Midt i årets britiske bidrag sunget af SuRie slap en mandlig tilskuer forbi security og op på scenen, hvor han tog mikrofonen fra SuRie og råbte nogle ting, som vi ikke her vil gengive.
SuRie stoppede naturligt op, da hun mistede sin mikrofon, mens hendes kor sang videre.
Manden blev hurtigt fjernet og en synligt rystet SuRie kunne færdiggøre sin sang.
Hun blev efterfølgende tilbudt at gå på scenen igen og fremføre sin sang på ny, men afslog.
Flere kilder siger, at det drejer sig om Jimmy Jump, som i 2010 lavede et lignende stunt mos Spaniens artist Daniel Diges. Det er imidlertid ikke bekræftet.
I pressecentret har der traditionen tro kørt en afstemning, hvor alle akkrediterede fans og pressefolk kan stemme på deres favorit. I torsdags tog de danske vikinger sejren i semifinale 2 afstemningen og her til aften blev det så til en delt 7. plads i finaleafstemningen. Frankrig vinder med Cypern på 2. pladsen.
Bliver det cypriotisk uptempo pop med et orientalsk twist og Beyoncé moves? Attitude, looper og hønselyde fra Israel? Smuk tysk ballade? Eller måske historien om en nyfødt syrisk bådflygtning ved navn “Mercy”?
2018 er måske et af de mest åbne år nogensinde og selvom bookmakerne har nogle klare favoritter, så giver de fleste hernede udtryk for, at det er nærmest umuligt at udpege en vinder. Ingen skiller sig på forhånd ud som f.eks. Rybak i 2009, Loreen i 2012 eller Jamala i 2016. Derimod er der måske et par håndfulde sange, som alle kunne gå hele vejen. Efter prøven idag, så sidder vi med det indtryk, at Danmark er i blandt disse lande.
Vi har set den sidste prøve forud fra aftenens finale og her er voes kommentarer og bud på vinder og Top 10.
Eurovision Song Contest 2018
1. Ukraine
Vampires are alive… in Lisbon! Melovin leverer en stærk showåbner og selvom showet er pakket med gimmicks, så er det overordnede indtryk positivt.
Placering
2. Spanien
Masser af kærlighed i luften, når de 2 spanske darlings indtager scenen med Tu cancion (Din sang). Effektiv og intim stemning på scenen godt hjulpet på vej at tusindvis af lys blandt publikum.
3. Slovenien
En perfekt start for Lea Sirk mellem 2 ballader. Er lidt i tvivl om “musikken er stoppet – syng med publikum”-gimmicken virker, når man ser det for anden gang?
4. Litauen
Startrækkefølgen giver helt klart Slovenien en større fordel end Litauen og Ieva kommer, i min øjne, til at fremstå lidt tam og “underwhelming”.
5. Østrig
Cesar hæves langt op over scenen og giver et energisk show og en god vokal. Jeg tror den tidlige start sender ham over på højre side at tabellen.
6. Estland
Vokal og visuel toppræstation og en sang, som skiller sig ud uanset på hvilken position, dem fremføres. Estland burde gå Top 10, især med hjælp fra jurystemmer.
7. Norge
Det store spørgsmål er hvordan tv-seere og jury tager imod Rybak? Det kan gå begge veje, men umiddelbart har jeg ikke fundet plads i min Top 10, også set i lyset af et par lidt “trætte” optrædener de sidste par gange, vi har set ham.
8. Portugal
Lægger sig relativt tæt op af Spaniens ‘Tu Cancion’ med samme type sang og den samme intime stemning på scenen. En smuk sang, men den risikerer nok også nemt at ryge i glemmebogen.
9. UK
SuRie og UK læner sig kraftigt op af endnu en placering i buttom 5. Ikke en sang, der på nogen måde skiller sig ud eller kandiderer til at være favoritten hos ret mange.
10. Serbien
En rigtig god startplacering til Serbien, som efter et par lidt anonyme sange igen får publikum til at vågne op. Sangen er unik i sin genre og kunne overraske positivt.
11. Tyskland
Årets smukkeste ballade understøttet af et rigtig fint show. Rørende og effektfuld afslutning.
12. Albanien
Bliver lidt overskygget af Tysklands emotionelle optræden og meget stærke afslutning. Når det er sagt, så har vi også at gøre med en af årets bedste mandlige vokaler og et unikt bidrag.
13. Frankrig
Jeg savner virkelig en form for illustration af historien og hele det tema, som sangen bygger på. I den franske semifinale missede jeg fuldstændig historien og titlens reference. Men en smuk sang, og elegant levering.
14. Tjekkiet
Mikolas laver til lørdagens familieshow den omtalte saltomotale, som ikke har været en del af showet efter hans skade ved de allerførste prøver . Moderne, humoristisk og gennemført.
15. Danmark
Måske er jeg lidt for dansk lige nu. Men for første gang hernede fik jeg følelsen af, at Danmak faktisk kan vinde det her! Publikum elsker de danske vikinger og Danmark har et af finalens mest memorable show. Jonas er top-charmerende og snestormen til sidst sidder endelig lige i øjet. Top 5 burde kan nemt være indenfor rækkevidde.
16. Australien
Før prøverne havde en placering før Australien nok været at betragte som “dødens position”, men efter Jessica’s lettere usikre vokal og ikke specielt memorable show, så tror jeg faktisk Australien bliver mere skadet af, at starte efter vikingerne.
17. Finland
Stadig rodet og overfyldt show, men god vokal og der er uden tvivl seere, som vil være et fan af det her show.
18. Bulgarien
Futustistisk, mørkt og dragende! 5 stærke og unikke sangere med masser af personlighed. Jeg tror Bulgarien er sluttet i Top 3 hos juryen – så er spørgsmålet om tv-seerne også stemmer ‘beyond the Bones’. Eneste problem kan være starten før Moldova.
19. Moldova
Humoristisk show og en glad optræden, der nok skal høste masser af seer-stemmer. Om juryen er med Moldova kommer til at afgøre om de får den ventede Top 10 placering.
20. Sverige
Musikvideo-stemning og Justin Timberlake-vibe. Benjamin er knivskarp og topcharmerende. Men er det for perfekt?
21. Ungarn
Én af årets absolut største positive overraskelser! Flammer, pyro og et fedt show, som man ikke kan tage øjnene fra. Den hårde genre begrænser måske nok bidraget publikum, men det er omvendt en meget melodiøs én af slagsen.
22. Israel
Den tidligere bookmakerfavorit og stadig et meget populært bidrag blandt fansene, men også en sang der deler vandene.
23. Holland
Waylon er tilbage i en noget anden og mere rocket version end vi så ham i 2014. Det er autentisk og gennemført, men konkurrencen er hård og Holland starter midt i en “stime” af topkandidater.
