Hvideruslands artist hedder Zinaida Alexandrovna Kupriyanovich, eller bare Zena, er 16 år og udover at være “Social Media-stjerne” og sangerinde, går hun på gymnasiet i Minsk.
Tidligere på måneden vandt hun årets hviderussiske finale og dermed retten til at repræsentere Hviderusland i Tel Aviv.
Zena begyndte at optræde som barn og har allerede vundet adskillige priser, deriblandt en sejr i børnekonkurrencen Slavianski Bazaar i Vitebsk i 2014. Hun har deltaget 2 gange i Junior “MGP” i Hviderusland, ligesom hun i 2018 var vært på Junior Eurovision Song Contest i Minsk.
GEE-panelets dom
Jaxie: Vi starter
med Zena – eller ‘3EHA’, som man også siger i Hviderusland. Fordelene
ved sangen, er at den er et sikkert pop nummer. Man synes man har hørt
nummeret før, der er nogle bekendte melodier og snare-fills, man har
hørt meget i mainstream de sidste fem år – er sikker på at mange unge
vil elske hendes highlighter. Ved ikke om den voksne Eurovision fanbase
vil elske det. Men jeg kan nu godt lide det. Mainstream pop hører i den
grad til Eurovision, og søde Zena – når du ikke har glitter på scenen…
så er der altid din highligter på kinderne. Godt arbejde søde.
Clara: Hviderusland
sender i år en helt ung solist, som helt tydeligt har fundet sin inspiration i
nutidige kvindelige solister som MØ og Sigrid. Udtrykket er relativt moderne,
og hvis ZENA kan tilbageholde sin nervøsitet og performe overbevisende tror jeg
godt, at nummeret vil kunne få en finaleplads ved første semifinale.
Michael: Et forsøg på et moderne indslag, et årti for
sent. Jeg får tanken, at det minder lidt om et amatørshow, som 5 veninder i 9.
klasse kunne have strikket sammen. To skridt og et lidt sværere skridt,
gentaget i tre minutter. Alt i alt et lidt kedeligt og gammeldags bud, som jeg
har svært ved at se skulle kunne gøre sig overhovedet i Eurovision.
Silje: En
sang, der svinger lige på grænsen mellem Junior Eurovision og Eurovision i
attituden, spørger du mig. Dens udtryk er lidt teenageagtigt, men alligevel
ikke helt barnligt nok til Junior Eurovision. ZENA er også kun 16 år, og var i
øvrigt én af 3 værter på Junior Eurovision i Minsk sidste år (ikke at det har
noget med sagen at gøre.) Tilbage til hendes sang: Catchy popsang, der især
fanger mig med de hviderussiske folkeinstrumenter, som jeg synes burde fylde
meget mere i sangen for at give den endnu mere personlig (og national)
identitet. En glad sang, som jeg kan høre på repeat (ja, også din sang, Tamta)
rigtig mange gange. 8 points from Silje go to Belarus – men jeg er desværre
langt fra sikker på, at Europa deler min holdning, da jeg tror, at den får det
svært med at kvalificere sig. Men alt kan jo ske i ESC!
Mette: 16-årige
Zena kommer i direkte duel mod Cypern’s Tamta i kategorien ”moderne, uptempo
pop sunget af en smuk, ung blond kvinde”. Vi har endnu ikke hørt Tamta synge
’Replay’ live, men bedømt ud fra live-videoer på Youtube og med Cyperns stærke
show i Lissabon in mente, så bliver det svært for Zena at vinde den duel. Lidt
for meget junior Eurovision-vibe til mig og i den hviderussiske finale var hun
ikke 100% overbevisende vokalt og virkede forpustet pga. koreografien.
En 7. plads i delfinalen, hvade det været Melodifestivalen, og jeg kan heller
ikke se juryen sende ret mange stemmer i Zena’s retning. Jeg savner Ivan og
ulvene
Kevin: God
stemme. En fin lille fest, vi har og som er nem at danse med på og huske.
Simon: En
fin lille popsang i samme uptempo-stil som flere af de andre lande kommer med i
år. Lyden bliver dog lidt ”Cypern-light”, og jeg er ikke sikker på at hun kan
bære stemmen ordentligt live, men vi får se. Lige på vippen til en finaleplads.
On
Tuesday, November 26, 2019, Conchita & Wiener Symphoniker will once again
perform the successful crossover concert program “From Vienna With
Love”.
After the completely sold-out gala concert at the Vienna Konzerthaus last October, where the joint CD was presented, guests can once again experience the acclaimed program exclusively in Halle F of the Wiener Stadthalle.
The ballads and devotional diva songs by Celine Dion, Hildegard Knef and Barbra Streisand amongst others – symphonically arranged for the unique sound of Wiener Symphoniker – impressively demonstrate the vocal and artistic range of the multi-faceted audience favorite, who recently made headlines as WURST.
Anyone who did not get any tickets for the concert highlight that was sold out months in advance, or who would like to experience the combination of Viennese sound culture and live pop art once again, finally has the opportunity this autumn.
Tickets for the concert are now available on the websites stadthalle.com, wienersymphoniker.at, oeticket.com, by phone at +43 1 79999 79 as well as at the Ö-Ticket presale offices. Conchita’s fans will also be able to purchase additional Meet & Greet tickets at a later date.
Når Eurovision Song Contest 2019 løber af stablen i Tel Aviv i år, så bliver det med det israelske firma MyHeritage som officiel partner. MyHeritage tilbyder dig ved hjælp af en DNA-test at blive klogere på dine forfædre og din unikke etniske oprindelse.
Som en optakt til Eurovision har de nu lanceret en ny app, hvor du kan finde ud af, hvilken Eurovision-stjerne, du mest minder op?
Du skal blot uploade dit billede og så giver app’en dig et resultat.
Du finder app’en her.
Hvilken Eurovision-artist er din look-alike? Del resultatet med os på Facebook.
“You don’t know whether to laugh or alert the authorities”. Sådan beskriver online musik/tv/film-mediet “Consequence of Sound” oplevelsen af det BDSM-inspirerede synth-punk band Hatari.
BDSM-Trioen fra Reykjavík har allerede skabt overskrifter og heftig debat blandt Eurovision-fans, og til maj repræsenterer de Island med deres samfundskritiske og pessimistiske bidrag ‘Hatrið Mun Sigra’ (Hate will prewail).
Hatari spiller på årets Roskilde festival
Hører du til den kategori af fans, som bare ikke kan få nok af Hatari, så har vi gode nyheder til dig. Du skal sætte et kæmpe kryds i kalenderen den 3. juli i år. Her gæster Klemens Hannigan, Matthías Tryggvi Haraldsson og Einar Stefánsson nemlig årets Roskilde-festival. Trioen, som flere gange har modtaget titlen som bedste liveband af Reykjavík Grapevine, spiller om onsdagen, samme dag som også Bob Dylan, Tears for Fears og Cardi B.
Du kan se hele programmet her og læse praktisk information, billetpriser osv. her.
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Warning: Undefined variable $css_classes in /home1/goodeve2/public_html/wp-content/plugins/country-flags/country-flags.php on line 316
Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i fem artikler vil tælle ned til Tel Aviv med reviews af alle årets 41 sange. Vi lægger ud med 1. del af 1. semifinale.
Om under halvanden måned står de første artister på scenen i Expo Tel Aviv til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2019. 41 stærke bidrag er klar til konkurrencen. Men hvilke sange er panelets favoritter? Hvilke sange, tror vi, kommer til at blande sig i kampen om sejr? Hvilke lande burde sejle sikkert ind i finalen, hvem er lige på vippen og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly?
Regler og point
I panelet sidder 10 personer med vidt forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen i flere år. Du kan møde de 10 jurymedlemmer i sidemenuen til højre. Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12, hvor 1 point uddeles til den eller de sange, man giver den laveste vurdering, mens et 12-tal er en vinder værdig.
Du finder det fulde afstemningsresultat nederst i artiklen.
