“Nina is a proof that you can do whatever you want in life, if you believe in yourself.”
Tamara Todevska
Nina Kostovska from Tetovo was born with Down Syndrome. Doctors told her parents to write her off and that she will not achieve much in life.
Today she is training teachers and professors around the country how to deal with children with disabilities. She is also a fourth-year student at the department for Macedonian language and literature at the FON University in Skopje.
About Tamara Todevska
Tamara
Todevska is one of North Macedonia’s leading and best-selling female artists.
Raised in a family of musicians, she first started performing at the young age
of 6. Tamara’s debut album Sino (Blue), with the lead single 1003, was released
in 2005 to commercial and critical success throughout the region. Her second
album Eden na Eden (One on One) cemented her position as one of the region’s
most profound artists and has produced high-charting hits such as Tesko Bez
Tebe (It’s Hard Without You), Tazna Ljubov, Srekna Pesna (Sad Love, Happy Song)
and Brod Sto Tone (Sinking Boat).
Tamara’s
first solo concert in 2015 in Skopje’s VIP Arena Boris Trajkovski is considered
a significant breakthrough for her in the country’s music scene. Tamara has won
numerous awards for her timeless hits, including Best Performing Artist and
Best Song.
About
Proud
Proud was
composed by Robert Bilbilov, Lazar Cvetkovski and Darko Dimitrov, lyrics were
written by Kosta Petrov and Sanja Popovska. The music video was directed by
Chedo Popovski.
“Proud is
a song about equality. It is about accepting yourself, loving yourself and
celebrating your true self. It is about being proud of yourself. It celebrates
womanhood and feminism but applies to immigrants, LGBT, it applies to everyone
fighting for equality. Anyone who has been put down for who they are, this is a
song for them.”
Den schweiziske singer/songwriter Luca Hänni er kendt for den tysk-talende musikscene i kraft af hans sejr i 9. sæson af Idol. Den 24-årige multi-instrumentalist spiller både guitar, piano og trommer og har også markeret sig som en dygtig danser, da han i 2017 vandt det tyske TV-show “Dance Dance Dance” på RTL.
Luca har udgivet 4 studiealbums og modtaget både platinium og guldplader, ligesom han har vundet adskillige priser
She Got Me’ er skrevet af Luca Hänni selv sammen med Laurell Barker, Frazer Mac, Jon Hällgren og Lukas Hällgren.
Det er Laurell Barker’s 3. Eurovision sang, som i år også har været med til at skrive det tyske og britiske bidrag.
GEE-panelets dom
Sonny
Halvdel af Semifinale 2 slutter med et par stærke sange. Schweiz tror jeg kommer RIGTIGT langt i finalen. Faktisk tror jeg på en top 3. Blandingen af Justin Timberlake / latino krydret med en smule tyrkisk, tænker jeg ikke er en dårlig kombi rent musisk, og heller ikke i forhold til pointgivning. Der er ikke mange sange fra Eurovision 2019 der vil blive spillet i radioen efter maj måned, men denne kunne godt være en, man gad at høre efter Grand Prixet.
Kevin
Skøn fest vi har fra start til slut! En mandlig udgave af Cyperns bidrag fra sidste år.
Silje
What, det her var uventet. Den her sang er ikke noget nær, hvad Schweiz har sendt førhen. Sjovt! Den er dog ikke lige min kop te, men skal jeg være objektiv, så tror jeg, at den vil klare sig ret godt i maj – måske fordi stilen er lidt à la “Fuego” fra sidste år (personligt synes jeg, at Schweiz i år har ladet sig inspirere liiidt for meget af “Fuego”.) Men den er helt sikkert fed at danse til – mon ikke det bliver klart i arenaen og måske hjemme i stuerne til maj?
Mette
Ligesom Grækenland ikke lyder som Grækenland, så lyder Schweiz på ingen måde som Schweiz, hvilket virkelig f*cker med min hjerne. Men når det er sagt, så går Schweiz i år benhårdt efter en topplacering. Et af årets mest smittende omkvæd, en karismatisk artist og en sang som ligger op til et stærkt visuelt og ikke mindst energisk show a la Fuego 2018. Tillykke Schweiz!
Mads
Man skulle ikke tro at årets bedste Fuego kopi kom fra Schweiz, virkelig lækkert nummer og lækker stemme..
Michael
Super moderne popnummer Schweiz stiller med i år. Jeg er ret sikker på den nok skal gøre sig godt både i konkurrencen og på alle klubber og barer, der bare, har det der ligner, et dansegulv.
Clara
Schweiz har i år ramt total plet. Nummeret er catchy, med en både charmerende og veldansende frontfigur, og jeg er slet ikke i tvivl om, at Schweiz i år kommer til at blande sig helt i toppen. Om det bliver en sejr er endnu ikke til at sige, men jeg tror absolut at vi kan regne med at skulle se Schweiz i noget der ligner en top 5 placering. Jeg havde nummeret kørende rundt i hovedet da jeg havde hørt det første gang, og det er i min optik noget af de vigtigste for en Eurovisionsang.
Simon
Halløj Schweiz, hvor kom det nu fra? Efter nogle år med bidrag i alle mulige forskellige retninger, så er man gået all in med Luca Hänni i år, som i hvert fald i den tysktalende del af Europa er kendt fra flere deltagelser i div. danse- og talentprogrammer på TV, og man har udstyret ham med en nutidig popbasker á la Cypern. Det holder 100% for mig, og jeg er sikker på at der er lavet et danseshow til liveversionen som får salen med. Et sikkert top 5-bud for mig og selvfølgelig sikkert i finalen.
Tilbage i februar stod det klart, at den danske sangerinde Pernille LeeLoo ikke kom til at repræsentere de danske farver i Tel Aviv, da Dansk Melodi Grand Prix 2019 jo som bekendt blev vundet af Leonora.
Men nu er der gode nyheder for alle LeeLoo-fans.
For en times tid siden offentliggjorde sangeren Chingiz, nemlig sit team til Tel Aviv og blandt disse er den smukke, danske sangerinde.
“Jeg skal synge kor og danse i baggrunden, men på scenen”, fortæller hun om sin rolle, når Chingiz går på scenen i semifinale 2 og synger ‘Truth’.
Sangerinden har simpelthen spredt ‘That Vibe’ mere end 4000 km væk, nærmere betegnet til Azerbaijan:
“Jeg blev kontaktet og spurgt om jeg ikke ville være med“, forklarer Pernille på spørgsmålet om, hvordan hun er kommet i kontakt med den azerbajanske delegation.
“Jeg er glad for at få lov til at være en del af det internationale Eurovision og prøve det også“, fortæller Pernille og tilføjer med et smil: “Jeg er super stolt af at være blevet inviteret med, og så er det heldigvis den sang, jeg selv bedst kan lide!”.
Pernille slutter af med tease lidt omkring showet: “De andre korsangere er helt vildt talentfulde og Azerbaijan går ikke ned på noget som helst. I kan godt glæde jer!”.
“So happy these talented and extremely professional guys joining me on the stage in Tel Aviv as backing vocalists!”
Lundvik har en baggrund i atletik og har vundet 8 guldmedaljer i Sverige som sprinter (100 meter). Ved de Olympiske lege i Rio i 2016 skrev og fremførte John den svenske, olympiske sang ‘All About the Games’. Musikalsk blev han for alvor kendt, da han var med til at skrive ‘When You Tell the World You’re Mine’ til kronprinsesse Victoria’s bryllup i 2010 og debuterede sidste år i Melodifestivalen, hvor han blev nr. 3 med ‘My Turn’.
Med sig på scenen i år havde John sit eget gospel-kor bestående af Paris Renita, Loulou Lamotte, Ashley Haynes og Dinah Yonas Manna.
‘Too Late For Love’ har John Lundvik selv skrevet sammen med Anderz Wrethov og Andreas ”Stone” Johansson.
I Tel Aviv kommer Lundvik til at konkurrere mod “sig selv”. Han har nemlig også været med til at skrive årets britiske bidrag ‘Bigger Than Us’, som synges af Michael Rice.
GEE-panelets dom
Mette
John Lundvik kan både connecte med tv-seerne og, som bevist i Melodifestivalen, appellere til juryen. Han forstår at synge med varme, med karisma og kommunikere sin glæde ved musikken helt ned på sidste række. Showet i Melodifestivalen var simpelt og vendte fokus mod John og sangen – uden at falde i samme fælde som nogle af de senere års svenske vindere. Vi har – på trods af høj kvalitet – været vidne til *meget* perfekte grænsende til upersonlige og lidt stive optrædener de senere år.
Jeg er dog ikke blæst helt bagover af sangen, som i mine øjne ikke er så stærk som John. ‘Too Late for Love’ minder mig om sidste års østrigske bidrag, som da også tog sejren hos juryen, uden dog helt at komme op på samme niveau. Jeg tror dog, Sverige igen vil komme op omkring Top 5.
Mine egne favoritter i den svenske finale var Liamoo & Hanna Ferm og Mohombi.
Mads
John synger jo fantastisk, synes bare nummeret er lidt
kedeligt i længden.
Silje
Sveriges
sang i år er SÅ “Sverige” – I ved, hvad jeg mener. Er slet ikke overrasket,
haha. Men altså, mange kan lide det, og de ER da også gode til grand prix
derovre i nabolandet mod øst, med deres 6 Eurovision-trofæer samt mange andre
høje placeringer. John Lundviks “Too Late For Love” er meget “sikker” i stilen;
en meget catchy popsang, som Sverige jo ofte sender, og derfor tror jeg, de er
sikret en høj placering i år, og jeg kan slet ikke forestille mig den ikke gå
videre til finalen.
Clara
Årets svenske nummer er for mig uden sammenligning det
bedste nummer i årets felt. John Lundvik er både charmerende og hamrende
musikalsk i sin fremtoning, og med de fire fænomenale korsangere han har
allieret sig med, tør jeg godt sige, at Sverige endnu en gang kommer til at
ligge fuldstændig i top! Hvis alt går som jeg tror og håber, så ser vi frem til
endnu en ESC finale i Stockholm næste år.
Michael
Det var aldrig en hemmelighed at jeg var på team-Mohombi. Jeg synes ikke John var i nærheden af at være den bedste i Mello i år, og jeg synes stadig ikke sangen er noget særligt. Den er meget svensk i produktion og lyd, men formår stadig ikke rigtigt at blive til mere en baggrundsmusik.
Simon
Ja tak, Sverige! For første gang i løbet af de to semfinaler
er jeg helt oppe at ringe over et bidrag, både fordi det er et afsindigt godt
popnummer, fordi John Lundvik kan synge røven ud af bukserne, og ikke mindst
fordi hans fire backing ”mammas” bare er helt vildt svedige live. Det er Cesar
Sampson fra Østrig sidste år, tilsat mere charme og nærvær – plus en
modulation! Der er en grund til at alle internationale juryer i
Melodifestivalen gav ham rene 12-taller, og jeg tror også han vinder
juryafstemningen i ESC. Hvis han også får publikums stemmer med sig, så skal vi
nok en tur til Stockholm i 2020.
