Saturday, November 16, 2024
Home Blog Page 37

GEE-panelet: Tornike Kipriani – “You” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Georgien

GEE-panelets reviews

Sidste år var jeg ret vild med Tornike, men knap så vild med den børnehave-tekst, han forsøgte sig med. Selvom teksten ikke er fremragende, så er den forbedret nok til, at jeg kan lade mig forblænde af en fantastisk stemme, en lækker melodi og en følelsesladet stemning, der leveres tilpas troværdigt til, at jeg får en lille tåre i øjenkrogen. Det her er et absolut værdigt bud fra Georgien, og jeg håber virkelig, europæerne sender ham i finalen! Jeg tvivler dog kraftigt,og det skal nok være juryerne, der belønner kompositionen, hvis Tornike skal have en chance for en finaleplads. 

Daniel

Det er lidt sjovt med Georgien, for jeg kan simpelthen ikke komme på noget georgisk bidrag jeg kan huske og/eller lide! Det tror jeg heller ikke kommer til at ændre sig i år, for jeg ved ikke helt hvad Tornike vil med den her sang, og selv om han ligner en rocksanger er det pop af den lidt ufarlige slags, som jeg synes løber ind i det ene øre og ud af det andet. Jeg tror ikke, at Georgien ændrer traditionen fra de senere år med at fejle i semifinalen med dette bidrag.

Simon

Ehm… Hvordan er Tornike gået fra en ret cool rocket sang, der virkede til at være lige ham, til en tam og lidt ligegyldig ballade på kun et år?! Fred være med, hvis han havde lyst til at prøve noget anderledes, men det lugter lidt af, at man hos georgisk TV så at sidste års bidrag ikke havde den store støtte hos fansene, så man derfor forsøger sig med en helt anden boldgade i år. Jeg synes dog overhovedet ikke sangen passer Tornike og hans stil, og det er ikke engang en særlig god ballade. Det er ærgerligt for Tornike er en god og karismatisk sanger, så han fortjente en lang bedre sang, men med det her bidrag kan jeg ikke se Georgien komme særlig langt.

Mila

Jeg kan slet ikke genkende tornike i år. sidste år virkede han ægte og i sit rette element, med en omend lidt komisk tekst. I år vender han tilbage med en sang, der (af uvisse årsager) minder mig om 60’er og 70’ernes hippiemusik eller kunne være udgivet på et “No stress”- album. Desværre har jeg nærmest glemt ‘You’, før de 3 minutter er gået. Det er en skam, for Tornike har en lækker stemme og er en god formidler.

Mette

Barbara Pravi – “I love that the French language is so loved this year”

Barbara Pravi will represent France at the Eurovision Song Contest 2021 in Rotterdam with the song ‘Voilà’.

Barbara Pravi is a French singer-songwriter with Serbian and Iranian roots. The 27-year-old is no stranger to the Eurovision Song Contest, or actually, the Junior Eurovision Song Contest to be more specific. She co-wrote the two most recent French entries for Junior Eurovision, Bim Bam Toi, which was performed by Carla, and J’imagine, performed by Valentina which won the contest in November 2020.

Barbara has also written for famous French singers like Yannick Noah and Chimène Badi. Her song Voilà is an introduction to herself, an artist who has remained in the shadows for a long time, revealing her emotions and taking inspiration from the chanson française genre and singers like Jacques Brel and Piaf.

Jeangu Macrooy – “The song reflects the positive attitude I have in my life now”

The seeds for Jeangu’s musical journey were planted when his parents gave him the gift of a guitar for his 13th birthday. Together with his twin brother Xillan a musical duo was formed. His musical ambitions, however, proved bigger than the small scene in his native Suriname could accommodate, leading to his move to the Netherlands at the age of 20.

It was there than Jeangu enrolled in music college, where he was discovered by and mentored musically by the producer Perquisite. Jeangu’s soulful debut album “High on You” (2017) was nominated for an Edison Pop Award (Dutch Grammy) and he gained rave reviews with performances at festivals such as Lowlands, North Sea Jazz and Eurosonic Noorderslag. Two sold out club tours followed. His second album “Horizon” (2019) received critical acclaim from both press and public, followed by national and international headliner tours and frequent appearances on national TV and radio.

In January 2020 Jeangu was selected by Dutch broadcaster AVROTROS to represent the Netherlands at
the Eurovision Song Contest with his song “Grow”. After the cancellation of the contest in March 2020 due to the pandemic, it was announced immediately that Jeangu would continue his Eurovision journey in 2021.

His new song “Birth Of A New Age”, which was released in March, tells a story of resilience and the dawn of a new era. Jeangu’s Surinamese roots clearly come across in the song. Besides English, he sings in Sranan Tongo, the main language of Suriname. This part of the song is inspired by an old Surinamese saying: “Mi Na Afu Sensi, No Wan Man E Broko Mi”, which literally means: “I’m half a cent, you can’t break me”.

In the context of “Birth Of A New Age”, it stands for self-respect, empowerment and determination.
Jeangu says: “The song reflects the positive attitude I have in my life now”

“Birth Of A New Age” was written and produced by Jeangu Macrooy and Perquisite

Succesen fortsætter: Fyr og Flamme vinder Zulu Award og udsender ny single

2021 har indtil videre været et rigtig godt år for Fyr og Flamme. Duoens 2. single, ‘Kamæleon’, som udkom ultimo 2020, blev et stort hit på de danske radiostationer og i marts vandt duoen som bekendt Dansk Melodi Grand Prix.

Et par uger efter strøg Fyr og Flamme direkte ind på 1. pladsen på Top 40 på Danmarks officielle hitliste over de mest streamede og downloadede tracks med ‘Øve os på hinanden’ – en bedrift, som ikke engang Danmarks sidste Eurovision-vinder opnåede. Hun indtog først 1. pladsen efter ‘Only Teardrops’ havde vundet Eurovision.

Om halvanden uge går Fyr og Falmme på scenen for første gang til prøverne i Rotterdam Ahoy. Det gør de som nyslåede prisvindere. I går aftes vandt Fyr og Flamme nemlig prisen som årets nye navn ved Zulu Awards 2021.

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Fyr & Flamme (@fyr.og.flamme)

Forud for Zulu Awards lovede duoen at udgive en ny sang, hvis de vandt prisen, og i dag udkom så Fyr og Flammes “Kæreste”, som du kan høre nederst i artiklen. “Kæreste” er skrevet af Laurits Emmanuel og produceret af Emmanuel og Rune Borup.

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Fyr & Flamme (@fyr.og.flamme)

Senere på året har Fyr og Flamme en række udsolgte koncerter på tapetet og optræder til diverse arrangementer og festivaler. Du kan bl.a. opleve dem ved årets Smukfest.

Fyr og Flamme: “Kæreste”

Galleri: ESC 2021 scenen er klar – skjulte features og Augmented Reality

Vi har ventet siden december 2019 på at se Florian Wieders scene-design i “live”. Konstruktionen af scenen blev påbegyndt den 11. april i Rotterdam Ahoy og scenen står nu endelig færdig og klar til brug.

Florian Wieder, som har designet scenen, fortæller i et interview med Krista Siegfrids, at Eurovision 2021-scenen har hentet sin inspiration i hollandsk design, som bl.a. er kendt for sin underspillede skønhed og enkelthed. Men bag scenens enkle facade gemmer der sig en masse features med masser af forandringsmuligheder.

Florian fortæller, at måden hvorpå LED-skærmen åbner sig, er væsentlig anderledes, end man normalt har set. Han afslører også at hans mangeårige drøm om AR (Augmented reality) endelig er blevet til virkelighed i år. Med AR lægger et virtuelt lag ovenpå den eksisterende “virkelighed”, som man bl.a. kender fra Pokémon GO!

Sceneområdet er tilpasset restriktionerne, hvor kun 3500 publikummer må være til stede i salen. Området, der oprindeligt skulle være brugt til stående tilskuere, er blevet transformeret til et større Green Room, ligesom scenen er rykket frem for at skabe mere plads backstage.

I Rotterdam Ahoy er der i øjeblikket gang i stand-in prøverne, hvor 14 dansere og 10 sangere fra Rotterdam Codarts og Albeda College fremfører årets bidrag, således at lyd og kameravinkler kan testes af, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før de selv indtager scenen.

Lørdag den 8. maj går de første artister på scenen, når årets tekniske prøver går i gang med Litauen som første land på en Eurovision scene i 2 år. Du kan se programmet for alle prøverne her.

Video af scenen

Galleri af scenen og arenaen

Good Evening Europe holder dig opdateret om alt, hvad der sker ved prøverne fra 8. til 22. maj. Følg os her på siden, på Facebook, Instagram og Youtube.

