Sunday, November 17, 2024
Home Blog Page 38

GEE-panelet: Nordmakedonien – “Here I stand” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Nordmakedonien

GEE-panelets reviews

Det lyder lidt som om, Vasils team forsøgte at skrive temasangen til den nye Frost-film, men blev afvist. Det er storladent på et niveau, som jeg aldrig havde forventet at se. Det her er måske den eneste gang, I kommer til at høre en Eurovision-nørd sige dette, så holdt fast: Det her, det bliver sgu for overdrevet.

Daniel

Efter en fantastisk triumf ved ESC i 2019 hvor Nordmakedonien fik den hidtil bedste placering i deres ESC historie, har dette års nummer ikke rigtig samme gennemslagskraft. Til trods for at dette er en fin sang, bliver den bare overshinet af stort set alt andet i årets felt, hvilket er grunden til min så lave rating.

Clara

‘Here I stand’ ville passe perfekt som den storslåede aflsutning på en Disney-film, men til Eurovision bliver det bare FOR storladent og selvhøjtideligt. Det personlige element i sangen overskygges af musical-positurer, store armbevægelser og forpinte ansigtsudtryk.
I sammenligning med et lignende bidrag fra 2019 sunget af Israels Kobi Marimi, så formår Vasil slet ikke at røre os med sin historie og selvom hans vokal er flot, og både melodi og musik også burde fænge, så er der bare intet, der appellerer til mig. Det skulle da lige være “OL i Barcelona”-afslutningen 😉 

Mette

Selvom Vasil i introen til musikvideoen fortæller om sin følelsesmæssige forbindelse til “Here I Stand”, så føler jeg det overhovedet ikke. Tværtimod virker det kalkuleret, da sangen lyder som om, at den har prøvet at tage en masse elementer fra storladne musical sange og Disney ballader, og det bliver simpelthen for meget og virker overhovedet ikke oprigtigt.

Mila

Jeg elsker musicals af den slags, hvor fløden bare driver ned ad væggene. Jeg elsker også Disney-sange, der lyder som noget Michael Bolton syntes var for poppet tilbage i 1980’erne, så tilsammen burde jeg elske Vasils bidrag…. men det gør jeg ikke. Han har en god stemme, men problemet er bare at sangen ikke rammer nogen som helst af de følelser den egentlig prøver på, og så er det svært at se udover hvor klichéfyldt den egentlig er. Jeg tror historien var blevet bedre fortalt i en mere nedtonet version, for når det bliver så patosfyldt som det her, så ser den desværre ind i en bundplacering i semifinalen. 

Simon

GEE-panelet: Destiny – “Je Me Casse” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Malta

GEE-panelets reviews

Den eneste sang, hvor jeg fik øjeblikkelige vinder-vibes, da jeg første gang satte den på. Destiny leverer endnu engang en fremragende vokalpræstation, og Je Me Casse er langt mere moderne end sidste års All Of My Love. Med et MEGET aktuelt tema kommer Destiny til at presse på helt oppe på de sjoveste pladser.

Daniel

I’m not your toy….. ups baby.
Det er ingen hemmelighed, at temaet til ‘Je Me Casse’ ligger ret tæt på ‘Toy’ og det virker på mig, som om man er gået bevidst efter et bidrag, der spiller på samme tangenter. I mine øjne mangler det dog de elementer, som gjorde ‘Toy’ unik.
Når det er sagt, så er ‘Je Me casse’ bestemt et interessant bidrag og anvendelsen af swing giver et ekstra pift. Destiny er en fantastisk sangerinde, som ikke blot vinder på sin imponerende stemme, men også en utroligt likeable personlighed. Om det er nok til sejr i et stærkt felt er svært at svare på, inden man har set prøverne. 

Mette

Maltas bud på et ESC bidrag i år er udmærket, men jeg må være ærlig at sige, at jeg synes Malta har sendt bedre bud i tidens løb. Det som for mig er allermest ærgerligt ved årets maltesiske bidrag er, at der ikke er noget omkvæd. Sounden i nummeret er super lækkert, Destiny synger overlegent og hun har virkelig noget starquality. Men at tage sammen fortælling som Netta havde i “Toy” og så bare lige fjerne det fængende omkvæd som Netta trods alt havde med, er dette ikke en vindende kombi for mig. 

Clara

Malta ser ud til at være året bookmaker-favorit, og jeg kan sagtens se hvorfor. “Je Me Casse” blander pop, soul og electro swing på en måde der fungerer rigtig godt, og uden at det bliver rodet. Sangen kan i tema og udtryk minde om Nettas “Toy”, men hvor Nettas lyd var mere nutidig, er Destinys sang et moderne twist på 1920´erne swing lyd, så jeg tror bestemt ikke sammenligningen er noget der kan skade Destinys chancer. Vokalt er hun en af de absolut bedste artister i år, så jeg tror vi igen igen kan regne med rigtig mange jury points til Malta, så er det bare om seerne er lige så begejstrede. Men jeg tror bestemt på en rigtig god placering til Malta.

Mila

Hun er strøget op som bookmakernes favorit, og skulle Destiny vinde bliver hun den første vinder af JESC, der også vinder det “voksne” ESC. Jeg kan godt lide electro-swing blandet sammen med pop og en stor stemme, hvilket Destiny absolut har, og selv om det er lidt rigeligt woman empowerment i “Je Me Casse” som vi så med “Toy” i 2018, så synes jeg egentlig det virker. Det har måske også lånt lidt rigeligt af “We No Speak Americano” med et instrumentalt omkvæd, men det er godt skruet sammen, og kan publikum lide det lige så godt som jeg tror juryerne kan, så er det ikke utænkeligt vi skal en tur til Valletta i 2022.

Simon

GEE-panelet: The Roop – “Discoteque” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Litauen

GEE-panelets reviews

Jeg er 99% sikker på, at On Fire havde vundet i Rotterdam sidste år. Og bevares, Discoteque hænger da fast i hovedet, og The Roop har bestemt ikke glemt deres performancegen, men der er alligevel et langt skridt ned fra sidste års enormt høje niveau. En top ti-plads kan Litauen dog formentlig sagtens se frem til.

Daniel

Her er altså et af de numre jeg tror vi skal holde rigtig meget øje med i år. The Roops sound er genkendelig, deres performance er strømlinet og alligevel unik, og man både husker fremtoningen og musikken. Jeg tror at Litauen for første gang kan se frem til noget der kunne minde om en Top 5 placering i år. 

Clara

Litauen kunne have vundet Eurovision allerede sidste år, og med Little Big ude af billedet og Daði & Gagnamagnið retur med et noget svagere bidrag i år, så er The Roop ét af årets bedste bud på en vinder.  ‘Discoteque’ sikrede sig med god grund en jordskredssejr i den nationale udvælgelse: Et moderne up-tempo nummer, et catchy omkvæd og et meget insisterende elektronisk beat.
Når man så tilsætter The Roop’s unikke performance, den iøjnefaldende koreografi og ikke mindst forsanger Vaidotas karismatiske og dragende optræden, så mener jeg, at Discoteque har “det ekstra”, der skal til for at vinde.
Efter 1 år med coronanedlukning vil seerne også uden tvivl kunne sætte sig ind i det med at “dance alone”, “discoteque right at my home” og værdsætte The Roop’s fest på scenen.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at juryen ikke skulle sende ‘Discoteque’ til tops, selvom der måske er en håndfuld sange, som kunne appellere mere til juryens stemmer.

Mette

The Roop var med rette en af storfavoritterne sidste år, og jeg tror også vi kan regne med en topplacering til dem i år. Discoteque er endnu et utroligt stærkt bidrag ledsaget af en gennemført performance, der fungerer så godt, og virkelig skiller sig ud i årets felt. Jeg tror bestemt Europa vil danse med derhjemme, og sende Litauen afsted mod deres bedste placering nogensinde. 

