Efter halvanden uge med prøver, så bliver det i aften alvor. 18 sange skal blive til 10 i aftenens semi finale 2, der byder på både Danmark, Sverige Norge. Vores bedømmelse er sket udfra juryprøven onsdag aften.
Norge
Mette: Alt spiller 100% for den talentfulde Eurovision-vinder med efternavnet Rybak. Smil, charme, en effektiv koreografi med pyro samt perfekt interaktion med kameraoverlays.
Norge styrer direkte mod toppen i denne semifinale.
Michael: Virker godt på skærmen. Simpelt og effektivt. Alexander er super charmerende på scenen. Jeg mener stadig den er lidt for nem, lidt for let. Dermed ikke sagt at Norge ikke sagtens kan vinde i år, for det kan de i hvert fald. Kvalifikation bør være en garanti for Rybak.
Finale: Ja
Rumænien
Mette: Et effektivt skifte fra Rybaks glade nummer og til det rockede, melankolske bidrag fra The Humans. Jeg synes personligt ikke, at showet fungerer og de mange mannequin-dukker gør intet godt for det overordnede visuelle indtryk.
Stærk vokal og en god formidling, men jeg tror Ungarn (evt. Holland) trækker alle rockstemmerne i denne semifinale.
Michael: Fed sang men et meget rodet indtryk. Der sker alt for meget på scenen. Jeg kan stadig bedst lide den røde kjole fra den rumænske nationale finale. Det får forsangerinden til at stå meget mere frem. Og så af med alle de mannequinner, de virker ikke.
Finale: Nej
Serbien
Mette: En autentisk og effektiv optræden, som passer perfekt til det her unikke bidrag. Starten som nr. 3 og en hård konkurrence kunne godt sende Serbien ud af Top 10, men jeg håber der er plads til denne her skønne sang i finalen!
Michael: Effektfuld og melodisk start. Der er en lidt oldgræsk vibe over showet, med de tre orakler og krigeren der søger råd. Jeg synes ikke helt det virker for mig med det moderne beat der bliver smidt på tidligt i sangen.
Finale: Måske
San Marino
Mette: En noget nervøs vokal fra Jessica, som først for alvor synger igennem, når hun kommer til omkvædet. Robotterne på scenen er en sød lille gimmick og interaktionen mod slutningen virker rigtig godt. Men hverken bidraget eller vokalen giver ret meget håb for ’Justice for Valentina’ (som robotten tidligere under prøverne havde stående på sit skilt).
Michael: Til juryprøven lød San Marino mildest talt ikke kønt. Jeg mistænker et teknisk problem i starten der får kor og Jessica til at skyde helt ved siden af. Det kører i det hele taget ikke for San Marino. Robotten i venstre side taber sit skilt inden kameraet når at fokusere på det, og jeg har stadig ikke helt fattet om det er med vilje eller de bare ikke kan få det til at fungere. Rap-sekvensen som ellers er det ringeste ved sangen var det der fungerede bedst.
Finale: Nej
Danmark
Mette: Jonas og vikingerne går på scenen og SÅ vågner publikum. Visuelt et rigtig flot show, især de mange overbliksbilleder af scenen (Tak for det maritime tema Portugal) og afslutningen med snestormen gør sig godt på tv.
Vokalen sidder lige i skabet og Danmark må sejle i finalen uden problemer.
Michael: De har sat mere lys på Jonas, hvilket jeg har efterlyst siden generalprøven til DMGP. Introen er kraftfuld med projektører og bastromme mens Rasmussen bestiger den lille trappe midt på scenen. I det hele taget virker det som om der er styr på det tekniske. Jeg er også ret vild med at der er blevet skruet lidt op for kor-vikingernes mikrofoner, for lægger sig lidt mere op af de akustiske versioner af Higher Ground og som har vist sig at være mægtigt populære.
Finale: Ja
Rusland
Mette: Jeg er glad for at Julia efter sidste års ulykkelige situation er med i Lissabon. Desværre så er hverken hendes eller korsangernes vokaler på samme niveau som konkurrenterne i denne semifinale. Hvis juryen skal leve op til sin berettigelse, så er der ikke plads til Rusland i finalen på lørdag.