GEE-panelet: Blind Channel – “The Dark Side” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Finland

GEE-panelets reviews

Min ubestridte favorit i år. Jeg joinede The Dark Side første gang jeg hørte den, og jeg brugte en måned på at frygte det finske publikum, som heldigvis gav Blind Channel en jordskredssejr. Jeg er vild med missionen om at fusionere rocken med det mainstream, og jeg er blevet kæmpe fan af det her. Når man, som jeg, er vokset op med lyden af Linkin Parks melankolske nu metal-lyd, så er det noget, som er nostalgisk, selvom lyden er ret moderne. Jeg håber, Europa er med på noget ordentlig rock. Come join the dark side!

Daniel

Okay, jeg bliver nødt til at være ærlig, jeg er fuldstændig vild med årets finske bidrag. Det minder mig så meget om mine teenageår hvor Linkin Park og Sum41 var det eneste jeg lyttede til, og den her sound med rock der samtidig har et catchy omkvæd og gode akkordprogressioner kan jeg simpelthen ikke stå for. Jeg håber at folk rundt om i Europa kommer til at falde lige så meget for denne sang, som jeg helt hundrede har gjort!

Clara

Jeg bliver aldrig pjattet med rock i ESC, og selvom jeg godt ved det har et publikum, så er det bare ikke det ESC jeg kender og elsker. Men når det så er sagt, så er det jo ESC-rockens moderland, Finland, der i år beder os om at konvertere til the Dark Side i en slet skjult hyldest til Nickelback og Linkin Park, og det kan jeg måske egentlig godt lide lidt alligevel. Det er trods alt melodisk og et omkvæd man husker, plus at drengene faktisk har noget på hjerte, så en pæn middelkarakter må de godt få af mig.

Simon

Jeg lytter ikke rigtigt til rockmusik normalt, men jeg har da været glad for flere rockede bidrag i Eurovision i form af de tidligere finske rock-bidrag, Ungarske AWS og tyrkiske Manga. Så jeg ved ikke helt hvad det er der gør, at jeg ikke kan hoppe med på vognen, når det kommer til Blind Channel. Jeg kan godt lide deres fandenivoldskhed, og synes også de har noget fedt at sige, men sangen gør bare ikke det helt store for mig. Den minder mig utroligt meget om de Linkin Park numre, der hittede da jeg var barn, og dem var jeg heller ikke fan af, så måske den her genre af rock bare ikke siger mig så meget. Jeg synes også, at deres vokaler i den finske finale var til den svage side, og for mig skal rock-vokaler altså bare sidde lige i skabet. Det kan de heldigvis nå at forbedre inden det store show, og rock plejer at klare sig rigtig godt i ESC, så mon ikke Finland ender med at få en ganske hæderlig placering i finale.

Mila


I 15-års jubilæet for Lordi’s fantastiske sejr, vender Finland i år tilbage med det bedste rockbidrag siden 2006. Jeg har for længst joinet “The Dark Side” og elsker alt omkring det her bidrag.
Det er Linkin Park fra min ungdom, det islandske landsholds “Viking war chant”, sort makeup og f#ckfingre! En melodisk rocksang, der giver mig lyst til at headbange, “put my middle fingers up” og ta’ et shot 😀 Men jeg tror desværre, der skal et virkelig exceptionelt show til, før Finland henter stemmer nok til at hive sejren hjem i et år med mange stærke og mere bredt appellerende bidrag. Men ville bestemt ikke have noget imod at ‘The Dark Side’ vandt Eurovision.

Mette

GEE-panelet: Uku Suviste – “The Lucky One” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Estland

GEE-panelets reviews

Det her er ikke engang “right down my alley” – det her ér min “alley”. Ja, det er outdatet, kitsch og hørt før. Men det er dæleme også bare fantastisk! Tunge beats på en solid popmelodi – hvornår går det nogensinde af mode? Aldrig i mit hjem i hvert fald! 

Daniel

Estland ligger i den tunge ende hos både bookmakere og fans i år, men selvom ‘The Lucky One’ i mine øjne ikke lever helt op til den fantastiske ‘What Love is’ fra 2020, så tror jeg alligevel bidraget har mere potentiale, end det får credit for pt.
en velproduceret popsang med iørefaldende beats tilsat en stærk (og nydelig) sanger samt et iøjnefaldende show (Håber man genbruger/videreudvikler showet fra EEsti Laul). Det er normalt en kombi, der virker i ESC. Men semifinalen er hård og Estland har fået den “forbandede” position nr. 2 – endda lige efter ‘Adrenalina’. DEt kan gå begge veje…

Mette

Estlands nummer vil jeg beskrive, i mangel på bedre termer, som ufarlig. Den kommer ikke til at genere nogen, men jeg tror heller ikke den kommer til at slå nogen fuldstændig omkuld. En meget gennemsnitlig popsang, meget lignende af den Uku Suviste sendte afsted sidste år.

Clara

Estland for hulen… I havde Koit Toome og Jüri Pootsman at kunne vælge, men I gik alligevel med middle of the road i Uku Suviste, og selv om sangen er udmærket, er det bare ikke noget der sætter sig fast. Det har ikke været et bidrag, der er røget ind på min playliste, og jeg har faktisk lidt glemt den efter jeg har hørt den, men den skal have points for fint håndværk. Minder lidt for meget om Tom Leeb fra Frankrig sidste år, både i udseende og ufarlighed i sangen, og det er ikke nødvendigvis nogen rosende sammenligning, uagtet at de begge er nogle nydelige mænd.

Simon

Uku Suviste har oppet sig en smule siden sidste år, hvor jeg slet ikke brød mig om hans bidrag. Selvom jeg synes “The Lucky One” er lidt bedre, siger den mig ikke det store. Jo, det er da en fin popsang, men der er ikke noget ved den der skiller sig ud, og jeg synes ikke rigtigt Uku tilføjer den noget, der kunne gøre den bedre eller gøre at man lægger mærke til den.

Mila

Grand Prix-stjerner på drive-in tour i Danmark

Trænger du også til livekoncert, fællessang og noget at grine af? Så kan du i denne og de kommende weekender få masser af musikalske oplevelser, når bl.a. 5 tidligere Grand Prix-deltagere går på scenen. Det sker på Roskilde Drive-in Bio’s store forårstour, som besøger en række danske byer.

Du kan synge lige så højt du vil, og selvom du sidder sammen med andre, så sidder du behageligt og sikkert i din egen bil og lytter til de medvirkende på scenen igennem radioen i bilen.

Forårstouren består af 3 oplevelser: For alle børn og barnlige sjæle vil BørneSjow sidde lige i øjet, mens #KunForVoksne er perfekt for kærestepar eller venner, der trænger til en aften i voksenhyggens tegn. Endelig er der mulighed for at nyde en festlig stund i selskab med Kirsten Siggaard, Stine og Martin, og Klaus & Servants til Forårskuller.

Forårstouren har været forbi Odense, Esbjerg og Aalborg og slutter i Bededagsferien af i Vejle.

Du kan se alle tilgængelige shows og købe billetter her.

Forårskuller

I Forårskuller vil Kirsten Siggaard lufte sit store Grand Prix-katalog, mens Klaus og Servants sørger for sikre fest-hits, og Stine & Martin sørger for en masse at grine af. Stine & Martin har sat showet sammen, hvilket de har en stor erfaring med fra Cirkusbygningen i København.

“I Forårskuller er der garanti for høj stemning og ikke mindst højt humør”

#KunForVoksne

Programmet byder på livekoncert med den erfarne Grand Prix-stjerne Bryan Rice, som har lovet at synge alle sine største hits og CryBaby (Patrick Spiegelberg), som med sin sikre livevokal og medfødte entertainer-gen, vil står for en perlerække af fællessange med bl.a hits fra 80’erne og 90’erne blandet med en snert af sit eget materiale.

“For at spare på varmen i bilerne har vi hentet 4 af de dygtigste dansegutter hjem fra udlandet, og de har lovet os, at de får Magic Mike til at ligne en omgang Bro bro brille!”

Der er desuden besøg fra Comedy Zoo, når Dan Andersen indtager scenen. Derudover byder showet på et kæmpe sceneshow med dansere, pyroteknik, lysshow, 25 meter catwalk, flotte kostumer og meget andet.


BørneSjow

BørneSjow består af sange og danseshow kendt fra bl.a. tegnefilm og Youtube, fyrværkeri, dyr fra alle verdenshjørner, snemænd, en gigantisk krabbe og meget mere.