Reviews og afstemning: Semifinale 1 – Første halvdel
Hviderusland / “Like It” / ZENA
Tekst: Yuliya Kireyeva /Musik: Yuliya Kireyeva, Victor Drobysh
Jaxie: Vi starter med Zena – eller ‘3EHA’, som man også siger
i Hviderusland. Fordelene ved sangen, er at den er et sikkert pop nummer. Man
synes man har hørt nummeret før, der er nogle bekendte melodier og snare-fills,
man har hørt meget i mainstream de sidste fem år – er sikker på at mange
unge vil elske hendes highlighter. Ved ikke om den voksne Eurovision fanbase
vil elske det. Men jeg kan nu godt lide det. Mainstream pop hører i den grad
til Eurovision, og søde Zena – når du ikke har glitter på scenen… så er der
altid din highligter på kinderne. Godt arbejde søde.
Clara: Hviderusland
sender i år en helt ung solist, som helt tydeligt har fundet sin inspiration i
nutidige kvindelige solister som MØ og Sigrid. Udtrykket er relativt moderne,
og hvis ZENA kan tilbageholde sin nervøsitet og performe overbevisende tror jeg
godt, at nummeret vil kunne få en finaleplads ved første semifinale.
Michael: Et forsøg på et moderne indslag, et årti for
sent. Jeg får tanken, at det minder lidt om et amatørshow, som 5 veninder i 9.
klasse kunne have strikket sammen. To skridt og et lidt sværere skridt,
gentaget i tre minutter. Alt i alt et lidt kedeligt og gammeldags bud, som jeg
har svært ved at se skulle kunne gøre sig overhovedet i Eurovision.
Silje: En
sang, der svinger lige på grænsen mellem Junior Eurovision og Eurovision i
attituden, spørger du mig. Dens udtryk er lidt teenageagtigt, men alligevel
ikke helt barnligt nok til Junior Eurovision. ZENA er også kun 16 år, og var i
øvrigt én af 3 værter på Junior Eurovision i Minsk sidste år (ikke at det har
noget med sagen at gøre.) Tilbage til hendes sang: Catchy popsang, der især
fanger mig med de hviderussiske folkeinstrumenter, som jeg synes burde fylde
meget mere i sangen for at give den endnu mere personlig (og national)
identitet. En glad sang, som jeg kan høre på repeat (ja, også din sang, Tamta)
rigtig mange gange. 8 points from Silje go to Belarus – men jeg er desværre
langt fra sikker på, at Europa deler min holdning, da jeg tror, at den får det
svært med at kvalificere sig. Men alt kan jo ske i ESC!
Mette: 16-årige
Zena kommer i direkte duel mod Cypern’s Tamta i kategorien ”moderne, uptempo
pop sunget af en smuk, ung blond kvinde”. Vi har endnu ikke hørt Tamta synge
’Replay’ live, men bedømt ud fra live-videoer på Youtube og med Cyperns stærke
show i Lissabon in mente, så bliver det svært for Zena at vinde den duel. Lidt
for meget junior Eurovision-vibe til mig og i den hviderussiske finale var hun
ikke 100% overbevisende vokalt og virkede forpustet pga. koreografien.
En 7. plads i delfinalen, hvade det været Melodifestivalen, og jeg kan heller
ikke se juryen sende ret mange stemmer i Zena’s retning. Jeg savner Ivan og
ulvene
Kevin: God
stemme. En fin lille fest, vi har og som er nem at danse med på og huske.
Simon: En
fin lille popsang i samme uptempo-stil som flere af de andre lande kommer med i
år. Lyden bliver dog lidt ”Cypern-light”, og jeg er ikke sikker på at hun kan
bære stemmen ordentligt live, men vi får se. Lige på vippen til en finaleplads.
Cypern – “Replay” / Tamta
Tekst & musik:Alex Papaconstantinou, Teddy Sky, Viktor Svensson, Albin Nedler, Kristoffer Fogelmark
Simon: ”Never
change an almost winning formula”, eller hvad det nu hedder. Når man har samme
sangskriverteam og bruger samme rytme, opbygning og toneart som Fuego, så skal
det jo lyde som et…. Replay. Men det holder! Det er god, solid svensk pop med
de rigtige partyrytmer, det er lækkert produceret, og den skal nok ende i top 5
i finalen.
Clara: Cypern
var lige ved at tage guldet med nummeret ”Fuego” sidste år. Det skal
selvfølgelig ikke være nogen hemmelighed, at nummeret ”Replay” i år minder
enormt meget om nummeret sidste år, ned til detaljer såsom at de går i samme
toneart, har samme akkorder, samme formopbygning osv. Ikke desto mindre synes
jeg, at Cyperns bidrag er et af de absolut mest velfungerende numre i årets
felt. Jeg er helt overbevist om, at Cypern kommer til at blande sig helt i
toppen igen i år, og i min optik er ”Replay” et endnu bedre nummer end
”Fuego” var sidste år.
Jaxie: Meget
ligesom med Zena, har vi igen et nummer, man føler man har hørt før. Er det
Rita Ora? Top 20 pop på Spotify 2018? Men ok, det er også hårdt at tangere med
mainstream-pop, når de andre sangskrivere MULIGVIS har copy/pastet lige så
meget som Tamta og Zena. Men med den kritik til side er det et meget
sommer-venligt nummer, og jeg er personlig fan af melodien, æstetikken og
energien. På trods af der ikke er et klimaks-moment, så kommer den til at skabe
energi – og vi elsker energi – en sang der også vil klare sig fint på
dansegulvet og radioen efterfølgende. Jeg håber live-versionen er lige så
stærk, for så kan poppers-flaskerne bare blive i køleskabet!
Mads: Cypern
forsøger at kopiere ’Fuego’ fra sidste år. Samme sangskrivere står også bag,
men den rammer bare ikke mig.
Kevin: Stærke
ingredienser fra sidste års sang fra Cypern, med den kvindelige stemme, det
sexede univers og den bastante lyd. Kommer videre til finalen, fordi den er
blandt de få, hvor der er gang i den, vi har en fest.
Mette: ’Replay’
er hverken original eller nyskabende og som mange fans har bemærket, så er
ligheden med ’Fuego’ slående. Det er da også sangskriveren bag sidste års
Eurovision 2’er, Alex P, som har været på spil igen. Når det er sagt, så er
’Replay’ bestemt ikke uden potentiale. Tamta er en karismatisk artist med en
god live vokal og masser af sex appeal. Et moderne, uptempo Dancehall-bidrag,
som lægger op til et stærkt live-show (mine forventninger er helt i top med
Sacha Jean-Baptiste bag roret), der nok skal få tv-seerne til telefonen, og
modsat heller ikke taber det hele på gulvet hos juryen. Selvom jeg savner de
orientalske toner fra ’Fuego’, så giver basunen alligevel et karakteristisk og
memorabelt touch til ’Replay’ og jeg ville blive overrasket, hvis ikke Cypern
ender i den gode ende af Top 10.
Tjekkiet – “Friend of a Friend” / Lake Malawi
Tekst og musik: Jan Steinsdoerfer, Maciej Mikolaj Trybulec, Albert Černý
Michael: Et finurligt indslag, hvor der lånes fra den
britiske tale-sang stil. Sangen fungerer godt sammen med melodien og den
behandler et tema der ikke er oppe ret ofte ved Eurovision. Trekantsdramaet
hvor dreng-lyver-for-pige-om-anden-pige. Den er lidt gammeldags, forstået på
den måde, at britpop var populært for 20 år siden. Med et moderne tema, hvor
det er OK at sangeren ikke er helten i historien, og det behøver ikke altid
handle om dyyyyb kærlighed til tekstens modtager.
Jaxie: Så
får vi lidt 80’er energi i rummet, lidt disko, lidt love – det mangler
Eurovision lidt. Jeg ved ikke, hvilken accent man har, når man bor omkring Lake
Malawi, men det fik mig lidt til at grine i starten af sangen. Men latteren
blev hurtigt til gab, fordi omkvædet hurtigt bliver gentagende. Alt det der
“friend-of-a-friend-of-a-friend-of-a-friend-of…” kan godt mætte en for sangen
hurtigt, men den nye energi er alligevel et plus nok til, at de er blandt mine
favoritter – i bunden af toppen altså!
