Sunday, November 17, 2024
Home Blog Page 39

Melodifestivalen 2021: Her er de detaljerede stemmetal for alle shows

Traditionen tro har SVT afsløret det detaljerede stemmeresultat fra alle shows, hvor vi får information om samlede antal afgivne stemmer og fordelingen i de forskellige aldersgrupper.

Samlet set er der sendt 56.169.034 stemmer afsted. Det er knap 28% flere end i 2020. Du kan se alle data herunder.

Hvad springer dig mest i øjnene omkring resultaterne i årets Melodifestivalen?

Delfinalerne

Andra Chansen og finalen

Stemmerne i finalen hos hhv. seerne og juryen.

Øvrige detaljer

Fyr og Flamme er ny 1’er på Danmarks officielle Top 40

Det er snart 14 dage siden, duoen vandt Dansk Melodi Grand Prix 2021 og i dag har Fyr og Flamme nået endnu en milepæl. De stryger direkte ind på 1. pladsen på Top 40 på Danmarks officielle hitliste over de mest streamede og downloadede tracks. De slår hermed hits fra store navne som The Weeknd og Justin Bieber.

Sejren i Dansk Melodi Grand Prix har faktisk boostet duoens øvrige singleudgivelser, så Fyr og Flamme i denne uge sidder på hele 3 positioner i Top 12.
Udover ‘Øve os på hinanden‘ på 1. pladsen, så går ‘Kamelæon‘ og ‘Menneskeforbruger‘ i denne uge ind på hhv. en 7. plads og en 12. plads.

Sejr ikke lig med hitlistesucces

En sejr i Dansk Melodi Grand Prix har ellers historisk set ikke været ensbetydende med hitlistesucces. Kigger man på de sidste 5 år, så er en 9. plads den bedste placering, som en DMGP-vinder har opnået med sit bidrag.

Efter sejren i 2020 peakede Ben & Tan på en 30. plads. Leonora peakede på en 16. plads, Rasmussen på en 9. plads, Anja Nissen nåede ikke en Top 40-placering, mens Lighthouse X peakede på en 12. plads.
Ikke engang Danmarks seneste Eurovision-vinder Emmelie de Forest har indtaget 1. pladsen Top 40-listen. Hun peakede på 2. pladsen i uge 4 i 2013.

Det er musikselskabernes brancheorganisation IFPI, der står bag Hitlisten.nu.

Læs også: Fyr og Flamme – “Vi kender konkurrencens historie og er beærede over at være en del af den”

Georgien: Tornike Kipriani præsenterer ‘You’ til Rotterdam 2021

Få dage efter at sidste års Eurovision blev aflyst, offentliggjorde den georgiske tv-station GBP, at de også i 2021 går med Tornike Kipiani, som skal repræsentere de georgiske farver i Rotterdam. Han har i dag præsenteret sit bidrag ‘You’.

Tornike skulle i 2020 have sunget ‘Take Me As I Am’ efter at have vundet georgisk idol, som i 2020 blev brugt til at vælge årets Eurovision-artist.

Eurovision bidraget til Rotterdam har titlen ‘You’ og er skevet af Tornike selv og senere arrangeret i Bravo Records Studio i selskab med Aleko Berdzenishvili. Udover Tornike’s egen vokal, så deltog Gori Girls’ Choir, Aleko Berdzenishvili, Marian Shengelia og Mariko Lezhava også under indspilningen af sangen.

Tornike Kipiani er 33 år og dannede som 19-årig sit eget band. Han havde imidlertid ikke selv overvejet at synge, men som en midlertidig løsning mens gruppen ledte efter en sanger, påtog Tornike sig opgaven. Det fortsatte han med og vandt X Factor 2014 i hjemlandet Georgien. Her var hans mentor ingen ringere end Tamta, som repræsenterede Cypern i 2019. I 2017 var han med i den georgiske udvælgelse til Eurovision, men blev ikke valgt. Det gjorde i stedet Tamara Gachechiladze.

Vi skal helt tilbage til 2016 for at finde Georgiens sidste finaleplads, hvor Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz sluttede på 20. pladsen. Tror du Tornike kan bringe Georgien tilbage i varmen i 2021?

Georgien

Bidrag13 (Debut: 2007)
Seneste2021 Tornike Kipiani – You
Kvalifikation7/13 (54%)
Bedste plc.9. i 2010, 2011
Værste plc.18. af 18 i Semifinale (2018)
Bedste venner Gns.: 9.62 Gns.: 9.36 Gns.: 8.17
Værste venner Gns.: 0.1 Gns.: 0.14 Gns.: 0.25

Malta: Destiny deltager med bidraget ‘Je Me Casse’

Som det sidste af deltagerlandene i årets Eurovision har Malta offentliggjort deres bidrag. Det er som i 2020 sangerinden Destiny, der repræsenterer det lille middelhavsland, og i år har hendes sang titlen ‘Je Me Casse’ – fransk for “jeg går i stykker”.

18-årige Destiny begyndte sin karriere med at vinde Junior Eurovision for Malta i 2015, og efter også at have vundet den anden sæson af den maltesiske X-Factor, blev hun til at repræsentere sit land i Eurovision sidste år.

Nu er hun tilbage, og kan måske igen komme op blandt favoritterne som sidste år. Malta har som bekendt aldrig vundet Eurovision, men de har dog været tæt på med to 2. pladser i 1998 og 2002. Tror du at skæbnen er med Destiny i år?

Azerbaijan: Årets historiske kvinde er ‘Mata Hari’

ESC-værterne fra 2012, Azerbaijan, er tilbage med sidste års deltager Efendi, der synger bidraget ‘Mata Hari’ til Eurovision i maj. Sidste år var det den egyptiske kejserinde Cleopatra, der var temaet i sangen, og i år har Samira Efendi valgt den hollandske danserinde, kurtisane og spion Mata Hari, der blev skudt af franskmændene under 1. verdenskrig, mistænkt for at være tysk spion.

Hvis man var fan af sidste års bidrag, bliver man det helt sikkert også i år. Efendi lægger heller ikke skjul på dette, da hun undervejs bl.a. synger “Just like Cleopatra”, desuden har hun for første gang en linie med i nationalsproget Azeri. Og det er også sikkert, at hun som sidste år sagtens kan gå hen og blive fanfavorit i Rotterdam til maj.

Hvad synes du om ‘Mata Hari’? Kan hun spionere sig videre fra konkurrencen i semifinale 1 og fortsætte de stolte traditioner fra Azerbaijans deltagelser i ESC?

