Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Theodor Andrei – “D.G.T. (Off and On)”
Reviews
Clara: Hele udtrykket, nummeret, dansen og kostumerne virker for mig både rodet, ukoordineret og ugennemført. Jeg er sikker på, at der har været nogle tanker, men sangen er nem at glemme og sceneshowet er decideret uprofessionelt. At det dog ikke er helt ligeså frygteligt som Kroatien gør, at jeg ender på 2 point.
Mikal: Theodor Andrei styrter gennem hele sangen rundt på scenen, og han gør meget ud af at optræde meget ekspressivt. Det kan jo sådan set også være godt nok, men det er det bare ikke her. Der er ingen hoved eller hale i det vi ser på scenen, hverken hvad sangen eller sceneshowet angår, og man bliver meget hurtigt træt af at se på det kaos der udspiller sig foran en.
Daniel: “Moar, jeg har lige set en video med Måneskin, og jeg vil gerne være som Damiano!” Det kunne meget let være en sætning, der er blevet sagt (på rumænsk formentlig) indenfor de sidste par år i Theodor Andreis barndomshjem. Og så prøver han ellers alt hvad han kan. Desværre har han ikke skyggen af den karisma, Damiano David og resten af Måneskin kan mønstre, og så ender det med at blive en lidt spøjs omgang. Jeg kan dog meget godt lide omkvædet, som jeg synes er ret catchy. Det er bare leveringen, den er gal med.
Mette: Uh, det her bliver ikke positivt! Rumænien er min ultimative sidsteplads i årets konkurrence og jeg forstår stadig ikke, hvordan den sang kunne vinde en finale, nærmest uanset de konkurrerende bidrag. Jeg bryder mig ikke om Theodor’s aggressive “in your face” attitude, der er intet i sangen eller melodien, der appellerer til mig og jeg synes faktisk ikke, der er meget, som giver meningen i den samlede optræden. Som Daniel siger, så ligner det et forsøg på at gå Måneskin-vejen, men resultatet virker lidt overskyet.
Simon: Det var en noget rodet performance i den nationale finale i Rumænien, og selv om jeg har set videoen nogle gange har jeg taget mig selv i at kigge mere på hvad danserne laver og hvad der ellers foregår, end at koncentrere mig om Theodor og selve sangen. Der er et gennemgående tema om “toxic love” i den her halvdel af semifinalen, og jeg frygter lidt vi bliver stopfordret med det. Det duer ikke rigtig for mig, selv om han da godt må få lidt points for attituden, for sangen er ikke værd at skrive mere om.