Sunday, November 17, 2024
Home Blog Page 45

GEE-panelets reviews: UK (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Man er gået væk fra diverse formater af udvælgelsesshow og har valgt internt, og det er de sluppet godt fra ovre på den anden side af Nordsøen. Det er en godt produceret popsang i samme stil som Adele, og James Newman har noget karisma og lækker stemme at tilføre. Det er ikke epokegørende, men med “åh åh åh” i omkvædet er der lidt for alle at synge med på, og jeg tror UK havde fået deres bedste placering i mange år med det her bidrag.

Simon

Jeg synes faktisk at årets bidrag fra Storbritannien er et af de bedre i årets felt, og jeg bliver mere og mere glad for det jo mere jeg lytter til det. UK har også haft nogle hårde tider i Eurovision, men jeg tror at årets bidrag måske faktisk kunne have fået briterne med over på den venstre side af scoreboardet i år.

Clara

James Newmans vers er måske de stærkeste vers i årets felt. Desværre bliver de ledsaget af et underligt, uinspireret omkvæd, hvor James kæmper med sig selv om, hvilken tone han kan holde længst. Hver gang jeg hører sangen, bliver jeg skuffet, når vi når til omkvædet, og det er vel trods alt ikke det, man ønsker af en Eurovision-sang.

Daniel

Et af de mest langtidsholdbare og velproducerede bidrag i 2020. Man kan altid diskutere åhhh-åhhh omkvædet, men versene og hele opbygningen af sangen sidder efter min mening lige i skabet!
James har både karisma og en fed, rå stemme og alt i alt så tror (og håber) jeg, at UK ville have bevæget sig over på den rigtige side af scoreboardet i Rotterdam.

Mette

GEE-panelets reviews: Ukraine (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Man er ikke i tvivl om at vi er i Østeuropa, ligesom tilfældet var med Pali Sie sidste år fra Polen. Det er “white voice” sang med god danserytme i omkvædet, så selv om man ikke lige forstår teksten i sangen, så er de fleste med på at synge “solovey, solovey” i omkvædet, og det fænger ret godt. Sidste år skulle jeg bruge lidt tid på at vænne mig til det polske bidrag, men Ukraine i år passer mere til min smag, så jeg lader min indre sang-solovey komme til udtryk når jeg hører sangen.

Simon

På samme måde som jeg virkelig ikke brød mig om lyden af de skrigende polakker sidste år, bryder jeg mig bestemt heller ikke om lyden af skrigende ukrainere i år. Jeg kan godt høre at temaet er catchy i mellemspillet, men forsangerens vokal får mig bare til at have lyst til at slukke lige så snart sangen er begyndt. Jeg er overbevist om, at Ukraine kan bidrage med meget bedre sange end det er tilfældet i år.

Clara

Polen formåede absolut ikke at overbevise mig sidste år, og dette års ukrainske remix er altså heller ikke min kop te. Det er træls for et band, når det eneste gode i deres sang er det stykke, hvor sangerinden holder mund.

Daniel

Jeg har ladet mig fortælle, at Ukraine’s bidrag rent genremæssigt ikke kan sammenlignes med Polens ‘Pali Sie’ fra 2019, men i mine utrænede ører lyder de to relativt ens. Jeg syntes Tulia og “White Voice”-syngestilen var et dejligt bekendtskab sidste år, og blev også med det samme ramt af ‘Solovey’. I alt fald indtil vokalen sætter ind. Jeg elsker det instrumentale mellemspil, men får lyst til at mute videoen så snart sangerinden går i gang, øv!

Mette

GEE-panelets reviews: Holland (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Der har været en vis trend i de senere år, at værtslandet har bidrag med som med sikkerhed ikke kan vinde, fordi de alligevel er kvalificeret til finalen på forhånd. Så hvad gør hollænderne efter at Duncan charmerede alt og alle sidste år? Sender noget totalt ufarligt og ligegyldigt, som ikke engang de selv tror på kan blande sig i toppen. “Don’t take it personally, don’t be offended” – det er jeg heller ikke, men jeg er heller ikke rigtig noget andet efter at have hørt denne sang.

Simon

Årets hollandske bidrag ligger, på samme måde som Estland, lidt i et hverken eller felt i min optik. Jeangu har en super stærk vokal, men det samlede musikalske indtryk er bare vældigt middelmådigt, men sikkert også en strategi fra Hollands side – de er vist ikke interesserede i at komme i klub med blandt andet Israel og Irland, og vinde på hjemmebane. 

Clara

For at beskrive, hvordan jeg har det med Hollands sang, vil jeg beskrive mine tanker, da jeg første gang hørte sangen: “Mhm, fin intro. God stemme. Nå, nu går sangen i ga.. Næh. Det er da bare en ny intro, ikke? Okay, nu må den starte. Næh. Skal vi ikke snart i gang? Altså. Han har da kun tre minutter, ikke? Nå, NU går den i gang. Og nu er den slut. Kort fornøjelse” Med andre ord har jeg Holland mistænkt for at have været en tur i skraldespanden, finde otte forskellige sangintroer, klistre dem sammen til noget underligt miskmask og bare sende det afsted. De sidste 30 sekunder er gode, dog.

Daniel

Selvom ‘Grow’ fra dag 1 har været ét af de numre, jeg har skipper på playlisten, så kan det hollandske bidrag altså et eller andet. Både tekst, melodi og ikke mindst Jeangu’s stærke stemme og personlige levering skiller sig ud.
“The more I learn, the less I know, through every high and every low” er blot et tankevækkende citat blandt mange perler.
Det dystre og mørke tema er måske ikke oplagt til en musikfest som Eurovision, men omvendt så har ‘Grow’ fællestræk med Anouk’s ‘Birds’, som gav Holland et tiltrængt comeback til finalen og en Top 10-placering i 2013 – efter 8 år ude i kulden.
Jeg har en fornemmelse af, at Holland ville have klaret sig overraskende pænt især hos juryen.