Simon: Apropos
Cypern og replay, så fortsætter tjekkerne også i samme positive popstil, som
Mikolas lagde for dagen sidste år. Jeg kan godt lide den, men den har måske
ikke samme genkendelsesfaktor, som de havde sidste år, så den er på vippen til
en finaleplads.
Clara: Tjekkiet
har endelig efter mange års forsøg fundet deres opskrift på hvordan deres
Eurovision-skabelon skal fungere. Sidste år kom Tjekkiet på en 6.plads i
finalen, den hidtil bedste placering landet nogensinde har opnået med nummeret
”Lie To Me”, som havde en moderne poplyd. I år bruger Tjekkiet samme opskrift,
og rammer i min optik igen plet med dette års nummer. Nummeret hang fast i min
hjerne fra første gennemlytning, og jeg tror godt at Tjekkiet endnu en gang
kunne klare sig rigtig godt i ESC.
Kevin: Dejlig
stemme, meget stemningsfuld og man fanger med det samme, hvad den handler om.
Mads: En
god sang, som jeg sagtens kan høre flere gange i træk, uden at blive træt af
den.
Mette: Jeg
satte mig forleden ned og læste hele teksten til ’Friend of a Fiend’ og nu kan
jeg ikke lade være med at smile lidt over det billede, jeg får i hovedet:
”There’s someone sliding up and down the ceiling, Breathing, he is
synchronizing with her beating heart”. Han holder ret godt øje med
nabo-pigen, taget i betragtning af at hun kun er ’Friend of a friend of a
friend”.
Jeg er vild med syntheziser-lyden, sangerens britiske accent, den energiske optræden og hele gruppens humoristiske undertoner. Ulempen ved årets tjekkiske bidrag er, at det måske lige tager nogle gennemlytninger, før den sidder fast. Men så hænger den også ved!
Finland – “Look Away” / Darude ft. Sebastian Rejman
Tekst og musik: Sebastian Rejman & Ville Virtanen
Mette: Med
Darude’s internationale succes og baggrund in mente, så var mine og mange
andres forventninger til årets finske bidrag skyhøje, mens indfrielsen lod lidt
tilbage at ønske. Bidraget er ikke helt så iørefaldende, som jeg havde håbet på
og Sebastian leverede ikke den stærkeste vokale optræden i UMK.
Omvendt så kommer Darude med et stærkt budskab: ”How can we go to sleep at
night, and lay there in our beds? when we know what’s going on with the world
today” og en god kontrast til de mange kærlighedssange.
Jeg er vild med sceneshowet, som får mig til at tænke på tidligere tiders lækre
shows fra f.eks. Azerbaijan. Men man skal måske lige arbejde lidt på timingen
med havfruens opstigen fra vandet.
Michael: Igen i år stiller Finland med en kæmpestjerne.
Darude med Sebastian Rejman. Showet med danseren, der skal matche et
LED-display fungerer faktisk ret godt. Ved UMK lød koret ude af takt og midlest
talt dårligt. Det kan dog nok fikses inden det går løs i Maj.
Kevin: Den
gentager sig selv for mange gange. Musikken lyder som meget let synthesizer.
Uklart, hvad han vil med sangen.
Mads: Årets
største skuffelse må være Finland. Da jeg hørte at Dj Darude skulle være
artisten, så tænkte jeg YES. Nu tænker jeg ØV!
Jaxie: Her
er en sang, der faktisk viser, at artister fra “way back” sagtens kan stå
stærkt flere år senere. Desværre ikke stærkt nok til at score en plads i
toppen. Sebastian synger “look away”, men hvis man kigger væk og ser bort fra
det visuelle, så er sangen faktisk…. ikke en sandstorm. Sebastian Rejman er dog
lidt af en rejemad at se på, hvis du forstår? *fniser* Men den rejemad bliver overskygget
af danseren – og det er lidt synd. For jeg kan godt lide rejer. Ihihi.
Clara: Da
det blev offentliggjort, at Darude skulle agere Finlands bud på en Eurovision
vinder i år, havde jeg meget høje forventninger. Det er måske også grunden til,
at jeg ikke er vanvittigt imponeret over årets finske bidrag. Jeg er helt
sikker på, at nummeret nok skal klare sig fint, og jeg tror da også, at vi godt
kan regne med finsk deltagelse i årets finale, men for mig personligt kommer
nummeret aldrig rigtig i gang og mangler noget melodisk eller genkendeligt for
at ramme helt plet for mig.
Simon: Jeg havde store forventninger til en sang lavet af Darude, men det er næsten for pænt og poleret. Jeg mangler et omkvæd, der sparker mere til mig end det her gør, og jeg synes sangen ender med at være for anonym. Kunne han ikke bare have lavet en tekst til Sandstorm i stedet?
Ungarn – “Az én apám ” / Joci Pápai
Tekst: Ferenc Molnár / Musik: Joci Pápai, Ferenc Molnár
Jaxie: Ham
Joci har klart et talent gemt oppe i hans man-bun frisure. Selvom man ikke
forstår, hvad han synger, kan man godt mærke energien. Dog synes jeg der
mangler et klimaks (aka et kontraststykke) et sted i sangen, hvor han lige
tager den fra 70-80% til 100% for at skaffe nogle 10’ere eller 12’ere. Synes
ikke man kan “nah-nah-nah-nah-naaah” sig til toppen – og heller ikke med
man-bun.
Simon: Det
er altid charmerende, at Ungarn deltager på eget sprog, uanset at man ikke
forstår det, og Joci synger rigtig fint, men når omkvædet bare bliver til ”na
na na” – som vi også skal høre flere gange i år i andre sange – så bliver det
lidt ensformigt og kedeligt for mig.
Kevin: Dejlig
og rar stemme! En sang der løfter sig fra start. Stemningsfuld og helstøbt.
Mette: Skønne
Joci Pápai er tilbage i Eurovision efter 8. pladsen i Kiev med en sang om hans
far, som var orkesterleder for et stort sigøjnerorkester. Joci er verdensmester
i at kommunikere og leverer igen årets mest unikke, authentiske og
følelsesladede optræden.
I forhold til ’Origo’ er Joci i år gået
helt tilbage til rødderne. Væk er det moderne touch og rap-delen, og vi står
tilbage med en ægte, følelsesladet etno-ballade fremført af Joci i bare tæer.
Jeg elsker sange, som fremføres på
modersmålet, og selvom jeg ikke forstår teksten, kan jeg alligevel føle hvert
et ord. Med den rigtige staging kunne det her blive den ”moderne” udgave af
’Lane Moje’ eller ’Lejla’.
Michael: Joci Pápai er tilbage! Yes! Joci var min vinder
i 2017. Jeg er ikke sikker på, det bliver det samme i år. Han er stadig
fantastisk god til at kommunikere sine tekster, også til os der ikke forstår
dem. I år kan han ikke helt svinge sig op på samme niveau for mig. Det er lidt
symptomatisk tror jeg, at vi som fans ofte gerne vil se artister vende tilbage,
men det skal bare være med den sang de havde med sidst.
Clara: Jeg
synes, at årets ungarske bidrag har en god melodisk kvalitet, og til trods for
at jeg ikke forstår teksten, synes jeg at Joci Papai formår at skabe en
stemning som giver lytteren lyst til at blive yderligere involveret i nummeret.
Denne slags numre har det med at få en blandet modtagelse i ESC, men jeg
forestiller mig, at der nok skal blive en plads til Ungarn i dette års finale.
Mads: Joci er tilbage, og jeg synes egentlig han gør det bedre i år, end for 2 år siden.
Montenegro – “Heaven” / D mol
Tekst: Adis Eminić / Musik: Dejan Božović
Kevin: Dejlig
sang med gode stemmer, skøn stemning, positiv.
Mette: Hvor
gerne jeg end ville finde noget positivt at skrive, så er det umådeligt svært.
’Heaven’ kunne nok have opnået en pæn placering for 20 år siden, i alt fald
hvis alle sangere ramte tonerne. Men som det ser ud (og lyder) i live-videoen
fra den montenegrinske finale, så styrer denne her direkte mod sidstepladsen i
semifinale 1.
Mads: Hvis
man absolut ønsker at lave en gruppe, som synger flerstemmigt, så skulle man
måske først finde nogle, der kan synge rent. Sangen hjælper heller ikke på det
samlede indtryk.