“Det bliver en festlig og farverig rejse helt op til skyerne, hvor fantasien ingen grænser kender”

På scenen kan du opleve Patrick Spiegelberg, Nadia Malm og Malene Qvist (medlem af Sukkerchok), som alle 3 har stået på scenen i Dansk Melodi Grand Prix.

Du kan se alle tilgængelige shows og købe billetter her.

GEE-panelet: Fyr og Flamme- “Øve os på hinanden” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Danmark

GEE-panelets reviews

Åh ja, hvad skal man synes? Jeg har længe haft et kæmpe mancrush på Jesper Groth, som er i top 1 over folk, jeg helst ville tømme et barskab med. Og jeg elsker, at vi igen har fået grand prix ind på toppen af hitlisten herhjemme. Jeg er vild med Fyr & Flamme, Kamæleon og Menneskeforbruger. Øve Os På Hinanden har taget noget længere tid at vænne mig til, men jeg må også indrømme, at jeg efterhånden har den sang i hovedet konstant. Jeg håber, drengene går all in på 80’er-fest,og jeg håber virkelig, Europa er med. Det fortjener drengene. 

Daniel

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ELSKER Fyr & Flamme. Jeg ved godt at det er mit eget land, at jeg selv stemte heftigt for at få dem på vinderpodiet og at “Kamæleon” har været min mest spillede på Spotify de sidste fire måneder, men alligevel synes jeg bare at årets danske bidrag er SÅ godt. Jeg ved godt det er blevet mødt med meget blandede følelser ude i verden, de fleste ikke med en tro på at Danmark kommer i finalen i år, men jeg står altså ved at jeg synes “Øve Os På Hinanden” er et lille mesterværk, og jeg glæder mig enormt til at høre de to synge på dansk i ESC for første gang i 25 år!

Clara

Jeg faldt pladask for ‘Menneskeforbruger’, da den udkom og  min kærlighed til Fyr og Flamme brændte videre med ‘Kamæleon’ på repeat i månederne op til DMGP. Fyr og Flamme er i mine øjne noget af det bedste, der er sket for dansk musik i mange år, og da jeg hørte ‘Øve os på hinanden’ var jeg da også 99,9% sikker på, at den ville vinde Dansk Melodi Grand Prix.
80’erne er “in”, og coronapandemien har bragt mange mennesker i det nostalgiske humør, både hvad angår film, serier, retro madlavning og bagværk, og i høj grad musik.
Live-versionen af ‘Øve os på hinanden’ tilføjer sangen en ekstra dimension. Jesper og Emmanuels energi og glæde ved at stå på Grand Prix-scenen er uimodståelig og liveorkestret bidrager med de helt perfekte 80’er vibes, som sender os direkte tilbage til Tommy Seebach, Laban og Kirsten & Søren.
Ikke siden Rasmussen og Emmelie de Forest har jeg været så begejstret for en dansk vinder, og jeg tror bestemt Danmark har en chance for en finaleplads.
Fyr og Flamme’s smittende glæde, deres ægte og unikke stil MÅ sammen med den festlige og sing-along-venlige sang VÆRE lige det, folk har brug for efter mange måneders nedlukning.
Vi GÅR EFTER #12POINTFRAMALTA.

Mette

Jeg var vild med rygtet om, at Fyr og Flamme skulle deltage i DMGP, og efter mit første gennemlyt af bidragene var jeg næsten ikke i tvivl om at de ville vinde. Det er nok ikke noget der bliver hele Europas foretrukne sang at lytte til, men det er skægt at se hvordan de første reaktioner ude blandt fansene nu er ved at ændre sig til “… jamen, jeg har jo fået den på hjernen!”. Jeg elsker 80’er-æstetikken, jeg elsker hentydningerne til Tommy Seebach og Kim Schumacher, og det var absolut det helt rigtige bidrag at sende afsted til ESC. 
Jeg vil meget hellere have os repræsenteret af et bidrag, som vi er stolte af og glade for i DK, og som er festligt og nemt at synge med på, end noget hvor vi lige skraber os med i finalen og får en 20. plads. Jeg håber på en finaleplads, selvom det måske er lidt usandsynligt, men jeg er sikker på at det her er en sang, som også er at finde på diverse Grand Prix-playlister i de kommende år.

Simon

Under corona genopdagede jeg min store kærlighed til 80´er musik, så da Fyr og Flamme udsendte “Menneskeforbruger” sidste år var jeg fuldstændig solgt, og da den endnu mere glimrende “Kamæleon” kom ud som anden single, ville min begejstring ingen ende tage. “Øve os på hinanden” er endnu mere rendyrket 80´er pop i sin lyd end to foregående numre, men det synes jeg bestemt ikke den bliver ringere af. Det er virkelig mange gode elementer i instrumentalen, og jeg synes den viser hvor dygtig en sangskriver Laurits er, og Jesper leverer vokalen med charme og karisma, selv i studieversionen. Jeg synes det er det fedeste throwback til musikkens og Melodi Grand Prix´ets guldalder. Jeg ELSKER at de synger på dansk, og at de er så meget deres egne, og jeg føler at Danmark i år virkelig sender et dansk bidrag afsted. Det faktum, at tre ud mine fire mest spillede sange på Spotify det sidste halve år, er Fyr og Flammes tre første singleudspil, taler også sit tydelige sprog- Jeg er kæmpe fan!
Hvordan de vil klare sig ud i Europa har jeg ingen idé om – det kan gå begge veje. Jeg har set meget blandede reaktion på sangen, men at den generelt er vokset på folk de sidste par måneder. Jeg håber på det bedste for Jesper og Laurits, da jeg virkelig under dem den finaleplads, så de kan få deres 12 point fra Malta.

Mila

Concert In The Dark: Hør Fyr og Flamme’s alternative version af ‘Øve os på hinanden’

Tidligere på ugen afholdt det internationale Eurovision-medie EuroVoix deres virtuelle pre-party ‘Concert in The Dark’, hvor man som en fejring af Earth Day 2021 opfordrede seerne til at slukke lyset og donere til plantning af et træ i løbet af aftenen.

Blandt de optrædende var en lang række af årets Eurovision-deltagere, herunder Fyr og Flamme som leverede en alternativ version af ‘Øve os på hinanden’. Hør den øverst i artiklen.

GEE-panelet: Victoria – “Growing Up is Getting Old” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Bulgarien

GEE-panelets reviews

Tears Getting Sober var et fænomenalt bud på en sang, som vi aldrig havde hørt mage til i Eurovision. Med Growing Up Is Getting Old tager Victoria os ned ad den samme Billie Eilish-inspirerede sti, men selvom hun stadig er en virkelig dygtig sanger, er der taget et skridt ned ad kvalitetsstigen i forhold til sidste år. Dog kun et enkelt, så hun er stadig ret højt. For mig er det et spørgsmål om, om Growing Up Is Getting Old har nok genkendelighed til, at folk vil kunne huske den blandt 25 andre finalemelodier. Jeg tror desværre, den ender med at drukne lidt. 

Daniel

Victorias nummer “Tears Getting Sober” var i min Top 3 af de bedste sange sidste år, og selvom jeg også synes at årets bulgarske bidrag er virkelig godt, er det ikke helt lige så godt som sidste år, i min optik. Dog er jeg slet ikke i tvivl om, at med de rigtige virkemidler kommer Bulgarien også til at være et af de lande der lander helt i toppen i år.

Clara

Det bliver nok aldrig helt min kop te med den her slags neddæmpede, stilfærdige ballader, men jeg vil gerne indrømme at Victoria leverer det meget overbevisende og nok gør det hun er allerbedst til. Tankevækkende er det dog, at hun lagde seks sange ud til afstemning hos fans inden hun traf sit valg, og denne sang var den der fik færrest stemmer. Hun er dog højt oppe i favoritfeltet, så mon ikke det nok skal gå den godt uanset hvad jeg synes eller ej.

Simon

Da Victoria valgte “Growing Up is Getting Old” blandt de seks potentielle bidrag, der var i Bulgarien, sagde hun at hun valgte med hjertet, og det kan i den grad høres. Victoria har selv været med til at skrive sangen, og ligesom sidste år har hun skabt en smukt orkestreret ballade, hvor især strygerne er med til at give  en magisk følelse under nummeret. Derudover har hun en meget behagelig stemme, der er rar at lytte til. Hun synger med følelse og inderlighed, og jeg tror på hvert et ord. Det er rørende og det er ægte, og derfor leverer Bulgarien efter min mening en af de stærkeste ballader i år. Jeg håber Bulgarien bliver belønnet for endnu et stærkt bidrag, og ender højt oppe på scoreboardet, selvom året nummer lige er en tand svagere end deres bidrag fra sidste år.