Mette

Jasmin & RoxorLoops repræsenterer Danmark i OGAE Second Chance Contest

For første gang i Eurovision Song Contests historie blev konkurrencen i år aflyst, og det betyder at vinderne af Dansk Melodi Grand Prix 2020, Ben & Tan, jo som bekendt ikke kom til at repræsentere Danmark i Eurovision.

Det gør derimod årets anden store, danske forhåndsfavorit ‘Human’ sunget af Jasmin & RoxorLoops – på en måde. Duoen er nemlig valgt af de danske fans til at repræsentere Danmark i OGAE Second Chance Contest 2020.

‘OGAE Second Chance Contest’ er en årlig musikkonkurrence, der arrangeres af de nationale OGAE-fanklubber. Alle nationale fanklubber under OGAE kan deltage, såfremt der været arrangeret en åben konkurrence i forbindelse med landets udvælgelse til Eurovision. Det er kun medlemmer af OGAE-fanklubber som kan stemme og give point til sangene.

De lande, som ikke har en national OGAE-fanklub udgør, sammen med fans fra de lande der ikke deltager i ESC, en særlig OGAE Rest of the World fanklub.

Hver OGAE-fanklub vælger en sang fra den nationale finale, som ikke vandt og sender den til konkurrencen.

I OGAE Second Chance Contest skal Jasmin & RoxorLoops op imod 21 andre bidrag.

Kigger man lidt på konkurrenterne, så danner der sig hurtigt et billede af et meget stærkt skandinavisk felt. Sverige repræsenteres af den tidligere Eurovision-deltager Anna Bergendahl, Norge af fanfavoritten Rein Alexander, mens Finland (naturligvis, fristes man til at sige) har valgt årets storfavorit Erika Vikman. Du kan se hele feltet herunder:

  1.  Anna Bergendahl – “Kingdom Come” (Sverige)
  2.  Jaguar Jonze – “Rabbit Hole” (Australien)
  3.  Lina Kuduzovic – “Man Like You” (Slovenien)
  4.  Monique – “Make Me Human” (Litauen)
  5.  Indira Levak – “You Will Never Break My Heart” (Kroatien)
  6.  Rein Alexander – “One Last Time” (Norge)
  7.  Eden Alene – “Roots” (Israel)
  8.  Roxen – “Cherry Red” (Rumænien)
  9.  Khayat – “Call for Love” (Ukraine)
  10.  Elodie – “Andromeda” (Italien)
  11.  Jaagup Tuisk – “Beautiful Life” (Estland)
  12.  Senhit – “Obsessed” (OGAE Rest of the World)
  13.  Elis Mraz & Cis T – “Wanne Be Like” (Tjekkiet)
  14.  Andrija Jo – “Oci Meduza” (Serbien)
  15.  Albert Cerny – “Lucy” (Polen)
  16.  Dimma – “Almyrkvi” (Island)
  17.  Jasmine Rose ft. RoxorLoops – “Human” (Danmark)
  18.  Elvana Gatja – “Me Tana” (Albanien)
  19.  Erika Vikman – “Cicciolina” (Finland)
  20.  Tokionine – “Save Me” (Armenien)
  21.  Barbara Tinoco – “Passe-Partout” (Portugal)
  22.  Katrina Dimanta – “Heartbeats” (Letland)
https://www.facebook.com/OGAESecondChance/posts/1125219154515566

Resultatet offentliggøres til september.

Sverige har rekorden for flest sejre

Konkurrencen startede i 1987 som “Europe’s Favourite” med deltagelse af fire nationale OGAE-fanklubber. Hver klub fik lov til at vælge to sange, der skulle deltage det første år. Interessen fra de andre fanklubber spredte sig hurtigt og sidste år deltog 22 lande. I år er antallet oppe på 27. Danmark har været med siden 1988.

I 2019 vandt franske Seemone og sangen ‘Tous Les Deux’.

Sverige er det hidtil mest succesrige deltagerland med 16 sejre, senest med Mariette’s ‘A Million Years’ i 2017. Danmark har vundet 3 gange – med hhv. Hera Björk, Lecia og Traxx.

GEE-panelets reviews: Schweiz (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Gjon’s Tears – Répondez-moi

Når Schweiz skal have en chance for at vinde, skal de synge på fransk. De har gennem tiden vundet to gange, fået to 2. pladser og tre 3. pladser med bidrag på fransk, og dette års bidrag kunne sagtens have opnået en podieplacering også. En virkelig dejlig ballade med en god vokal, og den er både afdæmpet og rørende på samme tid. Hvis en ballade skulle vinde i år var den her topfavorit for mig.

Simon

Absolut en fanfavorit i årets felt, og et nummer der absolut kunne have endt i toppen i årets konkurrence. Personligt synes jeg at sangen er super stærk og fin, men det er ikke en af de numre i årets felt som jeg kommer til at lytte til igen og igen. Dog tror jeg at Gjon’s Tears popularitet i år kan give ham et fint “forspring” i 2021 hvis han formår at få samme stemning og Sound i sit nummer. 

Clara

Schweiz formåede i år at levere en fuldendt pakke i form af en stærk sanger, en stærk melodi og ikke mindst en forrygende flot video, som giver et godt visuelt udtryk. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det kunne være ført ind på den store Eurovision-scene uden at drukne fuldstændig. Gjon’s liveperformances har ikke imponeret mig synderligt.

Daniel

Der var flere favoritter til at tage trofæet forud for Rotterdam 2020, men når jeg skal pege på en vinder, så bliver jeg ved med at vende tilbage til Gjon’s Tears og dette her mesterværk, ‘Repondéz-Moi’, som får årets største 12-tal af mig.
Jeg bliver ramt lige i hjertet og tårerne presser sig på, når jeg ser Gjon og lytter til årets schweiziske bidrag.
I modsætning til flere af årets andre bidrag, så lever omkvædet faktisk op til versenes høje kvalitet.
Alt går op i en højere enhed – fra den stærke melodi med en helt fantastisk opbygning, til strygerne, koret, den personlige tekst og alle de følelser, som kommunikeres ud, og ikke mindst Gjon’s Tears’ helt unikke vokal, som til slut eksploderer i en helt umenneskelig tone.