Sonny
Mine damer og herrer… Her er årets vindersang. Den skiller sig ud (på den gode måde) på flere måder. Dels pga. en mørk sanger, et super kor, plus rent melodisk er det ren fløde (ihvertfald for mine øregange). Jeg vil vædde en flaske tarvelig hvidvin på, at vi skal pakke kufferterne og drage mod Sverige i 2020. Et stort 12 tal herfra!
Kevin
Finale plads! Rigtig god stemme og en melodi man synes man har hørt før fra USA. Det skyldes måske Gospelstemmerne i koret.
Rumænien repræsenteres i år af den 25-årige Ester Alexandra Creţu, bedre kendt som Ester Peony. Ester er en rumænsk singer-songwriter der opdagede sin kærlighed til musik allerede som barn i Montréal, Canada, hvor hun boede med sin familie.
Esters sejr i Selecţia Naţională blev til lidt af en internetskandale, da to af vores gode kolleger fra Wiwibloggs havde den formastelighed ikke at stemme på favoritten. Værre blev det, da det kunne afsløres via offentligt tilgængeligt materiale, at de to havde skiftet mening, fra de første gang lyttede til sangen! Ellers ikke noget Eurovision fans gør i 😉
Denne historiske begivenhed affødte selvfølgelig et vildt dramatisk og voldsomt hadefuldt kommentarspor, fyldt med alt det bedste fra den intellektuelle elite, som kun findes på internettet. (Ironi kan forekomme).
Panelet lader sig dog ikke påvirke af den slags, så vi har selvfølgelig taget vores fineste neutrale briller på til bedømmelsen af Esters bidrag.
GEE-panelets dom
Sonny
Synes det er et overraskende fedt nummer Rumænien har valgt at sende afsted. Måske ikke helt typisk grand prix genre, men den rammer plet her. Super performance af nummeret, og go´energi. Jeg tror og håber den ryger til finalen og et godt stykke op mod toppen. Den får et 7 tal herfra PLUS et enkelt point mere for at have produceret den smukkeste af alle præsentations videoerne til nummeret så 8 herfra.
Simon
Der er flere af årets bidrag der har vundet nationale finaler, selv om juryens og publikums meninger har været meget forskellige. Således også i Rumænien, hvor Ester Peony scorede lave points hos publikum, men vandt Selectia National på at få høje jurypoints (bl.a. fra vores egen Emmelie de Forest). Også et af de bidrag der handler om den svære kærlighed, uden at det dog fanger mig voldsomt. Kommer til at kæmpe med vores Leonora om den sidste finaleplads.
Clara
Jeg må sige, at Rumæniens nummer i år faktisk vokser på mig. Ved første gennemlytning var jeg ikke voldsomt imponeret, men der sker noget når man har hørt det et par gange. Det eneste problem er, at det almindelige publikum ikke vil have den tid til at kunne lide nummeret. Selvom jeg faktisk synes at der er mange velfungerende ting i nummeret, er jeg i tvivl om, om den kan nå at gøre sig nok set i løbet af den korte tid i semifinalen.
Mette
På trods af al den drama, som valget af Ester medførte, så mener jeg faktisk Rumænien, mht. sangens potentiale, kan være taknemmelig for juryens valg, selvom tv-seernes indflydelse var så beskeden at man ligeså godt kunne have ladet det være en juryafgørelse alene.
Et specielt og iørefaldende bidrag samt en stærk vokal. Rumænien har en god chance for at vende tilbage til finalen i år.
Silje
Hvem husker
Rumæniens nationale finale i år, hvor det på ingen måde var ventet, at Ester
Peony skulle tage sejren over storfavoritterne
Laura Bretan og Bella Santiago? Jeg har aldrig set så uventet et resultat til
en finale! Det var godt nok også et drama af en finale, hvor den rumænske
befolkning havde valgt Laura Bretan, mens juryerne, som havde betydeligt mere
magt end seerne, valgte Ester Peony.
Min personlige
vinder var Ester, så altså, ser man bort fra, at jeg synes at stemmefordelingen
var rigtig unfair, så er jeg er glad.
Med Ester Peony og “On A Sunday” for Rumænien, har landet nemlig sneget sig direkte op på min personlige 1. plads i årets esc – jeg elsker den!! Og jeg elsker hvor meget, Ester føler sin sang – i interviews har hun også sagt, at hun går all in på alt, og at hun går efter at give Rumænien en Eurovisionsejr. Om det kan ske, vil mange nok tvivle på, men ikke desto mindre, så ved man, at Ester derfor giver alt, hvad hun overhovedet har, og det synes jeg, at man kan mærke i alle hendes performances. For ikke at tale om hendes stemme, så smuk! Jeg er kæmpe fan!
Kevin
Hun har en rigtig god og klar stemme. Stemningsfuld musik.
Michael
Et moderne take på balladen. Jeg synes Rumænien kommer godt
fra det forsøg og jeg forstår ikke rigtigt alt det drama der var omkring den
som vinder.
Det blev ikke til sejr i Stockholm, hvor Sergey sluttede på en 3. plads efter Jamala og Dami Im, på trods af en sejr i teleafstemningen.
Før Eurovision-eventyret blev til virkelighed i 2016, prøvede Sergey allerede i 2008 at komme til at repræsentere sit land. Han deltog i den russiske finale med ‘Flyer’, men måtte se sig slået af Dima Bilan, som senere gav landet sit første Eurovision-trofæ i konkurrencen i Belgrade.
GEE-panelets dom
Michael
Det her kunne godt gå hen og blive Ruslands bedste bud på en vinder i mange år. Sergey fangede mig ikke rigtigt sidst han deltog, med et noget rodet og mærkeligt sceneshow. Den her sang lægger op til orkester og LED-skærm. Om han i andet forsøg kan bringe pokalen hjem til Rusland igen er et spændende spørgsmål. Bookmakerne siger “næsten”, jeg er ikke helt så sikker.
Simon
Sergey blev offentliggjort som solist længe inden hans bidrag blev kendt, og det alene sendte Rusland op i top 2 hos bookmakerne. Det siger også lidt om forventningerne til ham, specielt efter at han i 2016 vandt publikumsafstemningen, og jeg var da også meget spændt på hvad han kunne komme med. Jeg må indrømme at jeg nok havde forventet mere end hvad Scream byder på, for det er da en flot og storladen sang, men jeg er enig med dem der har kaldt den lidt Disney-agtig, og det er ikke nødvendigvis en fordel i den her sammenhæng. Det er dog bedste østeuropæiske bud på en vinder i år, og han har både stemme og udseende med sig, så den kommer da helt sikkert højt op, bare ikke på min egen rangliste.
Clara
Rusland er endnu et af de lande, som (igen) i år er tippet til at kunne vinde det hele. Sergey Lazarev som også var Ruslands repræsentant i 16 gjorde det også klart, at han er en super stærk popsanger og entertainer, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi skal glæde os enormt meget til at se hvilket show russerne har stablet på benene for at gå hele vejen i år. En top 5 placering tror jeg dog absolut at vi kan regne med fra det russiske hold i år.
Mads
Sergey er tilbage og det er han med et brag.. wow wow wow.
Mette
Der var kæmpe forventninger til Sergey’s comeback i Eurovision, og efter min mening blev de mere end indfriet.
Personligt havde jeg frygtet en let og ukompliceret popsang a la ‘You are the only one’ med endnu et dyrt og kompliceret show, som tog fokus fra sangen
I stedet fik vi en dyb, personlig og utrolig smuk sang med elementer af pop, rock og ballade, som ligeså godt kunne blive fremført på de skrå brædder i en følelsesladet musical.
Der er ingen som Sergey, og med hans karisma og store stemme løftes sangen til nye højder.
Kan Rusland holde sig til et simpelt sceneshow og lade Sergey formidle det stærke budskab all by himself, så er der stor chance for at Cirkus Eurovision næste år flytter til Rusland.
Riikka
I had very high expectations for Sergey entering ESC again, and I expected to hear another “You are the only one”. Instead, this entry sounds like it’s a tune from a dramatic tv series or a Bond theme. Russia will do well, but I don’t think this is the winning entry.
Sonny
Uha den blir “farlig” Kan ikke finde ud af om jeg kan lide den eller ej. Sergey er en lækker fyr, og uanset om man vil det eller ej, HAR det noget at sige i netop Grand Prix.. Der KAN være billige point at hente, og vil sikkert også være gældende her ?? Synes nummeret er lidt overproduceret, men stærk vokal og han skal nok sælge varen til finalen.
Silje
Sergey is back! Jeg var personligt fan af hans sang i 2016, og synes, at 2019-comebacket er rigtig stærkt. Jeg tror på, at Rusland nok skal få den finaleplads i år, de gik glip af for første gang sidste år. Det skal nok blive godt!
Kevin
Flyveren letter aldrig rigtig, men det ville være et flot soundtrack til en film og han synger godt.
Det bliver Tamara Todevska, søster til Tijana, som skal repræsenterede Nordmakedonien ved Eurovision Song Contest 2019.
Tamara har også selv stået på en Eurovision-scene tidligere: som korsanger for Tose Proeski i 2004, som en del af trioen Tamara, Vrčak & Adrijan i 2008 og som korsanger for Tijana i 2014. Det bliver dog første gang Tamara deltager i Eurovision som solist.
Tamara har stået på en scene, siden hun var 6 år gammel og kommer fra en familie af musikere. Hun har udgivet 2 albums og adskillige hitsingler i hjemlandet.
GEE-panelets dom
Kevin
Rigtig god stemme! Klart budskab og stemningsfuldt musik.
Sonny
Spændende sang. Smuk melodi og powerfuld vokal. Super budskab, men er bange for at den måske vil drukne lidt. Tænker den er finaleklar og KAN være en joker (pga. budskabet i sangen)
Simon
De feministiske budskaber er i højsædet i de her år, måske pga. Nettas sejr sidste år, og det får vi også fra Former Yugoslav Republ… nårh nej, Nord-Makedonien. Den lyder lidt som et mellemnummer fra en musical og mangler lidt power for at blive rigtig interessant. Kommer til at kæmpe om de samme stemmer som Albaniens sang, og der tror jeg den kommer til kort.
Silje
Kedelig, men god. Smuk, men kedelig. Giver det mening?
Michael
En ballade med et feministisk udtryk. Når det nu skal være en ballade så er det i det mindste rart at det skinner lidt igennem at sangeren tror på budskabet. Den formår dog stadig ikke at svinge sig op til noget der virker interessant på mig.
Clara
Makedonien har også en blandet historik med den musik de sender til ESC. Jeg må dog indrømme, at jeg på en eller anden måde er blevet lidt fanget af årets bidrag fra Makedonien, for jeg synes at solisten er super stærk og jeg kan virkelig mærke at den historie hun fortæller, er en der rammer hende, og derfor har jeg lyst til at høre hende synge til mig. Der er noget power i nummeret som jeg håber kommer til at fungere live også, for så tror jeg godt der kunne være en finaleplads i syne, selv fra denne svære semifinale.
