Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Vesna – My Sisters Crown
Reviews
Clara: Et af mine ultimative favoritnumre i år. Definitionen af hvad der er Eurovision-æstetikken og med et super catchy omkvæd, har jeg høje forventninger til Tjekkiet, som også tidligere har været blandt mine favoritter, både med Lie To Me (2018) og Friend of a Friend (2019). Jeg håber at vi får lov til at se My Sisters Crown helt i toppen til finalen i maj.
Daniel: Jeg holdt egentlig med Rodan i den tjekkiske udvælgelse, så jeg skulle lige bruge et par gennemlytninger på for alvor at købe ind på My Sister’s Crown, men det har jeg så også efterhånden fået gjort. Det er særligt budskabet, der sælger denne her sang for mig, og jeg er spændt på hvordan de vil formidle det på scenen.
Mikal: Grundlæggende bifalder jeg, at kunstnere gerne vil sige mig noget med deres sange, og der er ingen tvivl om, at Vesna og co. vil sige mig noget og gerne rykke mig. Problemet er bare, at jeg forbliver uberørt. Jeg når aldrig rigtig at fange pointen, og det hele bliver lidt manisk i udtrykket for mig.
Mette: Vesna viser her, hvordan et Eurovision bidrag skal skrues sammen! “My Sisters Crown” er et stærkt bud på det, Eurovision efterhånden er ved at udgå for: Originalitet, etniske vibes og nationalt særpræg. Vesna er et feministisk pigeband, som består af medlemmer fra flere slaviske lande, herunder Slovakiet, Ukraine, Bulgarien og Tjekkiet. Med “My Sisters Crown” leverer de et stærkt budskab om, at man skal stå ved sig selv og ikke lade nogen “tage sin krone”, hvilket i sig selv er en del point værd. I sangen viser bandet også solidaritet og støtte til Ukraine, hvorfor omkvædet synges på ukrainsk: “My beautiful sister, the crown is yours!” med kronen som symbol for suverænitet.
I modsætning til Kroatiens antikrigs-sang, som med garanti vil dele vandene, så leverer Vesna budskabet på en helt anden og mere gribende og seriøs facon, som med den rigtige sceneoptræden kan give Tjekkiet ét af deres bedste resultater til dato. Catchy, originalt og spændende!
Som en lille bonusinfo, så repræsenterer Vesna-karakteren indenfor slavisk mytologi forår, ungdom og frugtbarhed.
Simon: Det her er jo virkelig anderledes end de traditionelle popsange, som Tjekkiet plejer at sende, og det gør mig meget splittet. På den ene side vil jeg gerne hylde, når et land sender et etnisk præget bidrag, men på den anden side har jeg svært ved at finde hoved og hale i det. Det er en sang der kan to veje, for det gør den slags bidrag ofte: Enten bliver det en kæmpe banger som Shum gjorde i 2021, eller også er det et trafikuheld i slowmotion som Fulenn i 2022. Jeg håber det bedste for Tjekkiet, for det fortjener de efterhånden, men sangen er ikke helt krøbet under huden på mig endnu.