Mette

GEE-panelets reviews: Sverige (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

The Mamas – Move

Man skal åbenbart være John Lundvik for at ramme rigtigt i Eurovision i de seneste år. Først egen deltagelse plus et bidrag mere med sidste år, og i år har han skrevet bidrag til Frankrig og sandelig også formået at få sine backing-sangere til at vinde Melodifestivalen. Det er glad gospel, vi skal klappe og groove med derude, og den ville sikkert have gået rent ind hos juryerne og være blevet slagtet af publikum, som svenskerne har haft for vane i de senere år. Jeg havde dog hellere set Dotter eller Anna Bergendahl repræsentere svenskerne i år.

Simon

The Mamas var første sang i første semifinale i Melodifestivalen i år, og allerede der sagde jeg “Den her kommer til at vinde hele lortet”. Og sørme om ikke jeg fik ret! Jeg er fuldstændig vild med The Mamas, de synger suverænt og nummeret sidder klistret fast i hjernen fra første gennemlytning. Jeg tror at Sverige havde fået en rigtig god modtagelse i årets Eurovision, og jeg er overbevist om, at det ikke er sidste gang vi ser The Mamas på den svenske grandprix scene. 

Clara

Hvis man skræller sangene væk, så er The Mamas mine absolutte yndlingsdeltagere i årets Eurovision. De udstråler bare fest, glæde og fantastiske vibes. Sangen holder også et helt fint niveau, så for mig er dette et glædeligt gensyn. Min positivitet stammer nok også fra, at Sverige for en gangs skyld ikke gik med den nemme, polerede metervare (Host Sia – undskyld, Dotter), men valgte det reelt bedste bidrag i en, indrømmet, svag Melodifestivalfinale.

Daniel

Da jeg så, at The Mamas skulle deltage i Melodifestivalen 2020 sagde jeg til en god ven “DE bliver farlige!”, og ja de tre fantastiske sangerinder med den festlige og glade Gospel-lyd endte med at liste sig forbi favoritterne og snuppe Mello-trofæet!
Jeg holdt personlig med Anna Bergendahl, men blev begejstret for Mamas sejr. For en gangs skyld valgte svenskerne noget ægte og unikt, fremfor de normalt meget polerede, moderne popsange. Jeg tror faktisk ‘Move’ kunne have givet Sverige et flot resultat og både score højt hos jury og tv-seere.

Mette

GEE-panelets reviews: Spanien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Blas Cantó – Universo

Sidste år fik vi rendyrket sommerhit fra den iberiske halvø, og i år skal vi også have spansk lyd som smager lidt af Despacito. Men så alligevel ikke, for verset lover mere end omkvædet kan holde, jeg synes man burde have holdt reggaeton-rytmen i omkvædet også, for det havde givet sangen en helhed som den desværre lidt mister. Jeg kan dog godt lide den, den mangler bare lidt for at komme helt op at ringe.

Simon

Efter at Spanien de sidste cirka 5 år er landet helt i bund i konkurrencen (med en decideret sidsteplads i 2017) tror jeg faktisk at årets spanske bidrag, kunne have løftet Spanien bare en lille smule ud af den meget svære situation de har været i i Eurovision kontekst de sidste par år. Nummeret er catchy og med en velfungerende sanger. Så må vi se om Blas Canto og teamet bag kan diske op med en endnu større banger ved ESC 2021.

Clara

Universo er en SÅ meget bedre sang end fanmiljøet har givet den credit for. Ja, jeg kan godt høre, den er lidt gentagende, lidt for meget og lidt for alt muligt, men det er en catchy melodi, en glad popsang og en af de sange, som der absolut skal være plads til i Eurovision. Men som med La Venda fra sidste år frygter jeg desværre, at Spanien igen-igen var blevet knust uden at fortjene det.

Daniel

Spanien har ikke nået top 20 i de sidste 5 år, og sluttede på en ydmygende sidsteplads i 2017. Jeg ved ikke, om Blas Cantó ville kunne have ændret på den nedslående statistik på trods af en moderne og radiovenlig sang med et sing-along venligt omkvæd.
Spanien er på rette vej, men jeg har svært ved at se, hvem der ville stemme på ‘Universo’. Den skiller sig ikke nok ud og så sad live-versionen af sangen desværre heller ikke helt i skabet.

Mette

Premiere: “Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga”

Vi fik det første hint omkring projektet i 2018, da den amerikanske skuespiller Will Ferrell pludselig var til stede backstage under Eurovision Song Contest i Lissabon. Det blev senere bekræftet, at en film om konkurrencen var i støbeskeen.

To år senere er den her endelig. I dag den 26. juni har ‘The Story of Fire Saga’ premiere på NetFlix.

Historien handler om de 2 islandske musikere Lars Erickssong (Will Ferrell) og Sigrit Ericksdottir (Rachel McAdams), som får chancen for at repræsentere Island i Eurovision Song Contest.

When aspiring musicians Lars and Sigrit are given the opportunity to represent their country at the world’s biggest song competition, they finally have a chance to prove that any dream worth having is a dream worth fighting for.

IMDB

Will Ferrell blev først introduceret til Eurovision Song Contest i 1998, da hans svenske kone Viveca Paulin satte årets finale på.

“Wait! What is going on? This is insanity! This is the craziest, most fun thing I’ve ever seen”

Will Ferrell

Ifølge RadioTimes.com er filmen optaget i UK, på Island og i Tel Aviv under Eurovision 2019.

Den er instrueret af David Dobkin og skrevet af Andrew Steele og Will Ferrell.

We had fun with the characters and we capture the scope but it’s still a love letter to the Eurovision contest.

