Fredag aften fandt årets juryfinale i Melodifestivalen 2021 sted, og lørdag eftermiddag var det tid for den allersidste prøve på scenen i Annexet i Stockholm, inden det i aften bliver alvor, og vi finder den artist og sang, som skal repræsentere Sverige i Rotterdam.
Vi har fulgt med i de 2 prøver, og herunder giver Simon og Mette fra Good Evening Europe deres analyse og bud på placeringerne.
1. Danny Saucedo – Dandi dansa
Mette: Den perfekte show-åbner med masser af energi, farver og dans. Danny optræder i topform på alle måder. Slutningen, hvor han går udenfor boxen og danserne springer ud i nye farver giver en memorabel afslutning. Finaleshowet er meget lig den optræden, vi så i semifinalen men nu tilsat lidt pyro.
‘Dandi Dansa’ sender flashbacks til 90’erne Jamiroquai-hits men fremstår også som et lidt forglemmeligt bidrag, hvor det dybe aftryk udebliver. Danny er i hård konkurrence i kategorien, hvor han kæmper om de samme stemmer som Eric og Anton.
Danny er et populært navn i Sverige og vil gøre det godt hos seerne, men det svenske sprog appellerer sjældent til juryen, så her tror jeg Eric vil have fordelen. Derfor gætter jeg på, at Danny ender i midterfeltet.
Bud på placering: 5-8
Simon: Det er jo svensk funk-pop, som vi elsker det, og Danny leverer et lækkert åbningsnummer. Fin overgang til slutningen, hvor han går ud af sine kasser og sætter flere farver på.
God levering, men kan han stå distan-stan-stancen mod Anton og Eric?
Bud på placering: 5-8
2. Klara Hammarström – Beat of Broken Hearts
Mette: En sang, der spiller på alle tangenterne i Eurovision-bogen. Clara løfter sangen til nye højder med sin varme udstråling og stærke stemme. Rent visuelt går den også rent ind med de mange flotte grafiske effekter. Jeg tror desværre position 2 gør det svært at blive husket, men mon ikke især de yngre seere vil belønne Klara.
Den insisterende tromme og det iørefaldende omkvæd burde sende Klara op på en pæn midterplacering.
Bud på placering: 5-8
Simon: Der bliver gjort god brug af de visuelle effekter, og Klara er om muligt endnu smukkere end hun var i Andra Chansen. Sikker levering, og så er en modulation jo altid godt. Måske hæmmet af det tidlige startnummer, men hun gør det hun skal.
Bud på placering: 5-8
3. Anton Ewald – New Religion
Mette: Næsten alt kører for Anton Ewald. Han har de helt rigtige moves og brænder 100% igennem i en yderst charmerende og energisk optræden. Desværre så er vokalen noget usikker, og han overlade de høje toner til koret. I tæt konkurrence med Eric og Danny, så tror jeg Anton mister en del stemmer i forhold til semifinalen, hvor han jo gik direkte finalen. Mit bud er at ‘New Religion’ slutter i bunden af årets finale – også selvom en masse teenagerpiger med garanti vil stemme på Anton.
Bud på placering: 9-12
Simon: Skal Anton joine 2xAmen, en Fallen Angel og El Diablo med sin New Religion i ESC? Han kan sine moves, og det bliver nærmest ikke mere svensk popdreng end ham, men stemmen kan ikke helt følge med dansen og udseendet (selv med høj backingvokal).
I den stærke konkurrence om at være lækker popdreng i årets Mello vinder Eric og Danny nok over Anton, så han må tage til takke med den nederste tredjedel i aften.
Bud på placering: 9-12
4. The Mamas – In The Middle
Mette: Kontrasten fra Antons noget nervøse vokal og til Mamas helt overlegne optræden, hvor nærmest enhver tone sidder 100% i skabet, er meget stor. Der var en enkelt mindre fejl under juryprøven, men ikke noget som burde betyde noget.
Det visuelle fungerer omend endnu bedre i finalen og de 3 stærke sangerinder shiner – og ikke kun på grund af deres “glimrende” outfits.
Jeg får tårer i øjnene, hver gang jeg hører The Mamas’ sang og den får alle følelserne omkring corona-afsavn frem hos mig. Hvis de svenske seere får en lignende oplevelse, så kan Mamas gøre det igen, også set i lyset af, at de nok er garanteret et flot resultat hos juryen.