Jaxie: Det
er lidt ironisk at de repræsenterer musiknoder, når de ikke rammer allesammen i
starten. Okay okay, de er faktisk dygtige udover det, og jeg synes de er søde,
har en god energi… MEN!! De vil gerne levere noget stærkt og inspirerende, men
man kommer ikke langt når man sidder i en karrusel af en repetitiv
vers-omkvæd-vers-omkvæd-sang – og når de har sunget ‘falling’ de første
12-15 gange, så falder man selv lidt ned i sofaen eller på gulvet. Hvor er min
champagne henne?
Clara: Årets
bidrag fra Montenegro virker for mig som om, at de har ramt direkte ned i en
musikstil der ville have klaret sig godt i ESC for cirka 15 år siden. I min
optik er nummerets lyd meget outdated, der mest af alt får mine tanker i
retningen af 90er grupper som SClub7. Til trods for at melodien egentlig
fungerer fint, som et helt standard popnummer, så tror jeg dog ikke at vi skal
forvente os en finaleplads fra Montenegro i år.
Simon: Et eller andet sted i midt-90’erne sidder der et girlband/boyband og undrer sig over, at deres glemte sang pludselig deltager i Eurovision i 2019. Et lille ekstra point for at lyde som noget fra min egen ungdom i 90’erne, men ellers er indtrykket bare at det er en lidt billigt produceret dåsesang, som egner sig bedst i et supermarked eller en elevator.
Michael: Da jeg først hørte Fire of Love var jeg ikke
fan. Det lød helt ekstremt østeuropæisk. Nu er det en af mine favoritter i år.
Jeg kan godt være lidt nærvøs for at det er samme oplevelse TV-seerne får. De
brænder først rigtigt igennem efter en uge, og det er jo som bekendt en kende
for sent.
Clara: Polens
bidrag i år, har i min optik store problemer i sit musikalske udtryk. Jeg kan
egentlig godt forstå valget omkring kostumer mm., men lyden af de unge kvinders
stemmer giver mig gåsehud på den ikke helt positive måde. Jeg er i tvivl om, om
folk måske synes at årets polske bidrag har noget humor som de skal belønnes
for, men hvis det er tilfældet har jeg i hvert fald ikke set det endnu.
Jaxie: Her
har vi så Polen igen, som gerne vil skille sig ud. Det føles lidt som om de
ville score point på at få folk til at grine over deres visuelle statement, for
synes at sangen ryger lidt i baggrunden. Synes verset er stærkere end omkvædet
og det er ikke sådan man vinder Eurovision. Et stærkt kontraststykke kunne have
trukket dem opad. Det vil også hjælpe meget hvis stemmerne komplimenterede
hinanden lidt bedre, forstår ikke de er fire tøser på scenen, hvis de ikke
formår at skabe en lysmæssig synergi – altså gør noget en eller to IKKE kunne
gøre på scenen. Desværre ikke denne gang, Polen.
Kevin: En
østeuropæisk sang som nok ikke når ind i Tyskland, men charmerende fordi den er
så fuld af kærlighed, folkoristisk og ærlig.
Simon: Sidst
vi så fire polske piger i folkedragter på ESC-scenen i 2014, havde de i det
mindste sexappeal og kærnede smør, mens de sang. Det her lyder som om det godt
kunne have brugt mere smør, for fire fuldstændig ens og ret skærende stemmer
gør ikke noget godt for mig i den her sang, som jeg godt kan have mistænkt til
at kandidere til en bundplacering i denne semifinale.
Mette: Den
yngre, seriøse udgave af Buranovskiye Babushki – eller ‘My Słowianie’ med
reduceret sex appeal? Ja der kan laves masser
af sammenligninger, men når alt kommer til alt, så leverer Polen et spændende
og autentisk bidrag, som skiller sig ud. Tulia går bestemt ikke ubemærket hen,
men det store spørgsmål er, hvordan de vestlige lande kommer til at tage imod
bidraget og den særprægede syngestil ’White voice’, som især er populært i
Østeuropa. Juryen giver normalt ikke så mange stemmer til den her type bidrag,
så Polen skal overleve på seer-stemmer. Men er det her et bidrag, som får
TV-seerne til tasterne? Jeg tror det bliver lige på vippen, om Polen skal sidde
udenfor finalen for 2. år i træk.
Silje: Polen får mine 10 point. Igen en holdning, jeg tror, at Europa får svært ved at dele med mig. Ligesom med Hviderusland tvivler jeg meget på en finaleplads til Polen. Når det så er sagt, så vil man elske “Fire of Love (Pali się)” af Tulia, hvis man føler sig godt tilpas i det østeuropæiske musikhjørne, og helt begejstret bliver man, hvis man også kan lide rock. Det er altså ikke den typiske folkemelodi, vi får fra Polen her – den er spicet op med rock og jeg er vild med det!
Serbien – “Kruna” / Nevena Božović
Tekst og musik: Nevena Božović
Simon: En
ægte Balkan-ballade i bedste Molitva-stil. Den får på alle de følelsesmæssige
knapper med strygere i omkvædet og lidt vrede og ild til, så jeg er solgt. I en
sø af Balkan-ballader er den her for mig den bedste, og jeg tror på hende, både
når hun synger og til at gå i finalen.
Jaxie: Nevana
fra Serbien kommer med en mere stille sang med lidt af en spændingskurve, og
det kan Eurovision godt lide. Serbien har vundet før med en lignende sang, dog
hvor omkvædet var stærkere. Kruna er en ballade med et middelmådigt klimaks,
som stjernekasterne bag Nevena ikke kan rede – det er lidt en orgasme hun
ikke kunne fake sig igennem – potentialet var der, men det er nok ikke
sangen der tager dig helt til tops. Men… hvem ved?
Clara: Man
skal ikke underkende, at denne slags ballader tit har klaret sig rigtig flot i
ESC. Jeg tror dog bare, at i årets felt hvor der er helt utroligt mange
ballader, vil denne sang ikke skille sig nok ud til at blive lagt mærke til,
hvorfor jeg ikke tror at Serbien i år kommer til at få en finaleplads.
Kevin: Dejlig
stemme og en ballade med skøn Balkanpower, som vi kender den. Lidt mørk og
trist.
Mette: Jeg
burde – som Balkan-ballade-elskeren over dem alle – være henrykt over årets
serbiske bidrag. ‘Kruna’ er bestemt også en smuk sang, men der mangler bare
noget. For at citere
Måns & Petra: “Step 3! Show the viewers your country’s ethnic background by
using an old traditional folklore instrument that no-one’s heard of before”. Jeg føler heller ikke sangens stemning helt på samme
overbevisende måde som når Joci Papai kommunikerer sine følelser ud.
Mads: Årets
eneste rigtige balkan ballade, og pga det får den et stort plus i min bog.
Slovenien – “Sebi” / Zala Kralj & Gašper Šantl
Tekst og musik:Zala Kralj & Gašper Šantl
Clara: Jeg
er faktisk ret vild med lyden af dette års slovenske bidrag. Det har en
fantastisk melankoli over sig, som jeg synes er meget rart at lytte til.
Nummeret er ikke et kæmpe pophit og jeg tror ikke at det bliver den helt store
topplacering, men dog tror jeg alligevel, at Slovenien godt kan tage en
finaleplads i år, såfremt de kan få deres liveoptræden til at hænge sammen med
den lyd og den følelse som det indspillede nummer giver.
Michael: En lidt tåget og underspillet stemning som på en
eller anden måde virker dragende på mig. Jeg aner ikke hvad den handler om, men
jeg tror på det alligevel. Den her kunne godt overraske tror jeg.
Jaxie: Stille,
lyden er meget behagelig, det hele flyder godt. Men det flyder desværre ikke
udover scenekanten eller tv skærmen. Fra et kunstnerisk perspektiv værdsætter
jeg, at de tager en chance og sælger den sang, der giver noget outer space
synth, blød stemme og et mere simplificeret sceneshow både performancemæssigt
men også visuelt. Men Eurovision skal holde en masse homoseksuelle i gang i
deres sofaer, på barerne eller hvorend man sidder og ser det. Der kunne godt
suppleres med noget mere energi eller en spændingskurve i form af et stærkt
kontraststykke. Hvordan skal fru Hansen i Korsør komme op i gear og danse rundt
på Storebæltsbroen af glæde senere på natten med den her sang?