Michael: Helt rent kan Julia altså ikke synge. Det lyder ikke godt. Det er svært at gennemskue om det er koret eller Julia der lyder ringest. Danserne ser godt ud og gør igen deres bedste for at få showet til nogenlunde at ligne noget der er med vilje. Jeg kan ikke gennemskue hvad Rusland vil med det her sjusk, men hvis det her bidrag går videre så er der ingen grund til at have jury med ved ESC længere.
Finale: Nej (måske det er jo)
Moldova
Mette: Et humoristisk show, der på en simpel måde skaber et underholdende og memorabelt show. Både den Benny Hill-inspirerede koreografi og afsluttende Balkan-dans er med til at gøre ‘My Lucky Day’ til et godt bud på endnu en god placering til Moldova i år.
Michael: Glad sang, genialt lille show. Det bør være en skabelon der kan bruges i fremtiden. Det kan godt gøres sjovt uden man skal have kalkuner eller andre sindsyge gimmicks med. Flot af Moldova.
Finale: Ja
Holland
Mette: Et godt men også lidt uventet show til Waylons meget autentiske rocksang. Jeg er ikke nogen fan af Waylons attitude, men sangen har bestemt sit publikum og showet understøtter på en effektiv måde sangens
Michael: Waylon stiller med en rigtigt god sang. Man har ikke forsøgt at overgøre det med show, og det virker for det meste for mig. Det et et af de bidrag i år der nok ville gøre sig bedre på en festival eller i en røgfyldt bar. For mig lider Hollands bidrag i år lidt under at der ikke må bruges live instrumenter. Waylons sang ville gøre sig endnu bedre med lidt mindre perfekt guitar, en misset node her og der og i det hele taget en lidt mere live fornemmelse.
Finale: Ja
Australien
Mette: Jessica starter noget svagt ud vokalt og leverer generelt en lidt usikker optræden. Hun misser den høje tone og lyder mere hæs end normalt. Energisk og charmerende optræden og en fin interaktion med de lysende ”light tubes” på scenen.
Australien går nok i finalen, men dagens optræden bør betyde at hun misser den topplacering, som bookmakerne lægger op til.
Michael: Jessica vakler en smule vokalt. Der er en del koreografi der skal fyres af og det er ikke helt sikkert om det derfor at den ikke lige sidder i skabet. For mig et det ikke et bidrag der stikker ud eller på anden vis er mindeværdigt. Jeg keder mig lidt og tænker at vi egentlig har både hørt og set det før.
Finale: Måske
Georgien
Mette: Et meget specielt bidrag, som uanset hvor perfekt det fremføres, nok vil have en begrænset appel. Visuelt og vokalt er det fint, men jeg tror desværre det bliver aftenens tissepause for mange seere.
Michael: Årets mest intetsigende bidrag. Vokalt er de stensikre, men det siger mig bare intet overhovedet. Man har ikke engang forsøgt at gøre det en smule spændende.
Finale: Nej
Polen
Mette: Et super effektivt og energisk show, som leder tankerne hen på Jowsts ’Grab the Moment’ fra sidste år. Lukas er top-charmerende og løbeturen på den yderste del af scenen er sammen med Gromee’s ”snake dance” ved mixerpulten med til at skabe en fest. Pyro og et effektivt sceneshow – Polen burde være en ret sikker finalist!
Michael: Det er fedt. Det er dansevenligt og energisk. Det lyder generelt ret godt. Og så er det ret meget det samme som Norge stillede med sidste år. Det kan jo så både være godt og skidt. JOWST var nyskabende da de stillede ‘Grab the Moment’, og det behøver man ikke at kopiere så præcist som Polen gør her.
Finale: Ja
Malta
Mette: Må sammen med Sveriges kæmpe om prisen for bedste anvendelse af visuelle effekter. Et stærkt budskab (hvis man forstår, hvad sangen handler om) og en god vokal fra Christabelle. Men også en sang, som nemt går i glemmebogen, især med starten før Ungarn taget i betragtning.
Michael: Et grafiktungt show i et år uden LED baggrund. Det er i sig selv ret godt gået. Sangens tema er sympatisk og det gør det lidt mere underligt at man har valgt at bruge flammekanoner stort set genneme hele sangen. Jeg har svært ved at se hvorfor det er nødvendigt.