Island: Daði og Gagnamagnið ude med bidraget ’10 Years’

Efter at have helt oppe blandt favoritterne i 2020, valgte Island i år for første gang længe ikke at lave deres sædvanlige nationale udvælgelse ‘Söngvakeppnin’ men i stedet genvælge Daði og Gagnamagnið internt. Sidste år vandt gruppen flere afstemninger blandt nationale fanklubber med ‘Think About Things’, og i år er de så tilbage med sangen ’10 Years’.

Sangen er en hyldest til Daðis kone Árný, som også er med i Gagnamagnið, da de har været sammen i 10 år. Samtidig har han også fået over 1000 mennesker til at indsende en bid af et kor, som allesammen har fået plads på tracket i et år, hvor EBU tillader backtracks med vokaler.

Hvad siger du til det islandske bidrag? Skal vi en tur til vulkanøen i 2022, eller må de vente endnu et år på deres første ESC-sejr?

Sverige: Tusse lever op til favoritværdigheden og vinder Melodifestivalen 2021

Efter 5 ugers indledende shows så fandt Sverige for kort tid siden deres vinder i Melodifestivalen 2021. Bookmakerfavoritten Tusse levede fuldt ud op til favoritværdigheden og tog en sikker sejr hos både jury og tv-seere.

Hos seerne vandt Tusse en overbevisende med knap 3 millioner stemmer, mod 1,6 millioner til seernes 2. plads, The Mamas.

Vindersangen ‘Voices’ er skrevet af dream teamet Anderz Wrethov, Jimmy Joker, Joy Deb og Linnea Deb.

Tusse fik sit gennembrud i 2019 udgaven af svensk Idol og året før deltog han i Sweden’s Got Talent. Han har udgivet flere sange i Sverige bl.a. ”My Soul Is Calling You”, som var en hyldest til hans afdøde mor.

Læs også: MELODIFESTIVALEN 2021 – LIVEBLOG FRA GENERALPRØVEN

Læs også: I AFTEN FINDER SVERIGE DERES VINDER

Se det samlede resultat herunder:

#Artist – sangJuryTeleSamlet
1Tusse – “Voices” 7996175
2Eric Saade – “Every Minute” 6949118
3The Mamas – “In The Middle” 5056106
4Dotter – “Little Tot” 5748105
5Clara Klingenström – “Behöver inte dig idag” 395291
6Klara Hammarström – “Beat Of Broken Hearts” 433679
7Danny Saucedo – “Dandi dansa” 393574
8Charlotte Perrelli – “Still Young” 322860
9Arvingarna – “Tänker inte alls gå hem” 222244
10Alvaro Estrella – “Baila Baila” 71926
11Anton Ewald – “New Religion” 91625
12Paul Rey – “The Missing Piece” 18725

Teleafstemningen:

  • 1. Tusse, 2964269 stemmer
  • 2. Eric Saade, 1471324 stemmer
  • 3. The Mamas, 1646198 stemmer
  • 4. Dotter, 1488599 stemmer
  • 5. Clara Klingenström, 1455605 stemmer
  • 6. Klara Hammarström, 1341566 stemmer
  • 7. Danny Saucedo, 1309741 stemmer
  • 8. Charlotte Perrelli. 1016557 stemmer
  • 9. Arvingarna, 923022 stemmer
  • 10. Alvaro Estrella, 1071188 stemmer
  • 11. Anton Ewald, 1066340 stemmer
  • 12. Paul Rey, 998030 stemmer

Melodifestivalen 2021 – liveblog fra generalprøven

Fredag aften fandt årets juryfinale i Melodifestivalen 2021 sted, og lørdag eftermiddag var det tid for den allersidste prøve på scenen i Annexet i Stockholm, inden det i aften bliver alvor, og vi finder den artist og sang, som skal repræsentere Sverige i Rotterdam.

Vi har fulgt med i de 2 prøver, og herunder giver Simon og Mette fra Good Evening Europe deres analyse og bud på placeringerne.

1. Danny Saucedo – Dandi dansa

Mette: Den perfekte show-åbner med masser af energi, farver og dans. Danny optræder i topform på alle måder. Slutningen, hvor han går udenfor boxen og danserne springer ud i nye farver giver en memorabel afslutning. Finaleshowet er meget lig den optræden, vi så i semifinalen men nu tilsat lidt pyro.

‘Dandi Dansa’ sender flashbacks til 90’erne Jamiroquai-hits men fremstår også som et lidt forglemmeligt bidrag, hvor det dybe aftryk udebliver. Danny er i hård konkurrence i kategorien, hvor han kæmper om de samme stemmer som Eric og Anton.
Danny er et populært navn i Sverige og vil gøre det godt hos seerne, men det svenske sprog appellerer sjældent til juryen, så her tror jeg Eric vil have fordelen. Derfor gætter jeg på, at Danny ender i midterfeltet.

Bud på placering: 5-8

Simon: Det er jo svensk funk-pop, som vi elsker det, og Danny leverer et lækkert åbningsnummer. Fin overgang til slutningen, hvor han går ud af sine kasser og sætter flere farver på.

God levering, men kan han stå distan-stan-stancen mod Anton og Eric?

Bud på placering: 5-8

2. Klara Hammarström – Beat of Broken Hearts

Mette: En sang, der spiller på alle tangenterne i Eurovision-bogen. Clara løfter sangen til nye højder med sin varme udstråling og stærke stemme. Rent visuelt går den også rent ind med de mange flotte grafiske effekter. Jeg tror desværre position 2 gør det svært at blive husket, men mon ikke især de yngre seere vil belønne Klara.
Den insisterende tromme og det iørefaldende omkvæd burde sende Klara op på en pæn midterplacering.

Bud på placering: 5-8

Simon: Der bliver gjort god brug af de visuelle effekter, og Klara er om muligt endnu smukkere end hun var i Andra Chansen. Sikker levering, og så er en modulation jo altid godt. Måske hæmmet af det tidlige startnummer, men hun gør det hun skal.

Bud på placering: 5-8

3. Anton Ewald – New Religion

Mette: Næsten alt kører for Anton Ewald. Han har de helt rigtige moves og brænder 100% igennem i en yderst charmerende og energisk optræden. Desværre så er vokalen noget usikker, og han overlade de høje toner til koret. I tæt konkurrence med Eric og Danny, så tror jeg Anton mister en del stemmer i forhold til semifinalen, hvor han jo gik direkte finalen. Mit bud er at ‘New Religion’ slutter i bunden af årets finale – også selvom en masse teenagerpiger med garanti vil stemme på Anton.

Bud på placering: 9-12

Simon: Skal Anton joine 2xAmen, en Fallen Angel og El Diablo med sin New Religion i ESC? Han kan sine moves, og det bliver nærmest ikke mere svensk popdreng end ham, men stemmen kan ikke helt følge med dansen og udseendet (selv med høj backingvokal).