Mette
Stærkt budskab og flot levering. Man tror virkelig på Tamara, når hun synger og så fik surprise-videoen til den handicappede pige mig til at græde tårer i stride strømme. Semi finale 2 er langt den stærkeste og Nordmakedonien ligger i mine øjne og kæmper med om en af de sidste pladser.
I januar vandt den kun 17-årige Michela Pace maltesisk X Factor og dermed retten til at repræsentere Malta i Tel Aviv. Senere blev det offentliggjort at Michela skal optræde i Tel Aviv med ‘Chameleon’.
Sangen er skrevet af Joacim Perrson, Paula Winger, Borislav Milano og Johan Alkanas.
GEE-panelets dom
Clara
Jeg kan faktisk bedre og bedre lide årets nummer fra Malta jo flere gange jeg hører det. Og hvis man skal tro på bookmakere, Youtube-forudsigelser osv., så kommer Malta til at blande sig helt i toppen i årets felt. Jeg synes at nummeret er super genkendeligt, og det skulle ikke undre mig om Malta er med i opløbet om som minimum en top ti placering.
Sonny
Groovy nummer og catchy omkvæd. Lidt skæv og anderledes sang i grand prix sammenhæng. Jeg synes det fungerer, men ved ikke om hun kan performe nummeret. Stemmen har hun, men er ikke just et fyrværkeri på scenen ??
Silje
Popsangene i år, altså – omg! Malta, Cypern, Azerbaijan, og så videre og så videre og så videre, gør det bare så godt. Michela’s “Chameleon” kunne snildt være et verdenshit, hvis den var sunget af Dua Lipa eller Ariana Grande. Den fortjener ligeså stor opmærksomhed! I kender Salvador’s “fast food music”-udtryk, og hvis “Chameleon” er fast food music, så er det godt nok af allerhøjeste kvalitet muligt. Den er så velproduceret, og den 18-årige maltesiske X Factor-vinder gør det så godt. Go Malta! Den her tror jeg Europa bliver vilde med.
Michael
Et godt nummer der virker for mig, hun har en rigtigt god vokal der er nem at genkende. Alt i alt et godt popnummer.
Kevin
Finaleplads! God stemme og vi har en fest med en meget radiovenlige musik. Sangen kommer op at flyve.
Simon
Den lille middelhavsø vil ikke stå tilbage for Cypern og Schweiz, så de kommer sørme også med en moderne popsang i dancehall-beat. Fin opbygning til noget stort i verset, omkvædet er bare lidt mærkeligt og kommer ikke op i højderne som de andre tilsvarende bidrag. Og teksten ”Karma Chameleon”…. har vi ikke hørt det et sted før? Jeg tror dog på den i finalen, med mindre Schweiz stjæler alle dens stemmer.
Mette
Stor og moden stemme fra den kun 17-årige sangerinde. Efter at have hørt hende’ synge ‘Shallow’ i X Factor havde jeg måske håbet på, at man havde givet hende en sang, som på samme måde viste hendes vokale evner.
‘Karma Charmeleon’ er en fin sang, dog har jeg lidt svært ved at forlige mig med omkvædet. Versene bygger så fint op til noget, som aldrig rigtig bliver forløst.
Hun vil dog uden tvivl appellere til den yngre del af seerne og repræsenterer en genre, der ikke er så mange bud på i denne semifinale.
With the 64th Eurovision Song Contest just around the corner, fans, members of the press and delegations from all over the world will soon arrive in the host city of Tel Aviv.
We had a talk with Ms. Nira Fisher, Director of Israel Government Tourist Office for the Nordic countries in Stockholm. As an Israeli herself and with many years of experience from the tourism Business in Israel, she gives us all the good advise, the recommendations, the secrets and the dos and don’ts.
Have you visited Tel Aviv before? What is your best advise? Tell us in the comments on Facebook or send us a pm.
Q & A with Nira Fisher
How would you describe the city of Tel Aviv?
“Sunny weather, vivid beaches, great food, liberal and trendy. Just like Los Angeles gathers cultural influences from all over the world, Tel Aviv does the same, making it a some what unique spot in the Middle East” – Nira Fisher, I.G.T.O
This multi-cultural touch to Tel Aviv can be found in the food, cultural spots and architecture. To compare it to another American reference, Tel Aviv, much like other Californian cities, houses plenty of tech start-ups with a defined environmentally-friendly approach, always on with the latest trends. As a tourist you will find Tel Aviv to be a vibrant city 24/7. Offering sunny beaches, cultural experiences and great coffee spots during the day. While at evenings the club scene takes over with all night partying until break of dawn. One the other hand Tel Aviv is a small city where you can walk or bike anywhere.
How would you describe the Israeli culture?
As a melting pot of cultures from all over the world, the Tel Aviv culture is unique not only to Israel, but to the whole of Middle East. It’s known as a very liberal city, LGBT-friendly and also known as the ”hipster capital of Israel”.
The attitude in the city is laid back when it comes to meeting new people and it’s easy to find yourself in a conversation with complete strangers. Gathering people from all over the world it’s easy to make your way around the city with English being one of the main languages. To this, Russian and French is also widely spoken.
Do I need a Visa for Israel?
As a European citizen you don’t need a Visa. Your
passport needs to be valid for at least 6 months on from after you departure
from Israel.
The best way to get through security at the airport?
Security is most noticeably when departing back home and not upon arrival. Be on time at least 2,5 hours before departure and, have your passport and flight details ready. Before the check-in line you have the security line with questions regarding your stay and luggage. Afterwards same lines as others outside EU-airports.
Transportation: Getting from the airport to the city of Tel Aviv?
Is there an official Taxi stand at the airport? Yes, go the Taxi line, follow the signs or download the Gett App.
Can you get a fixed price? Yes.
What to avoid? Don’t go with random taxi drivers who approach you.
Other transportation options?
There is a train going to Tel Aviv
There is a bus line that goes to the hotel area in Tel Aviv
Your best advice on how to get around in Tel Aviv?
Sherut (joint yellow minivan), walking or by bike. Sheruts will stop anywhere along their route, just flag it down with your hand. The driver will stop if he has space, and if not, will normally indicate this by waving his hand.
If choosing to travel by taxi, download Gett App to make your reservations easy.
Bus tickets can be bought from ticket offices. For train tickets you can use ticket machines and ticket offices. This can be found easily at the airport.
Train Information Services: www.rail.co.il / Busses Information Services: www.bus.co.il
Smart ride card – Rav Kav
Tourists can purchase an Anonymous Rav Kav Card. It can be purchased on board for a small fee, and then can be reloaded with a regular Multi-Ride or Single ticket, usually within the region offering a 20% discount.
Tourists cannot use a Personal Rav Kav Card which has all the passenger’s personal details and is for citizens.
Please note:
– The Rav Kav can be used to pay for the transportation of several passengers.
– The fee of a child is like an adult.
– The Rav Kav can be used in a region and not between regions unless specifically reloaded for the desired routes.
– In some areas, it is possible to get daily unlimited rides within that region only.
All Roads lead to…EXPO TEL AVIV
During the Eurovision weekend, the Tel Aviv-Yafo Mnicipality will offer free shuttles to Expo Tel Aviv. Two shuttles will pick up ticket holders at the Carmelit Terminal and take them to the Expo along two main routes. At the end of the show, buses will be waiting for ticket holders and will bring them back to their hotels. The information regarding the shuttles will be available in English at all stations and on board all buses.
The railway system will be reinforced, and will let visitors
get off at the Tel Aviv University station near the Expo. In addition, tourist
information centers will be placed 24/7 at Ben Gurion International Airport and
at Savidor Central Train Station. “Share-Route” taxis (lines 4 and 5)
will allow fast and cheap rides and information regarding regular taxis will be
more accessible for international tourists.
The Shabbat – what you need to know?
Supermarkets, Boutiques and larger shops are closed from Friday afternoon till Sunday.
Busses and trains do not operate from Friday afternoon till Sunday.
Car rental, except Ben Gurion, is closed Friday after lunch to Sunday morning.
On the other hand most restaurants, convenience stores, museums, taxis – all are working as regular.
During Eurovision however, The Municipality has
decided to implement a number of temporary policies for business owners and
visitors, so that they can extend their hours of work and continue to entertain
guests even during the late hours of the night.
What Plug/power Adapter Do You Need for Israel?
In Israel the power plugs and sockets are of type H. Meaning regular C-plugs (Mobile chargers) will fit. F-plugs however, won’t fit.
What currency to use in Tel Aviv?
Shekel and debit or credit card.
Most shops, cafés and restaurants take credit card. Some taxis and smaller kiosks only take cash.
Currency Converter:
1 NIS =
CURRENCY
0.25
EUR
1.85
DKK
2.62
SEK
2.4
NOK
33.73
ISK
0.21
GPB
What languages can you use in Tel Aviv?
Hebrew, English, Arabic are the main languages.
Russian and French is widely spoken.
Useful phrases for your stay in Tel Aviv?
See our article: Shalom Israel: Your Basic Hebrew Phrases
However, making your way around the city only using English is usually done with ease.
Can you Drink the Tap Water in Tel Aviv?
Yes, from taps that are regularly used
What to know about the security? Your best safety tips?
Tel Aviv is concidered a safe place and people feel very safe going out in the streats and markets even in the late night.
You can always remember that all Israelis served in the army and know what to do in case of emergency.
The security at shopping malls, hotels, cinemas etc.? At the entrance to each hotel, shopping mall or cinema there is a security gaurd.
Places to avoid? None
Traveling alone? No problem at all. Done by many.
Is Tel Aviv a LGBT+-friendly city?
Yes. Hilton Beach was recently crowned the best Gay-beach in the world. There is no specific LGBTQ-area in Tel Aviv, everywhere is a friendly place to the gay community. There are specific clubs or bars that offer more to the LGBTQ community.
What kind of clothes should you pack?
Arriving to Tel Aviv in May means arriving to warm weather, so bring light clothes – both short and long. Bring your bathing suit with you so you are able to enjoy the beautiful beaches. No need to any formal clothes. Everyone is walking with their flipflops even to the museum or for dinner.
Tel Aviv is known as an expensive city. Do you have any tips on saving money?
Tel Aviv is not more expensive than Copenhagen. But as in any place you travel you can eat street food, fill your water bottle with tap water, and walk or bike for transportation.
– All About The Food in Tel Aviv –
What kind of food can you order in Tel Aviv restaurants?
Everything, mostly Mediterranean
and Middle Eastern with Asian and European fusions.
The best cafés in Tel Aviv?
Café Puaa located in the middle of Jaffa Flea Market offers both Israeli as well as turkish dishes or and iraqi breakfast.Elhanan Bread Culture is widely known throughout Tel Aviv for it’s great bread. Café Xoho – very popular for it’s atmoshpere and great bagels and cookies.
Food in Tel Aviv on a budget?
Streetfood, falafel, humus. Falafel stands can be found pretty much everywhere. Hakosem and Miznon are two well known places.
Hakosem – known as the best falafel spot in the city.