Den ene af mine personlige favoritter med Eric Saade som den anden.
Bud på placering: 1-4
Simon: Hvis Anton får held med at starte sin nye religion, så skal han altså invitere de tre Mamas til at være sit gospelkor. Højt niveau på vokalen, og de visuelle effekter står godt til sangen.
Sangen kunne virkelig godt bruge et publikum til at give ekstra stemning, men de tre damer leverer virkelig, og ingen tvivl om at den her er en dark horse til sejren. Den er ikke helt så god som ‘Move’ var sidste år og mangler måske det der helt “umf” for at vinde, men man ved aldrig!
Bud på placering: 1-4
5. Paul Rey – The Missing Piece
Mette: Nok i højere grad en jurysang end en seermagnet, men ingen tvivl om at Pauls fine sang nok til sin datter skal få stemmer. Nok et af aftenens mest simple shows, hvilket udover sangens genre er med til at gøre den unik i aftenens finale.
Paul leverer en charmerende optræden og en stærk vokal.
Bud på placering: 5-8
Simon: I en overflod af højlydt visuel overflod i de øvrige numre, er Paul Reys sang relativt afdæmpet. Alene på scenen med tre orange “kasser” kigger han på os gennem det meste af sangen og fortæller om kærligheden til sin lille datter.
Lidt hårdt at komme lige efter Mamas, og Paul er en smule utydelig i sin måde at synge på. Formentlig noget de udenlandske juryer kigger på, men det kræver mere i aften for at overbevise seerne.
Bud på placering: 9-12
6. Charlotte Perrelli – Still Young
Evigt unge Charlotte Perrelli kan sætte skub i enhver Eurovision-fest, og jeg er vild med, at en sang som denne stadig bliver sendt direkte i finalen i Sverige. ‘Still Young’ ville have vundet i 90’erne eller start 00’erne, men tror ikke juryen vil være lige så begejstrede for La Perrelli som seerne, selvom bidraget rent visuelt har nogle moderne elementer.
Det er ren Fashion week med the Queen i front, men selvom der er masser af show og Charlotte leverer en stærk optræden som altid, så er det også et ret forglemmeligt nummer, som også lider lidt i forhold til en startpositionen i midten lige før storfavoritten Tusse.
La Perrelli har allerede besejret Clara Klingenstrøm i semifinalen, men det var med 100% seerafstemning og jeg tror ikke den internationale fagjury vil være lige så begejstrede for den lidt outdatede Schlager-lyd.
Bud på placering: 9-12
Simon: La Perrelli med G:son og Bobby Ljunggren bag sig, det bliver jo ikke mere ægte schlager end det! Charlotte er still young (tak til plastikkirurgi), stemmen holder og sangen lyder som alle G:sons bidrag fra omkring 2005 og frem.
Kan hun blive blæst frem af Carolas vindmaskine og vinde Mello for 3. gang? Næppe, men dejligt at se hende give den fuld gas på scenen, og i øvrigt blev hun kåret som “vinder” i generalprøven, så hun har da vundet i dag!
Bud på placering: 5-8
7. Tusse – Voices
Mette: Storfavoritten Tusse giver en stærk optræden, både vokalt og visuelt og leverer én af den slags sange, som passer perfekt til en storslået optræden på Eurovision-scenen og som appellerer til alle slags mennesker i alle aldersgrupper. Jeg får stærke Bilal-vibes tilsat omkvædet fra Ruslands ‘A Million Voices’, men sidder stadig med en fornemmelse af, at det hele er 100% tilpasset Eurovision-skabelonen, lidt for meget “Love, Love, Peace Peace”.
Med risiko for at blive upopulær, så savner jeg lidt mere kant, og at man går all ind på det, der gør sangen unik. Jeg ville gerne have haft mere sækkepibe, mere mangfoldighed i korstemmerne og danserne, og at Tusse sang den på en lidt mindre sikker måde.
Uanset ovenstående så vil Tusse nok score højt hos både TV-seere og jury, og jeg tror ikke bookmakernes dom er helt forkert.
Bud på placering: 1-4
Simon: Aftenens favorit har ESC-vinderne Joy og Linnea Deb på sit team, og hvis det virkede for aftenens vært Måns i 2015 kan det vel også virke for Tusse.