I den stærke konkurrence om at være lækker popdreng i årets Mello vinder Eric og Danny nok over Anton, så han må tage til takke med den nederste tredjedel i aften.

Bud på placering: 9-12

4. The Mamas – In The Middle

Mette: Kontrasten fra Antons noget nervøse vokal og til Mamas helt overlegne optræden, hvor nærmest enhver tone sidder 100% i skabet, er meget stor. Der var en enkelt mindre fejl under juryprøven, men ikke noget som burde betyde noget.

Det visuelle fungerer omend endnu bedre i finalen og de 3 stærke sangerinder shiner – og ikke kun på grund af deres “glimrende” outfits.

Jeg får tårer i øjnene, hver gang jeg hører The Mamas’ sang og den får alle følelserne omkring corona-afsavn frem hos mig. Hvis de svenske seere får en lignende oplevelse, så kan Mamas gøre det igen, også set i lyset af, at de nok er garanteret et flot resultat hos juryen.

Den ene af mine personlige favoritter med Eric Saade som den anden.

Bud på placering: 1-4

Simon: Hvis Anton får held med at starte sin nye religion, så skal han altså invitere de tre Mamas til at være sit gospelkor. Højt niveau på vokalen, og de visuelle effekter står godt til sangen.

Sangen kunne virkelig godt bruge et publikum til at give ekstra stemning, men de tre damer leverer virkelig, og ingen tvivl om at den her er en dark horse til sejren. Den er ikke helt så god som ‘Move’ var sidste år og mangler måske det der helt “umf” for at vinde, men man ved aldrig!

Bud på placering: 1-4

5. Paul Rey – The Missing Piece

Mette: Nok i højere grad en jurysang end en seermagnet, men ingen tvivl om at Pauls fine sang nok til sin datter skal få stemmer. Nok et af aftenens mest simple shows, hvilket udover sangens genre er med til at gøre den unik i aftenens finale.
Paul leverer en charmerende optræden og en stærk vokal.

Bud på placering: 5-8

Simon: I en overflod af højlydt visuel overflod i de øvrige numre, er Paul Reys sang relativt afdæmpet. Alene på scenen med tre orange “kasser” kigger han på os gennem det meste af sangen og fortæller om kærligheden til sin lille datter.

Lidt hårdt at komme lige efter Mamas, og Paul er en smule utydelig i sin måde at synge på. Formentlig noget de udenlandske juryer kigger på, men det kræver mere i aften for at overbevise seerne.

Bud på placering: 9-12

6. Charlotte Perrelli – Still Young

Evigt unge Charlotte Perrelli kan sætte skub i enhver Eurovision-fest, og jeg er vild med, at en sang som denne stadig bliver sendt direkte i finalen i Sverige. ‘Still Young’ ville have vundet i 90’erne eller start 00’erne, men tror ikke juryen vil være lige så begejstrede for La Perrelli som seerne, selvom bidraget rent visuelt har nogle moderne elementer.

Det er ren Fashion week med the Queen i front, men selvom der er masser af show og Charlotte leverer en stærk optræden som altid, så er det også et ret forglemmeligt nummer, som også lider lidt i forhold til en startpositionen i midten lige før storfavoritten Tusse.

La Perrelli har allerede besejret Clara Klingenstrøm i semifinalen, men det var med 100% seerafstemning og jeg tror ikke den internationale fagjury vil være lige så begejstrede for den lidt outdatede Schlager-lyd.

Bud på placering: 9-12

Simon: La Perrelli med G:son og Bobby Ljunggren bag sig, det bliver jo ikke mere ægte schlager end det! Charlotte er still young (tak til plastikkirurgi), stemmen holder og sangen lyder som alle G:sons bidrag fra omkring 2005 og frem.

Kan hun blive blæst frem af Carolas vindmaskine og vinde Mello for 3. gang? Næppe, men dejligt at se hende give den fuld gas på scenen, og i øvrigt blev hun kåret som “vinder” i generalprøven, så hun har da vundet i dag!

Bud på placering: 5-8

7. Tusse – Voices

Mette: Storfavoritten Tusse giver en stærk optræden, både vokalt og visuelt og leverer én af den slags sange, som passer perfekt til en storslået optræden på Eurovision-scenen og som appellerer til alle slags mennesker i alle aldersgrupper. Jeg får stærke Bilal-vibes tilsat omkvædet fra Ruslands ‘A Million Voices’, men sidder stadig med en fornemmelse af, at det hele er 100% tilpasset Eurovision-skabelonen, lidt for meget “Love, Love, Peace Peace”.

Med risiko for at blive upopulær, så savner jeg lidt mere kant, og at man går all ind på det, der gør sangen unik. Jeg ville gerne have haft mere sækkepibe, mere mangfoldighed i korstemmerne og danserne, og at Tusse sang den på en lidt mindre sikker måde.

Uanset ovenstående så vil Tusse nok score højt hos både TV-seere og jury, og jeg tror ikke bookmakernes dom er helt forkert.

Bud på placering: 1-4

Simon: Aftenens favorit har ESC-vinderne Joy og Linnea Deb på sit team, og hvis det virkede for aftenens vært Måns i 2015 kan det vel også virke for Tusse.

Budskabet er jo dejligt, han ser godt ud i sit røde suit, og det er en stærk stemme af en kun 19-årig gut. Visuelt ser det godt ud, den taler til både jury og publikum, og det kan sagtens skyde den helt til tops.

Bud på placering: 1-4

8. Alvaro Estrella – Baila Baila

Efter et års mørke, social afstand og savn, så kommer ‘Baila Baila’ med et tiltrængt latino-indslag, som sender tankerne i retning af de 3 S’er: sol, sommer og sangria. Jeg synes Alvaro’s visuals er lidt forfejlede, jeg kunne godt have ønsket mig noget, der i højere grad underbyggede den stemning, som ‘Baila Baila’ lægger op til. #FlerePalmertilEstrella

Vokalt var der enkelte usikkerheder, men alt i alt en energisk og festlig optræden.
Efter Tusse’s optræden falder Alvaro dog lidt igennem, og man sidder med en følelse af, at man har hørt den sang i Mello et par gange før.

Bud på placering: 9-12

Simon: Ægte latino-pop med samme beat som El Diablo (som jo også er skrevet af svenskere), og den får ikke for lidt af farver og pang på scenen.

Som med Anton har han sine moves på plads sammen med sine dansere, men det er bare en sang der trækker på en sound fra for 10 år siden, og det er bare ikke nok i en afsindig hård konkurrence i finalen.