Mila

Bulgarien var blandt mine store favoritter i 2020. Hvis en ballade kunne have vundet sidste år, så var “Tears Getting Sober” uden tvivl det bedste bud.
Vicorias stemme er stadig smuk og udtryksfuld, men lidt af magien fra sidste år er væk. Hvis jeg ikke havde haft sidste års bidrag i baghovedet, så havde jeg måske reageret mere positivt på ‘Growing up is getting old’. Men jeg synes den er for trist og dyster, og selve melodien kommer ikke rigtig nogen vegne. Selv efter adskillige gennemlytninger, har den ikke sat noget egentligt aftryk hos mig.

Mette

GEE-panelet: Anxhela Peristeri – “Karma” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Albanien

GEE-panelets reviews

Dette er, uden tvivl, det stærkeste albanske bidrag for mig nogensinde. Det siger selvfølgelig ikke så meget, for Albanien har aldrig før leveret en god sang, men dette er som minimum er utrolig hæderligt forsøg. Jeg er ret glad for den dramatiske opbygning og den storladne Balkan-stemning, som kalder på et sceneshow med masser af ild, røg og krigeriske dansere. Kan de eksekvere det ordentligt på scenen, kan der nemt vente en finaleplads til Albanien. 

Daniel

Albaniens bedste bidrag, siden Rona Nishliu i 2012 gav mine tårer frit løb med ‘Suus’. ‘Karma’ indeholder alt, hvad jeg elsker ved Eurovision og minder mig om den “tabte Balkan ballade”, som vi nu om dage hører alt for få af (Ja, jeg lyder gammel, nu!).
Sangen bygger op fra en klassisk ballade og fortsætter i en lidt mere moderne stil tilsat masser af drama, følelser, etniske instrumenter. Jeg er vild med det instrumentale midterstykke og Anxhela’s stærke og udtryksfulde stemme!
Det er ikke nogen nem semifinale, men jeg håber virkelig, den unikke og ægte stil belønnes og Albanien kvalificerer sig.

Mette

Jeg må sige, at jeg er ret vildt med årets albanske bidrag. Det var det første af årets ESC numre der blev offentliggjort helt tilbage i december, og allerede der tænkte jeg “Wauw, det er lige den her type af balkan-pop som Europa plejer at være vilde med”. Jeg tror da også vi sagtens kan forvente en pæn placering til årets albanske bidrag.

Clara

Albanien serverer som regel patos fra den helt store Balkan-gryde, og i år er ingen undtagelse. Og så alligevel, fordi man åbenbart haft har lyst til at blande nogle moderne poplyde ind i det, og det ødelægger det faktisk lidt for mig, fordi det ikke er det Balkan jeg kender og elsker (“Lane Moje”, “Leila”, “Molitva” osv.). Det er til gengæld det eneste rendyrkede af sin slags i denne semifinale, så mon ikke Albanien kan hive nogle stemmer hjem fra deres østeuropæiske søskende rundt omkring. 

Simon

Albanien disker stort set altid op med en klassisk Balkan ballade. Det er en kategori de generelt gør sig godt i, og jeg har stor respekt for at de holder fast i de nationale elementer i mange af deres bidrag. Men jeg synes også det er ved at blive lidt kedeligt i længden, fordi det er noget man har hørt så mange gange før. Anxhela er glimrende sangerinde, og det er som sådan ikke noget galt med “Karma”, men jeg synes ikke den når op på niveau med mange af deres tidligere bidrag i samme genre, og den efterlader mig med en lidt flad fornemmelse. Albanien har tradition for at ende på en 16. eller  17. plads i finalen, og jeg tror sagtens den her sang også kan placere sig deromkring, selvom jeg ikke er så begejstret for den.

Mila

Rotterdam 2021: Her er programmet for prøverne

Programmet for prøverne i Rotterdam er blevet offentliggjort. Rotterdam Ahoy åbner op for prøver lørdag den 8. maj dvs. om præcist 2 uger. Alle lande har 2 tekniske prøver af henholdsvis 30 og 20 minutters varighed samt 3 dress rehearsals forud for semifinale- og evt. finaledeltagelse.
Søndag den 16. maj er arenaen lukket. Mandag den 17. maj startes der op med dress rehearsals forud for den 1. semifinale.


Forud for deltagernes prøver, så kører der fra den 29. april stand-in rehearsals. Her vil 14 dansere og 10 sangere fra Rotterdam Codarts og Albeda College fremføre årets bidrag, således at lyd og kameravinkler kan testes af, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før de selv indtager scenen et par uger efter.

Du kan se det fulde program herunder.
Husk at Good Evening Europe selvfølgelig er med hele vejen og giver dig masser af updates fra prøverne.

Hvornår skal Fyr & Flamme på scenen?

Tekniske prøver

  • Tirsdag den 11. maj: 1. prøve fra 15.40 – 16.10 (30 minutters tekniske prøver) og Meet & Greet med pressen fra kl. 17.35 – 17.55.
  • Fredag den 14. maj: 2. prøve fra kl. 13.55 til 14.15 (20 minutter) og pressekonference kl. 15.10 -15.30.


Dress rehearsals, semifinale 2

  • Onsdag den 19. maj kl. 15:00 – 17:10 (1) og kl. 21:00 – 23:10 (2)
  • Torsdag den 20. maj kl. 15:00 – 17:10 (3)

Semifinale 2

  • Torsdag den 20. maj kl. 21:00 – 23:10

Hvis Danmark går videre fra semifinale 2:

Finale – dress rehearsal

  • Fredag den 21. maj kl. 13:00 – 16:40 (1) og 21:00 – 00:40 (2)
  • Lørdag den 22. maj kl. 13.13 – 17.10 (3)

Finale:

  • Lørdag den 22. maj kl. 21:00 – 00:40

Det fulde program for prøverne i Rotterdam 2021

Lørdag den 8. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
Litauen10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Slovenien10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Rusland11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Sverige12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Australien13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Nord Makedonien14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Irland15:00 – 15:3016:55 – 17:15

Søndag den 9. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
Cypern10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Norge10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Kroatien11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Belgien12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Israel13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Rumænien14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Azerbaijan15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Pause
Ukraine16:00 – 16:3017:55 – 18:15
Malta16:40 – 17:1018:35 – 18:55

Mandag den 10. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
San Marino10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Estland10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Tjekkiet11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Grækenland12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Østrig13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Polen14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Moldova15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Pause
Island16:00 – 16:3017:55 – 18:15
Serbien16:40 – 17:1018:35 – 1855

Tirsdag den 11. maj

Land1. prøve (30 min)Press meet & greet (20 min)
Georgien10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Albanien10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Portugal11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Bulgarien12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Finland13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Letland14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Schweiz15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Danmark15:40 – 16:1017:35 – 17:55

Onsdag den 12. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Litauen10:00 – 10:2011:15 – 11:35
Slovenien10:25 – 10:4511:40 – 12:00
Rusland10:50 – 11:1012:05 – 12:25
Sverige11:15 – 11:3512:30 – 12:50
Australien11:40 – 12:0012:55 – 13:15
Pause
Nordmakedonien13:05 – 13:2514:20 – 14:40
Irland13:30 – 13:5014:45 – 15:05
Cypern13:55 – 14:1515:10 – 15:30
Norge14:20 – 14:4015:35 – 15:55
Kroatien14:45 – 15:0516:00 – 16:20
Pause
Belgien15:35 – 15:5516:50 – 17:10
Israel16:00 – 16:2017:15 – 17:35
Rumænien16:25 – 16:4517:40 – 18:00
Azerbaijan16:50 – 17:1018:05 – 18:25
Ukraine17:15 – 17:3518:30 – 18:50

Torsdag den 13. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Malta10:00 – 10:2011:45 – 12:05
San Marino10:25 – 10:4512:10 – 12:30
Estland10:50 – 11:1012:35 – 12:55
Tjekkiet11:15 – 11:3513:00 – 13:20
Grækenland11:40 – 12:0013:25 – 13:45
Pause
Østrig13:05 – 13:2514:50 – 15:10
Polen13:30 – 13:5015:15 – 15:35
Moldova13:55 – 14:1515:40 – 16:00
Island14:20 – 14:4016:05 – 16:25
Serben14:45 – 15:0516:30 – 16:50
Pause
1. prøve (30 min)