Will Ferrell

På rollelisten

  • Will Ferrell som Lars Erickssong
  • Rachel McAdams som Sigrit Ericksdottir
  • Natasia Demetriou som Nina
  • Pierce Brosnan som Erick Erickssong
  • Dan Stevens som Alexander Lemtov
  • Demi Lovato som Katiana

Øvrige medvirkende

  • Loreen (2012)
  • John Lundvik (2019)
  • Alexander Rybak (2009)
  • Conchita Wurst (2014)
  • Netta (2018)
  • Jamala (2016)
  • Anna Odobescu (2019)
  • Elina Nechayeva (2018)
  • Jessy Matador (2010)
  • Bilal Hassani (2019)
  • Salvador Sobral (2017)
  • My Marianne (Molly Sandén)
  • Graham Norton (UK kommentator)

Playliste fra Fire Saga

GEE-panelets reviews: Slovenien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Ana Soklič – Voda

Balkan-ballader kan være flotte. De kan være følelsesmæssige. Og de kan være alt for meget af det hele. Den her er pæn og nydelig, men udover sproget er der intet der afslører den er fra Balkan, og ligesom med Albaniens ender den bare med ikke at ville nogen alt for meget. Det kommer man ikke så langt med i Eurovision, så ikke det store antal points fra mig i denne omgang.

Simon

Et ganske fint bidrag fra Slovenien i år, men så heller ikke meget mere end det. Nummeret er ganske let at fordøje, men også absolut ganske let at glemme igen. 

Clara

Vi er endnu engang ude i et af de bidrag, der hverken kan eller vil noget som helst. Hvis man ville have det bedste ud af Voda, så skulle man nok planlægge den med et startnummer midt i feltet, så folk kunne tage sig en tissepause uden at gå glip af showet.

Daniel

Ana gav os under ‘Eurovision Home Concerts’ en helt fantastisk version af ‘Suus’ og demonstrerede her sine imponerende vokale færdigheder.
Jeg synes desværre ikke ‘Voda’ lader Ana blomstre på samme måde.
Selvom det er en ganske fin sang, så efterlader den ikke meget indtryk, og er glemt når stemmerne skal afgives.

Mette

EBU annoncerer ændringer for at bringe konkurrencen “back for good” – båndede backingtracks

Efter aflysningen af årets Eurovision pga. coronapandemien, tager European Broadcasting Union (EBU) nye metoder i brug for at undgå et lignende scenarie de(t) kommende år.

I dag blev det således annonceret, at konkurrencens regler er blevet ændret med henblik på at gøre showet mere fleksibelt.

Som en 1-årig forsøgsordning lader man det til næste år være valgfrit at benytte forudindspillede backingtracks. På den måde kan deltagerlandene udforske nye kreative løsninger, stille med mindre delegationer, ligesom værtsnationens produktionshold får reduceret den tekniske byrde.

Melodien og evt. lead dub skal dog stadig fremføres live på scenen eller off-stage. Det er også tilladt med et mix af forudindspillet backting track og live-backing vokaler.

As organizers of the world’s largest live music event we are determined and united in our mission; to bring back a Contest, a new winner and a handover to a new Host Broadcaster. These elements are in our DNA and part of our legacy

Martin Österdahl, Executive Supervisor, Eurovision Song Contest

Eurovision Song Contest finder sted den 18., 20. og 22. maj i Ahoy, Rotterdam

GEE-panelets reviews: Serbien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Hurricane – Hasta La Vista

Jeg forestiller mig, at musikken i mit fødeår, har lydt nogenlunde sådan her. Desværre har jeg rundet de 30, og så bliver det friske, powerfyldte udtryk, som Hurricane-pigerne ellers disker op med, pludselig til en noget mere kikset version af glad pop. Selvom det er håbløst outdatet, er det dog svært at lade være med at gå og synge med på “Hasta la vista babyyy”, og mon ikke det catchy omkvæd havde høstet seerstemmer nok til at sikre en finaleplads

Daniel

Hvis vi var i 2005 er jeg sikker på, at dette nummer havde klaret sig ganske godt. Problemet er bare, at de ting der i 2020 ser ud til at have fået stor succes i Eurovision, ikke ligefrem defineres ud fra det som Serbien har valgt at sende afsted i år. Jeg håber på lidt mere traditionelle toner fra Serbien næste år, lignende af “Molitva” som stadig er Serbiens største mesterværk til dato. 

Clara

Reggaeton med Balkan-style, som både lykkes og ikke gør det. Sceneshowet ville have gjort meget for opfattelsen af sangen, og den havde sikkert trukket mange stemmer pga. de unge damers lette påklædning, men er det ikke lidt som om at den form for tiltrækning for den brede del af fanbasen forsvandt i midt-00’erne? Fint dansenummer, og heller ikke så meget mere end det.

Simon

Ét af Serbiens dårligste bidrag til dato. Point for at synge på serbisk, men herfra går det også nedad bakke. ‘Hasta La Vista’ kommer lige et par årtier for sent og bærer præg af en rodet og billig produktion. Selvom sangen er uptempo og rent visuelt prøver at spille på Fuego-tangenterne, så bliver den i længden alligevel både kedelig og gentagende.
Det er svært at forstå, det her er Sanja Vučić, som i 2016 sang Goodbye (Shelter) og Ksenija Knežević, som i 2015 var med Knez som backingsanger.

Mette

GEE-panelets reviews: San Marino (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Jeg bliver ikke helt freaky af den her. Middle-of-the-road pop, lidt rytmer og lidt attitude, men det er bare lidt af det rene ingenting. Jeg kommer til at gentage mig selv, men den her er desværre også ret forglemmelig når den er færdig med at spille, selv om det er en fin popsang med referencer til 90’erne.

Simon

San Marino er muligvis en af de mest udfordrede lande i konkurrencen. Årets bidrag er ingen undtagelse. Jeg bliver noget nær pinligt berørt af hvad der foregår her, og jeg kan hverken finde hoved eller hale i udtryk, musikalske valg eller noget anden der har at gøre med dette nummer. 

Clara

Jeg tror, de første ord jeg ytrede mens jeg hørte denne – lad os være flinke og kalde det en “sang” – var “Åh gud”. Her, flere måneder senere, er det stadig den følelse, jeg sidder med. Hvem har godkendt det her? Det er jo en hel trappe af øv, som starter med friske toner, og så går det bare, sekund for sekund, nedad, indtil vi til sidst når den absolutte bund, da Senhit glemmer at synge og i stedet forsøger at snakke/rappe sin tekst. Det er endnu ikke lykkedes mig at holde ud længere end til dét punkt.