24. Irland
Alt går op i en højere enhed, når team Ryan går på scenen med ‘Together’. Irland er strøget direkte mod toppen hos bookmakerne de senere dage og stemningen omkring Irland er meget positiv.
25. Cypern
Publikum elsker det! Men falder juryen for letkøbt pop, flammer og Beyoncé-koreografi? Ingen tvivl om at Cypern vil få mange stemmer hos tv-seerne, men jeg tror måske at juryafstemningen kommer til at stikke en kæp i det cypriotiske hjul.
26. Italien
Normalt er Italien altid garant for en god Eurovision-sang. Det er også tilfældet i år, men appellen er bare noget mere begrænset end normalt. Det bliver lidt indelukket og budskabet er svær at fange pga. sprogvalget.
Mettes Top 10:
Bulgarien
Irland
Sverige
Danmark
Tyskland
Cypern
Israel
Tjekkiet
Frankrig
Estland
Michael’s Top 10
Irland
Tyskland
Bulgarien
Israel
Sverige
Danmark
Tjekkiet
Cypern
Ungarn
Serbien
During the Grand Final, each country has a spokesperson who will deliver the jury results via live satellite connection. The journey will begin in Ukraine and ends in Portugal!
Several spokespersons are former Eurovision artists or otherwise related to Eurovision Song Contest.
1. Ukraine – Nataliia Zhyzhchenko – Lead singer of 2017 interval act ONUKA
2. Azerbaijan – Asadov Tural – TV presenter
3. Belarus – NAVIBAND – Belarusian Eurovision 2017 participant
4. San Marino – John Kennedy O’Connor – Eurovision historian
5. The Netherlands – OG3NE – Dutch 2017 participant
6. F.Y.R. Macedonia – Jana Burcheska – Macedonian 2017 participant
7. Malta – Lara Azzopardi – Actress and TV presenter
8. Georgia – Tako Gachechiladze – Georgian 2017 participant
9. Spain – Nieves Alvarez – TV presenter and model
10. Austria – Kati Bellowitsch – Radio and TV presenter
11. Denmark – Ulla Essendrop – TV presenter
12. United Kingdom – Mel Giedroyc – TV presenter
13. Sweden – Felix Sandman – Runner-up in Swedish national selection
14. Latvia – Dagmāra Legante – TV presenter and comedian
Engang imellem møder vi en Eurovision-deltager, som kan sige et eller 2 ord på dansk, men vi har aldrig prøvet at gennemføre et helt interview på dansk.
Det blev der lavet om på i år, da den tyske delegation inviterede til interview med Michael Schulte, som stiller op for vores nabo mod syd. Han kan nemlig både tale og synge på dansk.
Vi mødtes med Michael på hans hotel i centrum af Lissabon, hvor vi både talte om hans relation til Danmark, inspirationen til ‘You let me walk alone’ og fik et lille indblik i hans karriere som en af de første tyske kunstnere på Youtube.
Vores danske håb nr. 2, som ovenikøbet har danske Thomas Stengaard med i sangskriverteamet, sang også et par julesange og et cover af ‘Smuk som stjerneskud’ .
Efter afslutningen på semi finale 2, trak de 10 nybagte finalister deres position i hhv. første eller anden halvdel af finalen. Du kan se hele pressemødet og lodtrækningen i videoerne og resultatet herunder:
Serbien: Første halvdel
Moldova: Anden halvdel
Ungarn: Anden halvdel
Ukraine: Første halvdel
Sverige: Anden halvdel
Australien: Anden halvdel
Norge: Første halvdel
Danmark: Anden halvdel
Slovenien: Første halvdel
Holland: Anden halvdel
Torsdag aften blev en festaften for de danske vikinger og for hele Skandinavien, som kvalificerede sig til finalen i Eurovision Song Contest i Lissabon. En glad og overvældet Rasmussen takker for opbakningen og glæder sig til på lørdag.
‘Vi er lige gået videre i Eurovision-finalen og det er rimelig vildt. Det hele er crazy lige nu – for helvede hvor er vi glade. Hele stemningen fra salen var så overvældende, publikum var fantastiske. Det var den vildeste oplevelse nogensinde, og vi glæder os helt vildt til en endnu vildere oplevelse på lørdag i finalen. Opbakningen fra Danmark har været helt fantastisk. Tusind tak for støtten.’, siger Rasmussen efter semifinalen.
Danmark skal på scenen i anden halvdel af finalen
På pressekonferencen efter showet trak de 10 nybagte semifinalister deres startposition i hhv. først eller anden halvdel af finalen. Her var der igen gode nyheder til det danske team. Jonas trak en plads i anden halvdel af semifinalen. I morgen eller i nat afslører Eurovision.tv / RTP den endelige startrækkefølge i finalen.
Lisbon, Portugal – In what has been a record equalling year for participation, 43 countries have been whittled down to 26 who are ‘All Aboard’ to compete for Eurovision glory during the 63rd annual Contest on Saturday 12th May in Lisbon, Portugal.
The final 18 acts competed on stage during the second Semi Final this evening to join the ‘Big Five’ countries (France, Germany, Italy, Spain and United Kingdom), this year’s host nation (Portugal) and the 10 Semi Final One winners in 2018’s Grand Final. With only 10 spaces available, the competition was fierce and those lucky enough to be selected are as follows:
Australia: Jessica Mauboy “We Got Love”
Denmark: Rasmussen “Higher Ground”
Hungary: AWS “Viszlát Nyár”
Moldova: DoReDos “My Lucky Day”
Netherlands: Waylon “Outlaw in ‘Em”
Norway: Alexander Rybak “That’s How You Write a Song”
Serbia: Sanja Ilić & Balkanika “Nova Deca”
Slovenia: Lea Sirk “Hvala, Ne!”
Sweden: Benjamin Ingrosso “Dance You Off”
Ukraine: MELOVIN “Under The Ladder”
Sweden celebrate their 60th year entering the Eurovision Song Contest, only missing out on three years before their debut in 1958. Now bidding to lift the trophy for the seventh time in Lisbon and equal Ireland’s record. Hungary, having only entered the competition 15 times, are now attempting to win the prize for the first time in their history with a psychedelic rock song ‘Viszlát Nyár’. Finally, Australia’s Jessica Mauboy has already had a taste of Eurovision when she performed ‘Sea of Flags’ during the interval act in the second Semi-Final in 2014 but is only the fourth person to represent them in the full competition.
These 10 finalists will take part in a press conference later this evening, where a draw will decide whether they perform in the first or the second half of the Grand Final.