Bud på placering: 9-12

9. Clara Klingenström – Behöver inte dig idag

Simpelt men helt enestående optræden, som sætter Clara og hendes guitar i centrum uden dansere og visuelle effekter. Introen med Clara, som er rørt til tårer, efterlader sammen med sangens historie, som de fleste kan nok genkende, et meget personligt og ægte billede af Clara. “Jag behöver inte dig idag, styrkan som finns i mig, gör att jag kan bli fri från dig”. Stærkt!
Clara giver én af aftenens mest indlevende optrædener og kryber virkelig under huden på én.

Jeg tror ligesom mange andre, at Clara kommer til at overraske positivt i aften og slutter i Top 5. Jeg håber ikke at valget af svensk vil koste hende stemmer hos den internationale jury!
Jeg kunne godt se Clara drille favoritterne og ville ikke blive overrasket, hvis hun ryger højere end en 5. plads.

Bud på placering: 5-8

Simon: Det var måske lidt uventet at hun gik i finalen, men sangen skiller sig ud, og som den eneste spiller hun selv instrument på scenen, så i en sø af meget smooth popsound er det her en forfriskende forandring.

God vokal, og budskabet fungerer godt til musikken, men måske vil den få det svært med den udenlandske juryer. Eller det modsatte, netop fordi det er på svensk, det er i hvert fald en sang som godt kunne overraske og snige sig med helt op i top 3.

Bud på placering: 5-8

10. Eric Saade – Every Minute

Mette: Aftenens mest dragende optræden og en Saade som giver sig selv 100%. ‘Every Minute’ er i mine øjne tæt på en ‘Heroes’, når man taler nyskabende shows. Men jeg var også blæst bagover af Loreens ‘Statements’ i 2017, og det comeback endte jo som bekendt ikke med det udfald, jeg selv og mange andre havde forventet.

Der er ændret lidt på dansen i forhold til semifinalen, men kombinationen af den krævende koreografi og Eric’s stærke vokal må siges af være intet mindre end imponerende.

Eric ville umiddelbart være mit bedste bud på en vinder, men omvendt så er jeg usikker på, om den lidt mørke stil går dårligt i spænd med hvad, seerne vil stemme på efter et år i coronaens tegn.
Skulle man drage en lille parallel til en sang fra sidste år, kunne det måske være Felix Sandman’s ‘Boys With Emotions’, som fik 3. færrest stemmer hos seerne.
Sådan tror jeg bestemt ikke det går for Eric i år og ser ham stadig som en potentiel vinder og båret godt på vej af juryen.

Bud på placering: 1-4

Simon: Sang nr. 10 med ham, der for 10 år siden fik en flot 3. plads i ESC, og også han er teamet op med ESC-vinderne Joy og Linnea Deb. I et outfit, der mest af alt minder om en cricketspiller, spiller Eric selv på nogle andre tangenter med en enkelt danser som Loreen.

Jeg er ikke helt pjattet med hans stemme, men han kan danse, sangen er meget nutidig, og som med Anton og Danny taler han formentlig til de samme seere. Kan godt vinde, men det er ikke noget der bare står ud fra de andre.

Bud på placering: 1-4

11. Dotter – Little Tot

Mette: Endnu en dragende optræden. Dotters blik holder os fast og lasershowet, som efterhånden er blevet Dotters varemærke, passer godt i hendes lidt mørke stil. Bidraget føles stærkere end i semifinalen, og der er intet at sætte på Dotters optræden, hvor hun på trods af nakkeproblemer nailer den 100%.

Dotter var kæmpe bookmakerfavorit, efter sangen kom ud, men er blevet overhalet af Tusse og Eric. Det er nok også blandt disse sange – sammen med The Mamas, at vinderen skal findes.

Sidste år modtog Dotter og Mamas lige mange point fra juryen, og 1 point adskilte de 2 hos seerne, og der er intet, der indikerer, at de ikke begge igen vil score højt i begge grupper.

To ting taler i mine øjne lidt imod en sejr til Dotter: Sangen i år er mindre personlig og hendes optræden virker ud fra den betragtning lidt mindre stærk. Den anden ting, som taler imod “Dotterdam”, er at coronapandemien måske har medført, at vi leder efter noget andet i musik anno 2021. Det kunne falde ud til Mamas’ varme eller Tusse’s optimisme

Bonus: Jeg er nødt til bidrage med noget, som I ikke vil kunne “unhear’e” igen. Første gang jeg hørte Dotter på scenen under prøverne, kunne jeg ikke huske titlen og hørte ‘Little Turd’ i stedet for “Little Tot”.

Bud på placering: 1-4

Simon: Hun var et enkelt point fra at vinde Mello i 2020, så er det nu det er tid til Dotterdam? Lækkert at se på visuelt, selv i en lidt mørk lyssætning, og hun har virkelig karisma i det hun foretager sig.

Det er faktisk en rigtig god sang, og kan hun levere igen i aften har den en god chance. Jeg ser den sagtens kunne gå i top 3, og måske en outsider til den endelige sejr.

Bud på placering: 1-4

12. Arvingarna – Tänker inte alls gå hem

Mette: Fantastisk afslutning på aftenens show. Med Arvingarne stiger humøret til kogepunktet, fødderne bevæger sig og man kan ikke lade være med at synge med. Det visuelle understøtter på en iøjnefaldende måde sangens budskab, som burde på rent ind hos seerne i en periode, hvor retro også er super moderne. Dansbandets koreografi leder tankerne tilbage til 80’erne og er ikke mere krævende, end at det ser naturligt ud og ikke påvirker vokalerne.

Juryen kommer nok ikke til at sende så mange stemmer efter det, der kan fremstå som en lidt gammeldags svensksproget schlager, men tv-seerne har allerede i semifinalen vist at de er med Arvingarne All the way.
Jeg ville have placeret Arvingarne i midterfeltet, men flyttede i sidste sekund Klara herop, ud fra den betragtning, at Klara måske appellerer mere bredt?

Bud på placering: 9-12

Simon: Det er kun i Sverige, at man i 2021 kan have deltagere i den nationale finale, som vandt i 1990’erne. Og de fire gutter i Arvingarna vandt helt tilbage i 1993, hvilket de nok næppe gør i år, selv med G:son, Bobby Ljunggren og Nanne Grönvall som sangskrivere.

Det er moderne dansband og aldrende boyband, og sounden er som med Perrelli det vi elsker ved Mello. Fin lille koreografi, som ikke sætter dem på sværere prøver end de kan klare, og selv om denne sang næppe kommer i toppen er det fint at slutte aftenens bidrag med.