Daniel

Jeg kan li’ eller rettere udholde de første 25 sekunder, herefter bliver jeg træt og ikke mindst helt uforstående over hvordan det her var San Marino’s førstevalg. En lidt outdated lyd med Disco vibes, som aldrig helt fanger mig tilsat en ret ligegyldig tekst.
San Marino fravalgte ifølge rygterne ‘Cleopatra’. Til fordel for Freaky?!

Mette

GEE-panelets reviews: Rusland (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Little Big – Uno

HURRAAA!! Uno Uno! Jeg knuselsker det her. I tidligere reviews har jeg efterlyst noget fest – her får vi fest for alle pengene, og det er fuldstændig forrygende fantastisk! Jeg kan ikke sidde stille, når sangen kommer på. Hører jeg den på Spotify, synger og danser jeg med, og ser jeg musikvideoen er det fordi, jeg sidder og storgriner. Og synger med. Det her er alt, hvad Eurovision burde være.

Daniel

Man vidste godt det ville blive skævt, da Little Big blev annonceret som årets russiske kunstner, i hvert fald hvis man fandt nogle af deres tidligere numre på Youtube. Det er da også en ren fan-banger de er kommet op med, som benytter et billigt, men effektivt trick: Lad omkvædet starte med nogle tal på et sprog alle kan synge med på (hej Verka Serduchka!), og så en musikvideo der ligesom Island og Litauen bare fanger ved første øjekast. Det er Party Rock Anthem fra Sankt Petersburg, og denne sang havde helt sikkert kæmpet med om de øverste pladser.

Simon

Aqua på coke. Det var den første tanke der ramte mig da jeg så årets russiske bidrag. Jeg kan da godt se, at det ville have været et skægt indslag på aftenen, men jeg er bare simpelthen ikke fanget. Jeg ved at mange synes at Rusland er blandt de helt stærke bud i år, men i min personlige optik er det her bare 90’erne gone mad, og jeg er simpelthen bare ikke overbevist. 

Clara

Min Guilty Pleasure of the year. Little Big er intet mindre end fantastiske, og selvom jeg normalt ikke er til de her novelty acts, så æder jeg ‘Uno’ råt.
Det russiske svar på Aqua leverer et skørt, sjovt og ikke mindst super catchy nummer og rammer ligesom Island og Letland plet med den effektive koreografi. ‘Uno’ kunne ikke bare have vundet Eurovision (hvis juryen ville det), men også have givet et comeback til bootcut jeans og skovsnegl i modebilledet:-)
PS: Tænkte du også på Gipsy.cz, første gang du så forsangeren fra Little Big?
PPS. Gruppens nye hit ‘Hypnodancer’ er bestemt også et lyt værd.

Mette

GEE-panelets reviews: Rumænien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Roxen – Alcohol You

Jeg har skrevet det her til flere af sangene, men jeg mangler noget der fanger mig. Powerballade med et twist, og i det mindste har Roxen mere på hjerte end flere af de andre mere forglemmelige ballader, jeg bliver bare ikke helt overbevist. Så heller ikke mange points fra mig til denne sang.

Simon

Jeg er personligt vild med årets rumænske bidrag! Det har en vidunderlig underspillethed, jeg synes ordspillet mellem “Alcohol” og “I’ll Call You” er en lille genistreg, og ærligt talt, hvem kender ikke den følelse med, at alkoholen får en til at ringe til nogen, som man ikke burde have ringet til? Jeg synes det er et af årets bedste bidrag i min personlige optik. 

Clara

Da Roxens sange udkom gik fanmiljøet på det nærmeste amok med roser og pokaloverrækkelser, så mine forventninger var tårnhøje. Alcohol You viste sig dog hurtigt at være et fuldstændig lige så ligegyldigt bekendtskab som den kiksede titel antydede. Jeg forstår godt meningen med titlen, men desværre, som med så meget andet i sangen, så virker det bare ikke.

Daniel

Ét af Rumæniens bedste bud på en vinder, siden Paula og Ovi legede med ilden i 2010. En stærk, moderne ballade med et intelligent twist: ‘Alcohol / I’ll call you when I’m drunk’. Og den situation har vi vist alle sammen oplevet! Sidste linje ‘I’ll call you, when I’m strong’ fuldender den stærke lyrik.

Roxen fremførte i den rumænske finale 5 bidrag, som alle ville kunne have klaret sig godt ved Eurovision og som også alle efterfølgende har fundet vej til min playliste, men ‘Alcohol You’ var bestemt det nummer, som Roxen får mest ud af.
Roxen har en stor og unik stemme, omend hun måske mangler lidt i sin liveoptræden, både vokalt og på udstråling og gennemslagskraft.
Men alt i alt et bidrag med en stærk opbygning, der bygger op til et følelsesladet klimaks.

Mette

GEE-panelets reviews: Portugal (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Elisa – Medo De Sentir

Åh Portugal. Du er som den ekskæreste, man har blokeret fra Facebook, men som alligevel sniger sig ind i ens indbakke en gang om året. I år markerer vi 10-året for, hvornår Portugal sidst har leveret noget, jeg kunne huske i Eurovision-sammenhæng. Tillykke med jubilæet, Portugal. For min skyld behøver du ikke ringe igen, før du har noget på hjerte.

Daniel

Efter at have sendt mere kunst end musik sidste år, så er portugiserne i år tilbage med en ren ballade i år. Det er dejligt at høre et bidrag på originalsproget, men jeg forventer mere passion af fado’ens hjemland, så det ikke bare er pænt og nydeligt. Endnu et af årets forglemmelige bidrag.

Simon

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er galt med lyden i portugisisk tv, men de sangere som sendes til Eurovision synger konsekvent falsk i deres live-udgaver. Årets bidrag er ingen undtagelse, og jeg kan simpelthen ikke høre andet end en form for intetsigendehed, toppet op med toner som på ingen måde passer med det akkompagnement der synges til. 