Mila

Jeg var pjattet med The Roop sidste år, og jeg synes faktisk “Discoteque” er bedre end “On Fire”. Den tunge electropoppede lyd taler ret godt til mig, og med en meget enkel, men virkningsfuld, koreografi, synes jeg denne sang har alt hvad en ESC-banger skal have. Det gør heller ikke noget, at den karismatiske forsanger Vaidotas Valiukevicius (prøv at sige det på Euroclub efter fire drinks…) virkelig kan levere til sit publikum, så man er draget ind i hans og bandets univers. Det er det andet 12-tal jeg sender afsted i denne semifinale med håbet om, at vi måske skal til Vilnius i 2022!

Simon

GEE-panelet: Albina – “Tick Tock” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Kroatien

GEE-panelets reviews

Jeg forstår ikke, hvorfor så mange ESC-fans er faldet for dette, som i mine øjne er det svageste kroatiske bidrag i ti år. Det virker enormt påtaget, falsk og “plastik-agtigt” – i mangel på bedre ord. Kroatien plejer at bringe noget mere personlighed og mindre attitude, og det håber jeg, de gør igen næste år.

Daniel

Jeg bliver bare nødt til at sige, at det startede så godt, men når man så når til omkvædet, finder man ud af, at der vist alligevel ikke var så meget at komme efter. Nummeret er ikke catchy eller genkendeligt, i min optik, og sangerinden selv har en smule tendens til at se ud som om hun ikke rigtig har lyst til at være der.

Clara

Jeg savner de gode gamle 00’ere og bidrag som ‘Vukovi Umiru Sami’, ‘Moja Stikla’ og ‘You Are The Only One’. Kroatien anno 2021 bevæger sig ned af en vej, som jeg personligt ikke bryder mig om. Det bliver simpelthen for generisk, kalkuleret og upersonligt. “Tick Tock” er skrevet efter Eurovision-bogen og til at trykke på de knapper, som forventes at virke på aftenen.
Jeg kommer til at tænke på revampede ukrainske bidrag, når jeg hører Tick tock, og frygter samtidigt at Kroatien går videre på bekostning af et bidrag, som i langt højere grad har fortjent det.

Mette

Uanset om jeg har brudt mig om Kroatiens sange eller ej, har jeg sat pris på at de ofte har bragt et nationalt element til deres bidrag, eller at de på anden måde har skilt sig ud fra mængden. Så jeg synes desværre det er en ret stor skuffelse, at de i år sende en så kedelig popsang afsted. Jeg kender Albina som en rigtig stærk sangerinde, så det ærgrer mig at man har givet hende en sang, hvor hun ikke rigtig kan vise hvor god en vokalist hun er, og som samtidig er blottet for personlighed.

Mila

Det er meget nemt med Balkan i år: Enten er det slut-bangers (hvor første del skal udtales på engelsk), eller også er det storladent Disney-hellighed. Kroatien udmærker sig i den første kategori, og Albina leverer da også varen som hun skal i “Tick Tock”. Problemet er bare, at varen er lidt for meget metervarepop, og at det simpelthen er umuligt at stedfæste sangen, fordi den bare er så standard. Det fungerer, men jeg mangler noget der kan løfte den op fra middelmådigheden, og jeg tror den kommer til at misse en plads i finalen.

Simon

GEE-panelet: Eden Alene – “Set Me Free” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

ISRAEL

GEE-panelets reviews

Mens Feker Libi havde noget personlighed og etnisk lyd, så er Set Me Free et fuldstændig ligegyldigt bud på endnu et radiovenligt backingtrack til din indkøbstur. Sådan et, man ikke rigtigt bemærker. Det er gået nedad for Israel i år, og det er brandærgerligt, for potentialet var der altså. Øv.

Daniel

Hvor jeg synes “Feker Libi” ville alt for meget på samme tid, synes jeg at Eden Alene har ramt noget helt rigtigt med “Set Me Free” omkvædet er let genkendeligt, man prøver ikke at implementere fire forskellige rytmiske fornemmelser i løbet af nummeret, men man holder sig til en steady popsound og et catchy omkvæd, og er det i bund og grund ikke det som er hele humlen ved ESC? 

Clara

Sidste år var det svært at vælge mellem de lækre bidrag, som var skrevet til Eden. Jeg var især vild med Feker Libi (“Forkølet Bi” ), men føler desværre ikke, at årets sange i samme grad gav Eden en mulighed for at shine. Når det er sagt, så var “Set Me Free” det bedste valg, og i den revampede version får Eden lov til at vise mere af sin vokale formåen. 
Efter et år med nedlukninger og corona i vores liv, så giver Eden os et festligt og energisk bidrag med et catchy omkvæd.
Jeg håber, det er nok til en finaleplads, for skønne Eden har så meget at byde på!  

Mette

Eden Alene er en dygtig og charmerende performer, men hun kan desværre ikke løfte “Set Me Free” der lyder som en tilfældig popsang man glemmer i mængden. Hvor “Feker Libi” virkede som et rigtig godt match til Edens vokal og personlighed, virker det bare ikke som om hun rigtig nyder at synge året bidrag, og det skinner desværre igennem. 

Mila

Israel er lidt mit “andet” ESC-land, og jeg er som regel ret begejstret for deres bidrag. Eden Alene har en lækker stemme, som jeg synes blev brugt godt i “Feker Libi” sidste år, og i “Set Me Free” er der i revampen lagt en meget høj whistle tone ind… vel for at vise at hun kan. Det er set før, og resten af sangen mangler lige det sidste for at blive helt så catchy, som man formentlig har prøvet ved at revampe. Ændringerne er absolut til det bedre, men det er altså bare en stærk semi med mange bangers i, og jeg er ikke sikker på at den her står distancen.

Simon

GEE-panelet: Lesley Roy – “Maps” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Irland

GEE-panelets reviews

Lesley Roy var min favorit sidste år, og selvom vi ikke kommer helt op på samme niveau, så er vi alligevel godt oppe på min top-liste med denne sang. Det er en mere voksen, mindre sur Lesley, vi bliver præsenteret for, og sangen er enormt radiovenlig. Bliver det måske lidt for ufarligt? Måske, men der er alligevel så meget kvalitet, at vi lever med det.

Daniel

Med en intro, som bevidst eller ubevidst vil tale til de fleste Eurovision-fans, der husker postkort-jinglen fra Eurovision 2014, er Lesley allerede på rette vej. Selvom jeg har svært ved at se, hvordan ‘Maps’ skal fungere på Eurovision-scenen, så er jeg stadig noget mere positiv over for årets bidrag end “Story of My Life”. Den musikalske del og især trommerne i omkvædet giver ekstra point, og med et passende show og god live-vokal så er Irland ikke langt fra en finaleplads. 

Mette

Sidste år syntes jeg at Lesley Roys nummer mildest talt var noget rod, og for mig lød det som om hun prøvede at råbe sig igennem en sang der aldrig rigtig ville noget. Sådan har jeg det imidlertid slet ikke i år, jeg synes “Maps” er et super fængende nummer, som jeg faktisk har lyst til at lytte til. Om dette så er nok til at hive Irland ud af den lidt ærgerlige ESC-periode de har været i en årrække er ikke til at sige, men ikke desto mindre har de for mig oppet sig en smule i år.

Clara

Lesley Roy er tilbage med endnu et opløftende nummer, som for mig leder tankerne tilbage til flere radiohits fra de tidlige 00´er. Jeg synes langt bedre om “Maps” end jeg gjorde om sidste års “ Story of my life”, da jeg synes årets sang er mere struktureret og passer Lesley bedre. Jeg synes den irske natur-setting i musikvideoen tilfører noget rigtig fint til sangen, så jeg håber hun på en eller anden måde kan få den stemning overført til sin liveoptræden, for det tror jeg lige vil løfte sangen det ekstra.

Mila

Det er radiovenlig Katy Perry-sound, og Lesley Roy er god til at fortælle en historie om at miste sig selv i et fortravlet liv og finde tilbage igen. Jeg kan godt lide, når Irland kommer med pop der er lige ud af landevejen, og det synes jeg det her er. Omkvædet i “Maps” kan man nynne med på efter første gennemlyt, og selv om vi ikke er helt tilbage på niveau med 90’erne, kan der absolut godt ligge en god placering i semifinalen til den grønne ø.