Bud på placering: 9-12

Bud på Top 4

Simon

  1. Tusse – ‘Voices’
  2. The Mamas – ‘In The Middle’
  3. Eric Saade – ‘Every Minute’
  4. Dotter – ‘Little Tot’

Mette

  1. Tusse – ‘Voices’
  2. Eric Saade – ‘Every Minute’
  3. The Mamas – ‘In The Middle’
  4. Dotter – ‘Little Tot’

Letland – Samanta Tīna synger “The Moon Is Rising” i Eurovision 2021

Samantha må siges at være en yderst tålmodig artist. Hun har prøvet lykken ikke mindre end 6 gange i den lettiske udvælgelse til Eurovision. Derudover så har hun også stillet op i Litauen. 2020 blev lykkens gang, men så kom coronaen og hun måtte igen udsætte sin deltagelse.

I 2021 bliver hendes drøm endelig til virkelighed, når hun repræsenterer Letland med sangen ‘The Moon Is Rising’. Sangen er blevet til på en sangskrivercamp, som Samanta deltog på sidste år, og er valgt blandt 11 sange.

“The Moon Is Rising” er skrevet af Samanta Tīna selv sammen med Aminata Savadogo, som repræsenterede Letland i 2015 og SKVR (Oskars Uhaņs).

Letland

Bidrag21 (Debut: 2000)
Seneste2021 Samanta Tīna – The Moon Is Rising
Kvalifikation5/16 (31%)
Bedste plc.Vandt i 2002
Værste plc.19. af 19 i Semifinale (2009)
Bedste venner Gns.: 10.03 Gns.: 7.56 Gns.: 6.25
Værste venner Gns.: 0 Gns.: 0.03 Gns.: 0.09

I aften finder Sverige deres vinder i en stærk finale, men hvem bliver det ifølge GEE’s Melfest ekspert?

Endelig kommer dagen, som alle Melfest fans har ventet på. Efter en Andra Chancen uden de store overraskelser, så er der nu 12 bidrag, som skal dyste i den store finale. En finale som undertegnede synes er den stærkeste i nyere tid. Alle de sange, som skal være i finalen, er i finalen, og så er der også plads til et par svenske favoritter, som på papiret ingen chance har.

Denne uge er det Christer Björkmans sidste show som schlagergeneral, så han er igen vært for showet. Denne uge har han skuespilleren og sangeren Shima Niavarani og manden bag Sveriges sidste Eurovision sejr Måns “Mums Mums” Zelmerlöw ved sin side. Noget som skribenten glæder sig til.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Startrækkefølgen i finalen

StartArtist og sang
1Danny Saucedo – “Dandi dansa” 
2Klara Hammarström – “Beat Of Broken Hearts” 
3Anton Ewald – “New Religion” 
4The Mamas – “In The Middle” 
5Paul Rey – “The Missing Piece” 
6Charlotte Perrelli – “Still Young” 
7Tusse – “Voices” 
8Alvaro Estrella – “Baila Baila” 
9Clara Klingenström – “Behöver inte dig idag” 
10Eric Saade – “Every Minute” 
11Dotter – “Little Tot” 
12Arvingarna – “Tänker inte alls gå hem” 

Optakt til finalen

Det store samtaleemne i Sverige inden finalen er ikke engang de favoritter, som jeg vil nævne senere i artiklen. Det, som mange har talt om siden Andra chancen, er debutanten Clara Klingenström, som ud af det blå nu er den næstmest streamede sang efter Tusse, men med Eric Saade haltende få skridt efter sig. Der er før sket store overraskelser med Andra Chance bidrag med først “Min kärlek” med Shirley Clamp og “Snälla Snälla” med Caroline af Ugglas, som begge blev nummer to. Og så er der selvfølgelig Robin Stjernberg, der vandt det hele i 2013. Jeg tror Clara kommer til at overraskelse i finalen.

Prøverne til finalen er gået stabilt til. Der har dog været lidt problemer med Dotters nakke, så hun har optrådt under de fleste af hendes prøver med en halskrave på, men alt skulle være klart til, når det går løs. Hun kæmpede dog under juryprøven fredag aften, som jo er ret vigtig, hvis man vil vinde, men klarede sig igennem trods smerter.

Nogle andre, der kæmpede, er vores glade venner i Arvingarna, som måtte synge om til juryprøven pga. en fejl i deres første optræden, men her har vi 4 fyre, som faktisk før i 1999 måtte synge om fordi Caspars mikrofon ikke virkede, og som har optrådt sammen i 30 år, så det tog de i stiv arm.

Tusse har været stabil til hans prøver, men han er begyndt at mærke favoritværdigheden og har følt, at han har skulle performe mere, selvom det kun har været prøver. Af en ung fyr på 19 år så er jeg vildt imponeret af hans energi, og særligt hans stemme. Der er en grund til at han vandt Idol, og er blandt årets favoritter.

Sidste års vindere The Mamas synger også så fuglene synger, men det virker som om at der selv kan være nerver på hos de store stemmer. I Jury finalen i et af partierne gik det lidt galt for Dinah Yonas Manna, som lød lidt off. Spændende om juryerne kan se bort fra det, for resten af sangen var ren nydelse, som vi kender dem. De samme Mamas skal faktisk give vindertrofæet “Sangfuglen” til vinderen, så det er spændende hvad der sker hvis de selv vinder.

Hvem vinder Melodifestivalen 2021?

Det store spørgsmål er så hvem der vinder? Det skal lige siges at det er skribentens personlige holdning, så hvis det går galt, så er jeg klar på shitstorm.


Der er endnu engang i år en international jury, som består af Albanien, Nederlandene, Schweiz, Israel, Island, Frankrig, Cypern og Storbritanien. Sidstnævnte jury, som ellers har været med alle år siden de begyndte med internationale juryer, var i år blevet droppet i forhold til Hviderusland. Men da der begyndte at komme shitstorm til SVT pga. den verserende sag, og at den frie presse og ytringsfriheden ikke rigtig findes i landet, blev Hviderusland droppet.

Dog er det overraskende, at SVT har hevet UK med igen. Ud af de år, de har stemt, har de kun givet vinderen 12 point 2 gange, og begge Eurovision-vindere i nyere tid har kun fået 6 point (Loreen) og 8 point (Måns). Mens artister som Samir og Victor, Danny Saucedo og Wictoria har fået deres 12 point gennem tiden.

Jeg tror, det kommer til at stå mellem 3 med en stor dark horse bagfra. Dem, alle taler om, er Eric Saade, Tusse og Dotter, men som min gode ven Torbjörn Ek, som dækker Melodifestivalen for Aftonbladet, har sagt hele ugen, man må IKKE undervurdere The Mamas, som mange gjorde sidste år.


Mit bud er at Eric vinder Juryen, Tusse vinder publikum, Dotter og Mamas får mange blandet stemmer, og Clara Klingenström får mange publikum stemmer, og det bliver årets top 5. Det skal dog siges at pga. corona har der ikke været de sædvanlige publikums afstemninger som altid er efter Fredagens generalprøve, så man ved ikke hvad folket vil synes godt om i år. Jeg regner dog med en lige så spændende afstemning som sidste år.