Miznon – Focuses on serving streetfood with a touch of something extra. Perhaps not the cheapest of places, but well worth a visit to get a special taste of the Israeli streetfood.
Tel Aviv for 10 Shekels
During Eurovision, the city together with business owners, are promoting the “Tel Aviv for 10 Shekels” campaign – during which visitors will be able to purchase drinks and food for only ten shekels around the city.
Tel Aviv Eat Festival
The annual Tel Aviv Eat Festival will also be happening alongside the Eurovision Village (12-18 May) in a separate and adjacent compound. Visitors will be able to taste some of the most delicious dishes by Tel Aviv’s celebrated chefs. Participating restaurants include Manta Ray, Onza, Messa, The Blue Rooster and many others.
Tel Aviv restaurant tips?
Night Kitchen – A great spot to experience a fine dining tasting menu to an affordable price.
Mezcal – Tel Aviv has plenty of international influences. This is the best mexican restaurant in the city.
Raisa – Restaurant of chef Uri Levy who has worked in top restaurants of Tel Aviv and at two Michelin -starred restaurant L’atelier in Paris. Makes fine dining that is simple and affordable.
Port Sa’id – A hip spot serving middle-eastern food.
Tel Aviv restaurant tips – Vegan Food
Bana – Serves a menu composed of fruits and greens right for the season.
Opa TLV – Ran by Shirel Bergers Opa, the restaurant offers a creative take on vegan dining.
Tel Aviv restaurant tips – Local Food
Ha’Achim – Great spot to get a taste for what the Israeli kitchen has to offer.
Shaffa Bar – A hip spot serving local food in a creative way. During the night the experience is completed with cocktails and occasional music shows.
How to tip in Israel?
10-15% in cafes, bars and restaurants. Sometimes the tip is already included in the bill. No need to tip taxi and other service professionals.
– See and Do –
Tel Aviv Experiences to Try
Carmel Market – The biggest of Tel Aviv’s two famous markets. Located in the middle of the city you can find a wide variety of stands offering clothes, fruits and spices. In the nearby area there are plenty of bars and restaurants to choose from.
Levinsky Market – Smaller than Carmel Market but with fewer tourists this is where the Israelis themselves go to do their market shopping. This market is located in Florentin, Tel Aviv, which is a very hip place in Tel Aviv, perhaps comparable to SoHo.
Neve Tzedek, The White Town – Holds the world’s biggest collection of houses built in the modernistic Bauhaus-style. The city is UNESCO-listed and is a beautiful collection of architechture.
Jaffa Old Town and Flea Market – Has a lot of beautiful alleys and streets to wander through. Not only are the streets beautiful, it also houses plenty of artists and creators. While there, make your way up to HaPisga Garden for a spectacular view of Tel Aviv coastline. The Flea Market is vivid of salesmen and stands selling plenty of souvenirs. Don’t miss out on Jaffa Port which once was the key port for trade in Israel.
Kuchinate Studio-African refugee women’s collective –A collective of African asylum seeking women living in Tel Aviv, Israel. The The women design and create crochet products for the home, such as baskets, poufs, and rugs. They also host crochet lessons, meals, and traditional Ethiopian and Eritrean coffee ceremonies.
Rubin Museum – Reuven Rubin (1893-1974) is one of Israel’s most important artists and has painted several iconic works. The museum is located in the house where the artist lived in.
Tel Aviv Museum of Art – Israel’s biggest museum of arts exhibiting both international artists as well as Israeli artists. Amongst others, work by Salvador Dali and Claude Monet can be found.
The Jerusalem / Bethlehem experience (we can answer only for Jerusalem since Bethlehem is is the Palestinian authority)
Security? No problem in all areas of West Jerusalem and the old city.
What to be aware of? If there is a place that you should avoid you will see policemen or soldiers that will advice you before.
How to go? Traveling to Jerusalem takes about an hour by car, bus or train.
What to buy in Tel Aviv? Souvenirs?
Handmade arts and crafts on Nachalat Binyamin padestrian streets – open on Tuesdays and Fridays. There are also many small boutiques to visit in Neve Tzedek and Jaffa.
Eurovision-related events and venues
The Orange Carpet / Habima Square – A popular meeting spot in Tel Aviv and home to plenty of cultural buildings and sights, making it a natural spot for the Red Carpet-event.
EuroClub / Hangar 11 – Previously a storage room for ceramics it was renovated to become a unique venue holding incredible video projection systems, sound and lighting. Founded by Zeev Isac in the 1990’s, it’s hosted hundreds of artists and performers and has become a central place for different sort of venues and events.
EuroCafe / HaOman 17 – One of Tel Aviv’s most prominent night clubs founded as early as 1995 in Jerusalem originally.
The Largest Eurovision Village ever – The highlight of the Eurovision events in Tel Aviv will be the largest Eurovision Village in the world, overlooking the Mediterranean coastline at Charles Clore Park. The Eurovision Village will be open to the public from May 12-18 from the afternoon until the evening and will showcase performances by Israeli artists such as Static and Ben El, Stephane Legar, and former Eurovision superstars such as Dana International and Izhar Cohen. In addition, the Semi-finals and the Final will be projected on giant screens and visitors will be able to enjoy the sea breeze while sitting at a giant bar overlooking the sea, surrounded by remarkable light compositions, created by the official lighting partner OSRAM.
Tel Aviv White Night – Takes place on May 16, on the night of the 2nd Semi Final. During the White Night, as the sun goes down, Telavivians and tourists are invited to wander through the many events and exhibitions taking place around the city all night long.
A Sea of Possibilities
Throughout the Eurovision week, the beaches will be animated with music events, sporting activities and live screenings of the Eurovision shows. Old Jaffa will host an interactive orchestra installation and in Jaffa Port, a huge radio will play Eurovision classics from previous years. Tel Aviv Port will host a huge Shabbat service, a Dana International exhibition, a vinyl record library and a closing musical show with Anne-Marie David, Loreen and Carola – three Eurovision legends. Amiad Center at Jaffa Flea Market will open DiverCity – an exhibition inspired by Eurovision songs.
It’s all about the Connections
The Municipality will host the “Kehilavision” (“Eurovision in the Community”): The city’s community centers will each represent a different participating country and will organize a variety of events that will present the country and its culture.
LET US SHOW YOU TEL AVIV
The Tel Aviv-Yafo Municipality has recruited hundreds of volunteers who will be placed all over the city. The team of volunteers will provide guidance, information and a friendly welcome to tourists and will represent the best that Tel Aviv has to offer.
Årets “andet danske” bidrag bliver sunget af Anna Odobescu, som også prøvede lykken i sidste års moldaviske udvælgelse. I år gik hun hele vejen med en sang, der er skrevet af de 2 danske brødre Thomas og Jeppe Reil, som bl.a. står bag “Jeg har hele tiden vist det” fra Dansk Melodi Grand Prix i 2013.
Anna har sunget siden barnsben og bl.a. brugt musikken til at bearbejde tabet af sin far i en ung alder. Hun er uddannet på musikskole (pop jazz vocal) og er sidenhen også blevet vocal coach, ligesom hun har deltaget i – og vundet – flere nationale og internationale musikkonkurrencer.
GEE-panelets dom
Clara
Moldovas nummer i år er skrevet af danske sangskrivere,
hvilket desværre ikke giver nummeret nogen specielt moderne sound. Nummeret er
både i teksten og i den musikalske ombygning en lang kæde af klichéer (dog ikke
samme hyggelige slags som dem vi hørte hos Basim i ´14), hvilket gør at
nummeret er hurtigt hørt og hurtigt glemt.
Silje
Hvis der er noget, Moldova er gode til, så er det at være Moldova. Jeg knuselsker, når de sender noget med etnisk præg på den ene eller anden måde, som i 2009, 2017, 2018 for eksempel, for de kan bare finde ud af det, det virker for dem. Moldova har altid været et af de lande, der aldrig skuffer mig i esc, men i år har de altså skuffet mig lidt – gi’ mig Moldova tilbage! De skal udnytte, at de er så gode til at sende noget meget moldavisk, for det har altså bragt dem i top 10 (og 3!) før. Men okay, selvfølgelig fair, hvis de også vil prøve noget andet. Jeg tror bare, at havde de valgt Formația Lume med “Ca Adriano Celenano”, så kunne de gøre kunsten efter fra deres succes til Eurovision sidste år, hvor de kom i top 10 med “My Lucky Day”, som er lidt samme type sang. Øv, hvor ville jeg hellere have set Lume’s sang til ESC end Anna Odobescu’s “Stay”. MEN, og et kæmpe men – jeg kan rigtig godt lide “Stay”. Den har lidt Azerbaijan 2011 over sig, og det er jo bestemt ikke dårligt!!
Kevin
Hun har en meget stærk stemme, der minder om Celine Dion.
Simon
Ligesom jeg mener at Grækenland altid skal sende noget der
lyder græsk, så forventer jeg også altid at Moldova sender noget festligt og
poppet og gerne med Epic Sax Guy fra Sunstroke Project i 2010 og 2017. Årets
bidrag er en slags powerballade, men bare uden at være rigtig powerfuld eller
balladeagtig. Anna får dog et ekstra points for modulationen.
Sonny
Stærk vokal, og endnu bedre live end
studieversion af Moldovas vindersang. Den lyder som noget man har hørt før,
meget banal tekst hvor samtlige klicheer indfinder sig, MEN synes alligevel den
har noget drama og power i sig.. Hvis koret ellers kan holde sig vågen til finalen
(for jeg tror den kommer i finalen) OG at Moldovas samler penge sammen og får
syet Annas kjole/outfit/kostume færdigt eller hun får noget andet på end det
fastelavnskostume hun havde på i deres grand prix, tænker jeg kun det kan øge
Moldovas chancer for en bedre placering.
Mette
En fin, omend lidt gammeldags Eurovision-ballade, som skiller sig ud på en stærk vokal og en overbevisende levering – selvom den mandlige korsanger dog ser ud til at kede sig undervejs og derfor smalltalker lidt med sine kvindelige kollegaer, se omkring 1 minut henne i videoen. Startposition nr. 3 ikke nogen hjælp og heller ikke det faktum, at Anna bliver efterfulgt at én af bookmakernes favoritter, Luca Hänni fra Schweiz
Mads
En lækker popsang. Ikke så dårlig, som mange gør den til. Den er måske bare lidt gammeldags.
Michael
En lidt småkedelig ballade, Moldova stiller med i år. Forudsigeligt genbrug, der ikke rigtigt formår at interessere mig.
Last week we looked at how the starting position of an entry can affect it’s final ranking in a semi final. We found that there is a surprising difference between starting positions in semi final 1 and semi final 2.
As we noted in the previous two articles, there is some truth to the feeling among fans that the second half is the better draw for an entry. Not quite as profound as some would have you believe, but the difference is there.
Voting Histories
Another point that comes up often is the notion that some countries tend to award their points to their friends. Or rather we tend to vote for entries that sound like the music we’re used to hearing. This fact comes as a surprise to no one, least of all the EBU. From the allocation draw article on eurovision.tv:
The 36 Semi-Finalists have been allocated into six pots, based on historical voting patterns as calculated by the contest’s official televoting partner Digame. Drawing from different pots helps to reduce the chance of so-called neighbourly voting and increases suspense in the Semi-Finals.