Clara

Teksten til ‘Medo De Sentir’ (frygt for at føle) skulle angiveligt være meget smuk, men desværre forstår jeg ikke portugisisk og i modsætning til de mere vellykkede bidrag på originalsproget, så formår Elisa ikke at formidle noget budskab eller på anden vis appellere til mig i løbet af de 3 lange minutter.
Fra Fadoens hjemland savner man netop følelserne og melankolien i dette bidrag.
Jeg drømmer mig tilbage til ‘Telemóveis’, som trods alt havde kant og en helt unik lyd.

Mettte

GEE-panelets reviews: Polen (Eurovision 2020)


Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Alicja – Empire

Polen stiller op med en af den slags sange, som risikerer at blive glemt midt i vrimlen af indtryk, der rammer os i løbet af sådan en semifinale. Det er lidt synd, for sangen fejler ingenting, men den kunne godt bruge noget wow-faktor. Det har den ikke, og derfor tror jeg, vi ville have sagt pænt farvel til Polen inden det for alvor var gået løs i Rotterdam

Daniel

Lad os starte med det positive: Alicja kan virkelig synge og når man tænker på, at hun blot er 17 år gammel, så kan man ikke undgå at blive imponeret. Jeg kan godt li’ de skrøbelige stryger/klaverdele og versene, men føler omkvædet bliver for rodet.
Bond-stilen er hørt før og der er desværre intet nyt i ‘Empire’, som på de 3 minutter på intet tidspunkt bevæger sig væk fra stien med forglemmelige ballader.
Jeg tror dog, det polske bidrag ville vokse med Alicja’s liveoptræden og have fået fine jurystemmer. Måske var Polen sejlet i finalen i Rotterdam?

Mette

Et lille skvæt James Bond, et lille skvæt powerballade og lidt musical-dramatisk baggrund. Nej kære polakker, I skulle have valgt en stil og holdt jer til den. Jeg synes faktisk sangen fungerer bedst når den går helt i de stille passager, omkvædene mangler noget for at fastholde min opmærksomhed. Så jeg er ikke helt med på at bygge et empire.

Simon

Dejligt med en sangerinde der faktisk kan synge nummeret ligeså godt live som på indspilningen. Jeg synes Polens bidrag i år har en god del af det der skal til for at lave et stærkt Eurovision-nummer, og jeg tror da også at vi igen i år kunnet have set frem til at have Polen med i finalefeltet.

Clara

GEE-panelets reviews: Norge (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Ulrikke – Attention

Ulrikke fik “My Attention” fra allerførste sekund. Mørland har igen skabt 3 minutters magi, som får vinger, når den synges af Ulrikke. Den norske sangfugl har ikke blot en stor stemme, men tilfører også sangen masser af personlighed, passion og skrøbelighed. Jeg er vild med sangens opbygning og får kuldegysninger, når Ulrikke i “finalen” starter omkvæddet med “So why, why do I think it’s okay” og er generel kæmpefan af Ulrikke-Mørland samarbejdet.
Jeg har det med Mørland som med Lise Cabble. De 2 skulle bare have et sangskriver wildcard HVERT år.

Mette

Ulrikke var for mig storfavorit i det norske Melodi Grand Prix, og selv med skandaløs stemmeafgivning var hun den rigtige vinder. Mørland har ramt plet på skiven med en god powerballade, Ulrikke har en god stemme, og så er den fuldstændig rigtigt bygget op med stor afslutning. Norge var helt sikkert kommet højt på pointtavlen med dette bidrag.

Simon

Norges bidrag i år er en af mine personlige favoritter. En stærk og troværdig sangerinde, god produktion, og en melodi der er genkendelig og vil noget. Rigtig synd for Norge at de ikke får sendt Ulrikke afsted i år, jeg tror de kunne have fået en placering noget nær den de fik sidste år med “Spirit in the sky”.

Clara

Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg ikke falder så let for storladne ballader. Jeg vil sgu hellere have en historie, eller som minimum en fest. I stedet får vi en kvinde med en fin stemme, som synger om, hvor dårligt hendes kærlighedsliv er. Den opskrift er vel den mest brugte i Eurovision, så originalitet kan vi ikke ligefrem klistre på Norge i år. Og helt ærligt, teksten er mere kvalm end den tiende pandekage, man kun spiser, fordi den ellers var blevet smidt ud. Jeg vælger alligevel at give den en pæn karakter, fordi melodien faktisk er ret fængende, og Ulrikkes stemme er formidabel. Jeg savner bare noget originalt, eller i det mindste en, der har noget på hjerte. 

Daniel

GEE-panelets reviews: Nord Makedonien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Vasil – You

Vi krydser lige af på alle tjekpunkterne på Balkan-pop, men desværre ikke af den vellykkede slags. Hvis sangen kørte på et diskotek ville man registrere den var der men ikke lytte efter, og det er ikke helt heldigt i Eurovision. Vasil synger godt, jeg synes bare ikke sangen gør noget godt ham, og det er også en af de bidrag jeg har glemt efter at have hørt det.

Simon

Jeg tror at problemet med årets bidrag fra Nord Makedonien er, at man simpelthen ikke kan huske den, nærmest ligegyldigt hvor mange gange man lytter til den. Det er absolut svært at komme tilbage efter det fantastiske resultat landet fik for første gang nogensinde sidste år, men jeg er overbevist om, at det kunne have været gjort skarpere end vi hører i år. 

Clara

Nord Makedonien har sammen med Finland, Portugal og Kroatien den tvivlsomme “rekord” hos mig, at jeg simpelthen ikke kan huske hverken omkvæd eller melodi, uanset hvor mange gange, jeg hører den.
Musikvideoen bringer flashbacks til Luca Hänni’s ‘She Got Me’ fra 2019 uden dog på nogen måde at bringe samme begejstring. Der er pluspoint for den etniske lyd, men så stopper festen desværre også her.