Jeg tror slutstillingen bliver denne her, kan ikke rigtig se andre i top 5 end disse, men om rækkefølgen er rigtig må tiden vise.
1. Eric Saade
2. Tusse
3. Dotter
4. The Mamas
5. Clara Klingenström.

Jeg glæder mig til at afslutte en fantastisk Melfest sæson af, og i kan godt glæde jer til en god finale..

Kig med i aften kl. 20.00 på SVT.

God Fornøjelse.

Nordmakedonien: Vasil er klar med ‘Here I Stand’

Vasil, som i 2019 var en del af Tamara Todevska’s Eurovision team og fungerede som korsanger i Tel Aviv, blev sidste år valgt internt til at synge i Rotterdam. Han er nu klar med sit 2021-bidrag ‘Here I stand’

“In the middle of the chaos and whirlwind of disappointments last year, I wrote ‘Here I Stand’ in one breath without any specific aim or focus. I think it rose out of one of those special and rare moments in life when you are at one with yourself and able to let emotions flow in their purest form without self judgment, freely and sincerely.”

Vasil

Vasil Garvanliev startede sin musikalske karriere som 7-årig, hvor han optrådte på nogle af Makedoniens mest populære børnefestivaller. Kort tid herefter flyttede han med sine forældre til USA og blev solist i Chicago’s børnekor.

Vasil har studeret i Italien på Accademia Lirica og flyttede senere til Canada og etablerede sig som operasanger.

Siden sin retur til Makedonien i 2018, har Vasil udgivet 3 succesfulde singler: Gjerdan (Necklace), “Patuvam (Travelling) og Mojata Ulica (My Street).

Polen: Svensk team bag Rafał’s Eurovision-bidrag “The Ride” -hør den her

Rafał Brzozowski er udvalgt internt til at repræsentere Polen ved Eurovision Song Contest 2021. Lyt til hans bidrag “The Ride”, som er skrevet af et svensk team, nederst i artiklen.

Sidste år vandt Alicja Szemplińska den polske udvælgelse Szansa na Sukces 2020 med sangen “Empires”, men fik dog ikke changen for at repræsentere Polen pga. corona-pandemien.

Der har de seneste uger været masser af rygter fremme i de polske medier om mulige kandidater, bl.a. har Cleo (Eurovision 2014). Men først i dag blev det bekræftet at det bliver Rafał Brzozowski, som skal repræsentere Polen i Rotterdam.

Han har været en del af den polske musikbranche i snart 20 år og slog igennem i programmet Szansa na sukces. Senere blev han medlem af grupperne Emigranci og Mono. I 2011 deltog han i The Voice of Poland og har igennem årene udgivet flere albums.
Rafał har tidligere forsøgt at komme med i Eurovision, har selv været jury på den polske finale og desuden været vært på Junior ESC i 2020.

‘The Ride’ er skrevet af et 100% svensk team, nemlig de Grammy-nominerede sangskrivere Joakim Övrenius, Thomas Karlsson, Clara Rubensson og Johan Mauritzson. Ansvarlig for det polske sceneshow bliver Mikołaj Dobrowolski, som også står bag musikvideoen til ‘The Ride’.

Polen

Bidrag23 (Debut: 1994)
Seneste2021 RAFAŁ – The Ride
Kvalifikation5/14 (36%)
Bedste plc.2. i 1994
Værste plc.19. af 19 i Semifinale (2011)
Bedste venner Gns.: 5.5 Gns.: 5.25 Gns.: 4.35
Værste venner Gns.: 0.41 Gns.: 0.5 Gns.: 0.62

UK: James Newman synger ‘Embers’ i Rotterdam – Hør den her

Tilbage i februar annoncerede BBC, at det igen bliver James Newman, som repræsenterer landet i Rotterdam. Han er valgt internt i 2020 med sangen ‘My Last Breath’, før konkurrencen blev aflyst pga. COVID-19 pandemien.

Den sang, som James skal synge ved Eurovision Song Contest 2021 i Rotterdam “Embers” (gløder) og havde premiere i morges i Ken Bruce Show på BBC Radio 2.

James Newman er en engelsk singer-songwriter, som er mest kendt for sin sangskrivning og herunder samarbejdet med Ed Shearan. Han har bl.a. stået bag hits som “Waiting All Night” til Rudimental ft. Ella Eyre, “Blame” til Calvin Harris feat. John Newman og “Love Me Like You Do” til Little Mix.

På internationalt plan har James arbejdet sammen med store navne som Kesha og Justin Bieber, ligesom han hjalp til under tilblivelsen på Brendan Murray’s Eurovision-bidrag for Irland fra 2017, ‘Dying To Try’.

Er James Newman sluppet lige så godt fra ‘Embers’ som ‘My Last Breath’ ? Deltag i debatten på Facebook.

Good Evening Europe boykotter Hviderusland i årets Eurovision

No lyrics, speeches, gestures of a political, commercial or similar nature shall be permitted during the ESC. No swearing or other unacceptable language shall be allowed in the lyrics or in the performances of the songs.

Regelsæt for Eurovision Song Contest, “2.7 Respect for ESC and EBU values”

Det er næppe gået mange Eurovision-fans’ næser forbi, at Hviderusland tirsdag offentliggjorde deres bidrag til Eurovision Song Contest. Siden har mange fans benyttet lejligheden til at gøre opmærksom på deres utilfredshed med sangen.

Her på Good Evening Europe tager vi skarpt afstand fra enhver voldelig handling. De store uroligheder i Hviderusland i de sidste mange måneder har været foruroligende og skræmmende at være vidne til.

At Hvideruslands nationale tv-station så vælger en sang, der åbenlyst promoverer den politiske situation, som har forårsaget disse uroligheder i landet, strider ikke bare imod Eurovisions ånd og regler. Det strider også imod det syn, som vi fans har på vores elskede musikfest.

For at gøre en længere historie kort, så er bidraget reelt en støttesang til en regering, som bruger voldelige metoder til at få kritikere til at tie og fængsler journalister, der skriver om ulovlighederne.

Vi er en politisk neutral side, som ikke ønsker at støtte den hviderussiske regering i denne åbenlyst politiske aktion. Det er ikke det, vi forbinder med Eurovision Song Contest, og det er ikke det, vi ønsker at formidle.

Derfor har vi besluttet, at vi ikke vil omtale Hvideruslands Eurovision-bidrag yderligere i år. Den kommer derfor ikke til at indgå i vores traditionelle jury-bedømmelser, og vi kommer heller ikke til at bringe nyheder om det hviderussiske bidrag i år, med mindre arrangørerne tager affære.