Budskabet er jo dejligt, han ser godt ud i sit røde suit, og det er en stærk stemme af en kun 19-årig gut. Visuelt ser det godt ud, den taler til både jury og publikum, og det kan sagtens skyde den helt til tops.
Bud på placering: 1-4
8. Alvaro Estrella – Baila Baila
Efter et års mørke, social afstand og savn, så kommer ‘Baila Baila’ med et tiltrængt latino-indslag, som sender tankerne i retning af de 3 S’er: sol, sommer og sangria. Jeg synes Alvaro’s visuals er lidt forfejlede, jeg kunne godt have ønsket mig noget, der i højere grad underbyggede den stemning, som ‘Baila Baila’ lægger op til. #FlerePalmertilEstrella
Vokalt var der enkelte usikkerheder, men alt i alt en energisk og festlig optræden.
Efter Tusse’s optræden falder Alvaro dog lidt igennem, og man sidder med en følelse af, at man har hørt den sang i Mello et par gange før.
Bud på placering: 9-12
Simon: Ægte latino-pop med samme beat som El Diablo (som jo også er skrevet af svenskere), og den får ikke for lidt af farver og pang på scenen.
Som med Anton har han sine moves på plads sammen med sine dansere, men det er bare en sang der trækker på en sound fra for 10 år siden, og det er bare ikke nok i en afsindig hård konkurrence i finalen.
Bud på placering: 9-12
9. Clara Klingenström – Behöver inte dig idag
Simpelt men helt enestående optræden, som sætter Clara og hendes guitar i centrum uden dansere og visuelle effekter. Introen med Clara, som er rørt til tårer, efterlader sammen med sangens historie, som de fleste kan nok genkende, et meget personligt og ægte billede af Clara. “Jag behöver inte dig idag, styrkan som finns i mig, gör att jag kan bli fri från dig”. Stærkt!
Clara giver én af aftenens mest indlevende optrædener og kryber virkelig under huden på én.
Jeg tror ligesom mange andre, at Clara kommer til at overraske positivt i aften og slutter i Top 5. Jeg håber ikke at valget af svensk vil koste hende stemmer hos den internationale jury!
Jeg kunne godt se Clara drille favoritterne og ville ikke blive overrasket, hvis hun ryger højere end en 5. plads.
Bud på placering: 5-8
Simon: Det var måske lidt uventet at hun gik i finalen, men sangen skiller sig ud, og som den eneste spiller hun selv instrument på scenen, så i en sø af meget smooth popsound er det her en forfriskende forandring.
God vokal, og budskabet fungerer godt til musikken, men måske vil den få det svært med den udenlandske juryer. Eller det modsatte, netop fordi det er på svensk, det er i hvert fald en sang som godt kunne overraske og snige sig med helt op i top 3.
Bud på placering: 5-8
10. Eric Saade – Every Minute
Mette: Aftenens mest dragende optræden og en Saade som giver sig selv 100%. ‘Every Minute’ er i mine øjne tæt på en ‘Heroes’, når man taler nyskabende shows. Men jeg var også blæst bagover af Loreens ‘Statements’ i 2017, og det comeback endte jo som bekendt ikke med det udfald, jeg selv og mange andre havde forventet.
Der er ændret lidt på dansen i forhold til semifinalen, men kombinationen af den krævende koreografi og Eric’s stærke vokal må siges af være intet mindre end imponerende.
Eric ville umiddelbart være mit bedste bud på en vinder, men omvendt så er jeg usikker på, om den lidt mørke stil går dårligt i spænd med hvad, seerne vil stemme på efter et år i coronaens tegn.
Skulle man drage en lille parallel til en sang fra sidste år, kunne det måske være Felix Sandman’s ‘Boys With Emotions’, som fik 3. færrest stemmer hos seerne.
Sådan tror jeg bestemt ikke det går for Eric i år og ser ham stadig som en potentiel vinder og båret godt på vej af juryen.
Bud på placering: 1-4
Simon: Sang nr. 10 med ham, der for 10 år siden fik en flot 3. plads i ESC, og også han er teamet op med ESC-vinderne Joy og Linnea Deb. I et outfit, der mest af alt minder om en cricketspiller, spiller Eric selv på nogle andre tangenter med en enkelt danser som Loreen.