Mette

Altså, respekt til Nordmakedonien for IKKE at være et af de lande, der får en succes og så bare kopierer den i smadder (Host host, Cypern). Så har jeg vist sagt det pæne, der kan siges her. For selvom Proud blev vanvittigt overvurderet sidste år, så var den stadig mindst 100 klasser over dette.. Tja, hvad skal vi kalde det? Makværk? Sangen minder lidt om sådan en overspringshandling, som man udmærket godt ved, man ikke har tid til at færdiggøre, og egentlig heller ikke ved, hvorfor man går i gang med. 

Daniel

GEE-panelets reviews: Moldova (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Natalia Gordienko – Prison

Jeg er en af de få, som bare æder det her råt! Den dramatiske opbygning, den mørke atmosfære, det pulserende beat og øjeblikket, hvor Natalia synger ‘Prison’ og festfyrværkeriet bare går i gang.
Moldova var en af mine tidlige favoritter, og blev så overhalet nogle gange undervejs, men ender på en karakter klart over middel. Jeg tror bestemt, at Moldova ville have leveret et stærkt show og hentet en pæn placering hjem. Jeg er i alt fald “fængslet” 🙂

Mette

Jeg ved ikke hvad det er med årets sange, men flere af dem formår ikke at ramme mig overhovedet. Om jeg er blevet for gammel og ønsker mig tilbage til 80’erne ved jeg ikke, men Moldova gør heller ikke rigtig noget godt for mig. Den larmer lidt, den prøver at være lidt svulstig uden at være det, og alt den prøver gør den ikke særlig godt. Så nej, ikke meget glæde for mig i de tre minutter jeg lytter til den.

Simon

Jeg ved ikke om jeg er alene om at savne Moldovas 2013-bidrag “O Mie”, som var min personlige favorit det år. Uanset om det bare er mig, så synes jeg, at Moldova har haft en gigantisk rutschebanetur de sidste år, og jeg må indrømme at årets bidrag helt klart er et af de tidspunkter på turen hvor det går ned ad bakke. Nummeret er mindst 10 år for gammelt i sin Sound, melodien er ligegyldig og Natalias engelske udtale er bare ikke i skabet.

Clara

Øhm… Altså… Det er nok meget sigende, at jeg var nødt til at høre “Prison”, da jeg skulle skrive dette review. Den var røget direkte i glemmebogen. Og det er nok også meget fint, hvis den bare bliver der.

Daniel

GEE-panelets reviews: Malta (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Destiny – All My Love

Jeg hørte Destiny flere gange i den maltesiske X-Factor, som hun endte med at vinde og blive udvalgt til Eurovision. Hun synger godt, sangen er egentlig fin nok, men den bliver alligevel lidt for midtsøgende til mig. Jeg kan ikke mærke hvad sangen eller hun vil, så den lander på et midterantal på pointskalaen.

Simon

Min første tanke var, at dette var en dårligere version af årets svenske bidrag. Men efter et par gennemlytninger har jeg fået en lille svaghed for den. Når man hører historierne om, at sangen var tilbudt vidt og bredt til alle mulige lande og artister, før Malta sprang på, så bliver jeg virkelig glad for, at den endte hvor den endte, for Destinys stemme klæder sangen rigtig godt. Kunne sagtens være røget overraskende højt i årets finale.

Daniel

Jeg er vild med Destiny og har fulgt hende, siden hun vandt junior Eurovision i 2015 over Britain’s Got Talent i 2017 og til årets maltesiske X Factor, som også gav hende retten til at repræsentere Malta. Hendes store stemme, hendes personlighed, karisma og varme er med til at gøre hende et oplagt bud på en kommende Eurovision-vinder.
Derfor var jeg også ekstra spændt på at høre Maltas bidrag. ‘All My Love’ lever i mine øjne ikke op til Destiny’s kæmpe talent. Den bliver for let og har ikke rigtig dybde nok.
I en genre, der sender Malta i direkte konkurrence med Sverige, så foretrækker jeg Mamas og har aldrig helt fået ‘All My Love’ ind under huden. Jeg håber, at Malta til næste år finder den helt rigtige sang til skønne Destiny og tager landets første sejr i Rotterdam.

Mette

Maltas bidrag er helt klart et af de stærkere bidrag i årets felt. Det kommer aldrig helt op at ringe i min personlige optik, men jeg forstår at mange synes at det er et godt nummer, og man kan da heller ikke modsige, at Destiny har en super stærk vokal. Jeg er dog i tvivl om, om Malta havde kunne overskygge de andre bidrag som niveaumæssigt ligger samme sted, som i min optik er lige en smule over midten. 

Clara

GEE-panelets reviews: Litauen (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

The Roop – On Fire

Jeg er nok ikke helt med på hypen omkring Litauen i år, men uanset hvad, så må man give dem, at de for første gang har lykkedes med at skille sig ud på en positiv måde i Eurovision. Jeg tror ikke at man nogensinde tidligere har set Litauen blande sig i toppen når man så på odds, hvilket de helt sikkert ville have gjort i år. Endnu et land, der kommer til at misse deres første rigtig gode placering, på samme måde som det er tilfældet med Bulgarien (og delvist Island). 

Clara

Det er ikke fra Litauen vi forventer de mest spektakulære bidrag, de har faktisk generelt en dårlig track record i Eurovision (når de ikke lige sender Donny Montell). Men den her er helt perfekt, samme lidt ironiske stil som Island og Rusland også kører, og musikvideoen understreger det også. Hvis ikke Island skulle have vundet deres første ESC-sejr i år kunne det meget vel have været Litauens tur.

Simon

On Fire er umiddelbart min favorit af de tre spøjse og catchy favoritter. Den er mere moderne og catchy end både Island og Rusland, og samtidig med at den fuldstændig rammer spot on i tidsånden, så hænger den bare fast fra første sekund og den er leveret til perfektion. Det havde man ikke forventet fra Litauen, men i mine øjne var dette årets bedste bud på en vindersang.