The EBU is basically seeding the semi final draws to try and combat the trend of friends voting for friends. But that won’t keep us from analyzing the voting histories of the voters in semi final 1!
We use windows of 5 and 10 years to produce a sum of averages for each eligible voter in semi final 1, for each participant. We do that by taking the average of each year for each voter, then averaging those averages to produce an average of averages for each voter to each participant. Lastly we produce a sum of averages to get a final point score we can rank each entry by. Dizzy yet? I certainly was.
Numbers, averages and sums
As an example, below is the vote history table for Cyprus with all the eligible voters in this year’s semi final 1. For the last 10 years we can produce an average point award for each voter. This allows us to calculate an average point award over a “window” of time, such as 5 years and 10 years. With these averages we can produce a “sum of averages” that can tell us the amount of points an entry can expect to receive.
With a whole bunch of tables just like the one for Cyprus, we can create a chart of expected point sums for semi final 1.
Predicted Qualifiers
With all the math done and charts drawn, we can use the 5 year window to try and predict the qualifiers for semi final 1:
Belgium (87 points)
Australia (84 points)
Portugal (80 points)
Czech Republic (70 points)
Cyprus (63 points)
Estonia (63 points)
Hungary (63 points)
Poland (42 points)
Finland (41 points)
Slovenia (37 points)
And the predicted qualifiers for the 10 year window are:
Australia (84 points)
Belgium (74 points)
Czech Republic (63 points)
Portugal (59 points)
Cyprus (53 points)
Estonia (51 points)
Serbia (50 points)
Hungary (48 points)
Greece (48 points)
Iceland (45 points)
Greece, Serbia and Iceland makes the list at the expense of Finland, Poland and Slovenia.
Country
R/O
Average 5 years
Average 10 years
1
63
53
2
34
33
3
41
38
4
42
38
5
37
34
6
70
63
7
63
48
8
33
31
9
35
50
10
87
74
11
33
37
12
84
84
13
27
45
14
63
51
15
80
59
16
27
48
17
13
15
These countries may vote
Suggested reading:
Semi Final 1 Running Order – Analysis and Qualifiers
Semi Final 2 Running Order – Analysis and Qualifiers
The main language in Israel is Hebrew along with English and Arabic, while Russian and French is also widely spoken.
However, knowing a few key phrases in Hebrew can go a long way in terms of experiencing life like a native.
Below your find the Hebrew Alphabet along with our “Basic Hebrew Phrases”. Do you have any Hebrew phrases you want to share? Tell us in the comments on Facebook or send us a pm.
The Hebrew Alphabet (read from right to left)
Basic Hebrew Phrases
Atah medaber anglit? (male) / At medaberet anglit? (female)
Do you speak English?
Shalom Literally means “peace” – Used for hellos and goodbyes, and plenty of other uses in between.
Sababa Your basic “cool”, “great”, “alright”. Similar to ‘Awesome’ in USA.
Beseder A more neautral word than ‘Sababa’:”Let’s do this”
Chen & Lo Yes & no. Chen is pronounced [ken].
Ma nishmá How are you doing/What’s up? Related: Ma koreh (what’s happening?)
Ech holech How’s it going?
Toda (Toda Raba) Thanks and Thanks a lot!
Be te’avon Bon Apetit!
L’chaim Toast/cheers. Translates “to life!”
Bevakasha Please.
Slicha Excuse me or sorry
Tov “Good” – When something goes well, say tov!
Boker tov — Good morning
Laila tov — Good evening
Mazel tov — Good fortune (literally). A congratulatory phrase.
Lehitra’ot See you / bye. As in adios, amigo!
Nachon “Right” or “correct”
Shabbat (also Shabbos) The Jewish holy day
Shabbat Shalom (also Good Shabbos) The Jewish greeting on Shabbat.
Shekel Currency (NIS = New Israeli shekel)
Sherut Sheruts are essentially shared taxis. You’ll find them as public transport between most major cities in Israel, but also as an alternative to Tel Aviv’s public transportation. They’re often easier and more convenient than the actual government public transportation—and worth the few extra shekels (source: TravelsofAdams.com)
Ma-yim: “Ma-yim” means Water. Israel is very hot, especially in the summer so it is always good to stay hydrated!
Ayfo Ha Shirootim? Where is the bathroom?
Mana ahat bevakasha I’ll take one please. “One serving”
Kama Ze Oleh? How much does this cost?
Ma tov can? / ma taim can baezor? What’s good here? / What’s good to eat here in the area?
Hetzi Goldstar ve chaser bevakasha Half a liter of Goldstar and a chaser, please. “Chaser” is a Hebrewized word denoting a small shot of hard liquor, anything from whiskey to local arak, that “chases” your beer.
Carousel er et lettisk Indie-popband fra Riga, som blev dannet i 2015 af Sabine Zuga og Marcis Vasilevskis. Gruppen startede med at optræde med coverumre, men har siden 2018 skrevet deres egne sange. De arbejder i øjeblikket på et debutalbum.
Carousel vandt i år den lettiske finale Supernova med ‘That Night’
GEE-panelets dom
Sonny
Må i år have prisen for årets mest irriterende vokal 😉 Melodien er sød nok… Jeg har dog opgivet at finde ud af teksten. Tænker Carousel-pigen ikke har haft mange engelsktimer i skolen. Det blir ikke mere end et 1-tal herfra, og tænker ikke det kan svare sig at pakke kuffert til Israel.
Simon
Jeg fulgte lidt med i den lettiske finale, og ligesom selve showet var lidt langtrukkent og intetsigende – også fordi jeg ikke forstod sproget – så er vindersangen det også. Jeg forestiller mig Carousel sidde på en bogcafé i Riga en vinteraften og spille et akustisk sæt med den her som hovednummer, men i en hal som ESC foregår i drukner sangen fuldstændig. Endnu et af de søde bidrag, men den er bare kedelig og slet ikke materiale til finalen.
Clara
Det bliver nok ikke i år at Letland gentager succesen fra 2002 og løber med Eurovisionsejren. Ikke desto mindre synes jeg faktisk, at det er en fin sang landet har valgt at sende af sted. Det er nok ikke den mest genkendelige sang i feltet, eller et nummer vi skal regne med kommer videre til finalen, men alligevel synes jeg at der er nogle fine elementer i nummeret. Dog er jeg ikke sikker på, at det lige er i Eurovision det hører til.
Kevin
Skæv lille sang med lidt cirkusstemning og 2% country. Dyster og seriøs.
Michael
Det bliver meget alvorligt lige pludseligt, uden rigtigt at kunne holde publikum vågent. Det langsomme tempo og den drævende vokal får mig til at miste interessen kort tid inde i sangen. Jeg får lidt en Lana del Rey vibe, uden at det helt kommer op i samme klasse og kvalitet.
Silje
Jeg har sammenlignet Letlands sang lidt med Danmarks og Irlands, og jeg tror, at skulle jeg vælge en favorit blandt dem, så havde jeg valgt Letlands. Skønt, at teksten jo ikke i sig selv er den varmeste (men derimod har en vis nostalgi og vemod over sig), så minder melodiens stemning mig om en dejlig sommeraften på landet (men sådan en kan jo også være nostalgisk). Kan I forestille jer, hvad jeg mener? Jeg kan godt lide, når der er en slags atmosfære i en sang, og bookmakerfavorit eller ej, så mestrer Letland dette.
Mette
Min 41. plads i årets felt. 1 point for en fin vokal, men denne her sang kommer til at drukne i den stærke semifinale.
Den irske singer-songwriter Sarah McTernan er internt valgt i Irland. Hun er bl.a kendt fra den 3. sæson af ‘The Voice of Ireland’, hvor hun sluttede som nummer 3. Ved blind audition sang hun ‘Who You Are’ og fik alle 4 dommere til at vende sig. Hendes coach blev Rachel Stevens fra S Club 7.
Efter deltagelsen i The Voice dannede Sarah sit eget band, The Jeds, som
bl.a. spiller til bryllupper og forskellige koncerter. Udover at synge
spiller hun violin, guitar, ukulele og piano.
Sarah forsøgte sig allerede sidste år i fht. Eurovision. Hun dystede i San Marino’s udvælgelse med en sang kaldet Eye of the Storm skrevet af de svenske sangskriver-tvillinger Ylva og Linda Perssons.
GEE-panelets dom
Silje
Der bliver ikke sparet på de søde kærlighedssange i semifinale 2, og jeg synes lidt, der er en rød tråd i denne semifinale med sange af den type sendt af Danmark, Irland og Letland især, og synes på en måde også, at disse 3 minder lidt om hinanden. Det bliver spændende at se, hvilke(n) af dem, seerne foretrækker, og om der er nogen/nogle, der kunne gå i glemmebogen. Sød sang, som dog ikke er blandt mine favoritter i år – men ej heller det modsatte!
Mette
Mine forventninger var skyhøje efter sidste års flotte bidrag. Men i stedet for at fortsætte den gode, meningsfulde stil, så sender Irland i år 3 minutters generisk pop af den ikke særlig mindeværdige slags. Jeg interesserer mig ikke nok for bidraget til at få fastlagt, om hun reelt har valgt at kalde sine scoringer ved tal (22) fremfor at huske på deres navne? På trods af den moderne indpakning tror jeg, Irland får meget svært ved at komme ud af semifinalen.
Clara
Irland har siden deres succesfulde årti 90’erne haft meget svært ved at udmærke sig i Eurovision. Placeringerne har været ligeså uforudsigelige som sangenes niveau, og som jeg ser det, har Irland igen i år skudt sig selv i foden med det nummer de sender. Sangerinden Sarah McTernan som egentlig er både charmerende og har en god vokal, formår stadig ikke at løfte nummeret noget mindeværdigt sted hen. Jeg tror derfor at vi må lede langt imellem stemmerne der kommer til at gå til Irland i år.
Michael
Der er som sådan ikke noget i vejen med Irlands bidrag i år. Det er en fin sang men får for mig meget præg af at være metervare-pop. Der intet overraskende her, lyden er moderne men ikke helt fremme ved fronten af nyskabelse.
Kevin
Dejlig stemme! Meget stemningsfuld. Sød lille sang, der kommer i finalen, fordi vi mangler noget mere opløftende og lyst i år.
Simon
Det er 22 år siden Irland sidst var værter for ESC, og om sangens titel er en hyldest til det faktum skal jeg ikke kunne sige. Meget sød popsang med en sen 90’er-vibe, men den er enormt generisk og er i hvert fald slet ikke ude på at støde nogen. Det er mere sådan en sang, der kunne blive spillet som baggrundsmusik i en elevator, uden at nogen lagde mærke til det. Nej Irland, I kommer næppe til at skulle reservere haller i Dublin til ESC i 2020.