Jeg er ikke helt pjattet med hans stemme, men han kan danse, sangen er meget nutidig, og som med Anton og Danny taler han formentlig til de samme seere. Kan godt vinde, men det er ikke noget der bare står ud fra de andre.
Bud på placering: 1-4
11. Dotter – Little Tot
Mette: Endnu en dragende optræden. Dotters blik holder os fast og lasershowet, som efterhånden er blevet Dotters varemærke, passer godt i hendes lidt mørke stil. Bidraget føles stærkere end i semifinalen, og der er intet at sætte på Dotters optræden, hvor hun på trods af nakkeproblemer nailer den 100%.
Dotter var kæmpe bookmakerfavorit, efter sangen kom ud, men er blevet overhalet af Tusse og Eric. Det er nok også blandt disse sange – sammen med The Mamas, at vinderen skal findes.
Sidste år modtog Dotter og Mamas lige mange point fra juryen, og 1 point adskilte de 2 hos seerne, og der er intet, der indikerer, at de ikke begge igen vil score højt i begge grupper.
To ting taler i mine øjne lidt imod en sejr til Dotter: Sangen i år er mindre personlig og hendes optræden virker ud fra den betragtning lidt mindre stærk. Den anden ting, som taler imod “Dotterdam”, er at coronapandemien måske har medført, at vi leder efter noget andet i musik anno 2021. Det kunne falde ud til Mamas’ varme eller Tusse’s optimisme
Bonus: Jeg er nødt til bidrage med noget, som I ikke vil kunne “unhear’e” igen. Første gang jeg hørte Dotter på scenen under prøverne, kunne jeg ikke huske titlen og hørte ‘Little Turd’ i stedet for “Little Tot”.
Bud på placering: 1-4
Simon: Hun var et enkelt point fra at vinde Mello i 2020, så er det nu det er tid til Dotterdam? Lækkert at se på visuelt, selv i en lidt mørk lyssætning, og hun har virkelig karisma i det hun foretager sig.
Det er faktisk en rigtig god sang, og kan hun levere igen i aften har den en god chance. Jeg ser den sagtens kunne gå i top 3, og måske en outsider til den endelige sejr.
Bud på placering: 1-4
12. Arvingarna – Tänker inte alls gå hem
Mette: Fantastisk afslutning på aftenens show. Med Arvingarne stiger humøret til kogepunktet, fødderne bevæger sig og man kan ikke lade være med at synge med. Det visuelle understøtter på en iøjnefaldende måde sangens budskab, som burde på rent ind hos seerne i en periode, hvor retro også er super moderne. Dansbandets koreografi leder tankerne tilbage til 80’erne og er ikke mere krævende, end at det ser naturligt ud og ikke påvirker vokalerne.
Juryen kommer nok ikke til at sende så mange stemmer efter det, der kan fremstå som en lidt gammeldags svensksproget schlager, men tv-seerne har allerede i semifinalen vist at de er med Arvingarne All the way.
Jeg ville have placeret Arvingarne i midterfeltet, men flyttede i sidste sekund Klara herop, ud fra den betragtning, at Klara måske appellerer mere bredt?
Bud på placering: 9-12
Simon: Det er kun i Sverige, at man i 2021 kan have deltagere i den nationale finale, som vandt i 1990’erne. Og de fire gutter i Arvingarna vandt helt tilbage i 1993, hvilket de nok næppe gør i år, selv med G:son, Bobby Ljunggren og Nanne Grönvall som sangskrivere.
Det er moderne dansband og aldrende boyband, og sounden er som med Perrelli det vi elsker ved Mello. Fin lille koreografi, som ikke sætter dem på sværere prøver end de kan klare, og selv om denne sang næppe kommer i toppen er det fint at slutte aftenens bidrag med.
Bud på placering: 9-12
Bud på Top 4
Simon
- Tusse – ‘Voices’
- The Mamas – ‘In The Middle’
- Eric Saade – ‘Every Minute’
- Dotter – ‘Little Tot’
Mette
- Tusse – ‘Voices’
- Eric Saade – ‘Every Minute’
- The Mamas – ‘In The Middle’
- Dotter – ‘Little Tot’