The road to the Eurovision Grand Final, unfortunately, ends for eight countries tonight as they didn’t make the final lineup. These were:
Georgia: Ethno Jazz Band Iriao “For You”
Latvia: Laura Rizzotto “Funny Girl”
Malta: Christabelle “Taboo”
Montenegro: Vanja Radovanović “Inje”
Poland: Gromee feat. Lukas Meijer “Light Me Up”
Romania: The Humans “Goodbye”
Russia: Julia Samoylova “I Won’t Break”
San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening “Who We Are”
Points were awarded to each country based on scores from both national expert juries and televoting. These points were then combined to give an overall score for each act, determining the final outcome. The ranking of these points, for this and the first Semi Final, will not be revealed until after the winner is announced on Saturday 12th May.
The expert jurors voted last night on yesterday’s Semi Final Two Jury Show, a non-broadcast, live feed of the performances in a dry-run. Televoting took place tonight during the transmission of the live show.
The 2018 Eurovision Song Contest Grand Final will take place on 12th May in Lisbon, Portugal. The show will see 2017’s winner Salvador Sobral take to the stage for an interval performance showcasing new material as well as revisiting his iconic winning song ‘Amar Pelos Dois’.
The confirmed line-up for the Grand Final is:
Pre-Qualified
France: Madame Monsieur “Mercy”
Germany: Michael Schulte “You Let Me Walk Alone”
Italy: Ermal Meta e Fabrizio Moro “Non Mi Avete Fatto Niente”
Portugal: Cláudia Pascoal “O Jardim”
Spain: Amaia y Alfred “Tu Canción”
United Kingdom: SuRie “Storm”
Semi Final One
Albania: Eugent Bushpepa “Mall”
Austria: Cesár Sampson “Nobody But You”
Bulgaria: EQUINOX “Bones”
Cyprus: Eleni Foureira “Fuego”
Czech Republic: Mikolas Josef “Lie To Me”
Estonia: Elina Nechayeva “La Forza”
Finland: Saara Aalto “Monsters”
Ireland: Ryan O’Shaughnessy “Together”
Israel: Netta “Toy”
Lithuania: Ieva Zasimauskaitė “When We’re Old”
Semi Final Two:
Australia: Jessica Mauboy “We Got Love”
Denmark: Rasmussen “Higher Ground”
Hungary: AWS “Viszlát Nyár”
Moldova: DoReDos “My Lucky Day”
Netherlands: Waylon “Outlaw in ‘Em”
Norway: Alexander Rybak “That’s How You Write a Song”
Serbia: Sanja Ilić & Balkanika “Nova Deca”
Slovenia: Lea Sirk “Hvala, Ne!”
Sweden: Benjamin Ingrosso “Dance You Off”
Ukraine: MELOVIN “Under The Ladder”
Torsdag aften løb anden semifinale af stablen i Altice Arena, Lissabon, med deltagelse af Rasmussen og hans flotte vikinger. Et et fantastisk show kunne 10 glade vindere juble over en plads i finalen.
Udråbt som finalist nr. 7 og så sent, at de fleste danske fans så småt var løbet tør for negle at bide i. Danske Rasmussen er på vej mod ‘Higher Ground’ i finalen. Du kan se alle 10 finalister herunder.
Værd at bemærke er, at både Rusland og Rumænien, som gik ind i semifinalen med en 100% kvalifikationsrekord, missede finalen for første gang siden semifinalernes indtog. Et farvel blev det også til Polen, som var blandt bookmakernes finalister. I stedet snuppede Serbien en finaleplads for første gang siden 2016.
De 10 finalister i udtrukket rækkefølge
Serbien
Moldova
Ungarn
Ukraine
Sweden
Australien
Norge
Denmark
Slovenien
Holland
Kæmpe tillykke til Rasmussen og resten af det danske team med at flot show og rigtig god performance!
Efter halvanden uge med prøver, så bliver det i aften alvor. 18 sange skal blive til 10 i aftenens semi finale 2, der byder på både Danmark, Sverige Norge. Vores bedømmelse er sket udfra juryprøven onsdag aften.
Norge
Mette: Alt spiller 100% for den talentfulde Eurovision-vinder med efternavnet Rybak. Smil, charme, en effektiv koreografi med pyro samt perfekt interaktion med kameraoverlays.
Norge styrer direkte mod toppen i denne semifinale.
Michael: Virker godt på skærmen. Simpelt og effektivt. Alexander er super charmerende på scenen. Jeg mener stadig den er lidt for nem, lidt for let. Dermed ikke sagt at Norge ikke sagtens kan vinde i år, for det kan de i hvert fald. Kvalifikation bør være en garanti for Rybak.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Rumænien
Mette: Et effektivt skifte fra Rybaks glade nummer og til det rockede, melankolske bidrag fra The Humans. Jeg synes personligt ikke, at showet fungerer og de mange mannequin-dukker gør intet godt for det overordnede visuelle indtryk.
Stærk vokal og en god formidling, men jeg tror Ungarn (evt. Holland) trækker alle rockstemmerne i denne semifinale.
Michael: Fed sang men et meget rodet indtryk. Der sker alt for meget på scenen. Jeg kan stadig bedst lide den røde kjole fra den rumænske nationale finale. Det får forsangerinden til at stå meget mere frem. Og så af med alle de mannequinner, de virker ikke.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Serbien
Mette: En autentisk og effektiv optræden, som passer perfekt til det her unikke bidrag. Starten som nr. 3 og en hård konkurrence kunne godt sende Serbien ud af Top 10, men jeg håber der er plads til denne her skønne sang i finalen!
Michael: Effektfuld og melodisk start. Der er en lidt oldgræsk vibe over showet, med de tre orakler og krigeren der søger råd. Jeg synes ikke helt det virker for mig med det moderne beat der bliver smidt på tidligt i sangen.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
San Marino
Mette: En noget nervøs vokal fra Jessica, som først for alvor synger igennem, når hun kommer til omkvædet. Robotterne på scenen er en sød lille gimmick og interaktionen mod slutningen virker rigtig godt. Men hverken bidraget eller vokalen giver ret meget håb for ’Justice for Valentina’ (som robotten tidligere under prøverne havde stående på sit skilt).
Michael: Til juryprøven lød San Marino mildest talt ikke kønt. Jeg mistænker et teknisk problem i starten der får kor og Jessica til at skyde helt ved siden af. Det kører i det hele taget ikke for San Marino. Robotten i venstre side taber sit skilt inden kameraet når at fokusere på det, og jeg har stadig ikke helt fattet om det er med vilje eller de bare ikke kan få det til at fungere. Rap-sekvensen som ellers er det ringeste ved sangen var det der fungerede bedst.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Danmark
Mette: Jonas og vikingerne går på scenen og SÅ vågner publikum. Visuelt et rigtig flot show, især de mange overbliksbilleder af scenen (Tak for det maritime tema Portugal) og afslutningen med snestormen gør sig godt på tv.
Vokalen sidder lige i skabet og Danmark må sejle i finalen uden problemer.