Sonny
Sjældent har 3 minutter taget SÅ lang tid. Ufatteligt meget vibrato det pigebarn har på sin stemme. Jeg synes det er irriterende og ødelægger lidt af sangen. Det er ikke en sang der vil gå over i historien, og er bange for at 22 kunne være en reference til sangens placering til grand prixet 😉
As of today nobody has found a bullet proof formula to win the Eurovision Song Contest. The song, the performance and the staging are the most obvious success criteria, but we all know that this time of year another criterion is what we are all talking about – the running order. A starting position at the end of the event is thought to be a guaranteed qualification, while starting in the first half is held to be unfavorable.
The Numbers
But what do the numbers actually say? Looking at the success rate of starting positions is not so straight forward. From 2004 to 2007 the competition only had a single semi final, which is skewing the data a bit. If we assume that starting in the last positions is favorable, then it matters for the statistics whether there were 26 or 18 entries. Further complicating matters is that there is a variable number of entries per year even after the dual semi finals were introduced.
The changes in the voting system in 2008 and 2009 have also biased the qualifications stats on some starting positions. For these 2 years only top 9 in the Tele Vote was guaranteed a spot in the Final, while the last country to qualify was decided by the back-up juries.
In 2008, Sweden (R/O 2) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 18) in semi final 2. In 2009 Finland (R/O 15) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 13) in semi final 1 and Croatia (R/O 1) qualified at the expense of Serbia (R/O 4) in semi final 2. As a consequence starting in position 15 in semi final 1 and position 1 and 2 in Semi Final 2 has benefited from an artificial boost in the statistics.
Semi Final 1 vs. Semi Final 2
Surprisingly there is a tremendous yet inexplicable difference between the success rate of a position, depending on whether it is in semi final 1 or semi final 2.
Below is a chart of starting positions and their respective success rate for semi finals. The blue bars are the overall success rate for all semi finals and the pink bars indicate the success rate of a position in semi final 2 exclusively.
Position 2 in the running order is often called the “draw of death”. However the statistics of the Semi Finals tell another story. In Semi Final 1 position 1, 4 and 11 all have lower qualification rates than position 2 and overall position 3, 4 and 11 all have lower qualification success rates.
As with #semi final 1 we can see that is still a slight advantage to start at the very end of the show. However it seems that the success rate of the remaining positions is more equally distributed. The worst statistical chances are still found in the first half, but not with the bleak 25% we saw for position 4 in semi final 1.
Again, if starting position were all that mattered we would be seeing 100% and 0% bars. It is curious that the qualification success rates are more equally distributed in semi final 2 compared to semi final 1. Maybe more people who vote watch semi final 2?
As for position 7, Denmark’s Leonora, it looks like she has a 50/50 chance to qualify based on the history of the position. That’s not great but not terrible either.
Predicted Qualifiers according to Running Order
Based on the historic success of each position, we can try to predict the qualifiers from semi final 2. In order of success chance, the qualifiers should be
Azerbaijan (88%)
Romania (75%)
Russia (75%)
Albania (75%)
Armenia (67%)
Switzerland (67%)
Norway (67%)
North Macedonia (64%)
Ireland / Sweden / Lithuania (58%)
Ireland, Sweden and Lithuania are all tied for 9th place at a 58% chance. Looks like the 50% chance based on running order is not going to be even close to enough for Leonora to qualify. Good thing we can expect the competition to be about more than the order of the entries.
Introduktionen til lige netop denne her artist er nok ikke nødvendig, men vi tager den alligevel.
Siden Leonora var syv år, har hun dyrket skøjteløb og har deltaget i både de nordiske mesterskaber og i VM for juniorer, ligesom hun er tidligere Junior Danmarksmester.
I dag skøjter Leonora ikke længere på eliteniveau, men hun arbejder i stedet som skøjtetræner og koreograf. Hendes store passion er nu musikken og hun har i årevis skrevet sine egne sange, og optrådt på caféer, biblioteker og ved intimkoncerter på gymnasiet.
Leonora skal synge ‘Love is Forever‘ skrevet af Lise Cabble, Melanie Wehbe og Emil Lei .
GEE-panelets dom
Simon
Jeg troede egentlig, at Julie & Nina ville vinde DMGP, men jeg er glad for at vi endte med at sende Leonora, fordi den faktisk skiller sig ud i årets felt. Den er sød og charmerende med sin pizzicato-violin og forskellige sprog, jeg kan bare godt frygte lidt at den drukner ved at være i første halvdel af en meget stærk semifinale. Jeg tror dog på Lise Cabbles altid sikre ESC-hånd og Leonoras søde smil, så vi for tredje år i træk kan få en dansk finaleplads.
Mads
Vores egen Leonora er bare fantastisk, og sangen passer godt ind i en semifinale med mange numre med skrald i. Jeg er sikker på, at vi kommer til at klare os fantastisk.
Clara
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg selv var en del af årets danske jury, der i sidste ende var dem der sørgede for at sende Leonora som Danmarks repræsentant til Eurovision. Ikke desto mindre synes jeg, at både sangens og Leonoras udtryk er så dejligt enkelt, at man ikke kan andet end at synes om det. Leonora har hverken store kjoler eller høje voldsomme toner, men et fuldstændigt enkelt budskab og udtryk som jeg både tror og håber, kommer til at give Danmark en masse stemmer, og selvfølgelig sikre os endnu en finaleplads, og forhåbentlig ligeså flot placering som Rasmussen sidste år.
Kevin
Vi fanger med det samme stemningen, og hvad sangen handler om. Klar og god stemme. Synger Leonora lige så overbevisende til ESC-showet, fordi hun har passet på stemmen, så ender vi i top 5 og vinder måske?
Michael
Jeg har siden Leonora vandt skulle forsvare hende overfor andre fans. Jeg har sagt sætningen ”jeg tror I undervurderer Danmark i år” utallige gange. Jeg ved ikke helt om jeg selv tror på det, men jeg har fornemmelsen af, at Danmarks bidrag i år bliver talt meget ned. Vi er landet i første halvdel af en rigtigt hård semifinale, og det er svært at få plads til 10 finalister på listen, hvis Leonora også skal med. Men et eller andet ved sangen gør, at jeg tror på den. Jeg synes, det er en velskrevet og original sang, og som jeg siger igen og igen, så tror jeg den er undervurderet.
Silje
Jeg synes, vi har en rigtig sød og fin sang i år og at Leonora har en virkelig rar stemme! “Love is Forever” er en sang, der har et potentiale til at få Europa til at synge med og “være en del af” performancen. Men skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke, at potentialet bliver udnyttet nok, og det er en skam. Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg synes, at staging og outfit til DMGP var meget, meget minimalistisk. Ikke fordi, at minimalisme ikke også kan fungere virkelig godt, for det kan det, men jeg synes, at det lige i “Love is Forever”s tilfælde, ville tjene den overordnede performance bedre, hvis Leonora slog sit hår ud, dansede lidt rundt på scenen, you name it, for det ér en meget sukkersød sang, hvis budskab på ingen måde er fladt, og derfor synes jeg, det er malplaceret, når performancen er så nedtonet. Med det sagt, kan jeg godt lide sangen i sig selv, og den var også min personlige favorit i årets DMGP.
Sonny
Åhh jeg ville så gerne skrive noget rigtigt pænt, men den blir svær..?? Leonora’s sang minder mig stadig (efter mange gange gennemlytning) om tyske Lena’s Grand Prix vinder fra 2010. Jo det er fint med tekst på engelsk, tysk , fransk og dansk. Men tænker altså, den er liiiiidt for “smart i en fart” og leflen for point.Tror ikke den holder. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg sidder med mine tykke frikadelle-hænder og klapper lystigt og kipper med dannebrog , når Lena.. øhh jeg mener LEONORA går på i finalen. For jeg tror den kommer i finalen, og vil placere sig omkring nummer 10. Jeg HAR før taget fejl m.h.t. en dansk vinder (“Only Teardrops”) så håber, at jeg kan tage fejl igen…? Men jeg tror ikke på Eurovision i Danmark 2020.
Mette
Det er svært at være objektiv omkring det danske bidrag og jeg må tilstå, at jeg år efter år med barnlig naivitet tror på, at Danmark kvalificerer sig. I år er jeg dog slet ikke i tvivl. Efter at have hørt den første lille bid af sangene før DMGP, var jeg straks på #teamleonora og her er jeg stadig. Lise Cabble har begået en lille perle af et bidrag, som fremføres på en så naturlig, simpel og charmerende måde, at man ikke kan lade være med at smile og nynne med. Leonora virkede nervøs i den danske finale, hvilket kom til udtryk i hendes lidt stive og ikke helt naturlige kommunikation med kameraet, men hun har ved promo-koncerterne virket meget mere afslappet. I et år med mange politiske diskussioner, drama i Ukraine og demontrationer mod Israel, så tror jeg, det danske budskab om kærlighed vil samle folk og appellere til alle på tværs af aldersgrupper, køn, nationaliteter, religion osv. Jeg elsker afslutningen på dansk, tysk og fransk, og især “L’amour est pour toujours”-omkvædet. Go’ Leonoara!
PAENDA skrev sine første sange allerede som 14-årig, hvor hun også lærte at spille guitar og klaver. Senere flyttede hun til Wien for at studere jazz og har været en del af adskillige musikalske projekter, indtil hun i 2015 lancerede projektet PAENDA. Som soloartist skriver hun ikke alene sine egne sange, men hun er også begyndt at producere egen musik.
PAENDA er internt udvalgt til Eurovision Song Contest og skal synge ‘Limits’, som hun selv har skrevet både tekst og musik til.
GEE-panelets dom
Michael
Min helt personlige mening er, at alle ballader skal laves, som Østrig gør det i år. Det er dybfølt og skrøbeligt og hendes vokal gør, at jeg hele vejen gennem sangen sidder med følelsen at, det hele kan splintre om lidt. Jeg er led og ked af storladne ballader, hvor det hele går op i sangteknik og hvor tekstens univers går tabt i lys-sætning og LED-skærme. Østrig stiller i år med en ballade, hvor man kan tillade sig at lukke øjnene, lytte og helt ignorere hvad der foregår på TV-skærmen i 3 minutter.
Silje
Jeg kan godt sætte mig ind i, hvorfor man kan lide Østrigs sang – den er ret speciel og har en særlig stemning over sig, men den er ikke helt min kop te. Desværre, men måske den kan blive det ved nogle flere lyt, who knows!
Clara
Det er kun 4 år siden, at ESC sidst blev afholdt i Østrig. Sidste år var Østrigs nummer min personlige favorit, samt i øvrigt juryfavorit, hvilket måske har gjort Østrig bange for, at det liiiiige var lidt for tæt på, at de skulle til at afholde finalen igen. Jeg ved ikke om dette er grunden, eller om der bare ikke var bedre bud, men det østrigske nummer i år savner i den grad noget power; noget stærkere i sin lyd. Til trods for at sangerinden Paenda egentlig har et genkendeligt look, er dette desværre ikke tilfældet med hendes stemme eller med lyden af nummeret. Derfor tror jeg ikke at vi skal regne med at se Østrig i årets finale.
