Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Remo Forrer – “Watergun”
Reviews
Clara: Jeg er helt besat af hans dybe stemme i starten, og hvis Remo Forrer kan levere en ligeså stærk vokalpræstation live til maj, ligger sangen blandt mine personlige favoritter. Jeg er ikke sikker på, om den får den brede fanskare som nogle af de andre kommer til, men for mig er der en melankoli, som jeg bliver enormt rørt af, i nummeret.
Daniel: Det mest Lewis Capaldi-agtige nummer, som Lewis Capaldi aldrig har været i nærheden af. Jeg mangler en lille smule indlevelse i teksten, og det ender faktisk med at blive en lille smule kedeligt for mig.
Mette: Selvom det ikke er så åbenlyst, så sidder jeg alligevel tilbage med en “Love Love Peace Peace”-følelse. “Watergun” er lavet efter en skabelon, der bygger på flere velkendte og succesfulde elementer, og føles derfor bekendt ved første afspilning. Produktionen er der ikke en finger at sætte på, men denne her sang har bare deltaget så mange gange før.
Jeg har set Remo optræde live, og jeg synes han mangler noget indlevelse. Jeg kunne godt ønske lidt mere kant, da det hele føles meget sikkert og uden ret meget udvikling i sangen.
Mikal: Siden 2019 har jeg hvert år rigtig godt kunnet lide bidragene fra Schweiz, og det kan jeg også godt i år. Remo Forrer har en virkelig dejlig stemme, som er behagelig at lytte på, og sangen har en god opbygning. Særligt er omkvædet godt.
Simon: Schweiz brygger videre på den samme formel de har brugt siden 2019, nemlig mandlige solister. Jeg vil gerne belønne Remos flotte vokal og en velproduceret sang, men måske er temaet om antikrig lidt klichéagtigt netop i disse tider. Der er noget pudsigt ved, at Schweiz’ antikrigssang kommer lige efter Kroatien, som også har samme tema men på en noget anden måde, og teksten bliver måske lige rigeligt hjerte/smerte en gang imellem. Så vokalen og produktionen trækker op, klichéer og tema trækker ned.