Finale: Måske
Ungarn
Mette: Årets helt store positive overraskelse, AWS, holder os fanget til et 3 minutters rockshow med masser af autencitet og pyro. Jeg er fuldstændigt fastholdt i alle 3 minutter og selvom det her er lidt mere rocket end min normale musiksmag, så holder det 100%.
Forsangeren giver en yderst troværdig levering i bare tæer og (foruroligende) manisk stil. En optræden, som ville have gjort Kurt Cobain stolt – og lidt misundelig 🙂
Michael: Ungarsk pyrometal når det er bedst. Jeg synes AWS har formået at få det til at fungere. Showet er energisk, råt og aggressivt. Det er pissefedt. Jeg fatter ikke et hak men jeg er med fra første strofe. Det er endnu et af de bidrag i år som ville gøre sig rigtigt godt live.
Finale: Ja
Letland
Mette: Falder fuldstændig i Ungarn’s skygge. Om man er til hård ungarsk metal eller ej, så vil de fleste ikke have fordøjet AWS’ effektive show, inden vi er kommet laaaangt ind i Letlands bidrag. Et fint nummer og en god vokal, men jeg tror desværre Letland får det svært.
Michael: Det har en meget gammeldags vibe det Letland stiller med i år. Jeg kan ikke sætte en finger på hvad jeg synes der mangler, men det virker fladt og lidt ligegyldigt. Det kunne se sexet ud, men gør det ikke rigtigt. Det kunne lyde sexet, men gør det ikke rigtigt. Måske er det bare en smule for tilbageholdende i forhold til sangens tekst.
Finale: Nej
Sverige
Mette: Endnu en perfekt optræden fra Benjamin Ingrosso. Der er ikke så meget at sige. Musikvideo-universet er helt unikt og gør virkelig at bidraget skiller sig ud fra konkurrenterne. Et moderne radiovenligt hit med en bred appel hos både tv-seere og jury. Potentiel vinder af denne semifinale.
Michael: Millimeter præcision. Der er intet ændret i forhold til mello, for det behøver Benjamin ikke. Det virker pissegodt. Som jeg tidligere har sagt, så skulle den eneste anke være at det bliver en smule for svensk. Lidt for perfekt. Lidt for vant til at vinde.
Finale: Ja
Montenegro
Mette: Årets eneste rigtige Balkanballade, som leder tankerne i retning af Zeljko Joksimovic og Hari Mata Hari. Super god vokal og et stilfuldt show. Jeg håber virkelig, der bliver plads til denne her smukke sang i finalen, men der mange om budet.
Michael: En meget klassisk balkan-ballade. Det sidder lige i skabet, men det siger mig ikke rigtigt noget. Er man ikke til balkan-ballader så lyder de ærligt talt allesammen ens.
Finale: Måske
Slovenien
Mette: Et bidrag, som formår at få publikum med. Koreografien holder 100% og det lille gimmick med musikken, der stopper, går rent ind hos publikum! Musikalsk mener jeg ikke, at Slovenien har fortjent en finaleplads, men jeg tror at ‘Hvala Ne’ vil trække en del stemmer hos seerne.
Michael: Jeg havde ikke meget til overs for Lea Sirk og Hvala Ne inden jeg kom til Lissabon. Men jeg må indrømme at hun er gået fra at ligge og rode nede sammen med Rusland på min personlige sidsteplads til at være et af de acts i semi 2 som har imponeret mig mest. Jeg mener det fungerer perfekt. Hun er solid vokalt og det lille gimmick med at cutte musikken midt i sangen for at få publikum med er både plat og effektfuldt. Fedt show.
Finale: Måske
Ukraine
Mette: Endnu et bidrag, der benytter sig at diverse props på scenen. I bedste Dracula-stil hejses MELOVIN op fra en slags kiste, som åbner sig. Den stille klaver-del, som leder direkte over i afslutningen med den brændende trappe, giver et effektivt temposkifte.
Pyro-afslutning og en meget karismatisk optræden, selvom jeg ikke synes at ’Under the Ladder’ lever op til Ukraine’s ofte høje standard.
Michael: Jeg ved stadig ikke helt hvad jeg skal synes om Ukraine’s show i år. På den ene side er det overlæsset med effekter og flammer, på den anden side passer det ret godt sammen det hele. Sangen er ikke en af mine favoritter.
Finale: Ja
Vores bud på de 10 finalister fra semifinale 2
Norge |
Norge |