Michael: De har sat mere lys på Jonas, hvilket jeg har efterlyst siden generalprøven til DMGP. Introen er kraftfuld med projektører og bastromme mens Rasmussen bestiger den lille trappe midt på scenen. I det hele taget virker det som om der er styr på det tekniske. Jeg er også ret vild med at der er blevet skruet lidt op for kor-vikingernes mikrofoner, for lægger sig lidt mere op af de akustiske versioner af Higher Ground og som har vist sig at være mægtigt populære.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Rusland
Mette: Jeg er glad for at Julia efter sidste års ulykkelige situation er med i Lissabon. Desværre så er hverken hendes eller korsangernes vokaler på samme niveau som konkurrenterne i denne semifinale. Hvis juryen skal leve op til sin berettigelse, så er der ikke plads til Rusland i finalen på lørdag.
Michael: Helt rent kan Julia altså ikke synge. Det lyder ikke godt. Det er svært at gennemskue om det er koret eller Julia der lyder ringest. Danserne ser godt ud og gør igen deres bedste for at få showet til nogenlunde at ligne noget der er med vilje. Jeg kan ikke gennemskue hvad Rusland vil med det her sjusk, men hvis det her bidrag går videre så er der ingen grund til at have jury med ved ESC længere.
Finale: Nej (måske det er jo)
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Moldova
Mette: Et humoristisk show, der på en simpel måde skaber et underholdende og memorabelt show. Både den Benny Hill-inspirerede koreografi og afsluttende Balkan-dans er med til at gøre ‘My Lucky Day’ til et godt bud på endnu en god placering til Moldova i år.
Michael: Glad sang, genialt lille show. Det bør være en skabelon der kan bruges i fremtiden. Det kan godt gøres sjovt uden man skal have kalkuner eller andre sindsyge gimmicks med. Flot af Moldova.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Holland
Mette: Et godt men også lidt uventet show til Waylons meget autentiske rocksang. Jeg er ikke nogen fan af Waylons attitude, men sangen har bestemt sit publikum og showet understøtter på en effektiv måde sangens
Michael: Waylon stiller med en rigtigt god sang. Man har ikke forsøgt at overgøre det med show, og det virker for det meste for mig. Det et et af de bidrag i år der nok ville gøre sig bedre på en festival eller i en røgfyldt bar. For mig lider Hollands bidrag i år lidt under at der ikke må bruges live instrumenter. Waylons sang ville gøre sig endnu bedre med lidt mindre perfekt guitar, en misset node her og der og i det hele taget en lidt mere live fornemmelse.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Australien
Mette: Jessica starter noget svagt ud vokalt og leverer generelt en lidt usikker optræden. Hun misser den høje tone og lyder mere hæs end normalt. Energisk og charmerende optræden og en fin interaktion med de lysende ”light tubes” på scenen.
Australien går nok i finalen, men dagens optræden bør betyde at hun misser den topplacering, som bookmakerne lægger op til.
Michael: Jessica vakler en smule vokalt. Der er en del koreografi der skal fyres af og det er ikke helt sikkert om det derfor at den ikke lige sidder i skabet. For mig et det ikke et bidrag der stikker ud eller på anden vis er mindeværdigt. Jeg keder mig lidt og tænker at vi egentlig har både hørt og set det før.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Georgien
Mette: Et meget specielt bidrag, som uanset hvor perfekt det fremføres, nok vil have en begrænset appel. Visuelt og vokalt er det fint, men jeg tror desværre det bliver aftenens tissepause for mange seere.
Michael: Årets mest intetsigende bidrag. Vokalt er de stensikre, men det siger mig bare intet overhovedet. Man har ikke engang forsøgt at gøre det en smule spændende.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Polen
Mette: Et super effektivt og energisk show, som leder tankerne hen på Jowsts ’Grab the Moment’ fra sidste år. Lukas er top-charmerende og løbeturen på den yderste del af scenen er sammen med Gromee’s ”snake dance” ved mixerpulten med til at skabe en fest. Pyro og et effektivt sceneshow – Polen burde være en ret sikker finalist!
Michael: Det er fedt. Det er dansevenligt og energisk. Det lyder generelt ret godt. Og så er det ret meget det samme som Norge stillede med sidste år. Det kan jo så både være godt og skidt. JOWST var nyskabende da de stillede ‘Grab the Moment’, og det behøver man ikke at kopiere så præcist som Polen gør her.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Malta
Mette: Må sammen med Sveriges kæmpe om prisen for bedste anvendelse af visuelle effekter. Et stærkt budskab (hvis man forstår, hvad sangen handler om) og en god vokal fra Christabelle. Men også en sang, som nemt går i glemmebogen, især med starten før Ungarn taget i betragtning.
Michael: Et grafiktungt show i et år uden LED baggrund. Det er i sig selv ret godt gået. Sangens tema er sympatisk og det gør det lidt mere underligt at man har valgt at bruge flammekanoner stort set genneme hele sangen. Jeg har svært ved at se hvorfor det er nødvendigt.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Ungarn
Mette: Årets helt store positive overraskelse, AWS, holder os fanget til et 3 minutters rockshow med masser af autencitet og pyro. Jeg er fuldstændigt fastholdt i alle 3 minutter og selvom det her er lidt mere rocket end min normale musiksmag, så holder det 100%.
Forsangeren giver en yderst troværdig levering i bare tæer og (foruroligende) manisk stil. En optræden, som ville have gjort Kurt Cobain stolt – og lidt misundelig 🙂
Michael: Ungarsk pyrometal når det er bedst. Jeg synes AWS har formået at få det til at fungere. Showet er energisk, råt og aggressivt. Det er pissefedt. Jeg fatter ikke et hak men jeg er med fra første strofe. Det er endnu et af de bidrag i år som ville gøre sig rigtigt godt live.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Letland
Mette: Falder fuldstændig i Ungarn’s skygge. Om man er til hård ungarsk metal eller ej, så vil de fleste ikke have fordøjet AWS’ effektive show, inden vi er kommet laaaangt ind i Letlands bidrag. Et fint nummer og en god vokal, men jeg tror desværre Letland får det svært.
Michael: Det har en meget gammeldags vibe det Letland stiller med i år. Jeg kan ikke sætte en finger på hvad jeg synes der mangler, men det virker fladt og lidt ligegyldigt. Det kunne se sexet ud, men gør det ikke rigtigt. Det kunne lyde sexet, men gør det ikke rigtigt. Måske er det bare en smule for tilbageholdende i forhold til sangens tekst.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Sverige
Mette: Endnu en perfekt optræden fra Benjamin Ingrosso. Der er ikke så meget at sige. Musikvideo-universet er helt unikt og gør virkelig at bidraget skiller sig ud fra konkurrenterne. Et moderne radiovenligt hit med en bred appel hos både tv-seere og jury. Potentiel vinder af denne semifinale.