Mette
Jeg er vild med Paenda’s luftige og skrøbelige vokal, som uden problemer kan ramme helt umenneskelige toner. En helt unik sang i årets felt. Om Paenda kan efterlade nok aftryk til at folk også stemmer på hende efter de 18 sange, er det helt store spørgsmål. ‘Limits’ burde score højt hos juryen og med det rigtige show forhåbentligt også få stemmer nok hos seerne til en finaleplads.
Kevin
Rigtig god stemme. Sang der kunne være fra østeuropa, fordi den har folkloristisk præg. Meget stemningsfuld og moderne.
Simon
Der er mange stille sange i feltet i år, og jeg kan ikke helt finde ud af, hvad Paenda vil med den her. Sådan en slags puttenuttet stemme med undertoner af noget Björk men uden den samme styrke som den islandske vulkan. Egentlig er den bare kedelig og intetsigende, så jeg kan ikke rigtig svinge mig op til at mene noget kontroversielt om den, den er der bare.
Sonny
Østrig og den blå panda (Pænda) har en spændende lille sang. Jeg synes dog, den mangler et eller andet og virker som om, den ikke rigtigt kommer igang. Hun har ufatteligt meget luft på vokalen og det appellerer ikke rigtigt til mig. Jeg tror også sangen “drukner” og tvivler på finaleplads til Østrig.
“Det var en lille melodi, vi synger her Men syng kun med og se så, hvad der sker Til sammen ka’ vi sikkert bli’ det største kor En sang kan bli’ til mere end du tror”
Anne Herdorf står med “En lille melodi” bag én af 80’ernes udødelige Grand Prix-klassikere. Som vinder af Dansk Melodi Grand Prix 1987 fik hun sit store gennembrud i Danmark, men sangen var også et hit i udlandet, hvor Anne fik en flot femteplads ved det Europæiske Melodi Grand Prix.
Siden har Anne optrådt som både sanger og skuespiller. Hun har blandt andet optrådt med danseorkestret Milles og sammen med sangerinderne Anne Dorte Michelsen, Julie Michelsen, Cæcilia Glode og Cathrine Nordseth var hun en del af kvartetten Venter på Far. Hun har også slået sine folder på revyscenen, blandt andet i Ganløse Revyen, som har medvirket til, at hun i 2015 modtog prisen Årets Dirch ved Revyernes Revy
Vind 2 billetter til Anne Herdorf på Restaurant Postgaarden
Kom på besøg i Korsbæk på Bakken og syng med på gode klassiske sange, når Anne Herdorf giver koncert på Restaurant Postgaarden torsdag den 25. april klokken 18.30. Good Evening Europe giver dig nu, i samarbejde med Korsbæk på Bakken, chancen for at vinde 2 billetter til koncerten incl. kaffe og kage. Det eneste du skal gøre, er at fortælle os:
Hvad hed den sang, Anne Herdorf vandt Dansk Melodi Grand Prix med?
Du skal skrive dit svar i Facebook-opslaget herunder, hvor du også kan læse flere detaljer om konkurrencen:
Srbuhi Sargsyan med kunstnernavnet Srbuk blev kendt efter sin deltagelse i første sæson af armensk X Factor, hvor hun blev nummer 2. I 2018 sluttede hun på 4. pladsen i The Voice of Ukraine.
Srbuk har studeret musik siden barndommen, spillet små koncerter med covernumre sammen med sit band og er nu en af Armeniens mest populære artister. Hun er internt valgt til Eurovision og skal synge sangen ‘Walking Out’, som er skrevet af Lost Capital og tokionine med tekst af Garik Papoyan, som også var med til at skrive Armeniens bidrag i 2014 til Aram Mp3.
GEE-panelets dom
Clara
Armenien har tidligere været virkelig gode til at sende
stærke popnumre af sted til ESC. Dog har jeg virkelig svært ved at se, at
Armenien skal kunne skille sig ud fra et virkelig stærkt felt i semifinale 2,
så jeg tror desværre ikke at Armenien kommer til at tage en af de eftertragtede
finalepladser i år. Nummeret er for uigenkendeligt, sangerinden for
gennemsnitlig og udtrykket for usammenhængende.
Sonny
Spændende bidrag og interessant performer, men tror desværre den kommer til at drukne lidt, og som første sang i semi 2, tror jeg ikke vi skal til Armenien i 2020.
Kevin
En rigtig god stemme,men lidt svært at finde ud af hvad hun vil med sangen. Musikken er godt produceret.
Mads
Endnu en flot produktion fra Armenien. De ved, hvad der rør sig, og hvad skal til for at skabe et godt resultat.
Silje
Der var store forventninger blandt Eurovisionfans til årets armenske bidrag, da det blev offentliggjort, at artisten Srbuk skulle repræsentere det kaukasiske land til Eurovision 2019. Nu er sangen her, og jeg ved, at mange blev efterladt en smule skuffede, da “Walking Out” blev offentliggjort. Prøv at lytte til Srbuks sang “Half a Goddess” – det var forventninger i dén dur, mange havde til hendes ESC-sang. Men jeg synes, at “Walking Out” kan noget helt andet, og også virkelig fedt, med sit mørkere og stærke udtryk, som jeg er sikker på, at Srbuk kommer til at naile på scenen til maj!
Simon
Powerfyldt bidrag fra Srbuk, som er lidt anderledes end det
vi ellers har på tapetet i årets ESC. God stemme og masser af indlevelse, jeg
har bare lidt svært ved at se den placeret som andet end noget blødt
mellemfyld. Dog skal den have points for en modulation, dem har jeg savnet, og
det er bedre end flere af de andre østeuropæiske bidrag vi har i år, så jeg
tror på den i finalen.
Michael
Kender du den følelse hvor man ængsteligt venter på en
artists andet album, efter at være blevet helt forgabt i lydene på det første?
Og så viser det sig at artisten har nørdet helt vildt meget med teknik og vokal
og dubbing, og helt mistet det man faldt for. Det er det jeg føler når jeg
lytter til Srbuk. Det er sikkert helt vildt godt hvis man er lidt til nørderi
med musik, men det fanger bare ikke rigtigt – den har et lidt ligegyldigt
udtryk.
Mette
På den positive side, så er jeg sikker på, at Srbuk vil synge en vis legemsdel ud af bukserne og levere en overbevisende live-vokal. ‘Walking Out’ er et bidrag, som lægger op til et stærkt show, ligesom den moderne lyd nok vil have et godt tag i juryen. Desværre så synes jeg årets armenske bidrag er rigtig lang tid om at komme i gang og jeg når aldrig rigtigt at blive ramt. ‘Walking Out’ minder mig – med sine James Bond vibes – om Belgiens ‘A Matter of Time’, dog i en mindre iørefaldende udgave. Armenien har leveret mange langt mere originale sange i tidens løb, som på den ene eller anden måde viser noget særegent, f.eks. “Apricot Stone”, “Anytime You Need”, “Jan Jan”, “Fly with Me” og sidste års smukke “Qami”. Det savner jeg i “Walking Out”, som i højere grad er radiohit-materiale! Alligevel tror jeg sangen har en god chance for at kvalificere sig til finalen.
As of today nobody has found a bullet proof formula to win the Eurovision Song Contest. The song, the performance and the staging are the most obvious success criteria, but we all know that this time of year another criterion is what we are all talking about – the running order. A starting position at the end of the event is thought to be a guaranteed qualification, while starting in the first half is held to be unfavorable.
The numbers
But what do the numbers actually say? Looking at the success rate of starting positions is not so straight forward. From 2004 to 2007 the competition only had a single Semi Final, which is skewing the data a bit. If we assume that starting in the last positions is favorable, then it matters for the statistics whether there were 26 or 18 entries. Further complicating matters is that there is a variable number of entries per year even after the dual semi finals were introduced.
The changes in the voting system in 2008 and 2009 have also biased the qualifications stats on some starting positions. For these 2 years only top 9 in the Tele Vote was guaranteed a spot in the Final, while the last country to qualify was decided by the back-up juries.
In 2008, Sweden (R/O* 2) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 18) in Semi Final 2. In 2009 Finland (R/O 15) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 13) in Semi Final 1 and Croatia (R/O 1) qualified at the expense of Serbia (R/O 4) in Semi Final 2. As a consequence starting in position 15 in Semi Final 1 and position 1 and 2 in Semi Final 2 has benefited from an artificial boost in the statistics.
Semi Final 1 vs. Semi Final 2
Surprisingly there is a tremendous yet inexplicable difference between the success rate of a position, depending on whether it is in Semi Final 1 or Semi Final 2.
Below is a chart of starting positions and their respective success rate for semi finals. The blue bars are the overall success rate for all semi finals and the green bars indicate the success rate of a position in Semi Final 1 exclusively.
Position 2 in the running order is often called the “draw of death”. However the statistics of the semi finals tell another story. In Semi Final 1 position 1, 4 and 11 all have lower qualification rates than position 2 and overall position 3, 4 and 11 all have lower qualification success rates.
It is generally better to start in the second half of a semi final, especially if your entry is at the very end of the show. Not shown in the graphic above are the statistics for positions that were performed last or second to last in their shows. If we look at all semi finals since 2004 and the rankings of songs performed in the last position and second to last, they have a 81% and 73% qualification rate respectively.
On the other hand starting in the first half is not quite so bad, with some of the positions outranking many of the ones in the second half.
Obviously if starting position were all that mattered we would be seeing 100% and 0% bars. Starting position is only part of the puzzle. The Eurovision Song Contest isn’t a position lottery, it’s a song contest. There is clearly more to it. Maybe a favorable starting position can help push a mediocre song into the 10 qualifiers, and an unfavorable position can help deny a mediocre song qualification. On the other hand a strong entry is going to qualify regardless of starting position.
Predicted Qualifiers according to Running Order
Leaving out everything else, with the data for running orders we can try to predict some qualifiers. In the first semi final 58.8% will qualify, since there are 17 entries and 10 of those go on to the final.
Going by the running order statistics for semi final 1 alone, we can expect the following countries to qualify:
Belgium (83%)
Hungary (75%)
Serbia (75%)
Australia (75%)
Estonia (75%)
Slovenia (67%
Czech Republic (67%)
Portugal (67%)
San Marino (67%)
Iceland or Greece (58%, tied for 10th place)
I’m not entirely sure we can rely on the statistics for running order alone to predict the results of the first semi final. A real statistician might even point out that the sample size is way too small to say anything useful based on the data. It’s fun though.
I 2016 opnåede Serhat nærmest kultstatus i Eurovision med disco-hittet ‘I didn’t know’. Nu er den tyrkiske crooner tilbage for San Marino med sangen “Say Na Na Na”.
Serhat er en tyrkisk sanger, producer og tv-vært, født og opvokset i Istanbul. I 1994 stiftede han selskabet End Productions og blev samme år vært og producer på tv-showet Riziko! – den tyrkiske version af “Jeopardy”.