Daniel

Måske årets mest catcy bidrag med et yderst effektivt synth-track, som sætter sig uhjælpeligt fast på hjernen første gang.  
Litauen har hele pakken og både forsangerens karismatiske optræden samt den bizarre, gakkede koreografi med Bilal’s “Roi”-tegn gør ‘On Fire’ til et godt bud på det, der med stor sandsynlighed ville have været en Top 3-placering til Litauen. 
Den ret simple tekst og sangens flirten med “Novelty Acts”-genren kunne måske koste point hos juryen, men jeg tror at Litauen sammen med Rusland og Island ville have udgjort seernes Top 3. 

Mette

GEE-panelets reviews: Letland (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Samanta Tīna – Still Breathing

Her kommer vi til årets værste bidrag. Jeg ved godt der er et publikum derude til kvalme-stroboskop, breakbeat og mere show end indhold, men jeg hører ikke til det publikum. Et af de bidrag der for mig ryger i samme kasse som Portugal 2019, Ungarn 2018 og Finland 2015, nemlig den kasse med bidrag jeg ikke forstår deltager i Eurovision SONG Contest og ikke i Eurovision NOISE Contest.

Simon

Åh nej. Bare.. Nej. Jeg har meget svært ved at tro, at Letland ikke havde bedre muligheder. Det her.. Nej tak, bare nej. Nej nej nej.

Daniel

Jeg ved simpelthen ikke hvor Letland vil hen med det her, men det er som om intet spiller sammen, hverken musikken, stemmen, kostumerne, rekvisitterne. Heldigt for et land som Letland, at de aldrig behøver at vide deres reelle placering med et nummer som dette. 

Clara

Når man tænker på, at dette her var Letlands “to-be” Eurovision-bidrag, så ligger der også en antagelse om, at det her var det *bedste*, Letland kunne levere. Og her hopper kæden lidt af for mig. 
“Still Breathing” er uden tvivl memorabel, men desværre ikke for noget positivt. Det bliver i mine øjne for rodet, for larmende og for gentagende. Jeg kan ikke se, hvordan hverken sangen eller showet med korsangerne, der bærer blå coronavisirer, skulle kunne appellere til hverken jury eller seere.

Mette

GEE-panelets reviews: Italien (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Diodato / Fai Rumore

Jeg er ikke en af dem, der kan holde til at se flere dages Festival di San Remo plus 6 timers finale, så jeg hørte først Fai Rumore efter den havde vundet, men jeg forelskede mig i den med det samme. Stærk italiensk powerballade med god vokal, som sammen med Schweiz havde været bedste bud på en ballade-vinder i år, og så er det italienske sprog bare smukt i denne type sang.

Simon

Fai Rumore var min tidlige favorit, og siden da er der kun 1-2 sange der har overhalet den. Jeg forstår ikke et ord italiensk, men jeg føler den 100%, fordi Diodato bare får sunget med så meget følelse og indlevelse. Italien er kendt for at sende fremragende håndværk år efter år, og det har de gjort igen. Selvom sangen ikke er lige så moderne og spændende som Soldi, så tror jeg, de kunne have blandet sig i toppen igen i år.

Daniel

Til trods for at Italien i år ikke ligger helt i toppen hos mig (som de ellers har gjort de sidste par år) kan man ikke komme udenom, at Italien har fanget lige præcis hvordan de skal skrue deres Eurovision bidrag sammen. De har de sidste ihvertfald fem år sendt det ene super stærke bidrag efter det andet, og i år er ingen undtagelse. Til trods for, at “Fai Rumore” nok ikke havde blandet sig helt på højde med en “Soldi”-placering, så er Italien nok alligevel på vej imod snart at hive konkurrencen til landet alligevel. 

Clara

Der er intet land, der som Italien sender de her perler til Eurovision. San Remo-festivalen er altid garant for høj kvalitet, for sofistikerede og intelligente men også meget italienske bidrag. I år er ingen undtagelse og ‘Fai Amore’ er både smuk og unik.
Den har ikke fanget mig helt på samme måde som f.eks. “Madness of Love”, “L’essenziale” og “Occidentali’s Karma”, men årets italienske bidrag hører alligevel til i toppen af 2020-bidragene.

Mette

GEE-panelets reviews: Israel (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs også: Præsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Eden Alene – Feker Libi

Friskt bidrag med et etnisk præg, som når vidt omkring både i sprog og udtryk i løbet af de tre minutter. Det er Shakira møder Haba Haba møder Mellemøsten, hvilket egentlig lykkes okay, men måske skulle de have valgt en stil og gennemført den. Omkvædet er dog catchy, så det vinder den på.

Simon

Eden Alene er beyond fantastisk! Hendes stemme, udstråling, rytmik og evne til at gøre ethvert materiale til sit eget er i en klasse for sig. Jeg har set en del af Eden’s optrædener i Israels “The Next Song” og har sjældent været mere begejstret for alle bidrag i en udvælgelse som ‘Feker Libi’, ‘Roots’, ‘Rakata’ og ‘Savior in The Sound’. Selvom ‘Rakata’ stadig kører på repeat i mit hoved, så var ‘Feker Libi’ nok den rigtige vindersang, som den 19-årige sangerinde med de etiopiske rødder da også tilfører massevis af energi og charme.
Men når man først har hørt “forkølet bi”, så bliver det omkvæd aldrig det samme igen!

Mette

Jeg kan egentlig virkelig godt lide de her etniske toner, jeg kan virkelig godt lide Eden Alene. Men jeg køber slet ikke Feker Libi. Jeg kan ikke engang sætte en finger på, hvor det går galt, men der er bare et eller andet, der giver mig en følelse af, at alt potentialet slet ikke bliver forløst. Det er en underlig, halvfærdig følelse. Jeg håber, Eden kommer tilbage i 2021 med en bedre sang.

Daniel

Mange er vilde med årets israelske bidrag, som i min optik bare gerne vil alt for meget, uden nogensinde at nå i mål med noget af det. Jeg forstår ikke slutningen som pludselig skifter drastisk i forhold til resten af nummerets rytmik. Når det er sagt, er omkvædet bestemt catchy, og jeg er sikker på, at hun nok skal klare sig super fint som Israels repræsentant i 2021.

Clara

Translate »