EBU har i dag meddelt, at der sker væsentlige ændringer i stemmeafgivningen til Eurovision Song Contest i 2023 i Liverpool. Den største ændring sker i semifinalerne, hvor de 10 lande, som kvalificerer sig til finalen fra hver semifinale, vælges udelukkende af publikumsstemmer, hvilket betyder at juryerne ikke deltager i stemmeafgivningen før til finalen. Det nuværende system med en kombination af juryer og publikumsstemmer har været gældende i Eurovision siden 2009.
Juryerne fra hvert land vil være stand-by i hver semifinale, og hvis der ikke kan opnås et gyldigt resultat af publikumsstemmer i et enkelt land, vil juryen træde til og afgive stemmer i stedet.
Afstemningen i finalen kommer til at foregå næsten som hidtil, nemlig ved at juryerne og publikum hver har halvdelen af pointsene at tildele de 26 lande i finalen. Dog åbnes der op for, at seere fra ikke-deltagende lande får mulighed for at afgive stemmer online, hvor det indtil nu kun har været de deltagende lande som kunne stemme.
De ikke-deltagende landes stemmer tælles sammen og kommer til at have vægt som et enkelt lands stemmer i finalen. Det vil sige, at publikumsstemmerne nu har et ekstra lands pointsæt at dele ud af ift. juryerne, hvilket medfører at publikum tæller 50,67% og juryerne tæller 49,33%
Martin Österdahl, som er Executive Supervisor for Eurovision Song Contest, udtaler:
Gennem konkurrencens 67-årige historie har Eurovision Song Contest konstant skullet udvikle sig for at forblive relevant og spændende. Disse ændringer afspejler showets store popularitet ved at give publikum større indflydelse på verdens største live musik event.
Martin Österdahl, ESC Executive Supervisor
Ændringerne er bl.a. sket på baggrund af de uregelmæssigheder i stemmeafgivningen ved ESC 2022, hvor seks landes jurystemmer blev underkendt og erstattet af gennemsnitlige points for landene i stedet. Derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe blandt EBU’s medlemmer, som har anbefalet de nævnte ændringer til EBU’s Executive Board og ESC’s referencegruppe.
For Danmarks vedkommende kan ændringen betyde, at det bliver sværere for de danske bidrag at kvalificere sig til finalen fremadrettet, da Danmark oftest har fået flere points af juryerne end af publikum. Således ville hverken Anja Nissen – “Where I Am” i 2017 eller Leonora – “Love Is Forever” i 2019 have kvalificeret sig efter de nye regler, mens Fyr og Flamme – “Øve os på hinanden” ville have kvalificeret sig i 2021.
Det skal blive spændende at se, om der kommer overraskelser blandt de 2 x 10 finalelande fra hver semifinale i ESC 2023, når det kun er publikumsstemmer der sender de enkelte lande i finalen.