I 1997 udgav Serhat sin første single, “Rüya-ben bir daha”, hvilket blev startskuddet på en lang musikkarriere. Serhat har udgivet singler på flere sprog, herunder tyrkisk, engelsk, fransk og russisk. I de senere år har han arbejdet i både Frankrig og Tyskland.
Riikka: Serhat is the male Baccara! I’m so happy to have him back with a very catchy song, which has some 70’s vibes just like his “I didn’t know” in 2016. I only needed to hear 2 seconds of the song to like it instantly. I think it’s because it has something very pleasantly artificial and the video looks like a tv commercial. Let’s not take life or Eurovision too seriously, let’s just enjoy the music and dance!
Mads: Serhat er tilbage og har taget disco kuglen med. Jeg siger dog na na na til nummeret.
Clara: San Marino er endnu et af de lande som virkelig har problemer med at finde deres personlige Eurovision-lyd, hvilket gør, at det er en kæmpe sejr hvis landet får finalepladser. Dog regner jeg ikke med, at det bliver i år at vi får San Marino at se i finalen. Serhat har tidligere været repræsentant for landet, og selvom han tydeligvis er meget populær er nummeret både outdated og let at glemme.
Sonny: Serhat er tilbage i Grand Prix, og har skuet op for George Michael-attituden (hvis man ser videoen). Det holder simpelthen ikke. Gem habitten og det gebrokne engelsk. Jeg vil gi’ ham, at sangen har et fængende omkvæd plus, at et dansenummer næsten altid er et hit hos publikum, der skal overvære showet. Tror den måske kunne ryge videre til finalen
Michael: Problemet for San Marino er, at de er San Marino. De kunne sådan set stille med årets objektivt set bedste bidrag og stadig ikke kvalificere sig fra deres semifinale. I år stiller de med en genganger, Serhat. Han var en fan-darling sidst han var med. Der kvalificerede han sig ikke. Det kommer han nok heller ikke til i år. Ikke fordi der er noget i vejen med sangen. Serhat har en sexet og meget ligefrem stil, der minder lidt om Right Said Fred. Jeg synes det fungerer fint, det er en fed sang, men den har nok ikke mange chancer. San Marino har desværre ikke mange venner i Eurovision.
Simon: Serhat er tilbage, og nu med en sang som ikke bekymrer sig om et omkvæd og derfor bare hedder ”Na na na” (hej Ungarn og Malta!). Points for at være lidt catchy, det er bare corny ad helvedes til, men i det mindste holder San Marino stilen fra de senere år. Fordi den får lov at slutte semifinale 1 er den en lille outsider til en finaleplads.
Kevin: Så er vi kommet på natklub tilbage i 80’erne. Lidt for gentagende.
Mette: Startposition nr. 18 var det bedste, der kunne ske for San Marino. Efter en – for nogen – lidt træg 1. halvdel med mange specielle bidrag og med meget etnisk særpræg, efterfulgt af 2 x WTF!?-moments i 2. halvdel (Island og Portugal), så tror jeg Serhat’s bidrag kommer til at stikke ud og fremstå som et både iørefaldende, festligt og behageligt bidrag. Charme, selvtillid, sexede hofter og et glimt i øjet – Serhat er uimodståelig, men jeg tror desværre at juryen vil rangere San Marino tæt på bunden i semifinalen. Hvis San Marino skal i finalen, bliver det på et hængende hår.
Conan Osíris er kunstnernavnet på den portugisiske singer-songwriter, som vandt årets portugisiske finale. Hans navn kommer fra den japanske serie Future Boy Conanog den oldegyptiske gud Osiris.
Med en baggrund som grafisk designer og et job i en portugisisk sexshop lykkedes det i 2018 Conan at slå igennem med albummet Adoro Bolos, for herefter at satse på en fuldtids-karriere som sanger. Conan har været en del af musikverdenen siden 2008, da han dannede gruppen Powny Lamb with Rita Moreira, mens det første soloalbum kom på gaden i 2016.
GEE-panelets dom
Clara: Hvis jeg skal være fuldstændig ærlig, så har jeg absolut ingen ide om hvad det er der foregår i dette nummer. Jeg forstår hverken det musikalske eller det visuelle, jeg forstår ikke lyden af hans stemme, dansen eller noget som helst af det der foregår. Jeg tror at nummeret kræver en hel del fortolkning før jeg ville nå frem til nogen form for konklusioner, men fordi jeg bare i udgangspunktet bliver så skræmt væk af det der foregår, tror jeg aldrig, at jeg kommer til at nå der hen.
Riikka: “This is… WHAT” was my first impression and it hasn’t changed much. I’ve never seen anything like this at Eurovision, which is a kind of merit itself. Let’s welcome true performance art to Eurovision!
Kevin: Kunne være på soundtracket til en Indiana Jones film, hvor han kommer ind i en skov med hulemænd.
Mette: Personligt er jeg vild med det her skønne, alternative bidrag. Det er sange som denne, der tilfører diversitet til Eurovision. Desværre alt rigtig meget imod Portugals succes i år: Langt størstedelen af seerne forstår ikke portugisisk, og sangen lægger ikke – på samme måde som Salvador Sobral’s smukke vindersang – op til en formidling af følelser på tværs af sprog. Fokus vil nok i stedet ligge på kostumerne, på den alternative dans samt hånd- og ansigtssmykkerne. Conan har valgt en meget speciel genre, hvis man da kan tale om én genre, og jeg tror desværre, Portugal får det svært, selvom jeg ikke kan forudsige hverken tv-seere eller juryens reaktion.
Simon: Jeg kunne godt tænke mig at se noderne på den her ”sang”, for dels synger han i en anden toneart end musikken spiller, og dels er det et kæmpe misk-mask af genrer, jeg ikke engang vidste fandtes. For mig er det her årets værste bidrag, selv om jeg har set den ligge højt på diverse bookingfirmaers lister.
Sonny: Jeg er på ingen måde vild med Portugals bidrag i år. Uanset hvor mange lange negle, glimmer og bare maver der måtte være, kan det ikke redde en dårlig sang.
Michael: Jeg ved intet om musik, men trommelyden i ‘Telemóveis’ får mig hver gang til at tænke på Animal fra the Muppets 🙂
BDSM-Trioen Hatari fra Reykjavík består af Klemens Hannigan, Matthías Tryggvi Haraldsson og Einar Stefánsson. Gruppen har flere gange modtaget titlen som bedste liveband af Reykjavík Grapevine, bl.a. med beskrivelsen “You don’t know whether to laugh or alert the authorities”. Online musik/tv/film-mediet “Consequence of Sound” har endvidere beskrevet Hateri som “part David Lynch nightmare, part goth dress-up party and part industrial love letter”.
Udgangspunktet for Hatari en en dyb social utilfredshed samt en anti-kapitalistisk, samfundskritisk og pessimistisk tilgang til tilværelsen, og det går da også igen i deres Eurovision-bidrag ‘Hatrið mun sigra’ (Hate Will Prevail).
GEE-panelets dom
Simon: Georgien er vred, og Island er… et vulkanudbrud? Jeg er slet ikke med på hypen om den her punk-techno sang, selv om jeg efter at have oplevet dem live godt kan se hvor populære de er. Spørgsmålet er om det er for mærkeligt for seerne derude, selv om de er fanfavoritter i år. I en noget svag semi tror jeg dog på dem til en finaleplads.
Sonny: Kakkelbordene og kaffekopperne vil vælte noget rundt hos Hr og Fru Danmark , og tænker der blir sort skærm og teknisk uheld i en del af østlandene. Island har igen i år et super spændende bidrag med. Den vil, om nogen, skille vandene. Lidt som Lordi gjorde det. Der er lidt Rammstein meets Eurovision over det, for mig, og jeg er VILD med det! Man kan diskutere, om det er Eurovision, men det har man gjort mange gange før… For mig er det, og jeg tænker den er finalesikker samt kommer rigtigt langt i finalen! Spændende vokal, fedt og catchy omkvæd.. Fedt udtryk og super performance, hvor der er power på hele vejen igennem!
Clara: Da Islands repræsentanter til ESC først blev offentliggjort vidste jeg ikke om jeg skulle grine eller græde. Rammstein møder techno møder bondage og bliver tilsammen en helt ny måde at gå til ESC på. Jeg tror dog, at det islandske nummer kunne komme til at have en Lordi effekt, og på baggrund af det fuldstændig anderledes udtryk end man er vant til at se i ESC, på den måde tage en masse stemmer med sig, om ikke fra juryerne rundt omkring, så i hvert fald fra tv-seerne.
Michael: De er meget vrede på Island. En sang i en meget snæver niche på 100% islandsk? Den tror jeg ikke helt på. Rock og metal genren har traditionelt haft det meget svært I Eurovision, og når man så skruer op for sværhedsgraden ved at være både vred og uforståelig så levner man ikke sig selv mange chancer.
Mads: Island kommer med noget helt andet i år, både i lyd og holdninger… Synes dog ikke, det er så skidt.
Riikka: The song which is quite hard for me to review. The verses sound more like Rammstein, but the chorus has a very basic pop sound. The combination of heavier music with pop basis was the secret of success for Lordi, could it also be a victory element for Hatari or is the audience too prejudiced?
Kevin: I 00’erne ville den helt sikkert have fået en finaleplads, men de unge der kunne finde på at stemme på den i oprør, får modstand af voksne og ældre, for de ejer i dag også en mobil og er ikke bange for at bruge den.
Mette: Iøjnefaldende, dragende og stærk visuel optræden, som med garanti vil skille vandene. Man kan sige meget om Island, men Hatari går ikke ubemærket hen. Jeg er – som så mange andre – endt ud med at elske dem, men er lidt i tvivl om hvordan førstehåndsindtrykket vil være hos tv-seerne? Bliver 2019 et “Lordi-år” eller er sådan en situation umulig efter juryens indtræden i Eurovision. En af mine overvejelser i relation til Islands succes går også på showets stærke seksuelle/BDSM-toner. Kan det afskrække seere/seergrupper i nogle dele af Europa? Ikke-engelsksproget rock har heller ikke altid haft det så nemt i Eurovision. Men Hatari har hele pakken og udgør efter min mening et frisk pust til showet, som burde sende Island videre. Jeg gætter på et udfald i stil med Ungarn 2018 pga. juryens indflydelse, men hvem ved, hvad juryen stemmer på ?
Varm op til Eurovision med den nye smukke, strygerversion af Leonora’s ‘Love is Forever’, hvor sangerinden har fået selskab af strygerkvartetten ‘LiveStrings’.
Har du nogensinde spurgt dig selv, hvordan årets danske bidrag mon ville have lydt under Eurovision-tiden med liveorkester, så får du et lille hint her.
I dag udsendte DR nemlig en strygerversion af ‘Love is Forever’, hvor Leonora er akkompagneret af LiveStrings.
Det er Nicholai Kornerup, som står bag strygerarrangementet, og musikerne i videoen er Live Johanssen (Cello), Sidsel Feher Most (Viola), Karen Johanne Pedersen (Violin), Andrea Gyarfas Brahe (Violin).
Hør versionen øverst i artiklen eller på diverse Streaming-tjenester her: