Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.
Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).
TVORCHI – “Heart Of Steel”
Reviews
Clara: Efter Ukraines sejr sidste år, er der stadig rigtig meget fokus på krigen og alt det der foregår i Ukraine, og det at det ikke var muligt at afholde finalen i landet i år, har nok pustet yderligere til, at folk har virkelig ondt af landet. Det forstår jeg godt, og jeg synes også det er forfærdeligt hvad der foregår lige nu. Dog synes jeg ikke at årets ukrainske bidrag kvalificerer sig til, at være favorit tippet på baggrund af sin musikalske kvalitet.
Daniel: Ukraine fortsætter den stolte Eurovision-tradition, hvor sidste års vindernation altid skal sende en dårlig sang. Det er velproduceret, men det er vel også det, de har at byde på. Velproduceret bras. Nej tak.
Mette: Efter sidste års jordskredssejr til Kalush Orchestra, er det helt store spørgsmål, hvordan Ukraine kommer til at klare sig i årets konkurrence, og om seernes sympati og ønske om at støtte landet vil påvirke afstemningen.
Ukraine leverer næsten altid høj kvalitet i Eurovision. I år får vi et moderne bidrag, der lyder som de hits, vi finder på f.eks. den amerikanske Billboard. Sammenlignet med vindersangen fra 2022, ”Stefania”, mangler den dog de kvaliteter, som jeg tror gjorde indtryk og rørte folk pga. situationen i Ukraine, nemlig symbolikken i ”Mother Stefania” samt det stærke nationale og kulturelle særpræg.
Derfor ser jeg ikke Ukraine helt i toppen af årets finale. Personligt bliver jeg ikke rigtig ramt af TVORCHI.
Mikal: I og for sig synes jeg ikke “Heart of Steel” er et dårligt nummer – men jeg har alligevel lidt svært ved at connecte til det. Det er ikke super originalt, men okay, i Eurovision har vi faktisk ikke set r’n’b-genren udfoldet så meget, så på den måde er det jo lidt nyt. Ved deres optræden i den nationale finale kom forsangeren ikke så godt ud over rampen, og hans stemme virker også lidt mere spag live end i studieversionen. Sangen er fin, men ikke så interessant for mig.