Kevin: Sød
og god stemme. Sangen er meget dyster og forsvinder blandt de andre stille
sange
Silje: Hold
OP, for en magisk performance, Zala Kralj & Gašper Šantl gav i Sloveniens
Melodi Grand Prix, da de fremførte sangen “Sebi”! Jeg krydser fingre for, at de
ikke ændrer for meget i deres staging, da jeg virkelig tror, at den kan hjælpe
meget med at føre dem direkte i finalen. Jep, I know, I know, Slovenien
splitter vandene i år, men jeg er på den halvdel, hvor glasset er halvt fuldt;
jeg er så positiv og forventningsfuld omkring dette års slovenske bidrag
(faktisk så meget, at jeg sågar har vovet at påstå, at den har top 3-chancer).
Den er min personlige vinder i år, og derfor skal den selvfølgelig have mine 12
point.
Mette: Én af årets små perler. Smuk og underspillet melodi, som står i kontrast til stort set alle årets øvrige sange. Autentisk, følelsesladet og fuld af kærlighed. Den måde, hvorpå Zala kigger på Gašper…og hans lidt kejtede måde at tage hendes hånd. Den slags kemi kan ikke tillæres. Man tror 180% på deres kærlighed (Hint, hint: Spanien 2018). Jeg er vild med, at man ikke er faldet i engelsk-fælden og har valgt at bevare ‘Sebi’ på slovensk. Jeg håber også Slovenien bevarer den simple optræden, som udgør et perfekt match til sangens magiske udtryk. Eller også skal de bare gå all-in Avatar med blå bodypaint, fletninger og hale?
Simon: Mange hyper den her til at være noget stort, men i mine øjne rykker den sig ikke rigtig nogle vegne. Jeg kan godt høre den er lidt mystisk og edgy, men jeg fornemmer slet ikke hvad det er de vil fortælle mig i sangen, så for mig bliver det her første toilet break i semi 1.
Et overfald på en ung homoseksuel mand i Intercity-toget mod Jylland var baggrunden for Jeanett Exner’s initiativ til at gennemføre historiens første Fanø Pride. Nu er Fanø Pride nomineret til Statement-prisen ved årets Rainbow Awards.
Den 3. april løber Rainbow Awards – Axgil 2019 af stablen i Cirkusbygningen i København og for første gang kan du også følge med på tv, når det store prisshow finder sine vindere. Det sker på TV2 Zulu.
Rainbow Awards – Axgil hylder hvert år de personer, organisationer og virksomheder der er med til at skabe bedre livsvilkår for LGBT-personer eller er med til at skabe liv og indhold i Danmarks LGBT-miljø. Vinderne af de forskellige kategorier bliver tildelt en såkaldt “Axgil” – opkaldt efter Axel Axgil der var idémand bag, og medstifter af det senere LGBT Danmark i 1948.
Fanø Pride nomineret til Statementprisen
Det var regnbuemor Jeanett Exner, kreativ direktør i kulturhuset Realen og art manager for sanger Johnny Madsen, som sidste år tog initiativ til at afholde Pride på Fanø. Baggrunden for initiativet var det overfald, som i sommeren 2017 skete på en ung homoseksuel mand i Intercitytoget mod Jylland. 23-årige Simon var sammen med sin kæreste Laeth på vej til Fanø for at besøge deres veninde, Jeanett Exner’s datter Christina. I toget gav Simon sin kæreste et kindkys, hvilket i første omgang udløste en spytklat og senere et slag i ansigtet fra en albansk mand.
Jeanett’s første reaktion var at hejse regnbueflaget i flagstangen i haven, hvor det vajede resten af sommeren og i samarbejde med lokale ildsjæle samt kontakter fra Aarhus og Copenhagen Pride, så lykkedes det 11. juli sidste år Jeanett at stable historiens første Fanø Pride på benene.
Læs også: Fanø Pride inviterer hele Danmark til folkefest i mangfoldighedens tegn
Den bedrift er nu nomineret til ‘Statement-prisen’, som ifølge Rainbow Business Danmark gives til en person, virksomhed eller organisation, som har lavet utraditionelle arrangementer, gerne med et samfundspolitisk islæt i eller for lgbt-miljøet.
I årets Axgil-jury sidder 6 personer:
Søren Pape, partiformand for De Konservative og justitsminister
Peder Holk Svendsen, forperson for LGBT Danmark
Lars Østergreen, direktør for Copenhagen 2021
Leonora Christine skov, forfatter
Uffe Elbæk, partiformand for Alternativet
Henriette Laursen, direktør for Kvindfo
Juryens stemmer lægges sammen med resultatet fra afstemningen på TV2 Zulu. Ved stemmelighed er det kandidaten, med flest seerstemmer, der vinder.
Eurovision Song Contest 2019 er mindre end 2 måneder væk og opbygningen af scenen i Expo Tel Aviv er begyndt! Florian Wieder står bag årets scene, som du kan få et forsmag på herunder:
Armenien blev den første af 41 deltagerlande til at annoncere deres artist til Tel Aviv 2019 og her til aften blev landet så ét af de sidste til at afsløre deres bidrag. Srbuk skal synge ‘Walking Out’ i Tel Aviv.
Srbuk med det borgerlige navn Srbuhi Sargsyan er en af Armeniens upcoming artister. Hun har deltaget i adskillige konkurrencer både lokalt og internationalt, herunder The Voice Ukraine. Hendes single ‘Yete karogh es’ toppede de armenske hitlister i flere uger i 2016, sidste år udsendte hun den single ‘Half a Goddess’.
Efter annonceringen af Srbuk som artist fulgte en invitation til at indsende sange til Srbuk’s Eurovision-deltagelse. Ifølge reglerne skulle bidraget være enten på engelsk eller armensk.
I januar vandt den kun 17-årige Michela Pace maltesisk X Factor og dermed retten til at repræsentere Malta i Tel Aviv. Her til aften blev hendes Eurovision-bidrag ‘Chameleon’ afsløret.
Sangen er skrevet af Joacim Perrson, Paula Winger, Borislav Milano og Johan Alkanas.
Vinderen af X Factor blev fundet i en 50/50 kombination af jury- og seerafstemning og den tidligere Eurovision-deltagere Ira Losco var blandt dommerne på programmet.
Michela Pace er pt. 18 år gammel og kommer fra øen Gozo. Hun studerer pt. på Bishops Conservatory Girls School i Victoria.
Udover en deltagelse i Eurovision så sikrede Michela sig også en pladekontrakt med Sony Music Italy.
Forud for lørdagens store finale i Melodifestivalen inviterede den svenske fanklub sammen med Peter & Erik (King Kong) fredag aften og nat til Melfest Preparty i Stockholm.
På plakaten var vores egen Leonora, som sammen med bl.a. norske KEiiNO og franske Bilal Hasani optrådte for de mange fremmødte fans.
Hør hele salen synge med på ‘Love is Forever’ i videoen herunder:
Under besøget i Stockholm fik Leonora også hilst på nogle af sine konkurrenter i Tel Aviv, bl.a. den nykårede vinder i Sverige John Lundvik og Frankrigs repræsentant Bilal Hasani, ligesom hun også mødte bl.a. duoen LIAMOO & Hanna Ferm, som sluttede på 3. pladsen i Sverige og #Melfest-veteranerne Dolly Style.
Den helt store forhåndsfavorit, John Lundvik, levede op til forventningerne og vandt billetten til Tel Aviv med en overbevisende sejr hos både jury og tv-seere.
Årets sidste nationale finale fandt sted her til aften, da Sveriges skulle finde sin vinder blandt 12 finalister i Friends Arena, Stockholm.
Med en sejr hos både tv-seere og jury tog 36-årige John Lundvik i sit 2. forsøg i Melodifestivalen en sikker sejr foran Bishara og Liamoo & Hanna Ferm. Han skal derfor repræsentere Sverige i Tel Aviv med sin vindersang ‘Too Late for Love’.
