Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Let 3 – “Mama ŠČ!”
Reviews
Daniel: Jeg ved sgu snart ikke, hvad jeg skal sige. Respekt for at tage et svært emne op, respekt for at stå bag Ukraine i den fuldstændig meningsløse krig – men jeg må også vurdere sangen ud fra de musikalske kvaliteter, og så kan det ikke blive til mere end et enkelt point.
Clara: Det eneste jeg kan sige om årets bidrag fra Kroatien er, Hvad i alverden er det der foregår? Måske er det en eller anden form for politisk protest jeg ikke forstår, men jeg synes hverken det er humoristisk eller musikalsk. En helt sikker non-qualifier i min optik.
Simon: Man kan lave joke-entries på mange måder, men det her kroatiske bidrag bringer mig tilbage til de år af Eurovision, som jeg helst vil glemme. I det her tilfælde tilbage til rædselsåret 2008, som bl.a. gav os Leto Svet, Dustin the Turkey, Baila El Chiki og Wolves of the Sea. Jeg kan godt forstå hvad de vil med det, det bliver bare noget gedigent rod for mig, og budskabet drukner i gimmicks og alt muligt andet. Så hvis de skal slæbes i finalen bliver det af nogen andre end mig.
Mikal: I og for sig har jeg sympati for Let 3’s projekt med at lave en sang, som driller Putin på snedig vis ved at benytte kendte symbolikker om ham, Rusland og Hviderusland. Jeg kan dog ikke se bort fra, at jeg simpelthen synes sangen er en gudsjammerlig omgang uharmonisk skrig og skrål. Det er vel tænkt som noget der skal være humoristisk, men det er det ikke rigtigt. Det er bare dårligt
Mette: Én af mine helt store guilty pleasures i år. Festligt, skørt og catchy. Selvom budskabet er pakket mere eller mindre diskret ind, så giver Kroatien her årets f#ckfinger til Putin.
Til dem, der har hørt sangen for første gang og ikke set den oversatte tekst, kommer der nederst et par eksempler fra sangen, som kan fortolkes til at handle om Putin, hans forhold til Hviderusland og invasionen af Ukraine.
I et år med mange relativt anonyme sange, så skiller LET 3 sig ud med et bidrag, som ikke kun provokerer men faktisk også er lidt af en ørehænger. På trods af det kaotiske mix af indtryk og genrer, så er “Mama ŠČ!” ét af de bidrag, man kan synge med på første gang, og så tager man ikke øjnene fra showet én eneste gang undervejs. Point for Queen-referencen og ikke mindst kostumerne! Jeg er normalt ikke tilhænger af “novelty acts”, men denne her er altså gået rent ind, også fordi det musikalske i mine øjne ikke fejler noget.
I semifinalerne, hvor seerne har 100% af magten, tror jeg Kroatien er relativt sikker på en finaleplads, selvom det kan blive et “love/hate” bidrag.
Et kig på teksten:
Mama kupila traktora: “Mom bought a tractor”. Mama kan referere til Mother Russia, mens traktoren kan fortolkes som Hviderusland, da “Belarus” er en serie traktorer, som har været produceret af Minsk Tractor Works siden 1950. Præsident Lukashenko gav i øvrigt Putin en “Belarus” traktor til sin 70-års fødselsdag.
Mama, mama, mama, ja se idem igrat’, Mama, idem u rat!: “Mama, mama, mama, I’m going to play games, Mama, I’m going to war!”, hvilket ikke kræver meget fortolkning.
Krokodilski psihopat: “Crocodile psychopath” kommer angiveligt af Boris Johnsons beskrivelse: “At forhandle med Putin er som at forhandle med en krokodille”. Crocodile kan også henvise til stoffet Desomorphine, som har det russiske gadenavn Krokofil.
Trajna-nina, armagedon, nona kan referere til en traditionel vuggevise fra området i Kroatien, hvor gruppen stammer fra, og sammensættes med det italienske ord for bedstemor (nona) og dommedag, altså en slags dommedags vuggevise, som din bedstemor synger for dig.