Press meet & greet (30 min)
Italien15:35 – 16:0517:00 – 17:20
Tyskland16:15 – 16:4517:40 – 18:00
Holland16:55 – 17:2518:20 – 18:40
Frankrig17:35 – 18:0519:00 – 19:20
UK18:15 – 18:4519:40 – 20:00
Spanien18:55 – 19:2520:20 – 20:40

Fredag den 14. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Georgien10:00 – 10:2011:15 – 11:35
Albanien10:25 – 10:4511:40 – 12:00
Portugal10:50 – 11:1012:05 – 12:25
Bulgarien11:15 – 11:3512:30 – 12:50
Finland11:40 – 12:0012:55 – 13:15
Pause
Letland13:05 – 13:2514:20 – 14:40
Schweiz13:30 – 13:5014:45 – 15:05
Danmark13:55 – 14:1515:10 – 15:30

Lørdag den 15. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Italien10:30 – 10:5012:15 – 12:35
Tyskland10:55 – 11:1512:40 – 13:00
Holland11:20 – 11:4013:05 – 13:25
Frankrig11:45 – 12:0513:30 – 13:50
UK12:10 – 12:3013:55 – 14:15
Spanien12:35 – 12:5514:20 – 14:40

Søndag den 16. maj – Arenaen er lukket

Mandag den 17. maj

  • 1. semifinale – dress rehearsal 1 — 15:00 – 17:10
  • 1. semifinale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 23:10

Tirsdag den 18. maj

  • 1. semifinale dress rehearsal 3 — 15:00 – 17:10
  • 1. semifinale – live TV-show — 21:00 – 23:10
  • Presse konference + lodtrækning til finalen — 23:40 – 00:25

Onsdag den 19. maj

  • 2. semifinale – dress rehearsal 1 — 15:00 – 17:10
  • 2. semifinale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 23:10

Torsdag den 20. maj

  • 2. semifinale -dress rehearsal 3 — 15:00 – 17:10
  • 2. semifinale – live TV-show — 21:00 – 23:10
  • Presse konference + lodtrækning til finalen — 23:40 – 00:25

Fredag den 21. maj

  • Finale flagparade — 9:30 – 11:00
  • Finale – dress rehearsal 1 — 13:00 – 16:40
  • Finale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 00:40

Lørdag den 22. maj

  • Final – dress rehearsal 3  — 13:30 – 17:10
  • Finale – live TV-show — 21:00 – 00:40
  • Vinderens presse konference — 01:00 – 01:45

Her er de 10 finalister i SF1 ifølge GEE-panelet

Vi er allerede kommet igennem alle bidragene i 1. semifinale. Der har traditionen tro ikke altid været enighed om karaktererne eller favoritterne, hverken blandt de 8 jurymedlemmer i panelet eller blandt vores læsere.
Vi har nu summeret op og fundet de 10 sange, som går i finalen, hvis det var op til de 8 jurymedlemmer i GEE-panelet.
Litauen har lagt sig i front med Cypern og Sverige i top 3, mens det ser dystert ud for Rusland og Nordmakedonien, som ligger til at skulle kæmpe om sidstepladsen.
Du kan se karakterer i skemaet herunder og så fortsætter vi selvfølgelig med vores reviews af bidragene i semifinale 2 og de sikre finalister. Følg med på vores Facebook-side.

LandClaraDanielMetteMichaelMilaMortenRiikkaSimonTotalPlads
Litauen1071212108712781
Cypern1231071012812742
Sverige104810881010683
Rumænien101261010656654
Malta61065812610635
Norge410106610710636
Irland710767768587
Belgien4710124446518
Israel747841047519
Azerbaijan366278574410
Slovenien684383544111
Kroatien244428863812
Ukraine116833473313
Australien413455252914
Nordmakedonien234212642415
Rusland122165142216

Er du enig i de 10 finalister eller er vi helt på afveje? Husk at kommentere og dele dine 10 finalister i kommentarsporet på Facebook.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

GEE-panelet: GO_A- “Shum” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Ukraine

GEE-panelets reviews

Min redaktør har bedt mig om at tale så pænt som overhovedet muligt i disse reviews, så her er det: Ukraine er et land. De er også med. The end.

Daniel

Jeg var ikke overvældende begejstret for den sound Ukraine præsenterede med Go_A allerede sidste år, og i år har jeg lidt samme oplevelse. Det er ironisk at de lande jeg har skrevet mit speciale om, Rusland, Ukraine og Hviderusland i Eurovision, er dem jeg muligvis kommer til at fokusere allermindst på i år. Ihvertfald ud fra et rent musikalsk perspektiv. 

Clara

Jeg var ikke den store fan af “Solovey”. Ikke pga. den traditionelle sound – jeg elsker når lande viser noget af deres kultur og historie – men i mine øjne var “Solovey” langt mere “Shum” end årets bidrag, og live-vokalen lød usikker i flere dele af sangen.
Jeg var heller ikke begejstret for “Shum” i sin første udgave, men efter GO_A har udsendt den revampede version, så bliver karakteren alligevel ganske pæn. “Shum” er det perfekte mix af moderne lyd og traditionelle elementer leveret på en rå, ægte og dragende måde. Jeg håber, at man kan overføre noget af stemningen fra musikvideoen til scenen i Rotterdam, hvilket vil få sangen til at skille sig yderligere ud. T.a.t.u. Vibes 🙂

Mette

Jeg syntes faktisk ret godt om “Solovey” fra sidste år, og kunne godt lide de traditionelle ukrainske elementer og deres særprægede måde at synge på. Men jeg synes desværre ikke “Shum” fanger mig på samme måde. Det bliver for ustruktureret og jeg synes godt det kan høres på den nye version af sangen, at de måtte ændre på den, da den oprindelige version mindede for meget om en ukrainsk folkesang, og det er lidt kommet til at lyde som en lappeløsning. Men respekt for at de sender noget traditionelt afsted, og for at de for første gange nogensinde har en sang, der bliver sunget 100% på ukrainsk. Jeg tror bare ikke det kommer til at slå igennem ude i Europa.

Mila

Jeg kunne godt lide “Solovey” sidste år, og jeg kunne også godt lide “Shum”… indtil den blev lavet om. Det var nok ikke helt heldigt, at den første version var decideret planket fra en folkesang, og måske var det derfor jeg godt kunne lide den. Polen varmede mig op til denne form for sang i 2019, og jeg synes faktisk deres musikvideo er fed med en meget østeuropæisk æstetik, men sangen har bare mistet for meget i revampen. Og med meget få venner til at stemme på dem i denne semifinale, så kan det også være at Ukraine taber deres perfect record i kvalifikationer til finalen i år.

Simon

Interview med Roxen: Amnesia giver en stemme til mine undertrykte følelser

I Rumænien render en 21-årig sangerinde i øjeblikket rundt og lægger de absolut sidste hænder på det, der skal blive en af de største oplevelser hidtil i hendes liv. Om under en måned står hun nemlig på scenen i Rotterdam og repræsenterer sit land til Eurovision Song Contest.

Navnet er Roxen. Og spændingen og intensiteten er i højsædet for tiden, for det er en drøm der går i opfyldelse for hende.

– Jeg har en dejlig “historie”, hvis man kan sige det sådan, med Eurovision. På en måde minder det mig om min barndom, for hvert eneste år har jeg set det sammen med min mor. Det var en slags tradition for os. Jeg har altid været imponeret af kunstnerne, scenerne og alting. Så selvfølgelig har jeg drømt om, at jeg en dag gerne ville deltage i denne fantastiske konkurrence, fortæller Roxen i en samtale med Good Evening Europe.

Siden dengang har hun brugt musikken til at forme den person, og den kunstner, hun er blevet. Og det er en flok stærke kvinder, der har været med til at forme hende.

– JEG HAR NOGLE KUNSTNERE, SOM HAR INSPIRERET MIG MEGET GENNEM TIDEN. BEYONCÉ, ARETHA FRANKLIN, DEMI LOVATO, CHRISTINA AGUILERA FOR BARE AT NÆVNE NOGLE STYKKER. JEG ELSKER OGSÅ THE WEEKND’S MUSIK.

Hun nævner desuden sangen Passive Aggressive som en af sine yndlingssange. Den kan du lytte til her, mens du læser videre:

Efter Roxen fandt sig selv og sin egen plads i musikbranchen, er det gået stærkt. Men det er vigtigt for hende at have sig selv og sine følelser med i alt, hun laver.

– Jeg elsker at udtrykke mig gennem min musik. Hele mit liv har handlet om musik, lige siden jeg var barn. Jeg har altid drømt om at synge for folk og give folk alle mine følelser og al min energi gennem mine sange. Nu kan det lade sig gøre, og jeg kunne ikke være gladere. I min musik kan man altid finde følelser og forskelligt humør. Men man kan også finde linjer, som samler musikken, rytmen og budskabet i hver enkelt sang. Du kan danse som en sindssyg til min musik, eller du kan tage en pause, kigge dybt i dig selv og finde din sjæl.

Den dybtfølte og eftertænksomme stil lærte europæerne første gang at kende for et år siden, da Alcohol You blev annonceret som Rumæniens bud på en Eurovision-vinder anno 2020.

Men sådan skulle det desværre ikke gå. Konkurrencen blev som bekendt aflyst, og i stedet måtte Roxen lade sig isolere i hjemmet i Rumænien, trist over måske at have misset sit livs store chance.

– Jeg var ret ked af det, og jeg tænkte meget over, om jeg stadig kunne få lov at repræsentere Rumænien i 2021. Jeg ville virkelig gerne repræsentere mit land i så stor og vigtig en konkurrence, det var en drøm for mig, og det har det været lige siden, jeg var barn. Heldigvis fandt jeg hurtigt ud af, at TVR havde taget beslutningen om at få mig tilbage, og jeg blev virkelig glad, men også meget motiveret for at finde en god sang og et godt overordnet budskab.

Det blev Amnesia, der blev Roxens næste bud på stammen. På Amnesia fortsætter hun den eftertænksomme og følsomme stil, hun lagde fra land med på Alcohol You, men kigger denne gang mere ind i sig selv.

– Amnesia er en speciel sang, som forbinder mig til nutiden. Den giver en stemme til mine undertrykte følelser, og til alle de mennesker, hvis stemmer ikke er blevet hørt.

Og noget kunne tyde på, at de mennesker kommer til at tage godt imod den stemme. I hvert fald har folks reaktioner fuldstændig overvældet den unge rumæner, og givet hende endnu mere energi.

– Jeg har modtaget mange tusinde beskeder fra hele verden, og reaktionerne har været virkelig gode. Jeg er så glad for, at folk kan lide Amnesia og hele konceptet der omkranser den. Det motiverer mig og giver mig styrke. Jeg vil gerne takke alle dem der lytter og værdsætter min musik. I er virkelig specielle og vigtige for mig.

Men der er jo desværre et lille ”men”. I Rotterdam kommer Roxen nemlig ikke til at optræde for så mange mennesker, som der ellers var lagt op til. Det ærgrer hende selvfølgelig, men hun vælger i stedet at forholde sig positiv og være glad for, at der trods alt kommer nogle publikummer.

– Som kunstner elsker jeg publikums energi. Det samspil med folk giver mig så meget energi. Jeg er virkelig glad for, at Eurovision bliver til noget i år, og jeg kan ikke vente til det sker, til jeg kan udleve den fantastiske oplevelse på scenen. Det er godt, at der trods alt vil være publikum til stede. Det betyder rigtigt meget, og jeg glæder mig til at møde dem alle sammen.

Det er vigtigt for Roxen, at de publikummer som kommer, får en oplevelse. Hun vil ikke afsløre for meget om sit sceneshow, men lidt ord vil hun gerne sætte på det.

Det bliver følelsesladet. Det er alt, hvad jeg kan sige på nuværende tidspunkt. Jeg vil gerne have, at det bliver en overraskelse, men vi gør brug af en masse elementer, som vi sætter sammen til et stærkt show.

Om sceneshowet og sangen er nok til en samlet sejr, vil tiden vise. Rumænien har aldrig tidligere vundet Eurovision Song Contest, og selvom årets repræsentant er diplomatisk omkring sine chancer, så aner man alligevel en lille gnist, når man taler om mulighederne.

– Det ville selvfølgelig være fantastisk. Jeg gør mit bedste for at tage et godt show med til Rotterdam, så jeg kan repræsentere mit land bedst muligt. Jeg fokuserer udelukkende på det, og på at sætte mit præg på hver eneste detalje. Hvis folk kan lide det, og kan se sig selv i det, kunne jeg ikke være gladere.

Hvis det skal ske, skal Roxen først slå 38 andre sange. Hun fortæller, at hun har lyttet til dem alle sammen, og har flere favoritter, men særligt én sang har gjort et stort indtryk på hende.

– Det er alle virkelig gode sange. Ærligt talt har jeg virkelig svært ved at vælge en favorit, men skal jeg fremhæve en, vælger jeg Zitti E Bouni med Måneskin. Den står mig allerede nært og gør mig i godt humør.

Hvordan det går Roxen vil vi se, når hun den 18. maj står på scenen i Rotterdam til semifinale 1, og måske fire dage senere i finalen.

Bliv ved med at være dig selv, spred kærlighed overalt og stop aldrig med at kæmpe for dine drømme. Kys og kram fra Rumænien!

Roxens afslutningshilsen til alle jer derude!

GEE-panelet: Tusse – “Voices” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Sverige

GEE-panelets reviews

Hvis Voices havde deltaget i Dansk Melodi Grand Prix, havde vi alle siddet og snakket om, hvor ufarlig og ligegyldig, den var. Nu kom den med i Sverige, og så hylder vi den og sender den i top 10. Det er larmende kedeligt, vi har hørt det 1000 gange før, og ikke engang en fantastisk, karismatisk sanger kan redde helhedsindtrykket af en sang, som lige så godt kunne være udkommet for 20-25 år siden – og dengang havde den også været kedelig. 

Daniel

Som eksil-dansker bosat i Sverige, fulgte jeg naturligvis troligt med i alle semifinaler og lignende (lige med undtagelse af Andra Chancen som blev sendt samme dag som Dansk Melodi Grand Prix, der må man jo prioritere), og selvom det ikke blev min personlige favorit der vandt det svenske, synes jeg stadig at Tusse er en super stærk og genkendelig artist, og jeg tror hans stærke udtryk kombineret med en powerfuld sang, kommer til at give svenskerne endnu et rigtig godt ESC år.

Clara

Tusse var ikke min favorit i Melodifestivalen, men jeg forstår godt, hvorfor han tog en sikker sejr hos både tv-seere og jury. En stærk optræden og et tema, der appellerer til alle slags mennesker i alle aldersgrupper.
Jeg får stærke Bilal-vibes tilsat omkvædet fra Ruslands ‘A Million Voices’ i én af den slags sange, som passer perfekt til en storslået optræden på Eurovision-scenen. Men jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at det hele er for kalkuleret og tilpasset ned i Eurovision-skabelonen – “Love, Love, Peace Peace”.
Med risiko for at blive upopulær, så savner jeg lidt mere kant, og at man går all ind på det, der gør sangen unik. Jeg ville f.eks. gerne have haft mere sækkepibe, mere mangfoldighed i kor stemmerne, og at valget af dansere rent faktisk visualiserede A million voices (som jo ikke alle ser ens ud).

Jeg ville ønske Tusse sang på en lidt mindre sikker måde. og at man tog lidt flere chancer med denne her optræden – lidt a la Mizz Privelize hyldest til mangfoldigheden i Talent. 

Mette

Sverige har tradition for aldrig at vælge mine favoritter i Melodifestivalen, og det gjorde de heller ikke i år. Men jeg synes egentlig godt om “Voices”. Det er et velproduceret bidrag med en stærk optræden af Tusse, som jeg tror kan ramme alle aldersgrupper. Jeg synes at Tusse har meget indlevelse og leverer en stærk optræden, men der er alligevel et eller andet der gør at jeg ikke er helt solgt. Måske bliver det bare lidt for “safe” for mig, og måske virker det heller ikke 100% ægte. Men overordnet set er det et godt nummer, og  jeg er ikke i tvivl om at svenskerne endnu en gang hiver i hvert en top 10 placering hjem, og at de især vil få en masse kærlighed fra juryen.

Mila

Et eller andet sted kan jeg godt lide, at man i Mello kan få en jordskredssejr som Tusse med over dobbelt så mange stemmer som nr. 2, på trods af en virkelig stærk finale (som sædvanlig), hvor han var oppe imod fire tidligere Mello-vindere, heraf en ESC-vinder. Men man går aldrig helt galt i byen med Jimmy “Joker” Thörnfeldt plus Linnea og Joy Deb som sangskrivere, og det har absolut også været medvirkende til at den ret catchy sang løb af med sejren.
Tusse har en fed udstråling på scenen og sangens budskab er godt, samtidig med at det har noget over sig, at Sverige for tredje år i træk sender en Mello-vinder til ESC, der måske ikke ligner gennemsnits-Jönsson i forhold til hudfarven. Sverige klarer sig jo altid godt hos juryerne, og selv med startnr. 4 tror jeg på en sikker finaleplads til grannlandet.

Simon

GEE-panelet: Ana Soklič – “Amen” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Slovenien

GEE-panelets reviews

Daniel: “Det bliver ikke en ballade” sagde Ana Soklic kort inden hun præsenterede Amen. Jeg ved vitterligt ikke, hvilken genre jeg så vil placere Amen i. Nå, men det er faktisk en af de ball… Stille og rolige popsange, som jeg synes bedst om i år. Det giver gåsehud, når gospelkoret falder ind i omkvædet, og det er altså på den bedst tænkelige måde. Måske Sloveniens bedste bidrag nogensinde.
Jeg synes “Amen” er et glimrende nummer, og absolut blandt de bedre der har fundet vej til ESC fra Slovenien. Om dette så er nok til at få en god placering synes jeg er svært at sige, men jeg tror sagtens det kunne være en sang der fik mange stemmer fra publikum.

Clara

“Amen” er en virkelig god sang, der bliver sunget flot af Ana Soklic, og det er især de sidste 30 sekunder, hvor gospelkoret kommer ind i sangen, der virkelig rører noget i mig. Her er det kompositionen der i fokus, og det er forfriskende i et år, hvor der er utroligt mange bangers, og det gør at Slovenien skiller sig ud.
Af den grund tror jeg også Slovenien kan ende med at blive en lille jury favorit. Semifinale 1 er stærk, så om der nok til en finaleplads ved jeg ikke, men jeg synes personligt at de fortjener at gå videre.

Mila

Lad os starte med det positive. Ana er en virkelig stærk vokalist, måske endda én af de bedste i årets konkurrence. Der er heller ikke noget galt med “Amen”, selvom den virker en smule forudsigelig og man godt kunne have Slovenien mistænkt for at gå efter de samme jurystemmer, som Nordmakedonien scorede højt på i 2019. Enkelte linjer peger endda i samme retning som ‘Proud’.
Budskabet er hørt før og uden at ville lyde kynisk, så preller det lidt af på mig. Titlen er heller ikke ny, og jeg foretrækker det østriske “Amen” med flere banelængder.
Jeg synes der er sange, som har fortjent finalepladsen mere, men juryen kunne godt sende Slovenien godt på vej.

Mette

EBU sagde: “Lad der være forudindspillet kor i ESC 2021”, og Ana Soklic lyttede (dog ikke som den eneste) og bragte et kæmpe gospelkor virtuelt med sig. Med de nørdede briller på, er dette bidrag en hommage til to tidligere israelske bidrag, nemlig “Amen” (1995) og “Hallelujah” (1979), sidstnævnte fordi det er det hun synger ved starten af hvert omkvæd. Det er storladent og lidt bedre sat sammen end Vasils sang, og hendes stemme kan virkelig noget, men jeg er ikke helt solgt til den kirke hendes kor synger i. Får i mine øjne svært ved at komme i finalen.

Simon

Australiens Montaigne deltager i Eurovision hjemmefra

Selvom der efterhånden – 7-9-13 – er lys for enden af den alenlange coronatunnel, er der stadig ting, der er umulige at foretage sig, hvis man skal bevare sin egen sikkerhed.

Det må den australske sangerinde Montaigne desværre sande. Hun skulle have repræsenteret sit land i Eurovision Song Contest i Rotterdam om en måned, men er nu nødt til at blive i Australien og gøre det via en videoforbindelse.

Sangerinden vælger dog at være positiv over, at hun stadig har muligheden for at være med.

I’m feeling okay about it. Thrilled I still get to compete but bummed that I don’t get to take advantage of that gigantic Eurovision stage.

Montaigne til eurovision.tv om muligheden for at præsentere Technicolour hjemmefra.

Australien optræder som land nummer fem i semifinale 1 den 18. maj.

GEE-panelet: Manizha – “Russian Woman” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Rusland

GEE-panelets reviews

Wow. Tænk at gå fra Little Big til dette. Fra sjov, festlig ørehænger til. Ja, dette. Rusland må være en stærk kandidat til at være det land, der er faldet mest i niveau i forhold til sidste år. Intet ondt ord om Manizha, som faktisk er en dygtig sangerinde, men denne gang var det bare en forbier. 

Daniel

Årets russiske bidrag er for mig et af de værste. Jeg forstår ligeud ingenting af hvad der foregår. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg heller ikke forstod noget som helst af Little Big lige da de sendte “Uno” ud, som jeg dog har lært at elske siden, men jeg kan nu dårligt forestille mig at det kommer til at ske med denne sang. Jeg tror desværre Rusland må forvente et år, hvor de ikke er at finde i finalen.

Clara

Jeg har i mange år efterspurgt at Rusland skulle sende noget afsted, der lød autentisk og russisk, og ikke som om at det var skrevet udelukkende for at please det Europæiske publikum og trække en masse stemmer til sig. Så jeg bliver nødt til at belønne dem for, at det er lige præcis det de leverer i år. Sangen er fyldt med elementer fra traditionelt russisk og østeuropæisk musik, men med et moderne twist. Problemet er at sangen ikke er bygget særlig godt op, og det ender med at blive ret rodet. Ruslands helt store styrke at dog at det er karismatiske Manizha der synger den. Hun er en fantastisk live performer, der virkelig løfter sangen. Jeg tror ikke Vesteuropa sender mange stemmer afsted mod det russiske bidrag, men jeg tror alligevel at den nok skal hive en del seerstemmer hjem rundt omkring i Østeuropa – og det kan være at det lige præcis bliver nok til en finaleplads.

Mila

Little big var én af de oplagte vinder kandidater i 2020 og jeg glædede mig som en lille barn til, at gruppen “naturligvis” stillede op igen i 2021. Det gjorde de ikke! Det værste i det er, at jeg bare slet ikke er til ‘Russian woman’. Bevares, budskabet er fint, Manizha har masser af energi og power på scenen, og så får rusland også point for at synge på russisk. Men for mig er det her ét af årets dårligste bidrag, og ikke i nærheden af at fortjene en finaleplads. Jeg kunne dog sagtens se, Rusland gå videre på et stærkt sceneshow og diaspora-stemmer. 

Mette

Jeg elskede Little Big sidste år, og jeg er ikke den eneste, siden deres video til Uno var den mest spillede på Eurovisions Youtubekanal i 2020. Ud af det blå kom der så en russisk national finale i starten af marts for første gang i 9 år, og det var så uden Little Big, der ikke turde gamble med deres succes i et evt. nyt bidrag. Nå, jeg skal jo også skrive noget om årets bidrag, og jeg synes det er skønt med noget russisk (jeg er selv ⅛ russer), men det tiltaler nok et andet publikum end mig. Manizha er skøn på en scene, og det er godt at hun kan repræsentere et lidt overset mindretal i Rusland, men de der sange med alt for meget snak og kunstig opstyltethed (tænk Telemoveis 2019) er bare ikke min kop te. Hun får to points for sangen og to points for autenticiteten.

Simon

GEE-panelet: Roxen – “Amnesia” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Rumænien

GEE-panelets reviews

Alcohol You var slet ikke min ting, men hold da fast et comeback, Roxen leverer i år. I mine øjne er Amnesia den bedste af de mange ballader i år, teksten er fantastisk, sangen er flot skrevet og eminent eksekveret. Rumænien har leveret mange stærke sange gennem årene, men jeg tror faktisk, dette muligvis er deres bedste.

Daniel

“Alcohol You” var en af mine favoritsange sidste år, så jeg havde kæmpe høje forventninger til, hvad Roxen skulle bringe til bordet. Og jeg vil sige, at jeg næsten synes at hun lever op til sin sang sidste år. Jeg synes hendes stemme er skøn og at hun fortæller historier på en måde der gør at man har lyst til at lytte på hende. Hvilken placering denne sang får handler nok også meget om sceneshow, men jeg synes ihvertfald at den kan fortjene en plads højt oppe på venstre side af scoreboardet.

Clara

‘Amnesia’ er en personlig sang med et vigtigt og for mange velkendt tema: At glemme at elske sig selv. Roxen virker 100% oprigtig i sin levering og har en unik stemme, som passer perfekt til denne her moderne og yderst velproducerede sang, som lige så godt kunne være hentet fra Billie Eilish’ nye album.
Når det er sagt så har ‘Amnesia’ i mine øjne den svaghed, at man skal høre den en del gang, før man får øjnene op for dens fulde kvaliteter. Og så savner jeg lidt den geniale kombi Alcohol og call you (der har vi nok alle været!).
Et effektivt show i stil med musikvideoen, som er med til at visualisere temaet, ville uden tvivl forbedre Rumæniens muligheder for en god placering.