Michael: Millimeter præcision. Der er intet ændret i forhold til mello, for det behøver Benjamin ikke. Det virker pissegodt. Som jeg tidligere har sagt, så skulle den eneste anke være at det bliver en smule for svensk. Lidt for perfekt. Lidt for vant til at vinde.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Montenegro
Mette: Årets eneste rigtige Balkanballade, som leder tankerne i retning af Zeljko Joksimovic og Hari Mata Hari. Super god vokal og et stilfuldt show. Jeg håber virkelig, der bliver plads til denne her smukke sang i finalen, men der mange om budet.
Michael: En meget klassisk balkan-ballade. Det sidder lige i skabet, men det siger mig ikke rigtigt noget. Er man ikke til balkan-ballader så lyder de ærligt talt allesammen ens.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Slovenien
Mette: Et bidrag, som formår at få publikum med. Koreografien holder 100% og det lille gimmick med musikken, der stopper, går rent ind hos publikum! Musikalsk mener jeg ikke, at Slovenien har fortjent en finaleplads, men jeg tror at ‘Hvala Ne’ vil trække en del stemmer hos seerne.
Michael: Jeg havde ikke meget til overs for Lea Sirk og Hvala Ne inden jeg kom til Lissabon. Men jeg må indrømme at hun er gået fra at ligge og rode nede sammen med Rusland på min personlige sidsteplads til at være et af de acts i semi 2 som har imponeret mig mest. Jeg mener det fungerer perfekt. Hun er solid vokalt og det lille gimmick med at cutte musikken midt i sangen for at få publikum med er både plat og effektfuldt. Fedt show.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Ukraine
Mette: Endnu et bidrag, der benytter sig at diverse props på scenen. I bedste Dracula-stil hejses MELOVIN op fra en slags kiste, som åbner sig. Den stille klaver-del, som leder direkte over i afslutningen med den brændende trappe, giver et effektivt temposkifte.
Pyro-afslutning og en meget karismatisk optræden, selvom jeg ikke synes at ’Under the Ladder’ lever op til Ukraine’s ofte høje standard.
Michael: Jeg ved stadig ikke helt hvad jeg skal synes om Ukraine’s show i år. På den ene side er det overlæsset med effekter og flammer, på den anden side passer det ret godt sammen det hele. Sangen er ikke en af mine favoritter.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Vores bud på de 10 finalister fra semifinale 2
Mette
Norge
Danmark
Moldova
Holland
Australien
Polen
Malta
Ungarn
Sverige
Ukraine
Michael
Norge
Danmark
Moldova
Holland
Polen
Malta
Ungarn
Sverige
Slovenien
Ukraine
Born in Sweden on the outskirts of Stockholm and raised with a strong tie to his Italian heritage, it didn’t take long for Benjamin to find his feet within the world of entertainment. The self-trained pianist and guitarist spent his early childhood crafting his ear and eye for songmanship. It served him well, for by the age of nine he had already penned his first gold certified hit.
We sat down with Benjamin Ingrosso to talk about ‘Dance You Off’ and how it ties in with his Mello entry of 2017 ‘Good Loving’. They’re both about a girl, but did you know it’s the same girl?
Så er det i aften det går løs for Rasmussen og vikingeslænget. De skal optræde for betalende fans og for de internationale juryer.
Vi var inde og se den første prøve tidligere. Sneen deler stadig vandene hernede. I salen ser det ganske fornuftigt ud, men det forlyder at det stadig ser en smule juleagtigt ud på skærmen.
Herunder kan du se et lille pluk af Rasmussen og vikingerne samt et lille galleri af hvordan det ser ud at stå på første række når det går løs.
Hvert år afholdes der en såkaldt Press Poll under prøverne forud for Eurovision Song Contest, og der er gode nyheder for Danmark.
Rasmussen og de danske fans har lagt sig i førertrøjen i presseafstemningen for semifinale 2. Samlet blandt fans og presse ligger Australien stadig i front, med 2 point mere end Danmark.
Today the 18 artists in semi final 2 took to the stage for their first full run of the show. The first dress rehearsal had a packed press section in the stands and a full floor of photographers. Naturally Good Evening Europe was among the press on the floor, taking pictures and shooting video.
You can view a selection of the pictures from first dress rehearsal below
Tidligere på aftenen kvalificerede 10 sange fra semifinale 1. På det efterfølgende pressemøde trak hver af de nykårede finalister deres position i finalen, hhv. første og anden halvdel.
Læs også: Her er de 10 vindere fra semifinale 1
1. Østrig – første halvdel
2. Estland – første havldel
3. Cypern – anden halvdel
4. Lituauen – første halvdel
5. Israel – anden halvdel
6. Tjekkiet – anden halvdel
7. Bulgarien – anden halvdel
8. Albanien – første halvdel
9. Finland – anden halvdel
10. Irland – anden halvdel
Following the first semi final Norway’s Alexander Rybak has emerged as the bookmakers’ new favorite. He’s now leading the odds in front of Cyprus and Israel in Top 3.
– The first Semi Final of the Eurovision Song Contest 2018 has come to a close with 10 acts making waves with the crowds in Lisbon and booking their place in the Grand Final on 12th May. With 19 acts competing in this evening’s show, the votes were counted and the chosen 10 were announced in nail biting fashion. Joining pre qualifiers from the ‘Big Five’ countries (France, Germany, Italy, Spain and United Kingdom) and this year’s host nation (Portugal) are the following acts:
Albania: Eugent Bushpepa “Mall”
Austria: Cesár Sampson “Nobody But You”
Bulgaria: EQUINOX “Bones”
Cyprus: Eleni Foureira “Fuego”
Czech Republic: Mikolas Josef “Lie To Me”
Estonia: Elina Nechayeva “La Forza”
Finland: Saara Aalto “Monsters”
Ireland: Ryan O’Shaughnessy “Together”
Israel: Netta “Toy”
Lithuania: Ieva Zasimauskaitė “When We’re Old”
The Czech Republic have yet to win the Eurovision Song Contest and have only qualified for the Grand Final once before in 2016 since their first appearance in 2007. Bulgaria made their debut at the Eurovision Song Contest in 2005 and have participated in the competition 11 times but only reached the final on three occasions prior to 2018. Netta won this year’s Rising Star reality music show, HaKokhav HaBa L’Eurovizion (‘The Next Star For Eurovision’) and the ticket to represent Israel in the 2018 Eurovision Song Contest. Eleni Foureira’s entry for Eurovision 2018, Fuego, was written by Alex Papaconstantinou, Geraldo Sandell, Anderz Wrethov, Viktor Svensson and Didrick.
These 10 finalists will take part in a press conference later this evening, where a draw will decide whether they perform in the first or the second half of the Grand Final on Saturday.
