Forud for showet lørdag aften kigger vi i krystalkuglen og forsøger at forudsige hvilke sange, der går videre til superfinalen og måske endda spå om vinderen af Dansk Melodi Grand Prix ud fra de trends, vi ser fra forskellige kilder.
Bookmakere, Grand Prix-eksperter og fans har alle deres bud på årets vinder. I denne artikel vil vi kigge på, hvorvidt antal afspilninger på Spotify mon kan give os en indikation på, hvem der kommer til tops i Dansk Melodi Grand Prix 2024.
Kan Spotify forudsige vinderen af DMGP?
Kigger vi tilbage på konkurrencen de seneste år, så har Spotify kunnet forudsige vinderen ret præcist i 2020 og 2021. Fyr og Flamme stod for hele 50% af afspilningerne på Spotify i 2021. I 2020 havde vindersangen “Yes” på finaledagen suverænt flest afspilninger.
2022 var dog et overraskelsernes år i forhold til Spotify. Fuld Effekt havde forud for showet indtaget førerpositionen med 1/4 del af alle afspilninger og knap 15.000 afspilninger ned til nummer 2, som var Conf3ssions og Josie & Jack på 3. pladsen.
Men som bekendt så nåede Fuld Effekt slet ikke til superfinalen. Det gjorde i stedet REDDI, som senere på aftenen løb med sejren og billetten til Torino. REDDI lå i midten af feltet bedømt ud fra antal Spotify afspilninger.
I 2023 var Spotify igen på pletten med forudsigelserne, da Reiley lå på en meget klar førsteplads, mens Micky Skeel, der som bekendt endte på en tredjeplads, lå nummer to. Dog overraskede den endelige andenplads Nicklas Sonne alt og alle fra sin 6. plads på Spotify-listen.
Vi gør naturligvis forsøget igen og nederst i artiklen kan du se antallet af afspilninger på alle 8 sange.
Det er tæt i toppen
Generelt er årets sange blevet lyttet en smule mindre end i 2023, idet det samlede antal afspilninger er omkring 10.000 lavere end sidste år. Samtidig er årets vinder blevet spillet over 50.000 gange færre end sidste års vinder, der nåede helt op på 121.152 afspilninger.
Hvor der sidste år var en meget klar vinder, er årets felt mere jævnbyrdigt. Her er der tre sange der stikker lidt af fra de andre, en sang der udgør midterfeltet, mens de fire øvrige halter et lille stykke efter. De sidste fire sange kan dog alle glæde sig over, at de på nuværende tidspunkt har flere afspilninger end halvdelen af sidste års felt havde inden showet. Det vidner om et tæt felt, og et generelt løft i niveauet i forhold til 2023.
Nå, nok snak. Vi skal have afsløret vinderen. Det er Aura Dione der tager førstepladsen på årets Spotify-hitliste med 70.950 afspilninger for sit bud på en grand prix-vinder, Mirrorball of Hope. Aura Dione tegner sig dermed for næsten 20% af alle afspilninger af årets sange.
Men der er tæt løb, og billedet kan meget vel være vendt allerede indenfor de næste par timer. For med 68.439 afspilninger – 18,98% af alle afspilninger – ånder Saba hende gevaldigt i nakken med sit bud på en grand prix-vinder, Sand. Og som om der ikke var spænding nok, ligger Basim meget tæt efter med 64,635 afspilninger. Der er altså trængsel i toppen af årets liste.
RoseeLu ligger i et solidt midterfelt med Real Love, mens de sidste fire sange også ligger vanvittigt tæt med blot 5.000 afspilninger mellem sig. Dette års ottendeplads, Stella, havde i sidste års felt ligget meget tæt på fjerdepladsen. Det vidner om et stærkt og jævnbyrdigt felt, som har taget et pænt skridt op ift. 2023.
Spotify afspilninger, opdateret den 15. februar kl. 12:00
- 1. SABA – Sand: 68.439 afspilninger (18,98%)
- 2. Stella – Sign Here: 25.150 afspilninger (6,97%)
- 3. Chu Chu – The Chase (Zoom Zoom): 28.545 afspilninger (7,91%)
- 4. Basim – Johnny: 64.635 afspilninger (17,92%)
- 5. RoseeLu – Real Love: 45.381 afspilninger (12,58%)
- 6. UBLU – Planetary Hearts: 27.497 afspilninger (7,62%)
- 7. Janus Wiberg – I Need Your Love: 30.055 afspilninger (8,33%)
- 8. Aura Dione – Mirrorball of Hope: 70.950 afspilninger (19,67%)
Samlet: 360.652 afspilninger