk Melodi Grand Prix har vi de seneste par år øget vores fokus på selve musikken, og derfor er det meget naturligt at føre den linje videre til Eurovision

Jan Lagermand Lundme, underholdningsredaktør DR

Men også personerne omkring planlægning og afvikling af Melodi Grand Prix er udskiftet. Væk er folk med en udtalt kærlighed og dedikation til showet, og ind er kommet mere “driftssikre” folk, der mere ser showet som en enkelt del af DR’s samlede portefølje mere end som et produkt, der selvstændigt interesserer en masse fans derude. Det er som om, at DMGP bare er blevet et slags musikshow på linje med ethvert andet show, og for mig er der ingen forskel i det, der bliver udmeldt af officielle holdninger til DMGP, i forhold til f.eks. et juleshow eller indsamlingsshow.

Der er heller ikke en forståelse af, at DMGP og Eurovision er andet og langt mere end bare musikken. Eurovision er verdens største underholdningsshow, og hvis man ikke sætter pris på det historiske aspekt og de nørdede vinkler, så kunne man lige så godt kommentere et Grammy-show eller MTV Music Awards. Det skal være festligt, det skal være kitschet, det må gerne være lidt dumt, og det må ikke mindst gerne være folkeligt. Bare se på Melodifestivalen i Sverige, hvis man vil opleve dén cocktail samlet i samme show.

Analogien ville være en gammeldags skønhedskonkurrence, hvor der stod en masse smukke kvinder linet op i de samme bikinier og med det samme smil på, mens der henne for enden stod én i spraglet tøj og en sjov hat, som hed Miss Eurovision i stedet for. Musikken er vigtig, men det er helheden der tæller for folk, og derfor er vinklen på musik alene alt for fattig efter min smag. Ellers hedder det “Melodi Grand Prix” kun for navnets skyld og ikke pga. indholdet.

Ingen dedikerede sociale medier

Som jeg nævnte tidligere, har DR’s SoMe-medarbejdere haft travlt med at moderere og kommentere kommentarspor efter lanceringen i torsdags. Men man kan spørge sig selv om, hvorfor DR ikke har dedikerede SoMe-profiler for DMGP og Eurovision på hverken Facebook, Instagram eller Twitter. Især Twitter er et sted, hvor rigtig mange dedikerede Eurovision-fans befinder sig (blandt andet os!), og i de andre nordiske lande er både SVT, NRK, YLE og RUV aktive på deres respektive profiler. DR har ganske vist allerede en dedikeret Twitterprofil til formålet, men den har ikke været aktiv i 7 år.

Seneste opslag fra DR’s ESC-profil på Twitter fra 2015. Screenshot.

DMGP-redaktionen vil ikke interagere med sit eget publikum, men overlader det til de stakkels SoMe-folk at stå for at besvare bare nogle af kommentarerne på DR’s andre sider og profiler. Der er ingen i redaktionen, der prøver at hype deres eget produkt, og som det så ofte går bliver kritikken mere skinger, jo mere lukket afsenderen af produktet opfører sig.

Et eller andet sted kan jeg godt forstå, hvis man internt har opgivet at vende stemningen, men jeg håber da man føler et vist ansvar for det narrativ som DMGP og ESC har hos den danske befolkning. Og det ville klæde dem, at være mere interagerende og stå bedre inde for deres eget produkt end de gør. Ellers må de sige til, hvis de har brug for os andre til at varetage deres SoMe-profiler!

Det kommer f.eks. også til udtryk ved, at man ikke koordinerer sine egne nyhedskanaler, så de ikke nedgør ens eget produkt. Jeg troede min artikel om balladen med Ben & Tan var lige til den skarpe side, men DR Kultur lagde selv en kritisk artikel op, bare få dage inden DMGP 2021 skulle afholdes. Hvis jeg var PR-manager for noget som helst firma, ville jeg helst gerne have, at min kommunikation udadtil bakkede op om mit eget produkt, men sådan fungerer det åbenbart ikke i DR.

Konkurrence fra andre kanaler og seertal

Melodi Grand Prix var allerstørst tilbage i 80’erne, da der kun var én kanal at se på TV’et, og hvor hele familien samledes om at se det. I dag er der så mange andre steder, både i TV og på nettet, hvor man kan finde ny musik, høre andre kunstnere end normalt og se forskellige andre musikkonkurrencer som f.eks. X-Factor og America’s Got Talent.

Netop X-Factor er værd at nævne, for efter at det program overgik fra DR til TV2 i 2019, har DR ikke længere et program, der på samme måde sender en masse ukendte talenter og kunstnere ud i stuerne på jævnlig basis. Samtidig er X-Factor nu blevet det program, som unge talenter stræber efter at deltage i, fordi de er vokset op med det i de sidste 15 år og er blevet eksponeret meget mere for det på sociale medier. Derfor er DMGP mere blevet sådan en slags nicheshow for rigtig mange, som man mest ser fordi det var sjovt engang, men ikke rigtig følger med i hverken før eller efter.