Eurovision Song Contest er en fejring af musik, kærlighed og glæde. Lad os bevare det sådan.

Bulgarien: Victoria vender tilbage med ‘Growing Up is Getting Old’

Bulgarske Victoria er tilbage igen i 2021, efter at hun også var valgt som Bulgariens repræsentant i 2020, og hun har i dag offentliggjort videoen til ‘Growing Up is Getting Old’ som sin sang til Eurovision 2021.

Hun lagde selv de sange ud, som man kunne vælge imellem, og bad folk om at komme med deres kommentarer på diverse sociale medier. Og selv om mange havde forventet det ville blive sangen ‘Imaginary Friend’, valgte den 23-årige sangerinde at gå med den afdæmpede ‘Growing Up is Getting Old’.

Der er stolte bulgarske traditioner at forsvare i de senere år, efter en 4. plads i 2016 og en 2. plads i 2017. Tror du hun kan komme med op blandt favoritterne, som hun var i 2020, eller må Bulgarien tage til takke med mere sekundære placeringer i år?

Grækenland: Stefania har udgivet musikvideoen til ‘Last Dance’

Sidste års deltager fra Grækenland, Stefania, har i dag udgivet musikvideoen til sit bidrag til Eurovision 2021 ‘Last Dance’.

Et internt panel på den græske TV-station ERT havde fem sange at vælge imellem, og det blev ‘Last Dance’ de sender til Rotterdam, et nummer der godt kan minde om noget Dua Lipa har lavet tidligere. Sangen er bl.a. skrevet af en del af samme “dream team”, der står bag Moldovas bidrag ‘Sugar’, nemlig Dimitri Kontopoulos og Sharon Vaughn.

Får grækerne de 12 points fra dig, som Cypern ikke kan give dem i semifinalen, da de ikke er i samme semifinale? Og kan Stefania komme op blandt dine favoritter i årets konkurrence?

Schweiz: Gjon’s Tears er tilbage med ‘Tout l’Univers’

Sidste år var Schweiz med i favoritfeltet, da Gjon’s Tears med sin sang ‘Repondez Moi’ bragte det franske sprog tilbage i de schweiziske bidrag, som de senest havde stor succes med da Celine Dion vandt i 1988 for Schweiz med ‘Ne partez pas sans moi’.

Nu er albansk-fødte Gjon tilbage med sin nye sang ‘Tout l’Univers’, som har været længe ventet, og som måske kan skyde Schweiz helt op i toppen af feltet.

Hvordan vil du respondere til Gjon og Schweiz i år? Er det ‘oui’ eller ‘non’ og kan de komme i finalen fra Danmarks semifinale?

Rusland: Manizha synger “Russian Woman”

Vi ved ikke altid hvad vi får fra Rusland, og de fleste troede formentlig, at vi i 2021 endelig skulle se Little Big på Eurovision-scenen i Rotterdam, efter deres kæmpe virale succes med sangen “Uno” fra sidste år.

Men russerne ville det anderledes, og i sidste uge blev det annonceret, at der i stedet ville blive afholdt en national finale (for første gang i 9 år) til udvælgelse af årets bidrag. Der var mange rygter om hvorfor der pludselig skulle afholdes en finale, og om Little Big var eller ikke var med, men svaret på det sidste fik vi i starten af den finale, da Little Big annoncerede at de ikke deltog i år, da de ikke vidste om de kunne leve op til den succes som “Uno” fik, og at andre også skulle have chancen for at komme afsted.

Vinderen af den meget hurtigt opsatte finale blev Manizha, som kommer fra den russiske republik Tadjikistan, og det er første gang den centralasiatiske republik har en deltager med i Eurovision. Den 29-årige sanger har været aktiv siden hun var 12 år gammel, og hun har mange fans udover i sit eget land bl.a. i Iran og Afghanistan.

Sangen hedder “Russian Woman”, og den vandt meget passende på kvindernes internationale kampdag 8. marts.

Synes du om årets russiske bidrag? Eller havde du hellere set Little Big forsøge sig med endnu et viralt hit?

Østrig: Vincent Bueno synger “Amen”

Årets bidrag fra hjemlandet til Udo Jürgens og Conchita Wurst synges af Vincent Bueno, der har fået chancen igen til Eurovision efter at have været valgt internt i 2020 men jo ikke kom afsted.

Sangeren med filippinsk baggrund synger “Amen” – samme titel som bidraget fra naboerne Slovenien – og årets østrigske bidrag handler om at bryde ud af det mentale fængsel vi nok allesammen har været i det seneste års tid.

Siger du amen til Østrig, er det en Conchita eller en Trackshittaz, og tror du Østrig kan komme i finalen fra samme semifinale som Danmark?

Hviderusland: Kontroversiel tekst fra gruppen Galasy ZMesta

UPDATE:

https://www.facebook.com/EurovisionSongContest/photos/a.191849273006/10159160037008007/

Lidt ud af det blå dukkede Hvideruslands bidrag til Eurovision 2021 i dag op på Youtube, og det er gruppen Galasy ZMesta (Blandingens Stemme) der skal synge “Ya Nauchu Tebya (I’ll Teach You)”.

Sangen er allerede nu kontroversiel, både fordi den synges på russisk og ikke hviderussisk, og fordi omkvædet indeholder en linje som oversat til engelsk lyder “I’ll teach you how to dance to my tune, i’ll teach you how to walk along the line” og i et politisk betændt klima som Hviderusland har, er der mange der mener det er en promovering af landets præsident Lukashenko og hans metoder overfor de demonstranter, der har demonstreret mod hans styre i længere tid. Nogen går endda så langt som at sige, at de mener EBU bør udelukke Hviderusland i år

Kan Hviderusland forbedre deres lidt magre placeringer fra de senere år, eller har de en chance i den skrappe semifinale 1? Og mener du at sangen er for politisk, så Hviderusland slet ikke burde deltage med dette bidrag?

Eurovision 2021 – De er klar til Rotterdam

Update 9. marts 2021:
Vi mangler nu kun ganske få brikker i puslespillet, så har vi alle 40 landes bidrag til årets Eurovision. Armenien har trukket sig i år, hvilket betyder en konkurrent mindre om finalepladserne i Danmarks semifinale 2, og det hele afsluttes i denne uge med bl.a. en national finale i Rusland, Melodifestivalen i Sverige og afsløringer fra de sidste lande.