Lundvik har en baggrund i athletik og har vundet 8 guldmedaljer i Sverige som sprinter (100 meter). Ved de Olympiske lege i Rio i 2016 skrev og fremførte John den svenske, olympiske sang All About the Games. Musikalsk blev han for alvor kendt, da han var med til at skrive ‘When You Tell the World You’re Mine’ til kronprinsesse Victoria’s bryllup i 2010 og debuterede sidste år i Melodifestivalen, hvor han blev nr. 3 med ‘My Turn
Med sig på scenen i år havde John i aften sig eget gospel-kor bestående af Paris Renita, Loulou Lamotte, Ashley Haynes og Dinah Yonas Manna.
I Tel Aviv kommer Lundvik i øvrigt til at konkurrere mod “sig selv”. Han har nemlig også været med til at skrive årets britiske bidrag ‘Bigger Than Us’, som synges af Michael Rice.
‘Too Late For Love’ har John Lundvik selv været med til at skrive sammen med Anderz Wrethov og Andreas ”Stone” Johansson.
Resultatet af Melodifestivalen 2019
John Lundvik – “Too Late for Love” (181 point)
Bishara – “On My Own” (107 point)
Hanna Ferm & LIAMOO – “Hold You” (107 point)
Jon Henrik Fjällgren – “Norrsken (Goeksegh)” (74 point)
Årets israelske bidrag fremføres af den 27-årige HaKokhav HaBa-vinder Kobi Marimi. ‘Home’ er skrevet af Inbar Wizman og Ohad Shragai, som begge er sangere og sangskrivere fra Tel Aviv.
Med ‘Home’ får vi en ballade med gospel og moderne soul mixet med den mellemøstlige lyd. Teksten er baseret på Kobi’s egen rejse gennem livet indtil nu – en lang og vanskelig søgen efter selvværd. Da han fandt fred med sig selv og lærte at omfavne den person, han var, fandt han “hjem”.
Efter flere ugers rygter så blev det i midten af februar bekræftet, at den russiske superstjerne Sergey Lazarev bliver Ruslands artist i Tel Aviv. I dag kl. 17.00 blev hans længeventede bidrag ‘Scream’ afsløret.
I 2016 var Sergey blandt de helt store bookmaker- og fanfavoritter
med ‘You are the only one’, som også bød på ét af årets mest populære og
omdiskuterede visuelle shows.
Det blev ikke til sejr i Stockholm. Sergey sluttede på en 3. plads efter Jamala og Dami Im, på trods af en sejr i teleafstemningen.
Comeback med en Kirkorov / Kontopoulos / Vaughn-sang
I år gør Sergey comeback med sangen ‘Scream’ skrevet af Kirkorov, Kontopoulos og Vaughn. Siden offentliggørelsen af Sergey som artist har Rusland været den store bookmakerfavorit med så lave odds som 3,75, inden bidraget blev afsløret.
I en Instagram-post fredag takker Sergey de mennesker, som har været med til at gøre hans comeback muligt, nemlig Dimitris Kontopoulos og Philip Kirkorov, som har skrevet musikken og produceret, og Sharon Vaughn, som står bag teksten.
Sergey sender endvidere en tak til Moskva Symfoniorkester for deres bidrag til sangen, til sound engineer Andrew Weed Konoplev og vocal coach Alex Panayi.
View this post on Instagram
‼️The time has come: Saturday 9 March at 17.00 CET we will release the Eurovision entry for Russia. I really hope you will all LOVE the song as much as I did from the first time I listened to it. This is a new journey for me and I am so excited for it. Thank you @fkirkorov not only for your contribution to the song, but most of all for being always there for me like a brother. True friendship exists in show business and you are the best example of this. Thank you @dimitriskontopoulos for this powerful melody, the great production and all of the hours of work you have spent for this song. @Sharon_Vaughn your words gave meaning to the melody. It’s an honor working with you and singing your lyrics. @moscow_symphony_orchestra your contribution gave a different meaning to the song. I am so glad that we managed to bring live orchestra back to eurovision, even in this way. @the_andrew_weed you are the best sound engineer I have ever worked with. @alxpanayi thank you for your patience, you are a true professional. Finally the biggest thanks goes to everyone in channel “Russia” for trusting me, for the second time, to represent our country. I promise you all to do my best in order to honor your decision. “Tears aren’t quiet things …” #sergeylazarev #сергейлазарев #eurovision2019 #Russia photo by @dvelichko ❤️🇷🇺
A post shared by Sergey Lazarev (@lazarevsergey) on
Fra Romeo & Julie til High School Musical
Sergey er et af Ruslands største navne. Han har udsendt adskillige albums i sit hjemland og har en lang karriere bag sig.
Allerede som barn fik Sergey interesse for musikken og som 10-årig
blev han en del af børnegruppen Neposedi. Her arbejdede han både sammen
med Vlad Topalov, som han senere kom til at stå overfor i Smash!! og de 2
t.A.T.u. piger Yulia Volkova og Lena Katina.
Udover sin karriere som sanger er Sergey også uddannet skuespiller og
har bl.a. spillet Romeo i Pushkinski Theatre’s opsætning af “Romeo and
Juliet”.
Som 17-årig blev han i 2000 kendt som en del af duoen Smash!!, og
efter gruppen blev opløst i 2006, fortsatte Sergey som soloartist.
Sergey lægger også den russiske stemme til tegnefilm og
filmkarakterer som Prince Arthur fra Shrek The Third, ulven Humphrey fra
Alpha and Omega, og Troy Bolton (oprindeligt Zac Efron) fra Disney’s
High School Musical.
Før Eurovision-eventyret blev til virkelighed i 2016, prøvede Sergey allerede i 2008 at komme til at repræsentere sit land. Han deltog i den russiske finale med ‘Flyer’, men måtte se sig slået af Dima Bilan, som senere gav landet sit første Eurovision-trofæ i konkurrencen i Belgrade.
Efter 4 semifinaler og en andra chance er det nu tid for vores naboer Sverige at finde deres bidrag til årets Eurovision i Israel.
12 bidrag skal dyste i Friends Arena i Solna Stockholm, hvor imponerende 32.000 tilskuere følger med. Mens en masse interesserede følger med på nettet og foran tv’et, har Melodifestivalen de sidste par år været det mest sete program på svensk tv. Melodifestivalen plejer også at være den mest fulgte finale blandt Eurovision fans.
Jon Henrik deltager for 3. gang med sine samiske toner. Han er tidligere blevet nummer 2 og 3 i henholdsvis 2015 og 2017, og har begge gange været en stor seerfavorit. Mon 3. gang bliver lykkens gang.
Lisa Ajax deltager også for 3. gang i mello og alle gange er hun kommet til finalen, senest i 2017. Hendes sang er den eneste i årets festival der er skrevet af en enkelt sangskriver (Isa Molin).
Mohombi vendte hjem til Sverige fra Dubai for at deltage i Melodifestivalen, og det viste sig at være en god ide. Nu er han i finalen med hans latino rytmer og interessante sceneshow.
Lina Hedlund er en rutineret artist på både den svenske musikscene og i Melodifestivalen. Hun er i sin 4. finale på 6 forsøg, så en god statistik fortsætter der.
Hvis Lina var en rutineret artist så er Bishara det modstatte. Den unge artist har kun sunget i 6 måneder og blev kendt på youtube. Nu er han blandt de yngste finaledeltagere nogensinde med sine 15 år. Hans bidrag er skrevet af sidste års vinder Benjamin Ingrosso.
Vinderen fra 2010 Anna Bergendahl er tilbage i finalen med hendes tilbagelænede country-pop sound. Tør svenskere mon sende hende til Israel? Anna er jo stadigvæk den eneste svenske Eurovision-artist som ikke har sunget i finalen, da hun i 2010 røg ud i semifinalen.
Nano er tilbage i Melodifestival-finalen, efter han blev nummer 2 i 2017, men faktisk fik flest stemmer hos seerne. Hans forberedelser, både til andra chancen i sidste uge og finalen, er dog ikke løbet perfekt, da hans bror ligger på sygehuset efter en alvorlig ulykke. Så flot at han alligevel vælger at gennemføre. Sangen er skrevet af vores egen Eurovision-dronning Lise Cabble, som jo allerede har et Eurovision bidrag med i år, nemlig Leonora’s sang for Danmark.