The Eurovision journey, unfortunately, ends for nine countries tonight as they failed to qualify. These were:
Armenia: Sevak Khanagyan “Qami”
Azerbaijan: Aisel “X My Heart”
Belarus: ALEKSEEV “Forever”
Belgium: Sennek “A Matter Of Time”
Croatia: Franka “Crazy”
F.Y.R. Macedonia: Eye Cue “Lost And Found”
Greece: Yianna Terzi “Oniro Mou”
Iceland: Ari Ólafsson “Our Choice”
Switzerland: ZiBBZ “Stones”
Each country’s score was calculated based on points awarded by national expert juries and televoting results. These points were then combined to an overall score for each act that determined the final outcome. The ranking of the points for both Semi Finals will not be revealed until after the winner is announced on Saturday 12th May.
The expert jurors voted last night on yesterday’s Semi Final One Jury Show, a non-broadcast, live feed of the performances in a dry-run. Televoting took place tonight during the transmission of the live show.
The second Semi Final, where the final 10 acts will be decided, takes place on 10th May and by the end of that show the final line up for 2018’s Eurovision Song Contest will be known. The 18 acts competing on Thursday are:
Australia: Jessica Mauboy “We Got Love”
Denmark: Rasmussen “Higher Ground”
Georgia: Ethno Jazz Band Iriao “For You”
Hungary: AWS “Viszlát Nyár”
Latvia: Laura Rizzotto “Funny Girl”
Malta: Christabelle “Taboo”
Moldova: DoReDos “My Lucky Day”
Montenegro: Vanja Radovanović “Inje”
Netherlands: Waylon “Outlaw in ‘Em”
Norway: Alexander Rybak “That’s How You Write a Song”
Poland: Gromee feat. Lukas Meijer “Light Me Up”
Romania: The Humans “Goodbye”
Russia: Julia Samoylova “I Won’t Break”
San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening “Who We Are”
Serbia: Sanja Ilić & Balkanika “Nova Deca”
Slovenia: Lea Sirk “Hvala, Ne!”
Sweden: Benjamin Ingrosso “Dance You Off”
Ukraine: MELOVIN “Under The Ladder”
The 2018 Eurovision Song Contest Grand Final will take place on 12th May in Lisbon, Portugal.
The confirmed line-up for the Grand Final is:
Pre-Qualified
France: Madame Monsieur “Mercy”
Germany: Michael Schulte “You Let Me Walk Alone”
Italy: Ermal Meta e Fabrizio Moro “Non Mi Avete Fatto Niente”
Portugal: Cláudia Pascoal “O Jardim”
Spain: Amaia y Alfred “Tu Canción”
United Kingdom: SuRie “Storm”
Semi Final One
Albania: Eugent Bushpepa “Mall”
Austria: Cesár Sampson “Nobody But You”
Bulgaria: EQUINOX “Bones”
Cyprus: Eleni Foureira “Fuego”
Czech Republic: Mikolas Josef “Lie To Me”
Estonia: Elina Nechayeva “La Forza”
Finland: Saara Aalto “Monsters”
Ireland: Ryan O’Shaughnessy “Together”
Israel: Netta “Toy”
Lithuania: Ieva Zasimauskaitė “When We’re Old”
I år har vi valgt en ny form for optakt til årets Eurovision Song Contest. Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i fem artikler vil tælle ned til Lissabon med reviews af alle årets 43 sange. Vi er nu parat med 5. og sidste del.
Om under en måned indtager de første artister scenen i Altice Arena i Lissabon til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2018. 43 stærke bidrag er klar til konkurrencen, men hvilke sange er panelets favoritter? Hvilke sange, tror vi, kommer til at blande sig i kampen om sejr? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly?
Good Evening Europe-panelet består af 7 personer med forskellig baggrund og tilknytning til konkurrencen.
Vi har lyttet alle 43 sange igennem, rangeret dem og vurderet hver sang ifølge Eurovision-skalaen fra 1-12 point. Vurderingerne er udelukkende baseret på vores subjektive mening om årets bidrag. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud på vores Facebook-side. Du kan også selv deltage i vores juryafstemning, som du finder her.
Good Evening Europe-panelet 2018
Jury 1
Clara Amalie S. Christiansen
Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon), kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.
Jury 2
Graham Soult
Engelsk Eurovision-ekspert og én af pionéerne indenfor Eurovision fanblogs. Graham introducerede i starten af 2000 sin meget populære side – og én af GEE’s store inspirationskilder – soult.com/eurovision.
Jury 3
Mette H. Christensen
Grundlægger af Good Evening Europe i 2006. Oprindeligt økonomiuddannet, men arbejder pt. med marketing. Musikelsker, tidligere radiovært og Grand Prix- og Eurovisionfan siden slut 80’erne.
Jury 4
Michael Thygesen
Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på GEE. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.
Jury 5
Riikka Jääskä
Vores finske reporter samt UMK- og ABBA-ekspert. Arbejder som IT-specialist i Helsinki. Har skrevet for GEE siden ESC 2016 i Stockholm og rapporterer årligt fra bl.a. UMK og Eurovision-cruise. Eurovision- og Scandipopfan siden 1998.
Jury 6
Mads Mortensen
Good Evening Europe’s svenskofile Melfest-ekspert. Uddannet serviceøkonom. Mads har skrevet for GEE siden 2017. Schlagerfan siden 1988 og Eurovision-fan siden 1999.
Jury 7
Morten Kaiser
Jurymedlem i Melodi Grand Prix 2017. Uddannet journalist. Dækkede sit første Junior ESC i 2003 som børnejournalist for Albertslund Posten og har skrevet for www.oikotimes.com siden 2005. Var GEE’s live-reporter under Mello-finalen i Stockholm i år.
Pointgivning/reviews
Tyskland / Michael Schulte – You Let Me Walk Alone
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
7
10
10
12
3
8
7
57
CLARA: “Det tyske finalenummer i år er blandt de bedre numre Tyskland har sendt af sted de sidste år. Med en velfungerende solist og et melankolsk familietema er jeg sikker på at nummeret vil ramme en stor del af seerne. Om dette er nok til en topplacering tror jeg dog ikke. Det er dog også interessant at lægge mærke til, at Tyskland er det eneste af årets finalister der ikke optræder på sit eget sprog.”
MADS: “Nummeret er skrevet af Thomas Stengaard som også var manden bag vores sidste vinder ”Only Teardrops” og han kan godt være stolt af det nummer. Tyskland stiller med det bedste nummer i mange år, og nej Ed Sheeran har ikke været forgæves hverken med udsende, eller sangstil, men det er en dejlig sang som jeg også håber bliver belønnet godt”
GRAHAM: “Not my personal favourite, but this is my tip to win the whole thing!”