Simon

GEE-panelet: Elena Tsagrinou – “El Diablo” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Cypern

GEE-panelets reviews

Har du nogensinde overvejet hvordan det ville lyde, hvis Lady Gagas “Bad Romance” fik et barn med alle andre Lady Gaga-sange? Jo, sangen er såmænd udmærket, men det her er så voldsomt et plagiat, at jeg ikke kan høre sangen uden at begynde at nynne Bad Romance, Alejandro eller Rita Oras “Anywhere”, når jeg hører den. Desværre tror jeg, Europa falder for fupnummeret..

Daniel

“I gave my heart to El Diablo… because he tells me I’m his angel”. Ortodokse kristne demonstrerede mod Elena’s tilbedelse af djævelen. Men djævelsk eller ej, det her er én af mine guilty pleasures i år. Jeg havde fundet 12-tallet frem, men afvejede lidt, om det ville sætte det sidste af min musikalske integritet over styr 😀 Så nu giver jeg et stort 10-tal!
Selvom det her skriger Lady Gaga, uden tvivl har rødder i ‘Fuego’ og dermed ikke henter så mange point på originalitet, så er jeg alligevel kæmpe fan. Omkvædet er dog stærkere end versene og Cypern har brug for et effektivt sceneshow og ikke mindst en overbevisende vokal levering for at komme helt i mål med djævelens værk, som jeg dog forventer at se på en pæn Top 10-placering. 

Mette

Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ELSKER årets sang fra Cypern. Da Lady Gagas første album “The Fame” udkom i 2008 var det cirka det eneste jeg lyttede på i to år, og sangen her giver mig fuldstændig vibes til Lady Gagas tidlige sound, og jeg er helt vild med det. Ja ja, det kan være det er lidt let købt for Cypern, og det er da også meget lig både “Fuego” og “Replay”, men som den helt ind til benet poptøs jeg er, så går det altså bare lige hjem hos mig.

Clara

Efter en lille detour sidste år, er Cypern tilbage til den poppede sound de har haft så stor succes med de seneste år, og nu har de såmænd også lige smidt lidt lyd ind, der leder tankerne hen på Lady Gaga´s “Alejandro” og andre numre fra starten af hendes karriere. Og jeg synes det fungerer virkelig godt! Det er ikke på nogen måde nyskabende eller banebrydende, men det er bare et virkelig godt popnummer, som jeg nyder at lytte til. Hvis Elena kan levere live, og skrue et fedt sceneshow sammen, så tror jeg Cypern kan se frem til endnu en god placering.

Mila

Giv mig en popbanger med alle de rigtige ingredienser, og jeg er solgt. Lyder det som ”Bad Romance” i mashup med “Just Dance” og “Alejandro”? Ja. Er det “Fuego”/”Replay” om igen? Ja. Virker det? Absolut ja! Jimmy “Joker” Thörnfeldt (som har 3 bidrag med i årets ESC), Thomas Stengaard (bl.a. “Only Teardrops”) og Laurell Barker (bl.a. “She Got Me”) har skruet det her sammen på en eller anden songwritercamp, de lod Elena synge og vise det til mig og resten af ESC-fansene, and I gave my heart to “El Diablo”! Årets første 12-tal fra mig.

Simon

GEE-panelet: Hooverphonic – The Wrong Place (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Belgien

GEE-panelets reviews

Ja, det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg absolut foretrak den tidligere sangerinde i Hooverphonic over den nye, som slet ikke har den samme skrøbelighed og følelse i sin stemme. Sangen her er godt skruet sammen, men omkvædet bliver for stillestående og i længden en smule kedeligt. Det kan blive svært for Belgien at vende tilbage i finalen i år.

Daniel

Sidste års belgiske bidrag rørte mig slet ikke og var ét af de numre, som jeg konsekvent skippede på Eurovision-playlisten. I år er situationen en helt anden. Jeg er vild med 90’er No Doubt-lyden og den mørke, melankolske og meget dragende stemning. Selvom jeg ikke er til gysere (eller besatte brude), så får jeg alligevel lyst til at se resten af serien og følge med i hvordan, det udvikler sig efter sangerindens one night stand i musikvideoen.
“Don’t you еver dare to wear my Johnny Cash t-shirt”.
Nej den har du nok i fred nu! 🙂

Mette

På samme måde som Hooverphonics nummer sidste år, bliver jeg aldrig rigtig fanget af deres lyd. Nummeret er udmærket, men ikke et nummer jeg selv ville sætte på. Jeg kunne dog forestille mig, at denne type af nummer kunne være et der fik noget anerkendelse fra de forskellige juryer rundt omkring.

Clara

Jeg var ikke den store fan af Hooverphonics bidrag sidste år, og selvom jeg er lidt gladere for årets nummer, så er det bare ikke en stil der fanger mig. Jeg kan sagtens se kvaliteten i sangen, og jeg synes deres nye-gamle sangerinde har en mere dragende stemme end sangerinden fra sidste år. Men der sker bare for lidt i sangen til at det er noget for mig.

Mila

Det er en slags “moden pop” i mangel af bedre beskrivelse af genren i deres lyd, og man kan godt høre at det er garvede performere der udgør gruppen, især den nye/gamle sangerinde Geike. Det fungerer godt, og den lidt tunge, melankolske lyd kan være ret dragende, men for mig er det ikke et Eurovision-nummer. Belgien har været lidt op og ned i de senere år, og jeg er ikke sikker på de skal have en optur i år med dette bidrag.

Simon

DR udskifter Ole Tøpholm som ESC-kommentator

Siden 2011 har seerne på DR været vant til, at det var Ole Tøpholms stemme der guidede dem igennem showsene i Eurovision. Men i dag kom nyheden om, at DR i år har valgt at udskifte den mangeårige kommentator med to andre, da det i stedet bliver radioværterne Henrik Milling og Nicolai Molbech, der overtager kommentatortjansen.

De to har i mange år været fast makkerpar i radioprogrammet “Fonk! Det er lørdag” på P4, og så har de hver for sig haft fingre nede i Eurovision tidligere. Milling som en del af juryen både i ESC og DMGP, og Molbech som kommentator på Eurovision inden Ole Tøpholm, nemlig i årene 2008-2010.

Beslutningen har sat sindene i kog rundt omkring på sociale medier, for både på Tøpholms egen Facebookprofil og DR’s opslag har kommentarerne været mange og ikke særlig flatterende overfor DR’s ageren.

DR’s underholdningsredaktør, Jan Lagermand Lundme, udtaler følgende i forbindelse med udskiftningen:

Der er ingen tvivl om, at Ole Tøpholm er meget passioneret omkring Melodi Grand Prix og har sat et kæmpe aftryk hos det danske publikum, for han har gjort et rigtig flot stykke arbejde.
Med Henrik og Nicolai som Eurovision-kommentatorer får vi to meget stærke musikkræfter i den danske kommentatorboks, og det følger naturligt den udvikling og større musikalske fokus, showet har fået de seneste år.
Vi er sikre på, at Henrik og Nicolai tager seerne godt gennem aftenen og gør dem klogere på både det sjove, det skøre og det musikalske.

Jan Lagermand Lundme, DR’s Underholdningsredaktør

Det er ikke første gang i år, at DR kommer i vælten for beslutninger truffet i forbindelse med DMGP og ESC, for som det eneste deltagerland i hele Eurovision ville DR ikke lade sidste års vindere, Ben & Tan, deltage i årets nationale finale. De havde fået at vide, at de kunne indsende en sang til Dansk Melodi Grand Prix til bedømmelse på lige fod med alle andre bidrag, men på trods af dette blev sangen fravalgt til deltagelse, og da der efterfølgende ikke kunne opnås enighed om deres medvirken i selve DMGP-showet, blev den danske finale eneste sted hvor sidste års vinder ikke deltog.

Se Ben & Tan fortælle om forløbet i vores interview med dem her:

Vi glæder os uanset hvad til Eurovision løber af stablen om lidt over en måned, hvor vi hepper på vores danske deltagere Fyr og Flamme.