8. Hold You – Hanna Ferm & LIAMOO
Idol-samarbejdet Hanna og Liamoo spås gode chancer for en topplacering med deres intense duet. Liamoo var i finalen sidste år med sangen “Last Breath”, men det er er Hannas debut. Jeg tror dog ikke, det bliver den sidste gang, vi ser hende i Melodifestivalen.
16-årige Malou må siges være den store overraskelse i aftenens finale. Med sin Taylor Swift/Zara Larsson inspirerede girl power sang kom hun med et frisk pust og gik direkte videre fra semifinalen i Malmø.
Hele teamet bag sangen “I do me” er piger, ligefra sangskrivere, manager og koreograf. Producenten af sangen er også en af sangskriverne. Den kun 19-årige Elvira Anderfjärd, som dermed bliver den yngste producer i Melodifestivalen finalen nogensinde.
Årets store vinderkandidat er det prædikat, som John Lundvik har fået på sig. Han deltog i finalen sidste år, hvor han blev nummer 3 med sangen “My turn”. Hvis John vinder i år og kommer til finalen i Israel, så kommer han til at dyste mod sig selv, da han også er ophavsmand til det engelske bidrag “Bigger than us” som synges af Michael Rice.
Wiktoria er i hendes 3. finale ud af 3 forsøg, så 100% rekorden holdes ved lige. De andre år har hun stillet op med country good feeling pop, men i år er det en ballade og en masse regn, der skal give hende sejren.
Sidst ude i årets finale er de glade fyre i Arvingarna. Det er 26 år siden, de vandt Melodifestivalen og 20 år siden at de var med i finalen sidst, så det er nogle rutinerede mænd. som de andre skal dyste imod. Deres glade dansband-sang er en perfekt afslutning på en forhåbentlig fed finale.
Publikumsundersøgelse før finalen Efter hver generelprøve holder den svenske fanklub Melodifestivalklubben en undersøgelse, hvor de spørger publikum hvem, der er deres favorit. Som altid er der mange børn, der svarer, og desværre fik fanklubben p.g.a ø. et tamt fremmøde kun 405 svar.
Resultatet blev sådan her.
Placering
Sang
Artist
Antal stemmer
Procent
1
Too Late for Love
John Lundvik
141
34,8 %
2
On my own
Bishara
64
15,8 %
3
Hold
Hanna Ferm & Liamoo
45
11,1 %
4
I Do
Arvingarna
43
10,6 %
5
Norrsken
Jon Henrik Fjällgren
25
6,2 %
6
Not with me
Wiktoria
19
4,7 %
7
Hello
Mohombi
16
3,9 %
8
Chasing Rivers
Nano
12
2,9 %
9
Ashes to Ashes
Anna Bergendahl
12
2,9 %
10
I Do me
Malou Prytz
12
2,9 %
11
Torn
Lisa Ajax
9
2,2 %
12
Victorious
LIna Hedlund
7
1,7 %
Publikumsundersøgelsen viste altså en klar sejr til John Lundvik.
Det samme gør bookmakerne med 60% chance for at vinderen hedder John Lundvik. Så der tegner sig et klart billede af en vinder.
1
John Lundvik – Too Late for Love
60%
1.3
1.33
1.33
1.4
1.33
1.35
1.33
1.25
1.44
1.3
2
Hanna Ferm & Liamoo – Hold You
11%
4
8
8
5.5
8
6
8.3
11
4.5
12
3
Bishara – On My Own
8%
9
11
11
8
10
9
9
15
10
21
4
Wiktoria – Not with Me
6%
11
12
12
10
12
11
15
15
11
21
5
Anna Bergendahl – Ashes to Ashes
5%
14
14
14
18
13
13
11
21
13
30
6
Mohombi – Hello
3%
10
26
26
15
24
21
31
41
15
50
7
Jon Henrik Fjällgren – Norrsken
2%
51
51
51
25
51
51
38
51
51
110
8
Lisa Ajax – Torn
1%
67
66
66
50
66
67
66
67
67
130
9
Arvingarna – I Do
1%
101
86
86
75
91
101
90
101
101
250
10
Malou Prytz – I Do Me
1%
81
86
86
75
151
101
150
101
101
150
11
Nano – Chasing Rivers
1%
101
126
126
75
101
101
130
101
101
250
12
Lina Hedlund – Victorious
1%
151
126
126
75
151
101
160
101
101
Afstemningen Som altid bliver afstemningen afgjort af en jury bestående af 8 Internationale lande og tv seerne. Det nye i år er, at der er færre juryer, normalt er der 11 juryer, men i år er der kun 8.
De 8 lande er : 1. Portugal 2. Østrig 3. Australien 4. Cypern 5. Frankrig 6. Finland 7. Storbritannien 8. Israel
Efter at juryerne har afgivet sine stemmer er det tid til at afsløre resultatet af seer-afstemningen. Her er der, ligesom i juryen, 8 grupper, som afspejler alderen på dem, der stemmer.
Telefonafstemingen og juryen uddeler hver samlet 58 point.
I forhold til tidligere år vil værterne ikke offentliggøre, hvor mange % de forskellige bidrag har fået. Man tæller i stedet for gruppernes point sammen og givet det til kunstneren. Den, der får færrest point, bliver råbt først op og til sidst, når der er 2 tilbage, kåres vindene. De grupper er. • Grøn: 3–9 år • Turkis: 10–15 år • Blå: 16–29 år • Lilla: 30–44 år • Rosa: 45–59 år • Rød: 60–74 år • Orange: 75+ • Ingen farve Telefon
Hvem vinder? Jeg tror at bookmakerne og fansene får ret og John Lundvik får sit ønske fra sidste år opfyldt, med en sejr til “My Turn”. Den internatiomale jury skal lave rav i den, som da Robin Stjernberg vandt i 2013, for at ændre det. Et frisk bud på en top 3 bliver: 1. John Lundvik. 2. Anna Bergendahl 3. Wiktoria
Sidste år nåede Azerbaijan for første gang ikke Eurovision-finalen, da Aisel sluttede på 11. pladsen med ‘X My Heart’ . Det er i år op til den 27-årige singer/songwriter Chingiz at sende sit land tilage i det fine selskab i finalen i Tel Aviv.
For kort tid siden blev både han og bidraget ‘Truth’ afsløret. ‘Truth’ vandt den nationale udvælgelse, som foregik internt på Ictimai TV og er skrevet af bl.a. Trey Campbell fra sidste års bulgarske projekt EQUINOX og bulgarsk/østrigske Borislav Milanov fra Symphonics. Sidstnævnte har med stor succes stået bag ‘If love was a crime’ til Poli, ‘Nobody But You’ til Cesar Sampson og ‘Beautiful Mess’ til Kristian Kostov.
Chingiz er født i Moskva, men flyttede til Qazax i Azerbaijan som 6-årig. Mens han stadig var barn lærte han at spille guitar og begyndte at skrive sine egne sange. Som 13-årig flyttede Chingiz med familien til Baku, hvor han senere blev inviteret til audition på ‘Pop Idol’, som han også vandt.
Chingiz har ligeledes repræsenteret Azerbaijan ved New Wave i Letland og deltager i The Voice Ukraine.
Musikken til ‘Truth’ er skrevet af Borislav Milanov, Trey Campbell, Bo J, Pablo Dinero, Hostess og Chingiz, mens teksten er af Borislav Milanov, Trey Campbell, Bo J og Hostess .
I februar offentliggjorde polsk tv den populære white voice-gruppe Tulia som årets Eurovision-artister til Tel Aviv. I dag blev det så bekræftet, at den sang som mange fans regnede med, gruppen ville vælge, reelt også er Polens bidrag, blot i en ny tosproget version, “Pali się (Fire of Love)”.