Frankrig / Madame Monsiour: Merci
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
12
5
10
10
8
12
8
65
CLARA: “Et af de meget stærke numre i årets ESC felt. Frankrig har fundet en sound der virkelig virker, som tydeligt ses i årets nummer, men eksempelvis også i sidste års nummer ”Requiem”. Sounden peger i retning af lyden vi kender fra fransksprogede popartister som Stromae, og bliver også taget enormt godt imod af fanklubberne.”
MADS: “Mercy er et nummer som jeg i mange år har drømt om at få med i Eurovision, lækker lyd, lækkert arrangement, Madame har en skøn stemme, og det hele flasker sig bare i 3 minutter. Håber de bliver belønnet for det.”
Italien / Ermal Meta e Fabrizio Moro: Non Mi Avete Fatto Niente
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
6
7
5
6
8
4
5
41
CLARA: “Italien har de sidste år gjort sig mere bemærket, og det med at synge på italiensk er noget der virker for dem. I de officielle odds ligger Italien pt. til en 12.plads samlet, hvilket jeg ikke tror, er urealistisk med det rigtige sceneshow. En af solisterne har en meget anstrengt lyd, som jeg ikke håber, kommer til at tage for meget fokus til selve showet. Til trods for at det ikke lige er min personlige smag for nummer, er jeg sikker på at det nok skal klare sig rigtig fint i finalen.”
MADS: “Sidste år var Italien favoritter med en glad sang og en gorilla. i år handler deres sang om krig og ødelæggelse, det gør mig en smule trist når jeg hører den, så jeg hurtigt drejer videre”
Portugal / Cláudia pascoal: O jardim
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
1
3
6
7
5
5
5
32
CLARA: “For første gang nogensinde lykkedes det Portugal i 2017 at finde den opskrift der lige ramte plet. Derfor er det ikke så mærkeligt, at Portugal i år forsøger at genskabe stemningen med en originaltsproget ballade med en sårbar solist. Desværre formår nummeret overhovedet ikke at ramme samme stemning som Salvador Sobral i 2017, og Claudia Pascoal og hendes korsanger har problemer med både intonation og performance, som for mig fremstår både halvfalsk og ligegyldig..”
MADS: “Portugal stiller med et bidrag der godt kan minde om deres vindersang sidste år, en sød lille sang der ikke gør nogle fortræd. Synes bare det blver halv kedeligt til sidst.”
Spanien / Amaia y alfred: Tu cancion
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
8
12
8
6
3
2
5
44
CLARA: “Spanien sender i år en super velfungerende ballade, og duetformatet klæder nummeret rigtig godt. Nummeret har en dejlig genkendelig melodi og de to sangere synger godt sammen. Den eneste komplikation er måske, at mange i publikum kun får lov til at opleve nummeret en gang i finalen, og ikke to gange som de numre der først skal i semifinalen. Jeg kunne dog godt forestille mig, at Spanien får en rigtig fin placering i år”
MADS: “Jeg keder mig fra start til slut, men de er søde sammen og har en god kemi, så de fortjner et par point, sangen gør ikke”
UK / SuRie: Storm
Jury 1
Jury 2
Jury 3
Jury 4
Jury 5
Jury 6
Jury 7
Samlet
4
7
6
4
5
7
6
39
CLARA: “Årets britiske bidrag er, som så mange gange tidligere, ikke i med i opløbet om at få en god placering i finalen. Storbritannien har, for mig at se, bevæget sig ind i et politisk område, der hvis man ser nærmere på teksten, har referencer til Brexit og UK’s udmelding af EU. Om Europa er med på fællesskabstemaet til trods for den måske lidt tamme musikalske oplevelse må ses i finalen.”
MADS: “Da SuRie vandt i england havde sangskriverne lavet en skøn klaverintro og et skønt arrengement i verset. Det har de desværre fjernet, så for mig er sangen blevet mindre interessant, men er stadigvæk vild med SuRies stemme”
Tirsdag aften løb første semifinale af stablen i Altice Arena, Lissabon. 19 sange deltog i historiens største blodbad af en semifinale, hvor 6 af bookmakernes Top 10-kandidater deltog, heriblandt Netta fra Israel, som har været favoritten siden hendes bidrag blev offentliggjort samt den sang, som igår overtog førstepladsen hos bookmakerne, nemlig Fuego fra Cypern.
I den rækkefølge, som de 10 finalister blev råbt op i:
1. Østrig
2. Estland
3. Cypern
4. Lituauen
5. Israel
6. Tjekkiet
7. Bulgarien
8. Albanien
9. Finland
10. Irland
After having dominated the odds to win Eurovision this year, Israel’s Netta is relegated to second spot after Cyprus’ Eleni Foureira.
The rehearsals for Cyprus have consistently evoked roaring applause from the press center. The dress rehearsals in front of a live audience yesterday further cemented Eleni’s lead in the odds, and as of this writing she’s a full point ahead of Netta in the odds (at oddschecker.com or eurovisionworld.com).
Mandag eftermiddag besøgte de danske vikinger det danske bageri “Copenhagen Lab & Bakery” i Lissabon til nybagte danske delikatesser. kanelsnegle, spandauer og kam. Det danske team gav til gengæld et bid af ‘Higer Ground’ for bageriets ansatte og den fremmødte presse.
Det overskydende bagværk blev efterfølgende uddelt til forbipasserende af de danske vikinger. Se hvordan det så ud herunder:
Efter halvanden uge med prøver, så bliver det i aften alvor. 19 sange skal blive til 10 i en meget hård semifinale, der bl.a. byder på bookmakernes nr. 1 og 2. i øjeblikket. Vores bedømmelse er sket udfra juryprøven mandag aften-
Azerbaijan
Eventyrlig start med Aisel i fokus og masser af tøris på scenen. Magien forsvinder lidt i midten af bidraget og scenen kommer til at fremstå lidt tom. Overlay-effekter, som samler sig til en måne, mod slutningen virker rigtig fint.
En fin, men ikke 100% sikker vokal.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Island
Klassisk Grand Prix-sang med en simpel og elegant fremførelse, som nok ville have gjort sig bedre for 10 eller 20 år siden. Ari gør det fantastisk og slutningen, hvor scenen skifter til gyldne farver og Ari viser os sin vilde vokale spændvidde, er virkelig stærk. Men den stærke semifinale koster sine ofre og jeg tror desværre Island er iblandt.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Albanien
Endnu en artist med en imponerende vokal er albanske Eugent. Flot show og endnu en stærk afslutning. Om albansksproget rock kan trække stemmer nok i dette blodbad af en semifinale, er det store spørgsmål. Jeg tror det umiddelbart ikke.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Belgien
Melankolsk Bond-stemning med masser af nerve og nærhed. Sennek leverer et utraditionelt bidrag, som nok skal appellere til både tv-seere og jury, ikke minst på grund af Senneks lækre vokal og overbevisende performance.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Tjekkiet
Charmerende Mikolas er på scenen i en lidt mindre atletisk udgave, end vi så ved de første prøver. Silhouetterne med danserne virker super godt og det energiske show er krydret med masser af humor. Koreografien bærer stadig præg af saltomotalen, som aldrig kommer og i stedet er erstattet af et spring. Men alt i alt et godt show og en sang, der burde slutte i toppen.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Litauen
Smuk og sentimental optræden fra Ieva. Hele setup’et oser af intimitet og man bliver grebet af den smukke tekst og Ieva’s skrøbelige stemme. Men Litauens startplacering gør det svært, og hun skal nok samle rigtig mange stemmer hos juryen i aften.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Israel
En af semifinalens mest karismatiske personligheder, Netta, leverer 100% igen. Masser af energi og en effektiv koreografi burde sende Israel sikkert videre i denne semifinale. Netta skaber en fest, og afslutningen med pyro og sæbebobler gør bidraget ekstra memorabelt.
