Reviews 2011: Sverige

Det er i år op til den populære 21-årige sanger Eric Saade, at ændre på Sveriges alt for tidlige exit i 2010.
Sverige leverer på den ene side et moderne, catchy og sing-along venligt bidrag efter grand-prix-veteranen Fredrik Kempes “meget svenske” opskrift og med Boney Ms karakteristiske trommesolo.

På den anden side, så kunne bidraget være skrevet af en 5-årig og har ord som intetsigende, hastværk og metervare skrevet udover sig. Sangen udsender desuden et tvivlsomt signal i en tid, hvor flere og flere produkter fra diverse reality-serier er kendte blot for at være kendte, hvilket igen påvirker børn og unges fremtidsdrømme.

Advertisement

Når dagens moralske forelæsning er ovre, så er der også meget positivt at sige om “Popular”.
Selvom jeg år efter år bestræber mig på ikke at lade mig forblænde af gimmicks og smarte danserutiner, så står Sverige i år bag et af de mest effektive af slagsen. Hvad Eric ikke har i vokal formåen, har han bestemt i kroppen, han kan virkelig performe og levere et fedt show. Der er endvidere et godt samspil mellem Eric og danserne og så trækker det bestemt heller ikke ned, at Eric er en meget attraktiv ung mand. Med sit hundehvalpe-look og moderne dansekoreografi skal han nok imponere adskillige teenagere rundt omkring i Europa.

Sverige har fået godkendt glasboxen, som således vil få genvalg i Düsseldorf. Glasset, som splintres, er ikke set tidligere i Eurovision og vil udgøre en meget iøjnefaldende gimmick, som nok skal skaffe svenskerne en del stemmer og være med til at skille bidraget ud fra de resterende 18 sange.

Både bookmakere og fans giver Sverige gode muligheder for en topplacering. Det samme gør Sveriges kvalifikationsstatistisk, mens startpositionen udgør en lille fordel.
Jeg giver 4 stjerner for en moderne og catchy sang med et effektivt sceneshow.

Gennemsnit: 4

Kvalifikation: sikker finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.