Place On Earth, X-Factor vinder i sidste sæson på DR i 2018. Foto: Agnete Schlichtkrull, DR

Burde DR så ikke også bare overlade tøjlerne på DMGP til TV2? Det kan man sagtens argumentere for, men grunden til at DR holder godt fast i DMGP bunder i én ting: Seertal. Tilbage i 2021 så 1.566.000 mennesker med, showet i den tilskuerløse Royal Arena i 2020 trak 1.194.000 seere til foran skærmene, og i 2019 – inden coronalockdown – så 1.324.000 med. Så på den parameter alene kan DR sagtens kalde showet for “bredt favnende” og “folkeligt”, hvilket giver endnu et punkt i public service-kontrakten, der kan vinges af.

Eurovisiondeltagelse kræver mere indsats

Jeg har vendt public service-kontrakten nogle gange, og hvis man kigger på deltagelsen i Eurovision ser det ud til, at det er blevet en bonusting for DR at sende DMGP-vinderen afsted, mere end at man har et reelt ønske om at klare sig godt – for det kan man nemlig ikke vinge af noget sted i kontrakten. Siden Emmelie de Forests sejr i ESC 2013 og deraf følgende automatiske finaledeltagelse for Basim i ESC 2014, har vi ikke klaret os specielt prangende i Eurovision.

Emmelie de Forest ved DMGP 2014. Foto: Good Evening Europe

Det er ikke for meget at sige, at vi floppede gevaldigt med en 13. plads i semifinalen i 2015 og en 17. plads i semifinalen i 2016, hvorefter vi lige skrabede os med i finalen som nr. 10 i semifinalen i 2017 og fik en samlet 20. plads. Efterfølgende var der en fin 9. plads til Rasmussen i 2018 og en 12. plads til Leonora i 2019, mens Fyr og Flamme endte som nr. 11 i semifinalen i 2021.

Er det godt nok? Måske er det, men de placeringer er opnået på trods af DR’s indsats og ikke på grund af den, fordi der intet bliver gjort for at skabe hype om de danske bidrag. Udadtil virker det til, at man kun gider at gøre det mest nødvendige, og i en konkurrence med så mange lande, der kæmper om opmærksomheden, er det bare ikke nok til at gøre sig ekstra bemærket.

Blandt Eurovisionfans har Danmark et rygte som “very vanilla”, og det er ikke pænt ment. “Ufarligt”, “uspændende” og meget “middle of the road” er de ord som oftest bliver hæftet på de danske bidrag i de senere år, og heller ikke i år var der de store forventninger blandt fans, inden afsløringen af artisterne til DMGP.

Wiwibloggs læsere er ikke begejstrede.
Hvad er Danmark?
Nogen må redde Danmark, de kan ikke blive ved på den måde
Det er så udvandet, at det gør ondt.
Overrasket over udvalget af intetsigende pop? De giver seerne det de vil have.
Danmark har meget arbejde foran sig, hvis de vil fange publikums opmærksomhed.
Ingen kommentarer…

Det kræver derfor en indsats for at skabe lidt hype om den kommende ESC-deltager, og jeg mangler også at få en klar udmelding om, hvad ambitionen egentlig er ved Eurovision-deltagelsen, andet end at man officielt gerne vil vinde.

Vi vil vinde Eurovision, men vi vil gøre det mens vi stadig er tro mod vores danske rødder og det danske publikum, som i år afgør hvad der skal være vores sang på aftenen og gå videre til Eurovision.

Gustav Lützhøft, DR

Håbet for fremtiden

Kære venner: Hvis I vil vinde folkets gunst tilbage til DMGP, må I bakke jeres ord op med handlinger. Det er for sløvt at tro, at man stadig kan leve højt på den folkelige appel showet havde i 80’erne, når de fleste andre lande i Europa opdaterer og optimerer deres tilgang til deres nationale finaler. Jeg taler ikke om at sammenligne os med Sverige, men hvis NRK kan holde fem semifinaler og en finale, hvis YLE og RUV kan formå at finde høj kvalitet på deres bidrag som f.eks. her i 2021, og hvis de baltiske lande kan afholde både semifinaler og finaler, så kan vi også gøre mere ud af det i Danmark.

Jeg håber især, at DR for fremtiden vil være mere åbne overfor at interagere med folk. Det kan være sådan nogen som os fra fanmedier, den officielle fanklub og ESC-pressen, men mindst lige så meget med fansene rundt omkring i Danmark og Europa. Et produkt overlever kun så længe, at fansene bakker op om det, og hvis man bliver ved med at sige ét og gøre noget andet, vil de fleste falde fra med tiden. Så kan det godt være, at seertallene er pæne og man har opfyldt sine KPI’er og servicekontrakten, men det ender bare med at være en tom skal uden reelt indhold. Når os halvgamle nørder ikke er her længere, har jeg svært ved at se Melodi Grand Prix og Eurovision-deltagelsen bestå i sin nuværende form, for så er interessen forsvundet. Desværre.

Med det sagt, så glæder jeg mig selvfølgelig til at komme til Herning og være en del af cirkusset igen i weekenden 4.-5. marts, og jeg glæder mig mindst lige så meget til at komme til Torino i maj måned. Vi må se, hvor mange kræfter jeg så skal bruge på at forsvare Danmarks ære overfor de andre landes fans, når vi har fundet vinderen af DMGP 2022.

Nærværende skribent i diskret påklædning i pressecentret til Eurovision 2021. Foto: Emil Helms

Translate »