Der er ingen tvivl om finalepladsen (det sagde vi også i 2014, gisp), men sejren er jeg bestemt ikke sikker. Jeg er også i tvivl om vi kan komme udenom de politiske stemmer eller mangel på samme til Israel? Mit bud er at Israel laver en “Italien 2017”.
Finalist: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Hviderusland
Alekseev var genstand for pressens gentagne latterudbrud under prøverne. Et ufrivilligt komisk show, som bestemt ikke gør Hvideruslands chancer for at avancere til finalen bedre. Alt for tacky og konstrueret. Derimod er ‘Forever’ et virkelig stærkt bidrag med en rigtig god vokal, som dog i denne indpakning får det svært. Jeg ELSKER den, men frygter for at tirsdag bliver sidste stop på Hvideruslands Eurovision-eventyr i år.
Finale: måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Estland
Det dyre projektionshow, som fik rigtig meget omtale før Eurovision. Vokalt bevæger Elena sig i en klasse for sig og det visuelle indtryk interagerer perfekt med både Elena’s vokal og stemningen i sangen.
En sikker finalist og efter min mening også et bud på en vinder.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Bulgarien
Futuristisk, nyskabendeog dragende. 4 stærke mandlige sangere og så den yderst karismatiske sangerinde Zhana, som tilfører Bones et lille orientalsk præg. Om det er for dystert og specielt til den gennemsnitlige tv-seer er spørgsmålet. Mn Bulgarien burde i alt fald gøre sig rigtig godt hos juryen,
En af mine favoritter til sejr.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
F.Y.R. Makedonien
Umiddelbart en god sang, men en ikke særlig overbevisende levering og et forfejlet show, dræber Makedoniens chancer, ligesom sandwichen mellem Bulgarien og Kroatien heller ikke tæller til Eye Cue’s fordel.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Kroatien
Elegant og sofistikeret show fra smukke Franka, som med sin nærhed og indlevelse, virkelig formår at fylde scenen. Simpel grafik, om understøtter det elegante og vender fokus mod Franka. Sangen er måske en smule for anonym til at kunne gøre sig i et show som Eurovision? Og jeg tror starten før Cesars iøjnefaldende show kan gøre det svært for Franka.
Finale: Nej
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Østrig
Et af semifinalens mest vellykkede shows, rent visuelt. Energisk og meget indlevende optræden fra Cesar, som dog virker en smule nervøs og ikke leverer en 100% sikker vokalt.
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Grækenland
Et skønt bidrag med masser af etnisk autencitet. Scenen ser fantatisk ud med tøris og Yianna tilfører masser af magi i hendes hvide kjole. Vokalt skrider det lidt mod slutningen. Sangen har med garanti mange fans, men er i tvivl om problemerne i aften, vil sende hende for langt ned hos juryen.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Finland
På den positive side så leverer Saara måske den bedste vokal, vi endnu har hørt fra hende hernede. Men – og det er et stort men – showet er et stort rod af overkoreograferet dans og rekvisitter. Det er som om, at Saara har villet genbruge alle sine yndlingselementer fra Monsters, Domino og Queens i et show på 3 minutter. Desuden synes jeg ikke hun formidler budskabet særlig godt. Det drukner i showelementer.
Har man set en koncertvideo fra Saara Aalto eller et af hendes shows fra X Factor UK, så kan man meget nemt genkende de karaktistike Saara-moves. Om det er for meget til tv-seere og ikke mindst jury er uvist, men jeg synes der går for meget cirkus Aalto i den.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Armenien
I kontrast til Finlands overfyldte show, så virker Armeniens bidrag både ægte og autentisk. Sevak er en stærk formidler, som kommunikerer sangens følelser på tværs af sprog. Showet er simpelt og understøtter sangens stemning perfekt. Jeg synes Armenien har fortjent en finaleplads, men jeg er bange for at tv-seerne kan ske at glemme den lidt. Jeg tror Sevak skal score højt hos juryen for at det skal lykkes.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Schweiz
Ikke i sig selv et bidrag, som jeg havde levnet mange chancer, men set på scenen så danner der sig et helt andet bilede. Zibbz og især Corinne leverer virkelig varen og man føler sig hensat til en rockkoncert. Et virkelig godt show og et godt budskab, som formidles på en effektiv måde.
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Irland
Aftetnens smukkeste bidrag og show. Jeg får tårer i øjnene allerede, når de to dansere viser sig på gangbroen. En sang med en stærk historie, fremført på en simpel og smuk måde. Et bidrag, som forener det bedste fra “gamle dage’s Eurovision” og nutidens lyd. Dansen løfter bidraget og Irland kunne være en darkhorse?
Finale: Måske
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Cypern
Perfekt sang til at afslutte semifinale 1. Eleni leverer varen 100% med en perfekt koreografi, et show der virkelig illustrerer ‘Fuego’ og en stærk vokal.
Beyoncé vs. Ruslana tilsat lidt Coyote ugly 🙂
Finale: Ja
Foto: Michael | good-evening-europe.dk
Vores bud på de 10 finalister fra semifinale 1
Mette
Israel
Estland
Bulgarien
Tjekkiet
Cypern
Belgien
Irland
Schweiz
Østrig
Armenien
Michael
Belgien
Tjekkiet
Israel
Estland
Bulgarien
Østrig
Litauen
Schweiz
Irland
Cypern
Rybak besøgte i dag musikskolen Metropolitana i Lissabon. Sammen med et stort kort og orkester spillede hans sin vindersang ‘Fairytale’ og gav både kor og orkester nogle tricks til at fremføre sangen. Han kommenterede bl.a. på tempoet i sangen og gav gode råd til, hvordan man spiller på en violin med nerver og stadig får violinen til at være i ro.
I anden del havde Rybak forskellige sessions med de enkelte instrumentgrupper f.eks. klaver og fløjteinstrumenter. Rybak lyttede til dem og gav kommentarer både i forhold til at performe, til at interagere med publikum og til at få de enkelte grupper til virke som en enhed.