Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
Lord Of The Lost – “Blood & Glitter”
Reviews
Mette: Efter flere år med sidste- og 2. sidstepladser til Tyskland, så tror jeg på, at Lord of The Lost kan give Tyskland sit bedste resultat siden dansk/tyske Michael Shulte i 2018 (selvom det ikke siger så meget ;-). “Blood & Glitter” kan på flere måder sammenlignes lidt med Lordi’s “Hard Rock Hallelujah”. Det er melodisk rock med et omkvæd, som er nemt at synge med på, og så har Lord of The Lost et dragende visuelt univers og et meget memorabelt live show. Musikalsk sender Blood & Glitter mig tilbage til slut 90’erne og start 00’erne, hvor det finske Goth-band HIM dominerede mine playlister med hits som “Join Me (in death)”, “Wicked Game” og “Wings of an Butterfly”. Jeg er VILD med alt omkring “Blood & Glitter” og lover at Tyskland får én af mine stemmer i år.
Clara: Jeg har virkelig prøvet at give dette års tyske sang en chance, men uanset hvor meget jeg prøver kommer jeg simpelthen kun halvvejs igennem før jeg ikke orker at høre mere. Nummeret vil alt for mange ting, jeg bryder mig ikke om sounden og generelt har Tyskland for mig at se, haft helt utroligt svært ved at finde ud af i hvilken retning de skal gå for at få tingene til at fungere. Mon ikke vi finder Tyskland helt i bunden af scoreboardet igen i år.
Daniel: Omkvædet her er catchy, men til gengæld forstyrrer tekstens manglende nerve mig helt vildt. “Blood and glitter, sweet and bitter” er et rim, engelske førskoleelever kunne have skrevet, og resten af teksten er ikke meget bedre. Derudover er min klare anke, at sangens forskellige stilarter ikke passer sammen. Overgangen fra growl til glam til growl til ballade – det bliver en rodet omgang.
Mikal: Jeg oplever i og for sig “Blood and Glitter” som ret stilrent. Der er knald på fra start til slut, og med en stor Eurovisionscene skal de nok få skabt noget spektakulært. De var min favorit til den tyske finale, selvom sangen generelt ikke er i en genre jeg hører – men jeg kan godt høre at den kan noget. På en eller anden måde lyder det dog ikke helt nutidigt – jeg kan ikke helt placere det, men det minder mig om nogle af de store 90’er-hard rock bands. Fordi genren ikke helt taler til mig får den ikke de allerhøjeste point, men jeg anerkender og bifalder, at Eurovision også kan rumme dette her.