Tulia består af de 4 sangere Patrycja Nowicka, Dominika Siepka, Joanna Sinkiewicz og Tulia Biczak, som kombinerer deres karakteristiske sangstil med moderne musikproduktion. Gruppen synger en sangstil, der hedder “Biały śpiew”, som direkte oversat til dansk betyder “hvid sang” og er en traditionel østeuropæisk sangstil.
Tulia blev dannet i 2018 og brød igennem med deres cover af ‘Enjoy
The Silence’. Deres debutalbum, som modtog Platin, var det 7. mest
solgte album i Polen i 2018.
Gruppen har bl.a. optrådt ved FRYDERYKI 2018 gala, som er det polske svar på Grammy Awards. Til sidste års festival i Opole, som er Polens pendant til Sanremo-festivalen, vandt deres sang “Jeszcze Cię nie ma” både juryprisen og seerprisen. Derudover optrådte de på adskillige sommerfestivaller og spillede en helt udsolgt tour.
I går aftes holdt den hviderussiske tv-station BTRC finale i Minsk. 10 sange blev i februar udvalgt ved åben audition af en kommité og i gårsdagens finale var det igen alene op til et jurypanel at finde vinderen.
Vinderen – og Hvideruslands artist til Eurovision Song Contest i Tel Aviv – blev 16-årige Zena med sangen ‘Like It’.
Zinaida Alexandrovna Kupriyanovich, eller bare Zena, er 16 år og går på gymnasiet i Minsk.
Sidste år var hun én af værterne ved Junior Eurovision Song Contest 2018 i Minsk.
Hviderusland 2019
Zena – “Like It” (69 point)
BLGN & Mirex – “Champion” (65 point)
Sebastian Roos – “Never Getting Close” (62 point)
Michael Soul – “Humanize” (59 point)
Alyona Gorbachova – “Can We Dream” (59 point)
KeySi – “No Love Lost” (59 point)
NAPOLI – “Let It Go” (58 point)
PROvokatsiya – “Running Away from the Sun” (55 point)
Sangerinden PÆNDA blev i januar afsløret som den østrigske tv-station ORF’s internt valgte artist til Tel Aviv. I dag er hendes sang ‘Limits’ ude.
Du kan høre ‘Limits’, som PÆNDA selv har skrevet, nederst i artiklen.
PÆNDA skrev sine første sange allerede som 14-årig, hvor hun også lærte at spille guitar og klaver. Senere flyttede hun til Wien for at studere jazz og har været en del af adskillige musikalske projekter, indtil hun i 2015 lancerede projektet PÆNDA.
Som soloartist skriver hun ikke alene sine egne sange, men hun er også begyndt at producere egen musik.
“As a young girl in the school choir, I
would not even have dared to dream about that.”
Hendes første singler ‘Waves’ og ‘Good Girl’ modtog en del opmærksomhed og debutalbummet EVOLUTION I blev meget positivt modtaget. Album nummer 2 ‘EVOLUTION II’ udgives 26. april i år.
Tamara Todevska repræsenterer Nord Makedonien ved Eurovision Song Contest 2019 med hendes song ‘Proud’.
Her til aften blev musikvideoen til ‘Proud’ afsløret under den makedonske nyhedsudsendelse.
“I dedicate ‘Proud’ to my daughter and to everyone out there fighting for their dreams and believing in their greatness.On the 16th of May, we will break the rules and at least for one night in the year, we will show the world that I AM PROUD is always stronger than their YOU WILL NEVER BE GOOD ENOUGH!”
Tamara
Tamara kommer fra en musikalsk familie og har stået på en scene siden hun var 6 år gammel. Hendes søster er Tijana Dapcevic, som repræsenterede hjemlandet i Eurovision 2014, hendes mor operasanger ved den makedonske opera og hendes far professor ved musikakademiet i Skopje.
Det bliver 4. gang, Tamara kommer til at stå på en Eurovisionscene. Første gang var i 2004, da hun var korsanger for Tose Proeski, i 2008 var hun en del af trioen Tamara, Vrčak & Adrijan og i 2014 deltog Tamara som korsanger for sin søster Tijana.
Tilbage i januar blev Duncan Laurence annonceret som Hollands artist. Den 24-årige sanger blev i år færdig på det hollandske ‘Rock Academy’ i Tilburg, hvor han har udviklet sine evner som sanger, sangskriver og producer. Udover det har han tilbragt meget tid med at skrive sange i London og Stockholm.
Kl. 19.10 er der premiere på hans bidrag til Tel Aviv.
Duncan blev anbefalet af en tidligere Eurovision-detager, Ilse DeLange, kendt fra den hollandske duo Common Linnets, som gjorde udvælgelseskomitéen opmærksom på hans evner:
“Duncan is special. His songs are very international and authentic. Duncan has the personality needed for a big opportunity like this. For him, music always comes first”,Ilse DeLange
I 2016 opnåede Serhat nærmest kultstatus i Eurovision med disco-hittet ‘I didn’t know’. Nu er den tyrkiske crooner tilbage for San Marino med sangen “Say Na Na Na”.
Forud for annonceringen af Serhat tilbage i januar blev der spekuleret intensivt blandt fansene. San Marino havde på forhånd annonceret, at de ville sende en international artist til Tel Aviv og hypen gik bl.a. på ‘The living Ken Doll’, Rodrigo Alves.
Ni udgaver af Serhat’s bidrag ‘Say Na Na Na’
Officielt skulle ‘Say Na Na Na’ afsløres i aften kl. 22:30 CET, men som det af og til sker, så udkom sangen for tidligt på Spotify (pga. forskelle i tidszoner).
Derfor står det klart, at vi ikke bare får EN udgave, men hele NI remix af ‘Say Na Na Na’. Hør sangen nederst i artiklen.
I aften kl. 23.59 afsløres ligeledes Serhat’s musikvideo.
Schweiz har i dag afsløret Luca Hänni som sin artist til Eurovision Song Contest 2019 i Tel Aviv.
Luca’s sang, ‘She Got Me’ bliver afsløret klokken 16:58 CET og du kan følge premieren herunder.
Efter 4 år uden en finaleplads valgt Scweiz i år at vælge sin artist internt.
Udvælgelsen var lagt i hænderne på en 100-mand stort panel, som sammen med en jury hver havde 50% indflydelse på valget.
Alle fire schweiziske tv-stationer, SRF, RSI, RTS og RTR havde muligheden for at tilføje wildcards til udvælgelsen.
Singer/songwriter og multi-instrumentalist til Tel Aviv
‘She Got Me’ er skrevet af Luca Hänni selv sammen med Laurell Barker, Frazer Mac, Jon Hällgren og Lukas Hällgren.
Det er Laurell Barker’s 3. Eurovision sang, som i år også har været med til at skrive det tyske og britiske bidrag.
Den schweiziske singer/songwriter er kendt for den tysk-talende musikscene i kraft af hans sejr i 9. sæson Idol. Den 24-årige multi-instrumentalist spiller både guitar, piano og tommer og har også markeret sig som en dygtig danser, da han i 2017 vandt det tyske TV-show “Dance Dance Dance” på RTL.
Luca har udgivet 4 studiealbums og modtaget både platinium og guldplader, ligesom han har vundet adskillige priser
Ved Eurovision Song Contest i 2016 var Luca jurymedlem og året efter var han talsperson for den schweiziske jury og uddelte de schweiziske stemmer.
Katerine Duska blev tidligere på året officielt annonceret som Grækenlands artist til Eurovision i Tel Aviv.
Her til aften blev hendes bidrag afsløret. ‘Better Love’ er titlen på Katerine’s sang, som havde premiere i et specielt show på ERT 2.
Den græsk/canadiske singer/songwriter er valgt internt af den græske tv-station ERT. Hun er pt. bosat i Athen og udsendte i 2016 sit anmelderroste debutalbum Embodiment. I 2018 blev hendes single Fire Away udvalgt til en officiel tv-reklame på canadisk tv.
Katerine har endvidere optrådt på flere store festivaller i Europa.
Vis dette opslag på Instagram
‘Better Love’ out tomorrow. ⚔️ Who’s ready? #betterlove #katerineduska #esc2019 #Eurovision2019 #eurovision #daretodream #telaviv Photography/ Creative Direction @efi_gousi
Et opslag delt af Katerine Duska (@katerineduska) den