50% rabat på “Forårskuller” – drive in-show med Kirsten Siggaard m.fl.

Der er garanti for høj stemning og højt humør, når det store show “Forårskuller” går på scenen. Med Good Evening Europe kan du lige nu spare 50% på billetten til showet i Odense på lørdag den 10. april kl. 16.30.

Lige om lidt springer træerne ud, dagene bliver længere og vejret mildt. Med andre ord er der forårskuller i luften og vi trænger alle til en vaskeægte fest, noget at grine af og synge med på. Du kan synge lige så højt du vil, og selvom du sidder sammen med andre, så sidder du behageligt og godt i din egen bil og lytter til de medvirkende på scenen igennem radioen i bilen.


Du kan opleve Kirsten Siggaard, når hun lufter sit store Grand Prix katalog, Klaus og Servants sørger for sikre fest-hits, mens Stine & Martin sørger for en masse at grine af. Stine & Martin har sat showet sammen, hvilket de har en stor erfaring med fra Cirkusbygningen i København. Derfor kan vi garantere et varieret show, hvor vi kommer hele vejen rundt i manegen.

Lyder det som en lovende cocktail? Så er det nu du skal slå til. Vi har fået et super godt tilbud til Good Evening Europe‘s læsere, som får 50% på billetten til forestillingen på lørdag den 10.04.2021 kl. 16.30. For helt ned til 217,50 kr. kan du fylde bilen op med venner eller familie og få en tiltrængt koncertoplevelse.

Få 50% rabat på “Forårskuller” – lørdag, 10.04.2021, 16:30 >>

Begivenhed på Facebook.

https://www.facebook.com/GoodEveningEurope/posts/2629325587357729?cft[0]=AZWltIBgURlSYxb3u0H_rrGre7hMp_NA-92A_MrCaM_df7Go3pTa_yOGEyVYjDND8CMsVqzaRq7Nr5IcBhi-qH-uJhlK8_CpdMKEEe9L5jL06v_rSuerTDlMIrF2GVIDfn4_6U0Ee9M6xxmxpvDaqu7UWJ1_fXEhstnxBL3GbMmmuAvbXlaXhV34H6SolPVNd2qEoOrr_56Qm1pMevS10kmk1kqw0_kqdjXSlhj1XoPbqg&tn=R]-R

Præsentation af de medvirkende

Kirsten Siggaard behøver ikke den store introduktion, for hun har siden 80’erne leveret adskillige legendariske Grand Prix-sange.

Klaus og Servants har igennem mange år fyldt den ene festglade hal efter den anden. De senere år har de nærmest kunne opleves én gang om ugen på DK4 i programmet Tip Et Hit. De er om nogen leveringsdygtige i sikre syng-med-hits.

Stine & Martin har en fortid i Skagen Revyen, Bakkens Hvile og som det sjove makkerpar fra Cirkusbygningen og Tivoli Cabareten. Du er sikkert stødt på deres berygtede Hr. og Fru. Danmark figurer “Birgit & Helge”, der også kigger forbi i løbet af showet.

ForårsKuller starter på lørdag i Odense og tager herefter på tour i april. Udover Odense så kommer showet også til Aalborg, Vejle og Esbjerg. Du kan se alle tilgængelige shows og købe billetter her.

Udover ForårsKuller så byder touren også BørneSjow for alle børn og barnlige sjæle samt showet KunForVoksne, hvor man bl.a. kan opleve livekoncert med Bryan Rice og CryBaby, comedy og meget andet. Disse shows er ligesom ForårsKuller på turné i Odense, Vejle, Esbjerg og Aalborg og arrangeres som drive in-events.

GEE-panelet: Efendi – “Mata Hari” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Azerbaijan

GEE-panelets reviews

Efendi går ned ad præcis den samme vej som sidste år, men i forhold til Cleopatra, så mangler der altså desværre bare noget ved Mata Hari. Måske er det det instrumentale omkvæd, som gør at jeg falder af – dem er der simpelthen for mange af, så selvom dette er et af de bedre, er der stadig for store mangler.

Daniel

Fans er ikke altid nemme at gøre tilfredse. Vi vil gerne have, at en artist kommer tilbage til Eurovision, men han/hun skal helst komme tilbage med præcist den samme sang igen 🙂 Det gør Efendi et stykke af vejen, men jeg synes, der mangler noget i ‘Mata Hari’. Referencerne til Cleopatra og Azerbajan’s tidligere bidrag ‘Start a fire’ er en fine detaljer.
Point for de etniske vibes, det instrumentale og for azeri-delen “Yalan da mən, yanan da mən, yaman da mən”. Det er første gang Azerbaijan bruger sit eget sprog i Eurovision. Men jeg foretrak altså ‘Cleopatra’ frem for den hollandske spion og danserinde ‘Mata Hari’.
Efendi kommer i direkte konkurrence mod Elena – og ikke mindst Senhit i en evt. finale, ligesom også Kroatien, Cypern, Serbien og Moldova nok vil kæmpe med om de samme stemmer. Synes dog ‘Mata Hari’ er et udmærket bidrag, som har fortjent en finaleplads!

Mette

Jeg synes normalt at Azerbaijan ligger blandt de allerbedste lande i ESC kontekst, men for mig at se, får jeg altså aldrig rigtig armene op over denne. Referencen til Kleopatra fra sidste år er hyggelig og sjov for fans og nørder, men det er som om sangen aldrig rigtig har et klimaks, og derudover savner jeg simpelthen et “rigtigt” omkvæd.

Clara

Azerbaijan leverer igen i år et ganske solidt bidrag i form af den etniske banger “Mata Hari”, som jeg på mange måder synes er en fortsættelse af deres bidrag fra sidste år, og der er da også lille henvisning til “Cleopatra” i teksten. Jeg er vild med, at den chantende lyd fra sidste år også er med her, og nu på azerbaijansk, som de ellers ikke har tradition for synge på i ESC. Jeg er ikke helt oppe at ringe over bidraget på trods af at der er mange fede elementer i det – især instrumentalen, men jeg synes det er ganske hæderligt forsøg, som jeg tror nok skal klare sig rigtig fint.

Mila

Hvis man tager alle lande, der nogensinde har haft en etnisk sound i deres bidrag, og putter det sammen, hvorefter man tilsætter en ordentlig spand reggaeton, så har man “Mata Hari”. Efendi refererer til sidste års bidrag “Cleopatra” i en slags erkendelse af, at de to bidrag nok ligner hinanden lidt rigeligt, men jeg kan bedre lide “Mata Hari” fordi der er en bedre opbygning og struktur. Er i min optik også lige på vippen til en finaleplads.

Simon

GEE-panelet: Montaigne – “Technicolour” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Australien

GEE-panelets reviews

Det er enormt skuffende, at Australien, som startede med virkelig at lægge sig i selen for at imponere Eurovision, er holdt op med at prøve. Vi ved jo hvor gode de kan være, men dette er på et niveau, hvor man måske skulle overveje at udelukke dem et år, så de måske ville begynde at prøve igen?

Daniel

Jeg må sige at jeg er en lille smule ærgerlig over årets australske bidrag. Jeg syntes faktisk at Montaignes bidrag sidste år “Don’t Break Me” var et ganske hæderligt forsøg, men jeg synes ikke at “Technicolour” lever op til den oplevelse jeg havde sidste år. Nummeret er ikke lige så catchy som sidste år, og de usikkerheder man oplevede i Montaignes stemme live sidste år, er i år kommet med på indspilningen. Når dette er sagt, er det ikke et nummer jeg specifikt springer over når jeg gennemlytter årets ESC-sange, som det er tilfældet med nogle af de andre.

Clara

Forventningerne var i top, både fordi vi taler om Australien, som kun en enkelt gang har været udenfor Top 10, som har afholdt nationale finaler af Mello-høj kvalitet, men også fordi jeg var ret begejstret for Montaigne sidste år. ‘Technicolor’ er skrevet specifikt til Eurovision og byder på et omkvæd, som er svært at komme udenom. Men derudover så synes jeg desværre det hele bliver en kende for gentagende, og jeg mangler den dybde og kant, som Montaigne viste med sin personlige sang ‘Don’t break me’. Selvom Montaigne i år står mere stille på scenen, så er der Rent vokalt stadig nogle usikkerheder, som nok vil koste – i alt fald i juryafstemningen. Bliver 2021 året, hvor AustrALIEN MÅ SIGE FARVEL FØR FINALEN?

Mette

Jeg var ret vild med Montaigne´s bidrag “Don´t Break Me” fra sidste år, så jeg havde ret høje forventninger til at hun ville levere noget på samme niveau igen i år, men dem synes jeg desværre ikke helt hun indfrier. Jeg kan egentlig godt lide hendes MARINA-agtige lyd og det catchy “Techi-techi-colour” i omkvædet, men jeg synes bare sangen bliver lidt for ustruktureret og rammer mig ikke på samme måde som sidste års bidrag. Jeg tror Australien kan få det svært i den stærke semifinale 1. Men jeg skal ikke kunne udelukke at en stærk optræden alligevel kan sende Australien i finalen.

Mila

Jeg var ikke helt pjattet med Montaigne sidste år, og selv om “Technicolour” egentlig tiltaler mig mere end “Don’t Break Me”, så bliver jeg nok aldrig fan af det breakbeat der kører i omkvædet. Hvis rytmen fra bridgen havde kørt over i omkvædet havde det tiltalt mig mere, nu bliver det en eller anden 90’er-pastiche af den slags jeg ikke savner. Hun får svært ved at holde Australiens uafbrudte finalestime i den meget stærke semi 1.

Simon

Optakt til ESC 2021: Mød medlemmerne af GEE-panelet

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag. Vi lægger ud med en præsentation af de 8 medlemmer, som udgør panelet.

Som en optakt til Rotterdam 2021 og for at fordrive ventetiden efter 3 tætpakkede måneder med masser at nationale finaler og sangpræsentationer, tæller vi den næste måneds tid ned til Eurovision Song Contest 2021. GEE-panelet har traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews af de 39 sange.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.

Introduktion af medlemmerne:

OM METTE:
Redaktør og grundlægger af ‘Good Evening Europe’, musikelsker, tidligere radiovært og har et “day job” som marketingansvarlig. Udenfor Eurovision-sæsonen får jeg stillet de værste abstinenser med mit kamera på første række til diverse Pride-events og Drag Shows.
Har været Eurovision-fan siden 80’erne. Mit første minde er fra 1984, da en ung Kirsten Siggaard sang ‘Det’ lige det’ og skubbede kække Søren Bundgaard i poolen.

Siden 2004 har jeg hvert år fulgt de nationale udvælgelser og prøverne forud for showet. Fik min første akkreditering i 2010 og har med få undtagelser dækket showet live fra pressecentret i værtsbyerne hvert år siden da.
Jeg elsker Eurovision pga. forskelligheden i sangene, muligheden for at høre musik med nationalt særpræg, som man ellers aldrig hører i radioen og hele fælleskabsfølelsen med fans verden over. Jeg prøver også år efter år at gætte de legendariske 10/10 finalister fra hver semifinale 🙂

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en ægte Eurovision-vinder byde på noget udover det sædvanlige, og ikke blot være et pænt indpakket radiohit.
Jeg går efter den fulde pakke, hvor stemme, melodi, omkvæd, budskab, formidling og show går op i en højere enhed. Et godt eksempel var Jamala’s helt enestående bidrag og optræden i 2016.
Jeg elsker Balkan-ballader og sange med finurlige instrumenter og/eller kulturelt særpræg, men stemmer også gerne på alle andre genre, så længe historien og følelsen er der.”


OM MICHAEL
Fotograf, softwareudvikler, anmelder og lejlighedsvis reporter på Good Evening Europe.

Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette.
Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Beskriv den perfekte vindersang

“Det er simplere at skrive, hvad den ikke er. Den er ikke et dansenummer med lyd på. Den er ikke 3 minutter med fyrværkeri. Den er ikke en eller flere halv-nøgne mænd eller kvinder, der vrider sig gennem en gennemsnitlig popsang. Den er ikke en gigantisk LED skærm med svinedyre animationer på.

Den perfekte Eurovision sang skal have et budskab eller en historie. Det skal kunne ses, at sangeren kommunikerer frem for læser op. Hvis jeg tror på budskabet, selvom jeg ikke forstår sproget, så er vi langt oppe på skalaen. Men frem for alt skal man kunne huske den. Jeg vil se og høre noget, jeg ikke har hørt før, det er derfor konkurrencen eksisterer.”


OM SIMON:
Reporter, interviewer og anmelder for Good Evening Europe.

Eurovision-nørd siden 1984, da Kirsten skubbede Søren i poolen. Mener at Birthe Kjær burde have vundet i 1989, men var kisteglad for Brdr. Olsens sejr i år 2000.
Var med som publikum til ESC i 2001, 2013, 2014, 2016, 2018 og 2019, og synes at fællesskabet mellem ESC-fans faktisk næsten er sjovere end at være inde og se selve showsene. Bonusinfo: Kan spille brudstykker af alle ESC-vindere (og lidt til) på klaver, hvis det kommer op i festlige anledninger!

Beskriv den perfekte vindersang

“En god Eurovision-vinder har et genkendeligt omkvæd, som man hurtigt får på hjernen. Jeg er meget til det poppede, men en bevægende sang kan også godt ramme mig, selv om man aldrig går galt i byen med en modulation og en vindmaskine”


OM DANIEL:
Reporter, interviewer og anmelder på Good Evening Europe.

Er 32 år og til dagligt bosat i Kolding. Uddannet folkeskolelærer for de allermindste. Derudover er jeg frivillig journalist for en fodbold-side, og laver også af og til interviews og artikler her på GEE. Jeg er tidligere stand-up-komiker, så hvis jeg skriver noget, du finder over stregen, så var det nok ment som en joke. Normalt er jeg mest til rockmusik, og har også en stor svaghed for rocksange i Eurovision. Generelt har jeg en bred smag, dog med det forbehold at jeg har svært ved at blive rigtigt fanget af ballader – der skal noget ekstraordinært til.

Beskriv den perfekte vindersang:
En rigtig grand prix-sang skal have et stærkt omkvæd, man kan synge med på, når man har hørt det en enkelt gang. Og så må det gerne være underholdende”.


OM RIIKKA:

Reporter and reviewer at Good Evening Europe.

I properly became a Eurovision fan in 1998 when the new era started and Dana International won. She is still a great example of a great Eurovision winner. There are many winners and other Eurovision stars who have shown the way to both new music styles and new views of the world around us.

Describe the perfect Eurovision Song

“As I am a pop girl, I love hearing great melodies with pop arrangements. When a song sounds familiar enough but also gives me unique vibes, then I will go for 12 points! One of my all-time favourites comes from Denmark: Chanée & N’Evergreen’s “In a moment like this” from 2010 is a wonderful classic.”


OM CLARA:

Anmelder hos Good Evening Europe.

Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon) og jurymedlem i Melodi Grand Prix 2019.
Kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en vindersang have hele pakken, den skal have et stærkt omkvæd som man kan huske, den skal have et sceneshow som er bemærkelses-værdigt, om det så er helt enkelt eller helt vildt og så skal den selvfølgelig have en stærk frontfigur. Tilsammen bliver det alt det, Petra og Måns beskrev i “Peace, Peace, Love, Love” i 2016”


OM MILA:

Anmelder hos Good Evening Europe.

Jeg så mit første danske Grand Prix og mit første Eurovision i fuld længe i 2002 og var straks fan! Min kærlighed er kun blevet større siden da. Jeg var så heldig at være jury medlem til Dansk Melodi Grand Prix i 2019. Jeg elsker også at følge med i de nationale finaler i andre lande, og har da også været lidt rundt omkring for at se dem live. Resten af mine sparepenge bruges på at tage ud og se Eurovision live. Her har jeg fået nogle af de bedste oplevelser og venner jeg kunne ønske mig. Og selvfølgelig fundet en masse fed musik.
Rotterdam bliver min 10. gang, og jeg glæder mig til igen at samles med Europas dejligste mennesker omkring musikken og fællesskabet.

Beskriv den perfekte vindersang:
“En rigtig god vindersang skal på en eller anden måde røre mig. Det kan både være en smuk ballade, der giver mig tårer i øjenkrogen, en popbasker, der giver mig lyst til at danse eller noget helt tredje. Den må rigtig gerne have noget på hjerte og en artist, der kan formidle det. Den skal selvfølgelig også fungere live, og fremføres på en måde, der løfter sangen endnu mere. Så der er ikke nogen decideret opskrift på, hvordan en vindersang skal lyde, hvilket vi også kan se på de meget forskellige vindersange, vi har haft. Personligt er jeg dog en sucker for sange, der på en eller anden måde har noget nationalt i sig. Jeg elsker når man kan høre, en sang er fra Serbien, Norge, Portugal osv.”

OM MORTEN:

Reporter og anmelder hos Good Evening Europe.

Eurovision-fan fra 9 års-alderen, Melodi Grand Prix-jury 2017 og reporter gennem flere år for Oikotimes.com. Mit første Eurovision-minde er Charlotte Nilssons sejr i 1999, og selvom jeg dog faldt i søvn undervejs, så fik “Take Me To Your Heaven” gang i et stort eventyr – og det eventyr har bragt de bedste minder, venner og ikke mindst musik de seneste 20 år.
Eurovision handler om det bedste fællesskab – det musikalske fællesskab. Vi glemmer for en stund alle bekymringer, krige og problemer, mens vi hylder musikken og hinanden. Uanset hvem vi er og hvor er vi er fra, så er der en plads til dig i Eurovision. Det er jo smukt!

Beskriv den perfekte vindersang

“Den perfekte Eurovision-vinder har hele pakken. Sang, musik og show skal hænge sammen og ja, så skal vinderen røre eller underholde mig, gerne begge dele!”

Destiny – “Women should feel empowered and comfortable in their own skin”

Destiny won the Junior Eurovision Song Contest for the island nation of Malta in 2015 with her pop track ‘Not My Soul’.

Since then, it’s been the Maltese singer’s ambition to appear on the regular Eurovision stage and to produce a first Eurovision Song Contest victory for her country.

On the long road to Rotterdam the fledgling pop star has showcased her talents on many stages, including that of Britain’s Got Talent.

A milestone for the singer was winning X Factor Malta, having been mentored by Eurovision legend Ira Losco – but Destiny’s dream has always been to represent Malta at the Eurovision Song Contest. This year it is finally going to happen with her song “Je Me Casse”.

We should all be proud of ourselves and comfortable in our own skin. And women should support each other and be there for each other. We need to stand together.

Destiny

Daniel from Good Evening Europe had a talk with Destiny about her Eurovision career, the experience of being back in Eurovision and how women should stand together. You can see the interview in the video below.

The Roop – “Everybody can be who they want to be, just follow your dreams!”

The Roop is a Lithuanian pop/rock band from Vilnius. The group features singer Vaidotas Valiukevičius, drummer Robertas Baranauskas and guitarist Mantas Banišauskas.

Although they have only been working together since 2014, all band members have been involved in the music industry much longer. The Roop’s debut album, To Whom It May Concern, came out in 2015. The band has since played music around the world, from Lithuania to Belgium, Serbia and Brazil.
In English, ‘to roop’ means ‘to shout out’ or ‘to make a great noise’.

The Roop became widely known after participating in 2018’s Pabandom iš naujo! (Lithuanian Eurovision national final) with the song ‘Yes, I Do’. where they finished in third place.

In 2020 The Roop won Pabandom iš naujo! with their song ‘On Fire’ and became one of the bookmaker favorites to win in Rotterdam, before the contest was cancelled.

In 2021 third time was the charm for The Roop who won a landslide victory in Lithuania’s national final with ‘Discoteque’ and will finally represent Lithuania in Rotterdam.

With this song we want people to move. Because when you dance, you feel good. Everyone can dance and by dancing you can reduce your depression. we want People to feel good!

The Roop

Simon from Good Evening Europe had a talk with The Roop about ‘Discoteque’ and being one of the favorites last year when the contest was cancelled. Also the band reveals some of their favorite moments from Eurovision. Watch the interview below.

Litauen

Bidrag21 (Debut: 1994)
Seneste2021 The Roop – Discoteque
Kvalifikation8/16 (50%)
Bedste plc.6. i 2006
Værste plc.25. af 25 i Semifinale (2005)
Bedste venner Gns.: 7.74 Gns.: 6.52 Gns.: 6.42
Værste venner Gns.: 0.09 Gns.: 0.22 Gns.: 0.27

Reaction video: Carsten og Jukka fra det populære fanmedie “Utopia” vurderer Danmark

Der er adskillige Eurovision fanmedier i verden, som hvert år reagerer på bidragene og kommer med en vurdering på diverse landes chancer for en finaleplads. I år er ingen undtagelse.


Blandt de mange reaction videos, der er lavet på det danske bidrag, har vi valgt at kigge lidt nærmere på det populære medie “Utopia“, som mange især kender for de 2 markante frontfigurer Jukka fra Finland og Carsten fra Tyskland.

De to anmeldere er i forvejen vilde med det danske sprog og husker begge med glæde tilbage på Kølig Kaj, som stod bag Danmarks sidste dansksprogede Eurovision sang.
I deres reaction video er der både ris og ros til Fyr og Flamme. Du kan se det hele herunder.

Hvad siger du? Er “Utopia” for hårde ved det danske bidrag? Eller tror du, de får ret i deres vurderinger?

Polls: Hvem kommer i juryens top 5 og bottom 5?

Kan du gætte, hvilke bidrag der kommer til at udløse topkarakterer hos juryen i Rotterdam til maj? Giv dine bud på hhv. Top 5 og bottom 5 i afstemningerne her.

Nordmakeniens Tamara Todevska blev den store og noget overraskende vinder af juryafstemningen i 2019. Faktisk kunne du have fået pengene igen op imod 300 gange hos bokkmakerne, hvis du havde spottet, at ‘Proud’ ville få flest point hos juryen det år. Året før var det østrigske Cesár Sampson, der noget overraskende steg til tops i juryafstemningen.


Der er også af og til overraskelser eller i alt fald uenighed, når det gælder bundplaceringer, hvor bl.a. TV-seernes favorit i 2019, norske KEiiNO, måtte tage til takke med en 18. plads og 40 point af juryen. En lignende skæbne led vores egen Rasmussen i 2018, da han blev nummer 5 hos TV-seerne, men af juryen kun modtog 39 point svarende til en 19. plads.

I de 2 afstemninger herunder kan du give dit bud på, hvilke 5 sange der vil være hhv. mest og mindst populære hos juryen i Eurovision Song Contest 2021. (Vi ser bort fra at nogle af sangene sorteres fra i semifinalerne).

Jury Top 5 | Eurovision 2021 - Which songs will be in the Jury's Top 5?

Jury Buttom 5 | Eurovision 2021 - Which songs will be in the Jury's Buttom 5?
Vinder af juryafstemningen 2019
ÅrJuryTV-seereSamlet
VinderSidstepladsVinderSidstepladsVinderSidsteplads
2019NordmakedonienIsraelNorgeTysklandHollandUK
2018ØstrigUkraineIsraelAustralienIsraelPortugal
2017PortugalSpanienPortugalØstrigPortugalSpanien
2016AustralienTysklandRuslandTjekkietUkraineTyskland
2015SverigePolenItalienØstrigSverigeTyskland
Jury- og TV-seernes favoritter og sidstepladser over de seneste 5 konkurrencer.

James Newman – “I really wanna do well for the UK in Eurovision”

James Newman is a multi-platinum selling, Brit Award-winning and Grammy-nominated songwriter. He won a Brit for co-writing the British Single of the Year Waiting All Night, performed by Rudimental and Ella Eyre. He also co-wrote the UK chart-topper, Blame, for Calvin Harris and his younger brother John Newman. The song was a massive hit in several countries.

As a child, Newman became interested in music, and he wrote and produced songs with his younger brother John Newman. During his time at the university James had a band that played different gigs, and in his 20s, James established himself as a songwriter in London.

Newman has worked with many famous artists over the years including Ed Sheeran, Toni Braxton, Kesha, Armin van Buuren and Matoma.

Shortly after Newman signed his record deal with BMG Records, he was asked if he was interested in representing the United Kingdom in Eurovision Song Contest 2020, which was later cancelled due to the pandemic.

“I got to a point where I really wanted to stand on stage and sing to people. And to do something like Eurovision was such a massive opportunity. I got to do that!”

James Newman

Finally this May, Newman will enter the stage in Rotterdam Ahoy and represent the UK with his song ‘Embers’.

Daniel from Good Evening Europe had a virtual talk with James. Watch the whole interview below:

“Dancefloor Amateurs”: Danmark synger alligevel på engelsk til Eurovision *aprilsnar*

Da Fyr og Flamme vandt Dansk Melodi Grand Prix 2021 den 6. marts, var de to drenge hurtige til at afvise, at deres vindersang, ‘Øve Os På Hinanden’, skulle oversættes til engelsk, som det ellers længe har været for vane, når en dansksproget sang sendes til Eurovision.

– Vi vil gerne ned og vinde. Men hvis vi gik ned og gjorde det med en engelsk sang, ville det ikke være Fyr og Flamme, der vandt, så ville det være noget andet, hvor vi prøvede at være noget, vi ikke er, sagde Laurits Emanuel lige efter sejren.

Men efter lange, hårde overvejelser, går bandet nu stik imod deres første indskydelse. Det meddeler bandet i et opslag på Instagram.

Jesper Groth og Laurits Emanuel har offentliggjort omkvædets tekst på den engelske version, som kommer til at hedde ‘Dancefloor Amateurs‘. Sangen udkommer, med en musikvideo, fredag den 2. april. Teksten lyder som følger:

No one knows just how to do this

we’re all dancefloor amateurs

but I would rather dance with you than

dance with any other girl

Samtidig har bandet ændret navn på Instagram til det engelske Fire and Flames, hvilket også vil være det navn, de vil præsentere sig som ved Eurovision Song Contest.

Fyr og Flamme har ikke det samme schwung på engelsk, fortæller forsanger Jesper Groth til Good Evening Europe, og uddyber valget:

– Jeg tror, alle kunne se, at vi var helt oppe at ringe, da vi vandt Dansk Melodi Grand Prix. Vi tænkte slet ikke klart nok til at tage så stor en beslutning. Det gør vi nu, og derfor har vi ændret mening.

Det er coronakrisen, der har gjort det muligt for Jesper Groth og Laurits Emanuel at skifte sang, selvom deadline egentlig er overskredet. Det har nemlig forsinket produktionen af cd’er, merchandise og showets grafiske fremtoning, og derfor har EBU godkendt den danske ændring.

Men hvorfor har der pludselig været behov for at ændre alt det planlagte?

Siden sejren har der været mange meninger om ‘Øve Os På Hinanden’, og mange har givet udtryk for, at bandet burde oversætte deres sang til engelsk, for at øge vinderchancerne i Rotterdam til maj.

Særligt én kommentar har gjort indtryk på Fyr og Flamme. Bente Thomsen fra Kalundborg skrev nemlig på Facebook et par dage efter sejren, og gjorde grin med bandets valg. Og den gjorde ondt på særligt Laurits Emanuel, fortæller hans bandkammerat.

Det er denne dybe Facebook-kommentar fra Bente Thomsen, der nu har fået Fyr & Flamme til at ændre deres sang.

Laurits var helt nede i kulkælderen, da han havde læst Bentes kommentar. Det var som om, at hun på et eller andet plan forstod vores musik bedre end vi selv gjorde. Bente tog bare og skrællede alle lagene af vores sang, så vi til sidst stod tilbage helt nøgne og følte os latterliggjort.

Den nye version udkommer fredag, og her på Good Evening Europe følger vi naturligvis op på alt det nye, der sker.

Eurovision Song Contest 2021 – Overblik over sange og semifinaler

Her får du oversigten over alle 39 landes bidrag i årets Eurovision Song Contest, opdelt i semifinaler og rækkefølgen i den semifinale hvert land er i, plus hvilken semifinale Big 5-landene plus værterne stemmer i.

Du kan klikke dig ind på kunstnernes profiler på Instagram og også musikvideoen til hvert bidrag ved at klikke på linksene.


Semifinale 1 (18. maj 2021):

Nr.LandKunstnerSang
1.LitauenThe RoopDiscoteque
2.SlovenienAna SokličAmen
3.RuslandManizhaRussian Woman
4.SverigeTusseVoices
5.AustralienMontaigneTechnicolour
6.NordmakedonienVasilHere I Stand
7.IrlandLesley RoyMaps
8.CypernElena TsagrinouEl Diablo
9.NorgeTIXFallen Angel
10.KroatienAlbinaTick Tock
11.BelgienHooverphonicThe Wrong Place
12IsraelEden AleneSet Me Free
13.RumænienRoxenAmnesia
14.AzerbaijanEfendiMata Hari
15.UkraineGo_AShum (Шум)
16.MaltaDestinyJe Me Casse

Semifinale 2 (20. maj 2021):

Nr.LandKunstnerSang
1.San MarinoSenhitAdrenalina
2.EstlandUku SuvisteThe Lucky One
3.TjekkietBenny CristoOmaga
4.GrækenlandStefaniaLast Dance
5.ØstrigVincent BuenoAmen
6.PolenRafałThe Ride
7.MoldovaNatalia GordienkoSugar
8.IslandDaði & Gagnamagnið10 Years
9.SerbienHurricaneLoco Loco
10.GeorgienTornike KiprianiYou
11.AlbanienAnxhela PeristeriKarma
12.PortugalThe Black MambaLove Is On My Side
13.BulgarienVictoriaGrowing Up is Getting Old
14.FinlandBlind ChannelDark Side
15.LetlandSamanta TīnaThe Moon Is Rising
16.SchweizGjon’s TearsTout l’Univers
17.DanmarkFyr og FlammeØve Os På Hinanden

Direkte til finalen (22. maj 2021):

LandKunstnerSangStemmer i semifinale
FrankrigBarbara PraviVoila!2
HollandJeangu MacrooyBirth Of A New Age1
ItalienMåneskinZitti E Buoni1
SpanienBlas CantóVoy A Quedarme2
TysklandJendrikI Don’t Feel Hate1
UKJames NewmanEmbers2


Hør alle sangene på den officielle Spotify-playliste:

Danmark får optimal startposition i Rotterdam – “Fint at lukke ballet”

For få minutter siden blev årets startrækkefølge i de 2 semifinaler offentliggjort. Det bliver The Roop fra Litauen, som får lov at indlede den første semifinale med ‘Discoteque’, mens San Marino’s Senhit (og evt. Flo Rida) åbner semifinale 2.

Du kan se hele startrækkefølgen i de 2 semifinaler nederst i artiklen.

Der er rigtig gode nyheder for Danmark. Fyr og Flamme skal nemlig optræde med start nummer 17 og dermed lukke semifinale 2.

Vi spurgte duoen om en hurtig kommentar på nyheden, og selvom de ikke har tænkt på meget på startposition, så er de alligevel glade for udsigten til at lukke “ballet”.

“Vi har aldrig tænkt på, om noget skulle være bedre end andet. Så det er vel fint at lukke ballet”

Fyr og Flamme

Startrækkefølgen er fastlagt af producerne hos NPO/NOS/AVROTROS og godkendt af Martin Österdahl, som er Executive Supervisor i Eurovision Song Contest.

Semifinalerne finder sted hhv. den 18. og 20. maj 2021. Fra hver semifinale går 10 lande videre til finalen den 22. maj, hvor værtslandet Holland samt The Big 5 Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og UK er forhåndskvalificerede. I alt deltager 26 lande i finalen.