Mette

Sidste år var Roxens “Alcohol You” min helt store favorit, og med “Amnesia” har hun igen formået at snige sig ind i min top 3. Hun bringer igen en moderne velproduceret ballade til bordet, som hendes stemme passer utroligt godt til. Sangens lyrik om kærlighed til sig selv på trods af de mentale udfordringer man måtte have, synes jeg er vigtig i en tid som denne, og Roxen leverer budskabet på en måde der virker ærlig og oprigtig. Med en god liveoptræden tror jeg bestemt Rumænien kan ende med at hive en rigtig god placering med hjem.

Mila

Vi er to fraktioner i panelet i år, hvor den ene halvdel elsker dette bidrag, og den anden halvdel er mere “meh” omkring det. Jeg tilhører sidstnævnte halvdel, for uanset at jeg godt kan høre det lyder fint og har et godt budskab, så har sangen simpelthen ikke fanget mig endnu, ja jeg har nærmest glemt den (get it?!). Og hvis den ikke fanger mig ved 17. gennemlytning, kan den så fange publikum den 18. maj? Juryerne skal nok labbe den i sig, det er mere om os “almindelige” lyttere føler det samme.

Simon

GEE-panelet: TIX – “Fallen Angel” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Norge

GEE-panelets reviews

Jeg havde ikke ligefrem TIX i toppen af min favoritliste i Norge. Faktisk ikke engang i top fem. Men det siger altså rigtig meget om, hvor fantastisk en finale, nordmændene havde stablet på benene. Som dansker kigger man misundeligt på det norske niveau, og konstaterer, at selvom deres vinder lyder lidt som et falleret boybands comebackforsøg, så er det en meget dyb og personlig sang, som har sat spor hos mig og er kravlet ind i min top ti for i år.

Daniel

Norge afprøver om den mon er for sent at kombinere Nik & Jay og Gulddreng og få noget ud af det, og der må jeg være helt ærlig at sige, ja, det er desværre for sent. Nummeret lyder som om det skulle have været kommet ud i 2005, og performance og kostumer peger desværre lidt i samme retning. Jeg ved ikke om dette kommer til at være en publikumspleaser, fordi musikken er ret let at lytte til, men Norge er desværre ikke blandt mine favoritter i år.

Clara

Som KEiiNO-fan ind til benet var min skuffelse stor, da TIX vandt afstemningen i Norge. Men baseret på hans popularitet og sangens tema, så var det ikke et uventet udfald.
TIX’ rørende fortælling om at føle sig som en grim ælling, og hans opmuntring til andre grimme ællinger åbnede op for mine tårekanaler, og jeg håber virkelig, det norske team formår, at få den personlige historie gjort forståelig. Kontrasten mellem TIX’ fremtoning, pandebånd med eget navn og hele engle-temaet og til den ærlige, sårbare side er vigtig – men forstår seerne den, hvis de ikke kender TIX?
‘Ut av Mørket’ er en smuk, meget rørende sang, hvor TIX tydeligt udleverer sig selv 100%. Jeg elsker omkvædet i den norske version “Nei, hun er alt for bra for meg, så hvordan kan hun elske meg…Men hun får alle mine tusen tårer til å tørke, gjør lys ut av mørket for meg”, men er knap så varm på den engelske version.
Jeg synes generelt, det er fedt at se én af Norge’s største stjerner deltage i MGP – og så er jeg ALTID BILLIG TIL SALG FOR ENGLEVINGER I EUROVISION 🙂
Det er svært at forudsige, hvordan Norge vil præstere i Rotterdam. Umiddelbart tror jeg ikke juryen bliver imponeret over engletemaet, men det er før bevist, at man godt kan score en Top 5-placering uden juryens gunst.

Mette

Som mange andre fans der fulgte det norske Grand Prix, havde jeg KEiiNO som storfavorit, så derfor var jeg en smule skuffet da valget faldt på TIX – især fordi der i min optik var flere langt stærkere sange i finalen. Siden da er jeg dog blevet bekendt med TIX historie om at have det svært og ikke føle at man er god nok. Et tema som “Fallen Angel” også berører, og som jeg tror at vi alle sammen kender til. Det har for mig sat sangen i et nyt lys, og gjort at den alligevel bringer flere følelser frem end den almene popsang. Det at mange folk i Europa ikke kender til TIX´s historie og måske ikke er med på hele hans lidt Nik og Jay-agtige æstetik, gør at jeg tror Norge kan få det lidt svært, men det er også bare en god popsang, så måske de alligevel kan overraske og ende med at klare sig super fint.

Mila

Ligesom flere andre i panelet er jeg stor fan af KEiiNO og var sikker på, at det stod mellem dem og TIX om sejren i det norske Melodi Grand Prix. Det var heller ikke så overraskende for mig at TIX vandt, når man som jeg stødte på ham første gang i 2016 og ved hvor populær han er hos især unge i Norge, men netop derfor var det også en smule anderledes at se ham med en sang, hvor teksten faktisk havde et budskab hentet fra hans egne oplevelser. Han har mest udmærket sig ved at skrive “russelåter”, hvis tekster ikke ligefrem vinder Nobelpriser i litteratur, men Fallen Angel har inde bag ved hele Nik & Jay-æstetikken faktisk noget meget rørende over sig. Han kan også finde ud af at synge, ligesom en velkomponeret popsang altid er noget jeg falder for, så jeg er også en fallen angel for det norske bidrag i år.

Simon

Tusse – “Jeg håber min musik kan gøre folk gladere”

Selvom Tousin Michael Chiza blot er 19 år gammel, er han efterhånden blevet et kendt navn i de svenske dagligstuer.

Tusse, som han kalder sig når han optræder, nåede helt til semifinalen i Sverige Har Talang (Den svenske udgave af America’s Got Talent), og i 2019 slog han sit navn yderligere fast, da han vandt Idol i Sverige.

Han har også allerede været at finde på de svenske hitlister med sangene My Soul Is Calling You og A Better You. Nu er han der så igen, denne gang med Melodifestivalen-vinderen Voices, som han skal repræsentere Sverige med i Rotterdam til maj.

Voices er en sang, som handler om at alle har en stemme og en ret til at være den man er. Derfor er det en vigtig sang for Tusse at have på sit CV.

Jeg føler at sangen sammenfatter mit liv. Jeg har ligesom aldrig givet op og er altid fortsat med at kæmpe.

Tusse om sangen Voices, som er vigtig, både for ham og for mange andre.

Derfor tog vi på Good Evening Europe en snak med ham – og den foregik selvfølgelig på svensk. Det beklager vi overfor alle svenskere.

I interviewet kan du høre Tusse fortælle mere om, hvorfor Voices betyder så meget for ham, hvad han håber at opnå med sin deltagelse i Eurovision og hvorfor Voices var ved at koste ham et kørekort.

Daði Freyr – “Det bliver en dejlig afrunding på ESC-eventyret med Gagnamagnið”

Sidste år var de Eurovision-favoritter hos en lang række fans og bookmakere, efter deres sejr i Söngvakeppnin med Think About Things.

Sangen blev et viralt hit på bl.a. Youtube og TikTok, og den afslappede, ironiske dans blev efterlignet af folk verden over. Think About Things røg også på hitlisterne i Storbritannien, Irland og Sverige, ligesom den sikrede bandet en grammy i hjemlandet for Årets Hit.

Derfor var der selvfølgelig ekstra pres på Dadi Freyr & Gagnamagnid, da de blev valgt som Islands repræsentant ved Eurovision 2021. Sangen hedder 10 Years, og den omhandler Dadis forhold til Arny Fjola Asmundsdottir, som også er en del af Gagnamagnid.

Med i Gagnamagnid er også Dadis to søstre, og det er ikke helt tilfældigt, at de også er en del af Eurovision-eventyret. Dadi Freyr beskriver nemlig sig selv som et udpræget familiemenneske, hvilket han også redegør for i interviewet.

Det er vigtigt for mig, at hun er med i hele mit liv. Alt hvad jeg laver, lader jeg hende lytte til eller se på.

Dadi Freyr om konen Arny, som også er med i Gagnamagnid.

Forud for interviewet havde vi på Good Evening Europe set Dadi Freyr synge Smuk Som Et Stjerneskud på Youtube, hvorfor vi udfordrede ham til at lave interviewet på dansk. En udfordring, han takkede ja til.

Herunder kan du se interviewet, hvor Dadi fortæller hvorfor han er så god til dansk, hvordan han oplevede succesen med Think About Things og hvordan årets bidrag, 10 Years, blev til.

Translate »