Se alle bidragene ved at klikke på linket i sangtitlen


Listen opdateres løbende:

LandArtist i 2020Valg af artist i 2021Eurovision 2021Sang
AlbanienArilena AraFestivali i Këngës 59Anxhela PeristeriKarma
ArmenienAthena ManoukianDeltager ikke
AustralienMontaigne2020-artistMontaigneTechnicolour
AzerbaijanSamira Efendi2020-artistSamira EfendiMata Hari
BelgienHooverphonic2020-artistHooverphonicThe Wrong Place
BulgarienVictoria2020-artistVictoriaGrowing up is Getting Old
CypernSandro NicolasIntern udvælgelseElena TsagrinouEl Diablo
DanmarkBen & TanMelodi Grand Prix 2021Fyr og FlammeØve os på hinanden
EstlandUku SuvisteEesti Laul 2021 (Incl. Uku Suviste)Uku SuvisteThe Lucky One
FinlandAksel KankaanrantaUuden Musiikin Kilpailu 2021Blind ChannelDark Side
FrankrigTom LeebEurovision France – C’est vous qui décidezBarbara PraviVoila!
GeorgienTornike Kipriani2020-artistTornike KiprianiYou
GrækenlandStefania2020-artistStefaniaLast Dance
HollandJeangu Macrooy2020-artistJeangu MacrooyBirth Of A New Age
HvideruslandVALNy artistDeltager ikke
IrlandLesley Roy2020-artistLesley RoyMaps
IslandDaði & Gagnamagnið2020-artistDaði & Gagnamagnið10 Years
IsraelEden Alene2020-artistEden AleneSet Me Free
ItalienDiodatoSan Remo 2021MåneskinZitti e buoni
KroatienDamir KedžoDora 2021AlbinaTick Tock
LetlandSamanta Tīna2020-artistSamanta TīnaThe Moon is Rising
LitauenThe RoopPabandom iš naujo 2021 (Incl. The Roop)The RoopDiscoteque
MaltaDestiny2020-artistDestinyJe Me Casse
MoldovaNatalia Gordienko2020-artistNatalia GordienkoSugar
NordmakedonienVasil2020-artistVasilHere I Stand
NorgeUlrikke BrandstorpMelodi Grand Prix 2021TIXFallen Angel
PolenAlicja SzemplińskaIntern udvælgelseRAFAŁThe Ride
PortugalElisaFestival da Canção 2021The Black MambaLove Is On My Side
RumænienRoxen2020-artistRoxenAmnesia
RuslandLittle BigFinaleManizhaRussian Woman
San MarinoSenhit2020-artistSenhitAdrenalina
SchweizGjon’s Tears2020-artistGjon’s TearsTout l’Univers
SerbienHurricane2020-artistHurricaneLoco Loco
SlovenienAna Soklič2020-artistAna SokličAmen
SpanienBlas Cantó2020-artistBlas CantóVoy a quedarme
SverigeThe MamasMelodifestivalen 2021 (incl. The Mamas)TusseVoices
TjekkietBenny Cristo2020-artistBenny CristoOmaga
TysklandBen DolicIntern udvælgelseJendrik SigwartI Don’t Feel Hate
UKJames NewmanIntern udvælgelseJames NewmanEmbers
UkraineGo_A2020-artistGo_AShum (Шум)
ØstrigVincent Bueno2020-artistVincent BuenoAmen

Hør alle sangene løbende på den officielle Spotify-playliste:

Italiensk rockband med dansk islæt til Eurovision

Lørdag aften – og et godt stykke ud på natten – holdt Italien finale i den store, traditionsrige San Remo Festival.

Efter fire dage med show hver eneste aften, var lørdag aften kulminationen på årets store italienske musikfest. På forhånd havde favoritværdigheden skiftet flere gange, og blandt de største favoritter blev de tidligere Eurovision-deltagere Francesca Michielin og Ermal Meta nævnt.

Men det blev i stedet et rockband med et dansk islæt, som endte med at vinde. Da stemmerne var talt oop klokken lidt i tre, blev bandet Måneskin nemlig udråbt som vindere med sangen Zitti E Buoni (“Klap i og sæt dig ned”).

Måneskin er et noget utraditionelt navn til et italiensk band, men der findes en god forklaring. Bandets bassist, Victoria de Angelis, er nemlig halvt dansk, og derfor endte bandet med et dansk ord som navn.

Tidligere er Måneskin blevet nummer to i den italienske udgave af X-Factor, og nu skal de altså forsvare de italienske farver ved Eurovision Song Contest i Rotterdam til maj.

Kan Zitti E Buoni leve op til de sidste ti års store italienske resultater? Deltag i debatten på Facebook.

Dansk sangskriver og amerikansk superstjerne skal hjælpe San Marino til tops

San Marino har været et sjældent bekendtskab i toppen af Eurovision-hitlisterne gennem årene.

Miniputnationens bedste placering er en 19. plads i 2019, og skulle man tro bookmakerne og de internationale fans, så var det heller ikke blevet til en finaleplads til Senhit og sangen “Freaky!” i 2020.

Alligevel genvalgte sanmarinesisk tv Senhit til 2021-udgaven af Eurovision Song Contest, og det kan vise sig at være en lille genialitet. Senhit stiller i år op med sangen Adrenalina, som du kan høre herunder.

Sangen er skrevet af Suzi P., Joy Deb, Linnea Deb og danske Thomas Stengaard, som også var en af sangskriverne bag Eurovision-vinderen Only Teardrops.

Og nå ja, så er der da også lige den lille tilføjelse, at selveste Flo Rida har været med inde over sangskrivning og produktion. Faktisk gæsterapper superstjernen også på nummeret. Om Flo Rida kommer til at være med på Eurovision-scenen i Rotterdam, eller om San Marino benytter sig af backing vokaler, melder historien ikke noget om.

Kan Senhit tage San Marino til nye højder med Adrenaline? Deltag i debatten på Facebook.

Portugal skal synge på engelsk for første gang: The Black Mamba til Eurovision

Portugal har aldrig før sunget på engelsk ved Eurovision Song Contest. Men i 2021 bliver der, efter 47 års tradition, lavet om på det.

Det står klart, efter The Black Mamba vandt den portugisiske finale i Festival de Cancao lørdag aften. Han deltog med sangen “Love Is On My Side”, og vandt finalen efter pointlighed.

Faktisk var The Black Mamba hverken favoritten hos den portugisiske jury eller hos de portugisiske tv-seere. Juryen foretrak den portugisisksprogede “Por Um Triz” som blev fremført af Carolina Deslandes, mens seerne stemte NEEV til tops med sangen “Dancing In The Stars”.

Mens de to ikke kunne blive enige, var de til gengæld begge enige om, at The Black Mamba skulle på andenpladsen, og dermed endte det med et kompromis.

Faktisk endte både The Black Mamba og Carolina Deslandes på tyve point, men da The Black Mamba havde fået flere seerstemmer, er det altså en kendsgerning, at Portugal for første gang nogensinde stiller op med en engelsksproget sang.

Hvad synes du om Love Is On My Side?

Translate »