Se hele startrækkefølgen i de 2 semifinaler herunder:

Holland, Tyskland og Italien stemmer i semifinale 1.
Frankrig, Spanien og UK stemmer i semifinale 2.

Få et fulde overblik og hør sangene >>

Blind Channel – “We want to give a voice to the people who struggle right now”

The Finnish Metal band Blind Channel won Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) Finland’s national selection for the Eurovision Song Contest 2021, with their song ‘Dark Side’.

Blind Channel features Joel Hokka (vocals and guitar), Niko Vilhelm (vocals), Joonas Porko (guitar), Olli Matela (bass), Tommi Lalli (drums) and recent addition Aleksi Kaunisvesi (keyboards), giving the band the perfect number of members for the Eurovision Song Contest stage.

The band was formed in 2013 and in 2014 they were invited to play at Wacken Open Air in Germany, the largest outdoor heavy metal festival on the planet. Soon after they signed their first recording contract.

Blind Channel describe their style of music as “violent pop” and have been likened to British alt-metal band Bring Me The Horizon. Having honed their craft on the Finnish underground scene the band believes the time has finally come for them to bring their sound to the world.

In our interview Joel and Niko tell us how they don’t see themselves “locked” in just a rock category, how they feel about their chances in Eurovision and how they want to give a voice to people, who are feeling bad during these challenging times.

So “Put your middle fingers up, take a shot, throw it up and don’t stop”. It’s time to meet Joel and Niko from Blind Channel:

Jendrik – “It’s good to remind people of not being hateful on the internet”

The german artist Jendrik grew up in Hamburg, Germany, and began to learn to play the piano and violin at a young age, revealing that it was “very cool” to see fellow violinist and inspiration Alexander Rybak winning the Eurovision Song Contest in 2009.

But his “signature instrument” became the Ukulele, which Jendrik was introduced to by his little sister who received it as a birthday present. Hogging the gift for himself, Jendrik started to compose songs for his parents and siblings, and this is how his songwriting career began.

The next stop for the Hamburg-born ukulelist was the Institute of Music at Osnabrück University of Applied Sciences, where he also chose the ukulele for his Bachelor of Arts thesis.

“How to make a video if you want to apply for the Eurovision Song Contest”

To get to Eurovision, Jendrik had to impress a German selection panel composed of industry experts and the general public, but before that could happen, he needed a way in.

Being previously unknown in Germany, Jendrik chose to apply for the Eurovision Song Contest in an unconventional way. He created his own music video by building a laundrette with 18 broken washing machines and building his own film set.

I did little videos where I slowly created the music video and posted them online, and in every video I shouted: Hello, I want to go to the Eurovision Song Contest, please take me!

Jendrik

We had a talk with Jendrik about his Eurovision entry, the ironic feeling of people hating on his song “I Don’t Feel Hate”, preparations for the show, his goal for Eurovision and more. Watch it below.

Eurovision 2021 interview with Jendrik

Tyskland

Bidrag64 (Debut: 1956)
Seneste2021 Jendrik – I Don’t Feel Hate
KvalifikationN/A
Bedste plc.0 i 2021
Værste plc.27. af 27 i Finale (2015)
Bedste venner Gns.: 4.61 Gns.: 4.47 Gns.: 4.03
Værste venner Gns.: 0 Gns.: 0.19 Gns.: 0.29

Strid om kunstgenstand får MRT til at genoverveje Nordmakedoniens deltagelse i ESC 2021

En stridighed om sprog kan i sidste ende betyde, at Nordmakedonien trækker sig fra Eurovision Song Contest 2021. En afgørelse forventes truffet i dag.

I musikvideoen til ‘Here I stand’, som er optaget på “National Gallery of Macedonia”, er Vasil filmet, mens han går rundt i galleriet blandt kunstgenstande af makedonske artister og synger sin sang.

Én bestemt kunstgenstand har imidlertid fået sindene i kog i landet: en religiøs treenighed lavet af artisten Janeta Vangeli. Kunstgenstanden omfatter 3 vertikale paneler i hhv. cremefarvet, grøn og rusten orange. Kunstgenstandens farver minder angiveligt for meget om det bulgarske flag, som består af 3 horisontale striber i hhv. hvid, grøn og rød.

Screenshot fra den oprindelige version af ‘Here I stand’. Bemærk farverne på kunstgenstanden foran Vasil.

Striden bunder i, at Bulgarien sidste år blokerede den allerede flere gange forsinkede påbegyndelse af optagelsesforhandlingerne mellem EU og Nordmakedonien ved at forlange en navneændring af Nordmakedoniens sprog. Den bulgarske regering anerkender ikke makedonsk som et separat sprog men fastholder, at det er en dialekt af bulgarsk.

Bulgarien krævede sidste år en garanti for, at man i officielle EU-dokumenter ikke nævner “det makedonske sprog”, da Bulgarien mener, at det blot er en udgave af det bulgarske sprog. I stedet krævede Bulgarien, at det omformuleres til “Nordmakedoniens officielle sprog”. 

Den makedonske tv-station MRT fjernede imidlertid den omtalte del af musikvideoen, men sagen stoppede ikke her. For i et interview med det store Eurovision-medie Wiwibloggs, har Vasil tidligere oplyst, at han både har bulgarsk og makedonsk statsborgerskab, er vokset op tæt på grænsen til Bulgarien og desuden har familiære relationer til Bulgarien.
Derfor har nogle makedonere følt, at det var upassende, at Vasil repræsenterede Nordmakedonien i Eurovision og har krævet, at han blev erstattet.

Underskriftindsamling mod “Landsforræder” og “ondskabens stemme”

Der er startet en underskriftsindsamling, hvor der i skrivende stund er samlet mere end 19.000 underskrifter mod Vasils deltagelse i Eurovision, og adskillige mennesker giver udtryk for, hvorfor Vasil ikke bør repræsentere Nordmakedonien. Han kaldes bl.a. en landsforræder og “ondskabens stemme”.

“Due to serial scandals Vasil Grvanliev is national shame! Let we start to put this men in right place !”

Perica Mitreto (grundlægger af underskriftsindsamlingen)

Som en reaktion herpå har MRT etableret en intern kommission, som skal gennemgå og analysere alle aspekter af sagen og efter planen træffe en beslutning i dag. Et afbud til Eurovision er angiveligt blandt de mulige udfald af sangen.

Macedonian Radio Television (MRT) has established an internal commission, to review and analyze all aspects of the public reactions related to the Eurovision Song Contest. The public service broadcaster will also take into account the obligations as a participating country, as well as an active member of the European Broadcasting Network, where MRT is an integral part of the public service association in the European Union. The public will be informed about MRT’s final decision.Meri Popova, Head of Delegation for North Macedonia

Meri Popova, Head of Delegation, Nordmakedonien
https://www.facebook.com/vasbar/posts/1639830466204665

“Jeg undskylder ikke for at være mig”

Til den makedonske avis Sloboden Pechat har Vasil forklaret, at kunstgenstanden i musikvideoen ingen bevidst forbindelse har til det bulgarske flag, og at hans sang ene og alene handler om Nordmakedonien.

“From the first moment I knew that it is the song with which I want to present myself and the homeland, I strongly believe that together with our team we will present ourselves with dignity on the Eurovision stage. I hope that the message of faith and hope for a better morning will help us to overcome everything that happens to us together.”

VASIL (oversættelse af Wiwibloggs)

Vasil talte også selv direkte til fansene i en video på Instagram.

“I am a music ambassador, and in music there is no religion, politics, orientation, race or color. I had absolutely no intentions to hurt anybody. Quite the opposite!

“I am so proud of this project which not only embodies me, but my country and culture – musicians and featured artists in the gallery.

“I do not apologise for being me. I never will – I didn’t have a choice in that. However, if I hurt ANYBODY in ANY WAY, from the bottom of my heart … I am sorry. Forgive me.”

VASIL (oversættelse af Wiwibloggs)

Translate »